eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
16.2هزار دنبال‌کننده
223 عکس
621 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
فایده توجه به علم الهی👇👇 👈توجه به علم بی پايان الهی تاثيرات شگرفی بر زندگی انسان دارد، چرا که اگر انسان ايمان داشته باشد كه در هر حالی خداوند به او علم حضوری دارد و هميشه در محضر الهی است ،به راحتی از گناهان اجتناب می ورزد، با ميل و انگيزه بيشتری به كارهای نيک اقدام مي كند، هيچ گاه احساس تنهايی و حيرت و سرگشتگی نمی كند و در مقابل مشكلات دنيا استقامت بيشتری می ورزد. @pasokh999
🏴 رحلت آیت‎الله مصباح یزدی رحمه الله و رضوان الله تعالی علیه رامحضر امام زمان علیه السلام و امام خامنه ای حفظه الله و شما مومنین تسلیت عرض میکنم شادی روح علماء صلحاء شهداء رحمه الله تعالی من قراَ فاتحه مع الصلوات @pasokh999
💯شبهه ۱۴ ♨️اگر خداوند هر چیزی را که در آینده رخ خواهد داد، می‏داند، آیا انسان چاره‏ ای جز انجام آنچه پیش خدا معلوم است، دارد؟ و اگر چاره ای ندارد، آیا انسان در مقابل اعمال خود مسئول است❓(یا ابالفضل😊)
جواب شبهه ۱۴👇👇
شبهه را دیدین که حسابی جُون داره(پدر ومادر داره😄) جوابهای که بعدا میفرستم براتون هر کدوم برای یک قشر هست 🌹🌹
جواب اول به شبهه ۱۴ برای پاسخ به این پرسش چند راه طی شده است: 1- پاسخ نقضی ا👈گر علم ازلی و پیشین خداوند سرچشمه جبری بودن افعال انسانها باشد، خداوند نیز فاعل مختار نخواهد بود، زیرا همان‌گونه که خداوند از ازل بر افعال انسانها عالم و آگاه است، بر افعال خود نیز علم و آگاهی دارد و در این صورت اگر علم ازلی مایه سلب اختیار و مجبور بودن فاعل است، باید خدا را نیز فاعل و آفریدگار مجبور بدانیم. در حالی که خود کسانی که اعتقاد به مجبور بودن انسان هستند، نیز خداوند را فاعل مختار می‌داند. ۲-پاسخ حلی علم مقوله‌ای و اختیار و اراده مقوله‌ای دیگر است و این دو با هم تزاحمی ندارند. (فرض کنید یک فیلم جذاب دارد پخش میشود مثل خانه امن😊 یک جای حساس فیلم تمام میشود ولی نمیدانیم قسمت بعد چه میشود. ولی اگر یک نفر فیلم را دیده باشد و بگوید فردا این قسمتش اینطور میشود آیا چونکه ایشون میگوید اینطور میشود اونطور میشود؟؟ توی این عالم هرکسی با اختیار خودش نقشی را انتخاب میکند و خداوند هم میداند چه کسی چه نقشی را میپذیرد. علامه طباطبایی در این زمینه می‌نویسد:👇👇 «خدا از هر پدیده‌ای با خصوصیات و وی‍‍ژگیهایی که دارد،‌ آگاه است او از کارهای اختیاری انسان با همین ویژگی (اختیاری بودن) از ازل آگاه است و در این صورت ممکن نیست کارهای اختیاری به صورت غیر‌اختیاری انجام شود. (زیرا لازمه ی آن انقلاب در علم خدا بوده و علم او واقع‌نما نخواهد بود.)(خلاصه: علم خداوند با وصف اختیار بودن انسان) @pasokh999
جواب دوم به شبهه ۱۴ سه نگرش نسبت به انسان است ۱.تفویض:تفویض» در این اصطلاح یعنی خداوند متعال کارهای بندگان را به خود آنان واگذار کرده است. هرچه بخواهند آزاد و رها و مستقل انجام می‌دهند و خداوند قدرتی بر افعال آنان ندارد. این سخن، سخن «معتزله» است. ۲.جبر:«جبر» در این اصطلاح یعنی: خدای متعال بندگانش را بر آنچه می‌کنند مجبور کرده است؛ در کار نیک باشد یا بد، زشت باشد یا زیبا، به گونه‌ای که بنده در این‌باره اراده و اختیار ترک فعل و سرپیچی از آن را ندارد. پیروان «جبر» را عقیده بر آن است که هر چه برای انسان پدید آید، همان سرنوشت از پیش تعیین شده اوست.  ۳.اختیار:یعنی حق انتخاب و گزینش،اختیار چیزی بین جبر و تفویض است در بعضی از امور انسانها مجبورند مثل اصل اختیار داشتن ولی چطور از این اختیار استفاده بکنند اختیاری است. 👌👈در نگرش شیعی با استناد به روایت «لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِیضَ وَ لَکنْ أَمْرٌ بَینَ أَمْرَین» اختیار و مشیت انسان را به مقدار قدرت او پیوند داده‌اند؛ با این بیان که انسان نه مختار محض است، زیرا قدرت او محدود است و اگر هرچه خواست و اختیار کرد توان به دست آوردن آن را داشته باشد به معنای بیرون رفتن از دایره قدرت خدا خواهد بود و مستلزم شرک است؛ و نه مجبور صرف است چراکه به بیهوده بودن تکلیف و پاداش منجر خواهد شد؛ بنابراین باید گفت نظام آفرینش بر اساس امر بین‌الامرین بنیان شده است؛ یعنی علم، قدرت، آزادی در انتخاب و اراده انسان از سوی خدا و در طول اراده و مشیت اوست و در انسان قوت و نیرویی قرار داده تا به وسیله آن عمل کند و تصمیم نهایی را در انجام یا ترک امور اتخاذ کند و از طرف دیگر این قدرت در انسان از جهاتی محدود است و نمی‌تواند فراتر از ظرفیت‌های وجودی خود دست به عمل بزند؛ لذا از آن جهت که افعال انسان نیازمند مقدماتی بوده و خدا آن را فراهم کرده، هم می‌توان این لوازم را به خدا نسبت داد و هم به کسی که افعال را انجام داده است. @pasokh999
جواب سوم به شبهه ۱۴👇👇 اگر قائل به جبر باشیم لازمه اش عادل نبودن خداست(یعنی چون خداوند میداند پس ما مجبوریم پس بهشت و جهنم برای چیه وقتی که من یک ابزاری هستم مثلا وقتی کسی یک نفری را با تفنگ میکشد آیا قاتل را زندانی میبرند یا تفنگ را آیا قاتل را اعدام میکنند یا تفنگ را؟ اگر ما هم قائل به جبر بشویم لازمه اش این است که ما یک ابزاری مثل تفنگ باشیم و اگر خداوند بخواهد ما را جهنم ببرد کاری نا عادلانه ای کرده چون من فقط یک ابزار بودم) @pasokh999
جواب چهارم به شبهه ۱۴ قبلا درباره اراده خداوند صحبت کردیم و گفتیم علم خداوند با اراده خداوند هیچ فرقی نمیکند هر دو از صفات ذاتی خداوند هستند. ✅یعنی👈خداوند میداند فلانی اینطور میشود، یعنی چه؟ جواب:👈 یعنی اراده کرده است که اینطور بشود،👈خوب خداوند چطور اراده میکند؟👈جواب : خداوند اراده کرده است که انسانها با اختیار خودشان خییییلی از کارهایشان را انجام بدهد(یقینا چیزهای که حرام کرده اراده نکرده است) حتما جواب به شبهه ۷و۸ و۹ مخصوصا ۷ را داخل کانال موجوده مطالعه بفرمایید @pasokh999
جواب پنجم به شبهه ۱۴ علم خداوند با علم ما فرق میکند ☘👌✅خداوند میداند یعنی چه؟ یعنی خداوند میبیند چون علم خداوند را قبلا گفتیم (قبل از جواب به شبهه ۱۴ گفتیم رجوع بشود) یعنی حضور همه عالم نزد خداوند و این هیچ منافاتی با اختیار انسان ندارد چون خداوند میداند یعنی میبیند که ما داریم چکار میکنیم(مثلا یک دزدی میخواهد بانک بزند دوربین های مدار بسته دارند او را میبیند که این دزد چکار میکند، چند نفر را زخمی میکند چند نفر را میکشد و...آیا دیدن دوربین ها منافاتی با اختیار آن دزد بانک دارد؟؟ (البته در مثال مناقشه نیست فقط برای نزدیک کردن مطلب بود چون دوربین بانک فقط میبیند و هیچ کاری با دزد ندارد ولی وقتی خداو میبیند گاهی مانع هم میشود)) @pasokh999
ادامه دارد ان شاالله....
چند نکته اگر قائل به این باشیم که چون خداوند میداند و میبیند پس ما مجبوریم👇👇 ۱. جامعه شیر در شیر میشود هر کسی از فردا هر غلطی کرد نباید محاکمه بشود چون من مجبور هستم و خداوند هم اینطور خواسته😄 ۲.از فردا هر کسی هر مسئولیتی داره زمین بگذاره و به مسئولش بگویید خداوند امروز برای من اینطوری نوشته و منم مجبورم که اجرایش بکنم به نظرم امتحانش بکنید فکر کنم ۶ماه استراحت مطلق(اخراج) نصیبتون بشود😂 ۳.من اختیار دارم ولی اختیاراتم محدود است یقینا همه ما دیده ایم که بعضا کاری را میخواهیم بکنیم ولی نمیشود چون خداوند نمیگذارد اگر خداوند میگذاشت انسان هر کاری دلش میخواست بکنه که جهان دچار هرج و مرج میشد(مثلا حاج ❤️قاسم ❤️سلیمانی❤️ عزیز دلمان که هیچ وقت غمش برایم کُهنه نمیشود دشمنان ۲۰سال پیش اراده کرده بودن ترورش بکنند ولی خداوند مانع میشد تا رسید به این زمان(حالا چرا خداوندمانع میشد بعدا ان شاالله به صفت خاص خداوند برسیم میگویم) وخیلی از خراب کاری های دیگر که دشمنان میخواهند انجام بدهند ولی خداوند نگذاشت بدون اینکه ما بفهمیم یا مثلا چقدر زیاد طرف اراده گناه کرده ولی مانعی پیش آمد(البته این کار برای کسی است که سیم ترمز نبریده باشد) 👆👆👆ان شاالله به صفات رحمان و رحیم رسیدیم بیشتر توضیح میدهم ۴.ما وقتی که به وجدانمون و درونمان نگاه میکنیم میبینیم که از روی اختیار کارها را میپذیریم والا پشیمانی معنا نداشت آیا شما که الان دارید متن را میخوانید احساس جبر میکنید؟ @pasokh999