eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
18.3هزار دنبال‌کننده
222 عکس
608 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
جواب شبهه ۸ جواب اولبزرگواران منظور از اینکه خداوند گمراه میکند این نیست که طرف را هُل بدهد بیفتد داخل چاه بلکه منظور این است که دست عنایتش را از این شخص برمیدارد (بخاطر گناهانش)ودیگر این شخص چون نوری نمیبیند می افتد داخل چاه(دقت بشود)جواب دوم👇👇 👌👌👌هر وقت که میخواهید آیه ای را مطالعه بفرمایید حتما آخر آیه را ببینید چون آیه یا شبهه ای داخلش است یا سوالی داخلش است که با قسمت آخر جواب میدهد به عنوان مثال 👇 🔻چرا خداوند عده ای را گمراه میکنه 👈يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ در آخر آیه خداوند میفرماید که منظورم است 🔻یا سوره های دیگر میفرماید که چه کسانی را خداوند گمراه میکند در اصل منظورش اینه باعث شان شده است 👇👇👇 🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ ( سبب شده گمراهشان بکند) 🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ ( سبب گمراهیشان شده) 🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقين ( سبب شده گمراه بشوند) 🔻إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ كَفَّارٌ 🔻ْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ كَذَّاب 💯👌✅ضلالت خداوند یک امر عدمی است نه وجودی(یعنی ضلالت نداریم بلکه برداشت چراغ هدایت =ضلالت) یعنی لطفش را بر میردارد نه اینکه خداوند طرف را هُل بدهد داخل گمراهی @pasokh999
بیان دیگر به شبهه ۸ این که عده ای به خداوند نسبت نویسنده میدهند، و میگویند خداوند مثل نویسنده فیلم دنیا را نوشته و ما هم مثل بازیگر فیلم نامه ی آنرا اجرا میکنیم (پس یعنی ما اختیار نداریم) ✅ جواب این است که ما باید فیلمنامه را نگاه کنیم، ببینیم فیلم نامه چطور نوشته شده و چه میگوید، فیلمنامه نویس هم میگوید علت گمراهی و ضلالت خودشان هستند👇👇 🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ ( سبب شده گمراهشان بکند) 🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ ( سبب گمراهیشان شده) 🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقين ( سبب شده گمراه بشوند) 🔻إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ كَفَّارٌ 🔻ْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ كَذَّاب @pasokh999
شبهه ۹ آیا گناهی که من انجام میدهم بخواست و اراده خداوند است❓ فعلا بذاریم شبهه کمی خیس بخوره😉
جواب شبهه ۹ بله فعل گناه و زشت و ناپسند به خواست و اراده خداوند است🤔 👈حالا سوال این است آیا خداوند اراده گناه و زشت و ناپسند میکند؟حال آنکه خداوند کمال مطلق استمقدمه 👈ما دو تا مفهوم داریم 1- مفهوم ماهوی:یعنی ما به ازای خارجی دارد(یعنی آن چیزی که داخل ذهن من می آید در عالم خارج مصداقش هم وجود دارد)مثل انار،منزل،👈اولا ما به ازای خارجی دارد ثانیا از هر جهت درنظر بگیریم انار است و سیب نمیشود 2-مفهوم فلسفی: که از مقایسه دو چیز با هم به وجود می آید مثلا حرکت کردن دست، اگر بر صورت ظالم زده شود ثواب است ولی اگر بر صورت مظلوم زده شود گناه است. در اینجا ثواب و گناه که در عالم خارج وجود ندارد بلکه فقط حرکت دست است که اگر بر سر ظالم فرود آید ثواب ولی اگر بر سر مظلوم زده شود گناه است. 