♨️آیا مرگ به معنای نیستی و نابودی است❓
✅از دید قرآن مرگ به معنای حیات جدید و دوباره است.
💯👌بعضی ها خیال میکنند انسان با مرگ می پوست ولی حضرت آیه الله جوادی آملی تعیبر خیلی زیبایی دارند میفرمایند انسان با مرگ نمی پوست بلکه از پوست به در می آید.
#معاد
@pasokh999
لطفا ۵۰بار خوانده بشود و با دقت هم بخوانید💢🙏
✅خداوند در قرآن میفرماید جهنمیان دو #اماته دارند دوتا #احیاء🤔
🔻( جهنمیان داخل جهنم میگویند)👇
🌺 سوره غافر آیه ۱۱: قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبيلٍ
{میگويند: پروردگارا! دوبار ما را ميراندى و دوبار زنده كردى، اكنون به گناهانمان معترفيم، پس آيا راهى براى بيرون آمدن [از دوزخ] هست؟}
🔻(ولی بهشتیان داخل بهشت میگویند)👇
🌺سوره الدخان آیه ۵۶:
لا يَذُوقُونَ فيهَا الْمَوْتَ إِلاَّ الْمَوْتَةَ الْأُولى وَ وَقاهُمْ عَذابَ الْجَحيمِ
{ در آنجا مرگ را نمیچشند، مرگ آنان همان مرگى بود كه در دنيا چشيدند، و خدا آنان را از عذاب دوزخ مصون میدارد.}
💯👌👌✅ ما دو بار میمیریم سه بار زنده میشیم اول داخل دنیا که زنده ایم بعد میمیریم بعد داخل قبرزنده میشیم بعد میمیریم و روز حشر زنده میشیم
🔥👌✅جنهنمیان دو بار میمیرند سه بار زنده میشوند‼️
💐 ولی بهشتیان دو بار زنده میشوند ویک بار میمیرند با توجه به آیات بالا و به لطف خداوند بعد آز مرگ اول مستقیم وارد بهشت میشوند
♨️⚠️💯این از آیاتی است که اختلافی است همه آیات نیاز به امام معصوم است علی الخصوص چنین آیاتی
✅علی الظاهر مرگ اول با مرگ های بعد فرق میکند چون همه انسان ها میمیرند بعد محشور میشوند ولی بهشتیان میگوند ما فقط مرگ اول را چیشیدیم
🍃🌺 لا يَذُوقُونَ فيهَا الْمَوْتَ إِلاَّ الْمَوْتَةَ الْأُولى وَ وَقاهُمْ عَذابَ الْجَحيمِ
#معاد
@pasokh999
✅آیاتی که دلالت میکند بر خلود و همیشگی انسان در بهشت یا جهنم👇👇
۱-💢" أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ" 💢
✅جمله عجيبى است، هر قدر انسان بيشتر در آن فرو میرود و تدبر میكند دامنه معنايش وسيعتر میشود، با اينكه جمله اى است لطيف و رقيق و بيانى است ساده و اولين چيزى كه از معناى آن به ذهن میرسد اين است كه خوف و حزن از مؤمنين برداشته میشود و اين را همه میدانيم كه خوف تنها در امرى فرض دارد كه اولا ممكن باشد، و ثانيا احتمال آمدنش به سوى ما معقول باشد و ثالثا اگر بيايد مقدارى از سعادت ما را از بين میبرد، سعادتى كه ما توقع داریم. پس بر طرف شدن مطلق خوف از انسان تنها وقتى فرض دارد كه هيچ يك از آنچه داريم در معرض زوال قرار نگيرد، و همچنين برطرف شدن مطلق حزن از انسان وقتى فرض دارد كه آنچه نعمت كه انسان بتواند از آن متنعم شود و لذت ببرد دارا باشد، و خداى تعالى به او افاضه كرده باشد، و نيز آنچه كه دارد در معرض زوال قرار نگيرد، و اين همان خلود سعادت براى انسان و خلود انسان در آن سعادت است.
🌿☘ترجمه تفسير الميزان، ج4، ص: 96
تمام این دکتر ها بیمارستانها برای بقاء انسان است و اگر هر چه به انسان بدهند ولی به او بگویند تا یک زمان خاصی قرار ازش استفاده کنی استرس از بین نمی رود.👏👏
۲-النحل:💢مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ....💢
3-المائدة 37:💢 يُريدُونَ أَنْ يَخْرُجُوا مِنَ النَّارِ وَ ما هُمْ بِخارِجينَ مِنْها وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقيم💢
مقیم بودن جهنمیان در جهنم
4-التوبة21 : 💢يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فيها نَعيمٌ مُقيم💢
مقیم بودن مومنان در بهشت
5-النساء : 57 : 💢وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ نُدْخِلُهُمْ ظِلاًّ ظَليلا💢
کلمه ابد و خلود کنار هم آمده است
6-المؤمنون آیه 115💢 أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُون 💢
لازمه اینکه عبث نباشد این است انسان ادامه داشته باشیم.
#معاد
@pasokh999
⚠️شبهه
اگر خداوند از پدر مادر مهربان تر است پس چرا ما را داخل آتش جهنم میسوزاند حال آنکه هیچ پدرومادری این کار را نمیکند❓
جواب:
اولا: عدالت خواست تمام انسانهاست یعنی این خواست همه ما است که گنه کار را خداوند عذاب بکند آیا کسی را سراغ دارین که زیر سلطه پادشاهی باشد و کلی به او ظلم و ستم کرده باشد و این شخص مظلوم توقع داشته باشد که خداوند او را داخل بهشت ببرد؟البته خیییییلی از انسانها عدالت را برای دیگران خوب میدونند ولی برای خودشان نه
دوما: الان نزدیک اربعین هستیم خداوند ان شاالله بحق رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم زیارت آقا اباعبدالله علیه السلام را نصیب همه ما بکند، اگر کسی بخواهد به سفر زیارتی کربلا برود باید پول عراق که دینار است با خودش ببرد، به تعبیر صرافی ها پولشو باید چنج بکند(یعنی صرافی برود و پول خودمان را بدهد و با دینار تعویض بکند) صرافی پول بیشتری بهمون نمیدهند فقط پولمون را تغییر میدهند و پول متناسب با عراق(دینار) تحویلمان میدهند در نظام روایات و آیات ما اعمال چنج میشوند یعنی شما نماز و روزه خمس زکات خوش اخلاقی و.... انجام میدهید وتحویل میدهید و فرشتگان آن را تبدیل(چنج) به باغی از بهشت یا حوری یا میوه و....میکند یا کار زشت را چنج میکند و تبدیل به آتش میشود و....
پس👇👇
👌👌👌خداوند عذاب نمیکند بلکه ما خودمان را عذاب میکنیم چون جهنم بازتاب عمل خودمان است چون جهنم خود عمل ماست و لذا گفتند هر چی بکارید همان را برداشت میکنید الدنیا مزرعه الاخره
نکته:
اینکه چرا این گنه کار اینقدر زیاد داخل جهنم میماند بخاطر عمل و بازتاب عمل خودش است شما هرچقدر توپ را محکم به زمین بزنید به همان اندازه و سرعت هم به سمت شما پرتاب میشود.
#معاد
@pasokh999
آخرت ادامه دنیاست اصلا مرگی وجود ندارد👇👇
انسان تا چشم باز کرده مرگ و زندگی را دیده و خیال کرده دفتر زندگی اولش تولد است و آخرش مرگ. مثل شناسنامه که صفحه اولش ولادت است و صفحه آخرش هم شرح حال مرگ. در صفحه اول شناسنامه نوشته در روز فلان، ماه فلان، سال فلان، ایشان متولد شده است. در صفحه آخر هم نوشته: خلاصه موت. فوت این آقا در روز فلان به مرض فلان بوده است؛ بعد هم شناسنامه باطل می شود.
👌✅ وقتی از شهری خارج می شوید، اسم شهر را روی یک تابلو نوشته و یک خط سرخ روی آن کشیدهاند، یعنی این شهر تمام شد. تو از این شهر خارج شدید، اما داری مسیر را به سوی شهر دیگر طی می کنید، در صفحه آخر شناسنامه هم علامتی می گذارند؛ یعنی باطل شد. یعنی نیمه اول تمام شد ولی این بازی نیمه دوم هم دارد که تا بی نهایت ادامه دارد.
👈تمثیلات آیه الله حائری شیرازی رحمه الله علیه
#معاد
@pasokh999
👈تا آخرت نرویم مشخص نیست با این عمرمان چکار کردیم🤔👇👇
در تیراندازی، تیرانداز مقابل«سیبل» دراز می کشد، گاهی اصرار دارد که تیر بیشتری به من بدهید یا از «گلنگدن» کشیدن، یا از تیر انداختن خوشش می آید. مربی که او را امتحان میکند، میخواهد ببیند چه نمره ای می گیرد ولی او به فکر آن است که چقدر بیشتر تیر بیندازد.
به هر جهت تعدادی تیر به او می دهد که وضع تیراندازی وی مشخص شود، یعنی هرچه شانسی و بی هوا زده است معلوم شود. وقتی که تیراندازی کرد او را به کنار «سبيل »می برند، تا مشخص شود.
👌✅آخرت و دنیا این جوری است. انسان در دنیا که کار می کند؛ کارش تیراندازی است و سیبل «نامه عمل» است. از اینجا پیدا نیست که شما کجا را زده اید و کجا را نزده اید، بعد که این صدمتر راه را رفتید و به «سیبل» رسیدید متوجه می شوید، وقتی تیر می اندازید متوجه نمی شوید کدام خورد و کدام نخورد.
عمر دنیا محلی است که آدم تیر می اندازد. وقتی که تیرهای او و دیگران تمام شد و تفنگ ها را از دست همه گرفتند آن گاه به کنار سیبل می روند. تا آخرین نفر تیرش را نیندازد و اسلحه اش را زمین نگذارد، به هیچ کس اجازه نمی دهند کنار سیبل برود، چون خطر دارد. همان طوری که تا آخرین نفر از دنیا نرود، آخرت شروع نمی شود.
کسی که تیر می اندازد فکر میکند به خال خورده اما وقتی می رود کنار سیبل میبیند هیچ خبری نیست. انسان هم خودش خیال می کند این کارهایی که می کند همه اش از روی تقواست، خودش را " سمبل تقوا و از متقی ترین مردم عالم می داند و می پندارد همه تیرها را به خال زده است اما وقتی نگاه می کند، می بیند هیچ کدام به سیبل نخورده است.
👌👌صفحه سیبل دارای چند حلقه است، هر چه به مرکز خال نزدیک تر باشد، نمره اش بیشتر و هر چه دورتر باشد کمتر است. بهشت هم حلقه حلقه است، مقامات بهشت فرق میکند، مسكن بعضی ها در قلب بهشت است.
بعضی می زنند توی سیبل بی تقوایی و توی خال، جهنم هم مثل بهشت سیبل دارد آدمی در این دنیا به این می ماند که مقابل او دو سیبل قرار داشته باشد، یک سیبل مثبت، یک سیبل منفی، بعد به او بگویند حال مخیری. قرآن می فرماید: « إنا هديناه السبيل إما شاكرا وانا كفورا
تمثیلات آیه الله حائری شیرازی رحمه الله علیه
#معاد
@pasokh999
⚠️شبهه آکل و مأکول⚠️
یکی از قدیمی ترین اشکالاتی است که در باره معاد جسمانی مطرح شده و خلاصه آن چنین است: اگر بدن انساني تبديل به خاك شد و به وسيله ريشه درختان جزء گياه و ميوهاي گرديد و انسان ديگري آن را خورد و جزء بدن او شد،
👈یا فرض کنید انسانی به هنگام قحطی و گرسنگی شدید، از گوشت انسان دیگری تغذیه کند، به طوری که همه یا قسمتی از بدن انسان اول، جزء بدن انسان دوم شود، آیا اجزای بدن انسان اول در رستاخیز از بدن انسان دوم جدا می شود، یا نمی شود؟ اگر بگوییم می شود، بدن انسان دوم ناقص می گردد، و اگر بگوییم نمی شود، بدن انسان اول ناقص می شود. وانگهی، اگر این دو نفر یکی مؤمن باشد و دیگری کافر، اگر ماده بدن مؤمن کمبودی داشته باشد، باعث می شود اجزای بدن او به همراه بدن شخص کافر وارد جهنم شود، و اگر ذرات شخص مشرک، جزو بدن موحد شود، باعث می گردد ذرات بدن کافر به خاطر شخص مؤمن به بهشت رود. این دو صورت بر خلاف عدالت پروردگار است؛ پس معاد جسمانی امکان نخواهد داشت.❓🤔⚠️⚠️
#معاد
@pasokh999
جواب اول
اگر بزرگواران و دوستان در اینترنت جستجو کرده باشند به جوابهایی رسیدند ولی به لطف خداوند ما از یک منظر دیگه به شبهه جواب میدهیم.
مقدمه
آن چیزی که قطعی است و هیچ شکی در آن نیست این است که عقلا باید معاد و بهشت و جهنم باشد چون این از الزامات عدالت خداوند است حالا دقیق به چه صورت هست آیا جسمانی یا روحانی بین علماء اختلاف نظر است و هر کدام بخاطر دلایلی قائل به نظری شدن
اما جواب اول👇👇
✅👌حالا اگر انسان تمام اعضای بدن انسان دیگر را بخورد باز هم هیچ مشکلی به وجود نمی آید چون این جسم که کارهای خوب و بد را انجام نداده که فردای قیامت بخواهد بهشت برود یا جهنم برود، بلکه این جسم ابزار بوده و همه کارها را روح انجام داده، آیا اگر کسی با چاقو به یکی از اقوامتون آسیب بزند دادگاه چاقو را محاکمه میکند یا ضارب را (شخصی که با چاقو زده)؟ یقینا ضارب را محاکمه میکنند چون چاقو یک ابزار است که میشود ازش درست استفاده کرد و هم میشود بد ازش استفاده کرد مَثَل بدن و روح هم همین طور است بدن و جسم یک ابزار است که میشود درست ازش استفاده کرد و بشوی حاج قاسم سلیمانی رحمه الله علیه❤️ و هم میشود بد ازش استفاده کرد و بشود ترامپ لعنه الله علیه
👈✅پس اولا قرار نیست که این جسم بیاید حساب و کتاب پس بدهد بلکه قرار است من(روح) بروم حساب و کتاب پس بدهم حالا این جسم هر کجا هست میخواهد باشد هیچ تاثیر ندارد ثانیا اگر شخص کافر بدن انسان مومن را بخورد یا برعکس اینطور که نیست من را خورده باشد و دوتا روح در یک جسم برود بلکه مرکب من که جسم باشد را خورد
#معاد
@pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
قسمت هشتم ✅👌💯دوستان این نکته را خدمتتان میگویم هر چقدر لذت بردین التماس دعا برای فرج آقا بفرمایید
👌👌لطفا خواهشا 🙏🙏همه بزرگواران بلا استثناء قسمت هفتم و هشتم و نهم این قسمت(مبحث معاد)را مطالعه بفرمایند
جواب دوم
سوره بقره آیه ۲۶۰
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ ۖ قَالَ بَلَىٰ وَلَٰكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي ۖ قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا ۚ وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
و چون ابراهیم گفت: بار پروردگارا، به من بنما که چگونه مردگان را زنده خواهی کرد؟ خدا فرمود: باور نداری؟ گفت: آری باور دارم، لیکن خواهم (به مشاهده آن) دلم آرام گیرد. خدا فرمود: چهار مرغ بگیر و گوشت آنها را به هم درآمیز نزد خود، آن گاه هر قسمتی را بر سر کوهی بگذار، سپس آن مرغان را بخوان، که به سوی تو شتابان پرواز کنند؛ و بدان که خدا (بر همه چیز) توانا و داناست.
شان نزول آیه👇👇
👈✅روزی حضرت ابراهیم(علیه السلام) از کنار دریایی میگذشت. مرداری را دید که مقداری از آن داخل آب و مقداری در خشکی قرار داشت و پرندگان و حیوانات دریا و خشکی از دو سو آن را طعمه خود قرار دادهاند و حتی گاهی بر سر آن با یکدیگر دعوا میکردند. دیدن این منظره، حضرت ابراهیم(علیه السلام) را به فکر کیفیت زنده شدن مردگان پس از مرگ انداخت.👇👇
👈👈او فکر میکرد: اگر نظیر این حادثه برای جسد انسانی رخ دهد و بدن او جزء بدن جانداران دیگر شود، مسأله رستاخیز که باید با همین بدن جسمانی صورت گیرد، چگونه خواهد شد؟! در آیه ۲۶۰ سوره بقره آمده است: (به خاطر بیاور! هنگامی را که ابراهیم(علیه السلام) گفت: خدایا به من نشان ده، چگونه مردگان را زنده میکنی) خداوند فرمود: آیا ایمان نیاوردهای؟..... ( ولی آقا امیر المومنین علیه السلام میفرماید؛ لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا» اگر پردهها كنار روند، بر يقين من افزوده نمىشود)
جواب👇👇
اگر همه اعضای بدن انسانی عضو بدن انسان دیگر بشود خداوند عضو هر بدن را به صاحب اصلی او باز میگرداند در داستان حضرت ابراهیم علیه السلام، حضرت چهارتا پرنده را در هم کوبید و آب و گوشت هر چهار پرنده قاطی همدیگر شد ولی دوباره هر کدام به حالت اول خودش بازگشت.
خلاصه: این کار نه محال است که بگوییم نمیشود و اگر میگویند علم(نه عقل) گفته اگر عضوی جذب بدن بشود سلولهایش تغییر میکند و دیگر با اولی فرق میکند ما میگوییم برگرداندن آن به حالت اول هیییچ زحمتی برای خداوند ندارد (نظرات علم، تجربی هستند نه عقلی لذا زیاد نظرهاشون تغییر میکند)
👌✅نکته بسیار مهم این است که 👈در قیامت جسم مثالی قرار است مرکب این روح بشود
#معاد
@pasokh999
آیا مخترعات و مکتشفاتی مثل ادیسون،مخترع برق و .... که کلی خدمت به انسانها کردند نزد خداوند پاداش دارند؟ آیا به بهشت میروند یا نه❓
اگر بخواهیم انگیزه ها و عمل همه ی کسانی که به بشر خدمت کردند مورد بررسی قرار بدهیم از چند صورت خارج نیست:👇👇👇
دسته اول
✅۱)گاهی هدف اصلی از اختراع صرفا یک عمل تخریبی است مانند کشف انرژی اتمی که به منظور بمب اتم ساخت شد. سپس در کنار آن منافعی برای نوع بشر به وجود آمد که هدف واقعی مخترع و مکتشف نبوده یا در درجه چندم قرار داشت تکلیف این دسته مشخص است.
دسته دوم
✅۲)گاهی مخترع یا مکتشف، هدفش بهرگیری مادی و یا اسم و آوازه و شهرت است یا مثلا فقط هدفش درآمد و کسب سود بوده هرچند بخاطر سرمایه ایشان خیلی ها سر کار میروند و پول در می آوردند ولی هدف ایشون نبوده مثلا اگر داروسازی ۲۰درصد سوده بده ولی هروئین ۵۰درصد سراغ اونی میرود که سود بیشتری دارد حساب اینها هم مشخص است، آنها هیچ گونه طلبی از خدا و همنوعان خودشان ندارند پاداش آنها همان سود و شهرتی بوده که می خواستند و بدست آوردند.
دسته سوم
✅۳) گروه سوی هستند که مسلما انگیزه های انسانی دارند و یا اگر معتقد به خدا باشند با انگیزه های الهی آن کار و اکتشاف را انجام میدهند هدفشان رفع محرومیت و گره گشایی و خدمت به هم نوع خودشان است،اینگونه افراد اگر ایمان داشته باشند و بخاطر رضای خداوند این کار را انجام داده اند که بحثی در آن نیست و اجر خودشان را خواهند گرفت، ولی اگر ایمان نداشته باشند ولی مُحرِکشان انسانی و مردمی باشد بدون شک پاداش مناسبی از خداوند دریافت خواهند داشت این پاداش ممکن است در دنیا باشد و ممکن است در آخرت باشد اما به چه صورتی است ما نمیدانیم الله اعلم ولی بلا شک پاداش یا تخفیف در عذاب خواهد گرفت.
#معاد
@pasokh999