eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
17.3هزار دنبال‌کننده
221 عکس
604 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا مخترعات و مکتشفاتی مثل ادیسون،مخترع برق و .... که کلی خدمت به انسانها کردند نزد خداوند پاداش دارند؟ آیا به بهشت میروند یا نهاگر بخواهیم انگیزه ها و عمل همه ی کسانی که به بشر خدمت کردند مورد بررسی قرار بدهیم از چند صورت خارج نیست:👇👇👇 دسته اول ✅۱)گاهی هدف اصلی از اختراع صرفا یک عمل تخریبی است مانند کشف انرژی اتمی که به منظور بمب اتم ساخت شد. سپس در کنار آن منافعی برای نوع بشر به وجود آمد که هدف واقعی مخترع و مکتشف نبوده یا در درجه چندم قرار داشت تکلیف این دسته مشخص است. دسته دوم ✅۲)گاهی مخترع یا مکتشف، هدفش بهرگیری مادی و یا اسم و آوازه و شهرت است یا مثلا فقط هدفش درآمد و کسب سود بوده هرچند بخاطر سرمایه ایشان خیلی ها سر کار میروند و پول در می آوردند ولی هدف ایشون نبوده مثلا اگر داروسازی ۲۰درصد سوده بده ولی هروئین ۵۰درصد سراغ اونی میرود که سود بیشتری دارد حساب اینها هم مشخص است، آنها هیچ گونه طلبی از خدا و همنوعان خودشان ندارند پاداش آنها همان سود و شهرتی بوده که می خواستند و بدست آوردند. دسته سوم ✅۳) گروه سوی هستند که مسلما انگیزه های انسانی دارند و یا اگر معتقد به خدا باشند با انگیزه های الهی آن کار و اکتشاف را انجام میدهند هدفشان رفع محرومیت و گره گشایی و خدمت به هم نوع خودشان است،اینگونه افراد اگر ایمان داشته باشند و بخاطر رضای خداوند این کار را انجام داده اند که بحثی در آن نیست و اجر خودشان را خواهند گرفت، ولی اگر ایمان نداشته باشند ولی مُحرِکشان انسانی و مردمی باشد بدون شک پاداش مناسبی از خداوند دریافت خواهند داشت این پاداش ممکن است در دنیا باشد و ممکن است در آخرت باشد اما به چه صورتی است ما نمیدانیم الله اعلم ولی بلا شک پاداش یا تخفیف در عذاب خواهد گرفت. @pasokh999
چه کسانی ما را قبض روح میکنند❓ ✅👈آنی که همه ی ما میدانیم این است که خیال میکنم حضرت عزرائیل جان ما را میگیرد که درست نیست چون در قرآن فقط به چند مورد بجز حضرت عزرائیل علیه السلام اشاره شده خدای متعال در این باره در سوره زمر می‌فرماید: «اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها؛ خداوند جان‌ها را در موقع مرگ می گیرد.»   ✅👈گاهی ملک الموت جان انسانها را میگیرد در سوره سجده این عمل(قبض روح) را به ملک‌الموت نسبت می‌دهد و می‌فرماید: «یَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ؛ جان شما را ملک‌الموت می‌گیرد.» ✅👈گاهی فرشتگان این کار را انجام می دهند در سوره انعام هم این کار را منسوب به فرشته‌های الهی می‌داند: «تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا؛ جان او را رسولان ما گرفتند.». 👌👌👌چند نکته بسیاااار مهم👇👇 ۱)این تعابیر مختلف برای قبض روح با هم منافاتی ندارد چون چون درنهایت می‌دانیم که این کار به امر خداوند متعال و به اذن و اراده الهی انجام می‌شود و فرشته‌ها و ملک الموت و... در این میان واسطه عمل هستند. ۲)این گونه تعابیر مختلف برای قبض روح بخاطر ویژگی‌های مختلف انسان هاست مثلا حضرت عزرائیل علیه السلام جان هر کسی را نمی آید بگیرد مگر اینکه طرف خییییلی مومن باشد جان خییلی از انسانها را به فرشتگان زیر دستش میسپارد. ۳)از بعضی علماء نقل شده که هرروز برای حضرت عزائیل علیه السلام صلوات بفرستین که هم ایشون بیاید شما را قبض روح بکند و هم آرام شما را قبض بکند 👌👌✅۴)حضرت آیه الله جوادی آملی حفظه الله فرمودند بعضی از انسانها ۴۰۰سال طول میکشد تا قبض روح بشوند ما فقط ظاهر جسم را میبینم که چشمهایش بسته است. @pasokh999
چطور ممکن است خداوند حساب اینهمه انسان را در طول چند دقیقه انجام بدهد و سریع بهشتی ها و جهنم ها مشخص میشود❓❓                        👈کلا علت بد قضاوت کردن و دیر قضاوت کردن چهار چیز است:👇👇 ۱)جهل داشتن:یک قاضی تا بیاید بفهمد چه کسی مجرم هست و چه کسی متهم هست یا شاکی کی هست شاهد کی هست و..... یا اینکه نداند این کار براساس عمد بوده یا سهو و... یا مشارکتا بوده یا مباشرتا و.... کلی زمان فقط برای یک پرونده میبرد و تمام این موارد برای مخلوق است ولی خداوند که عالم به همه چیز است و چیزی از او پوشیده نیست. ۲)غفلت: گاهی قاضی همه ی مداراک و مستندات را دارد ولی هنگام قضاوت غفلت میکند از بعضی از مستندات یا قبل از قضاوت از جمع آوری بعضی از مستندات غفلت میکند که این یا بخاطر خستگی و فشار کار است یا بخاطر ضعف علمی و..قاضی است که شان خداوند از اینها مبرا است چون لا سنته و لا نوم است(در آیه آیه الکرسی) ۳)نسیان:گاهی قاضی مستندات را کاملا جمع کرده و از چیزی هم غفلت نکرده که جمع آوری نکند ولی هنگام قضاوت ممکنه بعضی از مستندات را فراموش بکند و قضاوت صحیحی انجام ندهد که فراموشی در خداوند اصلا راه ندارد ۴)نداشتن ابزار: گاهی علت تاخیر یا بد قضاوت کردن قاضی بخاطر این است که این قاضی ابزار مناسب را ندارد که بتواند خوب قضاوت بکند که خداوند متعال ابزارهای لازم و کافی را دارد ازجمله: 👈الف) خود انسان:خود انسان علیه خودش شهادت میدهد یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ» در آن روز زبان‌ها، دست‌ها و پاهایشان بر ضدّ آنها به اعمالى که مرتکب می‌‏شدند گواهى می‌‏دهند! 👌👈مثل كارخانه هايى كه هر قدر چرخ هاى آن گردش مى كند، شماره مى اندازد، يا اتومبيل ها كه هر قدر راه مى رود، كيلومترشمارِ آن به جلو مى رود، براى آگاهى از ميزان كار آن كارخانه و اين اتومبيل هيچ گونه نيازى به حساب گرى نيست، همه چيز روشن و همه چيز حاضر و آماده است. 👈ب)پیامبران:یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا ای پیامبر،ما تو را فرستاده ایم گواه بر مردم و گواه بر امت. 👌👌👌👌👌نکته بسیار زیبا:میدانید شاهد بودن پیامبر به چه معناست؟؟؟ شاهد چکار میکند مثلا به قاضی میگوید من دیدم این شخص فلان روز با اسلحه فلانی را کُشت پیامبر شاهداست یعنی شهادت میدهد که فلان بنده چند رکعت نماز خواند چندتا سجده رفت چندتا نگاه گناه کرده چندتا نگاه محبت آمیز کرده و..... خلاصه👇👇 👌👌✅در احاديث اسلامى نيز تعبيرهاى جالبى در اين زمينه آمده است: در حديثى از اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى خوانيم: «همان گونه كه خداوند در يك زمان به همه بندگان روزى مى دهد در يك زمان نيز به حساب همه آنها رسيدگى مى كند». در حديث ديگرى مى خوانيم: «اِنَّهُ تَعالَى يُحاسِبُ الْخَلائقَ كُلَّهُمْ فى مِقْدارِ لَمْحِ الْبَصَرِ» (خداوند به حساب همه بندگان در يك چشم بر هم زدن مى رسد). همچنین در حديث ديگرى آمده است: «اِنَّهُ سُبْحانَهُ يُحاسِبُ جَمِيْعَ عِبادِهِ عَلَى مِقْدارِ حَلْبِ شاة» (خداوند حساب تمام بندگان را در زمان كوتاهى به اندازه دوشيدن يك گوسفند رسيدگى مى كند!). خلاصه خلاصه👇👇 👌👌👌👌در حقيقت بايد گفت: اصلا خداوند نيازى به حساب كردن ندارد، چرا كه مجموعه تمام اعمال بندگان يكجا نزد او حاضر است! جالب اين كه امروز كامپيوترهايى ساخته شده كه در يك ثانيه چند صد ميليون يا چند ميليارد، حساب رياضى را حل مى كنند! و اين نشان مى دهد كه سرعت حساب در عصر ما به كجا رسيده است! جائى كه بشر با تمام ضعف هايى كه دارد بتواند از چنين سرعت حسابى برخوردار گردد، حسابگرى قادر متعال كه توانائيش نامحدود و علمش بى حساب است ناگفته پيدا است. خداوند اسرع الحاسبین است یعنی بسیار سریع بحساب میرسد. @pasokh999
انسان بر دو محور استوار است 👈1) بعد اندیشه 👈2)بعد عمل ✅یا ایها الذین آمنوا(بعد اندیشه)و عملوا الصالحات(بعد عمل)پس زمانی که این دو ریشه و دو بعد با هم پیوند میخورد نتیجه ای را متولد میکند، از جمله👇👇 قرآن کریم پایه و اصولی را برای این عمل بیان میکند👇👇👇 ✅اصل اول:الإسراء :آیه 84 قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِه‏.... 👌یعنی درون انسان است که پیغام صدور عمل را صادر میکند و انسان آن را اجرا میکند.اصل دوم:هیچ عمل از بین نمیرود👇👇 الزلزلة : 7 فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ‏ الزلزلة : 8 وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَه‏ الأنبياء : 47 وَ نَضَعُ الْمَوازينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى‏ بِنا حاسِبين‏(و ما ترازوهاى عدل را در روز قيامت در ميان نهيم، پس به هيچ‏كس چيزى ستم نشود، و اگر [عمل كسى‏] هم‏وزن دانه‏ى خردلى باشد آن را به حساب آوريم و ما حسابرسى را كفايت كنيم ) ✅اصل سوم:ضبط و ثبت دقیق عمل 👇👇 سوره انفطار آیه10:وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظينَ (و بی ترديد بر شما نگهبانانى گماشته‏ اند كِراماً كاتِبينَ (11)بزرگوارانى نويسنده يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ (12) كه آنچه را [از خير و شر] انجام میدهيد، میدانند (و ضبط میكنند) ✅اصل چهارم: نظارت پروردگار بر عمل👇👇 وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون‏(و پروردگارت از آنچه انجام میدهند، بیخبر نيست‏)اصل اصل پنجم: نظارت اولیاء وپیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله👇👇 التوبة : 105 وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُون‏(بگو (هر چه مى‏خواهيد) بكنيد كه خدا عمل شما را خواهيد ديد، و همچنين رسول او و مؤمنان نيز، بزودى شما را بسوى داناى غيب و شهود مى‏برند، و خدا شما را از اعمالى كه می كرديد خبر میدهد) اصل ششم: جزای مضاعف مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا» هر کس کار نیکی به جا آورد، ده برابر آن پاداش دارد سوره (انعام آیه ۱۶۰) و.... @pasokh999
بحث معاد به همین اندازه کافیست ان شاءالله بحث بعدی درباره چه نیازی به دین داریم؟کدام یکی از ادیان بر حق هستند اسلام؟یهودیت؟مسیحیت؟و....(دعا بفرمایید خداوند توفیق کربلای معلا را نصیب این حقیر بفرمایید ان شاءالله اگر توفیق نصیبمان شد نائب الزیاره همه شما خواهم بود و بحث بعدی ان شاءالله بعد از بازگشت کربلا انجام خواهد شد) اللهم ارزقنا زیارت الحسین علیه السلام فی الاربعین
چه نیازی به دین داریم آیا عقل انسان کافی نیست❓❓ ✅جواب اول تعریف دین قوانین و مقرراتی که در زندگى انسان حکومت می‌‌کند به یک اعتقاد اساسى استوارند و انسان در زندگى خود به آن تکیه داده است و آن تصورى است که انسان از جهان هستى دارد. مجموع این اعتقاد و مقررات متناسب با آن که در مسیر زندگى مورد عمل قرار می‌‌گیرد، «دین» نامیده می‌‌شود. فلاسفه اسلامى ضرورت دین ونبوت را بر اساس نیازمندى حیات اجتماعى بشر به قانونى کامل و عادلانه تبیین‏ کرده‏ اند، تبیین برهان آنان که ابن سینا در کتاب اشارات تقریر و محقق طوسى شرح‏ کرده چنین است:👇👇 ✅1.انسان به تنهایى نمی تواند به نیازهاى طبیعى خود پاسخ گوید، بلکه به مشارکت‏ و همکارى دیگران نیاز دارد. از این رو گفته‏ اند «انسان مدنى بالطبع است‏». 2. غریزه شهوت و غضب در انسان او را به سودجویى و تعدى به دیگران برمی انگیزد، و نتیجه آن اختلال نظم اجتماعى است. از این رو، حیات اجتماعى انسان نیازمندقانونى عادلانه است، که حقوق و وظایف افراد را تعیین کند. 3. تدوین این قانون به دست‏ خود مردم، زمینه‏ ساز نزاع و اختلاف است، و در نتیجه‏ چیزى که غرضى از آن جلوگیرى از بروز اختلاف و رفع نزاع است، خود سبب بروز نزاع واختلاف خواهد بود. 4. پس قانون‏ گذار باید از ویژگی اى برخوردار باشد که او را از دیگران ممتاز کند از جمله اینکه فقط منعفت انسان را در نظر بگیرد و اطاعت او را گردن نهند. و او همان پیامبر الهى است که با آوردن معجزه دعوى پیامبرى خود را اثبات میکند، و در نتیجه لزوم اطاعت او بر دیگران آشکار میگردد. @pasokh999
جواب دوم 👌👌👌قبل از هر چیزی باید بدانیم که انسان دارای دو بُعد است یکی جسمانی و دیگری روحانی اگر انسان را فقط خلاصه در همین دنیا و جسم بکنیم تقریبا عقل انسانها به تنهایی کفایت میکند ولی وقتی که گفتیم انسان علاوه بر بُعد جسمانی و دنیوی بُعد روحانی و آخرتی هم دارد دیگر اصلا عقل جواب نمیدهد چون دایر عقل فقط محسوسات و تجربیات است ✅خلاصه تعریف دین 👈👈 دین یعنی برنامه مقدمه اول حالا چه برنامه ای بهتره؟برنامه ای خوبه که دارای این ویژگی ها باشد👇👇 👈۱.جامعیت داشته باشد 👈۲.انعطاف پذیر باشد 👈۳.فرا زمانی و فرا مکانی باشد(برای همه سنین برنامه داشته باشد) 👈۴.سعادت دنیوی و اخروی را تامین بکند و... مقدمه دومکلا ما چهار ارتباط (یا حقوق نسبت بهم دیگر) داریم 👇👇 🔶۱.رابطه انسان با خدا 🔶۲.رابطه انسان با انسان 🔶۳.رابطه انسان با حیوانات 🔶۴.رابطه انسان با اشیاء 👏👌حالا وقتی به دین علی الخصوص اسلام نگاه میکنیم میبینیم در تمام این چهار مورد به صورت ریز و دقیق ورود پیدا کرده است فقط به عنوان مثال چند مورد اشاره میکنم(اگر قرار باشد همه گفته بشود نه من علمش را دارم و حداقل چندین سال طول میکشد) ۱.نحوی مسواک زدن ۲.نحوی دستشویی رفتن ۳.نحوی لباس پوشیدن و لباس در آوردن ۴.نحوی کفش پوشیدن و نوع رنگ کفش ۵.نحوی غذا خوردن ۶.نحوی برخورد با حیوانات اهلی یک نوع وحشی به نوع دیگر ۷.نحوی برخورد با طبعیت 👌و هزاران مورد دیگر که هر کدامش بعضا ۱۰۰۰تا احکام حداقل دارد حالا نحوی برخورد انسان با انسان و انسان با خدا که دیگر قابل بیان نیست 👌👌حالا عقل میگوید هر برنامه ای بهتر بود باید همان را پذیرفت پس دین که همان برنامه است عقل میگوید حتما دیندار بشو که سعادت مند بشوید(حالا کدوم مذهب مسیحیت یهودیت اسلام و....ان شاءالله جلسات آینده) @pasokh999
مقدمه ضروری 👈دیدگاه ادیان نسبت به داشتن نبی👇👇 ۱)یک دسته هیچ اعتقادی به نبی ندارند و فقط اعتقاد به خدا و کاهن دارند که کار کاهن برقراری نظم و مدیریت است، یعنی اعتقاد به خدا دارند ولی اعتقاد به نبی ندارند(مثل کاهنانی که در فیلم حضرت یوسف علیه السلام دیدید خدا را انکار نمی کردند نبوت حضرت یوسف علیه السلام را انکار میکردند)👈ادیان شرقی(بیشتر شرق و جنوب شرق آسیا هستند) مثل هند و... دلیل ادیان شرق 👈👈درجهان هستی تنها یک وجود مشکک است که در این وجود، انسان هست، خدا(نیروانه) هم هست و هیچ فاصله ای از حیث وجود بودن با خدا(نیروانه) نیست و با رسیدن به کمالات میتوان نیروانه (خدا)شد🤔 ۲)ادیان ابراهیمی:که اعتقاد به نبی و نبوت دارند و دلیلشان این است: میگویند دو جود هست یک وجود واجب یک وجود ممکن، بین این دو آنقدر فاصله است که هیچ وقت ممکن به واجب نمیرسد که این فاصله و شکاف، زمینه و پیدایش یک مفهومی است که در اسلام به آن نبی یا پیامبر، و در یهودیت نَفی،حَوزه و در مسیحیت لُوگوس(کلمه) میگویند خلاصه 👈نبوت در اسلام مشخص است یعنی کسی که وحی را از جانب خداوند میگیرد و به مردم ابلاغ میکند. 👈نبوت در یهودیت: یعنی یا کسی که از غیب خبر میدهد(حَوزه) یا ارتباط کسی که اسرار و رمز این جهان را بلد است(رُعه) 👈نبوت در مسحیت:خداوند آنقدر نبی فرستاد و کسی هدایت نشد در نهایت خودش تصمیم گرفت که لباس آدمی را بپوشد و پایین بیاد(تجسد👈یعنی خداوند جسم شد که به آن کلمه میگویند لذا میگویند حضرت عیسی مسیح علیه السلام خود کلمه(یعنی خداست))😊 نکته:یهودیت در اعتقادات و احکام خیلی به ما نزدیکتر از مسیحیت است. @pasokh999
⚠️شبهه یکی از اعضای خوب کانال⚠️ شما در این پیام بالا گفتین که مسیحیت قائل به این است که حضرت عیسی مسیح علیه السلام کلمه(خدا) است در اسلام هم ما این مسئله را داریم و میگوییم اهل بیت علیهم السلام مظهر اسماء الهی هستند❓🤔 جواب: ✅✅درست است که ما در اسلام این چنین مبحثی داریم و میگوییم اهل بیت علیهم السلام مظهر اسماء الهی هستند ولی ما نمی گوییم اهل بیت علیهم السلام نعوذ بالله خود خدا هستند بلکه میگوییم مظهر خداوند هستند مثل آینه هستند ولی در مسحیت میگویند حضرت عیسی مسیح علیه السلام خود خداست که بصورت کلمه در آمده است و این زمین تا آسمان فرق میکند. نکته👇👇 این تفسیر از کلمه که مسحیت کرده از تحریفات مسحیت است و الا کلمه، تفسیر دیگر دارد از جمله به معنای وعده الهی یا کلمه به معنای هدایت است یعنی همان طور که کلمه(کلام) موجب هدایت دیگران است بودن حضرت عیسی علیه السلام هم که کلمه الله است موجب هدایت مردم است وسایر تفاسیر دیگر ... @pasokh999
بزرگواران و دوستان عزیزی که تازه تشرف آوردند خیلی خوش آمدین باعث افتخار ماست که در خدمتتان هستیم لطفا توفیق حضور سبز خودتان را از ما سلب نفرمایید🌹🌹 مباحث کاملا سلسله وار است حتما اگر علاقه مند هستید که هستین نظام فکریتان شکل بگیرد از اول بحث خداشناسی مطالعه بفرمایید🌹🌹🙏🙏
چند نکته قبل از ورود به بحث👇👇👇 نکته‌ی اول: منظور ما این نیست که همه‌ی آنچه در ادیان امروزی موجود است باطل است و هیچ سخن حقی در آنها یافت نمی‌شود؛ بلکه مقصود آن است که در این ادیان امروزی مطالبی وجود دارد که قابل پذیرش نیست و این ادیان نمی‌توانند بیان کننده‌ی چهره‌ی کامل تعالیم الهی و توحیدی باشند. نکته‌ی دوم: ما در این بررسی کوتاه به گوشه‌ هایی از نارسایی دو دین مهم جهان امروز، یعنی دین مسیحیت و یهود اشاره می‌کنیم و ارزش و اعتبار بقیه‌ی ادیان که از نظر مقبولیت و اعتبار از این دو دین پایین‌ترند معلوم می‌شود. نکته سوم : در اینجا بحث فقط علمی و عقلی است و بحث ما ربطی به اتحاد شیعه و سنی ندارد هر چند ما نسبت به برادران اهل سنت و سایر مذاهب توهین نمیکنیم،ولی بحث علمی است. امیدوارم بعد از پایان بحث بدون تعصب برخورد بکنیم سعی ما این است که به کسی توهین یا جسارت نکنیم و از انتقادات شما بزرگواران استقبال میکنیم. @pasokh999
برخی از دلایل برتری اسلام بر سایر ادیان الهی ۱)جامعیت اسلام برای تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، روحی، روانی، اقتصاد، سیاست، فرهنگی..... انسان برنامه دارد. ۲)معارف اسلام، عمیق و موافق با براهین عقلی است، معارف اسلام گسترده و در بر دارنده تمامی قوانین مترقی و حقوق انسانی و اجتماعی است؛ در حالی که برخی از معارف ادیان دیگر با براهین عقل گریز و بعضا عقل ستیز است. ۳)مَثَل اسلام و ادیان سابق، مَثَل 100 و کمتر از آن است یعنی چون که صد آید، نود در پیش ماست؛ البته این بنا بر فرضی است که ادیان سابق عاری از تحریف و دور از دست بُرد بشر قرار گرفته باشند که به شهادت تاریخ، ادیان سابق، جملگی دچار این نقصان و این مشکل بوده اند. ۴) حکمت الهی اقتضاء میکند حالا که اسلام آخرین دین است و همیشه دین آخر از همه جهات بر ادیان پیشین امتیاز و برتری دارد چون اگر دین بعدی بیاید و مکمل ادیان گذشته نباشد لغو خواهد بود، و خداوند کار لغو انجام نمیدهد در متون دینی ادیان دیگر نیامده است که پیامبرشان آخرین فرستاده‌ی خدا است؛ بلکه بر عکس، بشارت به ظهور پیامبر اسلام را به پیروان خود داده‌اند. یعنی به نوعی موقتی بودن خود را بیان نموده‌اند. @pasokh999
قسمت بسیار کوتاهی از تحریفات ادیان مسیحیی و یهودی👇👇 ✅کتابي که امروز به نام انجيل در دست مسيحيت قرار دارد، کتاب اصلي نيست، بلکه کتابي است که بعض از فصل‌‌هاي آن توسط افراد مغرض بعد از حضرت عيسي(علیه السلام) تحريف شده و ساخته دست اين عده انسانهاي مغرض مي‌‌باشد، از جمله: 👈در انجيل يوحنا، باب 10، جمله‌‌هاي 31 و 18 به حضرت عيسي نسبت مي‌‌دهد که گفته من پسر خدا هستم؟ در حالي که اين شرک است و خدايی که نياز به پسر داشته باشد، خدا نيست. 👈در آئين مسيحيت، اعتقاد به تثليث وجود دارد، يعني خدارا يکي از سه خدا مي‌‌داند و اعتقاد به خداي پسر وروح القدس در کنار خدا قرار دارد، در حالي که حضرت عيسي(علیه السلام) نه خدا بوده است و نه پسر خدا و نه راضي به اين مسئله، بلکه او از اين نسبت بيزار مي‌‌باشد و خود را بنده خدا معرفي نموده است. اما دين اسلام و کتاب آسماني ما قرآن، معتقد است که خداوند واحد و يگانه است و هيچ شريکي ندارد و نه پسر دارد و نه پسر کسي مي‌‌باشد. 👌👌👆👆‌همین یک سخن به تنهایی برای بطلان مذهبشون کافیه 👈باز، در انجيل يوحنا، باب دوم، نسبت شراب سازي به حضرت عيسي پيامبر خدا مي‌‌دهد، در حالي که حضرت عيسي از شراب خواري و شراب سازي بيزار بوده است و اصولا چيزي که زايل کننده عقل باشد پيامبران خدا با آن مبارزه مي‌کنند، نه اينکه ترويج دهنده آن باشند. 👈باز در انجيل لوقا، باب هفتم، جمله‌‌هاي 37 تا 48 به حضرت عيسي نسبت مي‌‌دهد که زن بد کار و منحرفي خدمت عيسي آمد و با اشک چشم خود پاهاي حضرت مسح را مي‌‌شست و با موهاي سر خود خشک مي‌‌کرد و اين صحنه به قدري زننده بوده که مهماندار آن حضرت يعني صاحب خانه‌‌ای که حضرت در آن قرار داشته، ناراحت مي‌‌شود که اگر اين مرد پيامبر بود متوجه مي‌‌شد که اين زن چکاره است، لااقل از او جلوگيري مي‌‌کرد. اين نوع نسبت دادن آنهم به پيامبر خدا که با زن نامحرم اينگونه رابطه و تماس داشته باشد، قطعا مطالب وحي و کتاب آسماني نيست، بلکه ساخته دست انسانها است. و اينها نشانه تحريف کتب ديگر ادیان است @pasokh999
امایهودیت👇👇
قسمت اول 💢وَ إِذا قيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا نُؤْمِنُ بِما أُنْزِلَ عَلَيْنا وَ يَكْفُرُونَ بِما وَراءَهُ وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِياءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ💢 ✅هنگامى كه به آنان گويند: به آنچه كه خدا [بر پيامبر اسلام] نازل كرده ايمان آوريد، گويند: به توراتى كه بر خود ما يهوديان نازل شده ايمان مىآوريم و به غير آن در حالى كه حق است و تصديق كننده توراتى است كه با آنان است، كفر مىورزند. بگو: اگر شما [از روى درستى و راستى به تورات] مؤمن بوديد، پس چرا پيش از اين پيامبران خدا را می كشتيد؟ یهود چی میگوید👇👆👇 میگویند نومن بما انزل علینا علینا علینا 👌👌یهودی های میگویند ملاک انزال(نزول آیات) نیست بلکه ملاک خودمان هستیم إِذا قيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا نومن بما انزل علینا علینا علینا بزگواران طبق این آیه دین یهود را کسی نباید بپذیرد👇👇👇 👌👌✅👏خداوند میفرماید یهودی های باطلند و حق فقط اسلام است خداوند میفرماید يَكْفُرُونَ بِما وَراءَهُ وَ هُوَ الْحَقُّ یهودیان به ما ورای دین خودشان کفر می ورزند در حالی که همان ماورا دینشان حق است (و هو الحق) و در مقابل حق باطل است که یهودیان است نکته مهم:اینجا مخاطب پیامبر است که دارند یهودیان را دعوت به اسلام میکند 👌شما دلایل فعل مجهول رو به خوبی واقفید یکی از علت های آن این است که عمدا فاعل رو نمی آورند تا به فاعل بفهماند نوع کار یا رفتارش اشتباه هست جمله نمیگوید قلنا لهم بلکه میفرماید قیل لهم !!!!!!!!! @pasokh999
قسمت دوم 💢وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكافِرينَ (89)💢 ✅و هنگامى كه براى آنان از سوى خدا كتابى [چون قرآن] آمد كه تصديق كننده توراتى است كه با آنان است، و همواره پيش از نزولش به خودشان [در سايه ايمان به آن] مژده پيروزى بر كافران می دادند، پس [با اين وصف] زمانى كه قرآن [كه پيش از نزولش آن را با پيشگويى تورات می شناختند] نزد آنان آمد، به آن كافر شدند؛ پس لعنت خدا بر كافران باد. 👌✅👌✅👌 قران میفرماید لما جاء هم کتاب یعنی اسلام برای آنان عرض شده بعد مهمتر از همه آخر آیه میفرماید فلعنه الله علی الکافرین یعنی یهودیانی که رسالت پیامبر را قبول نکنند کافر هستند. ✅✅فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكافِرينَ یهودیان دو راه بیشتر ندارند یا اینکه اسلام را بیپذیرند یا اگر نپذیرند کافر میشوند. 👌👌👌سوره انعام آیه ۲۰ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمُ ۘ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ آنان که ما کتاب به آنها فرستادیم، او را (یعنی محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را) به مانند فرزندان خود می‌شناسند. آنان که خود را به زیان انداختند (به او) ایمان نمی‌آورند ✅👌چطور پدر و مادر فرزند خودشان را میشناسند یهودیان هم منتظر چنین پیامبری بودند و کامل هم میشناختند(حتی مدینه را یهودیان برای پیامبر آخر زمان احیاء کردند وقتی که دیدند پیامبر عرب است با او بجنگ برخاستند...) @pasokh999
♨️شبهه: آیا تنها راه رسیدن به خدا است یا یکی از راه های رسیدن به خداست⁉️ ظاهر بعضی از آیات اسلام را شرط نمیداند بلکه ملاک دو چیز است👇👇 🔺اعتقاد به خدا 🔺عمل صالح حالا فرقی نمیکند مسلمان باشی یا یهودی باشی یا مسیحی و....👇👇👇 سوره بقره آیه ۱۱۲: 🍃🌺 بَلى‏ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ آرى، كسانى كه همه وجود خود را تسليم خدا كنند در حالى كه نيكوكارند، براى آنان نزد پروردگارشان پاداشى شايسته و مناسب است، نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين میشوند.🌺🍃 🍃🌺وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ(عنوانهای دیگر ملاک نیست مثل اسلام یهودی ...) فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً🌺🍃 👆این آیات و خیلی از آیات دیگر ملاک را +عمل میداند با این وضعیت پس اینکه گفته میشود اسلام آخرین دین و فقط اسلام پذیرفته میشود چی میشود؟ @pasokh999
جواب شبهه👇👇
جواب اول ما آیات زیادی داریم که میگویند ایمان و عمل به تنهایی کافی است اما آیات دیگر هم داریم که میگویند طرف ایمان دارد و عمل هم انجام میدهد ولی از او قبول نمیشود مثل👇👇 ۱)«إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِین» ( سوره مائده، آیه ۲۷ ) خدا تنها از اهل تقوا می پذیرد. ✅یعنی عمل+ایمان+تقوا ۲)قُلْ أَنْفِقُوا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا لَنْ يُتَقَبَّلَ مِنْكُمْ ۖ إِنَّكُمْ كُنْتُمْ قَوْمًا فَاسِقِينَ بگو که شما (هر چه خواهید) انفاق کنید چه از روی میل و چه کراهت، هرگز از شما پذیرفته نخواهد شد، زیرا (کار شما خودنمائی است و) شما مردمی بوده که سخت به فسق خو گرفته‌اید. ۳)ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول، و لا تبطلوا اعمالکم ؛به درستی کسانی که کافر شدند ...و به زودی اعمالشان حبط می شود، ای کسانی که ایمان آورده اید شما خدا و رسول را اطاعت کنید، و اعمال خود را باطل مکنید.» ۴)وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ هر کس از شما از دین خود برگردد و به حال کفر باشد تا بمیرد چنین اشخاص اعمالشان در دنیا و آخرت ضایع و باطل گردیده، و آنان اهل جهنّمند و در آن همیشه (معذّب) خواهند بود 👌شخصی که مرتد شده قبلش اعتقاد کامل به خدا و... داشت ولی خداوند میفرماید چون این اعتقاد را تا هنگام مرگ با خودش نیاورد اعمالش باطل است ۵)و... @pasokh999
جواب دوم شرایط و آداب دو گونه هستند: 👈بخشی از آن مربوط به صورت و شکل و آداب عبادات هستند که به شرایط صحت عبادات معروفند، مثل داشتن وضو که شرط صحت نماز می باشد. 👈بخشی شرایط و آداب اثر گذاری آن عمل محسوب می شوند که به شرایط قبولی عبادات معروفند، مثل داشتن حضور قلب در نماز ✅👌شرط لازم و شرط قبولی عبادات ولایت است از جمله روایات زیر: 👈یا محمد؛ لو أن عبداً من عبادی عبدنی حتی ینقطع أو یصیر کالشن البالی ثم أتانی جاحداً لولایتکم ما غفرت له أو یقر بولایتکم. ای محمد! اگر بنده ای از بندگانم، مرا آن چنان عبادت کند که همچون مُشک پوسیده گردد پس نزد من آید در حالی که ولایت شما را نداشته باشد او را وارد بهشت نخواهم کرد. 👈فمن لم یتوّلنا لم یرفع الله له عملاً» ( کافی، ج ۱، ص ۴۳۰ ) هر کس ولایت و رهبری ما را نپذیرد، خدا هم اعمال او را قبول نمی کند 👈امام صادق ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «انّ سوء الخلق یفسد العمل کما یفسد الخّل العسل» ( اصول کافی، ج ۲، ص ۳۲۱ ) بداخلاقی با مردم، چنان عمل را فاسد می کند، که سرکه، عسل را. @pasokh999
مبحث جدید ما که بسیار مورد نیاز و حساس است👈👈👈 قرآن ♨️بخشی شبهات و سوالات این بخش👇👇 ۱)اسناد چند سال گذشته را به راحتی تحریف میکنند به چه دلایلی میگوییم قرآن ۱۴۰۰سال پیش تا الان تحریف نشده است❓ ۲)چرا قرآن نظم کتابی ندارد و از یک داستان میپره به داستان دیگر و..❓ ۳)چطور با قرآن حرف بزنیم؟ و حرف قرآن را متوجه بشویم❓ ۴)چرا ظاهر خیلی از آیات با هم تناقض دارد❓ ۵)در این دنیا پر از پیشرفت و تکنولوژی قرآن چه حرفی برای گفتن دارد❓ ۶)چرا اسم اهل بیت علیهم السلام داخل قرآن نیامده❓ ۷)آیا این سخن درست است که میگویند خیلی از بزرگان‌شیعه قائل به این بودن که قرآن تحریف شده؟یا اینکه این نسبت دروغ است❓ ۸)چرا قرآن به زبان عربی نازل شده است؟ ۹)آیا این درست است که علم بعضی از آیات علمی قرآن را به درستی نقد کرده و به چالش کشانده❓ 👌👌👈👈وخیییلی از شبهات دیگر لطف ما را همراهی بفرمایید🌹🌹🙏🙏 @pasokh999
چند نکته نکته اول در میان مسلمانان هیچ‌کس مدعی تحریف به‌ فزونی (به این معنا که چیزی به قرآن اضافه شده باشد) نشده و اجماع بر نفی آن است، ولی درباره تحریف به کاستی اختلاف نظر وجود دارد و عده‌ای از مسلمانان مدعی حذف آیات یا کلماتی از قرآن شده‌اند. نکته دوم تحریف انواع مختلفی دارد👇👇 ۱)تحریف معنوی:که قطعا درباره قرآن تحریف معنوی صورت گرفته است👈تحریف معنوی یعنی از قرآن برداشتهای مختلفی صورت بگیرد این همه فرقه های مختلف شکل گرفته همه آنها بخاطر برداشتها و تفسیر به رای ها شکل گرفته است البته این اشکال به قرآن وارد نیست بلکه به آنهایی وارد است که اصول تفسیر را رعایت نکردن یکی از اصول این است که ما باید روایات اهل بیت علیهم السلام را هنگام تفسیر کردن ببینیم و موارد دیگر از جمله ارجاع به عقل .... ۲)تحریف لفظی تحریف لفظى، تصرّف در ساختار الفاظ و عبارات است. تحریف لفظى خود داراى اقسامى است:👇👇 الف)تحریف به فزونى؛ یعنى افزودن کلمه یا جمله‌اى به سخن و متن اصلى. ب)تحریف به کاهش؛ یعنى حذف بخشى از حروف، واژه‌ها یا جملات متن ج)تحریف به تبدیل و جابه‌جایى که در آن کلماتى جایگزین واژه‌هاى مترادف یا غیر مترادف مى‌شود، به گونه‌اى که معنا را مخدوش کند. د)تحریف در لحن و گویش که همان تغییر در حرکات و نحوه اداى واژگان است، به گونه‌اى که معناى اصلى کلمه فهمیده نشود. @pasokh999
اولین دلیل بر عدم تحریف قرآن کریم مقدمه اول این است که قرآن از معجزات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است از مشخصات معجزه این است که نه عقلا قابل ابطال است و نه قابل آوردن، و نه قابل کم کردن است و نه قابل زیاد کردن و... چون منبع معجزه از جایی است که دست انسانهایی مثل ما به آن کوتاه است مقدمه دوم هر پیامبری معجزه ای داشت مثلا حضرت موسی علیه السلام شکافتن دریا،تبدیل شدن عصا به مار و... یا حصرت عیسی علیه السلام شفای بیماران و زنده کردن مردگان و.... مهمترین معجزه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم(که بسیار زیاد هستند) قرآن است نتیجه 👇👇 اگر قرآن معجزه اثبات نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که هست پس اصلا قابل مناقشه و کم و زیاد کردن نیست چون عقلا ابطال معجزه امکان پذیر نیست. نکته مهم👈👈 همیشه در کنار معجزات کسانی بودند و هستند که بخواهند یک زره مثل معجزه کاری بکنند مثل ساحران و...ولی آنها هیچ وقت ادعا نمیکنند که کسی مثل ما نمیتواند انجام بدهد چون عقلا امکان آموزش و یادگیری سحر ممکن است برخلاف معجزه که قابل آموزش نیست @pasokh999
کمی توضیح بیشتر درباره متن بالا👆👆 گفتیم رابطه اعجاز قرآن با تحریف‌ناپذیرى آن با برهان عقلى اثبات‌پذیر است؛ یعنى عقل حکم مى‌کند که اگر اعجاز قرآن امرى مسلّم باشد که هست، این کتاب مى‌بایست ضرورتاً دچار هیچ‌گونه تحریف به فزونى یا کاستى نشده باشد و پذیرش احتمال تحریف به معناى نفى اعجاز آن است. تبیین این ملازمه چنین است: درستى تحریف به زیادى، معنایش آن است که اشخاصى توانسته‌اند سوره‌اى همسان با قرآن بیاورند و این همسانى به گونه‌اى است که نمى‌شود این بخش فزونى را از قرآن تشخیص داد. ارائه آیات و سوره‌ها در این‌ سطح از همسانى به معناى فروپاشى تحدّى و نتیجه‌اش ساقط شدن اعجاز قرآن است که قطعا محال است؛ زیرا هیچ کس در طول تاریخ نتواسته است کلامی همانند آیات قرآن بیاورد،چون کسی معجزه بلد نیست @pasokh999
دلیل دوم بر عدم تحریف قرآن ضرورت اتمام حجّت‌: 👌👌ضرورت ابلاغ احکام الهى و اتمام حجت بر مردم از برنامه‌هاى رسالت پیامبران است که قرآن بر آن تأکید کرده ­و خداوند بر اساس چنین حکمتى است که‌ پیامبران را براى هدایت و ابلاغ پیام هاى الهى به سوى مردم گسیل داشته است و کتاب هاى آسمانى نیز چنین وظیفه‌اى را برعهده دارند؛ یعنى با ابلاغ اوامر و نواهى خداوند، حجت را بر مردم تمام مى‌کنند. از سوى دیگر، قرآن در مقایسه با سایر کتاب هاى آسمانى دو ویژگى منحصر به فرد دارد؛ یکى جهانى و همگانى بودن؛ و دیگرى جاودانگى و همیشگى بودن. و خاتمیت رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و عدم امکان نسخ آن با دین یا کتاب آسمانى دیگر، همگی مبین جاودانگى قرآن است. 👌👌✅👏با چنین فرضى مى‌بایست قرآن، افزون بر عصر نزول، تمام اعصار تا قیامت، ابلاغگرى پیام هاى خداوند و حیثیت حجت بودن خود را حفظ کند؛ زیرا تنها در این صورت است که وظیفه هدایتگرى را به انجام رسانده و حکمت رسالت جاوید پیامبر صلی الله علیه و آله که کامل شدن حجت بر جهانیان است، تحقق یافته است. نتیجه👇👇 حال اگر کسى تحریف قرآن را هر چند به معناى کاستى در آیات قرآن، محتمل بداند و برایش دلیل اقامه کند، حجیت قرآن را مخدوش ساخته و حیثیت هدایتگرى آن را زیر سؤال برده ­است؛ چون قرآنى حجت کامل بر مردم است که به طور کامل به مردم رسیده باشد و با احتمال تحریف فى الجمله، بخشى از پیام هاى هدایتگر الهى از آن‌ حذف مى‌شود و با سقوط بخشى از حجت، همه آن از اعتبار ساقط خواهد شد؛ زیرا فرض آن بود که حجت بدون نقص و کاستى به مردم رسیده است و تنها در این صورت است که امر تکلیف و نظام پاداش و کیفر به صورت جامع شکل گرفته است. بنابراین با احتمال تحریف، نه تنها حجیت قرآن و کامل بودن حجت خدا بر مردم زیر سؤال مى‌رود؛ بلکه دوام نبوت و استمرار رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله نیز مورد اشکال خواهد بود و در نتیجه براى تکمیل حجت بر مردم، بر خداوند لازم بود که همانند امت هاى پیشین پیامبرى جدید و کتابى نو، کامل و جامع حجیت براى مردم ارائه کند؛ در حالى ‌که چنین امرى قطعاً پس از رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله منتفى است. @pasokh999