زیبایی شناسی واژه جمال در قرآن؛
کلمه #جمال یک بار در قرآن آمده اما نه درباره حضرت یوسف علیه السلام !
درباره #رمه_گوسفندان آنگاه که دسته جمعی به چراگاه میروند و دسته جمعی برمیگردند !!!
وَلَكُمْ فِيهَا جَمَالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَحِينَ تَسْرَحُونَ "نحل ۶ "
زیبایی، باهم بودن است ..
باهم از یک سفره خوردن است ..
@darshainabazqoran
🍃 بسم الله الرحمن الرحیم🍃
چرا سوره توحید را شناسنامه خداوند می نامند؟
☯ پاسخ:
✅🔴 این سوره در پاسخ به درخواست یهودیان مبنی بر توصیف خداوند و در جستجوی نسب خداوند نازل شده است.
⬅️«لَم یَلِد وَ لَم یُولَدْ» پس پدر و مادر نیست، چنان که فرزندانی هم ندارد. با این دو جمله همه نسبها از او منتفی میشود.
⬅️«وَ لَم یَکُن لَهُ کُفُواً أَحَدٌ» این جمله معنای قبل را کامل میکند؛ یعنی هیچ کس همتای او نیست.
⬅️⬅️خلاصه این دو عبارت این است که خداوندِ سبحان نه قبیلهای دارد و نه از قبیله خاصی برخاسته است.
👈اما معنا ژرفتر از اینهاست؛ نه یاریرسانی دارد و نه همتایانی. پس او را با کسی نسبتی نیست و با هیچ کس پیوند سببی ندارد.
@darshainabazqoran
در خانه ے صبح
هم خدا هست
هم آفرینش
و هم زلال مهربانے
به امروز از سرِمهرسلام بده
وخدا را بخاطر
دیدن روزے دیگر شڪرڪن
🌺بسم الله الرحمن الرحیم
@darshainabazqoran
استاد تفسیر ،فقط فریدون (روحانی)😳😉
🔹از اونجاییکه جناب فریدون تو این مدت خیلی در آیات و روایات غوس فرمودند..
🔹 کلی تاریخ اسلام رو زیر و رو کردند
🔹 ساعت ها هزینه ی فکری داشتن برای پیگیری درس مذاکره از آسمون و زمین
و ....
🔹 طفلی اونقدر زحمت این مملکت و تئوریهای لازم برای جریان کلیدی تدبیر نشان رو کشیدن که بخاطر ضیق وقت تولد 70 سالگیشونو توی هواپیما گرفتن ...
🔹 و بپاس خدمات 6 ساله ی جنابشان خواستم خدمتی بهشون داشته باشم ..
جناب روحانی
☄ اصلا خود خدا اهل مذاکره است
وقتی شیطان به آدم سجده نکرد و از بهشت بیرونش کردن، خدا باهاش
هم مذاکره کرد
هم معامله کرد
هم مصالحه کرد ...
🌪 تازه با این نوع تفسیر برخاسته از هوش و زکاوت شما میتونید از صفت ووظیفه ی پیامبر که در قرآن اومده یعنی مذکر واسم قرآن که ذکر هست بزنید به هم خانواده بودن با مذاکره ...
باور کن
کی به کیه ...
بچسبون به هم بزار ورداره بره ...😅😅😅
@darshainabazqoran
پنجشنبه هست شاخه گلی
بفرستيم برای تــمام آنهايی
كه در بيـــن ما نيستند ولی
#دعا های آنــها هنــوز هـم
كارگشاست
يادشـان هميشه با مــاست
وجایشان بيـن ما خاليست
دلمان خيلی وقت ها هوای
اونها رو میكنه ، امـا دیدار
اونهــا میفته بـــه #قیامت
شاخــه گلی به زيبايی يک
#فاتحه همـــراه صلوات
@darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃بِسمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحیم🍃
خرد هر کجا گنجی آرد پدید
ز نام خـدا سازد آن را کلیـد
به نام خـداوند لوح و قلـم
حقیقت نگار وجود و عـدم
خـدایی ڪه داننده رازهاست
نخستین سرآغـاز آغازهاست
🌸 الهـی بـه امیـد تـو 🌸
#دعای_مادرانه
#جمعه
خداوندا! ما را از جمله کسانی قرار ده که بیش از همه به تو نزدیکی جسته اند، و از آنان که بیش از همه روی به سوی تو دارند، و از کسانی که درخواستشان بیش از همه روا گشته و به پیشگاهت تضرع و فروتنی آورده اند.
خدایا! ما را تا روز قیامت، در زمره آنان قرار ده که گویی تو را می بینند،قیامتی که در آن، تو را ملاقات خواهند کرد، و ما را نمیران مگر بر رضای خودت .
خداوندا! ما را از کسانی قرار ده که به عمل خویش اخلاص به پیشگاهت آورده و در میان همه خلق و آفریدگانت، تو را دوست می دارند .
خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست، و ما را با آمرزشی قطعی و حتمی بیامرز که پس از آن نه گناهی به انجام رسانیم و نه خطایی مرتکب شویم . خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست، درودی که همواره فزونی یابد و دایمی و پاک و بسیار و بدون فاصله و در پی هم باشد به رحمتت سوگند ای مهربانترین مهربانان .
بخش اول
🔷#علت_تحریف_نشدن_قرآن
♦️ابتدا نگاهی به معنای لغوی واصطلاحی تحریف داریم.
تحریف در لغت به معنای دگرگونی
دراصطلاح به معنای دگرگونی وگشتن از چیزی است.
▪️دلایلی که مفسران ومتکلمان به آنها استدلال کرده اند مبنی براینکه قرآنی که در دست مسلمانان است دقیقا همان است که به پیامبر(صلی الله علیه وآله)وحی شده است را میتوان در دو گروه *آیات و*روایات بررسی کرد.
🔸حدیث ثقلین
🔸روایات فضیلت قرائت سوره ها
🔸فصل الخطاب بودن قرآن در اختلاف نظرهای دینی.
♦️تحریف به دو شکل صورت میپذیرد :
_اضافه شدن
-کاستی
▫️▫️درمیان مسلمانان هیچکس مدعی تحریف به معنای اینکه چیزی به قرآن اضافه شده باشد نیست واجماع برنفی آن دارند.
ولی درباره کاستی اختلاف نظر وجود دارد وعده ای از مسلمانان مدعی حذف آیات یا کلماتی از قرآن شده اند.
📚احادیثی که در آنها برلزوم عرضه روایات به قرآن تاکید گردیده تا به این شکل درست از نادرست شناخته شود وهرآنچه با قرآن سازگار است پذیرفته و غیر آن رها گردد از جمله روایات متواتر میباشند.
🔹ومراد از عرضه به قرآن فقط عرضه به متن موجود میباشد واگر جز این باشد "تکلیف مالایطاق" است وباطل می باشد.
@darshainabazqoran
🔴حدیث ثقلین
به این حدیث متواتر از دوجهت استدلال شده است:
1-در این حدیث بر لزوم تمسک به قرآن وعترت پیامبر(صلی الله علیه و آله )در همه زمانها تصریح وتاکید شده است .وباور به تحریف،این تمسک را عملا منتفی میکند ودر نتیجه باحدیث ثقلین تنافی دارد.
⚜روایات تحریف درتضاد باحدیث ثقلین می باشند.
۲_باور به تحریف ،حجیت واعتبار ظواهر قرآن وتمسک به آن را نفی میکند.چون تمام آنچه از ظاهر آیات متن موجود فهمیده میشود از آن جهت که بخش های بالفرض افتاده قرآن (کم شده،یا حذف شده)چه بسا قرینه فهم بخش های موجود بوده باشد ،که الان با فرض مذکور ،بخش های موجود در هاله ای از ابهام رفته،ودلیل آوردن به آنها ناممکن شده است
۲_احادیث ناظر براحکام فقهی
از جمله روایات ،لزوم قرائت سوره کامل پس از حمد در نماز است.
براساس این روایات ،فقها خواندن سوره پس از حمد را واجب دانسته اند .با احتمال تحریف ،باقرائت هیچ سوره ای یقین به امتثال حاصل نمی شود چون احتمال می رود که تمام سوره هاشامل تحریف می باشند.
۳_روایت فضیلت قرائت سوره ها
در روایات بسیاری فضایل وآثاری بر قرائت سوره ها یاختم قرآن مترتب شده است.که نسبت به صدور آنهادرزمان رسول الله(صلی الله علیه وآله)نمی توان تردید کرد.
۴_روایات فصل الخطاب بودن قرآن
معصومین گاه به صراحت وگاه به اشاره،باتوجه به اینکه آنان در حل نزاع هاومشاجرات،قرآن را "فصل الخطاب"می دانستند وبه آن ارجاع میدادند،برای حل نزاع اگر تحریف شده بود که این ارجاع بی معنا بود
@darshainabazqoran
بخش دوم
🔷اهمیت دادن مسلمانان به حفظ وصیانت از قرآن
علاوه بر بیانات قرآنی واحادیث باتوجه به جایگاه قرآن درباور مسلمانان که از همان آغاز بعثت وجود داشت ،وباعنایت به سعی ایشان در حراست از تمامت قرآن وحفظ متن از هر دگرگونی ،احتمال وقوع تحریف در قرآن منتفی است.
🔺پس از نزول آیات قرآن،پیامبر اکرم (ص)آیات رابرای مردم میخواندند وکاتبان وحی به ویژه علی (ع)رافراخوانده امر به کتابت آنها میکرد.بنابه گزارش های تاریخی،آگاهی وشناخت مسلمانان از آیات ،عمیق بود وهمگان باور داشتند آنچه را که پیامبر (ص)تلاوت میکند وحی است.
🔵گزارش های تاریخی که برحساسیت مسلمانان نسبت به قرآن وسلامت نص کلام الهی دلالت دارند:
🔸"عثمان بن عفان"برآن بود که "و"را از ابتدای "الّذین"در آیه "وَالّذین یکنزون الذهب والفضه"بر دارد اما "ابی ابن کعب"اورابیم داد اگر "واو"رابرجایش نگذارند شمشیراز نیام بر می کشد.
🔸🔸خلیفه دوم تصمیم گرفت در قرائت آیه ۱۰۰سوره توبه "والسابقون الاولون من المهاجرین والانصاروالذین اتبعوهم"واژه (انصار)رامرفوع بخواند وحرف "واو"راازابتدای "الذین"بردارد تا نشان داده شودکه عظمت وجایگاه شایسته انصار منوط به تبعیت آنان از مهاجران است.
این اقدام خلیفه درمفاخرات مهاجران وانصارپس از رسول الله(ص) موثروبه سود مهاجران بود.دراین مورد نیز افرادی ازجمله "ابی ابن کعب"به عمر اعتراض وتاکید کردند که آیه آن شکلی که اوقرائت میکند،نیست."عمر"براین باور
بودکه در قرآن آیه ای وجود دارد که *حدرجم*را ذکر نرده اما از اینکه این باور رااعلام کند ومردم اورا به افزودن برکتاب خدا متهم کند می هراسد.
🔸🔸🔸ازابن زبیرنیزنقل شده که عثمان بن عفان در پاسخ این پرسش که:
🔺چراآیه ۲۴۰سوره بقره راکه حکم آن نسخ شده،از قرآن حذف نمیکند؟گفت:
"هرگز چیزی از قرآن تغییر نمی دهد واز جایش برنمیگیرد"
📚بدین ترتیب بسیاری ازصحابیان ومومنان برتمام آیات الهی دقیق وعمیق داشتند وهرگز دگرگونی آن را برنمی تابیدندواگر موردی پیش می آمد برمی آشفتند.
@darshainabazqoran
🔷نسبت دادن تحریف به شیعیان
♦️از اولین کسانی که درجاهایی از کتاب خوداین نسبت را به شیعه داده است
#ابوالحسین عبدالرحیم بن محمد،مشهور به "خیاط معتزلی "است.
➖دیگر متکلم معتزلی ،ابوعلی جبایی(متوفی ۳۰۳ه ق)نیز برپایه گزارش ابن طاووس براین باور بوده وروافض رامعتقدبه تحریف،به معنای مطلق آن(کاستی،فزونی ودگرگونی)دانسته است.
➖ابوالحسن اشعری(متوفی ۳۳۴ه ق)درمقالات الاسلامیین در انتساب این دیدگاه به شیعه آنان را به دو گروه تقسیم وتصریح کرده است که گروهی از ایشان تحریف راباور ندارند.
➖"قاضی عبدالجبار"نیز از این نسبت سخن گفته ونوشته است که امامیه از روافض براین باورندکه سوره احزاب به اندازه بار یک شتر بوده است .جالب توجه آن است که روایات حاکی از نقصان سوره احزاب مطلقا طریق شیعی ندارد .
🗞تاکید عبدالجبار برامامیه از روافض ،به گونه ای در کلام "باقلانی"(متوفی۴۰۳ه ق)نیز آمده است،اودر *نکت الانتصار از یک سو نسبت به کاستی را به روافض یقینی داشته واززسوی دیگر گفته است که اکثر "شیعه"به استناد سخن معصوم ،برعدم کاستی وفزونی باور دارند.
