eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
1.5هزار دنبال‌کننده
965 عکس
135 ویدیو
30 فایل
سوالات خود رابه مدیریت کانال بفرستیدتا جواب درکانال بارگذاری گردد https://eitaa.com/Hamid97 این کانال تحت نظرحجت الاسلام حمیدرضایی چالدرانی است پاسخ به سوالات شرعی کمک به رونق کانال👈۳۹۵۲-۵۲۲۷-۱۰۱۰-۵۸۹۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ 😶 آبی که هنگام خواندن مطالب (هیجان آور) از انسان خارج می شود چه حکمی دارد؟👆 ✍تذکر:البته خواند اینگونه مطالب بجهت اینکه زمینه گناه وچشم چرانی میشود است وباعث میشوند انسان دست به کارهای حرامی بزند،انشالله خودداری کنید. •┈┈••✾❀✿💙✿❀✾••┈┈• ✅عضویت با کلیک بر روی لینک زیر✅ تلگرام👇👇 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ @pasokhshara👈 ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯ بله👇👇👇 https://ble.ir/resule10 ایتا👇👇👇 @pasokh99 ‌‌╲\ ╭``┓ ‌ ╭``🌺``╯ ┗``╯ \╲‌
♻️ فاصله بین میت و نمازگزار در نماز میت 🧐🧐 •┈┈••✾❀✿💙✿❀✾••┈┈• ✅عضویت با کلیک بر روی لینک زیر✅ تلگرام👇👇 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ @pasokhshara👈 ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯ بله👇👇👇 https://ble.ir/resule10 ایتا👇👇👇 @pasokh99 ‌‌╲\ ╭``┓ ‌ ╭``🌺``╯ ┗``╯ \╲‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢گفتن خلاف واقع در احوال پرسی ها 🔒 در تعارفات روزمره گاهی انسان در جواب احوال پرسی ها خلاف واقع را بیان می کند مثلا زمانی که گفته می شود حالت چطور است، حتّی اگر حالش هم بد باشد می گوید خوبم! آیا این کار جایز است؟ 🔐 با توجه به این که این پاسخ ها جنبه تعارف و تشریفات دارد 🔐 و معمولاً معنی حقیقی آن قصد نمی شود 🔐و منظور خوب نسبی است نه خوب مطلق 👈 اشکالی ندارد. 🍃🍃🍃 🖥پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم ‌‌╲\ ╭``┓ ‌ ╭``🌺``╯ ┗``╯ \╲‌ @pasokh99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📿 🚌 📿 🚌 📿 🚌 ✌️ مواردی که نماز مسافر ، تمام (‌چهار رکعتی)‌ است 🏠 1- وطن 🏖 2- جای که می داند ده روز می ماند یا تصمیم دارد ده روز بماند. 🏕 3- در جایی که سی روز با تردید مانده؛ یعنی معلوم نبوده که می‏ماند یا می‏رود و اگر تا سی روز به همین حالت مانده و در این مدت به جای هم نرفته، در این صورت باید بعد از سی روز باید نماز را تمام بخواند. 🏞 4- جای که ابتدا قصد داشته، حداقل ده روز بماند، و یک نماز واجب چهار رکعتی هم خوانده و سپس از ماندن منصرف شده است. ----------------------- 📚 توضیح المسائل مراجع مسئله 1328، 1335 و 135 ‌‌╲\ ╭``┓ ‌ ╭``🌺``╯ ┗``╯ \╲‌ @pasokh99
💢 حکم فرستادن صلوات در بین نماز😇🌺 ‌‌╲\ ╭``┓ ‌ ╭``🌺``╯ ┗``╯ \╲‌ @pasokh99
🔻با سلام میخواستم ببینم نماز ۱سال وروزه اسال هر کدام چقدر میشه ؟ 🔻پاسخ :قیمت نماز یکسال به صورت استیجاری یک میلیون و هشتصد هزار تومان و روزه یکماه یک میلیون و دویست هزار تومان میباشد. •┈┈••✾❀✿✿❀✾••┈┈• 📱منتشر کنید✋ تارسانه احکام خداباشید 📔عضویت با کلیک بر روی لینک زیر📔 نشر حداکثری فراموش نشود ❌ ایتا👇👇👇 @pasokh99 تلگرام👇👇👇 @pasokhshara بله👇👇👇 https://ble.ir/resule10
نمازروزهای یکشنبه ماه ذی القعده 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 •┈┈••✾❀✿✿❀✾••┈┈• 📱منتشر کنید✋ تارسانه احکام خداباشید 📔عضویت با کلیک بر روی لینک زیر📔 نشر حداکثری فراموش نشود ❌ ایتا👇👇👇 @pasokh99 تلگرام👇👇👇 @pasokhshara بله👇👇👇 https://ble.ir/resule10
🔺وقتی گیلاس با بند باریکش به درخت متصل هست🍒 🔹همه عوامل در جهت رشدش در تلاشند باد باعث طراوتش میشه آب باعث رشدش میشه و آفتاب پختگی و کمال میبخشه 🔹اما … به محض پاره شدن اون بند و جدا شدن از درخت، آب باعث گندیدگی باد باعث پلاسیدگی و آفتاب باعث پوسیدگی و ازبین رفتن طراوتش میشه 🔹بنده بودن یعنی همین، یعنی بندِ به خدا بودن، که اگر این بند پاره شد، دیگر همه عوامل تو نابودی ما موثره. پول، قدرت، شهرت، زیبایی... تا بندِ به خداییم برای رشد ما مفید و خیلی هم خوبه اما به محض جدا شدن بندِ بندگی، همه اون عوامل باعث تباهی و فساد ما میشه! 🔻خدایا هوامونو داشته باش❤️🙏 😊 @de_bekhand ☺️
  💠حق الناس های رانندگی💠 ✴در شغل رانندگی مسائل حق الناس بسیار پیش می آید. به چند نمونه از آنها اشاره می شود: ❌-گرفتن کرایه زیادی ❌-پس ندادن بقیه کرایه ❌-تحویل ندادن وسائل جا مانده ❌-سوار کردن مسافر در مسیرهای دربستی ❌-عدم رعایت حق تقدم ❌-پارک کردن در حریم خانه دیگران ❌-سد معبر ❌-ایجاد راه بندان و اتلاف وقت ❌-ایجاد خسارت ❌-نرساندن مسافر به مقصد ❌-پاشیدن گل و لای به روی عابرین در فصل بارندگی ❌-بوق زدن های مکرر و بی وقت ❌-استفاده کردن از اتومبیلهای دود زا و آلوده کردن هوا نشر حداکثری فراموش نشود ❌ ایتا👇👇👇 @pasokh99 تلگرام👇👇👇 @pasokhshara بله👇👇👇 https://ble.ir/resule10
⁉️سوال: آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟ ✍پاسخ: 🌹آیت الله خامنه ای : با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. ✔️1- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد. ✔️2- چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید) ✔️3- در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود . 🌹آیت الله سیستانی : ‌ ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید. 🌹آیت الله مکارم شیرازی :‌ در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند. 🌹آیت الله وحید خراسانی : ‌ کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست. در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید ➖➖➖➖ 💻منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖➖➖ نشر حداکثری فراموش نشود ❌ ایتا👇👇👇 @pasokh99 تلگرام👇👇👇 @pasokhshara بله👇👇👇 https://ble.ir/resule10
❓❓❓سوال: در چه صورت نماز زن و مرد نامحرم در یک اتاق باطل است؟ ✍پاسخ: ✅ بودن مرد و زن نامحرم در جای خلوت جایز نیست و احتیاط در نماز نخواندن در آنجا است لیکن اگر خواند نمازش باطل نیست. ✅آیت الله صافی: مسأله بودن مرد و زن نامحرم در اطاقی که کسی در آنجا نیست و کسی هم نمی تواند وارد شود حرام است و نمازشان هم در آنجا صحیح نیست ولی اگر یکی از آنان مشغول نماز باشد و دیگری که با او نامحرم است وارد شود نماز او اشکال ندارد. ✅آیت الله نوری: مسأله بودن مرد و زن نامحرم در جایی که کسی در آنجا نیست و کسی هم نمی تواند وارد شود، در صورتی که احتمال وقوع در معصیت را بدهند حرام است و احتیاط مستحب ّ آن است که در آنجا نماز نخوانند. ✅آیت الله زنجانی: حرام، بلکه در صورتی که چنین احتمالی را هم ندهد، بنا بر احتیاط حرام است و در هر حال، نمازشان بنا بر احتیاط مستحب باطل است؛ و اگر مشغول نماز باشد و کسی که با او نامحرم است وارد شود نیز همین حکم جاری است. ✅آیت الله سیستانی: مسأله بودن مرد و زن نامحرم در جایی که احتمال وقوع در معصیت را بدهند حرام است و احتیاط مستحب ّ آن است که در آنجا نماز نخوانند. ✅آیت الله تبریزی: مسأله بودن مرد و زن نامحرم در جایی که خلوت است و کسی هم نمی تواند وارد شود یا وارد شونده مانع از ابتلاء به معصیت نمی شود در صورتی که احتمال وقوع در معصیت را بدهند جایز نیست و لکن اگر آنجا نماز بخواند صحیح است. ✅آیت الله مکارم: مسأله بودن مرد با زن نامحرم در جای خلوت که دیگری نمی تواند به آنجا وارد شود، اشکال دارد و احتیاط واجب ترک آن است و نماز خواندن در آنجا نیز اشکال دارد. 