eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
11.6هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
631 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰راه خلاصي از چشم شوري چيست بعضي مواقع خودم را هم چشم ميزنم ✍️پاسخ: ✅در روايات وارد شده که پيامبر براي امام حسن و امام حسين (ع) از »رقيه« گرفت و اين دعا را خواند: «أعيذ کما بکلمات التامة و أسماء اللَّه الحسني کلّها عامة، مِن شر السامة و الْهامة، و مِن شرِّ کل عينٍ لامة، و مِن شر حاسدٍ إذا حسد؛ شما را به کلمات تامه و اسماي حسناي خداوند از شر مرگ و حيوانات موذي و هر چشم بد و حسود آن گاه که حسد ورزد ميسپارم«. (?) حضرت امام صادق (ع) فرمود: «هرگاه بخواهيد با هيأتي آراسته و چشمگير از خانه بيرون رويد، معوذتين (قل اعوذ برب الفلق... و قل اعوذ بربّ النّاس...) را بخوانيد تا چشمي در شما اثر نکند». (?) و در حاشيه کتاب مفاتيح الجنان، ادعيه چندي ذکر شده است. گرچه بيشتر راه هاي مقابله با چشم زخم دعاهاي وارده است. ولي صدقه هم چون دفع بلا مي کند حتما موثر است روايت داريم: امام باقر عليه السلام فرمودند : « إِنَّ الصَّدَقَةَ لَتَدْفَعُ سَبْعِينَ عِلَّةً مِنْ بَلَايَا الدُّنْيَا مَعَ مِيتَةِ السَّوْءِ إِنَّ صَاحِبَهَا لَا يَمُوتُ مِيتَةَ سَوْءٍ أَبَدا؛ (?) صدقه 70بلا از بلاهاي دنيا و مرگ بد را برطرف مي کند به درستي صاحب صدقه هرگز به مرگ بد نمي ميرد». موفق باشيد! پي‌نوشتها: ?. عروسى حويزى عبد على بن جمعه، تفسير نور الثقلين، انتشارات اسماعيليان - قم، چاپ چهارم، 1415 ق، ج 5، ص 400. ?. علامه مجلسى، بحار الأنوار، 110 جلد، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 هجرى قمرى، ج92 ، ص 133. ?. همان، ج 93، ص 135 . 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام: 🍃روزها،دفتر عمرهای شماست؛آنها را با نیکوترین کردارهایتان جاوید سازید... 📚غررالحکم ، ح۲۰۴۹ 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَةُ اءنْبیائِهِ.(شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج ۱۶، ص ۲۱۱.) :ما اهل بیت پیامبر(ص) وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم، ما برگزیدگان پاك و مقدّس پروردگار مى باشیم، ما حجّت و راهنما خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهى هستیم . 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰حکم دزدی از والدین چیست و چطور می شود جبران کرد؟ ✍پاسخ: ✅باید توبه و استغفار کند و هر مالی که برداشته را برگرداند. به مقداری باید برگرداند که یقین کنید دیگر چیزی برعهده او نیست. توجه داشته باشید که لازم نیست به پدر و مادر چیزی در این مورد بگوید بلکه همین که در اموال آنها قرار دهد، کفایت می کند. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔴📣📣📣 ✍ مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی در پیام رسان "بله" راه اندازی شد. 📡کاربران گرامی می توانند با نصب پیام رسان "بله" 👇👇👇 دانلود از https://bale.ai/dl و با عضویت در ربات مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با آدرس زیر : 🔹آدرس ربات در پیام رسان بله : https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot سوالات خود را در زمینه های : ✅ ارسال نموده و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت نمایند. گروه فقه واحکام شرعی مرکز ملی در پیامرسان بله👇👇 https://bale.ai/invite/#/join/YjU5ZTllZD 🌷پرسش از شما - پاسخ از ما🌷
