eitaa logo
استفتائات جديد مركز ملي پاسخگویی
252 دنبال‌کننده
325 عکس
0 ویدیو
28 فایل
( @hahmai یا @shahidhaadi ) ارتباط با آدمین
مشاهده در ایتا
دانلود
خرید شارژتلفن برای خود و دیگران ،خریدپیامکی ،اینترنتی ،تبلیغات کاری دراعتکاف چه حکمی دارد؟ آیت الله سیستانی : جایز نیست مگر در حال اضطرار وضرورت . آیت الله خامنه ای:هر نوع خريد و فروش در حال اعتکاف حرام است. آیت الله فاضل:وقتی بیع وشراءحرام باشدفرقی بین انواع کالا یاوسیله ی خریدوجودندارد آیت الله مکارم:جایز نیست. آیت الله زنجانی:هرگونه خریدوفروش درغیرفرض ضرورت ،حرام است اماموجب بطلان اعتکاف نمی شود.
رساله جامع آیت الله سیستانی مخلوط شدن مال مخمّس با درآمد و جدا کردن آنها با نیّت مسأله 638. هر گاه مال مخمّس و درآمد بین سال فرد با هم مخلوط شده و قابل تشخیص از هم نباشد، مانند اینکه فرد مجموع مالش را در صندوق یا دَخل واحدی قرار داده باشد، در هنگام برداشت از عین موجود، نیّت وی اثری ندارد. بنابراین، اگر مال مخلوط شده، شرعاً مشاع باشد، آنچه برداشت می­شود بالنسبه از مخمّس و درآمد حساب می­گردد؛ امّا اگر مال مخلوط شده، مشاع نباشد، آنچه برداشت می­شود از درآمد بین سال به حساب می­آید و اگر بیش از مقدار درآمدی که در صندوق یا دخل بوده برداشت شود، مقدار اضافه از مال مخمّس محسوب می­گردد. حکم صورتی که مال مخمّس و درآمد به صورت طلب از دیگری باشد، نه عین مال مخلوط شده، در مسألۀ بعد ذکر می‌شود. مسأله 639. اگر درآمد بین سال و مال مخمّس فرد به صورت دین بر عهدۀ دیگری باشد و طلبکار بخواهد بخشی از طلب خود را بگیرد، برای آنکه آنچه می‌گیرد مال مخمّس حساب شود، باید هر یک از دو طرف (طلبکار و بدهکار) قصد کنند که آنچه به طلبکار بابت ادای دین داده می­شود سهم مخمّس طلب وی باشد. همین طور، اگر طلبکار بخواهد آنچه می­گیرد درآمد حساب شود باید هر یک از دو طرف (طلبکار و بدهکار) قصد کنند که آنچه به طلبکار بابت ادای دین داده می­شود سهم درآمد طلب وی باشد. شایان ذکر است، اگر فرد بخواهد بخشی از دین را از بانک (یا مؤسّسه یا بخش) دولتی یا نیمه‌دولتی بگیرد تنها نیّت گیرنده (صاحب حساب) کافی است تا آنچه برداشت می‌کند، سهم مخمّس یا سهم درآمد طلب وی باشد؛ امّا اگر هر دو یا یکی از آن دو چنین نیّتی نکنند، طلبکار مال دریافتی را بالنّسبه از مخمّس و درآمد حساب نماید
برخی از فقها فرموده اند که یکی از مجوزات دروغ، اصلاح بین الناس میباشد. یعنی شخص ثالث، به جهت اصلاح ذات البین، دروغ بگوید. سوال این است که آیا این جواز در مورد اصلاح بین خود این شخص و طرف مقابل هم وجود دارد؟ آیت الله خامنه ای اگر راه دیگری برای اصلاح نباشد، در مورد خود شخص با دیگری نیز حکم جواز جاری است. آیت الله سیستانی: بلی شامل می شود . آیت الله شبیری زنجانی : اگر بتوان به نحو دیگری مثل عذر خواهی مشکل را حل کرد جایز نیست . آیت الله مکارم شیرازی : در هنگام ضرورت مانعی ندارد .
اگر امام جماعت ( به هر دلیلی) حدود 20 تا 30 درجه منحرف از قبله میباشد ولیکن خودش متوجه این مطلب نیست. آیا اقتدای به ایشان در حالی که ماموم به طور صحیح به سمت قبله ایستاده باشد اشکال دارد؟ آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال اگر امام به خاطر دلیل معتبری که دارد به آن جهت ایستاده است، اقتدا صحیح است. آیت الله سیستانی: اشکال ندارد آیت الله شبیری زنجانی : اگر امام جماعت معذور است اشکال ندارد . آیت الله مکارم شیرازی : باید به او اطلاع دهید صحیح بایستد ، سپس اقتدا کنید .
در زمان مجردی نذر کردم که اگر شاغل بشوم، یک پنجم از درآمدم را صدقه بدهم و تا مدتی نیز به آن عمل نمودم. الان متاهل میباشم ولیکن اگر بخواهم به نذرم عمل کنم در مخارج زندگی خود مثل نفقه همسر و فرزندان در حد متعارف و اجاره خانه دچار مشکل میشوم. آیا به نظر حضرتعالی نذر اینجانب منحل میشود؟ آیت الله سیستانی: اگر صیغه مخصوص نذر را نخوانده اید عمل به آن واجب نیست . آیت الله شبیری زنجانی : به مقداری که حرجی نیست صدقه بدهید . آیت الله مکارم شیرازی : در ماه هایی گه برای نفقه کم می آورید ، عمل به نذر واجب نیست .
هدیه ای به رفیقم داده ام و دزد آن را دزدیده است. آیا بعد از دزدیده شدن جنس مذکور، حق رجوع به هبه را دارم؟ ( علت رجوع آن است که اگر این رجوع صحیح باشد و قبل از پیدا شدن جنس مذکور، رفیق بنده فوت نماید، جنس مذکور برای من باشد نه ورثه متوفی) آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال اگر هدیه شرایط جواز رجوع را داشته باشد، با دزدیده شدن حق رجوع ساقط نمی شود. آیت الله سیستانی: در فرضی که هدیه پیش رفیق متهب تغییر نکرده است حق رجوع ثابت است . آیت الله شبیری زنجانی : حق رجوع به عین باقی است . آیت الله مکارم شیرازی : تا زمانی که آن چیز پیدا نشده ، رجوع معنا ندارد .
base.apk
16.28M
اپلیکیشن رساله جامع ۴جلدی و منهاج و .... آیت الله سیستانی تمام کتب آیت الله سیستانی در اینجاست✅✅✅
آیت الله سیستانی : وصلنا أنّ هناك إذناً عاماً في دفع ردّ المظالم ومجهول المالك إلى الفقير المتديّن من دون حاجة إلى إذن خاص، فهل هذا الكلام صحيح؟ أيضا ذكروا صحة تحويل رد المظالم إلى حساب الفقير لأن ذمة المكلّف مشغولة، أما مجهول المالك فهو عين ولا يصح تحويله الى حساب المستحق، فهل ما ذكر صحيح؟ علیکم السلام الأول صحيح. وكذلك الثاني ولكن مع إذن الحاكم الشرعي في التحويل لأن الولاية على ردّ المظالم له لا لذلك الفقير.
اگر در صیغه عقد موقت، مدت آن را تا آخرعمر قرار داده باشند، آیا این عقد راسا باطل است و یا اینکه تبدیل به دایم میشود؟ آیت الله سیستانی : باطل است . آیت الله مکارم : حکم عقد دائم را دارد. آیت الله زنجانی : باطل است .
شاخص بهمن ۶٠٨
رساله جامع آیت الله سیستانی جلد 4مسأله 156. اگر مرد با زنی که ­شوهر ندارد و در عدّۀ رجعی شخص دیگری نیست زنا کند، بنابر احتیاط واجب­ نمی‏تواند پیش از آنکه زن نسبت به ارتکاب زنا توبه نماید با وی ازدواج کند. بنابراین، صحیح بودن چنین ازدواجی قبل از توبه محلّ اشکال است و مراعات مقتضای احتیاط در این مورد ترک نشود. امّا شخص دیگر - غیر از آن مرد - جایز است قبل از آنکه زن مذکور نسبت به ارتکاب زنا توبه کند، با وی ازدواج نماید؛ مگر آنکه آن زن «مشهوره به زنا» باشد، که در این صورت بنابر احتیاط واجب نمی‏تواند پیش از توبۀ زن با وی ازدواج کند. بنابراین، صحیح بودن چنین ازدواجی قبل از توبه محلّ اشکال است و مراعات مقتضای احتیاط در این مورد ترک نشود.