*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
#حتماً بخونید
به_خانم_ما_میگه_بقچه😕
ﺣﺎﺝ ﺁﻗﺎﯼ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﻘﻞ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ :👇👇👇👇
👈ﺩﺍﺷﺘﻢ ﻣﯿﺮﻓﺘﻢ ﻗﻢ، ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻧﺒﻮﺩ، ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻫﺎﯼ ﺷﯿﺮﺍﺯ ﺭﻭ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﺪﯾﻢ 🚍
ﯾﻪ ﺧﺎﻧﻤﯽ ﻫﻢ ﺟﻠﻮﯼ ﻣﺎ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ،👩
ﺍﻭﻥ ﻣﻮﻗﻊ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺭﻭﺳﺮﯼ ﺳﺮﺷﻮﻥ ﻧﻤﯽ ﮐﺮﺩﻥ !
ﻫﯽ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺍﯼ ﯾﮑﺒﺎﺭ ﻣﻮﻫﺎﺷﻮ ﺗﮑﻮﻥ ﻣﯽ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺳﺮﺷﻮ
ﺗﮑﻮﻥ ﻣﯽ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻣﻮﻫﺎﺵ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﺩ ﺗﻮ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻦ . 😁
ﻫﯽ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﯽ ﺷﺪ ﻣﯿﻨﺸﺴﺖ، ﻫﯽ ﺳﺮ ﻭ ﺻﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ.
ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﯾﻪ ﺟﻮﺭﯼ ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﮐﻨﻪ .🔔😒
ﺑﺮﮔﺸﺖ، ﯾﻪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩ ﺑﻪ ﻣﻨﻮ ﺧﺎﻧﻤﻢ ﮐﻪ ﮐﻨﺎﺭ
ﺩﺳﺖ ﻣﻦ ﻧﺸﺴﺘﻪ ( ﺧﺐ ﭼﺎﺩﺭ ﺳﺮﺵ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭘﻮﺷﯿﻪ ﻫﻢ
ﺯﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﺶ)
ﮔﻔﺖ : 📣ﺁﻗﺎ ﺍﻭﻥ ﺑﻘﭽﻪ ﭼﯿﻪ ﮔﺬﺍﺷﺘﯽ ﮐﻨﺎﺭﺕ؟😏
ﺑﺮﺩﺍﺭ ﯾﮑﯽ ﺑﺸﯿﻨﻪ .
ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩﻡ ﺩﯾﺪﻡ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻢ ﻣﺎ ﻣﯿﮕﻪ ﺑﻘﭽﻪ !😥
ﮔﻔﺘﻢ : ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﻢ ﻣﺎﺳﺖ .😠
ﮔﻔﺖ : ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺍﯾﻨﻄﻮﺭﯼ ﭘﯿﭽﯿﺪﯾﺶ؟
ﻫﻤﻪ ﺧﻨﺪﯾﺪﻧﺪ.😂
ﮔﻔﺘﻢ : ﺧﺪﺍﯾﺎ ﮐﻤﮑﻤﻮﻥ ﮐﻦ ﻧﺬﺍﺭ ﻣﻀﺤﮑﻪ ﺍﯾﻨﺎ ﺑﺸﯿﻢ ...😔
ﯾﻬﻮ ﯾﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻪ ﺫﻫﻨﻢ ﺭﺳﯿﺪ.💬
ﺑﻠﻨﺪ ﮔﻔﺘﻢ : 📢ﺁﻗﺎﯼ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ!
ﺯﺩ ﺭﻭ ﺗﺮﻣﺰ .😳
ﮔﻔﺘﻢ : ﺍﯾﻦ ﭼﯿﻪ ﺑﻐﻞ ﻣﺎﺷﯿﻨﺖ؟
ﮔﻔﺖ : ﺁﻗﺎﺟﻮﻥ، ﻣﺎﺷﯿﻨﻪ !🚗
ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻫﻢ ﻧﺪﯾﺪﯼ ﺗﻮ، ﺁﺧﻮﻧﺪ؟ !😳
ﮔﻔﺘﻢ : ﭼﺮﺍ؟ ! ﺩﯾﺪﻡ .
ﻭﻟﯽ ﺍﯾﻦ ﭼﯿﻪ ﺭﻭﺵ ﮐﺸﯿﺪﻥ؟
ﮔﻔﺖ : ﭼﺎﺩﺭﻩ ﺭﻭﺵ ﮐﺸﯿﺪﻥ ﺩاره!
ﮔﻔﺘﻢ : ﺧﺐ، ﭼﺮﺍ ﭼﺎﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﮐﺸﯿﺪﻩ؟
ﮔﻔﺖ : ﻣﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺎ ﺷﯿﺮﺍﺯ ﮔﺎﺯ ﻭ ﺗﺮﻣﺰ ﮐﻨﻢ، ﭼﻪ ﻣﯽ ﺩﻭﻧﻢ !😡
ﭼﺎﺩﺭ ﮐﺸﯿﺪﻥ ﮐﺴﯽ ،
ﺧﻂ ﻧﻨﺪﺍﺯه ﺭﻭش ...👀
ﮔﻔﺘﻢ : ﺧﺐ، ﭼﺮﺍ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﯽ ﮐﺸﯽ ﺭﻭ ﻣﺎﺷﯿﻨﺖ؟
ﮔﻔﺖ ﺣﺎﺟﯽ ﺟﻮﻥ ﺑﺸﯿﻦ ﺗﻮ ﺭﻭ ﻗﺮﺁﻥ .😩
ﺍﯾﻦ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻋﻤﻮﻣﯿﻪ !🚍
ﮐﺴﯽ ﭼﺎﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﻧﻤﯽ ﮐﺸﻪ !
ﺍﻭﻥ ﺧﺼﻮﺻﯿﻪ ﺭﻭﺵ ﭼﺎﺩﺭ ﮐﺸﯿﺪﻥ !☝
"ﻣﻨﻢ ﺯﺩﻡ ﺭﻭ ﺷﻮﻧﻪ ﺷﻮﻫﺮ ﺍﯾﻦ ﺯﻧﻪ ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﯾﻦ
ﺧﺼﻮﺻﯿﻪ، ﻣﺎ ﺭﻭﺵ ﭼﺎﺩﺭ کشیدیم😅😅😅
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @pasohk97 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* #زدن_يا_گذاشتن_دست_در_تيمم_به_چیزی_که_تیمم_بر_آن_صحیح_است
💬سوال:
آيا زدن دست بر روى زمين در تيمّم لازم است يا صرف تماس و گذاشتن كفايت مى كند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام خمینی، سيستانى و نورى: زدن دست به محل تيمم لازم نيست و صرف گذاشتن و تماس كافى است؛ هر چند زدن بهتر (احتياط مستحب) است.
📝آيات عظام بهجت، تبريزى، صافى، مكارم و وحيد: بنابر احتياط (واجب) زدن دست به محل تيمم لازم است و صرف گذاشتن و تماس با آن كافى نيست.
📝آية اللّه فاضل: آرى، زدن دست به محل تيمم لازم است و صرف گذاشتن و تماس با آن كافى نيست.
باماباشید تابه احکام موردنیازدست پیدا کنید👇👇👇👇👇👇
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @pasohk97 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* #
#نماز_با_تیمم_بدل_از_غسل_در_تنگى_وقت
💬سوال:
كسى كه در تنگى وقت، قبل از اذان صبح در شب هاى ماه رمضان، به جهت جنابت تيمم كند؛ آيا مى تواند با آن نماز بخواند، يا بايد غسل به جا آورد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: خير، بايد براى نماز صبح غسل كند.
باماباشید تابه احکام موردنیازدست پیدا کنید👇👇👇👇👇👇
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @pasohk97 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯ 📚
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
⁉️دست زدن به جلد قرآن براى زن حائض چه حکمى دارد؟
✍دست گذاشتن روى خط قرآن، براى هر کسى که طهارت (وضو، غسل و تیمم) ندارد، حرام است. اما مسّ جلد یا حاشیه قرآن، اشکال ندارد و تنها مکروه است.
╲\╭┓
╭🌸 🍃 @pasohk97
┗╯\╲
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#احکام_روزه_مبطلات
💬سوال:
آیا استفاده از قرص زیر زبان روزه را باطل می کند❓❓❓
✅پاسخ:
📝اکثریت مراجع:
اگر چیزی از آن به حلق نرسد روزه را باطل نمی کند.
