eitaa logo
استفتائات پاسخ به سوالات جامعه الزهرا
498 دنبال‌کننده
425 عکس
2 ویدیو
2 فایل
جدیدترین استفتائات رسیده از دفتر مراجع تقلید به واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ا﷽ا✨ 🔲 📚 🔹زنجير زدن در عزاداري سؤال 9: زنجير زدن در دسته هاي عزاداري، چه حکمي دارد؟ جواب: اگر به نحو متعارف و به گونه اي باشد که از نظر عرفي از مظاهر حزن و اندوه در عزاداري محسوب شود، اشکال ندارد. . 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir .
✨ا﷽ا✨ 🔲 📚 🔹استفاده از زنجيرهاي تيغ دار در عزاداري سؤال 10: در برخي از مناطق در روز عاشورا با زنجيرهايي که تيغ دارد زنجير مي زنند و پابرهنه وارد آتش و ذغال داغ مي شوند، نظر شريف حضرت عالي در اين باره چيست؟ جواب: هر کاري که براي انسان ضرر قابل توجه داشته باشد و يا باعث وهن دين و مذهب شود حرام است و مؤمنين بايد از آن اجتناب کنند و مخفي نيست که بيشتر اين امور باعث بدنامي و وهن مذهب اهل بيت عليهم السلام مي شود و اين از بزرگترين ضررها و خسارت هاست. . 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir .
✨ا﷽ا✨ 🔲 📚 🔹شنیدن صدای گریه نامحرم سؤال11: شنیدن صدای گریۀ نامحرم خصوصا در مجالس عزای اهل بیت علیهم السلام ( با توجه به کنار هم بودن قسمت زنانه و مردانه ) چه حکمی دارد؟ جواب: در صورتی که مفسده نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد. . 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir .
✨ا﷽ا✨ 🔲 📚 🔹مالیدن گِل به سر برای عزاداری سؤال12: آیا مالیدن مقدار کمی گِل به سر و پیشانی در ایام عزاداری اشکال دارد؟ ج.اگر به نحو متعارف و به گونه ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود، اشکال ندارد. . 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir .
✨ا﷽ا✨ 🔲 📚 🔹استفاده از آلات موسیقی در عزاداری سؤال13: استفاده از آلات موسیقی مانند اُرگ (از آلات موسیقی و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آن‌ها در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟ ج. استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود. . 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ا﷽ا✨ 🔲 📚 🔹استفاده از عَلَم برای عزاداری سؤال14: استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) با قراردادن آن در مجلس عزا یا حمل آن در دسته عزاداری چه حکمی دارد؟ ج. این گونه امور جزء دین شمرده نمی‌شوند. . 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir .
✨ا﷽ا✨ 🔲 📚 🔹خرید و فروش در روزهای تاسوعا و عاشورا سؤال15: خرید و فروش در روزهای تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟ ج. فی نفسه حرام نیست، لکن شایسته است شخص به عزاداری اشتغال داشته باشد و خود را از ثواب بزرگ محروم نسازد. . 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir .
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : با توجه به توضیح المسائل، ص358، م1790 واستفتائی که به پیوست تقدیم می گردد لطفا بفرمایید :لباس ها و وسایلی که بر اساس نیاز خریده و از آن استفاده کرده ایم، اگر پس از استفاده از آن بی‌نیاز شویم، خمس آن در موارد زیر حکمی دارد؟ الف:قبل از سال خمسی از آن بی‌نیاز شویم. ب: بعد از سال خمسی از آن بی‌نیاز شویم. 📝 پاسخ آيت الله العظمی زنجانی (دام ظله العالی) : به نظر معظم‌له سال خمسی مستقل دارد. لذا از زمانی که بی استفاده بوده، اگر تا یک سال موونه نشود، متعلق خمس است. البته چنانچه احتمال نمی دهد که تا یک سال بعد مورد احتیاجش قرار گیرد، باید بلافاصله خمس آن را بدهد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : آیا با کنار گذاشتن خمس اموال، می توان در بقیه آن تصرف کرد؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : کنار گذاشتن خمس تاثیری ندارد و می‌تواند در اموال خود تصرف کند لکن با پایان یافتن سال خمسی باید خمس خود را پرداخت کند و اگر بخواهد تاخیری در پرداخت خمس داشته باشد باید اجازه بگیرد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : کسی که مقدار زیادی خمس بدهکار است ولی در حال حاضر توانایی پرداخت آن را ندارد تکلیفش چیست؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : مجرد عدم توانایی یا دشواری در پرداخت خمس، موجب برائت ذمه و سقوط تکلیف نیست بلکه ادای آن تا حد امکان واجب است، چنین افرادی می‌توانند با کسب اجازه از ولی امر خمس یا وکیل او، آن را به تدریج بر حسب استطاعت خودشان از جهت مقدار و زمان بپردازند. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : زنی به عقد موقت مردی درآمده اما مدت زمان را فراموش کرده است؛ پس از مدتی مرد او را رها کرده و زن به هیچ وجه به او دسترسی ندارد، در فرض سوال زن نسبت به ادامه زوجیت و شروع عده چه تکلیفی دارد؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی شیرازی (دام ظله العالی) : به حاکم شرع رجوع می کند تا پس از تحقیق باقیمانده مدت را به او ببخشد و پس از بخشش مدت عده اش شروع می‌شود. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : آیا هزینه مسافرت زن به عهده شوهر است؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی شیرازی (دام ظله العالی) : هزینه سفرهای معمول و متعارف که در عرف معمول است و در شأن زوجه می باشد، بر عهده شوهر است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : زنی به عقد موقت مردی درآمده اما مدت زمان را فراموش کرده است؛ پس از مدتی مرد او را رها کرده و زن به هیچ وجه به او دسترسی ندارد، در فرض سوال زن نسبت به ادامه زوجیت و شروع عده چه تکلیفی دارد؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی زنجانی (دام ظله العالی) : تا حداکثر زمانی که احتمال بقاء متعه را می دهد باید صبر نماید. اگر به اضطرار و استیصال دچار می‌شود به حاکم شرع( مجتهد جامع الشرایط) رجوع نماید تا باقی مدت را ببخشد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : زنی به عقد موقت مردی در آمده و پس از مدتی مرد او را رها کرده و زن به هیچ وجه به او دسترسی ندارد؛ الف:آیا رها کردن مرد بدون هیچ خبری و به مدت طولانی، در حکم بخشش است؟ ب: اگر رها کردن، بخشش مدت محسوب نمی شود، آیا زن می تواند با مراجعه به حاکم شرع، عقدرا به پایان رسانده و عده نگه دارد؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی خراسانی (دام ظله العالی) : الف: خیر. ب:باید به عالمترین مجتهد جامع الشرایط رجوع نماید و بر طبق فتوای او عمل نماید. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : زنی به عقد موقت مردی درآمده اما مدت زمان را فراموش کرده است؛ پس از مدتی مرد او را رها کرده و زن به هیچ وجه به او دسترسی ندارد، در فرض سوال زن نسبت به ادامه زوجیت و شروع عده چه تکلیفی دارد؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی خراسانی (دام ظله العالی) : به مجتهدش رجوع نماید. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : زنی به عقد موقت مردی در آمده و پس از مدتی مرد او را رها کرده و زن به هیچ وجه به او دسترسی ندارد؛ الف:آیا رها کردن مرد بدون هیچ خبری و به مدت طولانی، در حکم بخشش است؟ ب: اگر رها کردن، بخشش مدت محسوب نمی شود، آیا زن می تواند با مراجعه به حاکم شرع، عقدرا به پایان رسانده و عده نگه دارد؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی شیرازی (دام ظله العالی) : الف: در حکم بخشش نیست. ب:در فرض سؤال، زن باید به حاکم شرع مراجعه کند تا از وضع او تحقیق کند و سپس مدت باقی مانده را به او ببخشد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : شرایط و حکم نظر به وجه و کفین، مو و سایر اعضاء بدن زن، غیر از عورت برای ازدواج چه می باشد؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی خراسانی (دام ظله العالی) : اگر ازدواج دائر مدار دیدن و پسندیدن شده، وجه و کفین ومو را بدون تلذذ و بدون ترس افتادن به گناه، می تواند نگاه کند. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : زنی به عقد موقت مردی در آمده و پس از مدتی مرد او را رها کرده و زن به هیچ وجه به او دسترسی ندارد؛ الف:آیا رها کردن مرد بدون هیچ خبری و به مدت طولانی، در حکم بخشش است؟ ب: اگر رها کردن، بخشش مدت محسوب نمی شود، آیا زن می تواند با مراجعه به حاکم شرع، عقدرا به پایان رسانده و عده نگه دارد؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی ای (دام ظله العالی) : الف: رها کردن مزبور بخشش بقیه عقد موقت محسوب نمی شود. ب:در فرض مذکور، زن با مراجعه به محاکم صالحه، موضوع را حل و فصل نماید. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : زنی به عقد موقت مردی در آمده و پس از مدتی مرد او را رها کرده و زن به هیچ وجه به او دسترسی ندارد؛ الف:آیا رها کردن مرد بدون هیچ خبری و به مدت طولانی، در حکم بخشش است؟ ب: اگر رها کردن، بخشش مدت محسوب نمی شود، آیا زن می تواند با مراجعه به حاکم شرع، عقدرا به پایان رسانده و عده نگه دارد؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی زنجانی (دام ظله العالی) : الف: خیر. ب:اگر با صبر کردن به اضطرار و استیصال دچار می شود به حاکم شرع (مجتهد جامع الشرایط) رجوع نماید تا باقی مدت را ببخشد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : نحوه غسل دادن میّتی که در اثر بیماری مسری و بسیار مهلکی از دنیا رفته، چگونه است؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : مجرد ابتلای به بیماری مسری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی شود ؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی_هر چند با صرف هزینه _باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد. در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به صورت ارتماسی غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و_هر چند از روی لباس_کفن کرده و دفن نمایند، در مواردی که تیمم با دست میت ممکن نیست، با دست تیمم دهنده، میت را تیمّم دهند. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : الف)آیا غسل، کفن، نماز و دفن عضو قطع شده از حیّ واجب است؟ ب)آیا می توان پس از مرگ شخص، آن را در همان قبر دفن نمود؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : الف)واجب نیست. ب)بله، می توان دفن کرد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : اکنون که از داوطلبان حج ثبت نام می شود ولی چند سال دیگر نوبت اعزام آنها فرا می رسد، آیا اگر کسی استطاعت مالی داشته باشد واجب است اقدام به ثبت‌نام کند و در نوبت چند ساله قرار گیرد یا آنکه به دلیل باز نبودن راه مستطیع نیست و می تواند در مال تصرف کرده و خود را از استطاعت مالی خارج نماید؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی زنجانی (دام ظله العالی) : اگر باز شدن راه به این مقدار پول منحصر در ثبت نام است و پول دیگری هم برای خرید فیش آزاد ندارد، بر کسی که استطاعت مالی دارد ثبت نام واجب است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : اگر در عقد دائم شرط شود زوجه در فروض خاصی وکالت بر طلاق داشته باشد و پس از آن بر طبق شرط ضمن عقد، زوجه وکالتاً خود را طلاق دهد، طلاق مذکور رجعی محسوب می شود یا بائن؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : موارد مختلف است؛ بعضاً طلاق رجعی و بعضاً می‌تواند طلاق خلعی باشد. البته در طلاق خلعی شرط است که زن از مرد تنفر داشته و با بخشش مقدار مهریه و یا همه آن باید همراه باشد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال : اگر در عقد دائم شرط شود زوجه در فروض خاصی وکالت بر طلاق داشته باشد و پس از آن بر طبق شرط ضمن عقد، زوجه وکالتاً خود را طلاق دهد، طلاق مذکور رجعی محسوب می شود یا بائن؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : اگر وکالت منجز باشد و برای اعمال وکالت، ظرف خاصی (چه ظرف زمان، چه مکان، چه غیره) معین شده، باید بر طبق همان ظرف خاص عمل شود و در غیر آن ظرف، وکالتی وجود ندارد. لذا تعیین نوع طلاق، بستگی به ظروف اعمال وکالت دارد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir