eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
16.1هزار دنبال‌کننده
222 عکس
614 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
بحث امروز جراحی قرنیه چشم است 😊 بحث شیرین و جذاب و کمی با دقت خاص اراده خداوند
♨️شبهه ۷ اراده خداوند یعنی چه؟ آیا همه چیز با اراده خداوند صورت میگیرد؟ اگر با اراده خداوند صورت میگیرد پس خداوند هم داخل گناهانی که من اراده میکنم شریک است حتی قرآن هم اینو میگه ما تشاؤون الا ان یشاء اللّه(دهر(انسان)/۳۰)یعنی شما اراده چیزی نمیکنید مگر اینکه خداوند اراده کرده باشد، یا اینکه من میتوانم اراده بکنم ولی خداوند آنجا اراده نکرده باشد پس معلومه که جای من میتوانم مستقل از خداوند اراده بکنم و این یعنی خداوند قدرتش محدود است حال آنکه خداوند إنّ الله علی کلّ شیءٍ قدیرٌ یعنی بر همه چیز تواناست
بخش اول کی من یک چیزی را اراده میکنم؟ جواب: من اول تصور میکنم ،مرحله بعد تصدیق میکنم ببینم فایده دارد یا ندارد اگر تصدیق کردم فاید دارد میل،شوق،حب،و انگیزه به انجامش می آید سپس اراده انجام آن کار را میکنم ولی اراده خدا همان علم ذاتی او به نظام احسن می‌باشد یعنی علم خداوند همان خلق کردن است ولی ما اول علم پیدا میکنیم بعد شوق و انگیزه بعد عمل ولی خداوند علمش=اراده(فعل) یعنی خداوند بین خلق کردنش و اراده اش هیچ فاصله زمانی رخ نمیدهد یعنی اراده خداوند =خلق موجودات چند نکته داخل پرانتز بگویم👇👇 👌(1- در کودکان چون عقل کم است هرچه تصور بکنند تصدیق میکنند لذا حب پیدا میکنند بعد اراده می آید اگر میبیند کودکانتان زیاد به خیلی چیزها علاقه دارند چون زیاد به آن فکر میکنند. 👌2-کسانی که تصوراتشان بیشتر است نشان دهنده این است که عقلشان بیشتر است. 👌3-هر کسی بتواند تصورات را برای مردم ایجاد بکند در بحث فرهنگی موفق میشود مثلا زمان ماه محرم چون همه جا سیاه پوش است تصورات مثبت بیشتر میشود لذا گناه کمتر میشود 4-کانت میگوید گوش دادن زیاد به موسیقی اراده را ضعیف میکند.) استدلال عقلی بر صفت اراده برای خداوند👇👇 به این دلیل که خداوند به همه ممکنات علم دارد و قدرت وی به گونه‌ای یکسان به همه چیز تعلق می‌گیرد؛ با این حال، برخی ممکنات در زمانی خاص ایجاد می‌شوند و این در حالی است که ایجاد آنها در هر یک از زمان‌های ممکن امکان‌پذیر بوده است؛ بنابراین، باید صفتی غیر از علم و قدرت باشد که مرجّح و مخصّص وجود ممکنات در زمانی خاص باشد و آن چیزی جز اراده نیست (علامه حلی) @pasokh999
بخش دوم نکته 👈اینکه گفتیم انسان اول تصور میکند بعد تصدیق(تایید)میکند بعد شوق وبعد اراده میکند کمی توضیح بدهم مثلا شیطان برای گناه کردن اول تصویری از گناه را داخل ذهنمون میاره بعد هوای نفس تایید میکنه بعد نفس خوشش میاد شوق پیدا میکنه و بعد طرف اراده میکند که برود گناه را انجام بدهد. 