eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
697 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹امام رضا عليه السلام: 🍃فطرُكَ أخاكَ الصّائِمَ أفضَلُ مِن صيامِكَ 🍃افطارى دادن تو به برادر روزه دارت، فضيلتش بيشتر از روزه داشتن توست 📚الكافی ج 4 ص 68 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰هنگام ظهور حضرت مهدي (عج) چند نفر رجعت مي کنند و آنان چه کساني هستند؟ ✍️پاسخ: ✅رجعت برای همه مردم نیست بلکه مخصوص مؤمنان خالص و کفار و منافقان خالص است، از جمله مؤمنان رجعت کننده، پیامبران و امامان معصوم(ع) هستند و اولین امامی که در زمان رجعت و پس از امام مهدی(ع) حکومت عدل جهانی را برعهده می‌گیرد، حضرت امام حسین(ع) است که سال‌های بسیار حکومت خواهد کرد. ضمن اين كه برای همه مومنان و منتظران واقعی ظهور مهدی (عج) که پیش از ظهور آن عزیز از دنیا رفتند امکان رجعت به دنیا و یاری آن امام وجود دارد، اما بايد ويژگي و شاخصه لازم را داشته باشند. به جز پيامبران الهي، معصومين(ع) و ياران خاص آنها هيچ نام ديگري در اقوال تاريخي مبني بر رجعت كنندگان پس از ظهور ثبت نشده و قطعا اين بزرگواران مصداق عيني انسانهاي پاك و صالح هستند چرا كه در دوران ظهور دو دسته به اين دنيا بر مي گردند، اول صالحان و دسته دوم ستمكاران هستند. در منابع تعداد مشخصی از رجعت کنندگان نیافتیم. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: چرا در نماز، دو سجده می کنیم؟ 🌺پاسخ: اگر چه عبادات از امور تعبدی هستند، همین‌طور برخی از اجزا و شرایط آنها، و طبیعی است که انسان چندان دست‌رسی به فلسفه آنها ندارد، اما در عین حال در برخی از روایات وارده از سوی پیشوایان دین، در مواردی از امور تعبدی - از جمله آنچه در پرسش مطرح شده است - به حکمت‌هایی اشاره شده است: ☘ «فَإِنْ قَالَ فَلِمَ جُعِلَ رَکْعَةً وَ سَجْدَتَیْنِ قِیلَ لِأَنَّ الرُّکُوعَ مِنْ فِعْلِ الْقِیَامِ وَ السُّجُودَ مِنْ فِعْلِ الْقُعُودِ وَ صَلَاةَ الْقَاعِدِ عَلَى النِّصْفِ مِنْ صَلَاةِ الْقَائِمِ فَضُوعِفَ السُّجُودُ لِیَسْتَوِیَ بِالرُّکُوعِ فَلَا یَکُونُ بَیْنَهُمَا تَفَاوُتٌ لِأَنَّ الصَّلَاةَ إِنَّمَا هِیَ رُکُوعٌ وَ سُجُودٌ»؛[1] و اگر کسی بپرسد که چرا هر رکعت یک رکوع و دو سجده دارد؟ گفته مى‌شود؛ زیرا رکوع نماز از افعال حال قیام است و سجده از افعال حال قعود و نشستن است، و نماز نشسته نصف نماز ایستاده است؛ لذا سجده دو بار مقرّر شد تا با رکوع برابر باشد، و میان آن دو تفاوت نباشد؛ چرا که نماز رکوع است و سجود. «سُئِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) عَنْ مَعْنَى السُّجُودِ فَقَالَ مَعْنَاهُ مِنْهَا خَلَقْتَنِی یَعْنِی مِنَ التُّرَابِ وَ رَفْعُ رَأْسِکَ مِنَ السُّجُودِ مَعْنَاهُ مِنْهَا أَخْرَجْتَنِی وَ السَّجْدَةُ الثَّانِیَةُ وَ إِلَیْهَا تُعِیدُنِی وَ رَفْعُ رَأْسِکَ مِنَ السَّجْدَةِ الثَّانِیَةِ وَ مِنْهَا تُخْرِجُنِی تَارَةً أُخْرَى»؛[2] از امام على(علیه السلام) از فلسفه سجده اول سؤال شد، حضرت فرمود: سجده اول به این معنا است که خدایا اصل ما از خاک است. و معناى سربرداشتن از سجده این است که خدایا ما را از خاک خارج کردى. و معناى سجده دوم، این است که خدایا دو باره ما را به خاک برمى گردانى. و سربرداشتن از سجده دوم به معناى این است که خدایا یک بار دیگر در قیامت از خاک بیرونمان خواهى آورد. این سخن اشاره یه این آیه شریفه دارد: «مِنْها خَلَقْناکُمْ وَ فیها نُعیدُکُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُکُمْ تارَةً أُخْرى»؛[3] ما شما را از آن [زمین] آفریدیم و در آن بازمى‌گردانیم و بار دیگر (در قیامت) شما را از آن بیرون مى‌آوریم. [1]. ابن بابویه، محمد بن على، عیون أخبار الرضا علیه السلام، محقق، مصحح، لاجوردى، مهدى، ج 2، ص 108، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1378 ق. [2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 82، ص 139، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [3]. طه، ۵۵. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹امام على عليه السلام: 💥رياكار را سه نشانه است: 👈وقتى چشمش به مردم مى افتد كوشا مى شود 👈وقتى تنهاست سستى و تنبلى مى ورزد 👈دوست دارد كه در هر كارى ستايش شود 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰سوال اگر شخصی در سحر ماه رمضان بدون تحقیق ازوقت چیزی خورده و بعد مشخص شود که (موقع اذان یا بعد آن) سحری خورده، تکلیف روزه اش چیست؟ واگر آن روز را امساک نکند کفاره دارد؟ ✍️پاسخ: ✅الف: روزه همه مراجع: روزه اش باطل است بایدآن روز را امساک کند وبعد قضای روزه را بگیرد. ✅ب: کفاره طبق نظر آیت الله زنجانی: اگر آن روز را امساک نکرد کفاره نیز دارد طبق نظر آیات عظام مکارم،خامنه ای: اگر آن روز را امساک نکرد کفاره ندارد 📚توضيح المسائل 16 مرجع، مسأله 1688 - عروه الوثقی مع التعلیقات، ج2،کتاب الصوم، فصل فی الوجوب القضا دون الکفاره ، الرابع - منهاج الصالحین ،ج 1،کتاب الصوم، مساله 1023 زنجانی،جزوه استفتائات روزه،سوال8 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از ذکر
ahamiyate shabzeindedari .mp3
2.99M
#پادکست "زمان ملاقات" 🔹هر چه می خواهی می توانی در ملاقاتت با خدا بگیری 🌺آماده باش زمان ملاقات، خواب نمانی در #ثواب انتشار ، شما هم سهیم باشید. #قرآنی #اخلاقی @zekreelahi
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰 آيا در صورت خواندن نماز شب تمام تمام گناهان حتي گناهان کبيره بخشيده مي شود يا خير؟ ✍️پاسخ: ✅گناهان چه صغيره و چه کبيره تنها به وسيله توبه بخشيده مي شود. توبه يك نوع انقلاب دروني و پشيمان شدن از ارتكاب به گناه است. گناهكار بايد تصميم بگيرد كه ديگر آن گناه را انجام ندهد. به تعبير ديگر، توبة راستين و واقعي داراي چند ركن است: 1. پشيماني از گناهان سابق 2. ترک گناه در حال حاضر 3. تصميم بر ترک گناه در آينده 4. جبران گناهان با انجام کارهاي خير 5. استغفار با زبان. از اركان مهم توبه، جبران گناه است و از اين جبران، در روايات به «كفارات» و «تكفير» تعبير شده است. کفاره برخي از گناهان به طور خاص مشخص شده است مثل کفاره روزه خواري عمدي که گرفتن 60 روزه و يا اطعام 60 فقير است. يا حقي را از کسي ضايع کردن که کفاره آن اداي آن حق و راضي کردن اوست. اما کفاره ساير گناهان جبران آن با انجام کار خير است. خداوند متعال ميفرمايد: من تاب و عمل صالحا فانه يتوب الي الله متابا. کسي که توبه کند و عمل صالح انجام دهد به سوي خدا بازگشته است.(1) بنابراين خواندن نماز شب به عنوان يک عمل صالح در تکميل و کمال توبه نقش دارد. اما حقيقت توبه همان پشيماني و تصميم بر ترک گناه است. موفق باشيد. (1) فرقان، 71. 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: روزه گرفتن بخاطر ریا 🔰تکلیف شخصی که بخاطر ریا روزه گرفته است ،چیست؟ ✍️پاسخ: ✅همه مراجع: روزه ازعبادات است وباید با قصد قربت واطاعت خداوند انجام شودواخلاص درنیت رعایت شود و روزه ای که به خاطر ریا گرفته شود باطل است وباید قضا شود. 📚توضيح المسائل 16 مرجع مسأله 1688- عروه الوثقی مع التعلیقات،ج2،کتاب الصوم،النیه - منهاج الصالحین،کتاب الصوم،مسأله970 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹امام حسين عليه السلام: 🍃نه عفّت و مناعت مانع روزى مى شود و نه حرص زدن روزى بيشتر مى آورد؛ زيرا روزى تقسيم شده 📚ميزان الحكمه ج3 ص 25 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
👇👇👇 ذکری برای پیدا شدن گمشده‼️ ♨️سوال: 🔰براي پيدا شدن گمشده بايد چه دعايي را بخوانيم؟ ✍️پاسخ: 1- از حضرت علی علیه السلام نقل است: هر کس گمشده ای دارد دو رکعت نماز بخواند در هر رکعت بعد از حمد، سوره یس را قرائت کند . بعد از نماز بگوید : اللَّهُمَ يَا هَادِيَ [رَادَّ] الضَّالَّةِ رُدَّ عَلَيَّ ضَالَّتِي(1) 2- همچنین از امام باقر علیه السلام نقل شده است: دو رکعت نماز بخواند و بعد از نماز بگوید : اللَّهُمَ رَادَّ الضَّالَّةِ هَادِياً مِنَ الضَّلَالَةِ رُدَّ عَلَيَّ ضَالَّتِي (1) 1-جنة الامان ص 182 2-الامان من اخطار الاسفار ص 122 - مکارم الاخلاق ص 260 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا برای نماز غفليه سند معتبر وجود دارد؟ ✍️پاسخ: ✅نماز غفيله در منابع معتبر و درجه اول روايي ( مانند وسايل الشيعه) نقل شده است هر چند از نظر سندي ضعفي دارد ولي ضعف سند آن با اعتماد علما جبران شده و و فتوا به استحباب نماز داده اند بعضي از علما هم سند را صحيح مي دانند1 وَ فِي الْمِصْبَاحِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ صَلَّى بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي الْأُولَى الْحَمْدَ وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً- إِلَى قَوْلِهِ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ - وَ فِي الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ قَوْلَهُ وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ «5» إِلَى آخِرِ الْآيَةِ فَإِذَا فَرَغَ مِنَ الْقِرَاءَةِ رَفَعَ يَدَيْهِ وَ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَفَاتِحِ الْغَيْبِ الَّتِي لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا أَنْتَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ- وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا- وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ أَنْتَ وَلِيُّ نِعْمَتِي وَ الْقَادِرُ عَلَى طَلِبَتِي تَعْلَمُ حَاجَتِي فَأَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ لَمَّا قَضَيْتَهَا لِي- وَ سَأَلَ اللَّهَ حَاجَتَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ مَا سَأَلَ.2 هشام بن سالم از امام صادق(ع) ضمن بيان کيفيت خواندن اين نماز نقل مي‌کند: هر کس اين دو رکعت را بين نماز مغرب و عشاء بخواند و حاجت خود را طلب نمايد خداوند حاجت او را بر آورده نمايد و آن چه را خواهد به او کرامت فرمايد. 1. سايت آيت الله ميرزا جواد تبريزي 2.وسائل الشيعة، ج8، ص: 121 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا زن و مرد در امتحان های دنیا و پاداش های آخرت یکسانند؟ ✍️پاسخ: ✅1- بر خلاف تصور شما بدیهی است که در فرایند زندگی زن گرچه رنج بسیار را متحمل می شود ولی این امر به گونه ای جبران می گردد؛ به همین دلیل (که رنج دوران بارداری و بعد از تولد را باید بکشد) مورد توجه خاص خدا است. در نتیجه حق مادر از حق پدر بیشتر است(۱). مادر به خاطر تحمل سختی های دوران بارداری و شیر دادن و بزرگ کردن فرزند پاداش های عظیمی دارد که مرد از آن ها بی بهره است. در هر حال خداوند این رنج و مشقت را هم زمینه کمال و سعادت برای بانوان قرار داده و هم آن را با عطایای دنیوی و اخروی بسیار زیاد جبران نموده است که این امر در روایات بسیاری مورد توجه قرار گرفته است: رسول خدا (ص) فرمودند : اگر زنی در هنگام زایمان بمیرد، خداوند نامه عملش را نخواهد گشود ( و او را بی حساب به بهشت خواهد برد).(۲) تحمل درد زایمان و بعد از آن، برای زنان از عبادت هفتاد سال که روزها روزه و شب ها به عبادت باشند، بهتر است.(۳) ۲- مطمئن باشید که در بهشت نیز از لذت های زنان کاسته نخواهد شد بهشت هم متعلق به همه مردان و هم به همه زنان صالح است. خدا در پاداش دادن هیچ تفاوتی بین زن و مرد قرار نداده است. یقینا روایات ما هم در مقام بیان چنین مساله ای نخواهد بود .آنچه در وصف همسران بهشتی در آیات قرآن آمده، تنها بخشی از نعمت های بهشتی است، گرچه حتی همین مورد اختصاص به مردان ندارد. طبق آموزه‌های وحیانی در بهشت هر کدام از مرد و زن از نعمت و لذات مناسب خود با همسران پاکیزه برخوردارند .این موهبت اختصاص به مردان ندارد. به عنوان نمونه قرآن کریم می فرماید: «وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ؛(۴) برای بهشتیان در آن جا همسرانی پاک و پاکیزه است». ضمیر «هم» در آیه به همة بهشتیان اعم از زن و مرد برمی‌گردد، نه فقط به مردان بهشتی. ازواج جمع زوج به معنای همسر است ،نه زوجه به معنای زن. در آیه دیگر هم می‌فرماید: «وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ؛(۵) آن ها را با همسرانی درشت و زیبا چشم تزویج گردانیم» در این آیه ضمیر« هم» به همه بهشتیان برمی‌گردد. «حورعین» وصف زیبایی همسران بهشتی اعم از زن و مرد است، زیرا واژه «حور » جمع احور (مرد سیاه چشم) و جمع حوراء (زن سیاه چشم) است. واژه «عین» جمع اعین (مرد درشت چشم) و جمع عینتا (زن درشت چشم) است.(۶) پس داشتن همسر در بهشت برای مرد و زن مطرح است. گرچه قرآن کریم به صورت اختصاصی به عنوان پاداش برای زنان چیزی را بیان نکرده است، آن هم شاید به دلیل حفظ ادب از همسران زنان و چگونگی کیفیت لذت بردن آن ها از مردان بوده که به تفصیل و روشنی سخن نگفته، ولی زنان مثل مردان از لذات بهشتی مناسب مورد علاقه شان برخوردار هستند. در برخی آیات قرآن آمده است: «فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْينُ؛ (۷) در آن (بهشت) آنچه دل ها مىخواهد و چشم ها از آن لذت می برد، موجود است و شما هميشه در آن خواهيد ماند». طبق این آیه که مطلق آمده ،معلوم می شود که لذت های گوناگون بهشتی عمومی است و اختصاص به مردها ندارد. به لحاظ عدد هم محدود نیست. اما کیفیت و جزئیات مسئله به طور کامل برای کسی مشخص نخواهد بود. پس هیچ کدام از زن و مرد از لذت های مورد علاقه شان بی نصیب نخواهند بود. ۳- تعدد زوجات برای مرد در صورتی مجاز است که عدالت را بین همسرانش رعایت نماید عدل به معنای آن است که به هریک از همسران، حق شرعی او داده شود و هریک به حقی که به گردن شوهر دارند برسند. در رعایت عدالت بین دو همسر،شرط است که هر یکی از همسران به حق شرعی خود برسند، حال در بعضی موارد تساوی شرط است تا رضایت حاصل شود مانند پرداخت نفقه به مقدار واجب، و در برخی موارد رعایت عدالت به رعایت حق همسر حاصل می شود مانند بیتوته و همخوابی کردن باهمسر. پس جای نگرانی نیست. پی نوشت ها: ۱. شیخ حر عاملي، وسایل الشیعه، موسسه آل البيت، قم،۱۴۰۹ ه.ق، ج۱۵، ص۹۵. ۲.محدث نوري، مستدرک الوسائل، موسسه آل البيت، قم، ۱۴۰۸ق، ج۲، ص۵۰. ۳. همان، ص۴۱. ۴ بقره(۲) آیه ۲۵. ۵ دخان(۴۴) آیه ۵۴. ۶. ناصر مکارم، پیام قرآن، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران ـ ۱۳۷۷ ش. ج۶، ص ۲۶۱. ۷.زخرف(۴۳) آیه ۷۱. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