👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا پيامبر (ص) جانشيني حضرت علي(ع) را در خود مکه که تعداد بيشتري از مسلمانان از کشورهاي ديگر هم حضور داشتند بيان نکردند و آن را در غدير خم با مردم در ميان گذاشتند؟
✍️پاسخ:
✅پیامبر گرامی اسلام(ص) تنها بر اساس فرمان خداوند عمل می کرد. اگر چه پیامبر اسلام(ص) قبل از غدیر بارها وصایت و جانشینی حضرت علی(ع) را بیان کرده بود که حدیث (یوم الدار و بدء الدعوة) و دیگر احادیث شهرت دارند ولی جریان غدیر که تأکید بیانات قبلی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود به دستور صریح خداوند بود و این دستور بعد از اتمام مراسم حج و در راه بازگشت پیامبر اکرم(ص) به مدینه صادر شد.
هنگامی که کاروان به سرزمین (رابغ) که در سه میلی (جحفه) قرار دارد رسید این وحی در نقطه ای به نام غدیر خم فرود آمد و با آیه
«یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ،
ای پیامبر! آن چه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام ندادهای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه میدارد؛
و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمیکند» [سوره مائده آیه 67.]، پیامبر اسلام مأمور نصب حضرت امیر(ع) به مقام خلافت و وصایت شده است. با این حال وجهی برای این سؤال باقی نمی ماند که چرا پیامبر(ص) قبل از دستور خداوند این عمل را انجام نداده است چون مراسم حج و مکه، قبل از فرا رسیدن این فرمان الهی بوده است.
علاوه بر این منطقه غدیر منطقه ای بود که در آن جا کاروانان از هم جدا می شدند و هر کدام راهی منطقه خود می شدند این کاروان عظیم مسلمانان قبل از پراکندگی و درست در محل تقسیم راهها، سه روز بار انداخته و آماده مراسم غدیر می شوند این در حالی است که مسلمانان از وظایف خود و مناسک حج فارغ البال شده و همگی منتظر رسیدن به منازل و شهرهای خود هستند و سه روز نگه داشتن مردم با این وضعیت کاملاً آنان را مهیا کرده است تا عظمت و اهمیت این موضوع را دریافت کنند.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰لطفا با آیات قرآن طولاني بودن عمر امام زمان(ع) را ثابت کنید؟
✍️پاسخ:
✅در قرآن نامی از امام عصر علیه السلام برده نشده است تا طولانی بودن عمر ایشان بیان شده باشد.
فقط در قرآن ادله ای وجود دارد که میتوان عمر طولانی را اثبات کرد ، )فرقی نمیکند برای چه کسی باشد و قرآن با صراحت از امکان عمر طولانی خبر داده است)مثلا اصحاب کهف سیصد سال زنده بودند و خواب بودند.
و یا در مورد حضرت نوح علیه السلاممیفرماید : وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلاَّ خَمْسينَ عاماً فَأَخَذَهُمُ الطُّوفانُ وَ هُمْ ظالِمُونَ (عنکبوت،14)
و ما نوح را به سوى قومش فرستاديم و او در ميان آنها هزار سال الّا پنجاه سال درنگ كرد امّا سرانجام طوفان آنها را فروگرفت درحالىكه ظالم بودند.
در این مدت دعوت حضرت نوح (علیه السلام) (پس از رسالت و پیش از طوفان) 950 سال بیان شده است و اگر مدت زندگی آن حضرت را پیش از رسالت و بعد از طوفان بر آن بیفزاییم قطعا از مرز هزار سال خواهد گذشت در برخی از احادیث عمر نوح 2500 سال بیان شده است.
و در مورد حضرت عیسی (علیه السلام) می فرماید:
... هرگز او را نکشتند و به دار نیاویختند، بلکه امر به آنها مشتبه شد. آنها که درباره او اختلاف کردند در شک و تردید هستند، به علم و یقین نرسیده اند، از ظن و کمان پیروی می کنند، به یقین او را نکشتند، بلکه خداوند او را به سوی خود بالا برد، که خداوند توانا و فرزانه است(نساء 157)
و آیه ای در قرآن هست که نه تنها از عمر طولانی بلکه از امکان عمر جاویدان خبر می دهد و آن آیه مربوط به حضرت یونس است آنجا که می فرماید:لَلَبِثَ في بَطْنِهِ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (صافات،144)
اگر او یونس در شکم ماهی تسبیح نمی گفت، تا روز رستاخیز در شکم ماهی می ماند.
این آیه صریح است در این که عمر بسیار طولانی (از عصر یونس تا روز رستاخیز) که در اصطلاح زیست شناسان عمر جاویدان نامیده می شود برای انسان و ماهی از نظر قرآن کریم امکان پذیر است.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
#مهدویت
👇👇👇
♨️سوال
🔰آيا با توجه به اين آيه که ميفرمايد خداوند شرک را نمي آمرزد و کمتر از آن هر چه بخواهد مي آمرزد ميتوان بگوييم خداوند صاحب تمام حق بندگانش است و ميتواند کساني که حق الناس گردنشان باشد ولي ادم هاي خوبي باشند شفاعت کند؟
✍️پاسخ:
✅بخشیدن حق دیگری از جانب خدا بدون این که جلب رضایت او بشود ، از عدالت خداوند به دور است . خداوند که عدل مطلق است حقوق بندگان را که بر عهده ما است نمی بخشد وما در برزخ و قیامت با آن دست به گریبانیم؛ به خصوص در محکمه قیامت خداوند به بندگان اعلام می کند برای گرفتن حقوق خود از دیگران اقدام کنند و بدانند که خدا پشتیبان آنان است.این مضمون اعلامی است که در قیامت از طرف خدا صادر می شود:
من خدایی هستم که جز من خدایی نیست ،حاکم عادلی که ستم نمی کنم . امروز به عدل و قسط بین بندگان حکم می کنم و در پیشگاه من کسی نمی تواند به دیگری ظلم کند. امروز حق ضعیف را از قوی می ستانم و صاحب حق اجازه دارد به اندازه حقش از نیکویی های بدهکار بردارد ( و در صورت نداشتن حسنه) یا به اندازه طلبش از گناه خود بر دوش او می گذارد و اگر کسی هم ببخشد ،بر بخشش او جزا می دهم.(1)
بنا بر روایت دیگری از امام علی (ع)،گناهان برسه دسته اند:
گناهان آمرزیده شده که، در دنیا خدا فرد را بر آن عذاب کرده و بزرگوار تر از آن است که دوباره او را عذاب کند.
گناهانی که آمرزیده نمی شوند، یعنی ظلم هایی که بندگان نسبت به هم مرتکب می گردند.
گناهانی که فرد مرتکب شده و توبه کرده و خدا پوشانده است ،بنده در مورد این گناهان هم امید بخشش دارد هم خوف عذاب.(2)
در ادامه همان روایت اول آمده :خدا بندگان را به حق خواهی اجازه می دهد و خلایق همدیگر را شناسایی کرده و به مطالبه حق خود اقدام می کنند .در این میان از کثرت ازدحام و مراجعات چنان تنگی وهول و هراس و ... پیش می آید که همه آرزو می کنند کاش با بخشیدن یکدیگر از این مهلکه نجات یابند .پس منادی خداوند آنان را به بخشیدن یکدیگر و نجات یافتن از این مرحله دعوت می کند . بسیاری برای نجات از مهلکه از هم راضی می شوند ولی بعضی اعلام می کنند :خداوندا طلب ما بزرگتر از آن است که از آن چشم پوشی کنیم. در این موقع به اذن خدا ،کلیددار بهشت قصری بهشتی با متعلقات آن را در افق محشر نمایان می سازد و منادی ندا می دهد: این قصر به کسی داده می شود که از حق برادر دینی اش در گذرد . در اینجا بقیه طلبکاران از حقوق برادران خود با رضایت در می گذرند.
بنا بر این خداوند حق الناس را به ترتیبی که گفته شد ، می آمرزد. در طول عمر خود باید سعی کنیم تا ممکن است به بندگان ظلم نکنیم و اگر ظلمی از ما بر بنده ای واقع شد قبل از آنکه فرصت بگذرد با ادای حق او، از او رضایت بطلبیم . چنانچه رضایت طلبی به دلایل مختلف ممکن نبود یا با مشقت فراوان همراه بود ، کارهای صالح انجام دهیم و ثواب آن را به طلبکاران خود اهدا کنیم ،بدان امید که قیامت از ما بگذرند . در دعا ها هم از خدا بخواهیم کسانی را که بر گردن ما حقی دارند با بخشیدن از دریای بیکران فضل خود ،از ما راضی گرداند. دعای امام سجاد(ع)در روز دوشنبه حاوی چنین مضمونی است.(3)
📚پی نوشت ها:
1- بحار الانوار،ج7،ص268.
2-همان ،ص265.
3-مفاتیح الجنان،دعاهای روز های هفته.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰ذبح عقيقه واجب است يامستحب؟
✍️پاسخ:
✅عقيقه کردن براي فرزندان واجب نيست ولي سفارش فراواني براي انجام دادن اين کار شده است.
🔰آیا درآمد حاصل تبليغات کانال تلگرامي حلال است؟ (مرجع تقلید آیت الله خامنه ای)
✍️پاسخ:
✅درصورتي که کانال مذکور برخلاف قانون نباشد و محتواي سايت که مورد تبليغ قرار مي گيرد از نظر شرعي حرام نباشد تبليغات اشکالي ندارد.و در آمدش حلال مي باشد.
🔰اگر در هنگام نماز شک کنم که تشهد را نخوانده ام حکمش چيست؟
✍️پاسخ:
✅اگر در رکعت سوم شک کند که تشهد را خوانده است يا خير به اين شکيات اعتنا نمي کند.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#احکام
نا امیدی از خدا ‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰 کسي که از خدا ناميد هست چطور میشه به خدا توکل کنه؟
✍️پاسخ:
✅ناامیدی از درگاه پروردگار، یکی از مهمترین حربه های شیطان برای منحرف کردن و به شقاوت کشاندن انسان است. از نحوه سوالتان اینطور برداشت می شود که نسبت به یاری و کمک پروردگار احساس ناامیدی دارید.
توجه بفرمایید که معنای توکل این نیست که خداوند متکفل امورات ما شده و مشکلات زندگی ما را رتق و فتق کند.
سیستم دنیا بر اساس ماده و اصل علت و معلولی ست؛ و البته دعا، توسل و توکل هم به عنوان ابزارهای کمکی در اختیار مومنین قرار داده شده و خداوند اگر مصلحت بداند، آنها را در مواردی، از طریق غیر مادی کمک کرده و یاری می رساند.
با اینحال اصل بر اینست که شما اگر مشکلی دارید، از راه طبیعی خودش آن را برطرف کنید؛
به درگاه خداوند دعا کرده و از او بخواهید که تلاش هایتان را مثمر ثمر قرار دهد؛ و در نهایت به او توکل کرده و نتیجه را به او بسپارید چون می دانید که او هم تواناترین است، هم مهربانترین، و هم نسبت به مصلحت شما حتی از خودتان داناتر است.
موفق باشید
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا از بین تمام معصومین فقط به امام کاظم علیه السلام باب الحوائج گفته اند؟
✍️پاسخ:
✅برآورنده حاجتها و قاضی الحاجات خداوند متعال است.
پیامبران و ائمه و صلحا و شهدا باب الحوایج اند. چون این بزرگواران به جهت قربی که نزد خدا دارند، اگر ما خدا را به حق اینان بخوانیم و از خدا حاجت بخواهیم و یا از روح بلند این بزرگواران بخواهیم که برای ما دعا کنند و از خدا بخواهند حاجات ما روا شود، ممکن است به نتیجه برسیم و این عمل اشکالی ندارد.
این مطلب اختصاص به برخی از اولیای خدا ندارد. تمامی آن بزرگواران و ائمه دارای این مقام هستند، زیرا از يك نظر همه ائمه اطهار و اولياء الهي و فرزندان صالح آنان، باب الحوائج اند و وسيله تقرّب به خداوند و موجب گشايش گره هاي زندگي هستند و اگر امامان معصوم، هر كدام به اسم خاص شهرت پيدا كرده اند، به لحاظ مناسبت هايي بوده كه آن اسامي مبارك در آن تجلّي نموده و ظهور پيدا كرده است. چنانكه از حكمت دعاي توسل اين چنين استفاده مي شود كه هر مشكل و حاجتي را بايد به يكي از ائمه ـ عليهم السلام ـ متوسل شد.
همانگونه كه درباره خداوند نيز چنين است كه انسان مريض به اسم شافي و انسان بدهكار به اسم غني و انسان گناهكار به اسم غفور خداوند توسل جسته و او را به آن ياد مي كنند؛ به همین جهت در راه توفيق طاعت الهي و تقرّب به خداوند مستحب است به اسم مبارك رسول اكرم(ص) فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ و دو فرزند آن، امام حسن و امام حسين(ع) توسل جست (۱) و انسان گرفتار، دردمند و مريض به اسم مبارك امام كاظم (ع) توسل يابد و...
پس آنچه كه امام كاظم(ع) به آن شهرت يافته است، از اين باب بوده است كه بسياري كه به گرفتاري و مشكلات مبتلا بوده اند و دست بشري قادر به گره گشائي آن ها نبوده است، به آن امام متوسل شده و آن حضرت نيز در پيشگاه خداوند از آنان شفاعت كرده و در نزد باري تعالي مقبول واقع شده است و از اين جهت رفع مشكل شده و آن حضرت به باب الحوائج شهرت يافته است وگرنه دليل خاص و يا روايتي به دست نيامده كه لقب باب الحوائج را براي آن حضرت ذكر نموده باشد.
پس ما دليل خاصي بر اينكه لقب اين بزرگوار باب الحوائج باشد بدست نداریم و اين لقبي است كه ارادتمندان به ايشان داده اند.
پس همه امامان معصوم باب رحمت الهي و واسطة فيض ميان خداوند و مخلوقات اند و به همان دليل كه مي توان به امام كاظم (ع) باب الحوائج گفت براي سائر ائمه(ع) نيز مي توان اين لقب را بكار برد.(۲)
📚پي نوشت ها :
۱. ملكي تبريزي، آقاجواد، المراقبات في اعمال السنّة، چاپ تبريز، (قديم)، ص ۳۰.
۲. اشتهاردي، محمد، سوگنامه آل محمد (ص) ، انتشارات كتابخانه مرعشي، ص۴۹۷.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰با توجه به دوران حبس طولانی امام کاظم (ع) چگونه امامزادگان بسیاری منتسب به ایشان هستند؟
✍️پاسخ:
✅امام کاظم(ع) چند سالی از عمر مبارکشان را در زندان بسر بردند که در مدت آن اختلاف است، برخی این مدت را چهار سال ذکر کرده اند.
بعنوان مثال به مطلبی از کتاب تاریخ قم در این رابطه اشاره می کنیم: هارون الرشید او را از مدینه ببرد و با او بود تا بكعبه و چون براه بصره باز گردید او را بنزدیك عیسى بن جعفر بن منصور باز داشت و پس از آن او را در روز بیستم شوال سنه تسع و سبعین و مائه ببغداد فرستاد و بنزدیك سندى بن شاهك محبوس كرد و روز جمعه پنج روز از ماه رجب گذشته سنه ثلث و ثمانین و مائه ببغداد وفات یافت پس از آنك چهار سال و چند ماه محبوس بود و عمر او پنجاه و چهار سال بوده است و بروایتى پنجاه و پنج سال و مدّت امامت او سى و پنج سال و چند ماه و قبر و تربت او بمقابر قریش است در جانب غربى بغداد.
در همین کتاب اولاد امام کاظم (علیه السلام) را این گونه ذکر می کند:
على الرّضا و ابراهیم و فضل و عبّاس و اسماعیل و احمد و محمد و عبد الله و عبید الله و حسن و حسین و جعفر و حمزه و هرون و داود و سلیمان و اسحق و قاسم و جعفر و ام فروه و ام ابیها و محمود [و] امامه و میمونه و علّیه و فاطمه و ام كلثوم و آمنه و و زینب و عبد الله و ام القسم و حكیمه و اسما و صرحه مادر ایشان ام ولد بوده است و عدد ایشان در شجره بیست و دو دختراند پس مجموع فرزندان او چهل نفس و وجوداند و از پسران او دوازده پسر را عقب بوده است و الله اعلم بالصواب.[۱]
مرحوم شیخ مفید نیز عداد فرزندان امام كاظم«علیه السلام» را ۳۷ نفر دانسته كه هیجده نفر آنان پسر و ۱۹ نفر دختر بوده اند. نامهای آنان از این قرار است.
پسران: حضرت علی بن موسیالرضا«علیه السلام»، ابراهیم، عبّاس، قاسم، اسماعیل، جعفر، هرون، حسن، احمد، محمّد، حمزه، عبداللَّه، زید، حسین، فضل و سلیمان. و دختران: فاطمه كبری، فاطمه صغری، رقیه، حكیمه ام ابیها، رقیه صغری، كلثوم، ام جعفر، لبانه، زینب، خدیجه، علّیه، آمنه، حسنه، بریهه، امسلمه و برخی دیگر.[۲]
بنابراین اولاً در مدت زندانی بودن آن حضرت اختلاف است و چهار سال هم گفته شده است و این مدت هر چند زمان کمی نیست اما اینگونه نبوده که ایشان بیشتر مدت عمر شریفشان را در زندان گذرانده باشند.ثانیاً با توجه به تعداد زیاد فرزندانی که برای ایشان در منابع ذکر شده است و با توجه به اینکه بسیاری از امام زادگان با چند واسطه به آن حضرت می رسند، وجود امام زادگان زیاد منتسب به آن حضرت مشکلی ایجاد نمی کند.
📚پی نوشت:
[۱]. تاریخ قم، ص: ۱۹۹.
[۲]. الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج۲، ص: ۲۴۴.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
🚫 عاقبت لجاجت در برابر حق
🔹 آیه 40 سوره اعراف
🔸🔶 إنَّ الَّذينَ کَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَکْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّي يَلِجَ الْجَمَلُ في سَمِّ الْخِياطِ وَ کَذلِکَ نَجْزِي الْمُجْرِمينَ
✍️ ترجمه: کسانی که آیات ما را تکذیب کردند، و در برابر آن تکبّر ورزیدند، درهای آسمان به رویشان گشوده نمی شود و داخل بهشت نخواهند شد مگر اینکه شتر از سوراخ سوزن بگذرد! این گونه، گنهکاران را جزا می دهیم!
🔹 @pasokhgoo1 👈
💎نكات كليدي و مهم برای موفقیت در ازدواج و ...
🌟در ازدواج موفق لازم است دختر و پسر به بلوغ و پختگي هاي جسمي، جنسي، شناختي، هيجاني، عاطفي، معنوي و اقتصادي رسيده باشند. این بلوغ و پختگی در مسائل دیگر هم جاری است.
بنابراين
1-📌 فردي كه قدرت #خويشتنداري ندارد و زود قهر مي كند و يا خشمگين مي شود و دست بزن دارد يا فحاشي مي كند و داد و فرياد، از نظر #هيجاني بالغ نيست.
2- 📌فردي كه #انصاف را رعايت نمي كند و پيوسته انتظار دارد همسرش به او و خانواده و اقوامش احترام بگذارد ولي حرمت همسر، خانواده و اقوامش را ندارد از نظر اجتماعي بالغ نيست.
3- 📌فردي كه شرايط ازدواج مانند كار و مسكن حتي اجاره اي را ندارد و درآمد يك زندگي متوسط را ندارد و انتظار دارد با خانواده اي مرفه وصلت كند از نظر #اقتصادي بالغ نيست.
4- 📌فردي كه احساسي به ازدواج فكر مي كند و تناسب هاي اعتقادي و مذهبي، اخلاقي، شخصيتي، فرهنگي، سني، اقتصادي، اجتماعي و..را در نظر نمي گيرد به «بلوغ شناختي» نرسيده است.
5- 📌فردي كه در فرهنگ ايراني، تفاوت هاي شديد رسومات و فرهنگ را در نظر نمي گيرد و مي گويد اصل دختر و پسر هستند و مخالفت خانواده اهميتي ندارد از نظر #شناختي بالغ و واقع بين نيست
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مشاوره
👇👇👇
♨️سوال:
🔰بر اساس آيه قرآن عمدتا تمامي انسانها وارد جهنم ميشوند حال سوال اين است که اگر خوبي هاي شخصي از بدي هايش بيشتر باشد چرا اول بايد وارد جهنم شود؟گمان ما اين بوده است که چون خوبي هاي شخصي بيشتر بوده است لاجرم بايد وارد بهشت شود!!
✍️پاسخ:
✅هيچ آيه اي در قرآن کريم چنين دلالتي ندارد بر عکس، خداوند در موارد زيادي به بخشش همه ي گناهان -البته به شرط توبه- وعده داده است:
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى? أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ? إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ? إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛
(اي رسول رحمت) بدان بندگانم که (به عصيان) اسراف بر نفس خود کردند بگو: هرگز از رحمت (نامنتهاي) خدا نا اميد مباشيد، البته خدا همه گناهان را (چون توبه کنيد) خواهد بخشيد، که او خدايي بسيار آمرزنده و مهربان است. (زمر: 53)
و اساسا خداوند اراده فرموده است حتي الامکان مانع رفتن بندگان به جهنم شود به همين جهت در دنيا آنها را به بلاها و گرفتاري هاي متعدد مبتلا مي کند تا ايشان از گناه دست برداشته و بازگردند چنانکه در سوره ي مبارکه اعراف مي فرمايد:
وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ؛
و ما هيچ پيغمبري به هيچ شهر و دياري نفرستاديم مگر آنکه اهلش را به شدايد و محن مبتلا ساختيم تا به درگاه خدا تضرع و زاري کنند.(اعراف: 94)
حتي در مورد قوم فرعون که بسيار سرکش بودند مي فرمايد آنها را به انواع بلا گرفتار کرديم تا توبه کنند از طرفي ديگر در روايت است روزقيامت، اعمال انسان را مي سنجند اگر خوبي هاي شخص بيشتر باشد اهل بهشت است اگر خوبي ها و بدي هاي او برابر باشند نيز اهل بهشت خواهد بود.
جالب اينجاست که خداوند از آنجا که ارحم اراحمين است و بندگان خود را دوست دارد به هر خوبي 10 پاداش مي دهد اما به هر بدي تنها يک عقوبت مي دهد يعني هر خوبي، 10 برابر حساب مي شود و هر بدي همان يکي حساب مي شود:
مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ? وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى? إِلَّا مِثْلَهَا ؛
هر کس کار نيکو کند او را ده برابر آن خواهد بود و هر کس کار زشت کند به قدر کار زشتش مجازات شود(انعام: 160)
به همين جهت امام سجاد (ع) مي فرمايد: وَيْلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَه؛ واي بر کسي که يکان هاي او (يعني بدي هايي که يکي حساب مي شود) بر دهگان هاي او (يعني حسناتي که ده برابر محسوب مي شود) غلبه پيدا کند ( ابن بابويه، محمد بن على، معاني الأخبار ، ص 248 قم، چاپ: اول، 1403 ق)
در دعاي جوشن کبير نيز مي خوانيم : يا من سبقت رحمته غضبه، اي کسي که رحمتش بر غضبش پيشي دارد. به طور قطع در قيامت رحمت خدا بر غضبش پيشي دارد تا جايي که حتي شيطان نيز طمع مي کند در قيامت، بهشت هشت درب و جهنم هفت درب دارد خلاصه سخن اينکه اگر خوبي هاي شخص از بدي هاي او بيشتر يا حتي مساوي با آن باشد حتما بدون اينکه وارد جهنم شود اهل بهشت خواهد بود البته بر اساس لطف و رحمت خداوند که شامل حال او مي شود و گمان شما در اين مورد درست است.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰 چرا خداوند با انسانها مستقيما سخن نگفت و يا آنطور که به پيامبران وحي مي کرد خود به انسانها وحي نکرد تا لزومي به پيامبر نباشد و اصلا وجود پيامبر چه لزومي دارد ؟!
✍️پاسخ:
✅آيا انسان ها لياقت هم کلامي با خداوند را دارند؟ انسان هايي که دائما مشغول دنيا و يا مرتکب گناه مي شوند لياقت هم صحبت شدن با خداوند را دارند؟
هر کسي به تناسب تقرب و نزديکي که به خداوند دارد مي تواند با او هم کلام باشد. انبياء بواسطه وحي و اولياء الهي به صورت الهام يا فطرت پاک و زلال و عقل کامل و قلب سليم.
بنابرين به واسطه اي بين بندگان و خداوند نياز است که پيام خداوند به مردم رسانده بشود. و کلام خداوند را توضيح بدهد و سوالات مردم را جواب بدهد.
علاوه بر اينکه پيامبر الگوي رفتاري است.
براي رفتن به راه درست و انجام کار صحيح به يک الگوي کامل بسيار نياز داريم و ديدن يک فرد که رفتار صحيحي دارد و معصوم است و از طرف خداوند تضمين شده است که همه رفتارهايش صحيح و بي اشتباه است به انسان بسيار کمک مي کند که راه درست را بفهمد و شوق داشته باشد که خودش را شبيه به آن الگوي کامل بکند.
البته به ما هم وحي مي شود.
فالهمها فجورها و تقواها. خداوند کار درست و اشتباه را به ما الهام کرده است. مي دانيم کدام رفتار ظلم و بد است و کدام مسير راه درست و ثواب است. آيا به اين نداي وجدان به صورت کامل پاسخ داده ايم که منتظر وحي و جبرئيل هم باشيم؟
موفق باشيد
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰اگر کسي که متاهل است بدون هيچ عملي فقط در ذهن و درون خود،بنا بر دلايلي تعلق خاطر به شخص ديگري داشته باشد ،آيا معصيت کرده است؟
✍️پاسخ:
✅در صورتي که به وظايفش نسبت به همسر و وفاداري نسبت به او خدشه اي وارد نسازد و اين علاقه را به آن شخص نيز ابراز نکند و خودش نيز به اين تعلق خاطر دامن نزدند اشکال ندارد.
🖊البته لازم است براي حفظ سلامت فکري و اخلاقي خود اين تعلق خاطر را به تدريج از بين ببرد. به اين منظور:
🔺بايد بداند چنين علاقه اي جز اينکه باعث شود از زندگي زناشويي اش لذت کمتري ببرد و براي او حسرت و حسادت به دنبال داشته باشد چيز ديگري ندارد.
🔺محسنات همسر خود را مرور کند و از مقايسه همسرش با افراد ديگر بپرهيزد.
🔺هر آنچه که او را به ياد آن فرد مي اندازد از خود دور سازد و از مرور خاطرات و تصوير سازي ذهني او اجتناب کند.
🔺محبت خود را به همسرش بيشتر کند تا محبت بيشتري نيز از او دريافت کند و به محکم تر شدن روابطشان بينجامد.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰 اعمال روز مباهله چیست؟
✍️ پاسخ:
✅روز بیست و چهارم ذی الحجه بنا بر قول مشهور روزى است که رسول خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله با نصاراى نجران مباهله کرد. و پیش از آنکه خواست مُباهله کند عبا بر دُوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤ منین و فاطمه و حَسَن و حسین عَلیهمُ السلام را داخل در زیر عبا نمود و گفت پروردگارا هر پیغمبرى را اهل بیتى بوده است که مخصوص ترین خلق بوده اند به او خداوندا اینها اهل بیت منند پس از ایشان برطرف کن شک و گناه را و پاک کن ایشان را پاک کردنى پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شاءن ایشان آورد پس حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله آن چهار بزرگوار را بیرون برد از براى مباهله چون نگاه نصارى بر ایشان افتاد و حقّیّت آن حضرت و آثار نزول عذاب مشاهده کردند جُراءَت مُباهله ننمودند واستدعاى مصالحه و قبول جزیه نمودند و در این روز نیز حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام در حال رکوع انگشترى خود را به سائل داد و آیه اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ در شانش نازل شد.
و بالجمله این روز روز شریفى است و در آن چند عمل وارد است :
اوّل: غسل
دوّم: روزه
سوّم: دو رکعت نماز و آن مثل روز عید غدیر است در وقت و کیفیّت و ثواب و آیة الکرسى که در نماز مباهله است تا هُمْ فیها خالِدُونَ است
چهارم : خواندن دعاى مباهله که شبیه به دعاى سحرهاى ماه رمضان است و شیخ و سیّد هر دو نقل کرده اند لکن مابین روایات آن دو بزرگوار اختلاف کثیر است و من اختیار مى کنم روایت شیخ را در مصباح فرموده دعاء روز مباهله روایت شده با فضیلت آن از حضرت صادق علیه السلام.***
پنجم : بخواند دعایى که شیخ وَ سَیّد روایت کرده اند بعد از دو رکعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار و اوّل آن اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ است و شایسته است در این روز تصدّق بر فقراء به جهت تَاءسّى به مولاى هر مؤ من و مؤ منه امیر المؤ منین علیه السلام و زیارت کردن آن حضرت و انسب خواندن زیارت جامعه است.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی - روز مباهله چه روزی است - مقام معظم رهبری.mp3
1.01M
💥روز مباهله چه روزی است؟
🎙بیانات مقام معظم رهبری درباره #روز_مباهله
👈«نکات مهم و برجسته در باب #مباهله »
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا موکل از اينده خبر داره يا هرچي بگه راسته؟
✍️پاسخ:
✅موکل اقسامي دارد و هر کدام نيز توانايي هايي دارند. لذا برخي از آنان مي توانند از آينده خبر دهند. ولي اينکه هر خبري مي دهند، مطابق آن در آينده رخ دهد، صحت ندارد.
زيرا خبرها نيز داراي لايه هاي مختلف هستند و خبر يافتن از آن به قدرت موکل بستگي دارد. مثلا يک موکل مي تواند از عالم ماده خبر دهد و حوادث آينده همانند تصادف رانندگي را مي بيند.
در حالي که در عالم مثال ثبت است که اگر صله رحم کند، اين اتفاق بر طرف مي گردد. شخص به ديدار پدر و مادر مي رود و آن اتفاق از بين خواهد رفت.
در اينجا خبري که موکل داده است، دروغ خواهد شد. همچنين برخي از موکلها توان خبر يافتن از عالم مثال دارند، در حالي که در عالم عقل، گفته شده است که مثلا با صدقه اين اتفاق بر طرف مي گردد.
يا حتي برخي از موکلها توان عالم عقل دارند و نمي توانند از صقع ربوبي و لوح محفوظ خبر بگيرند.
👈لذا نمي توان به سادگي گفت هر چه موکلها مي گويند، در آينده رخ خواهد داد. چه بسا بر اثر يک عمل، آينده تغيير نمايد.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1👈
#اعتقادی
👇👇👇
😔شوهرم مغرور و کینه دوز است.
♨️سوال:
🔰بيست ساله ازدواج کردم سه تا فرزند خداوند به من داه توي اين بيست سال با شوهرم هميشه مشکل دارم مشکل من اينه که شوهرم بي خودي سر يه چيز ها با من قهر ميکنه واين قهرش طولاني ميشه تا يک دو ماه ميکشه که آشتي کنه اونم بازور منم مجبورم دعا ي محبت بگيرم يا فاميل ها همه بايد نصيحتش کنن بخدا ديگه پيش فاميل هاي خودم وشوهرم خجالت ميکشم راه چاره چيه با شوهر کينه اي ومغرور چه کنم بخدا خسته شدم خيلي وقتها کارمان ميخواد به طلاق بکشه ولي چون دوتا پسر هجده ساله و يه دختر هشت ساله دارم دلم ميسوزه خودمم پدر و مادرم از دست دادم تو رو خدا راهنماييم کنيد صبر داشته باشم مشکلم حل بشه
✍️پاسخ:
✅شرایط سختی را دارید و قطعا تحمل آن برای شما دشوار است. همینکه تا الان صبر کردید نشان می دهد که سازگاری شما زیاد است؛ منتها گاهی اوقات صبر کردن به تنهایی مشکل را حل نمی کند و باید به دنبال ریشه مشکل بود.
در مورد شما نیز همین است و لازم است که مشکل را ریشه ای حل کنید؛ یعنی هم باید ببینید مشکل زندگیتان چیست و هم اینکه چرا همسرتان برای حل مشکلات از این ابزار نادرست استفاده می کند. قهر کردن افراد در مواجهه با مشکلات علت های مختلفی می تواند داشته باشد:
1- ممکن است همسر شما به علت اینکه نمی تواند پیام و خواسته اش را به شما منتقل کند و فکر می کند صحبت کردن فایده ندارد راه قهر را انتخاب می کند
2- ممکن است وقتی شما چیزی می گویید فقط خود را در نظر می گیرید و هیچ توجهی به نیازهای همسرتان ندارید. او وقتی می بیند شما فقط به فکر خودتان هستید سعی می کند با این کار توقعات و انتظاراتش را کمرنگ کند
3- یکی از علت های قهر کردن، عزت نفس پایین و نداشتن اعتماد به نفس کافی است که منجر می شود فرد در مواجهه با مشکلات از آن فرار کند و راه قهر را پیش بگیرد
4- عادت کردن به باج گیری با قهر یکی دیگر از علت های شایع است. فرد در طول زندگی خود عادت کرده است که هر گاه می خواهد به خواسته اش برسد باید قهر کند و این روند را همیشه ادامه می دهد.
علت های دیگری هم وجود دارد که باید با بررسی دقیق تر علت این عمل همسر شما کشف و راهکار مناسب آن برای حل این مشکل ارائه گردد.
لذا پیشنهاد من به شما این است که دست روی دست نگذارید و این مشکل پیش پا افتاده که حتی زندگی شما را تا لبه تیغ برده است را با پیگیری و مراجعه حضوری به یک مشاور متعهد و متخصص رفع نمایید. به نظر می رسد شرایط کلی حاکم بر زندگی شما ایده آل است و اگر این مشکل حل شود بهترین زندگی را خواهید داشت.
به این چند نکته هم توجه کنید:
1- گاهی اوقات مسائلی که از نگاه شما کوچک هستند برای همسرتان قابل اهمیت و بزرگ است. لذا هیچ وقت نگویید سر مسائل کوچک قهر می کند. البته این مشکل معمولا دو طرفه است؛ یعنی گاهی اوقات مسائلی از نظر شما بزرگ و از نظر ایشان کوچک است که باید طرفین با تقویت آگاهی خود در زمینه مهارت های زندگی این مشکل را حل کنند.
2- شاید در نگاه شما مقصر اصلی همسرتان باشد؛ ولی قطعا اگر از او سوال کنید می گوید مقصر شما هستید. معمولا طرفین در مشکلات سهیم هستند. این را بپذیرید و با این نگاه از همسرتان بخواهید که از مشاور کمک بگیرید.
3- سعی کنید مشکلات را تا حد امکان درون خانواده حل کنید و پیش فامیل مطرح نکنید. اگر هم گاهی اوقات لازم دانستید از کسی کمک بگیرید، فردی را انتخاب کنید که مورد اعتماد بوده و مشکلات شما را پیش همه مطرح نکند. قطعا همسر شما از این کار ناراحت می شود.
پیروز و سربلند
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مشاوره
مشخصات ظاهری شیطان‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰مشخصات ظاهری شيطان چگونه است؟
✍️پاسخ:
با تشکر از ارتباط شما بزرگوار با مرکز ملی پاسخگویی
✅نکته اول: منظور شما از شیطان در این سؤال، ظاهرا «ابلیس» است که قرآن آن را از جنیان می داند.
در قرآن کریم می خوانیم: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّه»؛
«به ياد آريد زمانى را كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده كنيد!» آنها همگى سجده كردند جز ابليس- كه از جن بود- و از فرمان پروردگارش بيرون شد». (1)
نکته دوم: خلقت جنیان از آتش می باشد و مخلوقات لطیفی هستند که در وضعیت عادی قابل مشاهده نیستند و صحبت در مورد شکل ظاهری آنان بی معناست.
قرآن از قول شیطان چنین می فرماید: «قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طين»؛ «گفت: من از او بهترم؛ مرا از آتش آفريدهاى و او را از گل». (2)
نکته سوم: جن و شیطان مانند فرشتگان موجوداتی نامریی هستند, ولی گاه به صورتی در آمده و قابل رؤیت می شوند. بنابراین، حقیقت جن و شیطان را نمی توان دید، لیكن به جهت لطافتی كه دارند و می توانند به صورت اشكال مختلفی در بیایند وجود آن ها را به صورت های نمادین می تواند دید. (3)
👈نتیجه اینکه: با توجه به لطیف بودن و نامرئی بودن ابلیس(شیطان)، صحبت از مشخصات ظاهری آن بی معناست.
موفق باشید
پی نوشت ها:
1. کهف/50
2. ص/76
3. جن و شیطان، ص ۴۷
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰اگر حضرت آدم 5000 سال پيش زندگي مي کرده است پس چرا باستان شناسان ميگويند فلان مکان براي 20000سال پيش است؟
✍️پاسخ:
✅روایات متعددی درباره انسان هایی قبل از حضرت آدم (ع) داریم که به وجود انسان هایی قبل از حضرت آدم دلالت می کند.
امام صادق(ع) فرموده اند: شاید شما گمان میكنید كه خدای عزّ وجلّ غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیافریده است. نه، چنین نیست؛ بلكه هزار هزار آدم آفریده كه شما از نسل آخرین آنها هستید. [۱]
همچنین امام باقر(ع) فرموده اند: خدای عز وجل از روزی كه زمین را آفریده، هفت عالم را در آن خلق (و سپس منقرض كرده است) كه هیچ یك از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبودهاند و خدای تعالی همه آنها را ازپوسته روی زمین آفرید و نسلی را بعد از نسل دیگر ایجاد كرد و برای هر یك، عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر، آدم ابوالبشر را بیافرید و ذریه اش را از او منشعب ساخت... [۲]
همچنین بعضی از مفسرین در ذیل آیه مربوط به اعتراض فرشته ها به خلقت انسان، احتمال علم فرشته ها، از سابقه موجودات قبلی ساکن در زمین سخن گفته اند:
«قالُوا أَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِكُ الدِّماءَ [بقره/۳۰] گفتند: در آنجا مخلوقى پدید مى آورى كه تباهى كنند و خونها بریزند؟»
در تفسیر نمونه می نویسد: «بعضى دیگر از مفسران معتقدند پیشگویى فرشتگان بخاطر آن بوده كه آدم نخستین مخلوق روى زمین نبود، بلكه پیش از او نیز مخلوقات دگرى بودند كه به نزاع و خونریزى پرداختند پرونده سوء پیشینه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!» [۳]
بنابراین از منظر دینی مسلم است که قبل از حضرت آدم (ع) انسان های دیگری بر روی کره زمین زندگی می کرده اند. اما درباره جزئیات زندگی آنها، باید دقت کنیم که این مسائل، یکی از مصادیق غیب است و ما به آن دسترسی نداریم. و نمی توانیم همه جزئیات را کشف کنیم. و باید به همان مقداری که در روایات بیان شده است، بسنده کنیم. یکی از مصادیقی که در روایات راجع به آن صحبت شده است، نسناسان است. که قبل از خلقت حضرت آدم (ع) نسل آن ها نابود می شود.
حضرت علی (ع) می فرمایند: وقتى كه خداى متعال اراده كرد كه خلقتى را به دست قدرت خود ایجاد كند، و این امر بعد از گذشت هفت هزار سال از خلقت جنّ و نسناس در زمین بود، آنگاه خداوند از طبقات آسمانها پرده برداشت و به ملائكه فرمود: به زمین بنگرید و اهل آن از جنّ و انس را ببینید، پس وقتى كه نگاه كردند و اعمال معصیت آمیز آنها را دیدند، بر ایشان بسیار دشوار بود، آن وقت گفتند: پروردگارا تو عزیز و قادرى و اینها خلق ضعیف تو هستند كه با روزى تو زندگى مىكنند ولى تو را نافرمانى و معصیت مى نمایند و تو از آنها انتقام نمى گیرى، وقتى كه پروردگار سخن آنان را شنید فرمود: من مىخواهم در زمین جانشینى قرار دهم كه حجت من در زمین من باشد، ملائكه گفتند: تو منزّهى از اینكه در زمین موجودى را بیافرینى كه همان طور كه جنّیان در زمین فساد مى كردند، در آن فساد و و خونریزى كنند، پس این خلیفه را از ما قرار بده چون ما تو را معصیت و نافرمانى نكرده و تو را به ستایشت تسبیح مىگوئیم و تقدیس مى نمائیم، آنگاه خداى عزّ و جل فرمود: همانا من چیزى را مى دانم كه شما نمى دانید، اراده كرده ام كه به دست قدرت خود خلقى را بیافرینم، و از ذریّه او پیامبران و بندگان صالح و امامان هدایت یافته اى قرار دهم و آنها را جانشینان خود بر خلقم در زمین قرار دهم و زمین خود را از لوث نسناس پاكیزه سازم و جنّیان عصیانگر را منتقل كرده و آنها را در هوا و در اقطار زمین سكونت دهم و بین آنها و خلقم حجابى قرار دهم. [۴]
نکته ای که باید به آن توجه داشت اینکه انسان های امروزی همه از نسل حضرت آدم (ع) هستند هیچ ربطی به نسل های قبلی انسان ها ندارد. و ظاهر آیات قرآنی به خوبی این مطلب را نشان می دهد. که در موارد مکرر انسان ها را با تعبیر "بنی آدم: خطاب قرار داده است:
«یا بَنِی آدَمَ [اعراف/۲۷] ای فرزندان آدم!»
و اینکه حضرت آدم (ع) نیز به نسل های قبلی ربطی ندارد و مستقل از آنها خلق شده است، نیز مطلبی روشن است. از جمله دلایل آن اینکه در آیه ذیل به عدم وجود پدر برای حضرت آدم (ع) و خلق آن از خاک اشاره می کند:
«إِنَّ مَثَلَ عیسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَیَكُونُ [آل عمران/۵۹] مَثَل عیسى در نزد خدا، همچون آدم است كه او را از خاك آفرید، و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد.»
📚منابع:
[۱]. كتاب توحید، ج ۱، ص ۲۷۷.
[۲]. خصال، ج ۲، ص ۶۵۲، ح ۵۴.
[۳]. تفسیر نمونه، ج۱، ص: ۱۷۴.
[۴]. علل الشرائع، ج۱، ص: ۱۰۵.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰روایاتی که ثواب عزاداری و گریه بر امام حسین(ع) را بسیار زیاد و بیحد و مرز دانسته، چگونه قابل توجیه است؟
✍️پاسخ:
✅ این مسئله از چند جهت قابل بررسی است، اما پیش از بررسی دو نکته را یادآور میشویم:
۱ـ اگر چه برخی از روایات، از جهت سند، ضعیف است و قابل استناد نیست، اما روایات ذکر شده در این موضوع، بسیار است و میان آنها روایات صحیح نیز وجود دارد؛ بنابراین نمیتوان تمام آن روایات را انکار کرد و مردود شمرد.
۲ـ این گونه روایات، غیر از موضوع عزاداری و ثواب و پاداش آن، در موضوعات بسیار دیگر نیز آمده است، مانند ثواب ذکرهایی چون «لا اله إلاّ الله»، «سبحان الله» که پاداش آنها بسیار دانسته شده، یا ثواب روزه در روزهای خاصی از سال مانند نیمه شعبان.
بنابراین ثواب و پاداش بسیار تنها برای عزاداری امام حسین(ع) نیامده، در بسیاری از اعمال خیر چنین تعبیراتی در روایات آمده است؛ پس در پاسخ، هم جنبه کلی چنین موضوعی باید لحاظ شود و هم خصوص مورد عزاداری باید مورد توجه باشد.
حال پاسخ به سؤال در چند محور قابل بررسی است:
۱ـ این اعمال از یک طرف وابسته به ما است، که بسیار ناچیز و اندک مینماید، به خصوص آن که توفیق انجام هر عمل خیری از طرف خداوند است، اما طرف دیگر که ثواب و پاداش باشد، وابسته به خداوند و فضل و رحمت بیانتها و خوان گسترده او است. پس برای هر گونه داوری در این موضوع باید جنبه رحمت گسترده الهی مدنظر قرار گیرد.
۲ـ اگر چه عزاداری و گریه بر سالار شهیدان و اعمال نیک دیگر توسط انسان، از جنبه ظاهر و دنیوی، بسیار ناچیز مینماید، اما صورت باطن این اعمال میتواند بسیار بزرگ و برجسته باشد، حتى به شرح و زبان و قلم در نیاید و چنانچه از ثواب آنها ذکری به میان میآید، از باب نمونه باشد. در روایتی که در کتابهای فقهی و رسالههای عملیه مورد استناد قرار میگیرد، آمده است: اگر شمار افراد در نماز جماعت از ده تن بگذرد، چنانچه درختان عالم، قلم و دریاها، مرکّب و تمام فرشتگان الهی نویسنده شوند، نمیتوانند ثواب یک رکعت از آن را بنویسند.(۱)
بنابراین چنانچه در پاداش عزاداری سالار شهیدان و سوگواری بر حضرت، حتى بهشت جاودان وعده داده شود، جای تعجب ندارد. اصولاً ترسیم حقایق اُخروی و پاداش آن به امور دنیوی و باطن ارزشمند اعمال دنیوی جز بر این قیاس نمیتواند باشد.(۲)
۳ـ عزاداری برای پیشوای مظلومان و هر عمل نیک دیگر، اگر چه ذاتاً اقتضای پاداش بسیار دارند (و در اصطلاح از حُسن فعلی برخوردار هستند) اما علاوه بر آن باید شرایط دیگر برای تأثیر و علیت را برخورد باشند؛ یعنی علاوه بر حُسن فعلی باید از حُسن فاعلی، انگیزه صحیح فاعل، پاک و خالص بودن عمل و... برخوردار باشد. اگرچه عزاداری، سوگواری و گریه، علت مقتضی برای پاداش بیکران الهی است، اما علّت تامه نیست و در کنار دیگر شرایط لازم، علّیت آن تامه میشود، اگرچه گریه و سوگواری به تنهایی ارزش خود را دارد و ثواب و پاداش آن درهر حال باقی است، اما برای رسیدن به آن ثوابهای بیکران و ثبت جاودان، باید علیت آن تامه باشد.
۴ـ در کنار وجود شرایط برای تأثیر، باید موانع را نیز بر طرف کرد. چه بسا علیت یک عمل نیک تمام است و ثواب و پاداش وعده داده شده نیز نصیب شخص خواهد شد، اما در همان زمان یا پس از مدتی، انسان عملی را مرتکب میشود که عمل گذشته خود را باطل میکند و از بین میبرد. در همین باره روایت معروفی وارد شده است که پیامبر میان جمعی حضور داشتند و حضرت در بیان پاداش ذکر «لا إله إلاّ الله» فرمود: «به تعداد هر ذکر، خداوند برای گوینده، در بهشت درختی قرار خواهد داد» یکی از یاران گفت: بنابراین درختان ما در بهشت بسیار است. حضرت در پاسخ فرمود: آری، اما مبادا آتشی بفرستید تا درختان را بسوزاند و نابود کند.(۳)
در خصوص گریه بر امام حسین(ع) میگوییم: گریه، متفاوت از هر عملی دیگر، ناشی از احساس پاک و شدید انسانی و برخاسته از رقت قلب و خضوع دل است؛ نیز از ریا و مانند آن پاک است، چنان که تولّی و تبرّی (که از فروع مذهب شیعه است) در آن وجود دارد. هم نشان محبت است و هم بیزاری درونی از قاتلان و دشمنان آن حضرت؛ بنابراین، ذاتاً عمل، یا رفتار ارزشمند و مقدس است.
حال اگر این امر ارزشمند در کنار پاکی و صداقت درون باشد، اگر گریه و عزاداری، موجب پیوند روح و جان با سالار شهیدان شده، به ما عزت نفس بخشیده، ما را از گناه و معصیت الهی دور نماید و با هدف عالی او پیوند برقرار کنیم، پاداشهای وعده داده شده محقق خواهد بود و جای شگفتی ندارد.
📚پینوشتها:
۱ـ محمدکاظم طباطبایی، عروة الوثقى، ج ۳، ص ۱۱۲.
۲ـ جوادی آملی، تحریر تمهید القواعد، ص ۵۲۱.
۳ـ امالی صدوق، ص ۷۰۵؛ وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۱۸۵؛ بحار الانوار، ج ۸، ص ۱۸۶، ح ۱۵۴.
🔵ارسال سوالات
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🔹@pasokhgoo1
#تاریخی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰اینکه میگن به خدا توکل داشته باش، دقیقا یعنی چه؟
✍️پاسخ:
✅ امام رضا (علیه السلام) می فرمایند:
«التَّوَكُّلُ عَلَى اللَّهِ دَرَجَاتٌ: مِنْهَا أَنْ تَتَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ فِي أُمُورِكَ كُلِّهَا، فَمَا فَعَلَ بِكَ كُنْتَ عَنْهُ رَاضِياً، تَعْلَمُ أَنَّهُ لَا يَأْلُوكَ خَيْراً وَ فَضْلًا، وَ تَعْلَمُ أَنَّ الْحُكْمَ فِي ذلِكَ لَهُ؛ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ بِتَفْوِيضِ ذلِكَ إِلَيْه [۱]
توکل بر خدای سبحان، درجاتی دارد که یکی از آنها این است که در تمامی امور به آنچه خدای سبحان برایت فراهم ساخته، اعتماد کنی؛ پس به آنچه برای تو انجام داده، خشنود باشی و بدانی که او در خیر و عنایت به تو، کوتاهی و درنگ نکرد و بدانی که در امر، حکم از آن اوست. پس با واگذاری آن امر به خدا بر او توکل کن».
بر این اساس خواجه عبد الله انصاری می نویسد: «توکل واگذاری تمامی امور به مالک امور و اعتماد به این وکالت و واگذاری است».[۲]
با این توصیف، اگر انسانی خواهان وصول به مقام توکل است، نخست باید وکالت خدای سبحان را دریابد و اسم وکیل را که پرورنده فضیلت توکل است نیک بفهمد. زیرا «توکل به میزان شناخت وکیل است؛ پس هر که وکیل را بیشتر بشناسد، توکلش کامل تر می شود».[۳]
به گفته سید حسین درود آبادی، خدای سبحان به اعتبار شایستگیاش برای واگذاری امور به او،«وکیل» نام دارد.[۴]
حضرت حق، این شایستگی را به دلیل آفریدگاری جهانیان، پروردگاری عالمیان، مهربانی فراوان، سرپرستی بندگان، مالکیت نظام هستی، حکمت بی همتا، قدرت مطلق، علم نامحدود، فیاض بودن علی الاطلاق، و حاکمیت جهانی از آن خویش ساخته است. زیرا شناخت همه این خصایص، وکالت خدای سبحان را در زندگی آدمی پر رنگ می کند و سبب یک اعتقاد حتمی می گردد.
تحقق این امر نیز بنابر سنت الهی از دریچه اسباب جریان می یابد و این اسباب بنابر توحید افعالی، فقط به اذن خدای وکیلی که حکمرانی تنها شایسته اوست[۵]، موثر واقع گشته و با تدبیر حکیمانه خدای سبحان، پیش روی انسان متوکل قرار می گیرند [۶] و با سرپرستی و پروردگاری مهربانانه در جهت رشد وی جاری می شوند.[۷]
این نگاه، جایگاه اسباب را در مسیر توکل آشکار می سازد. یعنی حضرت حق، وکالت خویش را از طریق اسباب عادی به موکل می رساند. لیکن اسباب، مصادر اصلی و استقلالی برای تاثیر نیستند و خدای سبحان تنها سبب مستقلی است که بر هر سببی قهر و غلبه دارد.
به عبارت دیگر، به عنوان مثال خاصیت آب رطوبت است، خاصیت چاقو بریدن است، خاصیت آتش سوزاندن است. ولی این اسباب در ایجاد این آثار مستقل نیستند. لذا در جریان حضرت موسی (علیه السلام) آب غرق نمی کند. چاقوی تیز گلوی حضرت اسماعیل (علیه السلام را نمی برد. در جریان سوزاندن حضرت ابراهیم (علیه السلام) آتش نه تنها نمی سوزاند بلکه بر اثر توکل ابراهیم (علیه السلام) تبدیل به گلستان هم می شود.
/۲۴۷/
📚پی نوشت:
[۱].كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، كافي (ط- دار الحديث)،دار الحديث،قم،ق ۱۴۲۹.
[۲].کاشانی، عبدالرزاق، شرح منازل السائرین، ص۱۷۱.
[۳]. سهروردی، ابوحفص عمر بن محمد، عوارف المعارف، ص۲۹۲.
[۴].درود آبادی، سید حسین، شرح الاسماء الحسنی، ص ۱۸۲.
[۵]. إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ عَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ (یوسف/۶۷)
[۶]. وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ (انفال/۴۹)
[۷]. رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكيلاً (مزمل/۹)
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
✅پرسش:
چطور مىتوان عدم ماديت خدا را اثبات كرد؟
🌺پاسخ:
♦️موجود مادى چيزى است كه به نحوى قابل لمس و احساس باشد و جايى را پر كند؛ مانند خورشيد، درخت، هوا، نور و .... خدا مادى نيست؛ چون ماده محدود است و هر چه بزرگ باشد، باز هم پايانپذير است. وسعت عظيمترين كهكشانها، سرانجام انتهايى دارد و بزرگتر از آن را هم مىتوان تصور كرد.
☘️اما خداوند محدود نيست؛ بلكه كمال مطلق و بىنهايت است؛ و گرنه در او نقص و احتياج راه پيدا مىكند.
♦️همچنين ماده مركب است؛ يعنى، از ذرات، اجزا، عناصر و اتمهايى تركيب شده است و اين اجزا قابل تفكيك و تقسيم است و هر مركب به اجزاى آن و به اين تركيب نيازمند مىباشد و هر جزئى، از ديگر اجزاء بر كنار است.
☘️اما در خداوند اين نيازمندى و غفلت راه ندارد؛ چون وى احاطه، علم و حضور مطلق است.
♦️همچنين ماده قابل تغيير است؛ زيرا همه گياهان، جانوران، حتى خورشيد، درياها و كوهها دائماً در حال دگرگونىاند. جانوران و گياهان، دوران رشد و فرسودگى و پژمردگى دارند. خورشيد هميشه در اثر احتراقها و انفجارهاى عظيم، از وزنش كاسته مىشود. كوهها تحت تأثير عوامل جوّى و فيزيكى تابش آفتاب، سيل، زلزلزله، سرما و ... قرار دارند.
☘️اما در خداوند سبحان دگرگونى راه ندارد؛ چون نه خدا كمبودى دارد تا رو به رشد رود و نه گذشت روزگار و آمدن حوادث، در او تأثير مىگذارد تا خدا را ضعيف و فرسوده كند. اصولًا عوامل بيرون از ذات- كه همه يكسره مخلوق خدا هستند- در او تأثير ندارند. در غير اين صورت او محكوم و متأثر از غير خود بود و اين با حاكميت مطلق پروردگار سازگار نيست
📚خداشناسی، محمدرضا کاشفی، ص64
❓ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید فرصت نوکری
🔳 #نماهنگ بسیار زیبا ویژه ماه #محرم
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰حکم ایجاد مزاحمت برای مردم به بهانه عزاداری چگونه است؟
✍️ پاسخ:
✅ متن استفتائاتی که در همین رابطه از محضر مقام معظم رهبری صورت گرفته و پاسخ ایشان بدین صورت است:
س ۱۴۴۷: از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس حسینی بسیار بلند پخش می شود به طوری که صدای آن از بیرون شهر هم شنیده می شود واین امر منجر به سلب آسایش همسایگان شده است و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟
ج: اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمانهای مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد می باشد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هرچند با کم کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد.
س ۱۴۴۸: نظر شریف حضرتعالی نسبت به ادامه حرکت دسته های عزاداری در شبهای محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نی چیست؟
ج: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهدا و اصحاب او علیهم السلام و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#احکام
👇👇 ♨️سوال:
آيا شخصيت يماني واقعا صحت دارد؟ و ایشان جانشين امام زمان قبل از ظهور است؟
🌸پاسخ:
سید یمانی شخصی است که در آخرالزمان خروج می کند. در اخبار آخرالزمان و علائم ظهور حضرت مهدی (ع) مکرر از آن نام برده شده است و در روایت نقل شده از امام باقر (ع) خطاب به شیعه چنین آمده که: سفیانی و خراسانی و یمانی همزمان خروج می کنند و پرچم او در میان پرچم هایی باشد که در آن زمان برافراشته می گردد. یمانی بیش از همه [مردم را] به راه حق هدایت می کند، زیرا وی به یار شما (بقیه الله) دعوت می نماید و چون خروج کند، بر هر مسلمانی است که به وی بپیوندد و برکسی جائز نباشد، از فرمان او سر بتابد و هر کس از اطاعت وی سرپیچی کند، اهل دوزخ است؛ چون او مردم را به راه حق و صراط مستقیم می خواند. [۱]
در بخش نشانه های ظهور، خروج یمانی از روشن ترین نشانه ها است که بیش از چهارده ماه فاصله با ظهور آن حضرت نخواهد داشت. [۲] و در حدیثی آمده است: یمانی از شیعیان امیرالمؤمنین (ع) است. [۳] او فرماندهی نظامی است که با سپاهی از طرف «یمن» قیام می کند و به سوی عراق می آید؛ چنانکه سفیانی نیز همزمان با خراسانی، چنین می کند. خراسانی نیز فرماندهی نظامی است که از ایران به عراق حمله خواهد کرد و با سفیانیِ شورشگر به نبرد خواهد پرداخت.
امام صادق (ع) فرمودند:
«خروج سه تن: خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال، در یک ماه و در یک روز واقع خواهد شد. [۴] در این سه، هدایتگرتر از یمانی نیست که او به حق فرا می خواند.» [۵]
پی نوشت
[۱] سفینه البحار (به نقل از معارف و معاریف، ج ۱۰، ص ۶۱۷)
[۲] روزگار رهایی، ج ۲، ص ۱۰۲۳
[۳] غیبه نعمانی، ص ۱۶۳؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۷۵
[۴] مراد حرکت آن ها به سوی عراق است
[۵] بحارالانوار ۵۲: ۲۱۰، به نقل از کتاب الغیبه، طوسی
🔵ارسال سوالات
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@pasokhgoo1
#تاریخی
#اعتقادی