eitaa logo
شهـــر پاســخ 🌍
10.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت دوم آیه سوم سوره حجرات 👌💯 از منظر قرآن چطور باید سخن بگوییم👇👇 ✅اين آيه ادب سخن گفتن با رسول خدا را بيان میكند، در اينجا مناسب است به دستوراتى كه اسلام براى نوع سخن و گوينده و چگونگى بيان او دارد، اشاره كنيم:👇👇 1. سخن بايد واقعى و حقيقى باشد. «بِنَبَإٍ يَقِينٍ» سوره نمل آیه 22 2. گفتار بايستى دل پسند باشد. «الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ» سوره حج آیه 24 3. سخن بايد رسا و شفّاف باشد. «قَوْلًا بَلِيغاً» سوره نساء آیه63 4. بعضى از گفتار بايد نرم بيان شود. «قَوْلًا لَيِّناً» سوره طه 44 5. سخن بايد بزرگوارانه بيان شود. «قَوْلًا كَرِيماً» سوره اسراء23 6. سخنى باشد كه پذيرش و عمل آن آسان باشد. «قَوْلًا مَيْسُوراً» سوره حج30 7. در گفتار هيچ گونه لغو و باطلى نباشد. «اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» سوره حج آیه 30«عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» سوره مومنون آیه 3 8. گفتار بايد همراه با كردار باشد وگرنه قابل سرزنش است. «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ» سوره صف آیه 2 9.گفتار باید محکم و مستدل باشد نه سُست "وَقولوا قَولًا سَديدًا"سوره احزاب آیه ۷۰ 10.گفتار باید معروف باشد نه کلمات سخت و نا آشنا بکار بردن مثل اگزیستانسیالیسم😄 "قولاً معروفاً" سوره بقره آیه ۲۳۵ تفسیر المیزان جلد18صفحه 462 تفسیر نمونه جلد22صفحه 140 تفسیر نور جلد9 صفحه164 @darshainabazqoran
آیه چهارم سوره حجرات ☘إِنَّ الَّذينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ (4) بى ترديد كسانى كه تو را از پشت اطاق ها صدا مى‏كنند، بيشترشان معرفت و آگاهى [به حرمت و عظمت تو] ندارند☘ از سياق آيه چنين برمی آيد كه از واقعه‏اى خبر میدهد كه واقع شده، و اشخاص جفا كار بوده‏ اند كه آن جناب را از پشت ديوار حجره‏ هايش صدا میزدند، و در حقش رعايت ادب و احترام نمیكردند، و خداى تعالى در اين آيه مذمتشان میكند، و به نادانى و نداشتن عقل توصيفشان میفرمايد و به حيوانات و چارپايان تشبيهشان میكند. 👌✅أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ👈 اين چه عقلى است كه انسان در برابر بزرگترين سفير الهى رعايت ادب نكند، و با صداى بلند و نامؤدبانه، همچون اعراب" بنى تميم" پشت خانه پيامبر ص بيايد، و فرياد زند: يا محمد! يا محمد! اخرج الينا و آن كانون مهر و عطوفت پروردگار را بدينوسيله ايذاء و آزار نمايد. ✅اصولا هر قدر سطح عقل و خرد انسان بالاتر میرود بر ادب او افزوده می شود، زيرا" ارزشها" و" ضد ارزشها" را بهتر درك میكند، و به همين دليل بى ادبى هميشه نشانه بی خردى است، يا به تعبير ديگر بى ادبى كار حيوان و ادب‏ كار انسان است. تفسیر المیزان جلد 18 صفحه 263 تفسير نمونه، ج‏22، ص: 141 @darshainabazqoran
آیه پنجم وَ لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ (5) و اگر آنان صبر میكردند تا به سويشان بيرون آيى، يقيناً براى آنان بهتر بود، و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. نکات این آیه👇👇 ✅به برنامه‏ ها و اوقات فراغت ديگران احترام بگذاريم. پيامبر نيز به آرامش و استراحت نياز دارد و نبايد مردم هر لحظه مزاحم او شوند. لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا ... ✅مسئوليت‏هاى اجتماعى، نبايد مانع رسيدگى به امور خانوادگى آنان شود. «صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ» ✅پيامبراكرم صلى الله عليه و آله زمان‏هايى را براى ملاقات با مردم قرار داده بود و نيازى به فرياد از كوچه نبود. «صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ» ✅در برابر افراد بی ادب و بیخرد، از باب رحمت، گذشت و مهربانى وارد شويم و آنان را مأيوس نكنيم. خداوند ضمن سرزنش كسانى كه پيامبر را با فرياد صدا مى‏زدند، مغفرت و رحمت خود را مطرح مى‏كند تا يكسره مأيوس نشوند وفرصت تغيير رفتار داشته باشند. لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا ... وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيم‏ تفسیر نور @pasokh999
آیه ششم 💢يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ (6)💢 اى اهل ايمان! اگر فاسقى خبرى برايتان آورد، خبرش را بررسى و تحقيق كنيد تا مبادا از روى ناآگاهى گروهى را آسيب و گزند رسانيد و بر كرده خود پشيمان شويد. شان نزول👇👇 ✅بر اساس روايات متعدّد از طرق شيعه و سنّى، اين آيه درباره وليدبن عقبه نازل شده است. زيرا پيامبر او را براى جمع‏ آورى زكات از قبيله بنى مصطلق اعزام داشت، امّا از آنجا كه ميان او و اين قبيله در دوران جاهليّت، خصومتى شديد بود، هنگامى كه اهل قبيله به استقبال او مى‏آمدند، گمان كرد كه به قصد كشتن او آمده‏اند. لذا جلوتر نرفت و نزد پيامبر بازگشت و خبر داد كه مردم از پرداخت زكات خوددارى كرده‏اند. پيامبر از اين خبر ناراحت شد و تصميم گرفت آنان را گوشمالى دهد. آيه فوق نازل شد و در مورد خبر فاسق دستور تحقيق داد. 👈روشن است كه فسقِ وليدبن عقبه، از ابتدا روشن نبود و گرنه پيامبر شخص فاسق را به عنوان نماينده خود جهت دريافت زكات اعزام نمى‏كرد، بلكه پس از دروغى كه وليد در مورد سرباز زدن قبيله بنی المصطق از پرداخت زكات گفت، اين آيه فسق او را آشكار ساخت تا پيامبر و مؤمنان بر اساس خبر او عمل نكنند. ✅خداى سبحان در اين آيه اصل عمل به خبر را كه اصلى است عقلايى امضاء كرده، چون اساس زندگى اجتماعى بشر به همين است كه وقتى خبرى را مى‏شنوند به آن عمل كنند، چيزى كه هست در خصوص خبر اشخاص فاسق دستور فرموده تحقيق كنيد، و اين در حقيقت نهى از عمل به خبر فاسق است، و حقيقت اين نهى اين است كه میخواهد از بى اعتبارى و عدم حجيت خبر فاسق پرده بردارد، و اين هم خودش نوعى امضاء است، چون عقلا هم رفتارشان همين است كه خبر اشخاص بی بندوبار را حجت نمیدانند، و به خبر كسى عمل مى‏كنند كه به وى وثوق داشته باشند. تفسیر المیزان جلد18 صفحه463 تفسير نور، ج‏9، ص: 168 @darshainabazqoran
توضیح کلمات این آیه👇👇 💢إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ💢 فسق چيست و فاسق كيست؟ ✅«فسق» در لغت به معناى خارج شدن است و در اصطلاح قرآنى، به خارج شدن از راه مستقيم گفته میشود. اين كلمه در برابر عدالت به كار مى‏رود و فاسق به كسى گويند كه مرتكب گناه كبيره‏اى شود و توبه نكند. واژه «فسق»، در قالب‏هاى گوناگون، پنجاه و چهار بار در قرآن آمده و در موضوعات و مصاديق مختلفى به كار رفته است از جمله: 👈1. در مورد افراد چند چهره و منافق: «إِنَّ الْمُنافِقِينَ هُمُ الْفاسِقُونَ» سوره توبه آیه 67 👈2. در مورد كسانى كه طبق قانون الهى داورى و قضاوت نمیكنند: «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ» سوره مائده آیه 47 👈3. در مورد حيله گران: ... بِما كانُوا يَفْسُقُونَ‏ سوره اعراف آیه 163 👈4. در مورد گناهان علنى و انحرافات جنسى و شهوت‏رانی هاى ناروا. (قرآن به قوم لوط كه گناه را در مجالس علنى و بى‏پروا انجام مى‏دادند، لقب فاسق داده است) «رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ» سوره عنکبوت آیه34 👈5. در مورد تهمت زدن به زنان پاكدامن(کسانی که به راحتی به این و آن تهمت میزنند): يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ‏ ... أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ‏ سوره نور آیه 4 تفسير نور، ج‏9، ص: 169 💢فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ💢 اینکه خداوند میفرماید اگر فاسق خبری برایتان ✅آورد جستجو بکنید تا معلوم بشود درست است یا نه؟ چون خداوند اصل اولیه را درباره فاسق این گذاشته که حرفش قابل اعتماد نیست هروقت اینها خبری برایتان آوردند حداقلش حداقلش عملا قبول نکنید (یعنی ترتیب اثر ندهید) 👌✅اینکه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله فرمودند واکسن کرونا را از انگلیس و آمریکا اصلا وارد نکنید ما بقی هم با احتیاط بگیرید بر گرفته از همین آیه و اصل عقلایی است که نسبت به کسانی که امتحانشان را بد پس دادند اعتماد صورت نگیرد حالا سوال ماهواره از قسم؟ مومن است یا منافق و فاسق؟؟ 💢فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ💢 اگر نگویم همه اکثر کسانی که به سخن انسان فاسق(مثلا ماهواره یک نمونه اش) اعتماد کردند پشیمان شدن که گاهی این پشیمانی گران برایشان تمام شده است مثلا سبب جدایی از زن و بچه یا جدایی از دین و ولایت یا اجتماع و... 💢ما فَعَلْتُمْ💢 معلوم انسان فاسق طوری بیان میکند که ما را وادار میکند با وسوسه اش سخنش را انجام بدهیم @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر و زن را خدمت شما تبریک عرض میکنم @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه هفتم 💢وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في‏ كَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ (7)💢 ☘و بدانيد كه پيامبر خدا در ميان شماست [و بر شما واجب است در همه امور از او پيروى كنيد]، اگر او در بسيارى از كارها از شما پيروى كند، قطعاً دچار گرفتارى و زحمت مى‏شويد، ولى خدا ايمان را محبوب شما قرار داد و آن را در دل هايتان بياراست، و كفر و بدكارى و نافرمانى را ناخوشايند شما ساخت، اينان [كه داراى اين ويژگی ها هستند] هدايت يافته‏ اند @darshainabazqoran
💢" لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ"💢 👌اين جمله تقريبا به منزله جواب از سؤالى است تقديرى است، گويا كسى پرسيده: به چه دليل در امور و حوادث به آن جناب مراجعه كنيم و چرا او به ما مراجعه نكند، و به دلخواه ما رفتار ننمايد❓ ☘ در پاسخ فرموده" براى اينكه اگر به‏ دلخواه شما عمل كند، به زحمت می افتيد و هلاك میشويد". (چون پیامبر نسبت به مصالح خفی و آینده شما علم دارد لذا عقل میگوید که شما باید مطیع باشید) اينكه يك دسته از مؤمنين اصرار داشته‏اند كه خبر فاسق مشار اليه در آيه قبلى، مورد قبول واقع شود و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به آن خبر ترتيب اثر دهد و اتفاقا جريان از همين قرار هم بوده كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) وليد بن عقبه را (كه مردى فاسق بود) به ميان قبيله" بنى المصطلق" فرستاد تا زكات آنان را جمع‏آورى نموده بياورد. وليد، نزد اين قبيله رفت و مردم قبيله وقتى او را ديدند دلواپس شدند، و او بدون اينكه چيزى به ايشان بگويد، به مدينه برگشت و عرضه داشت كه مردم بنى المصطلق از دين برگشته‏ اند، و زكات نمى‏دهند. رسول خدا (صلی اللله علیه وآله) تصميم گرفت لشكر به سويشان بفرستد، و با ايشان كارزار كند كه آيه مورد بحث نازل شد، و ايشان منصرف گرديدند و در بين مسلمانان عده‏اى اصرار داشتند كه چه خوبست با بنى المصطلق كارزار كنم. 💢لَعَنِتُّمْ‏💢 باعث هلاكت شما میشود زيرا شما صلاح و فساد كارها را نمى دانيد چه بسيار ضررها را نفع میپنداريد و نفع‏ها را ضرر تصور می كنيد چنانچه ميفرمايد: عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏ بقره آيه 213 @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت شما بزرگواران تبریک عرض میکنم التماس دعا @darshainabazqoran
💢وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ‏💢 ☘" و به عكس كفر و فسق و گناه را منفور شما قرار داده است" (وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ‏). در حقيقت اين تعبيرات اشاره لطيفى است به قانون" لطف" آنهم" لطف تكوينى". توضيح اينكه: 👇👇 👌✅وقتى شخص حكيم كارى را میخواهد تحقق بخشد زمينه‏ هاى آن را از هر نظر فراهم میسازد، اين اصل در مورد هدايت انسانها نيز كاملا صادق است. خدا میخواهد همه انسانها- بى آنكه تحت برنامه جبر قرار گيرند- با ميل و اراده خود راه حق را بپويند، لذا از يك سو ارسال رسل میكند، و انبيا را با كتابهاى آسمانى میفرستد، و از سوى ديگر" ايمان" را محبوب انسانها قرار میدهد، آتش عشق حق‏ طلبى و حق جويى را در درون جانها شعله‏ ور میسازد، و احساس نفرت و بيزارى از كفر و ظلم و نفاق و گناه را در دلها می آفريند. و به اين ترتيب هر انسانى فطرتا خواهان ايمان و پاكى و تقوا است و بيزار از كفر و گناه. ولى كاملا ممكن است در مراحل بعد اين آب زلالى كه از آسمان خلقت در وجود انسانها ريخته شده، بر اثر تماس با محيطهاى آلوده، صفاى خود را از دست دهد، و بوى نفرت‏ انگيز گناه و كفر و عصيان گيرد. اين موهبت فطرى انسانها را به پيروى از رسول خدا صلی الله علیه و آله و تقدم نيافتن‏ بر او دعوت میكند. تفسیر المیزان جلد18 صفحه465 تفسير نمونه، ج‏22، ص: 160 @darshainabazqoran
آیه هشتم 💢فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ نِعْمَةً وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ (8) [اين محبت و ناخوشايندى نسبت به حق و باطل‏] عطيه و نعمتى از سوى خداست؛ و خدا دانا و حكيم است‏💢 فَضْلاً ♨️چرا ما نسبت به انسان های مومن وکارهای خوب علاقه داریم و از کارهای زشت و انسانهای کافر تنفر❓ جواب:چون خداوند ايمان را محبوب دلهاي ما قرار داده است و قلبهايمان را از كفر و فسق وعصيان متنفر نمود، صرفا عطيه و نعمتي از جانب اوست ، نه اينكه عوض و بدلي در قبال آن عايد پروردگار شود و البته خدا اين عمل را بيهوده و گزاف هم ننموده ، بلكه مطابق مصلحت و علتي صورت گرفته ، چون خداوند عليم است و مي داند نعمت خود را به چه كساني بدهد و حكيم است لذا هرگز بدون مصلحت و حكمت عملي را انجام نمي دهد. دو نکته نکته اول👇👇 ✅👌آيات فوق ترسيم روشنى از ديدگاه اسلام در زمينه مساله" جبر و اختيار" و" هدايت و اضلال" است، زيرا اين نكته را به خوبى آشكار مى‏كند كه كار خداوند فراهم آوردن زمينه‏ هاى رشد و هدايت است. از يك سو" رسول اللَّه" صلی الله علیه و آله را در ميان مردم قرار ميدهد، و" قرآن" كه برنامه هدايت و نور است نازل میكند، و از سوى ديگر" عشق به ايمان" و" تنفر و بيزارى از كفر و عصيان" را به عنوان زمينه‏ سازى در درون جانها قرار میدهد ولى سرانجام تصميم‏ گيرى را به خود آنها واگذار كرده، و تكاليف را در اين زمينه تشريع میكند. طبق آيات فوق عشق به ايمان، و تنفر از كفر، در دل همه انسانها بدون استثنا وجود دارد، و اگر كسانى اين زمينه‏ ها را ندارند از ناحيه تربيتهاى غلط و اعمال خودشان است، خدا در دل هيچكس" حب عصيان" و" بغض ايمان" را نيافريده است. نکته دوم رهبرى و اطاعت‏ اين آيات بار ديگر تاكيد میكند كه وجود" رهبر الهى" براى نمو و رشد يك جمعيت لازم است، مشروط بر اينكه" مطاع" باشد نه" مطيع" پيروان خود، فرمان او را بر ديده گذارند نه اينكه او را براى اجراى مقاصد و افكار محدود خود تحت فشار قرار دهند. نه تنها در مورد رهبران الهى اين اصل ثابت است كه در مساله" مديريت" و" فرماندهى" همه جا اين امر بايد حكومت كند. ✅✅👌👌در روايات میخوانيم: اگر اهل ايمان نزد شما محبوب بودند، در راه خير هستيد و اگر به گنهكاران علاقمند بوديد، در شما خيرى نيست‏ کافی جلد دوم صفحه 126 تفسير نمونه، ج‏22، ص: 163 تفسیر المیزان جلد 18صفحه 468 @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه نهم 💢وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ (9)💢 و اگر دو گروه از مؤمنان با يكديگر بجنگند ميان آنها صلح و آشتى برقرار كنيد، و اگر يكى از آن دو گروه بر ديگرى تجاوز كند، با آن گروهى كه تجاوز میكند، بجنگيد تا به حكم خدا باز گردد. پس اگر بازگشت، ميانشان به عدالت و انصاف، صلح و آشتى برقرار كنيد؛ و همواره دادگرى را پيشه سازيد كه خدا دادگران را دوست دارد. إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ👇👇 👈گاهی انسان میبند دوتا برادر یا دو خانواده با هم چند سال باهم قهر هستند و انسانهای مومنی بین این دو خانواده یا طایفه وجود دارد که حرفشان برای هر دو نفر یا گروه یا خانواده قابل پذیرش است ولی متاسفانه هیچ اقدامی نمیکنند(بعضا خیال میکنیم اگر زمان بگذرد خودشان پشیمان میشوند و با هم صلح میکنند حال این این حرف شییطان است چون هر چه بگذرد این کینه عمیق تر میشود و سخت تر هر دو نفر میپذیرند که صلح بکنند یا اگر هم پشیمان شده باشند خجالت میکشند که بروند معذرت خواهی بکنند ولی اگر مومنی که داخل آن طایفه نفوذ داره اقدام به صلح این دو نفر میکرد این چنین نمیشد) فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما👇👇 ✅اینکه طرف میگوید مسئله عراق یمن فلسطین و...به ما چه مربوط است قرآن میفرماید این حرف غلط است و این تکلیف شماست که یا کمک به صلح بکنید یا کمک طرف مظلوم را بگیرید. بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما👇👇 ✅عدالت و امنیت در مکتب اسلام آنقدر اهمیت و ارزش دارد که براى برقرارى امنيّت و عدالت، حتّى اگر لازم شد بايد مسلمانان ياغى كشته شوند. آرى، خون ياغى ارزش ندارد. فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّه‏👇👇 👌✅کسانی که دم از اسلام رحمانی میزنند این هم نظر اسلام و قرآن که میفرماید کسی که مخل و آسیب زننده به امنیت مردم است اگر قابل اصلاح است باید با او صحبت کرد تا یا به حکم خدا که صلح و صفاست برگردد واگر قابل بازگشت نیست باید حذف بشود @darshainabazqoran
فرق جنگ در اسلام و در جامعه غربی👇👇 👌👈در جوامع غربی بیشتر بخاطر منافع و غارت اموال کشور های دیگر جنگ میکنند ولی در اسلام جنگ و قتال هدف مقدّسی دارد آن هم بخاطر اجرای عدالت که همه ی مردم از آن نفع خواهند برد نه فقط گروه خاصی فرق انسان مومن با انسان کافر در همین است👇👇 ❓بعضا سوال میشود که چرا ما در نماز باید این ذکر بگویید یا اون کار را بکنیم یا آن کار را نکنیم و.....🤔 جواب: بحث روی اینکه ما چطور نماز بخوانیم نیست بلکه بحث روی این است که در عالم دو گونه مدیریت داریم یکی مدیریت خداوند دوم مدیریت شیطان در مدیریت الله عبد کاملا گوشش به دهان مولاست هر چه او بگوید لذا مولا یک بار میفرماید فَأَصْلِحُوا یعنی صلح بکنید یک بار دیگر میفرماید ‏ فَقاتِلُوا یعنی بجنگید شاید هم یک بار دیگر بفرماید سکوت بکنید عبد کار با اینها ندارد کار با تکلیف و ماموریتی دارد که از جانب خداوند است دارد ولی در مدیریت شیطان عبد شیطان(کافر) چون مدیریت شیطان را پذیرفته آنچه که مولایش(شیطان) گفته میپذیرد و شیطان هم طبق هوای نفس فرمان میدهدالفرقان : أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكيلا يا كسى كه هواى [نفسش‏] را معبود خود گرفته ديدى؟ آيا تو میتوانى كارساز ونگهبان او باشى [كه او را به ميل خود به راه راست هدايت كنى؟ @darshainabazqoran
آیه دهم 💢إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (10) جز اين نيست كه همه مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراين [در همه نزاع ها و اختلافات‏] ميان برادرانتان صلح و آشتى برقرار كنيد، و از خدا پروا نماييد كه مورد رحمت قرار گيريد.💢 👌✅اسلام با نژاد پرستی بسیار مخالف است و هر شخصی از هر طایفه یا گروه یا کشور یا رنگ یا نژادی که باشد برادر هم هستند یک قدر جامع ای درست کرده به عنوان مومن که شامل همه موارد بالا میشود. ☘✅در حديث ديگرى از همان حضرت ص نقل شده: قال رسول الله صلی الله علیه وآله :مثل الاخوين مثل اليدين يغسل احداهما الآخر: " دو برادر دينى همانند دو دستند كه هر كدام ديگرى را مشويد"! (با يكديگر كمال همكارى را دارند و عيوب هم را پاك میكنند). ☘✅امام صادق علیه السلام میفرمايد: المؤمن اخو المؤمن، كالجسد الواحد، اذا اشتكى شيئا منه وجد الم ذلك فى سائر جسده، و ارواحهما من روح واحدة: " مؤمن برادر مؤمن است، و همگى به منزله اعضاء يك پيكرند، كه اگر عضوى از آن به درد آيد، ديگر عضوها را نماند قرار، و ارواح همگى آنها از روح واحدى گرفته شده" @pasokh999
آیه یازدهم 💢يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ أَنْ يَكُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإيمانِ وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ💢 اى اهل ايمان! نبايد گروهى گروه ديگر را مسخره كنند، شايد مسخره شده‏ها از مسخره كنندگان بهتر باشند، ونبايد زنانى زنان ديگر را [مسخره كنند] شايد مسخره شده‏ها از مسخره كنندگان بهتر باشند، و از يكديگر عيب‏جويى نكنيد و با لقب هاى زشت و ناپسند يكديگر را صدا نزنيد؛ بد نشانه و علامتى است اينكه انسانى را پس از ايمان آوردنش به لقب زشت علامت‏گذارى كنند. و كسانى كه [از اين امور ناهنجار و زشت‏] توبه نكنند، خود ستمكارند 👌✅در آيه‏ ى قبل، مسئله‏ ى برادرى ميان مؤمنان مطرح شد و در اين آيه امورى مطرح میشود كه برادرى را از بين میبرد. همچنين در آيات قبل سخن از صلح و اصلاح بود، در اين آيه به بعضى عوامل و ريشه‏ هاى فتنه و درگيرى كه مسخره كردن، تحقير كردن و بدنام بردن است اشاره میكند. 👌✅👌✅👌✅👌آرى، يكى از بركات عمل به دستورات اسلام، سالم‏ سازى محيط و جلوگيرى از درگيریهاى اجتماعى است.👇👇 فَتَبَيَّنُوا فَأَصْلِحوُا وَأَقْسِطُوا وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب لا يَسْخَرْ قَوْمٌ اِجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ وَلَا تَجَسَّسُوا: وَلَا يَغْتَب و... 👌✅شايد بتوان گفت كه عنوان تمسخر و تحقير كه در اين آيه مطرح شده، از باب نمونه است و هر سخن يا حركتى كه اخوّت و برادرى اسلامى را خدشه‏ دار كند، ممنوع است. 🙈با آنكه زنان در واژه «قوم» داخل بودند، امّا ذكر آنان به صورت جداگانه، بيانگر خطر بيشتر تمسخر و تحقير در ميان آنان است. ✅👌👏استهزا و مسخره كردن، در ظاهر يك گناه، ولى در باطن چند گناه است؛ گناهانى مانند:👇👇👇👇 تحقير، خوار كردن، كشف عيوب، اختلاف افكنى، غيبت، كينه، فتنه، تحريك، انتقام و طعنه به ديگران در آن نهفته است. @darshainabazqoran
آیه دوازدهم 💢يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻫﺎ [ ﺩﺭ ﺣﻖّ ﻣﺮﺩم ] ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻭ [ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﺎﻧﺪﻧﺶ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺎﻧﻨﺪ ]ﺗﻔﺤﺺ ﻭ ﭘﻲ ﺟﻮﻳﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻏﻴﺒﺖ ﻧﻨﻤﺎﻳﻴﺪ ، ﺁﻳﺎ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺭﺩ ؟ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ]ﻧﻔﺮﺕ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.💢
تفسیر المیزان:👇👇 🌸فلسفه حرام بودن غیبت:غيبت عامل مؤثر در سقوط منزلت و هويت اجتماعى انسان🌸 ✅و انـسـان كـه از روز ازل بـه حـكـم ضـرورت، اجـتـمـاع تـشـكـيـل داد، بـراى اين تشكيل داد كه يك زندگى اجتماعى داشته باشد، و در اجتماع داراى منزلتى شايسته و صالح باشد، منزلتى كه به خاطر آن ديگران با او حشر و نشر داشته باشند، و او هم بـا ديـگران همینطور، او از خير ديگران بهره مند، و ديگران از خير او برخوردار شوند. و غـيـبـت عـامـل مؤثرى اسـت بـراى ايـنـكه او را از اين منزلت ساقط كند و اين هويت را از او بـگـيـرد. در آغـاز يـك فـرد را از عدد مجتمع صالح كم كند، و سپس فرد دوم و سوم را، تا آنجا كه در اثر شيوع غيبت تمامى افراد جامعه از صلاحيت زندگى اجتماعى ساقط شوند، و صلاح جامعه به فساد مبدل گردد، و آن وقت ديگر افراد جامعه با هم انس نگيرند، و از يـكـديـگـر ايـمـن نـبـاشـنـد، و بـه يـكـديـگـر اعـتـمـاد نـكـنند، آن وقت است كه دواء كه همان تشكيل جامعه از روز نخست بود، به صورت دردى بى دواء درمى آيد.👌 @darshainabazqoran