👌👌👌نکته داخل پرانتزی 👌علت اینکه شیطان در کار غیر فرهنگیش موفق است این است که تصورات را در ذهن ایجاد میکنه که قرآن میفرماید👇👇 آیه۳۹ سوره حجر:قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ شیطان گفت: خدایا، چنانکه مرا به گمراهی و هلاکت کشاندی من نیز در زمین (هر باطلی را) در نظر فرزندان آدم جلوه می‌دهم (تا از یاد تو غافل شوند) و همه آنها را به گمراهی و هلاکت خواهم کشاند.👌 فرق اراده تکوینی و اراده تشریعی چرا وقتی که خداوند امری کرده خلافش اتفاق می افتد مثلا وقتی میفرماید نماز بخونید یعنی آن را اراده کرده پس چرا خلافش اتفاق می افتد❓ ✅ جواب: در فرق بین اراده تکوینی و تشریعی مشخص میشود👇👇 در بین مرید(خداوند) و مراد(آنچه که اراده شده مثلا خلقت دنیا) هیچ فاصله ای نیست لذا اراده خداوند مساوی است با تحقق آن چیز(مثلا دنیا) ولی در بین مرید(خدا) و مراد(نماز خواندن مثلا) اراده انسان فاصله می افتد لذا در اراده تشریعی خداوند(مثلا خداوند امر بکند به نماز روزه حجاب داشتن و...) همیشه محقق نمیشود چون اینو انسان باید اجرا بکند @pasokh999
بخش سوم جواب شبهه ۷👇👇 👌👈خداوند تکوینا اراده کرده که هر کسی با اراده خودش کاری انجام بدهد ولی تشریعا اجازه نداده هر کسی هر کار دوست داره انجام بدهد بیان روان👇 ☘مثال 👈 خداوند اراده کرده که هر وقت علت واقع شد معلولش هم اتفاق بیفتد مثلا وقتی سیمی لخت باشد (علت) اگر کسی بهش دست بزند خواهد مُرد ولی آیا تشریعا(قانون گذار حلال و حرام) اجازه داده؟خیر چون خود کشی را حرام کرده است نتیجه👇👇👇 👈 هر کاری در عالم میخواهد اتفاق بیفتد با اراده خداوند صورت میگیرد حتی شیطان هم ما را فریب میدهد با اراده خداست(البته اراده تکوینی(که گفتیم خداوند اراده کرده هر کسی با اراده خودش کاری انجام بدهد))ولی تشریعا و شرعا اجازه فریب را نداده و آنرا حرام کرده است بیان روانتر😊👇👇 👈فرض کنید شخصی فقیر است و هیچی ندارد یک شخص خیری به این فقیر کلی پول میدهد که کار بکند آیا اگر این شخص فقیر پول را در جاهای منفی استفاده بکند صاحب پول(شخص خیر) آیا راضی هست؟خیر درست سرمایه از اون بود ولی رضایت ندارند که در کارهای حرام مصرف بشود درست است که ما هر چه داریم از خداست حتی همین اراده یمان ولی خداوند رضایت ندادن که در کارهای حرام از این اراده استفاده بکنیم لذا فرموده غیبت کردن حرام خودکشی حرام دو بهم زنی حرام دوستی با کفار و دشمنان خدا حرام و.... @pasokh999
تازه بحث اراده خداوند داره شروع میشه😄 خداوند باید جواب خیلی از سوالاتمون را بده دوران بزن در رو تمام شده😂 ما این سوالات را از خداوند داریم👇👇 «يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ» یعنی   خداوند هر كه را بخواهد هدايت مى كند و هر كه را بخواهد، گمراه مى سازد. پس اراده ما کجا وقتی خداوند هر کسی را دوست داره هدایت میکنه و هر کسی را که بخواد گمراه میکنه سوال دوم گفتیم خداوند اراده کرده که هر کسی طبق اراده خودش عمل بکند حالا وقتی که شمر ملعون سر مبارک امام را داره میبره آیا این نقص نیست برای خداوند مخالفت با کمال مطلق خداوند نداره؟؟ وخیلی از سوالات دیگه
⚠️‼️♨️شبهه ۸ 👈با یک شبهه بحث را شروع بکنیم بعضی ها قائل به این شدن که انسان هر کاری انجام میدهد مجبور است نه از روی اختیار مثلا اگر ماشین زیر پای من باشه هر طرفی که راننده اراده بکند ماشین هم میرود انسان هم همینطور است هر چه که خداوند از قبل به او گفته انسان هم انجام میدهد مثل بازیگر که هرچه نویسنده برایش نوشته باشند بازیگر هم آنرا اجرا میکند حتی برای اثبات حرفشان به آیاتی استدلال کردند از جمله👇👇 يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ (خداوند هرکس را بخواهد هدایت و هرکس را بخواهد گمره میکند) @pasokh999
من سعی میکنم شبهه را محکم بیان بکنم یعنی طور بیان بکنم که انگار اعتقاد خودم باشه ان شاالله چند هزار نفر اینجا جمع بشوند و اعتقاداتشون را محکم بکنند و بعد داخل مجالس مختلف از مکتب اهل بیت علیهم السلام دفاع بکنند ان شاءالله 🙈یک کانال ۱۳هزار نفری هم داریم بعدا بتون معرفیش میکنم 😉 اون کانال هم مثل همینه ولی داخل تفسیر قرآن کار میکنه👌👌
جواب شبهه ۸ مقدمه 💯اول باید این سوالات جواب داده بشود بعد جواب این شبهه مشخص میشه👇👇 1)یعنی چه خداوند عده ای هدایت میکند و عده ای را گمراه میکند؟🤔 2)یعنی آیا خداوند به یک نفر آدرس صحیح میدهد پس هدایت میشود و به نفر دیگر آدرس غلط میدهد پس او گمراه میشود؟ 3)منظور از من یشاء چیه یعنی خداوند هر کس را بخواهد هدایت میکند وهر کس را بخواهد گمراه میکند؟؟پس اختیار ما چی میشه یعنی ما مجبور هستیم ؟ ✅👌خداوند به همه یک آدرس میدهد ولی با همان آدرس عده ای گمراه میشوند و عده ای هدایت به عنوان مثال👇👇👇 یا سوره اسراء آیه 82:وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَساراً (و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏كنيم ولى ستمگران را جز زيان نمى‏ افزايد) یک قرآنه ولی عده ای با همین قرآن هدایت میشوند و جلب رحمت میکنند و عده با همین قرآن خسارت میبینند وگمراه میشوند(مثل قرآن به نیزه کردن در جنگ صفین.. ) ✅هنر قرآنه که با یک مثال عده ای را هدایت میکند و عده ای را گمرا میکند مثلا خداوند به یک پشه مثال میزند: إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ (و خدا را شرم و ملاحظه از آن نیست که به پشه و چیزی بزرگتر از آن مثل زند، پس آنهایی که به خدا ایمان آورده‌اند می‌دانند که آن مثل حق است از جانب او، و اما آنهایی که کافرند می‌گویند: خدا را از این مثل چه مقصود است؟ گمراه می‌کند به آن مثل بسیاری را و هدایت می‌کند بسیاری را! و گمراه نمی‌کند به آن مگر فاسقان را) 👌با همین مثال پشه،عده ای گمرا میشوند و عده ای هدایت میشوند @pasokh999
مقدمه دوم بزرگواران این مطلب را که میگم چند بار لطفا بخوانید👇👇👇 💢 خداوند دو نوع دارد: 1⃣ هدایت ابتدایی:که خداوند از راه و (درون) و وحی و (بیرون) به انسانها عطا کرده 2⃣ هدایت :در صورتی که انسان به هدایت ابتدایی لبیک بگویید خداوند به عنوان پاداش چیزهای به او میدهد .✔️ 👈 مثلا اگر درجلسه خیر و شر است گرایش او به سمت است 🔻ولی اضلال فقط👇👇👇 یک نوع داریم آن هم اضلال است🤔 و هرگز در 👈ذات اقدس اله اضلال ابتدایی وجود ندارد. 👉 خدا هرگز كسى را گمراه نكرده است و نمى كند. چون خودش میفرماید در سوره طه 🌸 قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ :(موسی گفت : پروردگار ماکسی است که خلقت هر چیزی را به آن داد و سپس آن را هدایت کرد) ✅ خدايى كه از درون، عقل و فطرت و از بيرون عزيزترين مخلوقاتش يعنى پيامبران و على و اولاد على را براى هدايت ما فرستاده، كسى را گمراه نخواهد كرد، 🔻اگر كسى با وجود اين هدايت ها به رفت، خداوند راه و بازگشت را باز گذاشته است. 🔻اگر انسان باآن كه راه توبه باز است به بيراهه رفتن خود ادامه دهد، از آن به بعد، خداوند او را « » مى كند. فرق هدایت ابتدایی و پاداشی👇 ✅هدایت ابتدایی یعنی 👈ارائه طریق یعنی نشان دادن آدرس (ممکن است به مقصد برسد و ممکن است به مقصد نرسد) ✅هدایت پاداشی👈یعنی ایصال الی المطلوب یعنی دستش را بگیرد و به مقصد برسد(در هدایت پاداشی حتما به مقصد میرسد) فرق دوم ☘هدایت ابتدایی هدایت تشریعی است ولی هدایت پاداشی تکوینی است توصیح👈هدایت ابتدایی همان بیان قوانین و احکام شرعی است(بین اراده خدوند و محقق شدن خواسته خداوند اراده و اختیار انسان واسطه است مثل نمازخواندن ) ولی در هدایت تکوینی دیگر شخص لازم نیست کاری انجام بدهد(ولی در اراده تکوینی اراده اختیار انسان دخیل نیست) 💯✅👌کسی که به راحتی اعمال عبادی مثل نماز ،امانت ،ترک دروغ و...را انجام میدهد این شخص هدایت پاداشی شاملشان شده 👌💯 نکته 👈اراده خداوند به تطهیر اهل بیت علیهم السلام تکوینی است ولی نگه داری آن دست خود اهل بیت است(یعنی به حفظ آن اراده خداوند تعلق نگرفته است) @pasokh999
اما جواب شبهه ۸👇👇
جواب شبهه ۸ جواب اولبزرگواران منظور از اینکه خداوند گمراه میکند این نیست که طرف را هُل بدهد بیفتد داخل چاه بلکه منظور این است که دست عنایتش را از این شخص برمیدارد (بخاطر گناهانش)ودیگر این شخص چون نوری نمیبیند می افتد داخل چاه(دقت بشود)جواب دوم👇👇 👌👌👌هر وقت که میخواهید آیه ای را مطالعه بفرمایید حتما آخر آیه را ببینید چون آیه یا شبهه ای داخلش است یا سوالی داخلش است که با قسمت آخر جواب میدهد به عنوان مثال 👇 🔻چرا خداوند عده ای را گمراه میکنه 👈يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ در آخر آیه خداوند میفرماید که منظورم است 🔻یا سوره های دیگر میفرماید که چه کسانی را خداوند گمراه میکند در اصل منظورش اینه باعث شان شده است 👇👇👇 🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ ( سبب شده گمراهشان بکند) 🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ ( سبب گمراهیشان شده) 🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقين ( سبب شده گمراه بشوند) 🔻إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ كَفَّارٌ 🔻ْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ كَذَّاب 💯👌✅ضلالت خداوند یک امر عدمی است نه وجودی(یعنی ضلالت نداریم بلکه برداشت چراغ هدایت =ضلالت) یعنی لطفش را بر میردارد نه اینکه خداوند طرف را هُل بدهد داخل گمراهی @pasokh999