📝آیت الله خامنه ای :
اگر آب دهن با آن آغشته شده بیرون ریخته شود روزه را باطل نمی کند.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
استفاده از قرص زیر زبان در صورت ضرورت روزه را باطل می کند و بعدا باید قضای آن روز گرفته شود ولی کفاره ندارد .
╲\╭┓
╭🌸 🍃 @pasohk97
┗╯\╲
🌙 احکام رمضان (1)
🔵 روزهخواری
در مورد روزهخواری لازم است به این نکات توجه شود:
1️⃣ کسی که منکر اصل وجوب روزه است، مرتد به شمار میرود؛ زیرا وجوب روزه از ضروریات اسلام و مورد تصریح قرآن کریم است. ولی کسی که روزه را قبول دارد و نمیگیرد مرتد نیست بلکه گناهکار است و باید قضا کرده و کفاره بدهد.
2️⃣ تمارض (خود را به مریضی زدن) مجوز ترک روزه نیست؛ بلکه مریض واقعی بودن مجوز ترک روزه میشود.
3️⃣ عارض شدن «ضعف» نیز مجوز ترک روزه نمیباشد؛ زیرا ضعف بر همه روزهداران عارض میگردد.
4️⃣ دختر بچهای که وارد سال دهم تولدش شده روزه بر او واجب است؛ ولی اگر بر اثر روزه گرفتن، دچار مشقتی میشود که نوعاً قابل تحمل نیست میتواند روزهها را بخورد و بعداً قضای آن روزهها را بگیرد. در مورد پسر بچهای که وارد شانزده سالگی شده نیز مسأله از همین قرار است.
♦️تذکر
⚡️ چنانچه دختر بچه یا پسر بچه، توانایی گرفتن بعضی از روزها را دارد، لازم است روزه بگیرد و روزههایی را که نگرفته بعداز ماه رمضان قضا نماید.
🕋 @pasohk97
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* #غسل_و_وقت_نماز
💬سوال:
مسأله ۳۸۷ هر گاه به خیال این که به اندازه غسل و نماز وقت دارد برای نماز غسل کند (۱)، اگر چه بعد از غسل بفهمد که به اندازه غسل وقت نداشته غسل او صحیح است⁉️⁉️
✅پاسخ:
💠این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست
📝آیات عظام:گلپایگانی، صافی: برای خصوص آن نماز غسل کند و معلوم شود که کمتر از غسل و تمام نماز وقت داشته، غسل او اشکال دارد ولی اگر به قصد طهارت از جنابت، غسل کرده که بعد نماز هم بخواند غسلش صحیح است اگر چه معلوم شود هیچ وقت نداشته است.
📝آیت الله اراکی: به قصد همان نماز غسل کند، بدین معنی که اگر نمیخواست نماز بخواند، غسل نمیکرد، اگر بعد از غسل بفهمد که به اندازه غسل وقت نداشته غسل او باطل است.
📝آیت الله خوئی: اگر از جهت ضیق وقت وظیفه مکلّف تیمّم بوده، ولی به خیال این که به اندازه غسل و نماز وقت دارد غسل کند در صورتی که با خود غسل، قصد قربت کرده باشد، غسل او صحیح است بلکه اگر برای نماز غسل نموده باشد غسل او نیز صحیح است.
📝آیات عظام:تبریزی، زنجانی:غسل او صحیح است (زنجانی: چه با خودِ غسل قصد قربت کرده باشد یا به قصد طهارت یا برای نماز غسل نموده باشد).
📝آیت الله سیستانی: هر چند برای انجام نماز غسل نموده باشد.
🌺احکام شرعی مورد نیاز🌹
باماباشید تابه احکام موردنیازدست پیدا کنید👇👇👇👇👇👇
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @pasohk97 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯ 📚
#حكم_ریختن_قطره_در_چشم_و_گوش_در_حال_روزه
💬سوال:
استفاده از قطره گوش و چشم و بینی در روزه چه حکمی دارد⁉️⁉
✅️پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
استفاده از قطرۀ چشم و گوش، هنگام روزه اشکال ندارد، حتی اگر مزه آن در حلق احساس شود.
📝حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
چند کار براى روزه دار مکروه است از جمله:
1⃣ـ ریختن دوا در چشم
2⃣ـ سرمه کشیدن در صورتى که مزه یا بوى آن به حلق برسد.
حکم استفاده از قطره گوش و بینی برای روزه دار [خوردن و آشامیدن] استفاده از قطره گوش و بینی برای روزه دار چه حکمی دارد⁉️⁉️
اگر یقین دارد به فضای حلق می رسد و فرو می رود برای روزه اشکال دارد.
📝آيت الله سيستاني :
💠ریختن دارو در چشم و گوش، روزه را باطل نمیكند، هرچند مزه آن به گلو برسد و امّا اگر دارو را در بینی بریزد، چنانچه نداند به حلق میرسد یا نه و قصد رساندن آن به حلق را هم نداشته باشد، روزه را باطل نمیكند، ولی اگر فرد آب یا چیز دیگر را از طریق بینی وارد حلق و مری نماید، آشامیدن صدق نموده و روزه را باطل میکند.
💠چند مورد برای روزه دار مكروه ميباشد و از آن جمله است: … دارو در بینی ریختن، اگر نداند كه به حلقمیرسد و اگر بداند به حلق میرسد، جایز نیست.
💠 دارو در چشم و گوش ریختن، روزه را باطل نمیکند، اگرچه مزه آن به گلو برسد. و اگر در بینی بریزد اگر به حلق نیز نرسد روزه را باطل نمیکند.
📝آيت الله صافي گلپايگاني
چند چيز براي روزهدار مكروه است و از آن جمله است: دوا ريختن به چشم و سرمهكشيدن در صورتي كه مزه يا بوي آن به حلق برسد؛ انجامدادن هر كاري كه مانند خونگرفتن و حمامرفتن باعث ضعف ميشود؛ انفيهكشيدن اگر نداند كه به حلق ميرسد، و اگر بداند به حلق ميرسد، جايز نيست؛
🆔👇👇
@pasohk97 📚
پاسخ به سوالات شرعی
🌙 احکام رمضان (1) 🔵 روزهخواری در مورد روزهخواری لازم است به این نکات توجه شود: 1️⃣ کسی که منکر
🌙 احکام رمضان (2)
🔵 روزه بدون نیت
✅ با اینکه روزه از عبادات است و باید همراه نیت باشد ولی در مواردی بخشی یا تمام روزه بدون نیت انجام میشود و صحیح است:
1️⃣ کسی که در سفر است و پیش از ظهر به وطن خود میرسد اگر در سفر، کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد نیت روزه میکند و روزهاش صحیح است. لازم به ذکر است که در سفر نمیتواند نیت روزه کند؛ زیرا روزه در سفر حرام است.
2️⃣ اگر مریض قبلاز ظهر خوب شود و تا آن وقت کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد لازم است از همان وقت نیت روزه کند و روزهاش صحیح است.
3️⃣ کسی که تصمیم روزه داشت ولی یک روز کامل را خواب ماند روزهاش صحیح است با اینکه در طول روز نیت نکرد. البته نمازهایی را که نخوانده باید قضا کند.
4️⃣ برای روزه قضا تا قبلاز ظهر میتواند نیت روزه کند به شرط اینکه تا آن وقت کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد.
5️⃣ برای روزه مستحبی تا دقایقی قبلاز غروب میتواند نیت روزه کند به شرط اینکه تا آن وقت کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد.
باماهمراه شوید👇👇👇
🕋 @pasohk97
📗 #احکام_روزه | افطار روزه قبل از اذان مغرب
سوال: اگر به گفته کسی که می گوید مغرب شده شخص افطار کند وبعدا بفهمد اذان مغرب نبوده تکلیف چیست⁉️
🔹پاسخ: اگر به گفته کسی که می گوید مغرب شده افطار کند و بعد بفهمد مغرب نبوده است، قضا و کفاره بر او واجب می شود. ولی اگر خبر دهنده عادل بوده فقط قضای آن روز واجب است.
✳️ [نظر مقام معظم رهبری: اگر روزهدار به گفتهى کسى که مىگويد مغرب شده و اعتماد به گفتهى او نيست، افطار کند و سپس بفهمد که مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب مىشود].
(خوئی، تبریزی، مکارم:) مسأله اگر روزه دار به گفته کسی که می گوید مغرب شده و اعتماد به گفته او نیست افطار کند و بعد بفهمد مغرب نبوده است (خوئی، تبریزی: یا شک کند که مغرب بوده است یا نه) قضا و کفاره بر او واجب می شود.
(گلپایگانی، بهجت، صافی، نوری:) مسأله کسی که می تواند وقت را تشخیص دهد، اگر به گفته کسی که می گوید مغرب شده افطار کند و بعد بفهمد مغرب نبوده است، قضا و کفّاره بر او واجب می شود.
(سیستانی:) مسأله اگر روزه را به گفته کسی که می گوید مغرب شده ولی اطمینان برای او حاصل نشده است، افطار کند و بعد بفهمد مغرب نبوده است یا شک کند که مغرب بوده است یا نه، قضا و کفاره بر او واجب می شود و اگر معتقد بوده که قول او حجت است فقط قضا لازم است.
(فاضل:) مسأله اگر انسان صرفاً به گفته کسی که می گوید مغرب شده افطار کند و بعد بفهمد مغرب نبوده است قضا و کفاره بر او واجب است.
(زنجانی:) مسأله کسی که می تواند وقت را تشخیص دهد اگر به گفته کسی که می گوید مغرب شده و او گفته او را مورد اعتماد نمی داند، افطار کند و بعد بفهمد مغرب نبوده است یا شک کند که مغرب بوده است یا نه، قضا و کفاره بر او واجب می شود.
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
با ما همراه شوید
╲\╭┓
╭🌸 🍃 @pasohk97
┗╯\╲
🌺 حکم حیض شدن قبل از اذان مغرب در ماه رمضان 🌺
پرسش کاربر در گروه:
اگر اذان مغرب ساعت ۸ باشد، و زن ساعت ۷ حیض شود، آیا روزه ی آن روز صحیح است؟
پاسخ:
روزه ی زن باطل است و باید قضایش را به جا آورد.
توضیحات بیشتر👇
از نظر همه مراجع عظام اگر زن قبل از غروب آفتاب حیض شود، روزه اش باطل است.[1]
اما نظر مراجع عظام در مورد روزه زن زمانی که بعد از غروب آفتاب و قبل از اذان مغرب حیض شود، به شرح زیر است:
آیات عظام: مکارم شیرازی، بهجت: اگر بعد از غروب آفتاب حیض شود، روزه اش صحیح است.
آیات عظام: امام خمینی، اراکى، گلپایگانى، خامنهای، فاضل، صافى، شبیری، نوری، سبحانی، سیستانی، وحید خراسانی: اگر چند دقیقه قبل از اذان مغرب حیض شود، روزه اش باطل است و فرقی بین حیض شدن زن قبل از غروب آفتاب و بعد از غروب آفتاب نمی باشد.
📚منابع:
۱. امام: تحریر الوسیله، کتاب صوم، القول فی شرایط صحه الصوم،م۱. رهبری: اعجوبه الاستفتائات، س ٨٢٤. سيستانی، نوری ، مکارم، فاضل: عروه الوثقی،کتاب صوم،فصل فی شرایط صحه الصوم. زنجانی: توضیح المسائل، م ۱۶۴۹.
۲.امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمد حسین، ج۱، ص ۴۰۷.
💠کانال پاسخ به سوالات شرعی💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @pasohk97 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_روزه_زن_اگر_مجبور_به_جماع_شود🌺
#جماع_با_اجبار
📤پرسش کاربر در پی وی:
سلام.
وقتی مرد بعد از سحر در ماه رمضان همسرش را مجبور به نزدیکی کند و زن هم چاره ای جز اطاعت نداشته باشد،وظیفه ی زن چیست؟ آیا کفاره ای به گردن زن هست؟
مرجع :مکارم.
📤پاسخ:
سلام علیکم
اگر مرد همسر خود را مجبور به جماع کند، سه صورت دارد:
۱. گاهی زن هيچ اختياری از خودش ندارد، مثلاً دست و پای او را بسته باشد، در اين حالت روزه زن صحيح است، ولی مرد گناه کرده و روزهاش باطل شده و بايد کفاره بدهد.
۲. گاهی زن از خودش اختیار دارد اما به خاطر ترس از غضب شوهر و کتک خوردن و مانند آن مجبور به تمکين میشود، در اين حالت روزه زن باطل است ولی گناه نکرده است و بنابر احتياط کفاره روزه زن بر عهده مرد است.
