eitaa logo
استفتائات پاسخ به سوالات جامعه الزهرا
499 دنبال‌کننده
425 عکس
2 ویدیو
2 فایل
جدیدترین استفتائات رسیده از دفتر مراجع تقلید به واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء
مشاهده در ایتا
دانلود
استفتائات پاسخ به سوالات جامعه الزهرا
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: محضر مبارک آيت الله سبحانی "دام ظله العالی" احتراماً خواهشمند است نظر مبارک خود را در مورد مطلب ذیل مبذول فرمایید: در مورد تشخیص استحاضه قلیله نسبت به مراد حضرت امام "قدس سره" در تحریر الوسیله از تعبیر "ان تتلوث القطنه بالدم من دون ان یثقبها و یظهر من الجانب الآخر" اختلاف نظر وجود دارد. برخی ملاک قلیله را عدم نفوذ خون در پنبه می‌دانند به نحوی که خون تنها روی پنبه را آلوده کند و اگر در آن فرو رود استحاضه متوسطه می شود. در مقابل برخی با توجه به تعبیر تحریرالوسیله و حاشیه امام" قدس سره"بر عروه" المیزان فی القلیله هو عدم الثقب و النفوذ الی الجانب الآخر و فی المتوسطه هو الثقب الکذایی" با تاکید بر قید "عدم الثقب والنفوذ الی الجانب الآخر" ملاک را عدم ظهور خون از پشت پنبه می‌دانند به نحوی که اگر در پنبه فرو رود اما از طرف دیگر ظاهر نشود همچنان قلیله است؛ و الا ذکر قید عدم ظهور از جانب دیگر لغو بوده و حاشیه زدن به متن مرحوم سید" ره"لازم نبود و جمع بندی که حضرت امام در بحث اقسام استحاضه در کتاب الطهاره دارند "وکیف کان فملاک القله عدم الثقب النافذ و التوسط الثقب النافذ غیر السائل و الکثره الثاقب السائل" نیز مؤید همین برداشت است که تا وقتی خون از پشت پنبه ظاهر نشده، استحاضه قلیله است. در توضیح المسائل حضرتعالی نیز در تعریف استحاضه قلیله آمده است "استحاضه قلیله آن است که خون در پنبه ای که زن داخل فرج می نماید نفوذ نکند یعنی از طرف دیگر ظاهر نشود" با توجه به اشراف حضرتعالی نسبت به فتاوا و مبانی فقهی حضرت امام خواهشمند است در مورد موضوع فوق ما را راهنمایی فرمایید که کدام برداشت مطابق نظر حضرت امام"قدس سره" می باشد. 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) و بیان مبنای حضرت امام : برخی گفته اند قلیله خونی است که در پنبه فرو نرود ولی برخی نیز اعتقاد دارند که تا وقتی خون از طرف دیگر پنبه ظاهر نشود قلیله محسوب می شود. بنابر قول دوم متوسطه آن است که خون در پنبه فرو رود و از طرف دیگر ظاهر شود البته خون نباید جریان داشته باشد و الاکثیره می‌شود. البته غیر از این دو قول، اقوال دیگری نیز وجود دارد. نظر ما و مرحوم امام همان قول دوم است. خلاصه فرو رفتن خون در پنبه به طوری که تمام پنبه را دربر نگیرد قلیله است و اگر فرو رفت و از طرف دیگر ظاهر شد ولی جریان نیافت متوسطه است و اگر از پنبه عبور کرد و جریان پیدا کرد یعنی به پارچه یا به بدن رسید،کثیره است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «وَ لَوْ كانَ الْحُسْنُ شخصاً لَكانَتْ فاطِمَةَ، بَلْ هِيَ اَعْظَمُ. اِنَّ فاطِمَةَ اِبْنَتي خَيْرُ اَهْلِ الأَرْضِ عُنْصُراً، شَرَفاً، وَ كَرَماً» اگر نيكويي و زيبايي را منظري بود، جز به  شكل  فاطمة  نمي بود، بلكه بايد گفت  فاطمة  برتر از نيكويي و حسن است . دخترم  فاطمه  بهترين زمينيان از جهت اصل و شرافت و بزرگواري است
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: خانمی که پس از ۵۰ سال قمری، خونی با تمام شرایط و صفات حیض می بیند؛ ولی قبل از ۵۰ سالگی هر ماه یکبار و در زمان مشخص خون حیض می دیده، اما پس از اتمام ۵۰ سالگی دو ماه یکبار یا در غیر آن زمان خون می بیند، آیا این خون حیض به محسوب می شود؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : آری، حیض محسوب می شود. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: برای استقرار عادت عددیه تامّه، در توضیح المسائل جامع، ج 1،م517 آمده:(تفاوت نصف، ثلث و ربع روز مضرّ است.) لطفاً بفرمایید مراد از روز یک شبانه روز (۲۴ ساعت) است یا یک روز متعارف( مثلاً ۱۳ یا ۱۴ ساعت) ؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : مقصود یک روز متعارف است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: آیا ساعت، تلفن همراه و.. از مصادیق تحقیق برای اثبات طلوع فجر درمواردذیل محسوب می شوند؟ الف:در ماه رمضان ب:در غیر ماه رمضان 📝 پاسخ آيت الله العظمی زنجانی (دام ظله العالی) : بنابراحتیاط محسوب نمی شوند. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: آیا ساعت، تلفن همراه و.. از مصادیق تحقیق برای اثبات طلوع فجر درمواردذیل محسوب می شوند؟ الف:در ماه رمضان ب:در غیر ماه رمضان 📝 پاسخ آيت الله العظمی شیرازی (دام ظله العالی) : آری، تحقیق محسوب می شود . 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: آیا ساعت، تلفن همراه و.. از مصادیق تحقیق برای اثبات طلوع فجر درمواردذیل محسوب می شوند؟ الف:در ماه رمضان ب:در غیر ماه رمضان 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : خیر. مراد از تحقیق این است که فقط شخصاً افق را نگاه کند. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: کسی که با شک در بقاء وقت غسل انجام می‌دهد و قبل از اتمام غسل متوجه دخول وقت می شود، حکم روزه او در موارد زیر چیست؟ الف:روزه رمضان ب: روزه غیر ماه رمضان 📝 پاسخ آيت الله العظمی زنجانی (دام ظله العالی) : نسبت به ماه رمضان اگر در تنگی وقت امکان تیمم را داشته باطل است. در قضای ماه رمضان هم اگر وقت وسعت دارد نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد و اگر وقت تنگ است باید روزه آن روز را بگیرد و عوض آن را هم به جا آورد. در غیر ماه رمضان روزه صحیح است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: کسی که با شک در بقاء وقت غسل انجام می‌دهد و قبل از اتمام غسل متوجه دخول وقت می شود، حکم روزه او در موارد زیر چیست؟ الف:روزه رمضان ب: روزه غیر ماه رمضان 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : حکم لزوم یاعدم لزوم غسل قبل از اذان صبح، نسبت به نوع روزه و نوع غسلی که به عهده اوست متفاوت است. در هر صورت اگر لازم باشد قبل از اذان صبح غسل کند، در صورتی که وقت کافی برای غسل نداشته باشد ولی برای تیمم وقت داشته باشد، وظیفه او تیمم است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: کسی که با شک در بقاء وقت غسل انجام می‌دهد و قبل از اتمام غسل متوجه دخول وقت می شود، حکم روزه او در موارد زیر چیست؟ الف:روزه رمضان ب: روزه غیر ماه رمضان 📝 پاسخ آيت الله العظمی شیرازی (دام ظله العالی) : الف:روزه اش صحیح است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: کسی که با شک در بقاء وقت غسل انجام می‌دهد و قبل از اتمام غسل متوجه دخول وقت می شود، حکم روزه او در موارد زیر چیست؟ الف:روزه رمضان ب: روزه غیر ماه رمضان 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : الف: چنانچه می‌دانسته در چنین موردی وظیفه اش تیمم است، قضا و کفاره بر او واجب است. اگر نمی دانسته وظیفه اش تیمم است، چنانچه در یادگیری مسألة کوتاهی کرده، بنابر احتیاط واجب قضا دارد و کفاره ندارد. ب:در غیر ماه مبارک رمضان، اگر روزه قضا بوده و جنب بوده، آن روزه را باید دوباره بگیرد. اگر سایر احداث مثل حیض بوده، ضرری به روزه قضا نمی زند. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: آیا پرداخت زکات فطره به واجب النفقه بابت قرضی که جهت نفقه داشته، جایز است؟ (مثلاً فرزندی برای نفقه و خرجی خودش قرض کرده؛ آیا پدر می‌تواند از زکات فطره برای پرداخت دینش به او بدهد؟) 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : بنابراحتیاط واجب، جایز نیست. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: آیا پرداخت زکات فطره به واجب النفقه بابت قرضی که جهت نفقه داشته، جایز است؟ (مثلاً فرزندی برای نفقه و خرجی خودش قرض کرده؛ آیا پدر می‌تواند از زکات فطره برای پرداخت دینش به او بدهد؟) 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : زکات فطره به واجب النفقه تعلق نمی گیرد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: آیا پرداخت زکات فطره به واجب النفقه بابت قرضی که جهت نفقه داشته، جایز است؟ (مثلاً فرزندی برای نفقه و خرجی خودش قرض کرده؛ آیا پدر می‌تواند از زکات فطره برای پرداخت دینش به او بدهد؟) 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : بنابراحتیاط لازم، جایز نیست. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: آیا پرداخت زکات فطره به واجب النفقه بابت قرضی که جهت نفقه داشته، جایز است؟ (مثلاً فرزندی برای نفقه و خرجی خودش قرض کرده؛ آیا پدر می‌تواند از زکات فطره برای پرداخت دینش به او بدهد؟) 📝 پاسخ آيت الله العظمی زنجانی (دام ظله العالی) : مانعی ندارد مگر عرفاً پرداخت این بدهی از شؤون لازم پدر باشد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: آیا پرداخت زکات فطره به واجب النفقه بابت قرضی که جهت نفقه داشته، جایز است؟ (مثلاً فرزندی برای نفقه و خرجی خودش قرض کرده؛ آیا پدر می‌تواند از زکات فطره برای پرداخت دینش به او بدهد؟) 📝 پاسخ آيت الله العظمی شیرازی (دام ظله العالی) : اشکالی ندارد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: آیا پرداخت زکات فطره به واجب النفقه بابت قرضی که جهت نفقه داشته، جایز است؟ (مثلاً فرزندی برای نفقه و خرجی خودش قرض کرده؛ آیا پدر می‌تواند از زکات فطره برای پرداخت دینش به او بدهد؟) 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : بله. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: آیا والدین می توانند زکات فطره را برای خرید کتاب به دختر خود بدهند؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی زنجانی (دام ظله العالی) : اگر فرزند به چنین کتبی نیاز دارد و نمی‌تواند از راهی مانند کار کردن یا قرض کردن - بدون هتک حیثیت - آن کتب را تهیه کندو یا تهیه آن کتب برای وی، از امور دینی محسوب می شود، مانعی ندارد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: اگر کسی با یقین به وطن بودن، در محلی روزه گرفته و بعد معلوم شود آن مکان وطنش نبوده، حکم روزه اش چیست؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : باگمان، وطن بودن، ثابت نمی شود بنابراین باید نماز و روزه ها را قضا نماید مگر اینکه قصد اقامه ده روز کرده باشد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: مسافری که قصد اقامه نموده اما در محاسبه اشتباه کرده، و قبل از ده روز از محل خارج شده، حکم نماز و روزه های انجام شده اش چیست؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : اگر ده روز کامل نیّت کرده ولی اشتباها زودتر محل اقامت را ترک کرده، نمازهای او صحیح است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: مسافری که قصد اقامه نموده اما در محاسبه اشتباه کرده، و قبل از ده روز از محل خارج شده، حکم نماز و روزه های انجام شده اش چیست؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی شیرازی (دام ظله العالی) : چنانچه از ابتدا قصد داشته ده روز بماند ولی قبل از ده روز به خیال اینکه ده روز مانده، خارج شده، نمازها و روزه هایی که در آنجا به طور کامل انجام داده، صحیح می باشد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: شخصی در ایام تحصیل به مدت چهار سال در مکانی سکونت دارد و در ایام تابستان نیز گاهی به آن شهر سفر می کند، حکم نماز و روزه او در آن مکان چیست؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : اگر فردی به عنوان تحصیل یا کارمند بنا دارد در محلی، چند سالی بماند، پس از 3یا4 ماه آن‌جا وطن او محسوب می‌شود و مادامی که اعراض نکرده یعنی اثاثیه زندگی را به جای دیگری منتقل نکرده، در تابستان ها نیز نمازش در آن‌جا تمام است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: شخصی در ایام تحصیل به مدت چهار سال در مکانی سکونت دارد و در ایام تابستان نیز گاهی به آن شهر سفر می کند، حکم نماز و روزه او در آن مکان چیست؟ 📝 پاسخ آيت الله العظمی (دام ظله العالی) : نماز او در آن شهر تمام و روزه صحیح است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir