eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
10هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
525 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: براي افزايش اراده چه کار کنيم ؟ من قبلا خيلي اراده ام قوي بود. مثلا کلي وقت برای درس و کار پيدا کردن ميگذاشتم اما هر جا امتحان دادم با اختلاف کم رد شدم. دنبال کار گشتم اما کارهای واقعا پيش پا افتاده که آينده خوبي هم درانتظارش نبود به من مي خورد . الان مثل يک ادم خسته و بي اراده شده ام. کمکم کنيد باز تلاشمو از سر بگيرم.ميدونم با ساکن بودن اوضاعم بهتر نمي شود. قسمت اول: 🌺پاسخ: در زمينه ضعف اراده و ناتواني در تصميم گيري، توجهتان را به مطالب زير جلب مي کنيم: شخص با اراده کسى است که وقتى در مورد کارى، به خوبى تأمل کرد، تصميم به انجام آن مى‏گيرد و با فعاليت و ثبات قدم، آن را به اجرا در مى‏آورد. بنابراين پافشارى بر تصميمى غلط يا داشتن ميلى قهرمانانه، ثبات قدم نخواهد بود. 🔸 در مقابل فرد سست اراده، با کمترين مشکلى از انجام دادن کار، دلسرد شده و کوشش جهت تحقق آن را متوقف مى‏کند. 🌸کسى که اراده قوى دارد، آنچه را که با تأمل خواسته است، باکوشش و ثبات قدم به دست مى‏آورد. شخص با اراده کسى است که داراى هدفى معقول بوده و تا موقعى که به آن نرسيده است، از تعقيب آن باز نمى‏ايستد. مشکلات و موانع روانى يا مادى، به اراده و عزم او لطمه نمى‏زند و از پيشرفتش جلوگيرى نمى‏کند. ☘️راهکارهاى زير براى تقويت اراده سفارش مى‏شود: 1. 📌تعيين هدف يا اهداف؛ ابتدا هدف و يا اهداف دقيق و مشخص خود را از زندگى يا کارى که مى‏خواهد انجام دهد، براى خود ترسيم کنند. 👈طبيعى است اين هدف، بايد شفاف، معقول، قابل دستيابى، بدون افراط و تفريط، مطابق توان و استعداد خود واقع بينانه باشد؛ نه آرمانى و بلند پروازانه و خارج از توانايى‏هاى وى! در غير اين صورت وقتى با مشکلات و سختى‏هاى طاقت فرسا و خارج از توان خود، رو به رو شويد و با شکست‏هاى احتمالى به هدف مورد نظر دست نيابيد؛ نااميد و دلسرد شده و از ادامه کار منصرف مى‏گرديد. همچنين از انجام کارهاى ديگر منصرف شده و خود را ناتوان و بى‏اراده مى‏بينيد!! 2.📌 شناخت توانايى‏ها و استعدادها؛ همه ما در وجود خود، از استعدادهايى برخورداريم؛ کافى است اين نيروها را بشناسيم و براى رسيدن به هدف، آنها را به کار گيريم. 3.📌 برنامه‏ريزى؛ بايد براى تمام کارها و فعاليت‏هاى شبانه روزى، برنامه‏اى مدون و منظّم داشته باشيد. بدين منظور از جدولى استفاده کنيد که در ستون افقى آن، ساعات شبانه روز و در ستون عمودى، ايام هفته را يادداشت و تمام کارهاى روزانه را در آن درج کنيد (از خواب و استراحت تا عبادت، ورزش، مطالعه و ...). ☘️ هر فعاليتى را در زمان خاص خود در جدول بنويسيد و هيچ زمانى را بدون کار خالى نگذاريد. هر روز صبح با نگاهى به آن برنامه، به اجراى دقيق آن بپردازيد و شب‏ها قبل از خواب، آن را محاسبه و ارزيابى کنيد. شايسته است همچون يک محاسبه‏گر جدى و قاطع، فعاليت‏هاى روزانه و ميزان موفقيت خود در انجام دادن آنها بررسى کنيد. در صورت موفقيت، خود را تشويق و در صورت تخلّف و سهل‏انگارى در اجرا، تنبيه کنيد. 4.📌 تلقين؛ تلقين به خود در تقويت اراده، اثر قابل ملاحظه‏اى دارد؛ بنابراين هر روز جملاتى را به خود تلقين کنيد؛ مانند: «من اراده لازم براى انجام کارهايم را دارم»، «هيچ چيز نمى‏تواند اراده ام را متزلزل کند»، «آنچه را که به نظرم انجام دادنى است، انجام مى‏دهم و هيچ قدرتى نمى‏تواند مرا از آن باز دارد»، «اراده من هر روز محکم‏تر مى‏شود»، «بر من لازم است که موفق شوم؛ زيرا موفقيت از آن نيرومندان است». 5. 📌تدريجى بودن تقويت اراده؛ براى به دست آوردن اراده‏اى قوى و محکم، توجه به تدريجى بودن آن و نياز به تمرين و ممارست، امرى بايسته است. ادامه دارد... 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💎پافشاری بر تعبّد، در عین نگاه نوگرایانه به فقه ☘️پافشاری بر تعبّد بود در عین نگاه نوگرایانه به مسائل؛ یعنی امام، یک فقیه نوگرا، یک روحانی نوگرا بود؛ به مسائل با چشم نوگرایانه نگاه میکرد؛ در عین حال بشدّت پابند به تعبّد. 🌼در آن روز و آن دورانها خب روحانیّونی بودند که در زمینه‌های مسائل روشنفکری وارد بودند و بحث میکردند و حرف میزدند؛ اینها روحانی و عالم و دین‌شناس هم بودند [امّا] یک مقداری تحت تأثیر برخی از شرایط، نسبت به مسائل تعبّدی آن تقیّد لازم را [نداشتند] -در عمل شخصی چرا، مقیّد بودند- ولی در تبلیغاتشان خیلی روی مسئله‌ی تعبّد تکیه نمیکردند. 🌸امام آمدند در عین آن نگاه نویی که نسبت به مسائل فقهی و مسائل اسلامی و مسائل دینی و مانند اینها داشتند، روی مسئله‌ی تعبّد محکم ایستادند؛ ☘️هم تعبّد در احکام، هم تعبّد در مراسم دینی؛ [مثلاً] این مسئله‌ی تکیه‌ی عجیبی که ایشان بر روی مجالس عزاداری و مراسم عزاداری و مانند اینها کردند، همه‌‌ی اینها نشان‌دهنده‌ی آن پایبندی و تعبّد بزرگ ایشان بود. 📚سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۱۴ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 رحمه الله
💎حاکمیت الهی 🍃ائمه‌ی ما(علیهم‌الصّلاةوالسّلام) تمام زجر و مصیبتشان به خاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند؛ والّا اگر امام صادق و امام باقر(صلوات‌اللَّه‌علیهما) یک گوشه می نشستند و چندنفر دور خودشان جمع می کردند و فقط یک مسأله‌ی شرعی میگفتند، کسی به آنها کاری نداشت. 🔹 خود امام صادق در یک حدیث می فرماید: «هذا ابوحنیفة له اصحاب و هذا الحسن البصری له اصحاب»؛ ابوحنیفه اصحاب دارد، حسن بصری اصحاب دارد. پس، چرا به آنها کاری ندارند؟ چون میدانند که آن حضرت داعیه‌ی امامت دارد؛ اما آنها داعیه‌ی امامت نداشتند. 🔸 ابوحنیفه داعیه‌ی امامت نداشت. این علمای معروف اهل سنت - محدثان و فقهایشان - داعیه‌ی امامت نداشتند. اینها امام زمان را که هارون، منصور و عبدالملک بود، قبول داشتند.... 👈پس درست توجه کنید، مسأله، مسأله‌ی داعیه‌ی خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمه‌ی ما کشته شدند، یا به زندان رفتند. 🌼امامت یعنی چه؟ آیا یعنی همین که مسأله بگویی، و دنیا را دیگری اداره کند؟ آیا معنای امامت در نظر شیعه و در نظر مسلمین، این است؟ هیچ مسلمانی این را قایل نیست؛ چه‌طور من و شمای شیعه می توانیم به این معنا قایل باشیم؟ ☘️امام صادق دنبال امامت بود - یعنی ریاست دین و دنیا - منتها شرایط جور نمی آمد؛ اما ادعا که بود. برای خاطر همین ادعا هم آن بزرگواران را کشتند. 📚بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان لرستان‌ ۱۳۷۰/۰۵/۳۰ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 علیهم السلام
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: عمر امام زمان علیه السلام چه توجيهي دارد ؟ 🌺پاسخ: درباره وجود مبارک حضرت حجّت‏(عجل الله تعالی فرجه) «برهان عقلي بر امکان» اقامه مي‏شود؛ يعني بر اساس حکم عقل، ممکن است انسان کاملي عمر طولاني داشته باشد. 🌸ما به ديدن عمرهاي کوتاه عادت کرده‌ايم. اما اگر شخصي، از همه علل و عوامل طبيعي آگاه باشد و آنچه براي او سودمند است، فراهم کند و از آنچه براي او زيان بار است بپرهيزد، مي‏تواند عمر طولاني داشته باشد. 🍃اين مسئله خارق عادت است؛ نه خارق عقل. «معجزه» هم چيزي خارق عادت است، نه خارق عقل. علم نيز به چنين چيزي راه نيافته است، زيرا علم به امور عادي راه دارد؛ نه امور غير عادي. کرامت نيز در امور خلاف عادت جاري است. ✍️خلاصه سخن: با توجه به اين که وجود يک انسان کامل و امام معصوم براي بقاي زمين ضرورت دارد، و هم اکنون حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه با بيش از هزار سال عمر تنها حجّت روي زمين هستند، به اين نتيجه مي رسيم عمر طولاني گذشته از اين که از نظر علم پزشکي امکان دارد، و نمونه هاي تاريخي اش فراوان است و علاوه بر اين ها خداوند است که حافظ و نگاه دارنده وجود گرانمايه حضرت مهدي عليه السلام است. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: براي افزايش اراده چه کار کنيم ؟ من قبلا خيلي اراده ام قوي بود. مثلا کلي وقت برای درس و کار پيدا کردن ميگذاشتم اما هر جا امتحان دادم با اختلاف کم رد شدم. دنبال کار گشتم اما کارهای واقعا پيش پا افتاده که آينده خوبي هم درانتظارش نبود به من مي خورد . الان مثل يک ادم خسته و بي اراده شده ام. کمکم کنيد باز تلاشمو از سر بگيرم.ميدونم با ساکن بودن اوضاعم بهتر نمي شود. قسمت دوم: 🌺پاسخ: 👈گمان نکنيد مى‏توانيد به طور دفعى و بدون هيچ تلاشى، به آن دست يابيد. بنابراين به راه کارهاى عملى زير توجه کرده، به آنها پاى‏بند باشيد: 1.🌱 بايد علل و عوامل ضعف اراده خويش را بشناسيد. توجّه کنيد ضعف اراده غالباً در عدم اعتماد به بينش و تفکر، عدم شناخت خويش، با ارزش تلقي نکردن خود، عدم امنيت رواني، عدم تدبير عقلاني در تشخيص امور و تميز اهم و مهم، شکست‏هاي گذشته و عوامل باز دارنده رشد و قوت نفس مانند محروميت، سرزنش و رنج‏هاي مستمر ريشه دارد. زدودن هر يک از اين عوامل در پرتو سرمايه گزاري و برنامه ريزي ممکن است. 2.🌱 بايد باور کنيد چون ديگر انسان‏ها از توانمندي‏هاي بسيار برخورداريد و از ديگران کم‏تر نيستيد. فراموش نکنيد نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بيش‏تر است و نبايد خود را دست کم بگيرد. تصميم خوب در پرتو تکيه بر قوت‏ها، جبران ضعف‏ها و احساس توانمندي شکل مي‏گيرد. 3. 🌱پس از مشورت با افراد ذي صلاح، با توجّه به امکانات و توانمندي‏هاي واقعي خود، براي زندگي تان برنامه ريزي کنيد و بکوشيد هرگز بي جهت از آن برنامه و نظم سر نپيچيد. اوقات استراحت و تفريح و عبادت و همه‏فعاليت‏ها را در اين برنامه بگنجانيد تا زماني خالي نماند و توجه به فرصت بيکاري شما را سمت تأخير انداختن کارها سوق ندهد. 4.🌱 بکوشيد براي هر رفتاري انگيزه‏اي قوي داشته باشيد و به ويژه از آثار مثبت تصميم‏گيري‏ها و رفتارهاي خاص خويش به طور کامل آگاه شويد. 5. 🌱محيط زندگي و موقعيت کاري خود را تغيير دهيد و موانع بروز اراده و فعاليت را نابود سازيد؛ براي مثال در موقعيتي که به سرزنش و متهم شدن به ناتواني و ناپختگي مي‏انجامد، قرار نگيريد. براي تصميم‏گيري‏ها و اقدامات خويش امنيت رواني فراهم آوريد تا بتوانيد به آرامي در برابر ديگران يا همراه آنان ابراز وجود کنيد و برجستگي فکري و فعّاليّت به جا را از طريق تصميم آشکار سازيد. 6. 🌱هر کاري را آسان تلقي کنيد؛ زيرا در برابر اراده پولادين انسان همه سختي‏ها آسان مي‏گردد. به استقبال کارهاي به ظاهر دشوار برويد و به خود تلقين کنيد مي‏توانيد در اين امور درست تصميم بگيريد و افتخار موفقيت در انجام آن‏ها را به دست آوريد. ادامه دارد... 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: در مورد اجل معلق واجل مسما وفرق اين دو باهم توضيحاتي بفرماييد 🌺 پاسخ: مرگ برای همه مقدر و سرنوشت همگانی است، ولی برای هر کسی دو نوع اجل مطرح است: 📌یکی اجل حتمی است که آن را اجل مسّمی نیز گویند و آن اینکه پایان یافتن عمر در آن زمان قطعی ‏است(۱) و لذا به آن مرگ حتمی گفته می‏شود، بدین خاطر که اجل آدمی در آن وقت به طور حتم و صد در صد فرا می ‏رسد. 📌دوم اجل معلق است، به این معنی که اجل مشروط است که اگر شرطش موجود شود، مرگ واقع می شود. اگر موجود نباشد، نه؛ در مقابل اجل حتمی که بالاخره در وقتش می‏ آید.(۲) ✍️توضیح اینکه: انسان از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی، استعداد و قابلیت بقا برای مدتی طولانی دارد، ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد. یک چراغ نفت سوز با توجه به مخزن نفت آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد، اما وزش یک باد شدید و ریزش باران و یا عدم مراقبت از آن سبب می‏شود که عمر آن کوتاه گردد. در این جا اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت بسوزد، سپس خاموش شود، به اجل حتمی خود رسیده است. اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی و "معلق" می‏گوییم. 🌼اجل هر کس از قبل طبق عملکردی که در حیات دنیوی خواهد داشت و طبق میزان رعایت نکات بهداشتی، امنیتی ، معنوی و... ، تقدیر شده است، نه بدون در نظر گرفتن آن ها. بنابراین اگر در تقدیر شخصی نوشته شده است که در فلان زمان و فلان مکان و فلان حالت به علت تصادف خواهد مرد، طبق میزان رعایت و عدم رعایت موارد امنیتی خود یا شخصی دیگر می باشد. معنای تقدیر همین است. وقتی مقدمات تحقق آن عمل آماده شد و علل لازم برای وجود یک رخدادی محقق شد، نتیجه آن مقدمات محقق خواهد شد که به این قضای الهی می گویند. همان گونه که از معنای قضا بر می آید که به معنای حکم و قطع و فیصله دادن است. 🌸تا زمانی که عمل انسان در محدوده تقدیر است (یعنی در محدوده آماده سازی مقدمات و رفع موانع) قابل تغییر است. انسان می تواند با جایگزین کردن عاملی به جای عامل دیگر نتیجه را تغییر دهد، ولی وقتی تمام عوامل جمع شد، دیگر نوبت قضای الهی می رسد و قابل تغییر نیست. 🍃اگر شخصی با سرعت زیاد و بدون احتیاط رانندگی کرد و تصادف کند، تقدیر او همین است. اگر همین شخص با سرعت رانندگی و تصادف نکرد، تقدیر او باز همین است؛ 🌱بنابراین طبق آنچه ما اراده کرده و انجام می دهیم، تقدیرها رقم می خورد یا حتی تقدیرها تغییر یافته و جایگزین می شود، مانند تقدیر مرگی که با صدقه و صله رحم رفع می شود و تقدیر دیگر جای آن قرار می گیرد. لذا اگر کسی در مسافرت بر اثر حادثه ای از دنیا رود، ممکن است در پی فرا رسیدن اجل حتمی اش به مسافرت مبادرت نموده باشد و قضای الهی سرنوشت او را آن گونه رقم زده باشد، ولی برخی ممکن است همان سفر زمینه مرگ معلق شان را فراهم نموده باشد که اگر به آن سفر نمی رفتند، ممکن بود زنده می ماندند. 📚پی‌نوشت‌ها : ۱. علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، ج ۷ ، ص ۱۱، نشر جامعه مدرسین قم،۱۳۸۷ش. ۲.مصطفی حسینی دشتی، معارف و معاریف، ج ۱، ص ۵۳۳،نشر دانش ،قم، ۱۳۷۶ ش. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
🎥شاهد شماییم 🌸ومَا تَكُونُ فِي شَأْنٍ🌸 🌲 ومَا تَتْلُو مِنْهُ مِن قُرْآنٍ🌲 💧ولَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ 💧 💫 إلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ 💫 🌺ومَا يَعْزُبُ عَن رَّبِّكَ مِن مِّثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ🌺 🍀ولَا أَصْغَرَ مِن ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرَ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ 🍀 🍃🌼🍃🌼🍃 🌸ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﺷﻐﻞ ﻭ ﻛﺎﺭﻱ ﻧﻤﻰ ﺑﺎﺷﻲ🌸 🌲ﻭ ﻫﻴﭻ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ، ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻲ ،🌲 💧ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺎﺭﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﻤﻰ ﺩﻫﻴﺪ،💧 💫 ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﺳﺮﮔﺮم ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺎﺭ ﻫﺴﺘﻴﺪ ، ﮔﻮﺍﻩ ﻭ ﺷﺎﻫﺪ ﺷﻤﺎﻳﻴﻢ . 💫 🌺 ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻭﺯﻥ ﺫﺭﻩ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﻧﻴﺴﺖ 🌺 ☘️ﻭ ﻧﻪ ﻛﻮﭼﻚ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺫﺭﻩ ﻭ ﻧﻪ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﻲ ﺭﻭﺷﻦ ﺛﺒﺖ ﺍﺳﺖ.☘️ سوره یونس / آیه 61 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: براي افزايش اراده چه کار کنيم ؟ من قبلا خيلي اراده ام قوي بود. مثلا کلي وقت برای درس و کار پيدا کردن ميگذاشتم اما هر جا امتحان دادم با اختلاف کم رد شدم. دنبال کار گشتم اما کارهای واقعا پيش پا افتاده که آينده خوبي هم درانتظارش نبود به من مي خورد . الان مثل يک ادم خسته و بي اراده شده ام. کمکم کنيد باز تلاشمو از سر بگيرم.ميدونم با ساکن بودن اوضاعم بهتر نمي شود. قسمت سوم: 🌺پاسخ: 7.🌱مدتي برنامه ريزي و تصميمات خود را با فردي ذي صلاح در ميان بگذاريد و از وي بخواهيد مراقب باشد تا در شما دو دلي پيش نيايد و اجراي تصميمات خويش را به تأخير نيندازيد. 8.🌱بکوشيد تصميم‏هاتان را با فردي با تجربه در ميان نهيد تا از قوت و درستي شان اطمينان يابيد. پس از مشورت با اين فرد، بر اساس تدبر و انديشه خود تصميم بگيريد و بدون از دست دادن فرصت اقدام کنيد. 9. 🌱تصميمات به جا و پر ارزش گذشته‏خود را به ياد آوريد و توجّه کنيد که چون گذشته براي انجام دادن کارهاي مهم آمادگي داريد. 10.🌱 در تصميم‏ها و فعاليت‏هاي اسوه‏ها دقت کنيد، در همسان سازي و الگوپذيري جدي باشيد تا جرأت انجام کار يابيد و توان تصميم‏گيري و اجرا در شما تقويت شود. 11.🌱 ورزش مستمر و منظم را که در تقويت اراده بسيار مؤثر است، فراموش نکنيد. 12. 🌱با تصميم‏هاي آسان در کارهاي ساده، به تدريج خود باوري و توانمندي را در خويش پديد آوريد و راه را براي تصميم‏گيري در امور مشکل و پيچيده هموار سازيد. 13.🌱در موضوع مورد نظر تمرکز پيدا کنيد و از اشتغالات ذهني متعدد بپرهيزيد تا تصميم‏گيري آسان‏تر صورت پذيرد. 14. 🌱پس از تدبير و مشورت از عواقب تصميم‏هاي خود هراسناک نباشيد و به خدا توکل کنيد. 🌸پيامدهاي تصميم‏هاتان را که از قلمرو انديشه‏تان بيرون است و با سامان دادن احتمال‏هاي ضعيف سبب ترديد و تزلزل شما مي‏گردد، به خداوند متعال که به بندگانش لطف و رحمت و محبت گسترده دارد، واگذاريد و به آنچه پروردگار پيش مي‏آورد، خشنود باشيد. خداوند شما را سمت صلاح و مطلوب واقعي‏تان رهنمون شود. انشاالله موفق باشيد.💐 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید اگر می خواهید معنویت مثل چشمه ای از شما سرازیر بشه و بدون اجبار و اکراه، تشنگان بنوشند و به سوی او بشتابند، راهش این است... 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: خداوند در آیه 22 سوره حدید می فرماید همه مشکلات و مصیبت ها که به شما می رسد، از قبل برای انسان ها ثبت شده؛ ولی در آیه 30 سوره شوری می فرماید هر مصیبتی به شما می رسد، علت آن گناهان شما است. این دو آیه با هم در تضاد و تقابل نیستند؟ 🌺پاسخ: «وَ ما أَصابَكُمْ‏ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثير»؛ و هر مصيبتى به شما رسد پس بخاطر دستاورد شماست! و بسيارى (از خطاهاى شما) را مى ‏بخشد.(1) «ما أَصابَ‏ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في‏ أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسير»؛ هيچ مصيبتى در زمين و در (وجود) خودتان (به شما) نمى رسد، جز اينكه قبل از آنكه آن را بيافرينيم، در كتابى (ثبت) است؛ در حقيقت آن (كار) بر خدا آسان است.(2) ☘️بیان تفسیری وقتی تفاوت نگاه و زوایه دو آیه مشخص شود، روشن می شود که این دو آیه در تقابل با هم نبوده و تضاد و تقابلی ندارند. در ادامه به نکاتی اشاره می شود: 1. 📌مسیر این دو آیه با هم فرق دارد: آیه 30 سوره شوری، در مقام ذم و مذمت کردن است، ولی آیه 22 سوره حدید، در مقام مدح است.(3) 2. 📌مصائبى كه در آيه 22 سوره حدید، به آن اشاره شده، تنها مصائبى است كه به هيچ وجه قابل اجتناب نيست و مولود اعمال انسان ها نمى ‏باشد؛ در حالی که در آیه 30 سوره شوری می فرماید: هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده ‏ايد. 3. 📌هنگامى كه اين دو آيه در برابر هم قرار گيرد نشان مى‏ دهد مصائبى كه دامنگير انسان مى ‏شود بر دو گونه است: 🔸مصائبى است كه مجازات و كفاره گناهان او است و اين مصائب بسيارند، مانند: ظلم ها، بيدادگري ها، خيانت ها، انحرافات و ندانم كاری ها و امثال آن سرچشمه بسيارى از مصائب خود ساخته ما است.[مفاد آیه 30 شوری] 🔹ولى بخشى از مصائب است كه ما هيچ گونه نقشى در آن ها نداريم و به صورت‏ يک امر حتمى و اجتناب ناپذير دامان فرد يا جامعه ‏اى را مى‏ گيرد.[مفاد آیه 22 حدید] حساب اين دو از هم جدا است.(4) 4. 📌معصومین(علیهم السلام) به جهت دارا بودن مقام عصمت، مرتکب گناه نمی شوند تا مصائبی که به آن ها می رسد مجازات و کفاره گناهانشان باشد، لذا مشمول آیه 30 شوری نیستند؛ بلکه گرفتاری و مصائب آن ها از امور حتمی و مواردی است که اجتناب ناپذیر بوده و امتحان الهی و در راستای تعالی و ارتقای کمالات و مقامات ایشان در نزد خداوند متعال است، یعنی مشمول آیه 22 سوره حدید هستند. 🌼به همین خاطر، امام سجاد(عليه السلام) در پاسخ یزید، فرمودند: آيه «وَ ما أَصابَكُمْ‏ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ»(5) در باره ما نازل نشده و سپس آيه «ما أَصابَ‏ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في‏ أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مِنْ قَبْلِ»(6) را قرائت کرده و فرمودند این آیه در باره ما نازل شده است.(7) يعنى خداوند از پيش مقرر فرموده بود كه ما چنين سختى ‏ها و مشكلاتى(مصائب کربلا و...) را براى حفظ دين او تحمل كنيم. ☘️در این زمینه روایت هم داریم که «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ‏ أَدَبٌ‏ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَة»؛ یعنی بلاها براى ظالم وسيله ادب و هشدار، براى مؤمنان وسيله آزمايش و رشد، براى انبياء وسيله دريافت درجات و براى اولياى خدا وسيله‏ دريافت كرامت است.(8) 5.📌 به بیان دیگر؛ آیه 22 سوره حدید به عالَم تکوین و آیه 30 سوره شوری به عالَم تشریع اشاره دارد. بنابر این: تضاد و تقابلی بین آیات فوق نیست. پی نوشت ها: 1. شوری: 42/ 30. 2. حدید: 57/ 22. 3. تفسير احسن الحديث‏، ج ‏11، ص 36. 4. تفسير نمونه‏، ج ‏23، ص 362. 5. شوری: 42/ 30. 6. حدید: 57/ 22. 7. تفسير القمي‏، ج 2، ص 352. 8. بحار الأنوار، ج 78، ص 198، ح 55. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌐📝🌐📝🌐 🌺وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک_ سیاسی در دوران امام صادق (علیه‌السّلام) 🔶 نام شیعه در زمان ائمّه(علیهم‌السّلام) بر کسی اطلاق نمیشد که فقط محبّت خاندان پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) را در دل داشته باشد یا صرفاً به حقّانیّت آنان و صدق دعوتشان معتقد باشد‌ بلکه به‌جز اینها، شیعه بودن یک شرط حتمی داشت 🌼 و آن عبارت بود از پیوستگی فکری و عملی با امام و شرکت در فعّالیّتی که به ابتکار و رهبری امام در جهت بازیافتن حقّ غصب‌شده و تشکیل نظام علوی و اسلامی در سطوح مختلف فکری، سیاسی و احیاناً نظامی انجام میگرفت.. 🔻 این، چکیده و عصاره‌ی نگاهی دقیق به زندگی ائمّه(علیهم‌السّلام) و بویژه امام صادق(علیه‌السّلام) است. 📚پیشوای صادق، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتشارات انقلاب اسلامی، ص۱۰۶. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: چرا بايد نماز را حتما به عربي خواند؟ 🌺 پاسخ: اين که چرا بايد نماز را به زبان عربي بخوانيم ، در اين باره دلائل مختلفي وجود دارد كه به برخي اشاره مي كنيم: اولا:📌 تعبدى و توقيفى بودن خواندن نماز به لفظ عربى؛ به اين معنا كه شريعت اسلام دستور به عربى خواندن نماز داده است. با توجه به اين كه روح عبادت بر تسليم و تعبد است، انساني كه مي خواهد عبادت خدا كند، كاري را انجام مي دهد كه خداوند خواسته است. طبق آيات و روايات و سيره پيامبر، نماز، اين واجب و تكليف ديني به اين شكل واجب شده است، اگر چه انسان مي تواند در غير نماز با هر زباني با خداوند سخن گويد، اما نماز به عنوان يك دستور ديني و تكليف الهي بايد به همان شكل و قالبي كه خداوند مقرر فرموده انجام شود و ميزان تبعيت از اين دستورات حاكي از روح و فلسفه اصلي جعل دستورات ديني يعني تسليم بودن و عبوديت حقيقي است. دوم: 📌جهت ايجاد زبانى مشترك ميان همه پيروان اسلام و فراهم سازى وحدت و پيوند بين المللى دينى كه اگر امروزه مي بينيم نماز به عنوان يك عبادت شناخته شده براي همه مسلمانان امري كاملا بديهي و يكسان و مشابه است، نتيجه همين تعبّد و تلاش در همسان سازي شكل و فرم انجام آن است. سوم: 📌قرائت و اذكاري كه در نماز است، به صورت دقيق در هيچ زباني ترجمه ندارد؛ يعني نمي توان مفاهيمي را كه در اذكار نماز است، به صورت دقيق ترجمه كرد و آن را بيان نمود. 👈چه بسا برخي از كلمات يا جملات، معاني بسياري در خود جاي داده كه با يك يا چند جمله نتوان همه آن ها را بيان نمود.(1) به عنوان مثال از سوره حمد نام مى‏بريم كه هيچ ترجمه‏اى كه بتواند تمام مفاهيم آن را به زبان ديگر بيان كند، نيست. حتى كلمه الله، هيچ معادلى در زبان ديگر ندارد (اگر چه در قالب جمله اي بتوان ترجمه كرد). كلمه خدا در زبان فارسى نيز معادل معناى الله نيست. چهارم: 📌در كنار همه اين ها تجربه زندگي انسان‌ها نشان داده آن جا كه دست هاي انساني در كارهاي مختلف دخالت كرده است، آن را به صورت‌هاي مختلف در آورده كه گاهي با اصل و حقيقت خود فاصله بسيار دارد. در مورد احكام و تكاليف ديني نيز ما اين مسئله را در اديان ديگر مشاهده مي كنيم كه دست بردن انسان‌ها در احكام و دستورهاي ديني آن ها را به چه وضعي در آورده، گاهي آن را به صورت كلي پاك كرده و تحريف کرده و از بين برده است. 🌸در مورد نماز و عبادت نيز امروزه در اديان ديگر چيزي نمي بينيم كه خواسته الهي باشد تا پيروان آن اديان خود را موظف به انجام آن بدانند. به همين خاطر ارتباط دائمي و هميشگي كه مسلمانان با خدا دارند، در اديان ديگر مشاهده نمي‌كنيم. شايد يكي از رموز خواندن نماز به زبان عربي و با ديگر شرايط و آداب، حفظ نماز بعد از قرن‌ها است، در حالي كه در اديان ديگر اثري از آن نمي بينيم. ✍️نکته آخر اين که، تقيد بر حفظ زبان مرجع و مادر، حقيقتي است كه در همه اديان به نوعي وجود دارد و در بسياري از اديان، اذكار و اوراد ديني بر اساس همان زبان اصلي ادا مي گردد؛ همان گونه كه يهوديان حتي يهوديان ايران مقيدند آداب ديني خود را بر اساس زبان عبراني انجام دهند يا ارامنه ايران هم اصرار بر حفظ زبان ارمني در اجراي برنامه هاي ديني دارند. پى‏نوشت‏ها: 1. قرآن‏شناسى، ص 102 - 92. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 💎همه رحمت است! 🍃 همه نعمت های الهی از باب رحمت است، هر آنچه در عالم وجود دارد از نعمت های الهی است، حتی علف های هرز بیابان هم نعمت است که حیوانات از آن می خورند و شیر و گوشت آنها مورد استفاده انسان قرار می گیرد. در آخر بعضی از دعاها، می گوییم: برحمتک یا ارحم الراحمین، یعنی همه نعمت ها به رحمت الهی برمی گردد. علم و قدرتی که خداوند به بشر داده است، از رحمت اوست. 🌸بعضی از نعمت های الهی جنبه اعجازی هم دارد، به این معنا که بشر نمی تواند یک زردآلو بسازد. آن، مصنوع خدا و قدرت الهی است. توحید یکی از نعمت های الهی است. گمان نکنید توحید و نماز و روزه مشقت دارد، بلکه همه رحمت است. ☘️ اگر انسان نماز الهی را بخواند. منکرات بر او مسدود می شود، معراج تکاملی پیدا می کند و نفس، مملوک عقل می شود و نفس، مالک انسان نیست که او را به هر سو حرکت دهد. اگر نفس مملوک عاقله باشد، انسان دنبال حرام نمی رود و کار او اصلاح خواهد شد. گمان نکنید که اگر دنبال حرام نروید، رزق ندارید، این طور نیست. ✨انسان با بصیرت عقلی تا بدان جا پیـش می رود که اکمل و اشرف موجودات می شود. انسان با همت، انسانی است که همان استفاده های مادی و معنوی که انبیا و اولیا و اتقیا از این جهان کردند، بکند. 📚 اکبر اسدی ، نردبان آسمان ، «مجموعه ای از درسهای اخلاق حضرت آیة الله بهاءالدینی» ، ص224 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌺الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : ثلاثةٌ تُورِثُ المَحبَّةَ : الدِّينُ ، و التَّواضُعُ، و البَذْلُ . 🌸 سه چيز محبّت مى آورد: ديندارى، فروتنى و بخشندگى. 📚تحف العقول : 315 . 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: من و همسرم زندگيمونو براساس ايمان و دين بنا کرديم و هميشه شاهد برکت توي زندگيمون بوده و هستيم. بنده ضمن ايمان کامل به فرمايشات شما چند پرسش دارم: ما حدود يک سال هست تازه زندگي مونو تشکيل داديم اما آيا داشتن برنامه ريزي براي ساختن بيشتر خود در پذيرش فرزند و افزايش اگاهي تناقضي با توکل داره؟ 🌺پاسخ: برخي توانايي ها در روند تجربه واقعي موقعيت هاي زندگي به دست مي آيد. با توجه به آمادگي نسبي شما و همسرتان براي بچه دار شدن ميتوانيد اقدام به فرزندآوري کنيد. ☘️شما از همين الآن ميتوانيد آداب طلب فرزند را از نظر ديني مطالعه کنيد و قبل از قرار گرفتن او در مراحل مختلف رشد از اقتضائات آن مرحله و وظايف خودتان مطلع شويد. 🌸در هر حال خودتان و صلاح و سلامت فرزندتان را به خداوند واگذار کنيد و از او بهترين تقدير را طلب کند. 👈بسياري از توانايي هاي مربوط به تربيت فرزند با انجام آن به صورت عملي به دست مي آيد. بنابراين براي اينکه يک پدر و يا مادر خوب باشيد راهي جز تجربه آن در ضمن افزايش آگاهي و تلاش نداريد. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌼آزمایش می شوید🌼 ☘️أحَسِبَ النَّاسُ ☘️ 🌺أن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا 🌺 💦وهُمْ لَا يُفْتَنُونَ 💦 🌸🍃🌸🍃🌸 ☘️ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩم ﮔﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ،☘️ 🌺ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ : ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ، ﺭﻫﺎ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ 🌺 💦ﻭ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺟﺎﻥ ، ﻣﺎﻝ ، ﺍﻭﻟﺎﺩ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ] ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ؟💦 📚سوره عنکبوت/ آیه 2 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧بشنوید: الگوی جوانان چه کسانی هستند؟ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: راسته که امام زمان که بيایند خون به پا ميکنند؟ 🌺پاسخ: گرچه برخي شبهه ها چنين مطرح شده که در زمان ظهور حضرت، کشتار جمعي رخ داده و حتي خون تا رکاب ايشان به بالا مي آيد و بسياري مردم در اين قيام کشته خواهند شد که چنين مطلبي صحت نداشته و در صدد خشن و جنگ طلب نشان دادن چهره مهربان ايشان مي باشد. 🌸با وجود چنين شبهاتي بايد توجه داشت که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) احياگر دين و سيره نبي مکرم اسلام (صلی الله علیه و اله) است و هماند ايشان رحمت و مهرباني را سرلوحه افعال خويش قرار داده و براي عرضه پيام دين، هيچ خشونتي به خرج نخواهند داد. پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در فتح مکه با دشمن ترين دشمن خود در ستيز بود؛ اما بدون خونريزي مکه را فتح کردند 🌼مي توان به اين نکته اشاره کرد که شايد در زمان قيام حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) نيز هيچ شخصي کشته نشود. 🍃مرحوم ابن طاووس، اظهار داشت: امام بين رکن و مقام ظهور مي کند و در قيام امام حتي کسي که در خواب است، بيدار نمي شود. ☘️از محضر امام باقر(عليه السلام) سوال شد که آيا ممکن است که در قيام حضرت مهدي(عج) خونريزي شود؟ که ايشان پاسخ دادند: «إِنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّ الْمَهْدِيَّ لَوْ قَامَ لَاسْتَقَامَتْ لَهُ الْأُمُورُ عَفْواً وَ لَا يُهَرِيقُ مِحْجَمَةَ دَم‏/ به راستي وقتي که مهدي(عج) قيام کند کارها براي او به خودي خود حل شود و به اندازه شاخ حجامتي خونريزي نشود».(1) 1- کليني . کافي، ج8، ص80، حديث37. نشر دارالکتب الاسلاميه . تهران . 1387 ش 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💎تحوّل در نگاه مردم و ایجاد عزّت و اعتماد به نفْس ملّی 🔹ملّت ایران نسبت به خود یک نگاه حقارت‌پندارانه داشت؛ یعنی اینکه این ملّت بتواند بر اراده‌ی قدرتها، بر اراده‌ی ابرقدرت‌ها فائق بیاید، مطلقاً به ذهن احدی خطور نمیکرد. نه فقط حالا اراده‌ی قدرتهای جهانی، حتّی اراده‌ی قدرتهای داخلی، حتّی اراده‌ی فلان مسئول -فرض کنید که- یک اداره‌ی امنیّتی یا انتظامی، اصلاً به ذهن مردم خطور نمیکرد که بتوانند غلبه کنند بر اراده‌ی صاحبان اراده‌های تلخ و خطرناک. 🔻 احساس حقارت میکردند، احساس توانایی نمیکردند؛ امام این را تبدیل کرد به احساس عزّت، احساس اعتماد به نفْس، و مردم را از این حالت که حکومت استبدادی را یک امر طبیعی بدانند -که این‌ جور بود؛ آن زمان تصور ماها کأنّه این بود که خب بالاخره یک شخصی در رأس مملکت هست و اراده‌ی او حاکم است؛ خب طبیعت مسئله همین است و اصلاً این را یک امر طبیعی و عادّی میدانستیم- تبدیل کردند به انسانهایی که خودشان نوع حکومت را تعیین میکنند. 💥از شعارهای مردم در انقلاب، اوّل، نظام اسلامی، حکومت اسلامی، بعد هم جمهوری اسلامی بوده؛ مردم خودشان تعیین‌کننده بودند، مطالبه‌کننده بودند؛ 🌸بعد هم در انتخابات‌های گوناگون شخص حاکم را، اشخاص مورد مسئولیّت در بخشهای مختلف حکومت را مردم معیّن کرده‌اند؛ یعنی حالت خودحقیرپنداری که در مردم بود، بکلّی تبدیل شد به حالت عزّت و اعتماد به نفْس ملّی. 📚سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۱۴ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 رحمه الله
🌹🌹ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و روز دختر مبارک باد.🌹🌹 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1
💎تحوّل در نگاه مردم به دین 🍀مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند، فقط برای همین مسئله‌ی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. 🌼امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد. 📚سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۱۴ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 رحمه الله
💧☀️💧☀️💧 ❌خطر عظیم ! 🌺هر کس باید به وظیفه خودش عمل کند ؛ چون هر کس یک نسخه مخصوص به خودش دارد. اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دو رکعت نماز شب می خواندند و می خوابیدند و بعد دو مرتبه بیدار می شدند و دو رکعت دیگر می خواندند . مخصوص خود ایشان است. ☘️برو ادا در نیاور. اگر کسی این طور عمل کند و ادا در بیاورد بعداً نمی تواند ادامه بدهد. وضعش عوض می شود . ✍️سلیقه ای عمل نکنید. انسان باید زمام امورش را به دست شارع بدهد؛باید هر طور که شارع برای او خواسته عمل کند؛ لذا من به « سلیقه ای عمل کردن » تعبیر کردم. 🔻اینکه در روایات با عبارات تندی داشت : «والمخلصون » ، « والموقنون» ، آن هم « عَلی خطرٍ عظیم» . یک بُعدِ این خطر عظیم (این است که)بجای این که صعود کنی ، سقوط خواهی کرد. 📚 از فرمایشات حاج آقا مجتبی تهرانی ، ادب الهی ، کتاب دوم ، ص34 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: سوالي داشتم درباره انفاق 1.در ايه 67 فرقان اعتدال در انفاق گفته شده 2. حضرت علي انفاقشون در حدي بوده که خانواده خودشون هم در گرسنگي قرار داشتن ولي انفاق کردن 3. پس انداز در اسلام هم آمده 4. خريد خونه و ماشين و ...در حد شان و عرف خانواده يا جامعه هم هست حالا همش تو ذهنم به هم ريخته و شده سوال که ايا حضرت علي علیه السلام به عنوان رهبر اين جوري بودن و البته بعضي افراد ديگر هم هستن که رهبر نبودن .اگر ما به عنوان پيرو بايد چنين باشيم.با توجه به اينکه از نظر عقلاني هم پس انداز درسته و انگشت نما نشدن در جمع فاميلي در حد شان داشتن . آيا بايد کل سرمايه و دارايي رو انفاق کرد ؟ رسيدن به اينجا کمال هست يا مخصوص افرادي است.و اينکه تفاوت روش زندگي حضرت علي علیه السلام با ايه 67 فرقان در چيه؟ 🌺پاسخ: دستور به رعايت اعتدال در جايى است که: 1📌. بخشش فراوان سبب نابسامانيهاى فوق العاده اى در زندگى خود انسان گردد، و به اصطلاح ملوم و محسور شود. 2.📌 و يا ايثار سبب ناراحتى و فشار بر فرزندان او گردد و نظام خانوادگيش را به خطر افکند، و در صورتى که هيچيک از اينها تحقق نيابد مسلما ايثار بهترين راه است. 👈از اين گذشته رعايت اعتدال يک حکم عام است و ايثار يک حکم خاص که مربوط به موارد معينى است و اين دو حکم با هم تضادى ندارند . 🌸در مورد ايثارو بخشش پيامبر –ص- و يا ائمه-ع- هيچ موردي سراغ نداريم که آنها از حق خانواده و زن و فرزند و عيال ايثار و انفاق کرده باشند و حتي در مورد آيه سوره دهر که داستان ايثار اهل بيت نسبت به اسير و فقير و يتيم بيان شده دادن افطار خود به انها با خواست و پيشنهاد و رضايت خود انها بوده و حتي کنيز انها نيز چنين درخواستي داشت و در اين ايثار باميل خود شرکت داشت ✍️ البته رعايت حق خانواده و مقدم داشتن انها به اين معنا نيست که مثلا پدر حق بخشش و انفاق ندارد بلکه اگر نياز هاي ضروري و لازم خانواده را تامين نمود و وظيفه شرعي و واجب خود را نسبت به آنها انجام داد مي تواند از مال خود اهل بخشش و انفاق باشد و البته بهتراست که در اين مورد نيز بر طبق دستور قرآن حد اعتدال را رعايت کند . 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: جریان هزاران نفری که قران می فرماید: «خداوند فرمان مرگ بر آنان داد و آنان مردند و مجددا زنده شدند» چیست؟ 🌺 پاسخ: در آیه 243 سوره مبارکه بقره می خوانیم: أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ (1) آيا نديدى جمعيتى را كه از ترس مرگ، از خانه ‏هاى خود فرار كردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (كه به بهانه بيمارى طاعون، از شركت در ميدان جهاد خوددارى نمودند). خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند). سپس خدا آنها را زنده كرد، (و ماجراى زندگى آنها را درس عبرتى براى آيندگان قرار داد.) خداوند نسبت به بندگان خود احسان مى‏ كند، ولى بيشتر مردم، شكر (او را) بجا نمى ‏آورند. 🌼در تفسیر نمونه ذیل آیه فوق در شأن نزول آن این گونه آمده است: 🍁در يكى از شهرهاى" شام" بيمارى طاعون راه يافت و با سرعتى عجيب و سرسام‏ آور مردم يكى پس از ديگرى از دنيا مى‏ رفتند در اين ميان عده بسيارى به اين اميد كه شايد از چنگال مرگ رهايى يابند آن محيط و ديار را ترك گفتند از آنجا كه آنها پس از فرار از محيط خود و رهايى از مرگ در خود احساس قدرت و استقلالى نموده و با ناديده گرفتن اراده الهى و چشم دوختن به عوامل طبيعى دچار غرور شدند پروردگار، آنها را نيز در همان بيابان به همان بيمارى نابود ساخت. 🍀 از بعضى روايات استفاده مى‏ شود كه اصل آمدن بيمارى مزبور در اين سرزمين به عنوان مجازات بود، زيرا پيشوا و رهبر آنان از آنان خواست كه خود را براى مبارزه آماده كنند و از شهر خارج گردند آنها به بهانه اينكه در محيط جنگ مرض طاعون است از رفتن به ميدان جنگ خوددارى كردند پروردگار آنها را به همان چيزى كه از آن هراس داشتند و بهانه فرار قرار داده بودند مبتلا ساخت و بيمارى طاعون در آنها شايع شد آنها خانه‏ هاى خود را خالى كرده و براى نجات از طاعون فرار كردند و در بيابان همگى از بين رفتند مدتها از اين جريان گذشت و حزقيل‏(2) كه يكى از پيامبران بنى اسرائيل بود از آنجا عبور نمود و از خدا خواست كه آنها را زنده كند خداوند دعاى او را اجابت نمود و آنها به زندگى بازگشتند. 🔶 گر چه آيه فوق اشاره به عدد خاصى نكرده، و تنها واژه" الوف" كه به معنى هزارها است، به كار برده، ولى بعضى از روايات، تعداد نفرات آنها را ده هزار و بعضى هفتاد يا هشتاد هزار ذكر مى ‏كند. 🔻نكته ديگرى كه در اينجا شايان توجه است مساله امكان" رجعت" است كه از اين آيه به خوبى استفاده مى ‏شود. 🌸توضيح اينكه: در تاريخ گذشتگان مواردى را مى ‏يابيم كه افرادى بعد از مرگ، به اين جهان بازگشتند مانند ماجراى جمعى از بنى اسرائيل كه همراه موسى (علیه السلام) به كوه طور رفتند كه در آيه 55 و 56 سوره بقره آمده و داستان عزير يا ارميا كه در آيه 259 همين سوره آمده، و همچنين حادثه ‏اى كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده است. 🔹بنا بر اين مانعى ندارد كه همين مساله در آينده نيز تكرار شود. دانشمند معروف شيعه مرحوم" صدوق" نيز به همين آيه براى امكان مساله رجعت استدلال كرده و مى‏ گويد: يكى از عقايد ما اعتقاد بر رجعت است (كه گروهى از انسانهاى پيشين بار ديگر در همين دنيا به زندگى باز مى‏ گردند).و نيز مى ‏تواند اين آيه سندى براى مساله معاد و احياى مردگان در قيامت باشد.(3) پی نوشت ها: 1. بقره/243. 2." حزقيل" طبق بعضى از روايات سومين پيشواى بنى اسرائيل بعد از موسى (علیه السلام) بود. 3. تفسير نمونه، ج‏2 ص 218. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: وقتی امام زمان علیه السلام ظهور کنند، شیطان و نفس اماره کشته می شوند؟ چگونه می شود وقتی این دو نباشد، فردی امام را شهید کند؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: درباره اينکه مرگ ابليس، سرکرده شياطين، چگونه و چه وقت خواهد بود و اينکه آيا کسى او را مى کشد يا خودش مى ميرد، نظرات گوناگوني وجود دارد از جمله اينکه به دست مبارک حضرت مهدي عليه السلام به هلاکت مي رسد. 📌پايان مهلت شيطان چه وقت است؟ در قرآن كريم آمده است وقتي شيطان به علّت سجده نکردن بر انسان از پيشگاه الهي رانده شد به خداوند عرض کرد: پروردگارا! تا روزى که انسان ها برانگيخته مى شوند به مهلت بده. خداوند فرمود: «فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ * إِلىَ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُوم؛ تو از مهلت يافتگانى، تا زمانى معين و معلوم » (سوره ص، آيات 79-81) امّا "در اينکه منظور از «يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُوم»، چه روزى است، مفسران احتمالات متعددى داده اند: 🌼بعضى گفته اند منظور پايان اين جهان و بر چيده شدن دوران تکليف است، چرا که بعد از آن، طبق ظاهر آيات قرآن، همه جهانيان از بين ميروند و تنها ذات پاک خداوند باقى مى ماند، بنابر اين تنها به مقدارى از درخواست ابليس موافقت شد. 🌸بعضى ديگر احتمال داده اند که منظور از وقت معلوم زمان معينى است که تنها خدا مى داند، و جز او هيچکس از آن آگاه نيست، چرا که اگر آنوقت را آشکار مى ساخت ابليس تشويق به گناه و سرکشى بيشتر شده بود. 🌼بعضى نيز احتمال داده اند منظور روز قيامت است چرا که او مى خواست تا آن روز زنده بماند تا از حيات جاويدان برخوردار گردد و با نظر او موافقت گرديد، به خصوص اينکه تعبير به يوم الوقت المعلوم در آيه 50 سوره واقعه درباره روز قيامت نيز آمده است. ☘️ولى اين احتمال بسيار بعيد است ، چرا که اگر چنين مى بود بايد خداوند به طور کامل با درخواست او موافقت کرده باشد، در حالى که ظاهر آيات فوق اين است که بطور کامل با درخواست او موافقت نشده و تنها تا يوم الوقت المعلوم موافقت شده است. و به هر حال تفسير اول با روح و ظاهر آيه از همه موافقتر است، و در بعضى از روايات که از امام صادق عليه السلام نقل شده نيز به اين معنى تصريح گرديده است." (تفسير نمونه، ج11، ص71) ادامه دارد... 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