۳. گاهی زن مجبور می شود اما در بين نزديکی زن راضی شود، در اين حالت نظر مراجع متفاوت و به شرح زیر است:
✍آیات عظام: خمینی، نوری همدانی: باید مرد دو کفاره و زن يک کفاره باید بدهد.
✍آیات عظام: فاضل، وحیدخراسانی، بهجت، گلپایگانی، صافی: باید بنابر احتياط واجب مرد دو کفاره و زن يک کفاره باید بدهد.
✍آیه الله مکارم شیرازی:بنابر احتیاط واجب مرد دو کفاره بدهد و بر زن چیزی جز قضا لازم نیست.
✍آیه الله سیستانی: بر هر کدام از زن و مرد یک کفاره واجب می شود، و مستحب است که مرد دو کفاره بدهد.
📚منبع:
امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج2، ص 801، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق، م ۱۶۸۰.
باما هم مسیرگردید
💠کانال پاسخ به سوالات شرعی 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @pasohk97 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂حکم #غسل_حیض_نکردن_تا_اذان_صبح_در_روزه_قضا🍂
📤پرسش کاربر در پی وی:
سلام
اگرقبل ازاذان صبح ازحیض پاک شوم وبعد از اذان صبح غسل کنم و نیت روزه قضای ماه مبارک رمضان بکنم، روزه صحیح است؟
مرجع: آیه الله مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
برخی مراجع عظام در این مورد بین حکم زمانی که عمدا غسل نکردید یا غیر عمدی غسل نکردید، تفاوت قائل شدند، اما از نظر آیه الله مکارم شیرازی در روزه قضا، اگر قبل از اذان پاک شدید و بعد از اذان صبح غسل کردید، روزه صحیح است و فرقی ندارد که این غسل نکردن شما قبل اذان صبح عمدی باشد یا غیر عمدی.
نظر مراجع نسبت به بقاء بر حيض يا نفاس در روزه قضا تا بعد از اذان صبح:
اگر این بقاء بر حیض یا نفاس تا بعد از اذان صبح، عمدی باشد، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: امام خمینی، رهبری، فاضل: اگر وقت وسعت داشته باشد، یعنی تا ماه رمضان بعد وقت داشته باشید که در روزهای دیگر روزه های قضا خود را بگیرید، در این صورت بنابر احتیاط واجب روزه باطل است.
✍آیات عظام: سیستانی، وحید، زنجانی، مکارم، بهجت: روزه صحیح است.
✍آیات عظام: صافی، نوری، گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، روزه باطل است.
امااگر این بقاء بر حیض یا نفاس تا بعد از اذان صبح غیر عمدی باشد، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: امام خمینی، رهبری، سیستانی، نوری، فاضل: بنابر احتیاط واجب روزه باطل است.
✍آیات عظام: وحید، زنجانی، مکارم، بهجت، اراکی: روزه صحیح است.
✍آیات عظام: صافی، گلپایگانی: روزه باطل است.
📚منبع:
توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، مسئله ۱۶۳۹.
باماهمراه شوید
💠کانال پاسخ به سوالات شرعی 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @pasohk97 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🍃انسان مغرور
همانند شخصی است که
بر قله کوهـــے ایستاده
و همگان را کوچک مےپندارد
و
غافل از اینکه
مردم از پایین قله
او را کوچک می بینند.....
باما هم مسیرگردید
💠کانال پاسخ به سوالات شرعی 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @pasohk97 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
#احکام_غسل_رطوبت_بعداز_غسل
💬سوال:
بعد از غسل جنابت، آب مشكوكي از من خارج مي شود، آيا نجس است و غسل لازم دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
اگر پيش از انجام دادن غسل، بول كرده باشد، اين آب پاك است و غسل ندارد و در غير اين صورت حكم منى را دارد.
تبصره.‼️ فرض مسأله جايى است كه شخص به دليل بيرون آمدن منى، جنب شده و پس از غسل، رطوبت مشكوكى از وى خارج شده است. اما اگر جنابت او از راه آميزش - بدون خروج منى بوده و پس از غسل رطوبت مشكوكى مشاهده كرده، پاك است و غسل ندارد ؛ هر چند پيش از غسل بول نكرده باشد.‼️‼️‼️
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
باما هم مسیرگردید
💠کانال پاسخ به سوالات شرعی 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @pasohk97 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
دوستانی که میتونن اعضا اضافه کنند وقدم کوچکی درراه تبلیغ دین بردارند درپی وی بفرمایند تا برای مدت محدودی آدمین کنم
May 11
#جماع_زوجين_در_حال_روزه
💬سوال:
اگر شوهر با همسر خود در ماه رمضان جماع نمايد و زن نيز به آن راضى باشد چه حکمى دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
1⃣ بر هر يک از آنان حکم افطار عمدى جارى است و علاوه بر قضا، کفّاره هم بر هر دو واجب است.
💠تبصره
كفاره افطار عمدى : شصت روز روزه يا اطعام شصت فقير و يا دادن شصت مد طعام به شصت مسکين که سهم هر کدام يک مدّ است . و هر مُد طعام حدود ۷۵۰گرم نان ، برنج، و … است.
2⃣اگر کسى با آميزش جنسى حرام يا خوردن و نوشيدن حرام، روزهى خود را در ماه رمضان بشکند، بنابر احتياط هر سه کفاره (آزاد کردن برده، شصت روز روزه، غذا دادن به شصت فقير) با هم بر او واجب مىشود. و اگر هر سه برايش ممکن نباشد هر کدام را که ممکن است بايد ادا کند. اگر چه واجب نبودن اين احتياط بعيد نيست.
📝آيت الله سيستاني
اگر زن و شوهر جوانی در ماه رمضان در زمانی که روزه هستند ناخواسته و بدون کنترل خود با هم نزدیکی کنند و روزه شان باطل شود چه باید بکنند⁉️⁉️
پاسخ: قضا و کفاره واجب است و کافی است اطعام شصت مسکین هر مسکینی ۷۵۰ گرم گندم یا آرد برای هر یک از زن و شوهر.
1⃣اگر روزه دار در ماه رمضان با زن خود كه روزه دار است جماع كند، چنانچه زن را اکراه کرده باشد، باید كفّاره روزه خودش و بنابر احتیاط واجب، كفّاره دیگری بابت اکراه زن بدهد و اگر زن به جماع راضی بوده، بر هر كدام یک كفّاره واجب میشود.
2⃣ اگر زنی، شوهر روزه دار خود را بر جماع اکراه نماید، واجب نیست به علت اکراه مرد، كفّاره بدهد و در این صورت، (حالت اکراه)، بر شوهر او نیز کفّاره واجب نیست.
3⃣اگر روزه دار در ماه رمضان، زن خود را بر جماع اکراه كند و در بین جماع زن راضی شود، بر هر كدام یک كفّاره واجب میشود و احتیاط مستحب آن است كه مرد دو كفّاره و زن یک کفّاره بدهد.
📝آيت الله صافي گلپايگاني
اگر در ماه مبارك رمضان بيسحري بمانيم و مريض هم باشيم و در روز قبل از اينكهچيزي بخوريم با زن خود جماع كرديم چه حكمي دارد⁉️⁉️
ج ـ در صورتي كه مرض مجوّز افطار نداشتهايد در فرض سؤال كفاره واجب است.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
جماع نزدیکی بازن روزه هر دوطرف را باطل می کند، هرچند فقط به مقدار ختنه گاه داخل شود ومنی هم بیرون نیاید واگر کمتر از آن باشد ومنی هم بیرون نیاید باطل نمی شود وهرگاه شک کند به این مقدار داخل شده یانه روزه اش صحیح است
1⃣هرگاه روزه دار درماه رمضان باهمسر خودکه روزه است جماع کند چنانچه اورا اکراه کرده باشدبایدکفاره روزه خود وهمسرش را هم بدهد وقضابرهردو واجب است واگر او راضی شده برهر کدام یک کفاره واجب میشود ولی اگراکراه به مفطرات دیگرکندگناه کرده اما کفاره برهیچ کدام واجب نیست.اما آن کسی که روزه اش را خورده باید قضا کند.
2⃣هرگاه زن روزه دارشوهر روزه دار خود را مجبور به جماع کند فقطیک کفاره براو واجب است لازم نیست کفاره شوهر رابدهد.
3⃣هرگاه زن در آغاز مجبوربوده ودر اثناء راضی شده احتیاط واجب آن است که مرد دو کفاره بدهد وبرزن چیزی جز قضاء لازم نیست.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
باما هم مسیرگردید
💠کانال پاسخ به سوالات شرعی 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @pasohk97 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