eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
16.2هزار دنبال‌کننده
223 عکس
625 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
شبهه ۳۰ دلیل نیاز به انبیاء چیست؟جواب یقینا خداوند از خلقت انسانها اهدافی داشته که قبلا در انسان شناسی بیان شد و یقینا دوست دارد این اهداف کاملا اجرا بشود و از آن طرف عقل انسان به تنهایی نمیتواند بفهمد خواسته های خداوند چیست و نیازمند به این است که کسی به او بگوید والا عقاب بلا بیان خواهد شد(عقاب بلا بیان یعنی اینکه مثلا پدری به پسرش نگفته باشد فلان چیز را بخر و پسر هم که مطلع نبوده چیزی نخریده بعد پدر بیاید پسرش را دعوا بکند همه عقلا میگویند این کار پدر زشت بوده چون چیزی که به پسرش نگفته بود حالا اگر خداوند انبیاء را برای بیان خواسته های خودش نفرستد انسان مطلع نخواهد شد و در این صورت عذاب کردن انسان بخاطر انجام ندادن خواسته های خداوند کار قبیحی است که کار قبیح از خداوند صادر نمیشود). ❓آیا فطرت نمیتواند به کمک عقل بفهمد؟جواب 👈👌 خیرفطرت یک نوع شناختی است که اگر به او رسیده نشود کم کم ضعیف میشود فطرت مثل لولای درب می ماند، فطرت لولای بین انسان و انبیاست. لولا چگونه درب را به چهار چوبه وصل می کند و اگر این لولا برداشته شد درب از چهارچوب جدا می شود، فطرت نیز چنین است. به تعبیر دیگر فطرت پُلی است برای ارتباط انسان با معارف انبیاء @pasokh999
اما دقیقتر وارد بحث فلسفه نیاز به انبیاء بشویم طبیعتا مطالب یک پله بالاتر و دقیقتر خواهند بود ان شاءالله
شبهه۳۱ ♨️دلیل نیاز انسان به انبیاء چیستآیا خود انسان نمیتواند برای خودش برنامه بریزد❓جواب انسان قادر بر قانون‌گذاري دقيق نيست،قانون‌گذار كامل بايد شرايط زير را داشته باشد تا بتواند شايسته‌ترين قانون را وضع كند. 👈1. بايد انسان‌شناسي كامل باشد و به تمام اسرار جسم و جان، عواطف، غرايز و ادراكات عقلي او آگاه باشد و به اصول حاكم بر روابط انسان‌ها احاطه داشته باشد تا بتوانند قوانيني هماهنگ با همه اين‌ها وضع كند. 👈2. بايد از گذشته و آينده اطلاع كامل داشته باشد تا آثار قوانين امروز را در آينده زندگي بشر ارزيابي كند تنها مفيد بودن قانون براي زمان حال كافي نيست . 👈3. قانون‌گذار بايد داراي «علم كامل» باشد تا بتواند با وضع قوانين خود تمام استعدادها و شايستگي‌هايي را كه در فرد و اجتماع نهفته است به فعليت رساند. 👈4. قوانين بايد جنبة عملي داشته باشد نه خيالي، و از ضمانت اجراي كافي برخوردار باشند نه بدون پشتوانه و درك آن هم براي همگان ممكن بوده نه پيچيده و دور از فهم و درك افراد. 👈5. قانون‌گذار حقيقي بايد از خطا و لغزش مصون بوده و نسبت به افرادي كه مي‌خواهد براي آن‌ها قانون وضع كند مهربان و در عين حال داراي اراده‌اي قوي باشد و از هيچ قدرتي نهراسد. 👈6. قانون‌گذار شايسته كسي است كه خودش منافعي در آن جامعه نداشته باشد، چرا كه منافع شخصي فكر قانون‌گذار را به سوي خود مي‌كشاند و تأثيرات آگاهانه و ناآگاهانه اين منافع در قانون‌گذاري غيرقابل انكار است. آيا اين جهات شش‌گانه در كسي جز ذات پاك خداوند پيدا مي‌شود، كسي كه خالق بشر است و از تمام اسرار وجود او آگاه است، كسي كه عالم به حال و آينده و نتايج هر حكمي است، بدون خطا و لغزش و بي‌نياز از هر كس و هر چيز؟ با توجّه به مقدمات فوق نتيجه مي‌گيريم كه هر قانوني غير از قانون خدا ناقص و بي‌فرجام است و اتفاقاً تمام بدبختي‌ها و مشكلات بشر از آنجا سرچشمه مي‌گيرد كه خودش مي‌خواهد با آن علم محدود و با آن همه انگيزه‌هاي دنيايي براي خويش قانون وضع كند و اين يكي از دلايل عقلي لزوم بعثت انبياء است 👈✅👌انبیاء قانون خداوند را می آورند نه اینکه از خودشان قانون بگویند. @pasokh999
شبهه۳۲ دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓ ♨️آنچه را که پيامبران براى جامعه بشريت می آورند از دو حال خارج نيست: يا عقل آن را درك میكند يا نه، اگر درك میكند همان عقل براى ما كافى است؛ ديگر چه احتياجى به پيامبران است؛ و اگر براى عقل قابل درك نيست، پس قابل قبول نيست؛ زيرا هركس زير بار امور غير معقول برود کار غیر عقلانی کرده استجواب👇👇 👌👌ما نبايد فراموش كنيم كه معلومات و ادراكات عقلى ما در برابر آنچه نمیدانيم قطره‏اى در مقابل يك اقيانوس عظيم است؛ اين حقيقتى است كه همه دانشمندان، اعم از الهى و مادى، به آن معترف‏ اند. كسى كه میگويد: «آنچه را پيامبران آورده‏ اند يا موافق عقل ما است يا مخالف»، مفهوم سخنش اين است كه عقل همه چيز را درك میكند، در حالى كه چنين نيست، بلكه در اين‏جا شقّ ثالث و قسم سوّمى وجود دارد كه از هر دو قسم سابق گسترده‏ تر است. و آن امورى است كه ما اصلًا از آن آگاهى نداريم، و نمیتوانيم نفى و اثبات كنيم، اما هنگامى كه با دلايلى كه بعداً اشاره خواهيم كرد اجمالًا ثابت میشود كه پيامبران از طرف خداوند سخن میگويند، و از درياى بيكران علم او خبر میدهند، راه منطقى جز پذيرش آن نيست. 👌در واقع این ايراد درست به اين می ماند كه بگوييم: «هيچ‏كس نبايد نزد استاد برود و از دانش و تجربه او چيزى بياموزد، زيرا آنچه را استاد میگويد: يا موافق عقل شاگرد است يا مخالف!» اگر موافق است نيازى به استاد نيست، و اگر مخالف است نبايد آن را پذيرفت! مسلّماً يك سخن كودكانه است كه پاسخش بر هيچ انديشمندى پوشيده نيست؛ استاد چيزهايى به انسان می آموزد كه عقل او از نفى و اثبات آن عاجز است. از اين گذشته در همان قسمت‏هايى كه عقل ما به طور صحيح آن را دريافته، گاه دچار اضطراب و وسوسه میشويم كه آیا درست فهميده‏ ايم يا اشتباه است؟ شكى نيست كه تأييد و تصديق انبياء در اين زمينه ما را سخت‏تر و مصمّمتر می سازد👌👌👌 پس نه در آنچه میدانيم بى نياز از انبياء هستيم، و نه در آنچه نمیدانيم (دقت كنيد). آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم👇👇 @pasokhgo313 @pasokh999
شبهه ۳۳ دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓ عقل انسان میگوید تبعیت محض بدون چون و چرا از کسی که مثل خودت است قبیح است❓ ✅ جواب درست است كه ما خدا را با دليل عقل میشناسيم و به حكم عقل بايد شكر نعمت‏هاى او را بجاى آوريم؛ ولى اين براى ما كافى نيست؛ راه سعادت و كمال انسانى بسيار پرپيچ و خم و مملوّ از خطرات و پرتگاه‏ ها است، مردانى لازم است كه با نيروى الهى و امدادهاى غيبى دست ما را بگيرند، و از اين پيچ و خم‏ها بگذرانند. 👌👌ما هرگز از انسانى همچون خود پيروى نمیكنيم، بلكه از انسان بسيار آگاهى پيروى میكنيم كه از طريق وحى با علم بی پايان پروردگار مربوط است، و پيروى از چنين كسى كاملًا منطقى به نظر میرسد. *** از آنچه در بالا گفته شد پاسخ این اشکال نيز روشن میشود؛ زيرا اگر ما خود را در اختيار انبياء میگذاريم و سر به فرمان آنها مینهيم، به خاطر علم و دانش فوق العاده و تقواى بى نظيرى است كه در آنها سراغ داريم. 👌گاهى ما قلب و مغز خود را كه مهمترين و عزيزترين اعضاى ما است، در اختيار جراح موارد اعتماد مینهيم، و او با چاقوى جراحى به جان اين دو عضو مهم افتاده، و در حالى كه ما با ميل خود بيهوشى را پذيرفته‏ ايم و هرچه میخواهد میكند، آيا اين كار احمقانه‏ اى است؟ مسلّماً نه، علم و دانش طبيب جراح از يكسو، و اعتماد ما به حسن نيّتش از سوى ديگر، سبب میشود كه اين‏چنين تسليم بی قيد و شرط او شويم، و مسلّماً پيامبران الهى در سطحى بسيار بالاتر از آن طبيب هستند، هم از نظر علم و هم تقوا. آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ورود ماه مبارک رمضان را به شما بزرگواران و تهنیت عرض می نماییم... 💐 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۴ دلیل نیاز انسان به انبیاء چیستچرا خداوند همه انبیاء را در کشورهای عربی (غرب آسیا) فرستاده است❓چرا در آمریکا و اروپا پیامبر نفرستاده است❓جواب اول نکته اول:تعداد پیامبران ۱۲۴هزارتاست و ما فقط تقریبا اسم ۴۰ نفرشان را میدانیم که ۱۵تای آن در قرآن آمده است قرآن مجید، تنها نام عدّه معدودی از پیامبران بزرگ برده شده؛ بدین معنا نیست که تعداد ایشان منحصر به همین افراد بوده است؛ بلکه در خود قرآن تصریح شده است که بسیاری از پیامبران بوده اند که نامی از ایشان در این کتاب شریف به میان نیامده است. «وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَیک: و گروهی را برای تو بازگو نکرده ایم»[سوره نساء، آیه 124] نکته دوم: ظهور پیامبران؛ اختصاص به منطقه خاصی ندارد و آیات قرآن، دلالت دارد بر این که هر قوم و امتی پیامبری داشته اند. «وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فیها نَذیر: هیچ امّتی نبوده مگر اینکه در آن هشدار دهنده ای گذشته است»[سوره فاطر آیه۲۴] «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت: ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید»[سوره نحل آیه۳۶] و نیز خداوند در سوره اسرا می فرماید: «وَ ما کُنّا مُعَذِّبینَ حَتّی نَبْعَثَ رَسُولاً: ما هرگز (قومی را) مجازات نخواهیم کرد، مگر آنکه پیامبری مبعوث کرده باشیم (تا وظایفشان را بیان کند)»[سوره اسرا آیه ۱۵]  آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۴ دلیل نیاز انسان به انبیاء چیستچرا خداوند همه انبیاء را در کشورهای عربی (غرب آسیا) فرستاده است❓چرا در آمریکا و اروپا پیامبر نفرستاده است❓جواب دوم نکته اول: از نظر عقلی نیز منطقه جغرافیایی پیامبر مهم نیست؛ بلکه آنچه مهم است، تسلیم حقیقت شدن است، چنان که گروندگان به اسلام از نقاط مختلف دنیا بوده و هستند. توجه به این نکته نیز مفید است که در زمان ظهور پیامبران، منطقه مسکونی عمده انسان ها مناطق آسیایی بوده و برخی مناطق مانند آمریکا هنوز کشف نشده بود. همین عدم کشف برخی قاره ها، دلالت بر عدم ارتباط قاره ها با یکدیگر و عدم اطلاع از سرنوشت همدیگر دارد. نکته دوم:شواهد تاریخی بشر گواه این معناست. مثلا بودا گر چه نامش را به عنوان پیامبر نمی برند ولی وقتی زندگی او بررسی می شود، بسیاری از خصوصیات پیامبران را در زندگی او و شکل تماس وی با جهان غیب مشاهده می کنیم. از همین رو در برخی از روایات آمده که خداوند 124 هزار پیامبر برای بشریت فرستاده است، حال آن که ما به حدود سی اسم واقف هستیم. از طرفی خود قرآن که بزرگ ترین حجت قاطع الهی است می فرماید: «و لکل قوم هاد: برای هر قومی ازهر ناحیه پروردگار هدایتگری وجود دارد.»[سوره رعد، آیه 7] آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه۳۵ چرا خداوند ما را پیامبر نکردجواب خودمانی😊 بذارید قبل از هر چیزی کمی خودمانی جواب بدهیم خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام میفرماید : سوره صافات آیه 102 فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَرى‏ فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ ما ذا تَرى‏ قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُني‏ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرين‏ و وقتى با او به جايگاه «سَعْى» رسيد، گفت: «اى پسرك من! من در خواب [چنين‏] میبينم كه تو را سر میبُرَم، پس ببين چه به نظرت می آيد؟» گفت: «اى پدر من! آنچه را مأمورى بكن. ان شاء اللَّه مرا از شكيبايان خواهى يافت. خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام دستور میدهد که باید سر فرزندت را ببُری حالا اگر ما بودیم این کار را که میکردیم؟؟شاید ممکن بود حرف به خدا بزنم این دیگه چه کاریه و... منی که در احکام ابتدایی خداوند 100تا ان قلت و اشکال وارد میکنم مثلا میگویم حالا یه کم مو بیرون باشه چه اشکال داره یا شراب و گوشت خوک برای سلامتی مفیده کی گفته طلا برای مردان حرام و... آیا من میتونم به دستورخداوند بیایم سر فرزندم را ببرم(هرچند که این سر بریدن محقق نشد ولی حضرت ابراهیم علیه السلام مامور بود که این کار را بکند و نمیدانست که آیا این کار محقق میشود یا نمیشود ولی این را میدانست که خداوند حکیم است و این را میدانست که خداوند پسرش را بیشتر از او دوست میدارد) 👌یا منی که حوصله شنیدن حرف فرزندم یا خانمم را ندارم و با کوچکترین مخالفتی با نظر من کلی اعصابم خُورد میشود و به هم میریزم آیا میتوانم مثل حضرت نوح 950سال تحمل بیاورم و فقط چند نفر هم هدایت بشوند یا منی که داخل خیابان به راحتی به هر صحنه ای نگاه میکنم آیا میتوانم مثل حضرت یوسف علیه السلام به زیباترین زن نه بگویم حال آنکه آن خانم مشتاق دیدار حضرت یوسف علیه السلام بود؟؟ کل انبیاء را نگاه بفرمایید مشکلاتشون همان مشکلاتی بود که ما روزانه با آنها سرو کار داریم (هر چند قابل قیاس نیست950سال تحمل حضرت نوح علیه السلام کجا چند روز تحمل ما کجا و...) اصولا انسان های پر ادعا ولی بی اراده یا کم توان تقاضای امکانات بیشتر را دارد ولی انسان های کم ادعا ولی پر توان از کمترین امکانات بیشترین استفاده را میکنند چون کم سر و صدا دارند @pasokh999
اما جواب شبهه👇👇
شبهه ۳۵ ♨️چرا خداوند ما را پیامبر نکرد❓ ✅ جواب اول اولا این سؤال جدیدی نیست، حتی زمان انبیای الهی علیهم السلام، بیشتر مطرح می‌شد که چرا او انتخاب شد؟ چرا ما انتخاب نشدیم؟ مگر او کیست که ما نیستیم و ...؟ خداوند متعال نیز در یک جمله پاسخ داد که خالق، مالک، رب، علیم، حکیم و هادی منم، پس من می‌دانم که رسالتم را کجا قرار دهم. ثانیا نبی و امام، مانند پزشک، مهندس، مدیر یا شهردار شدن، یک امر “شدنی = اکتسابی” نیست که پرسیده شود: «چرا او توانست بشود و ما نمی‌توانیم بشویم؟»؛ بلکه انتخاب و انتصابی است از جانب خداوند علیم و حکیم. بنابراین اوست که می‌داند رسالتش را کجا قرار دهد، چه کسی را نبی، چه کسی را رسول و چه کسی را امام گرداند: أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ خداوند آگاهتر است که رسالت خویش را کجا قرار دهد(سوره انعام124) ثالثا خداوند علیم و حکیم که منزه از کار (فعل) پوچ، بیهوده و بازی می‌باشد، هر مخلوقی را با اندازه‌ها (قَدر)های معینی، و مبتنی بر حکمت خود، برای ایفای نقشی خاص در چرخه‌ی خلقت و هدایت خلق نموده و در جایگاه خود قرار داده است؛ خواه فرشتگان مقربی چون حضرات جبرئیل و میکائیل علیهماالسلام باشند، خواه انبیا و رسولان، خواه امامان، خواه مردمان عادی، و یا گیاهان و حیوانات و حشرات و … . بنابراین، هیچ منطقی ندارد که پدر بگوید: «من چرا مادر نشدم» – سایر فرشتگان بگویند: «چرا ما جزو چهار فرشته بزرگ نشدیم» – ماه بگوید: «من چرا خورشید نشدم» – مورچه بگوید: «من چرا کرگردن نشدم» – یا انسان بگوید: «من چرا پیامبر یا امام نشدم»؟! وَخَلَقَ کُلَّ شَیْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِیرًا» و هر چیزى را آفریده و بدان گونه (اندازه‌هایی) که درخور آن بوده اندازه‏ گیرى کرده است! (الفرقان، ۲) @pasokh999