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا خداوند به خاندان عصمت و طهارت تمام صفاتش رو به طور کامل داده ؟مثل محيط بودن يا رزاق يا .. ✍پاسخ: ✅حضرات معصومين عليهم السلام مظهر اسمايي الهي هستند چه اين که آنها واسطه فيض اند در اين‌جا به دو نکته اشاره مي‌کنيم: 1. انسان کامل، تجلي اعظم يا مظهر اتم خداوند: بر اساس اين ديدگاه(حکمت متعاليه و عرفان نظري) همه‌ي عالم مظهر و جلوه حق است و موجودي نيست که تجلي حق نباشد. نکته‌ي مهم در اين‌جا اين است که در ميان تمام موجودات که مظاهر نسبي و ناقص حق تعالي به شمار مي‌آيند و بخشي از اسماي الهي را جلوه‌گر هستند؛ تنها انسان کامل است که مظهر جامع حق است و مي‌تواند آن‌گونه که حق تعالي مي‌خواهد تجلي‌گر تمام اسما و صفات او باشد؛ به همين دليل انسان کامل را تجلي اعظم و مظهر اتم حق تعالي خوانده‌اند.[1] 2. انسان کامل خليفه حق تعالي: يکي از نسبت‌هايي که عارفان ميان انسان و خدا بر قرار مي‌دانند، خليفة الله بودن انسان کامل است. جانشيني از خداوند از سوي خداوند نيز تنها هنگامي ممکن است که صفات خداوند در او تحقق يابد، صفاتي که خداوند با آنها عالم را تدبير مي‌کند.[2] حال با توجه به اين دو نکته معناي اين روايات که ائمه(ع) اسماي حسناي خدايند، روشن مي‌شود؛ زيرا معناي اين روايت اين است که ائمه(ع) برترين جلوه‌گر اسما و صفات خداوند و جانشينان او هستند و به اين جهت مي‌توانند عالم را به اذن خداوند تدبير کند. رازق خداوند است ولي آنها واسطه رزق اند در برخي دعا ها آمده : (بيمنه رزق الوري، و بوجوده ثبتت الارض و السماء) مراد آن است حضرت ولي عصر عجّل الله تعالي فرجه الشريف مي باشند که خداي متعال به طفيل وجود آن حضرت رزق و روزي به خلائق عنايت فرموده و زمين و زمان را پا برجا و ثابت نموده است. [1]. ر. ک. يزدان پناه، يدالله، مباني و اصول عرفان نظري، ص 591، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، قم، چاپ سوم، 1391ق. [2] . همان، ص 602. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام: 🍃إذا فَسَدَتِ النِّيَّةُ وَقَعَتِ البَلِيَّةُ 🍃هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش آيد 📚غررالحكم حدیث 4021 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
♨️سوال: 🔰تولد انسان های معلول یا ناقص الخلقه چطور با عدل خدا سازگار است؟ ✍️پاسخ: ✅جهانى که ما در آن زندگى مىی کنیم، جهان ماده است، یعنى هر چیزى در شرایط خاص و با علل و اسباب خاص خود به وجود مى آید و تدریجاً کامل مى گردد. اگر شرایط و حدود آن مراعات نشود، موجودى ناقص و بى فایده و گاه زیانبار به دست مى آید. میوه درخت در موقعى به صورت کامل به دست مى آید که باغبان آن را به موقع آب و کود دهد و به کلیه اصول رشد توجه داشته باشد و آنها را فراهم آورد. در غیر این صورت میوه درخت به صورت کامل به دست نمى آید، زیرا جهان مادى و طبیعى این طور نیست که در هر شرایطى موجودات سالم و کامل تحویل دهد. پس براى به دست آمدن میوه سالم و کامل، باغبان باید آن چه را در پرورش و تکامل آن لازم است، مراعات کند. همچنین براى نوزاد سالم ضرورت دارد پدر و مادر، آن چه را در پرورش و تکامل او لازم و مفید است، بدانند و آنها را همیشه مراعات کنند. ما هستیم که در بسیارى از موارد در اثر مراعات نکردن شرایط بهداشتی، کودکان ناسالم به وجود مى آوریم. پس در این گونه موارد نباید آن را تقصیر دستگاه آفرینش بگذاریم، زیرا خداوند براى تکامل هر موجودى شرایط خاصى قرار داده است که اگر آنها مراعات شود، هر چیزى نیکو و مفید به وجود خواهد آمد. به عبارت دیگر: سالم و ناقص به دنیا آمدن، علل و اسباب مادى خاص خود را دارد. هر معلول و پدیده اى از علت خاص خود صادر مى شود. بنابر این هر نوع نقصی که در موجودات جهان وجود دارد از ناحیه موجودات است نه خداوند و به تعبیر دیگر فیض از طرف خداوند تمام است و نقص از طرف دریافت کننده فیض است. هنگامی که علت و اسباب و شرایط به وجود آمدن نوزادی ناقص باشد، یا از نظر ژنتیکی( که بسیاری از جهات آن هنوز شناخته نشده) ، نوزاد ناقص به دنیا می آید. جهان آفرینش شرایطى دارد که اگر کسى آنها را مراعات نکند، در نتیجه نواقصی به بار آید، تقصیر از خود او است و ربطى به عالم آفرینش ندارد.(۱) بوعلى سینا مى گوید: خدا زردآلو را زردآلو نکرده بلکه زردآلو را ایجاد کرده است. زردآلو از باب مثال است، منظور همه موجودات است، خدا اشیا را آفریده و آنها ذاتاً اختلاف دارند. قرآن مجید این مطلب را با یک تمثیل بیان کرده و فرموده است: «خدا از آسمان آبى فرود آورد و هر رودخانهاى به قدر ظرفیت خودش سیلان یافت».(۲) یعنى رحمت فیض پروردگار هیچ موجود مستعدى را محروم نمى سازد و براى همه یکسان است، ولى استعداد و ظرفیت موجودات یکسان نیست. استعدادها مختلف است. هر ظرفى به قدرى که گنجایش دارد، از رحمت خدا لبریز مىگردد. پس هر موجودى، حق خود را که امکان داشته دریافت دارد، دریافت کرده است».(۳) بنابراین نباید تصور کرد که خداوند یکى را که ممکن بود زیبا باشد، زشت قرار داد و دیگرى را که ممکن بود زشت باشد، زیبا قرار داد و با قید قرعه و یا یک اراده تبعیضآمیز هر یک از آنها را انتخاب کرد، بلکه هر جزء از اجزاى جهان تنها به همین جور که هست، امکان وجود داشته و خدا همان آفرینش را به آن داده است. اگر بخواهیم از دیدگاه علمى سخن گوییم، این گونه مىتوان گفت که هر ماده با توجه به ویژگى و شرایط خود از وجود و کمالات وجود برخوردار مىشود. تفاوت هایى که در جهان مادى و طبیعى وجود دارد، براساس تفاوت در عناصر مادى است، مثلاً کسى که از نظر زیبایى یا زشتى، شکل و وضعى خاص دارد، بر اثر تفاوت ژنتیکى و عوامل محیطى و مادى وراثت و... است که هزاران مورد شناخته شده و یا ناشناخته در طبیعت در آنها دخالت دارد و یا حتى امور غیر مادى مانند نحوه آمیزش یا مواد و غذاهایى که پدر و مادر قبل از آمیزش، یا مادر بعد از آن در دوران جنینى تغذیه مى کنند یا مانند تأثیر الکل و مواد اعتیادزا در شکل و حالت و وضع و سلامت و بهره هوشى و استعداد کودک که امروزه بدون تردید شناخته شده است. طبق این سخن فیض الهى از ناحیه خدا تمام است و او در حق هیچ موجودى تبعیض روا نمى دارد، بلکه موجودات هستند که به فراخور شأن و جایگاه و مرتبه خود و عوامل دیگر قبول فیض مى کنند و به اندازه استحقاق، در مرتبه اى از عالم هستى جا مى دارند. در جهان خلقت آنچه که وجود دارد تبعیض نیست، بلکه تفاوت است، همان طور که ظرف یک لیترى نسبت به ظرف پنج لیترى مقدار کمترى آب در خود جاى مى دهد. آرى هر موجودى در نظام هستى به میزان ظرفیت خود دریافت فیض مى کند. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیرا لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیها لَكُمْ مِنَ الْكِبْرِ، وَالزَّكاةَ تَزْكِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِى الرِّزقِ، وَالصِّیامَ تَثْبیتا لِلاْ خْلاصِ، وَالْحَّجَ تَشْییدا لِلدّینِ.(ریاحین الشّریعة : ج ۱، ص ۳۱۲، فاطمة الزّهراء علیها السلام : ص ۳۶۰، قطعه اى از خطبه طولانى و معروف آن مظلومه در جمع مهاجرین و انصار) خداوند سبحان ، ایمان و اعتقاد را براى طهارت از شرك و نجات از گمراهى ها و شقاوت ها قرار داد. و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاكى از هر نوع تكّبر، مقرّر نمود. و زكات (و خمس ) را براى تزكیه نفس و توسعه روزى تعیین نمود. و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده ، لازم دانست . و حجّ را براى استحكام اءساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اصلانمیتونم ارادمو قوی کنم. بهترین برنامه ریزیهارو مینویسم اماهمون روزاول، نمیتونم عملیش کنم. ارادم ضعیفه وزود کم میارم. یعنی اصلاازخودم عرضه ای ندارم ✍️پاسخ: ✅تلاش شما برای برنامه ریزی مناسب، ستودنی است. اما شما باید نقاط مثبت و خوبی های خودتان را ببینید و به کارهایی که به خوبی انجام داده اید توجه بیشتری داشته باشید. شما می توانید با توجه و تحسین نقاط قوتتان به خودتان پاداش دهید. (هر چند پاداش به گفتن یک کلمه افتخار آمیز به خودتان باشد). 🔹 از طرفی هنگامی که با مشکل عمل نکردن به برنامه مواجه شدید، سرزنش کردن خودتان، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه باعث کاهش اعتماد به نفس و ضعف اراده می شود. 🔵ضمن اینکه برنامه ریزی اصولی دارد که باید با آن اصول آشنا شد. به عنوان نمونه برنامۀ خوب برنامه ای است که باید قابلیت اجرا داشته باشد، و برنامه ای که قابل اجرا نیست و یا اجرای آن بسیار دشوار است، در واقع مشکل از خود برنامه است نه از اجرا کنندۀ برنامه. پس گاهی اوقات، این برنامه است که نیاز به بازنگری دارد. 🌹👈اما با این حال، برای بهتر شدن وضعیت، و عملی کردن برنامه هایتان، توجه به راهکارهای زیر می تواند به شما کمک کند: 1️⃣. همیشه خودتان را بدون قید و شرط قبول کنید و خودتان را به عنوان اینکه صرفا یک انسان هستید تحویل بگیرید و به خودتان افتخار کنید. 2️⃣. سعی کنید هر کاری را که می خواهید شروع کنید حداقل یک هفته بدون اقدام عملی، محدودیت ها، امتیازات، توانایی ها، موفقیت ها و شکست های خودتان را بنویسید. برای این کار از افرادی که در این زمینه مطلع هستند کمک بگیرید. 3️⃣. اهداف تان را از شروع آن کار و به طور کلی اهداف تان را در زندگی با در نظر گرفتن شرایط مختلف انسانی مانند سن، شخصیت، سلیقه ها و علاقه ها ترسیم کنید. 4️⃣. اهداف بزرگ را به اهداف کوچک ماهانه، هفتگی و روزانه بر حسب اولویت تقسیم بندی کنید. 5️⃣. هر هدفی را که انجام دادید هر چند کوچک، آن را بی ارزش نپندارید و به خودتان پاداش دهید. در ضمن در برنامه روزانه تفریحات مختلف و کارهایی که باعث شادابی و افزایش انگیزه شما می شود بگنجانید. به عنوان نمونه ورزشهای روح افزا مانند شنا، کوه نوردی، بیابانگردی و... می تواند هم سبب افزایش قدرت اراده تان و هم باعث داشتن وقت برای تفریح روزانه تان باشد. 6️⃣. وقتی که احساس تنبلی، خستگی و بی ارادگی می کنید، منتظر نباشید و اقدام کنید. چرا که وقتی شروع کردید خواهید دید که حس و حال انجام برنامه می آید و بعد از مدتی با تقویت خودتان و پاداش دادن به خودتان بعد از انجام هر برنامه ای، به موفقیت در برنامه و انجام برنامه ها نزدیکتر می شوید. 7️⃣. در طی مدت یک هفته و برای هر روز دقایقی را به ارزیابی خود بپردازید، و ببینید که چند درصد کارهایتان از روی اراده بوده و چند درصد بدون اراده. در واقع متوجه خواهید شد که اعمالی که از روی اراده انجام شده بازده بیشتری خواهند داشت. 8️⃣. شما باید تلقین های منفی را کم کم از زبان و ذهن خود خارج کنید و از به زبان آوردن مفاهیمی همچون اینکه: نمیتونم برنامه ام را عملیش کنم ارادم خیلی خیلی ضعیف هست و خیلی زود کم میارم، خیلی تنبل و بی حوصله ام، اعتمادبه نفسم صفر هست، باید خودداری نمود. 🌲بلکه در مقابل کلماتی که اراده شما را تقویت می‌کنند بر زبان بیاورید مانند اینکه: من این برنامه را به هر قیمتی باید انجام دهم یا هیچ چیزی مانع کار من نمی‌شود یا رسیدن به اراده قوی برای من آسان است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
امام باقر عليه السلام: 🍃لاحِرصَ كَالمُنافَسَةِ فِي الدَّرَجاتِ، ولا عَدلَ كَالإِنصافِ، ولا تَعَدِّيَ كَالجَورِ، ولا جَورَ كَمُوافَقَةِ الهَوى 🍃هيچ طمعى همانند مسابقه دادن براى كسب مقام، و هيچ عدالتى همانند انصاف، و هيچ تجاوزى همانند ستم كردن، و هيچ ستمى همانند پيروى از هواى نفس نيست 📚تحف العقول، صفحه286 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: علت ازدواج حضرت علي با همسر ابوبکر چه بوده است؟ 🌺پاسخ: اینگونه ازدواج ها در آن محیط و فرهنگ آن جامعه امری کاملا طبیعی بوده و برای همگان پذیرفته شده بوده است. البته شخصیت ممتاز اسماء بنت عمیس در این ازدواج قطعاً عامل اصلی بوده است.اسماء بن عمیس ابتدا همسر جعفر بن ابیطالب برادر امام علی(علیه السلام) بود که بعد از شهادت جعفر طیار،با ابوبکر ازدواج کرده بود. این بانوی بزرگوار از ارادتمندان و محبان خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) بویژه حضرت زهرا(سلام الله علیها) بودند. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: وَ هُوَ الا مامُ الرَبّانى ، وَ الْهَیْكَلُ النُّورانى ، قُطْبُ الا قْطابِ، وَسُلالَةُ الاْ طْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الا مامَةِ.(ریاحین الشّریعة : ج ۱، ص ۹۳.) در تعریف امام علىّ علیه السلام فرمود: او پیشوائى الهى و ربّانى است، تجسّم نور و روشنائى است، مركز توجّه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاك از خانواده پاكان مى باشد، گوینده‌اى حقّگو و هدایتگر است، او مركز و محور امامت و رهبریّت است. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
امام صادق (ع) : 🍃همه خوبی در خانه ای قرار داده شده و کلید آن، دل برکندن از دنیا قرار داده شده است 📚میزان الحكمه ج3 ص 550 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
👇👇 ♨️سوال: 🔰صله رحم، یعنی رفت و آمد با چه کسانی؟ ✍️پاسخ: ✅مطلق نزدیکان و بستگان البته با این قید که نسبی باشند نه سببی، چه مذکّر باشند و چه مؤنث، جزء ورثه باشند یا نه، محرم باشند یا غیر محرم، مسلمان باشند یا کافر، از طرف پدر باشند یا مادر، یا هر دو. 🍀البته لازم است که از نظر نسبى بسیار دور نباشند تا مردم آنها را از اقوام و ارحام شخص بدانند و گرنه باید گفت همه ی انسانها از اقربا و بستگان همند؛ بر اساس این نظر، میزان و معیار در تمامى این موارد عرف است. در کنار این قول بعضی از علما رحم را اقوامی می دانند که در طبقات ارث قرار می گیرند که شامل تمام فرزندان و حتی نوه های خاله، دایی، عمه و عمو می شود. 🌱لذا تمام افرادی که ذکر شد، جزء صله رحم انسان می شوند و عدم نیکی و خدمت به آنها، ترک صله رحم حساب می شود. 🔺ترک صله رحم در هیچ شرایطی جایز نبوده، مگر این که ارتباط با آنان موجب انجام گناه و معصیت الهی بشود که در اینصور فاصله گرفتن از آنها لازم است. 🖊البته تا آنجا که می توان باید قطع رحم ننمود و از روشهای مختلف به آنها ارتباط داشت، حتی اگر از کیش و آیین شما نباشند. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰کسي که دردرجه پايين بهشت باشد ازتمام نعمت هاي کسي که دربالاترين درجه بهشت باشد استفاده مي کند. پس ديگر انسان چرا در دنيا براي به دست آوردن درجات بهشت تلاش کند؟ ✍️پاسخ: ✅عدالت خداوند مقتضي آن است كه بهشت داراي درجات مختلفي باشد. لذا بهشت داراي درجات مختلف است و هر انساني به حسب كمال و ارزش خود در بهشت درجات دارد و هر عمل خيري آدمي را درجه اي بالاتر مي برد و در اين ميان ممكن است افرادي با ورود به جهنم، پاك شده و در نهايت به بهشت وارد شوند و طبيعي است كه درجه وي بسيار متفاوت از شخصي است كه در عمر خود مرتكب گناه نشده و يا احياناً بسيار كمتر گناه كرده است. البته در برخي از روايات اشاره شده است كه درجات بهشت به تعداد آيات قرآن است."عَلَيْكُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ فَإِنَّ دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ عَلَى عَدَدِ آيَاتِ الْقُرْآن..." (1)بر شما باد بخواندن قرآن كه درجات بهشت بشماره آيات آن است ..." لذا براي بهشت درجات زيادي بيان شده است و آنچه به عنوان عدد 7 و يا 8 بيان شده، ناظر به درهاي بهشت و جهنم است در حديثي از رسول خدا(ص)نقل شده است كه فرمود"... لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةُ أَبْوَابٍ وَ لِلنَّارِ سَبْعَةُ أَبْوَاب..."(2)... بهشت را هشت در است و دوزخ را هفت‌ ..." اما در عين حال براي فرق دقيق مقامات بهشت، توجه داشته باشيد كه كيفيت زندگي قيامت و اهل بهشت با زندگي در دنيا متفاوت است و جزئيات و كيفيت نحوه زندگي انسانها در آن براي كسي جزء حضرات معصومين (ع)روشن نيست و ما تنها بر اساس برخي آيات و روايات به مواردي بسيار اندك از نحوه زندگي در آخرت آگاه هستيم. لذا اينكه اساساً زندگي در بهشت چگونه بوده و ملاك دقيق درجه و رفاه افراد به چه شكل است؟ خصوصيات دقيق هر درجه چه چيزي مي باشد و...از اموري است كه عقل به آن دسترسي نداشته و در روايات نيز به اين مسئله به صورت روشن اشاره نشده است. لذا به صورت كلي مي توان براي درجات اهل بهشت فرقهايي بيان كرد. ولي در عين حال مسلم آن است كسي كه وارد بهشت شود در هر شان و مرتبه و درجه اي كه قرار داشته باشد، از يك سري خدمات عمومي بهشت و از امتيازات كلي زندگي بهشتي برخوردار مي شود. از جمله اينكه در بهشت، مرگ و بيماري، غم و اندوه، رنج و درد وجود ندارد. هيچ نوع عذاب روحي و جسمي بهشتيان را آزار نخواهد داد؛ كه اصلا آزار و سختي با اصالت بهشت سازگار نيست. اما فارغ از درجات عمومي كه براي همگان يكسان است، نعمتهايي در بهشت وجود دارد كه به برخي اختصاص داشته كه ديگران از آن محروم هستند و بالاترين درجه آن رسيدن به مرحله قرب الهي است كه خداوند در قرآن از آن به برترين درجه بهشت ياد مي كند"خداوند به مردان و زنان باايمان، باغهايى از بهشت وعده داده كه نهرها از زير درختانش جارى است جاودانه در آن خواهند ماند و مسكنهاى پاكيزهاى در بهشتهاى جاودان (نصيب آنها ساخته) و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه اينها) برتر است و پيروزى بزرگ، همين است."(3) بنابراين سعادت افراد در بهشت، درجات مختلفي دارد كه ممكن است علاوه بر نعمتهاي مادي، نعمهاي معنوي را نيز شامل شود. مثلاً ممكن است شخصي با درجه اي خاص، در عين اينكه از نعمتهاي مادي بيشتري نسبت به افراد پائين تر برخوردار بوده، اما از همنشيني با امام محروم شود و يا احياناً شخصي به درجه همنشيني امام نيز برسد. اما در عين حال به مقام قرب و رضوان الهي نرسد. پي نوشت ها: 1. شيخ صدوق، امالي، ترجمه كمرهاي، محمدباقر، چ اسلاميه، تهران، 1376 ش 359. 2. همان ص 66. 3. توبه (9)آيه 72. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
امیرالمومنین علی علیه السلام : 🍃آنکس که از تنبلی و سستی پیروی نماید،حقوق خویش را در جمیع شئون زندگی، ضایع کرده است. 📚نهج البلاغه، ح231 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا انسان های معمولی نمی توانند لذت بالاترین و آخرین جایگاه و مقام را در نزد پروردگار درک کنند؟ ✍️پاسخ: ✅یکی از اسماء حق تعالی «الفیاض» است. صیغه مبالغه «فیض» که بیانگر شدت فیض رساندن می باشد. یعنی فیض و رحمت بی انتهای خدا برای همه مخلوقات بطور یکسان درحال باریدن و تنزل است. این از جانب خداوند. ولکن باید توجه داشته باشیم از ناحیه مخلوقات هم شرطی وجود دارد و آن قابلیت آنان برای کسب این فیض الهی است. بارش آب از آسمان برای همه زمین ها بطور یکسان است. اما در زمینه مستعد و قابل، مانند زمین نرم به چمنزار و سبزه زار و گلستان تبدیل می شود. ولی در زمین شوره زار، خس و علف هرز می روید. «باران که در لطافت طبعش خلاف نیست/در باغ لاله روید و در شوره زار خس» پس خداوند فیضش برای همه مخلوقات یکنواخت است. اما این مخلوقاتند که براساس قابلیت شدت و ضعف دارند. البته برخورداری از آن مقام، تفضلی محض نیست، بلکه اکتسابی هم می باشد. یعنی آن قابلیت را به وجود آوردند که شایسته چنین مقامی شدند. کجا ما می توانیم مانند پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) عبادت کنیم که در شأن ان حضرت آمده« أَنَّهُ قَامَ فِي الصَّلَاةِ حَتَّى تَوَرَّمَتْ قَدَمَاه (۱) آن قدر در نماز می ایستاد که قدم های حضرت بر اثر کثرت عبادت متورم می شد.». آیا ما تا به حال خدا را اینگونه عبادت کرده ایم؟ حال آن همه زحمات و خون دل هایی که برای اسلام خورد به کنار. از شکمبه گوسفند بر سر حضرت ریختن تا محاصره اقتصادی، هجرت، جنگ و جهاد هایی که انجام داد و... و یا در مورد حضرت زهرا (علیها السلام) آمده آن قدر در محراب عبادت می ایستاد که قدوم حضرت متورم می شد.(۲) در کنار آن حفظ حجابی که داشت، آن زحماتی که برای اسلام کشید، دفاع از ولایت، و... و یا مانند امام سجاد (علیه السلام) که آن قدر خدا را عبادت می نمود که به «زین العابدین» و یا «ذو الثفنات» «صاحب پینه ها»، معروف شدند. یعنی بر اثر کثرت سجده محل سجود حضرت، پینه می بست و با این حال این شخصیت عظیم با همه این اوصاف وقتی به جد بزرگوارش امیر المومنین (علیه السلام) اشاره می کنند، می فرمایند « و من یقدر علی عبادة علی ابن ابی طالب(علیه السلام) (۳) چه کسی قادر است مانند علی ابن ابی طالب (علیه السلام) عبادت کند». آیا ما انسان های معمولی این گونه خدا را عبادت می کنیم که توقع داریم، جایگاهی همانند آنان عزیزان داشته باشیم. کسانی که تمام زندگی اشان را وقف اسلام کردند. شخصیتی مانند امام حسین (علیه السلام) آن قدر عاشق نماز است که حتی شب آخر عمرشان را مهلت می گیرد تا آخرین راز و نیازها را با معبودش داشته باشد و در روز عاشورا چنان عبادت عملی خود را به منصه ظهور می رساند که نه تنها جان خویش، بلکه برادرها و برادر زاده ها، فرزندی مانند علی اکبرش (علیه السلام) تا طفل شیرخوارش را فدای حضرت حق می نماید. خب طبیعی است که باید مقامی خاص را پیش خدا داشته باشد. البته راه برای ما هم باز است که به مقامی برسیم که به تعبیر قرآن از بهشت حور و قصور عبور کنیم و به «جنت ذات» نائل آییم.«فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِی (۴) باز آى و در صف بندگان خاص من در آى. * و در بهشت من داخل شو. » پی نوشت: ۱.مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار(ط-بیروت)،ج۱۰، ص۴۰، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ ق. ۲.همان ج۴۳، ص۸۴. ۳.خوئی،ابوالقاسم، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، ج۲، ص ۴۰۹، مکتبة الاسلامیة، تهران. ۴.فجر/۲۹-۳۰. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰این صحیح است که اگر در زندگی تلخی نباشد، شیرینی معنا ندارد؟ ✍️پاسخ: ✅بله صحیح است. جمله ای در فلسفه معروف است که تعرف الاشییاء باضدادها، ییعنی هر چیزی را به واسطه ضدش باید شناخت. 📍اگر ما روز را درک می کنیم، به این دلیل است که شب امده، تاریکی را با خود اورده، و رفته و روز پدیدار شده. لذا اگر تمام 24 ساعت، روز بود، روز برای ما قابل ادارک نبود. اگر ما سلامتی را درک می کنیم، چون چند صباحی درد بیماری را کشیده ایم و از درد به خود پیچیده ایم و حال که ان درد التیام یافته، سلامتی برای ما قابل ادراک است. لذا اگر همیشه سالم باشیم. سلامتی برای ما قابل ادراک نیست. 🔶مثل معروفی است كه ماهی ای كه هیچ وقت از آب بیرون نیامده بود و غیر آب چیزی ندیده بود، به فكر افتاد كه این آب كه این قدر از او تعریف می كنند و می گویند مایه ی حیات است، چیست و كجاست؟ چرا من او را نمی بینم؟ دنبال كسی می رفت كه آب را به او نشان بدهد تا اینكه روزی از آب بیرون افتاد و در تب و تاب قرار گرفت، آن وقت فهمید كه آب چیست و چه اثری برای او داشته و زندگی اش وابسته به او بوده. 🔹بحث تلخی و شیرنی هم به همین صورت است. اگر ما شیرنی زندگی را درک می کنیم، به این خاطراست که چند صباحی مشکلات و تلخی زندگی را لمس نموده ایم و حال که ان مشکلات تمام شده، شیرینی زندگی خود را نشان می دهد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
امیرالمؤمنین عليه السلام: 🍃لاتَصفُو الخُلَّةُ مَعَ غَيرِ أديبٍ 🍃دوستى، جز با شخص با ادب، خالص نمى شود 📚غررالحكم حدیث 10599 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: إلَیْكُمْ عَنّى ، فَلا عُذْرَ بَعْدَ غَدیرِكُمْ، وَالاَْمْرُ بعد تقْصیركُمْ، هَلْ تَرَكَ ابى یَوْمَ غَدیرِ خُمّ لاِ حَدٍ عُذْوٌ.(خصال : ج ۱، ص ۱۷۳، احتجاج : ج ۱، ص ۱۴۶.) خطاب به مهاجرین و انصار كرد و فرمود: از من دور شوید و مرا به حال خود رها كنید، با آن همه بى تفاوتى و سهل انگارى هایتان ، عذرى براى شما باقى نمانده است . آیا پدرم در روز غدیر خم براى كسى جاى عذرى باقى گذاشت؟ 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 " فجر فاطمی " به # مناسبت تلاقی ایام الله و دهه‌ی در انتشار ، شما هم سهیم باشید. دریافت کلیپ با کیفیت های دیگر : https://www.aparat.com/v/ugmfe @zekreelahi
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰خواص و ثواب ذکر لا اله الا انت سبحانک اني کنت من الظالمين در سجده نماز يوميه را بفرماييد . ✍️پاسخ: ✅ این که این ذکر در سجده نماز واجب چه ثوابی دارد چیزی بیان نشده است و توصیه ای هم نشده است که این ذکر را در سجده نماز واجب بخوانید ولی ذکری است که امام صادق ع فرمود تعجب می کند از کسی که غم و اندوه او را فرا گرفته است و این ذکر را نمی گوید در حالی که خداوند بعد از این ذکر می فرماید ما او را ازغم نجات دادیم و برای حوائج مهم توصیه شده است که 400مرتبه در حالت سجده خوانده شود . 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
امام على عليه السلام: 🍃كسبُ العَقلِ الاعتِبارُ و الاستِظهارُ 🍃دستاوردِ خرد، پند گرفتن و احتياط است 📚غررالحكم حدیث 7227 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: لاتُصَلّى عَلَیَّ اُمَّةٌ نَقَضَتْ عَهْدَاللّهِ وَ عَهْدَ ابى رَسُولِ اللّهِ فى امیرالْمُؤ منینَ عَلیّ، وَ ظَلَمُوا لى حَقىّ، وَاءخَذُوا إ رْثى ، وَخَرقُوا صَحیفَتى اللّتى كَتَبها لى ابى بِمُلْكِ فَدَك.(بیت الا حزان : ص ۱۱۳، كشف الغمّة : ج ۲، ص ۴۹۴). افرادى كه عهد خدا و پیامبر خدا را درباره امیرالمؤمنین علىّ علیه السلام شكستند، و در حقّ من ظلم كرده و ارثیّه‌ام را گرفتند و نامه پدرم را نسبت به فدك پاره كردند، نباید بر جنازه من نماز بگذارند. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