eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
41 فایل
💠 شهر پاسخ؛ تأملی در دل‌مشغوله‌های ذهنی 🔍 اینجا هر سوالِ بی‌پاسخ شما را با استناد به منابع معتبر، تحلیل می‌کنیم! ✅ مزایای عضویت: - پاسخ‌های مستند و بدون حاشیه - فضای امن برای پرسش‌های چالشی - دسترسی به تحلیلهای کارشناسی 📢پاسخ به شبهات
مشاهده در ایتا
دانلود
یعنی قانع نشدن به وضع موجود.
شهر پاسخ 🌍
#انتظار یعنی قانع نشدن به وضع موجود.
فرج یعنی گره‌گشایی، حل شدن چالش‌ها، رسیدن به مقصد و هدف. طبیعتاً هم در زندگی فردی گره‌هایی وجود دارد و هم در زندگی جمعی. هر فرد و جمعی که برای خود اهدافی را ترسیم کرده‌ باشند، در مسیر نیل به اهداف، اولاً با گره‌ها و چالش‌هایی مواجه خواهند بود و ثانیاً دائم انتظار رسیدن به هدف را دارند. اما مواجه با چالش‌ها، قطعی است، زیرا اَلدُّنيا دارُ بَلاءٍ وَ مَنزِلُ بُلغَةٍ وَ عَناءٍ(۱)دنیا محل دست و پنجه نرم کردن با سختی‌هاست. لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ(۲) واما انتظار، مهم‌ترین نشانِ انتظارِ رسیدن به مقصد، حرکت است و تلاش و قانع نبودن به وضع موجود. انتظار یک مقوله‌ی عمومی و جاری و ساری در تمام شئون زندگی فردی و جمعی است. به‌نظر می‌رسد انتظار -به معنای قانع نبودن به وضع موجود- جزو مهم‌ترین عوامل موفقیت و نیل به اهداف است. وقتی هیچ‌گاه به وضع موجود قانع نباشیم، پس لابد باید دائم در تلاش جهت رسیدن به وضع مطلوب باشیم. وقتی در مسیر کسب فضایل، به آن مقدار از فضیلت‌های موجود قانع نباشیم، قطعا به دنبال کسب فضیلت‌های بیشتر خواهیم بود. وقتی در مسیر کسب علم و آگاهی، به وضع موجود قانع نباشیم، پس علی‌الدوام به دنبال بیشترها خواهیم بود. وقتی اوضاع زندگی جمعی را مطلوب نمی‌بینیم، قاعده‌ی انتظار می‌گوید، حرکت کن، تلاش کن تا به مطلوب برسی. پس در یک کلام، انتظار یعنی قانع نشدن و حرکت برای رسیدن به وضع مطلوب. آدم ساکن، منتظر نیست. اصلا ساکن، آدم نیست. آدم بودنِ آدم به قانع نبودن به وضع موجود و حرکت برای رسیدن به بیشترهاست. حال روشن شد چرا افضل اعمال است؟! ۱. کتاب اعلام الدّين، ص۳۴۲ ۲. سوره البلد(٤) @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁣⁣السَّلامُ عَلَى ابْنِ جَنَّةِ الْمَأْوى سلام بر فرزند بهشتى كه جايگاه آسايش است... @darshainabazqoran
💢 آیا اقوام در قیامت همچنان رابطه_فامیلی دارند؟ ⁉️ 💠 باتوجه به آیه زیر روابط فامیلی در قیامت از بین میرود: 🕋فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لَا يَتَسَآءَلُونَ (مومنون آیه ۱۰۱) چون‌ قيامت‌ بر پا گردد، بين‌ مردم‌ روابط‌ نَسَبی نخواهد بود؛ و بين‌‌ خويشاوندان‌ گفتگوئی نيست‌. ✅ چون‌ روابط‌ اين‌ دنیا از شئون‌ همین دنیاست ‌و قیامت شئون‌ ديگری دارد که در آن روابط فامیلی جایگاهی ندارد. 💢 در این دنیا روابط انسانها بر اساس نیازشان به همدیگر است، لذا در قیامت که منفعت رساندن بر اساس تقواست، دوستی‌های غير خدائی‌ تبديل‌ به‌ دشمنی میشود و انسان‌ از پدرش‌، مادرش، همسرش و پسرش‌ فرار ميكند. 🕋 الاخِلّآءُ يَوْمَئِذِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ. (زخرف ۴۷) دوستان‌‌ در آن‌ روز، بعضی با بعضی دیگر‌ دشمنند، مگر‌ پرهيزكاران‌. ✅ نتیجه اینکه: اگر رابطه قومی و قبیله ای در این دنیا بر محوریت دین نباشد، در قیامت از بین خواهد رفت و هیچ گونه کمکی نخواهد کرد. مگر کسانی که ارتباطشان خدایی باشد، مانند زن و شوهری که اهل ایمان باشند، در بهشت هم باهم خواهند بود. @darshainabazqoran
بعضی از دوستان سوال کردند چرا بعضی روایات فرمودند مثلا اگر این کار را بکنی 70تاحج یا برابر با1000سال عبادته و... است یعنی واقعا یک قطره اشک اینقدر ثواب دارد و چرا یک عمل را ثوابهای مختلفی برایش ذکر کردن به عنوان مثال:👇👇 امام باقر علیه السلام بعد از آموختن زیارت عاشورا به علقمه فرمودند: هر کس این زیارت را بخواند (از دور یا نزدیک) و بر حسین علیه السلام ناله کند و امر کند اهل خود را که بدون تقیه بر حسین علیه السلام گریه کنند، من ضامن او مى‏ شوم نزد خدا که ثواب هزار حج، هزار عمره و هزار غزوه براى او بنویسند. ☘جواب: 👈اولا:چون راهمان خیلی طولانی است امام علی علیه السلام میفرمایند:آه من قلّه الزّاد و طول الطّریق و بعد السّفر و عظیم المورد؛ آه از کمی زاد و توشه و طولانی بودن راه و دوری سفر (آخرت) و عظمت مقصد». 👌به تعبیر روایت اگر عمل 70پیامبر را هم ببری فردای قیامت باز هم دستت خالیه لذا هرچقدر ببریم بازم هم کمه لذا برای هر عملی و لو کوچک( به نظر ما) کلی ثواب برایش ذکر کردن 👈ثانیا:خیلی از ما انسانها با این مفاهیم که از جنس نور است بیگانه هستیم فردای قیامت برایمان روشن میشود. 👈ثالثا: روایتهای که ثواب مختلف برای یک عملی بیان کردن بر حسب معرفت های ما است اگر معرفتمان پایین باشد کف ثواب را میدهند و اگر معرفتمان بالا باشد سقف ثواب را میدهند @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۱ 🕋وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَآءً بِمَا كَسَبَا نَكَلاً مِّنَ اللهِ وَاللهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏{۳۸} مرد و زن دزد را به جزاى كارى كه انجام داده‌اند دستشان را قطع كنید، این كیفرى است از سوى خداوند و خداوند مقتدر حكیم است(۳۸) 🌐 كلمه ‏«نكال» به معناى امر بازدارنده است قوانین جزایى اسلام براى بازدارندگى است، نه انتقام ‏جویى «نكال» به عقوبتى گفته می‌شود كه مایه‏ عبرت دیگران باشد ⬅️ در این آیه ابتدا مرد دزد سپس زن دزد مطرح شده است ولى در آیه دوم سوره‏ نور كه حكم زنا بیان شده، ابتدا زن زناكار سپس مرد زناكار یاد شده است شاید به خاطر آن كه در سرقت نقش مردِ خلافكار بیشتر است و در زنا، نقش زن خلافكار 💠از مرحوم سید مرتضى علم‏ الهدى از علماى هزار سال قبل پرسیدند: چرا دستى كه پانصد مثقال طلا دیه دارد بخاطر یک چهارم مثقال دزدى، قطع می‌شود؟ پاسخ فرمود: «امانت» قیمت دست را بالا می‌برد و «خیانت» ارزش آن را می‌کاهد ♨️ طبق روایات مقدار قطع دست چهار انگشت است و باید انگشت شست و كف دست باقى بماند مقدار مالى هم كه بخاطر آن دست دزد قطع می‌شود، باید حداقل به قیمت یک چهارم دینار (یک چهارم مثقال طلا) باشد مال هم باید در مكان حفاظت شده باشد نه در مثل كاروانسرا، حمّام، مسجد و اماكن عمومی سارق نیز باید از قانون قطع دست مطلع باشد وگرنه دست او قطع نمی‌شود.