🔹توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید امام خمینی, سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. ========= 📜نشر با لینک کانال خیلی بهتره😊 _______________ نشر حداکثری فراموش نشود ❌ ایتا👇👇👇 @pasokh99 تلگرام👇👇👇 @pasokhshara بله👇👇👇 https://ble.ir/resule10
⛔️ حکم ⛔️ 📤پرسش کاربر در گروه: سلام.خسته نباشید. آیا عرق کسی که بخاطر نزدیکی در حال حیض و به حرام جنب شده است، نجس است؟ مرجع: خامنه ای. 📤پاسخ: سلام علیکم . از نظر همه مراجع عظام کنونی، عرق جنب چه از حلال و چه از حرام پاک است. اما از نظر آیه الله خامنه ای، فردی که از راه حرام جنب می شود، بنابر احتیاط واجب نباید با آن عرقی که حین عمل یا بعد از آن کرده است، نماز بخواند تا اینکه آن عرق خشک شود یا از بین برود. نظر مراجع در مورد نماز خواندن با عرق جنب از حرام:👇 اگر کسی که از راه حرام مانند: استمناء، زنا، لواط و یا جماع با زن حائض جنب شود؛ در مورد اینکه آیا می توان با آن بدن یا لباسی که حین یا بعد از عرق کرده است، نماز بخواند، نظر مراجع عظام به شرح زیر است: ✍آیات عظام امام خمینی، گلپایگانى، فاضل، خامنه‌ای، صافى، وحید خراسانی، بهجت و مکارم: به احتیاط واجب با بدن یا لباسی که به عرق جنب از حرام آلوده شده، تا از بین نرفته و خشک نشده است؛ نماز نخوانند.[1] ✍ آیات عظام سیستانی، تبریزی و خوئی: نماز با بدن یا لباسی که به عرق جنب از حرام آلوده شده؛ صحیح است.[2] 📚منابع: ١. توضیح المسائل مراجع (المحشی للامام خمینی)، ج١، ص ٨٢ و٨٣؛ وحید خراسانى، حسین، توضیح المسائل، بخش دوم، ص ٢٥ م ١١٧، مدرسه امام باقر علیه السلام، قم، نهم، ١٤٢٨ ه ق؛ صافى گلپایگانى، لطف الله، جامع الأحکام، ج ١، ص ٤٠، س ١٢٢، انتشارات حضرت معصومه، قم، چهارم، ١٤١٧ ه ق؛ گلپایگانى، سید محمد رضا، مجمع المسائل، ج٤، ص ٩٢، س ٢٤٤، دار القرآن الکریم، قم - ایران، دوم، ١٤٠٩ ه ق. ٢. توضیح المسائل (المحشی للامام خمینی)، ص ٨٣. 💠 به ما بپیوندید 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @pasokh99 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🐱🐱 📤پرسش کاربر در گروه: سلام،خسته نباشید. آیا نگه داری مجسمه تزئینی مثل مجسمه گربه، خرگوش و......در خانه اشکال دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. از نظر همه مراجع عظام هر مجسمه ای که نماد مفسدان و ظالمان باشد، مثل نماد بوداییان و بت پرستان و مجسمه ای که به هر طریقی ترویج فساد یا ظلم یا امر باطلی را کند، ساخت، خرید و فروش و نگهداری آن حرام است. اما مجسمه هایی که این خصوصیات را ندارند، نظر مراجع نسبت به خرید و فروش و نگه داری آنها متفاوت است. از نظر آیه الله سیستانی ساخت مجسمه جاندار مثل حيوان و انسان و اجرت گرفتن برای آن حرام است، اما خرید و فروش آن اشکالی ندارد، ولی نگه داری مجسمه در خانه مکروه است. نظر مراجع عظام نسبت به خرید و فروش و نگهداری مجسمه :👇 ✍آیه الله مکارم شیرازی: به طور کلی ساخت، خرید، فروش و نگهداری مجسمه ای که دارای روح است و به صورت کامل ساخته می شود، بنابراحتیاط واجب حرام است مگر در مواردی که جنبه اسباب بازی داشته باشد یا به صورت نیم تنه ساخته شود.