➖"ابن جزم"(متوفی ۴۵۶)در الفضل نوشته است که امامیه از کهن ترین روزگاران تاکنون براین باور بوده اند که در قرآن دگرگونی به وجود آمده،برآن افزوده شده واز آن فراوان کاسته شده است.
@darshainabazqoran
بخش سوم
🔶روایتی که توصیه به حفظ قرآن کردند
✅پیشوایان بزرگ اسلام (اهل بیت علیهم السلام)همگی دعوت به درس گرفتن از قرآن میکردند. در احادیث شیعی نیز این نکته وجود دارد و ائمه (علیهمالسلام) همگی سفارش زیادی بر خواندن، حفظ و عمل به قرآن کردهاند. اگر قرآن تغییر یافته بود و تحریف شده بود، ارجاع دادن مردم و سفارش آنان به چنین کتابی معنا نداشت. این سفارشها چه در مکتب اهل بیت و چه در مکتب خلفا نشان مى دهد که از همان آغاز اسلام همه، هماهنگ و متحد، مردم را به تلاوت و بررسى و عمل به همین قرآن موجود دعوت مى کردند و این یعنی تحریف نشدن قرآن. یعنی قرآن مانند نسخه شفابخش پزشکان است. اگر آن نسخه کوچکترین تغییری کرده باشد، سفارش به تبعیت، خواندن و حفظ آن عقلانی نیست و حتی مهلک نیز خواهد بود.👌
@darshainabazqoran
🔶دلایل قرآنی بر عدم تحریف قرآن
👈۱_قرآن با صدایی رسا اعلام میدارد که قابل تحریف نیست و خود خداوند آن را از هرگونه تحریف و تغییری حفظ خواهد کرد: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ [حجر/۹] بى تردید ما این قرآن را به تدریج نازل کرده ایم و قطعا نگهبان آن خواهیم بود.» از این آیه به نام آیه حفظ یاد میشود. پس اراده و قدرت الهی بر این شده که قرآن را از تحریف حفظ کند و مطمئناً اراده خدا عملی است.
👈۲- تحدی قرآن نیز دلیلی قرآنی بر عدم تحریف کلام الهی است. اولین قدم برای اضافه کردن به قرآن و تحریف آن این است که ابتدا متنی هماهنگ با آهنگ و زبان قرآن ساخته شود تا زیرکانه به قرآن اضافه شده، کسی خبردار نشود و تحریف کنندگان قرآن در مقصد شوم خود پیروز شوند. در حالی که هیچکس نمیتواند چنین متن شبیه به قرآن را بسازد و بیاورد. خداوند نیز در آیات مختلف و با بیانهای گوناگون اعلام داشته که هرگز کسی نمیتواند مانند قرآن بیاورد: « قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً [اسراء/۸۸] بگو اگر جن و انس اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد، هرچند یکدیگر را در این کار کمک کنند.» وقتی کسی توان ساختن چیزی شبیه قرآن نیست پس نمیتواند آن را به قرآن بیافزاید.
@darshainabazqoran
🔶 دلایل روایی بر عدم تحریف قرآن
👈۱- دسته زیادی از روایات به ما سفارش میکنند که احادیثی که با یکدیگر مخالف هستند را به قرآن عرضه کنیم تا ببینیم مطابق تعالیم الهی قرآن است یا نه. مثلاً آقا امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:« إِذَا وَرَدَ عَلَیْکُمْ حَدِیثَانِ مُخْتَلِفَانِ فَاعْرِضُوهُمَا عَلَى کِتَابِ اللَّهِ فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللَّهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَ کِتَابَ اللَّهِ فَرُدُّوهُ هنگامی که دو حدیث متفاوت (که موضوع واحد، و دو حکم متغایر داشته باشد) بر شما رسید آن دو را بر کتاب الهی عرضه نمائید اگر یکی از آن دو با قرآن موافق بود (و حکم آن بر طبق حکم آیات قرآن بود) آن را بگیرید و آن دیگری را که مخالف با حکم کتاب الهی است ترک کنید.» چنین سفارشی تنها در صورتی ممکن است که کل قرآن بدون تحریف باقی مانده باشد که آن را میزان تشخیص احادیث قرار دهیم.
👈۲- از جمله احادیثی که علمای شیعه و اهل سنت آن را نقل کردهاند حدیث ثقلین است. حدیثی که بیانگر عدم تحریف قرآن نیز است. در این حدیث پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: « اِنّی تارِکٌ فیکُمُ الثِّقْلَینِ ما اِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُوا بَعْدی اَحَدَهُما اَعْظَمُ مِنَ الآخِرِ کتابَ اللهِ مُمْدُودٌ مِن السَّماء اِلَی الْاَرْضِ وَ عِتْرَتی اَهْلَ بَیْتی وَ لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلیّ الْحَوضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ تُخَلِّفُونی فیهِما همانا من شما را ترک میکنم و در بین شما دو چیز گرانبها است. تا هنگامی که به این دو چنگ میزنید هرگز گمراه نمیشوید. یکی از آن دو از دیگری عظیمتر است. کتاب خدا که از آسمان تا زمین کشیده شده و عترت من یعنی اهل بیتم. این دو هیچگاه از یکدیگر جدا نمیشوند تا به من در حوض کوثر برگردند. بنگرید که چگونه حق مرا درباره این دو ادا میکنید.»
👌حدیث مذکور بر عدم تحریف قرآن دلالت دارد؛ چرا که حضرت این حدیث شریف را برای بعد از رحلت خویش برای امت بیان کردند. اگر بعد از خودش قرآن تحریف میشد هیچگاه امّت خویش را برای نجات از گمراهی، به قرآن تحریف شده سفارش نمیکرد. بنابراین از سفارش حضرت به تمسک قرآن برای عدم گمراهی امت معلوم میشود که قرآن در آینده دستخوش تحریف نخواهد شد.
@darshainabazqoran
بخش چهارم
#معانی_تحریف_و_اقسام_آن
☘لغت تحریف به چند معنی استعمال میشود که نسبت به بعضی از معانیش در قرآن واقع شده، نسبت به بعضی معانی دیگرش راهی به قرآن ندارد و نسبت به بعضی از معانی دیگرش راه یافتن آن به قرآن، مورد اختلاف است. اینک به تفصیل این مطلب میپردازیم(آیه الله خویی البیان فی تفسیر القرآنص۱۹۷تا۲۰۰): 👇👇
← تحریف در معنا
☘اگر کلمهای از مورد خود تغییر داده شود و در غیر مورد و معنای واقعیاش استعمال شود، این عمل را نوعی تحریف مینامند. تحریف به این معنا بدون تردید و اختلاف در تفسیر قرآن مجید واقع شده است؛ زیرا تفسیر کردن آیات قرآن به معانیی که هدف و مقصود قرآن نیست، بسیار دیده شده است و بیشتر بدعت گذاران و صاحبان عقاید فاسد و مذاهب باطل، در قرآن مجید به چنین تحریفی مرتکب شدهاند و آیاتی را بر طبق نظریات و تمایلات نفسانی خود تاویل نموده و با افکار و عقایدشان تطبیق دادهاند. در صورتی که ائمه هدی علیهالسّلام از چنین تفسیر و تحریفی شدیدا منع نموده و مرتکب آن را سخت مورد ملامت و نکوهش قرار دادهاند؛ چنان که در کتاب کافی آمده است که امام باقر علیهالسّلام طی نامهای به سعد خیر چنین نگاشت: «آنان قرآن را پشت سر انداختهاند و حروف و الفاظ آن را حفظ نموده، معانی و قوانینش را تحریف میکنند. قرآن را میخوانند ولی حقوق و حدود آن را رعایت نمیکنند. کوته نظران از قرآن به خواندن ظاهر آن مسرور و خوشحالند، ولی دانشمندان از این که حقوق و احکام قرآن رعایت نمیشود، بسیار غمگین و محزونند». (الکافی جلد۸ص۵۲)
@darshainabazqoran
← تحریف در حروف و حرکات
اگر حروف و یا حرکات بعضی از کلمههای قرآن تغییر داده شود به طوری که معنای آن هیچ گونه تغییر پیدا نکند، این عمل نیز یک نوع تحریف محسوب میشود. این گونه تحریف نیز مانند تحریف به معنای اول در قرآن واقع شده است؛ زیرا قرائتهای ده گانه به طور متواتر ثابت نشده است و برگشت این مطلب به این است که قرآن تنها با یکی از این قرائتهای ده گانه مطابقت دارد و در بقیه قرائتها زیادت و یا نقصان وجود دارد.
← تحریف با زیاد کردن
اگر زیادتی در قرآن به وجود آید به طوری که گفته شود که قسمتی از قرآن موجود کلام خدا نیست، این گونه تغییر و زیادت نیز تحریف نامیده میشود و تحریف به این معنا به هیچ عنوان در قرآن نیست و بطلان آن در میان تمام مسلمانان مسلم و از ضروریات و بدیهیات میباشد.
و اِنَّهُ لَکتابٌ عَزیزٌ لا' یَأتیهِ الباطِلُ مِنْ بَینِ یَدَیْهِ و لا' مِن خَلْفِهِ تَنزیلٌ مِنْ حَکیمٍ حمیدٍ»، که در آن «باطل» اساساً از ساحت قرآن نفی شده است
← تحریف با کم نمودن
یکی دیگر از معانی تحریف تنقیص و کم نمودن است، به این معنی که بگوییم: قرآن موجود شامل تمام آن چه از طرف خداوند نازل شده است، نیست و قسمتی از آن در موقع تدوین قرآن و یا در دورا نهای بعدی از بین رفته است. تحریف به این معنی، موضوع بحث ما میباشد. راه یافتن این گونه تحریف به قرآن مجید مورد بحث و اختلاف است، عده معدودی از علما آن را پذیرفتهاند و اکثر علما آن را مردود میدانند.
@darshainabazqoran
بخش پنجم
نسبت تحریف به شیعه
🔶عالمان شیعه و اهل سنت در برخی کتابها به مساله تحریف نزد شیعه اشاره کردهاند و گفتهاند که برخی از شیعه و یا مطلق شیعه قائل به تحریف قرآن هستند. آلوسی از مفسرین اهل سنت در بیانی قول به تحریف به صورت نقصان را از ساحت اهل سنت پاک میکند و آن را به شیعه نسبت میدهد و برای این استناد نیز استدلالهائی ذکر میکند و گفته است: شیعه گمان دارد که عثمان بلکه ابوبکر و عمر قرآن را تحریف کردهاند و بسیاری از آیات و سورهها را از قرآن حذف کردند. وی در ادامه گفته است قرآن موجود که در شرق و غرب عالم است نزد شیعیان از تورات و انجیل بیشتر تحریف شده است.(روح المعانی ج۱صفحه۲۵)فخررازی نیز قول به تحریف قرآن را به امامیه نسبت میدهد و میگوید: امامیه که معتقد به تغییر و زیادت و نقصان در قرآن هستند، شاید آیه شریفه: انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون[حجر آیه ۱۵] را از زوائدی میدانند که به قرآن ملحق شده است، تا استدلال این آیه بر عدم تحریف را باطل کنند و الله اعلم.[مفاتیح الغیب جلد۱۹صفحه۱۲۴] این کلام فخررازی نیز تعجب برانگیزاست؛ زیرا یکی از ادله عالمان شیعه بر عدم تحریف قرآن همین آیه است.
شیعه و عدم تحریف قرآن
🔶همانطور که بیان شده، عدهای به طور مسلم قول به تحریف قرآن را به شیعه نسبت میدهند و در این زمینه تلاش بسیاری نمودهاند و مطمئن هستند که اهل سنت از این نظر منزه هستند و در این باره کتابهای مختلفی به نگارش درآوردهاند. (مانند کتاب : براءة اهل السنة من شبهة القول بتحریف القرآن تالیف محمد مال الله) ما برای بررسی چنین نسبتی به شیعه ، به گفتار دانشمندان شیعه در این زمینه اشاره کرده و در بین شیعه بعضا افرادی وجود داشتهاند که قائل به تحریف به صورت نقصان در قرآن بودهاند و برخی از اخباریون چنین نظری داشته و دراین باره کتاب نگاشتهاند با این حال، نظر عدهای قلیل را نمیتوان به عنوان اعتقاد تمام این عالمان شیعه تلقی کرد؛ چراکه برخی از ایشان به صراحت با چنین اعتقادی مخالفت ورزیدند و برخی نیز فقط به جمع آوری روایات مذکور پرداختند بدون اینکه از آنها در بحث تحربف قرآن استفاده کنند علاوه بر این باید توجه داشت که نظریه و اعتقاد شیعه با اعتقاد افراد، بخصوص اعتقادات شاذ هیچگونه پیوند و ملازمهای نداشته و نخواهد داشت.
@darshainabazqoran
نظر صریح عالمان شیعه در موضوع تحریف
☘عالمان شیعه در طول تاریخ به مبحث تحریف قرآن پرداخته و اشکالات آن را بیان نموده و با دفاع از محفوظ بودن قرآن، علاوه بر رد شبهات تحریف به اعتقاد خود و شیعه در این زمینه اشاره داشتهاند. بیان برخی از بزرگان شیعه را در این زمینه یادآور میشویم.[تفسیر نمونه ج۱۱ص۱۸]
← نظر شیخ صدوق رحمه الله علیه
☘شیخ صدوق رحمةاللهعلیه: اعتقاد ما این است که قرآنی که از طرف خداوند بر پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم نازل شده، همین کتابی است که بین دو جلد است و در دسترس همه مردم است و بیش از این نیست... و هر کس به ما نسبت دهد که قرآن بیش از این است درغگو است.[اعتقادات صدوق ص۸۴]
← نظر شیخ مفیدر رحمه الله علیه
☘شیخ مفید رحمةاللهعلیه در مساله صیانت قرآن از تحریف این چنین میفرماید: روایت صحیح از ائمه علیهالسّلام وارد شده است که ما را به خواندن آنچه که بین دو جلد آمده، بدون اینکه به زیاد بودن و یا کم بودن اشاره شود، امر نمودهاند. همچنین گفته است: آنچه که در بین دو جلد آمده از قرآن و تمامش کلام خداوند است که نازل نموده است و کلام بشر در آن نیست(المسائل السرویه ص۷۹)
← نظر سید مرتضی
☘سید مرتضی رحمةاللهعلیه در کتاب اجوبه المسائل الطرابلسیات گفته است: « یقین ما به درست بودن نقل قرآن و دست نخورده ماندن آن همانند علم ما به وجود شهرها و اتفاقات بزرگ جهانی و کتابهای مشهور و اشعار عرب است؛ زیرا در این مورد (قرآن) توجه و عنایتی بیش از اندازه بوده و انگیزهها بر نقل و نگهبانی از قرآن فراوان بود و توجه به نگهداری آن از آسیبها به حدی بوده که به هیچ یک از امور مذکور به این مقدار توجه نشده؛ چون قرآن معجزه نبوت و سند علوم شرع و احکام دینی اسلام است و دانشمندان مسلمین در نگهداری و دفاع از آن نهایت کوشش را نمودهاند، به اندازهای که همه موارد اختلاف مربوط به حرکات و سکنات یا قرائت و حروف و آیاتش را دقیقا شناسائی نمودند. با این توجه ویژه و علاقه و ضبط شدید چگونه میشود که دگرگونی یا کمبودی در آن پیدا شده باشد.»
همچنین گفته است همانگونه که به اصل قرآن یقین داریم به درستی اجزاء و آیات و سورههای آن نیز یقین داریم. قرآن در دوران زندگی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم به همین ترتیب که حالا در دسترس ما هست، جمع آوری شده است؛ چون در آن زمان اصحاب قرآن را فرا میگرفتند و به خاطر میسپردند و گاهی چند تن از صحابه مامور به حفظ قرآن میشدند و برای پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم قرائت میکردند. گروهی از صحابه مانند عبدالله بن مسعود ، ابی بن کعب و دیگران چند نوبت قرآن را از آغاز تا پایان برای آن حضرت خواندند. همه این دلائل با کمترین تامل ثابت میکند که قرآن در دوران پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم گردآوری و مرتب شده، نه آن که ناقص و پراکنده مانده باشد. اما عدهای از امامیه و حشویه از اهل سنت که با این مطالب به مخالفت برخاستهاند، قابل اعتنا نمیباشند. مخالفت در این مطالب به گروهی از محدثین نسبت داده شده که اخبار ضعیفی را نقل کردهاند و پنداشتهاند که آنها صحیح است و روشن است که با چنین احادیث ضعیف نمیشود از آن چه بر صحتش و قطع پیدا کردهایم دست برداریم.[مجمع البیان ج۱ص۴۳]
@darshainabazqoran
← نظر طبرسی
☘مفسر کبیر قرآن مرحوم طبرسی در مجمع البیان گفته است: گروهی از امامیه و جماعتی از حشویه (حشویه کسانی هستند که بنی امیه را امام دانند و برای فرزندان رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم در هیچ حال و زمانی امامت را قائل نیستند. و علت اینکه به این افراد حشویه گفته شده است این است که به احادیثی که هیچ اصلی نداشته اعتماد میکردند و تمامی ایشان معتقد به جبر و تشبیه هستند و و خداوند را به داشتن نفس و دست و چشم و گوش توصیف میکنند و میگویند: هر حدیثی را که فرد مطمئنی از عالمان بیان کند حجت است و کاری به واسطه و دیگر افراد در سند ندارند)[الارشادج۲ص۲۳] در میان سنیها گفتهاند که در قرآن دگرگونی و نقصان پیدا شده ولی عقیده صحیح امامیه بر خلاف آن است، همانطور که سید مرتضی رحمةاللهعلیه آن را تقویت کرده و حق سخن را در آن کاملا ادا نموده.[بحوث فی الملل و النحل ج۱ص۱۲۴]
با این حال برخی کلام طبرسی رحمةاللهعلیه و سید مرتضی رحمةاللهعلیه را خوب درک نکردهاند و بدون توجه به آن قول به تحریف قرآن را به شیعه نسبت میدهند.[آلوسی روح المعانی فی تفسیر قرآن العظیم ج۱ص۲۴] برخی از ایشان چون ابن حرم اندلسی نیز در ادعائی گفته است که سید مرتضی قائلین به تحریف و یا کم و زیاد شدن قرآن را تکفیر مینموده است!!
← نظر شیخ طوسی
شیخ طوسی رحمةاللهعلیه در مقدمه تفسیر تبیان گفته است: زیادت در قرآن به طور اتفاق باطل است و اعتقاد مسلمانان بر عدم وجود نقصان در قرآن است و نظر صحیح در اعتقاد شیعه نیز به این سزاوارتر است، چنانکه سید مرتضی رحمةاللهعلیه این نظریه را تایید کرده و این نظر نیز از روایات استفاده میشود.[التبیان فی تفسیر القرآن ج۱ص۳]
رساله علما در مورد تحریف
☘سید بن طاوس ، علامه حلی ، شیخ بهائی ، شیخ حر عاملی ، علامه مجلسی ، سید بحرالعلوم ، کاشف الغطاء ، و بسیاری از بزرگان و مجتهدین و مراجع عظام تقلید شیعه از جمله عالمانی هستند که در طول تاریخ شیعه در کتب مختلف علمی، بحث تحریف قرآن و زیادت و یا نقصان آن را مطرح نموده و با رد چنین نظری به پاسداری از اعتقاد شیعه پرداختهاند.آقا بزرگ تهرانی نیز در الذریعه به عالمانی که در رد تحریف قرآن رساله و یا کتابی نگاشتهاند، اشاره کرده است؛ مانند: التحریف و التبدیل نوشته ابوالقاسم احمد بن علی الکوفی، التحریف و التبدیل نوشته ابوجعفر محمد بن الحسن کوفی ، التنزیل من القرآن و التحریف نوشته ابوالحسن علی بن حسن فضال ، کشف الارتیاب عن تحریف القرآن نوشته شیخ محمد تهرانی ، رد کشف الاتیاب نوشته میرزای نوری ، نزاهة المصحف الشریف عن النسخ و النقص و التحریف نوشته سید هبه الله شهرستانی .
@darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
می آیم برای پاس داشت خون شما
✍چیزی رو که نمیتونی درست بودنش رو ثابت کنی
👇👇👇
❌نه بگو،🗣
❌نه بشنو،👂
❌نه ببین، 👀
❌نه بنویس📝
✔️چرا که گوش و چشم و دل و... همه، یه روزی باید پاسخگو باشند👇
🕋 ولا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا
✨ از چیزی که به آن علم نداری [ شنیده ها ، خیالات و اوهام ]،پیروی مکن ، چرا که گوش و چشم و دل ، همه مسئولند.
📚إسراء/ ۳۶
@darshainabazqoran
وَ قَالَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : كِتَابُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلَى اَلْعِبَارَةِ وَ اَلْإِشَارَةِ وَ اَللَّطَائِفِ وَ اَلْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ اَلْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اَللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِيَاءِ وَ اَلْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِيَاءِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ .
كتاب خداوند بر چهار چيز است: عبارت [ظاهر]، اشاره، لطايف و حقايق. عبارت براى عامه مردم است، اشاره براى خواصّ، لطايف براى اوليا و حقايق براى انبيا.
بحار الانوار ج۷۵ص۲۷۸
@darshainabazqoran