همچنین اگر کسی در سال‌های قحطى از روى اضطرار مواد غذایى را سرقت كند دستش قطع نمی‌شود البته در تمام مواردى كه دست قطع نمی‌شود كیفرهاى دیگرى در كار است كه تفصیل آن در كتب فقهى آمده است 🔆 پیامبر اسلام‏ ﷺ بدترین نوع سرقت را سرقت از نماز و ناقص انجام دادن ركوع و سجود دانسته‏ اند. ⚜ اجراى این احكام نیاز به حكومت و قدرت و نظام و تشكیلات دارد پس اسلام دین حكومت و سیاست است اسلام قبل از بریدن دست بر اهمیت و لزوم كار و اداره زندگى فقرا از طریق بیت ‏المال و بستگان نزدیک و قرض ‏الحسنه و تعاون و ... تأكید می‌کند، ولى با این حال فقر، بهانه و مجوّز سرقت نیست. 💢 سیستم جزایى دنیا چون تنها به زندان و جریمه مالى تكیه دارد از مقابله با سرقت عاجز است قطع دست براى مجرم عامل هشدار دائمى و مایه‏ جلوگیرى از لغزش مجدّد او و دیگران است. 📚تفسیر نور @darshainabazqoran
💠 چرا توفیق کار خیر نداریم؟ ✅علامه جوادی آملی: 🔸 إبن طاووس (رض) دارد که در یکی از روزهای ماه شعبان وجود مبارک حضرت رسول اکرم (ص) این خطبه را ایراد کردند که فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُور» که با بسیاری از اینها شما مأنوس هستید. در بخشی از این خطبه فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم‏» فرمود شما احساس سنگینی می ‌کنید. 💎 اینکه می ‌بینید بعضی ‌ها می‌گویند من هر چه می‌ خواهم خودم را کنترل کنم نمی ‌توانم یا می‌ خواهم سحر بلند شوم نمی‌توانم یا فلان کار خیری را می ‌خواهم انجام بدهم نمی‌ توانم راست می‌گویند! حضرت اینجا تحلیل کرده است، فرمود 1⃣انسانی که خلاف کرده، است، این مطلب اول؛ 2⃣انسان بدهکار باید بسپارد، این مطلب دوم. 🔺در اگر کسی مالی بدهکار است، زمین خود، خانه خود، فرش خود را گرو می‌ دهد؛ اما اگر کسی گناه کرده، نمی ‌تواند خانه خود یا زمین خود را به خدایی که مالک السماوات و الأرض است گرو بگذارد، (خود او) را گرو می‌ گیرند. اینکه در دو جای قرآن فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾و در جای دیگر ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾ هر کسی رهن خلاف ‌های خودش است برای همین است؛ یک انسان بدهکار باید گرو بسپارد. ، اخلاقی، حقوقی ـ یعنی معصیتی کرده ـ خود او را گرو می ‌گیرند؛ لذا او آزاد نیست، بعضی از کارها را می ‌کند و بعد پشیمان می ‌شود، معلوم می ‌شود که آزاد نبود. 🔺 مرحوم صدوق در توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می‌ کند که چرا ما دلمان می‌ خواهد نماز شب بخوانیم اما موفق نمی‌ شویم؟ فرمود: این گناهی که روز انجام دادید شما را بسته است. بنابراین انسان آزاد نیست. از بهترین نعمت‌ های الهی است. فرمود ماه مبارک رمضان ماه آزادی است فکّ رهن کنید، با توبه، با انابه، با تطهیر، خودتان را آزاد کنید، با استغفار کردن خودتان را آزاد کنید، فکّ رهن کنید، دَین خود را أدا کنید و اگر ذَنب و گناهی دارید به وسیله اعمال خیر آنها را شستشو کنید: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم»‏ 📚 درس خارج نکاح «جلسه ۴۴۴» ⏰ تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۱۱ # ما_ملت_امام_حسینیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣أَلسَّلامُ عَلى مَنْ أَطاعَ اللهَ فی سِـرِّهِ وَ عَلانِـیَـتِـهِ ، سلام بر آن کسى که در نهان و آشکار خدا را اطاعت نمود ، 📙زیارت ناحیه مقدسه @darshainabazqoran