[1] ✍آيه الله صافى: بنابر احتياط واجب، خريد و فروش و نگه دارى آن، جايز نيست.[2] ✍بقیه مراجع عظام: خريد و فروش و نگه دارى آن اشكال ندارد.[3] 📚منابع: ۱.مکارم.استفتاءات، ج ۱، س ۵۴۷ و ۵۴۸. ۲. توضيح المسائل مراجع، م ۲۰۶۹. ۳.امام، تحرير الوسيله، ج ۱، المكاسب المحرمه، م ۱۲ ؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۰۱۴ و توضيح المسائل مراجع، م ۲۰۶۹ ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۲۲۱ ؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۸ ؛ وحيد، توضيح المسائل،۲۰۷۷ ؛ بهجت، وسيلةالنجاة، ج ۱، م ۱۴۴۸ و دفتر: نورى. 💠 به ما بپیوندید 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @pasokh99 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 حکم 🌺 📤پرسش کاربر در گروه: سلام و خسته نباشید. نماز خواندن جلوی آینه موجب بطلان نماز است؟ 📤پاسخ: سلام علیکم و خدا قوت. نماز خواندن جلوی آینه موجب باطل شدن نماز نیست، بلکه نماز خواندن جلوی آینه به صورتی که در حال نماز، صورت خود را در آن ‌بينید و ذهن تان را مشغول ‌كند، مکروه است و بهتر است آن را بردارید و يا روى آن را بپوشانید، تا کراهت نماز از بین برود. البته کراهت در عبادات به معنای کمتر ثواب داشتن آن عبادت است، لذا مکروه بودن نماز مقابل آینه نیز به معنای کمتر شدن ثواب نماز است. توضیحات بیشتر:👇 نماز خواندن در مکان های زیر مکروه است: ۱.حمام. ۲. زمین نمکزار. ۳.مقابل انسان. ۴. مقابل دری که باز است. ۵. در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور میکنند زحمت نباشد، و چنانچه زحمت باشد، مزاحمت حرام است. ۶. مقابل آتش و چراغ. ۷. در آشپزخانه و هر جا که کوره آتش باشد. ۸. مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد. ۹. روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد، مگر آنکه روی آن پرده بکشند. ۱۰. در اتاقی که جُنب در آن است. ۱۱. در جایی که عکس باشد اگرچه روبروی نمازگزار نباشد. ۱۲. مقابل قبر ، روی قبر، بین دو قبر و در قبرستان. 📚منبع: ۱.امام، مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج ۱، الامکنه المکروهه، الحادی و العشرون. ۲. تحریر الوسیله، جلد ۱، ص ۱۵۳و ۱۵۲. 💠 به ما بپیوندید 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @pasokh99 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
⛔️⛔️ 📤پرسش کاربر در گروه: در دوران نوجوانی برای تفریح و لذت خودارضایی می کردم؛ در حالی که از گناه بودن و غسل جنابت اطلاعی نداشتم و همه نمازها و روزه های خود را هم انجام می دادم، و بعد از پی بردن به گناه بودن، این کار را ترک و توبه کردم؛ حال وظیفه ام نسبت به نماز و روزه هایی که گرفتم، چیست؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: از نظر آیه الله خامنه ای، اگر متوجه اصل جنابت نبوده اید، روزه ها صحیح ولی نمازها را باید قضا کنید، البته این صحیح بودن روزه هایتان نیز به اين شرط است؛ که در روزی که روزه بوده اید، خود را جنب نکرده باشید. اما اگر می دانستید جنب شده اید، اما نمی دانستید جنب باید برای صحت روزه خود غسل جنابت کند، باید علاوه بر قضا همه ی نمازها، روزه های خود را نیز قضا کنید. نظر مراجع نسبت به حکم انجام ندادن غسل جنابت:👇 از نظر همه مراجع عظام، اگر انجام ندادن غسل جنابت به خاطر این بوده است؛ که فرد متوجه اصل جنابت نبوده است، در این صورت روزه های فرد صحیح است( به شرط اینکه در روز ماه رمضان خود را جنب نکرده باشد) ولی نمازهایش را باید قضا کند.[1] اما اگر انجام ندادن غسل جنابت به خاطر ندانستن مسأله بوده است؛ نظر مراجع به شرح زیر است: ✍آیات عظام:امام خمینی، مکارم، بهجت: نمازها و روزه ها باید قضا شود. ✍آیات عظام: سیستانی، نوری، وحید: نمازها را قضا کند و روزه هایش اگر جاهل قاصر بوده است، صحیح می باشد. ✍آیه الله خامنه ای: نمازها باید قضا شود و قضای روزه ها نیز در صورتی که می دانسته جنب شده ولی جاهل به وجوب غسل برای روزه گرفتن بوده است، واجب می شود. ✍آیه الله فاضل: اگر در یاد گرفتن مسأله کوتاهی نکرده است، روزه ها صحیح است ولی نمازها را باید قضا کند.[2] 📚منابع: ۱. امام: إستفتائات، ج١، س ٣١. رهبری: اجوبه الاستفتائات، س ۱۹۵. سیستانی: منهاج الصالحین، م ۹۸۵. صافی: هدیه العباد، ج ۱، م ۱۲۸۲. نوری: استفتائات، ج۲، س ۶۹. بهجت: وسیله النجاه، ج۱، م ۱۰۸۹. ۲. امام: إستفتائات، ج ١، س ٣١. رهبری: اجوبه الاستفتائات، س ١٩٤. سيستانی:إستفتائات سایت، غسل، س۲۴. صافی: جامع الاحکام، ج ۱، ص۱۲۶. وحید: إستفتائات سایت، احکام غسل، س ۷۹. نوری: هزار و یک مساله فقهی، ج ۲، س ۷۹. مکارم، استفتائات سایت، احکام غسل کردن. بهجت: استفتائات، ج ۱، س ۷۶۳. فاضل: جامع المسائل، ج ۱، س ۵۵۸. 💠 به ما بپیوندید 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @pasokh99 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
⁉️ در اوایل سن تکلیف ۶ روز ماه رمضان را به حرام شکستم ولی با توجه به این موضوع که بعدا کفاره آن را می دهم روزه مستحبی زیادی گرفتم حکم چیست ؟ آیا باز هم می توانم بگیرم ؟ مبلغ ریالی آن چقدر می شود و چگونه قابل پرداخت است ؟ 📚 آيت الله سیستانی ✏️ توبه و استغفار کنید و اگر کسى روزه ماه رمضان را به خوردن یا آشامیدن یا جماع یا استمناء باطل کند ، در صورتى که بداند آن کار روزه را باطل مى کند، علاوه بر قضا ، کفاره هم بر او واجب مى ‏شود. و همچنین (بنا بر احتیاط واجب) کسى که جاهل به حکم بوده ولی در جهل خود معذور نبوده و احتمال مى داده که این کار مبطل روزه باشد ، کفاره بر او لازم می گردد. و اما کسى که مساله را نمى دانسته و در جهل خود معذور بوده یا مطمئن بوده که این کار روزه را باطل نمى کند کفاره بر او نیست و فقط قضا کافی است. و اگر استمناء کند یا باقی بر جنابت بماند ، در حالى که جاهل باشد به اینکه چنین کاری روزه را باطل مى ‏کند چنانچه در جهل خود معذور باشد ، روزه اش صحیح است. ولى اگر مى دانسته این کار مبطل روزه است ولی نمى دانست کفاره دارد در این صورت باید قضا کند و کفاره هم بدهد. و در کفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است به شصت فقیر هر کدام یک مد طعام بدهد (۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان یا ماکارونی و مانند آنها) . و اگر قضای آن را یک سال تأخیر بیاندازد تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر یک روزعلاوه بر قضا یک مد طعام (کفاره تأخیر) به فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تاخیر بیاندازد کفاره تکرار نمى شود. و اگر توان قضا نداشته باشد در وصیت نامه خود قید کند که بعد از او حتما آن را قضا کنند. و کسی که روزه قضای واجب به گردنش هست نمی تواند روزه مستحبی بگیرد. 🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷 نشر حداکثری فراموش نشود ❌ ایتا👇👇👇 @pasokh99 تلگرام👇👇👇 @pasokhshara بله👇👇👇 https://ble.ir/resule10
🔷 احکام نماز مسافر 🔷 🔻🔻🔻🔻 ⁉️ سوال: اگر فردی نمازش شکسته باشد، هنگام نمازجماعت چهار رکعتی، در رکعت دوم بجای سلام دادن سهوا با جماعت ادامه دهد؛ وظیفه اش هنگام متوجه شدن در حالات زیر چیست؟ الف: قبل از رکوع رکعت سوم ب: بعد از رکوع رکعت سوم ج : بعد از نماز آیا سجده سهو موارد بالا لازم است؟ ▪▪▪▪▪▪ ✍ پاسخ: ◾️ آیت الله خامنه ای: اگر قبل از رفتن به رکوع متوجه شود، بايد فورا بنشيند و سلام بدهد و نمازش صحيح است، و خوب است که بعد از نماز سجده سهو نيز به جا آورد. ولي اگر بعد از رفتن به رکوع و يا بعد از نماز متوجه شود، نمازش باطل است. ◾️ آیت الله مکارم شیرازی: ✔️ الف) بعد از متوجه شدن بنشیند وبا تشهد و سلام نماز را به پایان رسانده و بعد از نماز سجده سهو بجا آورد. ✔️ب،ج ) نماز باطل است ◾️ آیت الله وحید خراسانی: ✔️الف: باید بنشیند وسلام بدهد و احتیاطاً دو سجده ی سهو بعد از سلام نماز به جا آورد. ✔️ب و ج: نماز باطل است و باید اعاده کند. ◾️ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض اول می نشیند و سلام می دهد و احتیاط مستحب است که سجده سهو نماید اما در فرض دوم و سوم نمازش باطل است. ◾️ آیت الله فاظل لنکرانی: اگر مسافری که نمازش شکسته است در نماز جماعت سهوا برای رکعت چهارم بلند شود، در صورتی که قبل از رفتن به رکوع رکعت سوم متوجه شود باید بنشیند و تشهد و سلام نماز را بخواند نماز صحیح است، احتیاط مستحب آن است که بعد از سلام نماز دو سجده سهو نیز بجا آورد ولی واجب نیست. اما اگر بعد از رفتن به رکوع رکعت سوم متوجه شود چون رکن در نماز اضافه شده نماز باطل است باید نماز را رها کند و از اول بخواند. هم چنین اگر بعد از نماز بفهمد که نماز او شکسته بوده ولی او چهار رکعت خوانده باید نماز را اعاده کند. ➖➖➖➖➖ 💻منبع: استفتاء‌از سایت مراجع عظام ➖➖ ➖➖ ▪️ 🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷 نشر حداکثری فراموش نشود ❌ ایتا👇👇👇 @pasokh99 تلگرام👇👇👇 @pasokhshara بله👇👇👇 https://ble.ir/resule10
حمید: ⁉️سوال: اگه کسی به خاطر درد کمر و مشکلات دیگه نتونه ایستاده نماز بخونه و روی صندلی نماز می خواند آیا باید برای سجده نوک انگشتشو روی زمین بگذاره ؟ ✍پاسخ: ◾️ آیت الله خامنه ای : در صورت امكان بايد نوك انگشت شست را بر زمین بگذارد و ترك آن با فرض جهل به مسأله، ضررى به صحّت نمازهاى گذشته نمى‌رساند. ◾️ آیت الله مکارم شیرازی : لازم نیست. ◾️ آیت الله سیستانی : واجب نیست ◾️ آیت الله وحید خراسانی : گذاشتن دو انگشت بزرگ دو پا به زمین کافی است و گذاشتن سر دو انگشت بزرگ لازم نیست ➖➖➖ 📝 استفتاء از سایت مراجع ➖➖ ➖➖ تلگرام ▪️ @pasokhshara بله https://ble.ir/resule10 حمید: ⁉️سوال: اگه کسی به خاطر درد کمر و مشکلات دیگه نتونه ایستاده نماز بخونه و روی صندلی نماز می خواند آیا باید برای سجده نوک انگشتشو روی زمین بگذاره ؟ ✍پاسخ: ◾️ آیت الله خامنه ای : در صورت امكان بايد نوك انگشت شست را بر زمین بگذارد و ترك آن با فرض جهل به مسأله، ضررى به صحّت نمازهاى گذشته نمى‌رساند. ◾️ آیت الله مکارم شیرازی : لازم نیست. ◾️ آیت الله سیستانی : واجب نیست ◾️ آیت الله وحید خراسانی : گذاشتن دو انگشت بزرگ دو پا به زمین کافی است و گذاشتن سر دو انگشت بزرگ لازم نیست ➖➖➖ 📝 استفتاء از سایت مراجع ➖➖ ➖➖ تلگرام ▪️ @pasokhshara بله https://ble.ir/resule10 ایتا @pasokh99