شیوه نماز لیلةالدفن:
در هر موقع از شب اول قبر مىشود خواند، ولى بهتر است در اول شب، بعد از نماز عشا خوانده شود. دو رکعت نماز میخوانیم به این ترتیب که در ركعت اول بعد از حمد، يك مرتبه آيةالكرسى (احتیاط آن است که در آیة الکرسی هر 3 آیه تا «هُم فیها خالدون» خوانده شود.) و در ركعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره "انا انزلناه" بخوانند، و بعداز سلام نماز بگويند: «اللهمّ صَل علی محمّدٍ و آل محمّد وَ ابْعَثْ ثوابَها إلی قَبر فُلان بن فُلانْ (به جای "فلان بن فلان" نام متوفی و پدرش را ببرد) :
تقـــی ابـــــن محمـــدبــاقــــر
🏴@pasokh999
سلام علیکم صبح بخیر ان شالله که همیشه سرحال وشاداب وبانشاط باشید
بزرگواران این شبهه ای را که خدمتتون مطرح کردم اینکه علم خداوند بااختیار انسان منافاتی نداره انشالله چند جمله ای را خدمتتون بیان میکنم ببخشید چند روز مطلب نگذاشتیم
جواب ششم به شبهه ۱۴
✅ کسانی که علم روانشناسی یا جامعه شناسی را خوانده باشند میدونند که اونها باتوجه به یه داده های علمی ویک متدهای علمی راجع به اون علومی که خواندن میتوانند خیلی ازچیزهارا تحلیل کنند وجلوترازما آنها را متوجه بشوند
مثلا شخصی که الان بچه نداره بچه داشتن یه بحثه من میگم کلا بچه نداره من دارم بحثو میبرم قبلش اصلا کلا اینها فعلا باهم ازدواج نکردند توی دوران نامزدی هستند،کسی که واقعا علم طب خونده باشه طب درست سنتی خوانده باشه علم روانشناسی هم خوانده باشه میتواند تحلیل بکنه آقا بچه شما دختره پسره چه روحیاتی داره خُب ما تو روایات داریم که مثلا اگر کسی قبل از اینکه اقدام بکند برای بچه دارشدن فلان چیزو بخوره بچه اش اینجوری میشه فلان خلقیات را دارا میشه، بعضیها را توی روایات داریم نمیگم همه را خب الان کسی که واقعا همچین علمی را خوانده باشه میتونه قشنگ تحلیل بکند نمیگم صد درصد ولی خیلیشو میتواند قشنگ به هدف بزنه که بچه ی شما همچین روحیاتی را داره خب حالا کسی که علم روانشناسی میخواند یا جامعه شناسی یا طب تحلیل میکند که این بچه فلان روحیات رو درآینده خواهد داشت از کجا متوجه میشود که بچه اینطوری میشود؟ جواب:چون پدرومادر همچین روحیاتی دارند واین ژن اینها یقینا تاثیر روی فرزند میگذارد خب سوال آیا واقعا الان علم این روانشناس یااین جامعه شناس مانع میشود که اون بچه ای که درآینده بدنیا میاد ازاختیاراتش استفاده نکند؟یعنی آیا حتما همین خواهدشد که این روانشناس تحلیل کرده؟ نه اینطوری نیست میتوند بالاخره خلاف اون چیزی که روانپزشک یااون روانشناس گفته انجام بده درصورتیکه اصلاح غذایی بکند در صورتی که طبع اش را تغییر بدهد یا امثال این خب حالا من یه مثال ناقصه درمثال هم مناقشه نیست کسی که مخلوق است میتواند یک مخلوق دیگری را قبل ازاینکه به دنیا بیاد تحلیل بکند که این نوزاد پسره یا دختره وبا فلان ویژگی وبا فلان صفات هست واقعا خیلی از این تحلیلهای دقیق هفتاد درصد تا هشتاد درصد همین اتفاق هم می افتد حالا کسی که مخلوق است میتواند این کار را انجام بدهد آیا خداوند نمیتواند قبل ازاینکه این مخلوق را خلق بکند آیا واقعا نمیتواند علم پیدا بکند حالا که که علم پیدا کرد واقعا منافات با اختیار ما دارد؟
ففط فرق علم روانشناس با خداوند اینکه خداوند به تمام جزییات علم داشت الان که من دارم خدمت شما مطلب میفرستم وشمایی که چند دقیقه دیگه این مطلب را میخوانید و خدا به جزییات این مطالب هم علم داشت به همه چیز علم داشت چیزی نیست که شما خیال بکنید و بکنیم که آینده هرچی جلوتر بریم به علم خدا افزوده میشه هیچی به علم خدا افزوده نمیشه تمام چیزهایی که الان اتفاق میفته آینده اتفاق میفته همه رو خدا میدونه واین هم هیچ منافاتی بااختیار ما نداره البته یک نکته را باید بدونیم که علم ما باعلم خدا فرق میکنه این روانشناس واون کسی که طب خوانده فقط تحلیل میکند وهیچ تاثیری رو تو اختیار اون شخصی که آینده به دنیامیاد نداره ولی خداوند علمش فقط علم نیست علمش بعضی وقتا دخالت میکنه که آقا این کاری که شما دارید انجام میدید اشتباهه و من مانع میشم
@pasokh999
نکته خیلی مهم
بعضی وقتا واقعا خیلی سخت میشود یک چیزی را مستقیم تحلیل کرد این شبهه را واقعا خیلی سخت میشود تحلیلش کرد بلکه باید از زوایای دیگه به این قضیه نگاه کرد مثلا بودن شب قدر دلیل بر این است که ما از قبل مجبور نبودیم لذا میفرمایند تلاش بکنید بهترینها براتون رقم بخورد یا مثلا مشاوره دادن امربه معروف و... حتی اهل بیت علیهم السلام هم فرمودند که زیاد توی این بحث ورود نکنید گیر میکنید واقعا وقتی که آدم مستقیم وارد این شبهه میشود میفهمد که نه بابا اینقدر هم راحت نیست که ما خیال میکنیم واقعا وقتی که بخوایم مستقیم رجوع بکنیم اخرش میگوییم اگه خدا میداند پس من هم مجبورم، ولی شماها با توجه به یک داده های دیگر اگه بخواهید این شبهه را تحلیل بکنید به همچین مشکلی بر نمیخورید من چند تا من از آنها را بیان میکنم.
@pasokh999
جواب هفتم به شبهه ۱۴
به نظرمن این جواب خیلی مهم هست این است که انسان وقتی که به درون خودش رجوع میکند می یابید که از اختیار دارد مثلا شما که الان گرسنه هستید یا شادی هستید و...آیا اینها را کسی برای شما تحلیل میکنید که شاد هستید یا گرسنه؟ یا اینکه وقتی به درون خودتان رجوع میکنید میبابید که گرسنه و شاد هستید ؟الان شما به درون خودتان توجه بکنید ببینید آیا از روی جبر دارید این مطلب را میخوانید یا از روی اختیار؟؟
@pasokh999
جواب هشتم به شبهه ۱۴
که بنظرمن ازهمه ی جوابها مهمتر است وآن هم این است که آیا اگر ما واقعا مجبور بودیم پس چرا بعضیا جهنم میروند و بعضیها بهشت طرف که مجبور بوده اینکار را انجام بده پس چرا جهنم بره و این باعدالت خدا ناسازگاری دارد اینکه طرف مجبور بوده این نقش را بازی بکند یا اونم که داره مثلا نقش امام حسین علیه السلام را بازی میکند اونم مجبور بوده اگر اینجوری قبول بکنیم (که نیست) خب اینکه باعدالت خدا ناسازگاره یا باید همه میرفتند جهنم یا همه میرفتند بهشت این معنادیگه نداره اصلا چون طرف جبر دارد نمیتواند انتخاب بکند وهیچ اختیاری ازخودش ندارد پس همینکه عده ای میروند جهنم عده ای میروند بهشت دلیل بر این است که انسانها اختیار دارند و این اختیارشان هم با علم خداوند منافات ندارد.
@pasokh999
شبهه ۱۵:
♨️اگر خداوند همه چیز را میداند پس چرا انسانها را امتحان میکند لابد امتحان میکند که اطلاعاتش بیشتر بشود حتی این آیه قرآنی هم میگوید خداوند امتحان میکند تا بداند❓
☘آل عمران
إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ
ﺍﮔﺮ [ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺍﺣﺪ ] ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﺟﺮﺍﺣﺘﻲ ﺭﺳﻴﺪ ، ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ [ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺑﺪﺭ ] ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﺟﺮﺍﺣﺘﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺳﻴﺪ . ﻭ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ [ ﻱِ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻭ ﻧﺎﻛﺎﻣﻰ ] ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ] ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ [ ﺗﺎ ﻋﺒﺮﺕ ﮔﻴﺮﻧﺪ ] ﻭ ﺧﺪﺍ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻣﺸﺨﺺ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﮔﻮﺍﻫﺎﻧﻲ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻫﺎ ﻛﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﺗﻘﻮﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﻫﺎ ﻛﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﺑﻲ ﺗﻘﻮﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ ] ﺑﮕﻴﺮﺩ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺳﺴﺘﻲ ﻭ ﺑﻲ ﺗﻘﻮﺍﻳﻲ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ] ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ .(١٤٠) ☘
@pasokh999
جواب به شبهه ۱۵
💯مقدمه مهم👇👇
👌✅(این آیه یکی از غرر آیات است که داخل کانال تفسیرمون درباره اش صحبت کردیم سعی کنید مطالعه کنید.)
👈در هر چیزی یک اصلی را تاسیس میکنند...
مثلا امکان ندارد رنگ سفید و سیاه در یک نقطه جمع بشود که در آن واحد هم سیاه باشد و هم سفید.
یک اصلی را بیان کردن که دوتا چیز که نقیض و ضد هم باشند امکان ندارد یک جا جمع شوند، پس اگر یک جا هر دو تا جمع شدند یا آن دوتا نقیض نیستند یا اینکه ما خیال میکنم جمع شدند
اما ارتباطش با بحث علم خداوند👇👇
اصل این است (طبق بیاناتی که گفتیم)که خداوند بر همه چیز عالم و آگاه است اگر جایی دیدیم لازمه کلامی نسبت جهل به خداوند است یا اینکه ما آن کلام را خوب متوجه نشدیم یا اینکه نیاز به توجیه دارد
اما جواب👇👇
جواب اول: لیعلم الله یعنی لیعلم اولیاء الله یعنی تا اولیاء الله به این تفاوتها پی ببرند
جواب دوم:منظور از (يعلم اللَّهُ) و عباراتى از اين قبيل، اين است كه علم غيبى به علم عينى تبديل شود و خفىّ جلىّ گردد.
جواب سوم: اين علم خدا علم شهودى و تحققى و از جهت معلوم است نه آن كه براى خداوند علمى حادث شود. چنان كه ما به شب و روز و زمان آينده علم داريم، چون سررسيد آن علم ظاهر و محقق میشود و معلوم فعليت می يابد.
جواب چهارم:وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا یعنی لیمیز الله..و تا معلوم كند (متميّز) گرداند خدا كسانى را كه ايمان آوردند؛
تفسير: براى اينكه مسلمانان صادق از منافقان جدا، و رنگهاى هر كدام درست و آشكار به نظر آيد.
@pasokh999
لطفا کسانی که شبهه را میبینند انصراف نزنند تا جواب شبهه را هم ببینند بعد اگر خواستن انصراف بزنند ولی باز هم انصراف نزنند آخه کانال به این خوبی کجا میخواهید پیدا کنید🌹😄
بزرگواران به علت های خاص و دقیق ما داریم به صفات خداوند می پردازیم چون در شبهات روز حتما باید این مبانی دستمون باشند