👈✅در عالم خارج فقط فعل محقق میشود نه گناه و این مفاهیم گناه ثواب، خوب و بد و....را خداوند با توجه به اتفاقی که رخ میدهد این اسم ثواب و گناه را رویش گذاشته است والا آنچیزی که در خارج و بیرون وجود دارد فقط حرکت دست و چشم و... است(لطفا با دقت خوانده شود) اما جواب👇👇 خداوند حرکت دست را اراده کرده است که برای خداوند کمال است چون هیچ فعلی و حرکتی بدون اراده خداوند محقق نمیشود(جلسات قبل گفتیم منظور اراده تکوینی است که خداوند اراده کرده هرکسی با ارداه خودش کار را انجام بدهد...) پس اگر این حرکت دست بر صورت ظالم بخورد ثواب برای این شخص مینویسند ولی اگر برصورت مظلوم زده شود گناه برای این شخص نوشته میشود... مثال دیگر👇👇 👈وقتی شمر ملعون سر امام حسین علیه السلام را میبرد این سر بریدن شمر فعل خداست چون اراده تکوینی خداست(یعنی خداوند اراده کرده هر کسی با اختیار خودش کارهایش را انجام دهد و شمر ملعون هم این کار زشت را انتخاب کرد)ولی اراده تشریعی خداوند نیست، چون خداوند کشتن حیوانات را بدون دلیل حرام کرده چه رسد به انسان آن هم آقای دو جهان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام 😓 👌👌👌ما در عالم خارج گناه و ثواب نداریم فقط فعل داریم که اگر این فعل انسان را به سعادتش نزدیک کند حُسن است و اگر به شقاوت نزدیک کند گناه است... نتیجه : ♨️کار شیطان و افعال بدی که در عالم خارج اتفاق می افتد اگر به خداوند استناد داده میشود از باب اراده تکوینی خداست نه اراده تشریعی چون اگر بگوییم طرف با استقلال خودش این کار را انجام میدهد پس اصلا نمیشود به خداوند استناد داد(حتی طبق اراده تکوینی) حالا می دانید چی می شود مصیبت بزرگی اتفاق می افتد که خود این شخص هم قبول نمیکند چون لازمه اش این است یک ذات(انسان) میتواند کارهایی انجام دهد که هم خداوند را به چالش بکشد و خداوند هم هیچ کاری نمیتواند انجام دهد، حال آنکه ما اثبات کردیم انسان ممکن الوجود است (فقر محض است) و هر چه که دارد زره ای از وجود خداست. @pasokh999
لطفا خیلی با دقت بخوانید چون با مثال های مختلف سعی کردم روان بیان کنم (چون در کانال ما از همه قشری وجود دارد لذا مثالهای مختلف میزنیم اهل علم بهشون جسارت نشه🌹🙏)
بحث بسیار جذاب قدرت خداوند،قرار است ان شاالله به سوالات مثل سوالات زیر، جواب داده شود👇👇 👈آیا خداوند میتواند یکی مثل خودش را خلق کند😉 👈آیا خداوند میتواند شُتری را از سوراخ سوزن رد کند که نه سوراخ بزرگ شود و نه شتر کوچک😄 👈آیا خداوند میتواند کشورهایی که به ظلم مسلمانان میکنند مثل اسرائیل آمریکا و...را از بین ببرد؟ اگر میتواند پس منتظر چیه؟ 🤷‍♂😄
شبهه ۱۰ آیا خداوند میتواند سنگ بزرگی را خلق کند که نتواند بلندش کند❓ 👈آیا خداوند میتواند یکی مثل خودش را خلق کند❓ 👈آیا خداوند میتواند شُتری را از سوراخ سوزن رد کند که نه سوراخ بزرگ شود و نه شتر کوچک❓
مقدمه در قرآن آیات متعددی داریم که اشاره میکند خدا بر همه چیز قادر و تواناست : الله قادر علي كل شي،یا أَنَّهُ عَلی‏ کُلّ‏ِ شَیْ‏ءٍ قَدیر و ... ❓اما باید ببینیم که شیء چیست؟ آیا امور محال به عنوان شی هست ؟ آیا قادر بودن (قدرت داشتن)برای امور محال صدق میکند ؟ در کل ما شی (موجود،وجود) داریم و لا شی (موجود نبودن). لا شی همان محال هست. و محال خود به دو بخش تقسیم میشود ... ۱)محالی که به طور عادی محال است ۲)محالی که ذاتا" توضیح انواع محال به بیان روان👇👇  چیزی است که فرض آن متضمن تناقض باشد، یعنی لازم بیاید که یک چیز در آن واحد و از دیدگاه واحد، هم باشد و هم نباشد مثل قضیه 5=2+2 که مستلزم تناقض هستند زیرا مثلا دو کتاب را که به دو کتاب دیگر بیفزائیم اگر بجای چهار کتاب پنج کتاب شود بدین معنی است که 2+2 هم 2+2 است و هم نیست زیرا وقتی 2+2 مساوی 5 باشد بدین معناست که دیگر 4 نیست پس دو کتاب بعلاوه دو کتاب هم چهار کتاب است و هم چهار کتاب نیست.    به این معناست که فلان معلول بر حسب عادت از علّت خاصی بوجود می آید ولی بر حسب واقع ممکن است علّت دیگری هم داشته باشد که گاهی از آن طریق موجود می شود، مانند شفای بیماران از طریق اعجاز که در عرف و عادت متداول، علل معینی دارد(یعنی طرف باید دکتر برود تا خوب شود) ولی به هنگام ظهور معجزه ، به وسیله علل دیگری مانند نفوس پاک اولیاءِ خدا و تأثیر دعای آنان تحقق می یابد.   👈از این دو نوع محال، قسم اول (محال ذاتی) متعلق قدرت خداوند واقع نمی شود، زیرا محال ذاتی چیزی است که فرض آن متضمن تناقض است و چیزی که فرض آن متضمن تناقض باشد، تحقق و وقوعش هم مستلزم تناقض است. 👈اما محال عادی در حقیقت ناممکن نیست، بلکه جهل ما به علّت واقعی، سبب شده است که آن را محال تصوّر کنیم و بنابراین قدرت خداوند به آن تعلّق می گیرد. @pasokh999
اما جواب شبهه👇👇
♨️شبهه۱۰ آیا خداوند میتواند مثل خودش را خلق کندجواب شبهه۱۰👇👇 👌 باید بین نمیتواند و نمیشود فرقهایی را در نظر بگیریم. 👌👌وقتی از کلمه بیافریند استفاده میکنیم یعنی آن چیز مخلوق است، و مخلوق ممکن الوجود میباشد و وقتی میگوییم که مانند خدا باشد، یعنی واجب الوجود باشد. پس در اینجا موجودی داریم که هم ممکن الوجود است و هم واجب الوجود، هم آفریننده است و هم آفریده شده! هم محدود است (چون آفریده شده) و هم نا محدود (چون مثل خداست) ... حالا میبینیم که، به تناقض برمی خوردیم. @pasokh999
♨️شبهه۱۱ آیا خداوند میتواند سنگی را خلق کند که نتواند آنرا بلند کندجواب شبهه۱۱ 👈اولا محال است خداوند سنگی را خلق کند که عاجز از بلندکردن آن باشد زیرا خُلف در احاطه مطلق خداوند بوجود می آید. 👈 ثانیا معلول از علت، وجود یافته است و علت تمام مراتب معلول را به نحو اعلی و اشدّ داراست، پس نمی تواند از ناحیه معلول عاجز باشد. 👌✅ثالثا وقتی که شما گفتین چیزی را خلق کند، یعنی مخلوق است پس میتواند،. فقط کافیه کمی درباره ی کهکشان ها تحقیق کنید، متوجه میشید که خداوند چه سنگ بزرگی را برداشته که از اونی که توی ذهن شماست هم بزرگتره👌 @pasokh999
شبهه۱۲  ♨️آیا خداوند میتواند شتری را بیافریند که از سوراخ سوزنی عبور کند، بدون اینکه در اندازه ی شتر و سوراخ سوزن تغییری ایجاد نشودجواب شبهه۱۲ اگر به این تصویر نگاه کنید شتر داره از سوراخ رد میشه و هیچ مشکلی هم نداره😄(مزاح بود) ✅باید بدانیم این سوال از اساس اشتباه ست و نشدنی است . به عبارت دیگر قصور و نقص در آفریننده نیست بلکه در خود این امور هست. از امام علی (علیه السلام) هم از این دست سوالات شد که امام در پاسخ فرمودند : همانا خداوند متعال به عجز و ناتوانی نسبت داده نمیشود ولی آنچه تو میپرسی نشدنی ست. بیان روان👇👇 قدرت خداوند به محال ذاتی تعلق نمی گیرد به عنوان مثال؛ اگر به خیاط ماهری مقداری آجر بدهیم و از او بخواهیم که برایمان لباس بدوزد، خیاط قادر به برآوردن خواسته ما نیست، اما این عدم توانایی به حساب نقص خیاط گذاشته نمی شود بلکه آجر قابلیت لباس شدن را ندارد . 👌✅لذا  قدرت نامتناهی خداوند نمی تواند محال بالذات را به ممکن بالذات بدل نماید و یا کاری کند که شتر از سوراخ سوزن عبور کند، بدون این که سوراخ سوزن بزرگتر شود. و یا شتر کوچکتر شود و این نه بدان خاطر است که نقصی در قدرت بی پایان خداوند وجود دارد بلکه، بدان جهت است که چنین کاری شدنی نیست و اصلا این قابلیت وجود ندارد. @pasokh999
♨️شبهه ۱۳ اگر خداوند اینهمه قدرت دارد پس چرا ظالمان را از بین نمیبرد
جواب شبهه ۱۳ جواب اول👇👇 ☘خدای مهربان، برای زندگی ما آدم ها هم دو فصل در نظر گرفته است.که این دو فصل با هم فرق دارند. فصل اول زندگی ما،از تولد شروع می شود و تا زمان مرگ ادامه دارد. فصل دوم زندگی ما هم از مرگ شروع می شود و تا آخر قیامت ادامه می یابد. 👈فصل اول زندگی فصل امتحان است. خداوند دنیا را خلق کرده برای کاشتن اعمال تا در فصل دوم هرچه کاشته ایم برداشت کنیم. (هرچند در این فصل اول، بنده تلنگرها و گوش مالی هایی داده میشود تا شخص به ریل امتحان برگردد.) اما ؛ اگر قرار بود خداوند هر کسی هر ظلمی میکند را قلع و قمع کند، پس چرا دیگر ما را آورد داخل این دنیا همان بهشت می ماندیم خب🤷‍♂ جواب دوم👇👇 ☘نکته ی مهم اینست که اگر قرار باشد خداوند هر کسی ظلم یا گناهی کرده مجازات کند، خلاف حکمتش پیش می آید، چون؛ خودش آزادی داده که انتخاب کنیم، عقل داده که استفاده کنیم، اگر هر کجا که ما بخواهیم ظلم یا گناه کنیم جلوی مارا بگیرد یا مجازات کند، پس چرا دیگه اینها( عقل و اختیار ) را داده؟؟؟ جواب سوم👇👇 ☘نکته بعد، خداوند میفرماید إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ (در حقيقت ‏خدا حال قومى را تغيير نمى‏ دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند.) یعنی اگر واقعا قومی خواستار ظلم نیستند، قیام کنند، یقینا خداوند یاری خواهد کرد همانطور که در انقلاب اسلامی ما و جنگ دفاع مقدس یاری کردند.👌 @pasokh999
دو نکته پیرامون قدرت خداوند👇👇 👈۱)دایره قدرت خداوند بیشتر از اراده اش است، مثلا خداوند میتواند انسانی بیافریند ک ۱۰ تا سر داشته باشد، ولی چنین اراده ای نکرده است. 👈۲)قدرت خداوند به هر فرض و امری که امکان وقوعی داشته باشد، تعلق میگیرد پس به امور ممتنع و محال، قدرت خداوند تعلق نمیگیرد و این هم بخاطر این نیست که خداوند نمیتواند، بلکه نمیشود و آن چیز ظرفیت ندارد. مثل لباس درست کردن با آجر... (فاعلیت فاعل هست ولی قابلیت قابل نیست.) @pasokh999
علم خدا را مي توان به سه صورت تصور كرد👇👇 1. علم به ذات(علم به وجود خودش) 👈ما به اجمال مي دانيم كه خداوند متعال به ذات خود آگاه است. حتي ما آدميان نيز به ذات خودآگاهيم، پس خدا كه خالق ما است، به طريق اولي به ذات خود علم و آگاهي دارد. 2. علم به اشياي ديگر قبل از ايجاد آن‌ها 👈اين حقيقت، روشن و بديهي است كه آدمي پيش از ساختن چيزي، به آن علم و آگاهي دارد. حال و قتي انسان چنين است به طريق اولي خداوند نيز به مخلوقات، پيش از آفرينش آنها علم دارد. 3. علم به اشياي ديگر پس از ايجاد آن‌ها 👈همه موجودات، معلول خدايند و وجود عيني هر معلولي نزد علتش حضور دارد و از غايب نيست، زيرا معلول چيزي جز وابستگي و تعلق به علت نيست.اگر معلول نزد علت حاضر نباشد، لازم مي آيد كه در وجود خود مستقل باشد و حال آنكه معلول در حقيقت چيزي جز وابستگي و تعلق به علت نيست. بنابراين، همه موجودات نزد خداوند حاضرند و حقيقت علم چيزي جز حضور معلوم نزد عالم نيست. از اين رو، خدا به همه موجودات علم دارد. @pasokh999
