eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.3هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیر کانال جهت پیشنهادات: @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
✅☘قلب انسان مؤمن و انسان كافر هريك جايگاه امرى است از منظر قرآن، از جمله:👇👇 ❤️قلب مومن👈حيات. «أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ» « انعام، 122» 🖤قلب کافر👈مرض. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» «بقره 10» ❤️قلب مومن👈 شفا. «وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ» «توبه14» 🖤 قلب کافر👈 قساوت. «جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً» «مائده13» ❤️قلب مومن👈طهارت. «امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ» «حجرات3» 🖤قلب کافر👈عدم پذيرش. «أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ» «صف5» ❤️قلب مومن👈سعه صدر. «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» «طه25» 🖤قلب کافر👈 مُهرخوردن. «طَبَعَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ» «نحل108» ❤️قلب مومن👈هدايت. «مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ» «تغابن11» 🖤قلب کافر👈 احاطه ظلمت. «رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ» «مطففین14» ❤️قلب مومن👈ايمان. «كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ» «مجادله22» 🖤قلب کافر👈حجاب. «جَعَلْنا عَلى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً» «کهف57» ❤️قلب مومن👈سكينه. «السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ» «فتح4» 🖤قلب کافر👈قفل شدن. «أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها» «محمد24» ❤️قلب مومن👈الفت. «وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ» «انفال 63» 🖤قلب کافر👈سختى. «خَتَمَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ» «بقره 7» ❤️قلب مومن👈اطمينان قلبى«أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ» «رعد28» 🖤قلب کافر 👈برگشت و نفهمى. «صَرَفَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ» «توبه127» @darshainabazqoran
قسمت اول 🌾🌾🌾 🌹 انواع قلب در قران 🌹 💢: و آن قلبی است مخلص برای خدا و خالی از کفر و نفاق و هرگونه پستی. { إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ } شعراء۸۹💢 💢: و آن قلبی است که همیشه در حال برگشت و توبه به سوی خدا و از آن سو ثابت و پابرجاست بر طاعت خدا. { مَنْ خَشِیَ الرَّحْمَن بِالْغَیْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِیبٍ } ق ۳۳💢 💢: و آن قلبی است فروتن و آرام به ذکر خدا. { فتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ }حج ۵۴💢 💢: و آن قلبی است که از یاد خدا می لرزد که مبادا عمل وی به درگاه خدا قبول نشود و از عذاب خدا نجات نیابد. { وَالَّذِینَ یُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَهٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ }مومنون ۶۰💢 💢: و آن قلبی است که به احکام خدا احترام می گذارد. { ذَلِکَ وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ }حج ۳۳💢 💢: و آن قلبی است که تسلیم امر خدا و راضی به قضا و قدر پروردگار است. { وَمَن یُؤْمِن بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ }تغابن۱۱💢 💢: و آن قلبی است که با یاد خدا و توحیدش آرام می گیرد. { وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه }رعد۲۷💢 💢: و آن قلب زنده ای است که از شنیدن داستان های امت های گذشته که با گناه و طغیان هلاک شدند پند و اندرز می گیرد. { إِنَّ فِی ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ }ق۳۷💢 💢: و آن قلبی است که دچار بیماری شک و نفاق شده و مبتلا شده به فسق و فجور و شهوت های حرام. { فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ }احزاب۳۲💢 💢: و آن دل کوری است که حق را نمی بیند و در نتیجه پند و اندرز نمی گیرد. { وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ }حج۴۶💢 💢: و آن دلی است که از قرآن غافل و مشغول لهو و لعب و شهوت های دنیاست. { لاهِیَهً قُلُوبُهُمْ }انبیاء۳💢 💢: و آن دلی است که گواهی حق را کتمان می کند و می پوشاند. { وَلاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَهَ وَمَن یَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ }بقره۲۸۳💢 @darshainabazqoran
قسمت دوم 🌾🌾🌾 🌹 انواع قلب در قران 🌹 💢: و آن دل مغرور و متکبری است که از توحید و طاعت خداوند رویگردان است، زورگو و جبار است به خاطر ظلم و طغیان. { قلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ }غافر۳۵💢 💢: و آن دلی است که عطوفت و رحمت و رأفت از آن برداشته شده. { وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ }آل عمران۱۵۹💢 💢: و آن قلبی است که هدایت را نمی شنود و تعقل نمی کند. { وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ }جاثیه۳۳💢 💢: و آن دلی است که به عقیده و ایمان نرم نمی شود و وعظ و ارشاد در آن تأثیری ندارد و از یاد خداوند رویگردان است. { وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِیَهً }مائده۱۳💢 💢: و آن قلبی است که مانع ذکر و یاد پروردگار است و هوا و هوسش را بر طاعت حق تعالی ترجیح می دهد. { وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا }کهف۲۸💢 💢: و آن دلی است که پوشیده شده است به طوری که اقوال و فرمایشات رسول اکرم صلى الله علیه و آله در آن نفوذ و رسوخ نمی کند. { وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ }بقره۸۸💢 💢: و آن قلبی است که از حق و حقیقت اعراض می کند. { فأَمَّا الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ }آل عمران ۷💢 💢: و آن قلبی است که در شک و شکوک متحیر و سرگردان است. { وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ }توبه۴۵💢 ☘✅**حال باید دید ما صاحب کدام یک از این قلوب مذکور در قرآن هستیم. اللهم إجعل قلوبنا من القلوب السلیمه المطمئنه البیضاء… وثبتنا على الهدى والایمان… @darshainabazqoran
ان شاالله تفسیر مطالب بالا روزهای آینده
💠 ✨ای که با نامت جهان آغاز شد دفتر ما هم به نامت باز شد 💠✨ : 💦 در قرآن کریم دعایی از زبان ابراهیم خلیل الله مطرح است که میفرماید: [ وَلا تُخزِنِی یَوم یُبعثون{۸۷} یَوم لا یَنفَعُ مالٌ و لا بَنون{۸۸} إلّا مَن أتَی اللهَ بِقَلبٍ سَلیم{شعراء۸۷-۸۹} ] ( و مرا در روزی که برانگیخته شوند رسوا مساز .روزی که مال وپسران سود ندهد مگر انکه کسی دلی پاک و پیراسته به نزد خداوند آورد.) 🍂 قلب سلیمی که از عذاب خدا رهایی پیدا میکند ؛ قلبی است که تسلیم پروردگارش شده و کار خود را به او واگذار کرده .در این رابطه هیچ شک و یا مخالفت یا جدالی ندارد. جز خدا را نمیپرستد. جز به او امید ندارد و جز به اوامر او سر نمیسپارد. هیچ شبهه ای نمیتواند میان او و رضای خدا مانع شود. بیم و امیدش به خداوند او را از غیر بی نیاز کرده است.🍂 🌾 منظور از سلامت قلب پیراسته بودن آن از شک در توحید باری تعالی و یقین داشتن به حق و حقیقت است .از شرک مبرّاست و خالص و مخلص برای خدای خویش است🌾 🔅راغب اصفهانی ،کلمه سلیم و سلامت را به معنای دور بودن از آفات ظاهری و باطنی می داند ،و روز قیامت را از سایر روزها متمایز میداند . و از پروردگار خود درخواست میکند در اون روز که مال و اولاد وهر چیزی که در دنیا سود می داده الان سودی ندارد اورا یاری کند ،و سلیم چیزی را بیان میکنه که سودمند و نافع هست . 🌐 آیه الله جوادی آملی ،در باره ،می فرماید: تقوی نه برای بدن که برای قلب است . انسان با قلب و جان سفر می کند نه با بدن. لذا خدا می گوید:تقوی زادی برای قلب انسان است "تقوی القلوب " 🔹در مورد حضرت ابراهیم علیه السلام نیز آمده است ، "و اذا جاء ربه بقلب سلیم"(صافات/۸۴) همان قلب با تقوی است .و تنها قلب سلیم است که به مقصد می رسد."الا من اتی الله بقلب سلیم "(شعراء/۸۹) 📚 تفسیر المیزان ( علامه طبا طبایی ره) 📚 تفسیر تسنیم ( آیت الله جوادی آملی ) 🔶🌺@darshainabazqoran