لطفا چند بار خوانده بشود🙏🌸🌹👇 حالا چرا فرموده گوشت برادر مرده؟🤔 👌✅علت اینکه انسان دست او زخم میشود و بعد از چند روز خوب میشود و گوشت جای آن رویش پیدا میکند بخاطر این است که انسان زنده است و خون او در جریان است لذا با عملیاتهای خاص خودش علاوه بر اینکه زخم را خوب میکند گوشتی که از بدن انسان کنده شده به مرور زمان رویش پیدا میکنه ولی اگر یک زره گوشت از بدن مرده کنده بشه دیگه چیزی جای آن رویش پیدا نمیکنه اما تشبیه زیبای خداوند👌👌✅👇👇 اگر کسی غیبت بکنه مثل این است که گوشت برادر مرده راخورده است(نه زنده)یعنی همانطور که اگر از بدن مرده گوشتی کنده بشه چیزی جای آن رویش پیدا نمیکنه آبروی برادر مومن هم همینطوره اگر کسی غیبت او را بکند مثل این است که قسمتی از آبروی او را کنده که دیگه هیچ وقت برنمیگرده مثل آبی است که ریخته شده(درسته در روایت فرموده اگر نزد کسی که غیبتش را کردی بروی حلالیت بگیری خداوند ان شاالله میبخشد ولی آبروی او که بر نمیگرد)😊 @darshainabazqoran
💢" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ..." 💢 ✅مراد از ظنى كه در اين آيه مسلمين مامور به اجتناب از آن شدهاند، ظن سوء است، و گر نه ظن خير كه بسيار خوب است، و به آن سفارش هم شده، هم چنان كه از آيه" لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً" چرا مؤمنين و مؤمنات وقتى تهمتها را میشنوند به يكديگر حسن ظن نمیورزند.سوره نور، آيه 12 هم استفاده میشود.🌸 👌و مراد از" اجتناب از ظن" اجتناب از خود ظن نيست، چون ظن، خود نوعى ادراك نفسانى است، و در دل باز است، ناگهان ظنى در آن وارد میشود و آدمى نمیتواند براى نفس و دل خود درى بسازد، تا از ورود ظن بد جلوگيرى كند، پس نهى كردن از خود ظن صحيح نيست. بله، مگر آنكه از پارهاى مقدمات اختيارى آن نهى كند(مثلا تجسس که یک امر اختیاری است اگر کسی انجام بدهد دچار سوء ظنی خواهد شد که غیر اختیاریه). پس منظور آيه مورد بحث نهى از پذيرفتن ظن بد است، میخواهد بفرمايد: اگر در باره كسى ظن بدى به دلت وارد شد آن را نپذير و به آن ترتيب اثر مده. و بنا بر اين، پس اينكه فرمود بعضى از ظنها گناه است، باز خود ظن را نمیگويد، (چون ظن به تنهايى چه خوبش و چه بدش گناه نيست، براى اينكه گفتيم اختيارى نيست)، بلكه ترتيب اثر دادن به آن است كه در بعضى موارد گناه است، ✅👌 (مثل اينكه نزد تو از كسى بدگويى كنند، و تو دچار سوء ظن به او شوى و اين سوء ظن را بپذيرى، و در مقام ترتيب اثر دادن بر آمده و او را توهين كنى، و يا همان نسبت را كه شنيدهاى به او بدهى و يا اثر عملى ديگرى بر مظنهات بار كنى كه همه اينها آثارى است بد و گناه و حرام).💢 @darshainabazqoran
🕋 یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیراً مِّنَ الظَّنِ‏ّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِ‏ّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُواْ وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضاً أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ‏.(حجرات /۱۲) 🍃اى کسانى که ایمان آورده‏ اید! از بسیارى گمان‏ها دورى کنید، زیرا بعضى گمان‏ها گناه است. و (در کار دیگران) تجسّس نکنید و بعضى از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا هیچ یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ (هرگز) بلکه آن را ناپسند می دانید و از خدا پروا کنید، همانا خداوند بسیار توبه ‏پذیر مهربان است. ❇️در ادامه آیه قبل، این آیه نیز به عواملى چون 🚫 سوءظن، 🚫تجسّس 🚫 و غیبت، که صلح و صفا و اخوّت میان مؤمنان را به هم مى‏ زند اشاره مى‏ کند. 📖 در قرآن، به حسن ظن سفارش شده و از گمان بد نسبت به دیگران نهى گردیده است. 💢 در سوره‏ نور مى‏ خوانیم: «لولا اِذ سَمِعتُموه ظَنّ المؤمنونَ و المؤمنات باَنفسِهم خَیراً» ❓🌾 چرا در باره‏ شنیده ‏هاى خود نسبت به مردان و زنان با ایمان، حسن ظن ندارید؟ 🍃همان‏گونه که آیه‏ نهم این سوره، براى امنیّت و حفظ جان مردم، همه‏ مسلمانان را مسئول مبارزه با یاغى و تجاوزگر دانست، 🍃 این آیه نیز براى حفظ آبروى مردم؛ سوءظن، تجسّس و غیبت را حرام کرده است. ✳️امروزه حقوق‏دانان جهان، از حقوق بشر حرف مى ‏زنند، 👈 ولى اسلام به مسائلى از قبیل تمسخر، تحقیر، تجسّس و غیبت توجّه دارد که حقوق‏دانان از آن غافلند. ✅👌هیچ گناهى مثل غیبت به درّندگى بی رحمانه تشبیه نشده است. آرى، حتّى حیوانات درنده هم نسبت به هم جنس خود تعرّض نمى‏ کند. 📚✨تفسیر نور استاد قرائتی جلد ۱۱ص۱۵۲ @darshainabazqoran
🔸شهید ثانی (رحمه الله تعالی علیه)می فرماید : اگر کسی پیش شما سخن چینی کرد ،مثلابگوید :آقای فلانی کاخ ساخته است ویا فلان حرکت را انجام داده است ،فلان مطلب را گفته است تو هنوز بررسی نکرده ای ، در اولین برخورد پنج وظیفه دارید: ✅ وظیفه نخست 👈نپذیرفتن چون قرآن می فرماید :"اِن جاءَکُم فاسِق بِنَباء فَتَبَیَّنوا "(حجرات /۶) این فاسق است که دارد سخن چینی می کند چون سخن چینی گناه کبیره است . ✅ وظیفه دوم 👈نهی کردن فرد از این رفتار چون قرآن می فرماید :"وَاَنهی عنِ المُنکَر " "وَیَنهونَ عَنِ المُنکَر "(آل عمران /۱۰۴) ✅ وظیفه سوم :عدم سوءظن به فردی که مورد غیبت واقع شده است . مثلا بگویی ،اِ....ما درس اخلاق این آقا می رفتیم ،عجبا 🤔اینطور شد ! چون قرآن می فرماید :"اِجتَنبوا کَثیراُ مِنَ الظَّنِّ"(حجرات/۱۲) ✅ وظیفه چهارم 👈تجسس نکن چون قرآن می گوید : "لا تَجَسَّسوا"(حجرات/۱۲) ✅ وظیفه پنجم👈نقل نکند "لا تَحکی " مثلا بگوئید:اِ..الان در صفحه مجازی می گذارم، من برای شما فرستادم ،شما هم برای پنجاه نفر بفرستی، این ترویج منکر است . @darshainabazqoran
💠بیچاره‌اند کسانی که غیبت میکنند ✅ از سوى خدا به موسى وحى شد: 💟هر غيب‏ت كننده‏ اى كه با توبه از دنيا برود، آخرين كسى است كه به بهشت وارد می‏شود . 👈هر غيبت ‏كننده ‏اى كه بر آن اصرار داشته باشد(توبه نکند و غیبت کردن عادت او شده باشد) و با اين حال از دنيا برود و توبه نكند، اوّلين كسى است كه داخل دوزخ می‏گردد. 💢وَ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى علیه السلام : مَنْ مَاتَ تَائِباً عَنِ الْغِيبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّار 📚:إرشاد القلوب إلى الصواب جلد‏1صفحه 116 👈 جالب اینجاست که اگر غیبت کننده توبه کند و خدا هم او را ببخشد باز ننگ غیبت کردن کاملا از بین نمیرود و او از جمله کسانی است که آخرین نفر وارد بهشت می‌شود، 🔸پس به امید اینکه بهش میگیم رضایتش رو میگیریم! 🔸یا غیبتش نیست صفتشه! 🔸یا جلو روشم میگم! 🔸یا میخواست نکنه! 🔸یا ... غیبت نکنید که اینها همه بهانه است و خدا قبول نمیکند و اگر روزی توبه کنید باز صحرای قیامت معطلید تا جزو آخرین افراد وارد بهشت شوید، ⚠️پس با آبروی مومن بازی نکنید... @darshainabazqoran
🌸🍃﷽🍃🌸 🔻گناهانِ نفتی و بنزینی🔻 ✍ بعضی از مثل «نفت» هستند، و بعضی‌ها هم مثل «بنزین»❗️ قرآن درباره نفتی، میگه: ☜ «انجامش ندین»☹️👇 🕋 لَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ (حجرات/۱۱) 💢 به همدیگه طعنه نزنید، تیکّه نندازید. 🕋 لَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ (حجرات/۱۱) 💢 همدیگه رو با القاب زشت صدا نکنید. 🕋 لَا تَجَسَّسُوا (حجرات/۱۲) 💢 توی کار همدیگه تجسّس و فضولی نکنید. 🕋 لَا یَغْتَب (حجرات/۱۲) 💢 غیبت همدیگه رو نکنید. امّا درباره بنزینی میگه: ☜ لَا تَقْرَبُوا: یعنی حتّی «نزدیکش هم نشید».😱 چون «بنزین»، بر خلافِ «نفت»، از دور هم آتیش می‌گیره.🔥👇 🕋 لَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ (انعام/۱۵۱) 💢 به فواحش و کارهای زشت اصلاً نزدیک نشوید، چه آشکار باشد چه پنهان. 🕋 لَا تَقْرَبُوا الزِّنَا، إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَ سَاءَ سَبِیلًا (اسراء/۳۲) 💢 به نزدیک نشوید، که کار بسیار زشت، و راه بدی است! خواهرم! برادرم!⚠ 👀 نگاه به 👤 رابطه با 📱 چت کردن با 🗣 صحبت کردنِ بی‌مورد با و... همه مصداقِ نزدیک شدنِ به هستند. ❌ و جزوِ گناهانِ بنزینی هستند.🔥 نباید نزدیکش شد. 😈 برای حضرت موسی قسم خورد، که هرجا زن و مردی تنها باشند، من خودم شخصاً میام کنارشون، نه یارانم. 📚 امالی شیخ مفید، ص ۱۵۷. ، ، ، ، ، ، ، . درسهایی ناب از قرآن👇👇 🌸@darshainabazqoran🌸