تفاوت علم خداوند با علم ما به خود ما و اشیاء👇👇 اولا گرچه ما بذات خود علم حضوري داريم، ولي علم عين ذات ما نيست بلكه ذات ما همان چيزي است كه در اصطلاح فلسفي از آن به ماهيت (حيوان ناطق) ياد مي شود. ثانياً علم ما مثل ذات ما متناهي است در حالي كه علم خدا مثل ذات او نامتناهي است. ثالثاً علم ما به اشياء حصولي است در حالي كه علم خداوند به اشياء حضوري است؛ رابعاً علم ما به اشياء قابل تغيير و كم و كاستي يا زياد و نقصان است. در حالی كه علم خداوند هرگز قابل تغيير نيست و او از هر گونه تغيير منزه است. خامسا علم ما به اشياء بعد از بوجود آمدن آنها حاصل مي شود، در حالي كه علم خداوند به اشياء قبل از بوجود آمدن اشياء نيز هست.(دقت کنید با پیام قبلی تناقض ندارد) @pasokh999
ما دو نوع علم داریم 1-علم حضوری: یعنی حضور معلوم نزد عالم (بدون هیچ واسطه ای):مثلا درد، گرسنگی، تشنگی، غم، شادی(که معلوم است)کلا حالتهای درونی خودمان(که عالم هستیم) حضور دارند. یعنی برای اینکه ما بفهمیم گرسنه ایم یا تشنه ایم لازم نیست کسی به ما بگوید آقا شما گرسنه اید.(واسطه نمیخواهد) 👌✅👌 علم خداوند به همه چیز، از این قسم است یعنی هیچ چیزی از خداوند غائب نیست. 2-علم حصولی: یعنی صورت شی نزد عالم (واسطه میخواهد): مثل علم ما به افراد و اشیائی که اطرافمان است، مثلا لازمه ی اینکه من بفهمم تلویزیون چی هست باید تحقیق کنم، ولی وقتی فهمیدم دقیقا تلویزیون چی هست، که درون من نمی آید بلکه تصویری از آن در ذهن من می آید و تلویزیون بیرون از من است. کلا علم حصولی محدودیت دارد، الان خیلی از چیزها در عالم است که من نه دیده ام ونه میدانم چی هستند برخلاف علم حضوری که من به تمام حالات درونی ام علم دارم. @pasokh999
فایده توجه به علم الهی👇👇 👈توجه به علم بی پايان الهی تاثيرات شگرفی بر زندگی انسان دارد، چرا که اگر انسان ايمان داشته باشد كه در هر حالی خداوند به او علم حضوری دارد و هميشه در محضر الهی است ،به راحتی از گناهان اجتناب می ورزد، با ميل و انگيزه بيشتری به كارهای نيک اقدام مي كند، هيچ گاه احساس تنهايی و حيرت و سرگشتگی نمی كند و در مقابل مشكلات دنيا استقامت بيشتری می ورزد. @pasokh999
🏴 رحلت آیت‎الله مصباح یزدی رحمه الله و رضوان الله تعالی علیه رامحضر امام زمان علیه السلام و امام خامنه ای حفظه الله و شما مومنین تسلیت عرض میکنم شادی روح علماء صلحاء شهداء رحمه الله تعالی من قراَ فاتحه مع الصلوات @pasokh999
💯شبهه ۱۴ ♨️اگر خداوند هر چیزی را که در آینده رخ خواهد داد، می‏داند، آیا انسان چاره‏ ای جز انجام آنچه پیش خدا معلوم است، دارد؟ و اگر چاره ای ندارد، آیا انسان در مقابل اعمال خود مسئول است❓(یا ابالفضل😊)
جواب شبهه ۱۴👇👇
شبهه را دیدین که حسابی جُون داره(پدر ومادر داره😄) جوابهای که بعدا میفرستم براتون هر کدوم برای یک قشر هست 🌹🌹