بیان دیگر به شبهه ۸ این که عده ای به خداوند نسبت نویسنده میدهند، و میگویند خداوند مثل نویسنده فیلم دنیا را نوشته و ما هم مثل بازیگر فیلم نامه ی آنرا اجرا میکنیم (پس یعنی ما اختیار نداریم) ✅ جواب این است که ما باید فیلمنامه را نگاه کنیم، ببینیم فیلم نامه چطور نوشته شده و چه میگوید، فیلمنامه نویس هم میگوید علت گمراهی و ضلالت خودشان هستند👇👇 🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ ( سبب شده گمراهشان بکند) 🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ ( سبب گمراهیشان شده) 🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقين ( سبب شده گمراه بشوند) 🔻إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ كَفَّارٌ 🔻ْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ كَذَّاب @pasokh999
شبهه ۹ آیا گناهی که من انجام میدهم بخواست و اراده خداوند است❓ فعلا بذاریم شبهه کمی خیس بخوره😉
جواب شبهه ۹ بله فعل گناه و زشت و ناپسند به خواست و اراده خداوند است🤔 👈حالا سوال این است آیا خداوند اراده گناه و زشت و ناپسند میکند؟حال آنکه خداوند کمال مطلق استمقدمه 👈ما دو تا مفهوم داریم 1- مفهوم ماهوی:یعنی ما به ازای خارجی دارد(یعنی آن چیزی که داخل ذهن من می آید در عالم خارج مصداقش هم وجود دارد)مثل انار،منزل،👈اولا ما به ازای خارجی دارد ثانیا از هر جهت درنظر بگیریم انار است و سیب نمیشود 2-مفهوم فلسفی: که از مقایسه دو چیز با هم به وجود می آید مثلا حرکت کردن دست، اگر بر صورت ظالم زده شود ثواب است ولی اگر بر صورت مظلوم زده شود گناه است. در اینجا ثواب و گناه که در عالم خارج وجود ندارد بلکه فقط حرکت دست است که اگر بر سر ظالم فرود آید ثواب ولی اگر بر سر مظلوم زده شود گناه است. 👈✅در عالم خارج فقط فعل محقق میشود نه گناه و این مفاهیم گناه ثواب، خوب و بد و....را خداوند با توجه به اتفاقی که رخ میدهد این اسم ثواب و گناه را رویش گذاشته است والا آنچیزی که در خارج و بیرون وجود دارد فقط حرکت دست و چشم و... است(لطفا با دقت خوانده شود) اما جواب👇👇 خداوند حرکت دست را اراده کرده است که برای خداوند کمال است چون هیچ فعلی و حرکتی بدون اراده خداوند محقق نمیشود(جلسات قبل گفتیم منظور اراده تکوینی است که خداوند اراده کرده هرکسی با ارداه خودش کار را انجام بدهد...) پس اگر این حرکت دست بر صورت ظالم بخورد ثواب برای این شخص مینویسند ولی اگر برصورت مظلوم زده شود گناه برای این شخص نوشته میشود... مثال دیگر👇👇 👈وقتی شمر ملعون سر امام حسین علیه السلام را میبرد این سر بریدن شمر فعل خداست چون اراده تکوینی خداست(یعنی خداوند اراده کرده هر کسی با اختیار خودش کارهایش را انجام دهد و شمر ملعون هم این کار زشت را انتخاب کرد)ولی اراده تشریعی خداوند نیست، چون خداوند کشتن حیوانات را بدون دلیل حرام کرده چه رسد به انسان آن هم آقای دو جهان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام 😓 👌👌👌ما در عالم خارج گناه و ثواب نداریم فقط فعل داریم که اگر این فعل انسان را به سعادتش نزدیک کند حُسن است و اگر به شقاوت نزدیک کند گناه است... نتیجه : ♨️کار شیطان و افعال بدی که در عالم خارج اتفاق می افتد اگر به خداوند استناد داده میشود از باب اراده تکوینی خداست نه اراده تشریعی چون اگر بگوییم طرف با استقلال خودش این کار را انجام میدهد پس اصلا نمیشود به خداوند استناد داد(حتی طبق اراده تکوینی) حالا می دانید چی می شود مصیبت بزرگی اتفاق می افتد که خود این شخص هم قبول نمیکند چون لازمه اش این است یک ذات(انسان) میتواند کارهایی انجام دهد که هم خداوند را به چالش بکشد و خداوند هم هیچ کاری نمیتواند انجام دهد، حال آنکه ما اثبات کردیم انسان ممکن الوجود است (فقر محض است) و هر چه که دارد زره ای از وجود خداست. @pasokh999
لطفا خیلی با دقت بخوانید چون با مثال های مختلف سعی کردم روان بیان کنم (چون در کانال ما از همه قشری وجود دارد لذا مثالهای مختلف میزنیم اهل علم بهشون جسارت نشه🌹🙏)
بحث بسیار جذاب قدرت خداوند،قرار است ان شاالله به سوالات مثل سوالات زیر، جواب داده شود👇👇 👈آیا خداوند میتواند یکی مثل خودش را خلق کند😉 👈آیا خداوند میتواند شُتری را از سوراخ سوزن رد کند که نه سوراخ بزرگ شود و نه شتر کوچک😄 👈آیا خداوند میتواند کشورهایی که به ظلم مسلمانان میکنند مثل اسرائیل آمریکا و...را از بین ببرد؟ اگر میتواند پس منتظر چیه؟ 🤷‍♂😄
شبهه ۱۰ آیا خداوند میتواند سنگ بزرگی را خلق کند که نتواند بلندش کند❓ 👈آیا خداوند میتواند یکی مثل خودش را خلق کند❓ 👈آیا خداوند میتواند شُتری را از سوراخ سوزن رد کند که نه سوراخ بزرگ شود و نه شتر کوچک❓
مقدمه در قرآن آیات متعددی داریم که اشاره میکند خدا بر همه چیز قادر و تواناست : الله قادر علي كل شي،یا أَنَّهُ عَلی‏ کُلّ‏ِ شَیْ‏ءٍ قَدیر و ... ❓اما باید ببینیم که شیء چیست؟ آیا امور محال به عنوان شی هست ؟ آیا قادر بودن (قدرت داشتن)برای امور محال صدق میکند ؟ در کل ما شی (موجود،وجود) داریم و لا شی (موجود نبودن). لا شی همان محال هست. و محال خود به دو بخش تقسیم میشود ... ۱)محالی که به طور عادی محال است ۲)محالی که ذاتا" توضیح انواع محال به بیان روان👇👇  چیزی است که فرض آن متضمن تناقض باشد، یعنی لازم بیاید که یک چیز در آن واحد و از دیدگاه واحد، هم باشد و هم نباشد مثل قضیه 5=2+2 که مستلزم تناقض هستند زیرا مثلا دو کتاب را که به دو کتاب دیگر بیفزائیم اگر بجای چهار کتاب پنج کتاب شود بدین معنی است که 2+2 هم 2+2 است و هم نیست زیرا وقتی 2+2 مساوی 5 باشد بدین معناست که دیگر 4 نیست پس دو کتاب بعلاوه دو کتاب هم چهار کتاب است و هم چهار کتاب نیست.    به این معناست که فلان معلول بر حسب عادت از علّت خاصی بوجود می آید ولی بر حسب واقع ممکن است علّت دیگری هم داشته باشد که گاهی از آن طریق موجود می شود، مانند شفای بیماران از طریق اعجاز که در عرف و عادت متداول، علل معینی دارد(یعنی طرف باید دکتر برود تا خوب شود) ولی به هنگام ظهور معجزه ، به وسیله علل دیگری مانند نفوس پاک اولیاءِ خدا و تأثیر دعای آنان تحقق می یابد.   👈از این دو نوع محال، قسم اول (محال ذاتی) متعلق قدرت خداوند واقع نمی شود، زیرا محال ذاتی چیزی است که فرض آن متضمن تناقض است و چیزی که فرض آن متضمن تناقض باشد، تحقق و وقوعش هم مستلزم تناقض است. 👈اما محال عادی در حقیقت ناممکن نیست، بلکه جهل ما به علّت واقعی، سبب شده است که آن را محال تصوّر کنیم و بنابراین قدرت خداوند به آن تعلّق می گیرد. @pasokh999
اما جواب شبهه👇👇
♨️شبهه۱۰ آیا خداوند میتواند مثل خودش را خلق کندجواب شبهه۱۰👇👇 👌 باید بین نمیتواند و نمیشود فرقهایی را در نظر بگیریم. 👌👌وقتی از کلمه بیافریند استفاده میکنیم یعنی آن چیز مخلوق است، و مخلوق ممکن الوجود میباشد و وقتی میگوییم که مانند خدا باشد، یعنی واجب الوجود باشد. پس در اینجا موجودی داریم که هم ممکن الوجود است و هم واجب الوجود، هم آفریننده است و هم آفریده شده! هم محدود است (چون آفریده شده) و هم نا محدود (چون مثل خداست) ... حالا میبینیم که، به تناقض برمی خوردیم. @pasokh999
♨️شبهه۱۱ آیا خداوند میتواند سنگی را خلق کند که نتواند آنرا بلند کندجواب شبهه۱۱ 👈اولا محال است خداوند سنگی را خلق کند که عاجز از بلندکردن آن باشد زیرا خُلف در احاطه مطلق خداوند بوجود می آید. 👈 ثانیا معلول از علت، وجود یافته است و علت تمام مراتب معلول را به نحو اعلی و اشدّ داراست، پس نمی تواند از ناحیه معلول عاجز باشد. 👌✅ثالثا وقتی که شما گفتین چیزی را خلق کند، یعنی مخلوق است پس میتواند،. فقط کافیه کمی درباره ی کهکشان ها تحقیق کنید، متوجه میشید که خداوند چه سنگ بزرگی را برداشته که از اونی که توی ذهن شماست هم بزرگتره👌 @pasokh999
شبهه۱۲  ♨️آیا خداوند میتواند شتری را بیافریند که از سوراخ سوزنی عبور کند، بدون اینکه در اندازه ی شتر و سوراخ سوزن تغییری ایجاد نشودجواب شبهه۱۲ اگر به این تصویر نگاه کنید شتر داره از سوراخ رد میشه و هیچ مشکلی هم نداره😄(مزاح بود) ✅باید بدانیم این سوال از اساس اشتباه ست و نشدنی است . به عبارت دیگر قصور و نقص در آفریننده نیست بلکه در خود این امور هست. از امام علی (علیه السلام) هم از این دست سوالات شد که امام در پاسخ فرمودند : همانا خداوند متعال به عجز و ناتوانی نسبت داده نمیشود ولی آنچه تو میپرسی نشدنی ست. بیان روان👇👇 قدرت خداوند به محال ذاتی تعلق نمی گیرد به عنوان مثال؛ اگر به خیاط ماهری مقداری آجر بدهیم و از او بخواهیم که برایمان لباس بدوزد، خیاط قادر به برآوردن خواسته ما نیست، اما این عدم توانایی به حساب نقص خیاط گذاشته نمی شود بلکه آجر قابلیت لباس شدن را ندارد . 👌✅لذا  قدرت نامتناهی خداوند نمی تواند محال بالذات را به ممکن بالذات بدل نماید و یا کاری کند که شتر از سوراخ سوزن عبور کند، بدون این که سوراخ سوزن بزرگتر شود. و یا شتر کوچکتر شود و این نه بدان خاطر است که نقصی در قدرت بی پایان خداوند وجود دارد بلکه، بدان جهت است که چنین کاری شدنی نیست و اصلا این قابلیت وجود ندارد. @pasokh999
♨️شبهه ۱۳ اگر خداوند اینهمه قدرت دارد پس چرا ظالمان را از بین نمیبرد
جواب شبهه ۱۳ جواب اول👇👇 ☘خدای مهربان، برای زندگی ما آدم ها هم دو فصل در نظر گرفته است.که این دو فصل با هم فرق دارند. فصل اول زندگی ما،از تولد شروع می شود و تا زمان مرگ ادامه دارد. فصل دوم زندگی ما هم از مرگ شروع می شود و تا آخر قیامت ادامه می یابد. 👈فصل اول زندگی فصل امتحان است. خداوند دنیا را خلق کرده برای کاشتن اعمال تا در فصل دوم هرچه کاشته ایم برداشت کنیم. (هرچند در این فصل اول، بنده تلنگرها و گوش مالی هایی داده میشود تا شخص به ریل امتحان برگردد.) اما ؛ اگر قرار بود خداوند هر کسی هر ظلمی میکند را قلع و قمع کند، پس چرا دیگر ما را آورد داخل این دنیا همان بهشت می ماندیم خب🤷‍♂ جواب دوم👇👇 ☘نکته ی مهم اینست که اگر قرار باشد خداوند هر کسی ظلم یا گناهی کرده مجازات کند، خلاف حکمتش پیش می آید، چون؛ خودش آزادی داده که انتخاب کنیم، عقل داده که استفاده کنیم، اگر هر کجا که ما بخواهیم ظلم یا گناه کنیم جلوی مارا بگیرد یا مجازات کند، پس چرا دیگه اینها( عقل و اختیار ) را داده؟؟؟ جواب سوم👇👇 ☘نکته بعد، خداوند میفرماید إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ (در حقيقت ‏خدا حال قومى را تغيير نمى‏ دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند.) یعنی اگر واقعا قومی خواستار ظلم نیستند، قیام کنند، یقینا خداوند یاری خواهد کرد همانطور که در انقلاب اسلامی ما و جنگ دفاع مقدس یاری کردند.👌 @pasokh999
دو نکته پیرامون قدرت خداوند👇👇 👈۱)دایره قدرت خداوند بیشتر از اراده اش است، مثلا خداوند میتواند انسانی بیافریند ک ۱۰ تا سر داشته باشد، ولی چنین اراده ای نکرده است. 👈۲)قدرت خداوند به هر فرض و امری که امکان وقوعی داشته باشد، تعلق میگیرد پس به امور ممتنع و محال، قدرت خداوند تعلق نمیگیرد و این هم بخاطر این نیست که خداوند نمیتواند، بلکه نمیشود و آن چیز ظرفیت ندارد. مثل لباس درست کردن با آجر... (فاعلیت فاعل هست ولی قابلیت قابل نیست.) @pasokh999
علم خدا را مي توان به سه صورت تصور كرد👇👇 1. علم به ذات(علم به وجود خودش) 👈ما به اجمال مي دانيم كه خداوند متعال به ذات خود آگاه است. حتي ما آدميان نيز به ذات خودآگاهيم، پس خدا كه خالق ما است، به طريق اولي به ذات خود علم و آگاهي دارد. 2. علم به اشياي ديگر قبل از ايجاد آن‌ها 👈اين حقيقت، روشن و بديهي است كه آدمي پيش از ساختن چيزي، به آن علم و آگاهي دارد. حال و قتي انسان چنين است به طريق اولي خداوند نيز به مخلوقات، پيش از آفرينش آنها علم دارد. 3. علم به اشياي ديگر پس از ايجاد آن‌ها 👈همه موجودات، معلول خدايند و وجود عيني هر معلولي نزد علتش حضور دارد و از غايب نيست، زيرا معلول چيزي جز وابستگي و تعلق به علت نيست.اگر معلول نزد علت حاضر نباشد، لازم مي آيد كه در وجود خود مستقل باشد و حال آنكه معلول در حقيقت چيزي جز وابستگي و تعلق به علت نيست. بنابراين، همه موجودات نزد خداوند حاضرند و حقيقت علم چيزي جز حضور معلوم نزد عالم نيست. از اين رو، خدا به همه موجودات علم دارد. @pasokh999