خدای متعال فرموده است : [ مَن خَشی الرَّحمنَ بِالغیبِ و جاءَ بِقَلبٍ مُنیب{ق ۳۳} ] ( همان کسی که به نادیده از خداوند رحمان بیمناک شد. و دلی پر انابت پیش آورد.) 🍁 یعنی قلبی که بسیار اهل انابه و بازگشت به سوی خداست.یعنی کسی که بسیار به خدا رجوع میکند. قلبی است که که در مسیر بازگشت است و ازبیماری به سمت سلامتی حرکت میکند. در واقع از مسیر نامطلوب انحراف و قساوت و زنگار به سمت پاکی میرود.🍁 🔰علامه طباطبایی( ره ) در بیان این آیه می فرمایند : کلمه " منیب "از مصدر انابه است ،که به معنای رجوع هم می باشد .و منظور از اینکه فرمود:"جاء بقلب منیب " با دلی رجوع کننده بیاید ،این است که عمر خودرا با رجوع به خدا بگذراند ،ودر نتیجه هنگام مرگ با قلبی به دیدار پروردگارش رود که انابه و رجوع به خدا در اثر تکرار شدنش در طول عمر ملکه و صفت آن قلب شده باشد . 📚تفسیر المیزان (علامه طباطبا ئی ره) 🔶🌺@darshainabazqoran
🔆در سوره مومنون در توصیف مومنان خداوند متعال این چنین میفرمایند : ❇️(و الّذين يوتون ما آتوا و قلوبهم وجله انهم الى ربهم راجعون ) كلمه (وجل ) به معناى ترس است، و جمله (يوتون ما آتوا) به معناى (يعطون ما اعطوا) است، يعنى آنچه خدا به آنان داده در راه او مى دهند.. و معناى اين آيه اين است كه : مؤمنين كسانى هستند كه آنچه مى دهند - و يا بنا به آن تفسير ديگر آنچه از اعمال صالح بجا مى آورند - در حالى انجام مى دهند و به جا مى آورند كه دلهايشان ترسناك از اين است كه به زودى به سوى پروردگارشان بازگشت خواهند كرد، يعنى باعث انفاق كردنشان و يا آوردن اعمال صالح همان ياد مرگ، و بازگشت حتمى به سوى پروردگارشان است و آنچه مى كنند از ترس است. 💎همچنین در ذیل این ایه شریفه آمده است كسانى كه نهايت تلاش و كوشش را در انجام اطاعات و اداى حقوق مردم و حق پروردگار دارند اما با اين حال خود را مقصر میدانند و دلهايشان ترسان است از اينكه سرانجام به سوى پروردگارشان باز میگردند( و الذين يؤتون ما آتوا و قلوبهم وجلة انهم الى ربهم راجعون ) . ❌اينان همچون افراد كوته ‏فكر و دون همت نيستند كه با انجام يك عمل كوچك خود را از مقربان درگاه خدا پندارند و چنان حالت عجبى پيدا كنند كه همه را در برابر خود كوچك و بى مقدار ببينند ، بلكه اگر برترين اعمال صالح را انجام دهند ، عملى كه معادل تمام عبادت انس و جن باشد علی وار علیه السلام می گويند : آه من قلة الزاد و بُعد السفر ! : آه از كمى زاد و توشه و طولانى بودن سفر آخرت ! ج : 14ص :265 ✨بحث روايتى (رواياتى درباره مراد از (قلوبهم وجلة) و معناى استكانت و تضرع و...) در تفسير قمى در ذيل آيه (و الّذين هم من خشية ربهم مشفقون... يوتون ما آتوا) گفته : يعنى از عبادت و اطاعت. و در الدرالمنثور است كه فاريابى و احمد و عبدين حميد و ترمذى و ابن ماجه و ابن ابى الدنيا - در كتاب (نعت الخائفين ) - و ابن جرير و ابن منذر و ابن ابى حاتم و حاكم (وى حديث را صحيح دانسته ) و ابن مردويه و بيهقى - در كتاب شعب الايمان - از عايشه روايت كرده اند كه گفت : از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله) پرسيد: مقصود از آيه (و الّذين يوتون ما آتوا و قلوبهم وجله ) چيست ؟ آيا ممكن است مردى زنا و دزدى كند و شراب بخورد و در عين حال از خدا هم بترسد؟ فرمود: نه، و ليكن مقصود اين است كه با اينكه روزه مى گيرد و صدقه مى دهد و نماز مى خواند در عين حال از خدا بترسد و هراس آن داشته باشد كه خدا از او قبول نكند. و در مجمع البيان در ذيل جمله (و قلوبهم وجله ) از امام صادق (عليه السلام) روايت آورده كه فرمود: معنايش اين است كه مى ترسند خدا از آنان قبول نكند. و در روايتى ديگر فرمود: انجام مى دهد در حالى كه هم اميدوار است و هم ترسان.  🌾🌾@darshainabazqoran
 و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب و کسانی که شعائر الهی را عظیم می شمارند بدرستیکه این از تقوای قلوب است . : در این خصوص می فرمایند : پرهیزکاران از نظر تعظیم شعائر ( تکریم اوامر و نواهی الهی ) سه گروهند : : کسانی هستند که در مقام عمل , متقی هستند . اینان از جهنم نجات پیدا کرده به بهشت میرسند ؛ اما تقوی دل چیز دیگری است . گاهی انسان خود را بزرگ دانسته و محبوب می دارد و برای نجات جان خود از عذاب دست به آلودگی دراز نمیکند . چنین شخصی , گر چه اوامر الهی را انجام داده , و از نواهی پرهیز کرده اما در حقیقت او خود را بزرگ می دارد ؛ نه دستورهای الهی را . او متقی است اما تقوای بدنی دارد نه تقوای دل و در مرحله عمل , با تقوی و طهارت است . : که از گروه اول بالاترند , کسانی هستند که شعائر الهی را بزرگ می شمارند , یعنی آنچه را که خدا به آن امر کرده , چون فرمان الهی است گرامی می دارند و به آن عمل میکنند و از آنچه خدا نهی کرده , چون نهی خداست پرهیز میکنند . این گروه نیز از دوزخ میرهند و به بهشت میرسند و تقوای آنان نیز تقوای قلب است ؛ زیرا دستورات الهی را , از آن جهت که دستور الهی است گرامی میدارند نه از آن جهت که ضامن نجات از دوزخ و مایه وصول به بهشت است . کسی که برای نجات از جهنم تلاش و کوشش میکند عبد النجاه من النار و آن کس که برای رسیدن به بهشت کوشش می کند عبد الفوز بالجنه است نه عبد الله ! او پس از نجات از جهنم و ورود به بهشت , مانند مزدوری است که اجرتش را بعد از کار, از کارفرما میگیرد , دیگر رابطه ای با کارفرما ندارد. : که از گروه اول و دوم بالاترند , کسانی هستند که اوامر و نواهی الهی را تکریم میکنند , واجبها و مستحبها را انجام میدهند , حرامها و مکروهها را ترک میکند , نه برای رهیدن از جهنم و رسیدن به بهشت و نه برای اینکه امر و نهی خداست , بلکه از این جهت که خدا محبوب بالاصاله و عظیم و اعلای بالذات است , آنچه از ناحیه او و به او منسوب باشد نیز از عظمت و حرمت برخوردار است. @darshainabazqoran
💢 خداوند دو نوع دارد: 1⃣ هدایت ابتدایی:که خداوند از راه و (درون) و وحی و (بیرون) به انسانها عطا کرده 2⃣ هدایت ():در صورتی که انسان به هدایت ابتدایی لبیک بگویید خداوند به عنوان پاداش چیزهای به او میدهد .✔️ 👈 مثلا اگر درجلسه خیر و شر است گرایش او به سمت است 🔻ولی اضلال فقط👇👇👇 یک نوع داریم آن هم اضلال است🤔 و هرگز در 👈ذات اقدس اله اضلال ابتدایی وجود ندارد. 👉 خدا هرگز كسى را گمراه نكرده است و نمى كند. چون خودش میفرماید در سوره طه 🌸 قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ :(موسی گفت : پروردگار ماکسی است که خلقت هر چیزی را به آن داد و سپس آن را هدایت کرد) ✅ خدايى كه از درون، عقل و فطرت و از بيرون عزيزترين مخلوقاتش يعنى پيامبران و على و اولاد على را براى هدايت ما فرستاده، كسى را گمراه نخواهد كرد، 🔻اگر كسى با وجود اين هدايت ها به رفت، خداوند راه و بازگشت را باز گذاشته است. 🔻اگر انسان باآن كه راه توبه باز است به بيراهه رفتن خود ادامه دهد، از آن به بعد، خداوند او را « » مى كند. فرق هدایت ابتدایی و پاداشی👇 هدایت ابتدایی یعنی 👈ارائه طریق یعنی نشان دادن آدرس ممکنه به مقصد برسد و ممکنه به مقصد نرسد(ممکن است به مقصد برسد و ممکن است به مقصد نرسد) هدایت پاداشی👈یعنی ایصال الی المطلوب یعنی دستش را بگیرد و به مقصد برسد(در هدایت پاداشی حتما به مقصد میرسد) فرق دوم هدایت ابتدایی هدایت تشریعی است ولی هدایت پاداشی تکوینی است توصیح👈هدایت ابتدایی همان بیان قوانین و احکام شرعی است(بین اراده خدوند و محقق شدن خواسته خداوند اراده و اختیار انسان واسطه است مثل نمازخواندن ) ولی در هدایت تکوینی دیگر شخص لازم نیست کاری انجام بدهد(ولی در اراده تکوینی اراده اختیار انسان دخیل نیست) 💯✅👌کسی که به راحتی اعمال عبادی مثل نماز ،امانت ،ترک دروغ به راحتی...را انجام میدهد این شخص هدایت پاداشی شاملشان شده @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا