eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
16.2هزار دنبال‌کننده
223 عکس
621 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشندالف)دلائل عقلی عصمت نکته: دلیل عصمت نمی تواند شرعی محض باشد چون ممکن است آن دلیل با خطا وسهو از پیامبر صادر شده باشد و دور وتسلسل لازم می آید. پس ابتدا چند دلیل عقلی(برون دینی) بر لزوم عصمت انبیاء می آوریم:دلیل اول نقض غرض: اگر پیامبر معصوم نمی بود نقض غرض لازم می آمد و خدا هم نقض غرض نمی کند چرا که حکیم و علیم است. توضیح این دلیل چنین است:مقصود از فرستادن انبیا و رسل چیست؟ ارشاد مردم که به سوی مصلحت های واقعی بروند و از مفسده های واقعی دور شوند ومقدمه چینی برای تربیت وتزکیه مردم برای اینکه آنها به کمال انسانیت برسند؛حال اگر قرار بود انبیاء خلاف آنچه گفته اند انجام دهندارشادی واقع نمی شد وتربیتی واقع نمی گردید. به عبارت دیگر: اگر مردم احتمال کذب و دروغ در انبیا را بدهند این احتمال را در اوامر و نواهی انها هم می دادند و در نتیجه هیچ کس به آن فرامین عمل نمی کرد و این نقض غرض بعثت بود؛(غرض این بود که با مردم به وسیله انبیا از جهل در بیایند ) نقض غرض هم که برای خدای حکیم محال است؛ پس عصمت وجود دارد؛ به همین دلیل انبیا معصوم هستند آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ الف)دلائل عقلی عصمت جواب دوم ✅اگر انبیا معصوم نباشند اجتماع ضدین لازم می اید؛ چرا که از طرفی واجب است متابعت از گفتارها و رفتارها و تاییدات پیامبران در همه حال؛ اما اگر فرض کنیم که نبی معصوم نباشد آیا در حال معصیت او، باز هم متابعت از وی واجب است یا خیر؟اگر واجب نباشد، خلف لازم می آید، چرا که در اینصورت برای چه انبیا آمده اند؟ واگر متابعت حتی در حال گناه هم واجب باشد، این هم محال است؛ چرا که عقلاً و شرعا و طبق گفته خود پیامبران ارتکاب معصیت جایز نیست.(با دقت خوانده بشود) بیان دیگری اگر گناهی از نبی سر زند، یا تبعیت از او واجب است یا خیر؛ اگر واجب باشد، لازم می آید اجازه معصیت، بلکه وجوب دنباله روی از معصیت واین واضح است که باطل می باشد. از طرفی اگرتبعیت از آن واجب نباشد، این منافی حکم پیامبری اوست، چون پیامبری در خود، معنای تبعیت را به همراه دارد، این در صورتی است که علم به خطا پیدا کنیم؛ اما در صورتی که احتمال این خطا را دهیم، چون درنتیجه، احتمال خطا بودن و معصیت بودن کارهای پیامبران را می دهیم، تبعیت از پیامبر واجب نیست واین مخالف لزوم بعثت پیامبران است. آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ الف)دلائل عقلی عصمت جواب سوم لزوم اتمام حجت ✅امام، حجت خداوند بر روى زمین است، اگر امام معصوم نباشد، حجت خداوند بر مردم تمام نخواهد شد؛ در حالى که بازخواست مردم در قیامت مستلزم اتمام حجت بر آن‌ها است. 👌به عبارت دیگر، خداوند اگر بخواهد کسى را عقاب کند باید زبان عذر او را کوتاه کرده باشد و اگر چنین نکند، عقلا عقاب و عتاب کردن کسى به خاطر انجام ندادن فرامین الهى، صحیح نیست؛ زیرا آن بنده نیز مى‌تواند عذر بیاورد که اگر من فلان دستور را انجام ندادم، امام که خود حافظ دین و شریعت و خلیفه تو در روى زمین بود، انجام نداد به همین دلیل حجت بر من تمام نشد و من فکر کردم که انجام آن لازم نیست و گر نه خود امام که مجرى احکام الهى است باید آن را انجام مى‌داد. بنابراین،‌ امام باید از هرگونه گناه، خطا، نسیان و سهو معصوم باشد ( هرچند نسبی ) تا حجت بر مردم تمام شود و اگر با وجود چنین امام معصومى مردم به دستورات و حدود الهى که از طریق همان امام ابلاغ و اجرا مى‌شود عمل نکنند، آن وقت زبان عذرشان کوتاه است و خداوند مى‌تواند از او بازخواست کند. آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند الف)دلائل عقلی عصمت جواب چهارم برهان بطلان تسلسل 👌دلیل دیگر بر وجوب عصمت پیامبران و امامان، بطلان تسلسل است. به این صورت که دلیل نیاز مردم به وجود و نصب امام از جانب خداوند،‌ خطاپذیرى مردم است. یعنی انسانها چون خطا میکنند نیازمند یک راهنما هستند. حال اگر خود امام معصوم از خطا و معصیت نباشد، خود امام یا پیامبر نیاز به وجود امام دیگرى دارد و آن امام نیز نیاز به وجود امام دیگر و... که منجر به تسلسل مى‌شود و تسلسل از دیدگاه عقلا باطل است. نکته اگر پیامبران معصوم نباشند این احتمال خطاء و اشتباه در تمام زمینه و گفته هایشان وجود دارد پس پیامبران باید معصوم باشند والا نقض غرض پیش میاد چون هدف از ارسال رسل و پیامبران این بود که مردم هدایت بشوند که با این احتمال خطا دیگه کسی به سخنانشان اعتناء نخواهد کرد لذا نقض غرض حاصل میشود(غرض هدایت مردم بود) ✅نکته خیلی مهم: اگر پیامبری معصوم نباشند دیگر هیچ عملی و سخنی از آنان حجت نخواهد بود چون روی هر کدام از سخنان و کارهای آنها دست بذاریم احتمال خطا وجود دارد پس تبعیت و پیروی واجب نیست . آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ الف)دلائل عقلی عصمت جواب پنجم پیامبران علاوه بر ابلاغ وحی به مردم وظیفه دارند که به تربیت و تذکیه مردم هم بپردازندو افراد مستعد را تا آخرین مرحله کمال انسانی برسانند. یعنی اینان علاوه بر وظیفه تعلیم و راهنمایی مردم، وظیفه دارند که مردم را تربیت و راهبری هم بکنند. یعنی آنان هم پیغامبرند هم راهبر و رهبر. از طرفی می دانیم که رفتار و اعمال مربی بیش از حرف های او اثر می گذارد و خصوصا عموم مردم چشمشان بیشتر به اعمال است و کسی که از نظر رفتار نقص ها و کمبودهایی داشته باشد، گفتارش هم تاثیر مطلوب را نمی گذارد. پس هنگامی هدف خداوند از بعثت انبیا کامل محقق می شود که پیامبرانش از هر گونه خطا و گناه و لغزشی در گفتار و کردار مصون باشند. (آموزش عقاید، آیه الله مصباح یزدی، درس۲۵) آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ ب)دلائل نقلی عصمت دلیل اول : وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی‏ الظَّالِمین‏ (سوره بقره آیه ۱۲۴) ابراهیم از خداوند درخواست کرد که امامت را نیز به ذریه و نسل من بده، و خداى تعالى نیز مستجاب کرد اما در پاسخش فرمود: این عهد من به ظالمین نمی رسد. منظور از ظالمین مطلقاً هر کسى است که ظلمى از او صادر شود، هر چند آن کسى که یک ظلم و آنهم ظلمى بسیار کوچک مرتکب شده باشد، حال چه اینکه آن ظلم شرک باشد، و چه معصیت، چه اینکه در همه عمرش باشد، و چه اینکه در ابتداء باشد، و بعد توبه کرده و صالح شده باشد، هیچیک از این افراد نمی توانند امام باشند، پس امام تنها آن کسى است که در تمامى عمرش حتى کوچکترین ظلمى را مرتکب نشده باشد. ✅👌در اینجا علامه طباطبایی به یک سرگذشت اشاره می کند: « شخصى از یکى از اساتید ما پرسید: به چه بیانى این آیه دلالت بر عصمت امام دارد؟ او در جواب فرمود: مردم بحکم عقل از یکى از چهار قسم بیرون نیستند، و قسم پنجمى هم براى این تقسیم نیست، یا در تمامى عمر ظالمند، و یا در تمامى عمر ظالم نیستند، یا در اول عمر ظالم و در آخر توبه‏ کارند، و یا بعکس، در اول صالح، و در آخر ظالمند، و ابراهیم ع شأنش، اجل از این است که از خداى تعالى درخواست کند که مقام امامت را بدسته اول، و چهارم، از ذریه‏ اش بدهد، پس بطور قطع دعاى ابراهیم شامل حال این دو دسته نیست . باقى می ماند دوم و سوم، یعنى آن کسى که در تمامى عمرش ظلم نمیکند، و آن کسى که اگر در اول عمر ظلم کرده، در آخر توبه کرده است، از این دو قسم، قسم دوم را خدا نفى کرده، باقى می ماند یک قسم و آن کسى است که در تمامى عمرش هیچ ظلمى مرتکب نشده، پس از چهار قسم بالا دو قسمش را ابراهیم از خدا نخواست، و از دو قسمى که خواست یک قسمش مستجاب شد، و آن کسى است که در تمامى عمر معصوم باشد آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ ب)دلائل نقلی عصمت دلیل اول : وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراه
خلاصه این دلیل:👇👇 هر گناهی ظلم است : 1. یا ظلم به خدا است ( حق الله ) 2. یا ظلم به خود است ( حق النفس ) 3. یا ظلم به دیگران است ( حق الناس ) در هر صورت کسی که گناه میکند یکی از این موارد بالا را مرتکب شده است و خدا هم فرموده عهد من ( که همان امامت و پیشوایی باشد ) به ظالمین نمی رسد. پس اگر عهد خداوند که امامت و پیامبری است به کسی رسید یعنی هیچ ظلم و گناهی انجام نداده و نخواهد داد. @pasokh999
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ ب)دلائل نقلی عصمت دلیل دوم: مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً (80) كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده؛ و كسى كه سرباز زند، تو را نگهبان (و مراقب) او نفرستاديم (و در برابر او، مسئول نيستى) ✅ روشن است که وجوب اطاعت بی‌چون و چرا از یک شخص، دلالت بر وجود عصمت در آن فرد می‌نماید. سوره نساء آیه ۱۴ «وَ مَنْ يَعْصِ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يدْخِلْهُ نارًا خالِدًا فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهين» و هر كس از خدا و پيامبر او نافرمانى كند و از حدود مقرر او تجاوز نمايد، وى را در آتشى درآورد كه همواره در آن خواهد بود و براى او عذابى خفت‏ آور است ✅پس راه در امان ماندن از عذاب الهی اطاعت کامل در تمام زمینه ها از پیامبر است آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
11.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ دلیل عرفی آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
دلایل عصمت انبیاء بزرگوارانی که نمی خواهند فیلم بالا را دانلود بکنند و حافظه گوشی خودشان را پر بکنند روی لینک پایین بزنند👇👇 https://enama.ir/videos/1004771 @pasokh999
♨️شبهه ۳۷ اگر انبیاء و اهل بیت علیهم السلام معصوم هستند پس چرا استغفار میکردندجواب اول اولا توبه و استغفار هميشه به معناى بازگشت از گناه نيست بلكه هر گونه بازگشت و توجّه به خدا را كه همراه با اعتراف به ناتواني خود از به جا آوردن حقّ بندگي است ، شامل میشود. از اين رو توبه و استغفار به خودى خود، يكى از عبادت‏هاى بزرگ و از مصاديق بارز تعظيم خداست و هيچ دلالتي بر گناهكار بودن استغفار كنننده ندارد. بلكه دائم الاستغفار بودن از علائم اهل تقوا و ايمان و شرط بندگي است و آنكه مداومت براستغفار نداشته باشد در منطق قرآن كريم و اهل بيت (علیهم السلام) نه تنها نمي تواند امام يا نبي باشد بلكه حتّي مومن حقيقي هم نيست.و رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) فرمودند:«خير الدّعاء الاستغفار ـــ بهترين دعاها استغفار است». خداوند متعال نيز در قرآن كريم میفرماید 👌«کانُوا قَلِیلاً مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَ وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ ــــ شبانگاه اندکى می آرَمَند و سحرگاهان به استغفار می پردازند»(الذاریات:17). بر اين اساس ، به صرف اينكه امام معصوم ـ كه عصمتش با برهان عقلي اثبات مي شود ـ در مقابل خدا اعتراف به قصور نموده و توبه و استغفار مي نمايد نمي توان حكم نمود كه وي معاذ الله مرتكب گناه شرعي شده است. بايد توجّه داشت كه اوّلاً گناه شأني غير از گناه شرعي و اصطلاحي است. 👌👌 ثانياً بين گناهكار دانستن خود و گناهكار بودن تفاوت است. توبه و استغفار انبياء يا از روي گناهكار دانستن خود بوده كه شرط اخلاص در بندگي و اعتراف به كوچكي و قصور خود در مقابل عظمت الهي است يا توبه از گناه شأني بوده نه از گناه شرعي ؛ و آنچه با عصمت لازم براي نبي ، در تقابل است گناه شرعي است نه گناه شأني ؛ چرا كه گناه شأني حقيقتاً گناه نيست بلكه كارخيري است كه مناسب شأن و رتبه ي وجودي نبي نيست آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ جواب دوم ممکن است منظور معصومین(علیهم‌السلام) این باشد که اگر مدد الهی نباشد و ما را رها کند، ما چنین خواهیم بود، یعنی اگر ما مستقل باشیم و خدا ما را به خود واگذار کند، مفتضح می‌شویم، هوای ما غالب می‌گردد و عنان ما را شیطان می‌گیرد. اما خداوند متعال ما را رها نمی‌کند، پس ما چنین نیستیم. لذا این‌جا نیز امام سجاد(علیه‌السلام) می‌فرماید: خداوندا اگر من را رها کنی، عنان من را شیطان خواهد گرفت و یقین من را به سستی و سوء ظن مبدل کرده و بر من مسلط شده و من را به قعر جهنم می‌برد.(که البته این حفاظت خاص نیز بر اساس حکمت و شایستگی آنان است) جواب سوم تفسیر تعلیمی و تربیتی: برخی نیز معتقدند امامان معصوم در دعاهای خود در مقام تعلیم و یاد دادن چگونگی ذکر دعا و ارتباط با خداوند برای دیگران بودند. آنان به طور غیر مستقیم می‌خواستند به انسان‌های گناه‌کار تعلیم دهند که با اعتراف به گناهان خود و یادآوری آن‌ها به صورت متناوب، دل را از سیاهی و کدورت‌ها پاک نموده و به سوی نور و روشنایی حرکت می‌دهند. پس مخاطب این‌گونه خطابات مردم عادی هستند نه خود آن بزرگواران، یعنی آی مردم این‌چنین با خدا صحبت کنید. جواب چهارم حمل بر استغفار دفعی: برخی دیگر در تحلیل استغفاری که در این دعاها آمده گفته اند، استغفار دفعی است؛ یعنی استغفاری که مانع عارض شدن غفلت و گناه می‌شود، نه استغفار رفعی که برای آمرزش گناه و خطای موجود است؛ مثلا گاهی ما واکسنی میزنیم تا اینکه به فلان بیماری مبتلا نشویم یعنی پیشگیری میکنیم یعنی قبل از اینکه بیماری سراغمون بیاید ما آن را دفع میکنیم (استغفار دفعی) ولی گاهی طرف بیمار شده واکسن میزند تا از این بیماری که مبتلا شده نجات پیدا بکند(استغفار رفعی) آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999