eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
10هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
526 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: راسته که امام زمان که بيایند خون به پا ميکنند؟ 🌺پاسخ: گرچه برخي شبهه ها چنين مطرح شده که در زمان ظهور حضرت، کشتار جمعي رخ داده و حتي خون تا رکاب ايشان به بالا مي آيد و بسياري مردم در اين قيام کشته خواهند شد که چنين مطلبي صحت نداشته و در صدد خشن و جنگ طلب نشان دادن چهره مهربان ايشان مي باشد. 🌸با وجود چنين شبهاتي بايد توجه داشت که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) احياگر دين و سيره نبي مکرم اسلام (صلی الله علیه و اله) است و هماند ايشان رحمت و مهرباني را سرلوحه افعال خويش قرار داده و براي عرضه پيام دين، هيچ خشونتي به خرج نخواهند داد. پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در فتح مکه با دشمن ترين دشمن خود در ستيز بود؛ اما بدون خونريزي مکه را فتح کردند 🌼مي توان به اين نکته اشاره کرد که شايد در زمان قيام حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) نيز هيچ شخصي کشته نشود. 🍃مرحوم ابن طاووس، اظهار داشت: امام بين رکن و مقام ظهور مي کند و در قيام امام حتي کسي که در خواب است، بيدار نمي شود. ☘️از محضر امام باقر(عليه السلام) سوال شد که آيا ممکن است که در قيام حضرت مهدي(عج) خونريزي شود؟ که ايشان پاسخ دادند: «إِنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّ الْمَهْدِيَّ لَوْ قَامَ لَاسْتَقَامَتْ لَهُ الْأُمُورُ عَفْواً وَ لَا يُهَرِيقُ مِحْجَمَةَ دَم‏/ به راستي وقتي که مهدي(عج) قيام کند کارها براي او به خودي خود حل شود و به اندازه شاخ حجامتي خونريزي نشود».(1) 1- کليني . کافي، ج8، ص80، حديث37. نشر دارالکتب الاسلاميه . تهران . 1387 ش 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💎تحوّل در نگاه مردم و ایجاد عزّت و اعتماد به نفْس ملّی 🔹ملّت ایران نسبت به خود یک نگاه حقارت‌پندارانه داشت؛ یعنی اینکه این ملّت بتواند بر اراده‌ی قدرتها، بر اراده‌ی ابرقدرت‌ها فائق بیاید، مطلقاً به ذهن احدی خطور نمیکرد. نه فقط حالا اراده‌ی قدرتهای جهانی، حتّی اراده‌ی قدرتهای داخلی، حتّی اراده‌ی فلان مسئول -فرض کنید که- یک اداره‌ی امنیّتی یا انتظامی، اصلاً به ذهن مردم خطور نمیکرد که بتوانند غلبه کنند بر اراده‌ی صاحبان اراده‌های تلخ و خطرناک. 🔻 احساس حقارت میکردند، احساس توانایی نمیکردند؛ امام این را تبدیل کرد به احساس عزّت، احساس اعتماد به نفْس، و مردم را از این حالت که حکومت استبدادی را یک امر طبیعی بدانند -که این‌ جور بود؛ آن زمان تصور ماها کأنّه این بود که خب بالاخره یک شخصی در رأس مملکت هست و اراده‌ی او حاکم است؛ خب طبیعت مسئله همین است و اصلاً این را یک امر طبیعی و عادّی میدانستیم- تبدیل کردند به انسانهایی که خودشان نوع حکومت را تعیین میکنند. 💥از شعارهای مردم در انقلاب، اوّل، نظام اسلامی، حکومت اسلامی، بعد هم جمهوری اسلامی بوده؛ مردم خودشان تعیین‌کننده بودند، مطالبه‌کننده بودند؛ 🌸بعد هم در انتخابات‌های گوناگون شخص حاکم را، اشخاص مورد مسئولیّت در بخشهای مختلف حکومت را مردم معیّن کرده‌اند؛ یعنی حالت خودحقیرپنداری که در مردم بود، بکلّی تبدیل شد به حالت عزّت و اعتماد به نفْس ملّی. 📚سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۱۴ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 رحمه الله
🌹🌹ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و روز دختر مبارک باد.🌹🌹 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1
💎تحوّل در نگاه مردم به دین 🍀مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند، فقط برای همین مسئله‌ی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. 🌼امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد. 📚سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۱۴ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 رحمه الله
💧☀️💧☀️💧 ❌خطر عظیم ! 🌺هر کس باید به وظیفه خودش عمل کند ؛ چون هر کس یک نسخه مخصوص به خودش دارد. اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دو رکعت نماز شب می خواندند و می خوابیدند و بعد دو مرتبه بیدار می شدند و دو رکعت دیگر می خواندند . مخصوص خود ایشان است. ☘️برو ادا در نیاور. اگر کسی این طور عمل کند و ادا در بیاورد بعداً نمی تواند ادامه بدهد. وضعش عوض می شود . ✍️سلیقه ای عمل نکنید. انسان باید زمام امورش را به دست شارع بدهد؛باید هر طور که شارع برای او خواسته عمل کند؛ لذا من به « سلیقه ای عمل کردن » تعبیر کردم. 🔻اینکه در روایات با عبارات تندی داشت : «والمخلصون » ، « والموقنون» ، آن هم « عَلی خطرٍ عظیم» . یک بُعدِ این خطر عظیم (این است که)بجای این که صعود کنی ، سقوط خواهی کرد. 📚 از فرمایشات حاج آقا مجتبی تهرانی ، ادب الهی ، کتاب دوم ، ص34 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: سوالي داشتم درباره انفاق 1.در ايه 67 فرقان اعتدال در انفاق گفته شده 2. حضرت علي انفاقشون در حدي بوده که خانواده خودشون هم در گرسنگي قرار داشتن ولي انفاق کردن 3. پس انداز در اسلام هم آمده 4. خريد خونه و ماشين و ...در حد شان و عرف خانواده يا جامعه هم هست حالا همش تو ذهنم به هم ريخته و شده سوال که ايا حضرت علي علیه السلام به عنوان رهبر اين جوري بودن و البته بعضي افراد ديگر هم هستن که رهبر نبودن .اگر ما به عنوان پيرو بايد چنين باشيم.با توجه به اينکه از نظر عقلاني هم پس انداز درسته و انگشت نما نشدن در جمع فاميلي در حد شان داشتن . آيا بايد کل سرمايه و دارايي رو انفاق کرد ؟ رسيدن به اينجا کمال هست يا مخصوص افرادي است.و اينکه تفاوت روش زندگي حضرت علي علیه السلام با ايه 67 فرقان در چيه؟ 🌺پاسخ: دستور به رعايت اعتدال در جايى است که: 1📌. بخشش فراوان سبب نابسامانيهاى فوق العاده اى در زندگى خود انسان گردد، و به اصطلاح ملوم و محسور شود. 2.📌 و يا ايثار سبب ناراحتى و فشار بر فرزندان او گردد و نظام خانوادگيش را به خطر افکند، و در صورتى که هيچيک از اينها تحقق نيابد مسلما ايثار بهترين راه است. 👈از اين گذشته رعايت اعتدال يک حکم عام است و ايثار يک حکم خاص که مربوط به موارد معينى است و اين دو حکم با هم تضادى ندارند . 🌸در مورد ايثارو بخشش پيامبر –ص- و يا ائمه-ع- هيچ موردي سراغ نداريم که آنها از حق خانواده و زن و فرزند و عيال ايثار و انفاق کرده باشند و حتي در مورد آيه سوره دهر که داستان ايثار اهل بيت نسبت به اسير و فقير و يتيم بيان شده دادن افطار خود به انها با خواست و پيشنهاد و رضايت خود انها بوده و حتي کنيز انها نيز چنين درخواستي داشت و در اين ايثار باميل خود شرکت داشت ✍️ البته رعايت حق خانواده و مقدم داشتن انها به اين معنا نيست که مثلا پدر حق بخشش و انفاق ندارد بلکه اگر نياز هاي ضروري و لازم خانواده را تامين نمود و وظيفه شرعي و واجب خود را نسبت به آنها انجام داد مي تواند از مال خود اهل بخشش و انفاق باشد و البته بهتراست که در اين مورد نيز بر طبق دستور قرآن حد اعتدال را رعايت کند . 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: جریان هزاران نفری که قران می فرماید: «خداوند فرمان مرگ بر آنان داد و آنان مردند و مجددا زنده شدند» چیست؟ 🌺 پاسخ: در آیه 243 سوره مبارکه بقره می خوانیم: أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ (1) آيا نديدى جمعيتى را كه از ترس مرگ، از خانه ‏هاى خود فرار كردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (كه به بهانه بيمارى طاعون، از شركت در ميدان جهاد خوددارى نمودند). خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند). سپس خدا آنها را زنده كرد، (و ماجراى زندگى آنها را درس عبرتى براى آيندگان قرار داد.) خداوند نسبت به بندگان خود احسان مى‏ كند، ولى بيشتر مردم، شكر (او را) بجا نمى ‏آورند. 🌼در تفسیر نمونه ذیل آیه فوق در شأن نزول آن این گونه آمده است: 🍁در يكى از شهرهاى" شام" بيمارى طاعون راه يافت و با سرعتى عجيب و سرسام‏ آور مردم يكى پس از ديگرى از دنيا مى‏ رفتند در اين ميان عده بسيارى به اين اميد كه شايد از چنگال مرگ رهايى يابند آن محيط و ديار را ترك گفتند از آنجا كه آنها پس از فرار از محيط خود و رهايى از مرگ در خود احساس قدرت و استقلالى نموده و با ناديده گرفتن اراده الهى و چشم دوختن به عوامل طبيعى دچار غرور شدند پروردگار، آنها را نيز در همان بيابان به همان بيمارى نابود ساخت. 🍀 از بعضى روايات استفاده مى‏ شود كه اصل آمدن بيمارى مزبور در اين سرزمين به عنوان مجازات بود، زيرا پيشوا و رهبر آنان از آنان خواست كه خود را براى مبارزه آماده كنند و از شهر خارج گردند آنها به بهانه اينكه در محيط جنگ مرض طاعون است از رفتن به ميدان جنگ خوددارى كردند پروردگار آنها را به همان چيزى كه از آن هراس داشتند و بهانه فرار قرار داده بودند مبتلا ساخت و بيمارى طاعون در آنها شايع شد آنها خانه‏ هاى خود را خالى كرده و براى نجات از طاعون فرار كردند و در بيابان همگى از بين رفتند مدتها از اين جريان گذشت و حزقيل‏(2) كه يكى از پيامبران بنى اسرائيل بود از آنجا عبور نمود و از خدا خواست كه آنها را زنده كند خداوند دعاى او را اجابت نمود و آنها به زندگى بازگشتند. 🔶 گر چه آيه فوق اشاره به عدد خاصى نكرده، و تنها واژه" الوف" كه به معنى هزارها است، به كار برده، ولى بعضى از روايات، تعداد نفرات آنها را ده هزار و بعضى هفتاد يا هشتاد هزار ذكر مى ‏كند. 🔻نكته ديگرى كه در اينجا شايان توجه است مساله امكان" رجعت" است كه از اين آيه به خوبى استفاده مى ‏شود. 🌸توضيح اينكه: در تاريخ گذشتگان مواردى را مى ‏يابيم كه افرادى بعد از مرگ، به اين جهان بازگشتند مانند ماجراى جمعى از بنى اسرائيل كه همراه موسى (علیه السلام) به كوه طور رفتند كه در آيه 55 و 56 سوره بقره آمده و داستان عزير يا ارميا كه در آيه 259 همين سوره آمده، و همچنين حادثه ‏اى كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده است. 🔹بنا بر اين مانعى ندارد كه همين مساله در آينده نيز تكرار شود. دانشمند معروف شيعه مرحوم" صدوق" نيز به همين آيه براى امكان مساله رجعت استدلال كرده و مى‏ گويد: يكى از عقايد ما اعتقاد بر رجعت است (كه گروهى از انسانهاى پيشين بار ديگر در همين دنيا به زندگى باز مى‏ گردند).و نيز مى ‏تواند اين آيه سندى براى مساله معاد و احياى مردگان در قيامت باشد.(3) پی نوشت ها: 1. بقره/243. 2." حزقيل" طبق بعضى از روايات سومين پيشواى بنى اسرائيل بعد از موسى (علیه السلام) بود. 3. تفسير نمونه، ج‏2 ص 218. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: وقتی امام زمان علیه السلام ظهور کنند، شیطان و نفس اماره کشته می شوند؟ چگونه می شود وقتی این دو نباشد، فردی امام را شهید کند؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: درباره اينکه مرگ ابليس، سرکرده شياطين، چگونه و چه وقت خواهد بود و اينکه آيا کسى او را مى کشد يا خودش مى ميرد، نظرات گوناگوني وجود دارد از جمله اينکه به دست مبارک حضرت مهدي عليه السلام به هلاکت مي رسد. 📌پايان مهلت شيطان چه وقت است؟ در قرآن كريم آمده است وقتي شيطان به علّت سجده نکردن بر انسان از پيشگاه الهي رانده شد به خداوند عرض کرد: پروردگارا! تا روزى که انسان ها برانگيخته مى شوند به مهلت بده. خداوند فرمود: «فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ * إِلىَ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُوم؛ تو از مهلت يافتگانى، تا زمانى معين و معلوم » (سوره ص، آيات 79-81) امّا "در اينکه منظور از «يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُوم»، چه روزى است، مفسران احتمالات متعددى داده اند: 🌼بعضى گفته اند منظور پايان اين جهان و بر چيده شدن دوران تکليف است، چرا که بعد از آن، طبق ظاهر آيات قرآن، همه جهانيان از بين ميروند و تنها ذات پاک خداوند باقى مى ماند، بنابر اين تنها به مقدارى از درخواست ابليس موافقت شد. 🌸بعضى ديگر احتمال داده اند که منظور از وقت معلوم زمان معينى است که تنها خدا مى داند، و جز او هيچکس از آن آگاه نيست، چرا که اگر آنوقت را آشکار مى ساخت ابليس تشويق به گناه و سرکشى بيشتر شده بود. 🌼بعضى نيز احتمال داده اند منظور روز قيامت است چرا که او مى خواست تا آن روز زنده بماند تا از حيات جاويدان برخوردار گردد و با نظر او موافقت گرديد، به خصوص اينکه تعبير به يوم الوقت المعلوم در آيه 50 سوره واقعه درباره روز قيامت نيز آمده است. ☘️ولى اين احتمال بسيار بعيد است ، چرا که اگر چنين مى بود بايد خداوند به طور کامل با درخواست او موافقت کرده باشد، در حالى که ظاهر آيات فوق اين است که بطور کامل با درخواست او موافقت نشده و تنها تا يوم الوقت المعلوم موافقت شده است. و به هر حال تفسير اول با روح و ظاهر آيه از همه موافقتر است، و در بعضى از روايات که از امام صادق عليه السلام نقل شده نيز به اين معنى تصريح گرديده است." (تفسير نمونه، ج11، ص71) ادامه دارد... 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌺🍃🌺🍃 💎خاطره ای از مقام معظم رهبری در خصوص رویت هلال شب اول ماه مبارک رمضان 🌱حجت‌الاسلام‌ موحدنژاد: خاطرم هست که در شهریور سال ۱۳۸۶، بحث رؤیت هلال ماه رمضان مطرح بود و وقتی گزارش‌ها از ستاد برای ایشان ارسال شد (با وجود آنکه چند گزارش بود)، رؤیت هلال برای آقا اثبات نشد. دوباره روی گزارش‌ها کار کردیم. خودم بر روی دو گروه که در بخش‌های شمالی‌تر کشور بودند، متمرکز شدم و حوالی سحر، گزارش دیگری برای ایشان ارسال کردیم، اما باز هم تأثیری نکرد. 🌸 حوالی ساعت ۱۱ صبح بود که تعدادی از مسئولان دفتر آمدند و پیگیر گزارش‌ها شدند و مجدداً گزارش‌ها خدمت آقا رسید. ایشان سؤالاتی کردند که مثلاً هلالی که در تربت‌حیدریه دیده شده است، قابل تعمیم برای تهران هم هست یا خیر. توضیح دادیم که امکان تعمیم وجود دارد. 🌺نزدیک ظهر بود که شنیدیم آقا گفتند اعلام کنید امروز، روز اول ماه رمضان است. حقیقت امر آن بود که خود من هم ترسیدم؛ چراکه اگر کسی چیزی نخورده باشد، تا قبل از ظهر می‌تواند نیت روزه کند، اگر کسی هم به نیت یوم‌الشک روزه گرفته باشد، می‌تواند نیت خود را برگرداند. اما اگر کسی چیزی خورده باشد، باید تا افطار چیزی نخورد و از آن طرف روزه‌ی قضا هم بگیرد. ☘️بالاخره مردم می‌گفتند که ستاد استهلال تا حالا کجا بود و ... اما آن چیزی که برای مقام معظم رهبری مهم بود، این بود که «شرعاً» اطمینان حاصل کنند و بنابراین در اعلام حکم شرعی و عمل به آن رودربایستی ندارند. یعنی در حقیقت، بیش از هر چیز دیگری برای آقا، موضوع دین مردم اهمیت دارد. ✍️گاهی اوقات بعضی از مردم تصور می‌کنند این کار جنبه‌ی سیاسی دارد، اما این کار اصلاً جنبه‌ی سیاسی ندارد و به این موضوع که چه کسی چه اعلامی داشته است و تعطیلات چه می‌شود و... مطرح نیست. حتی گزارش‌هایی که به دفتر سایر مراجع نیز می‌رسد، هیچ شائبه‌ی سیاسی در مورد آن حس نکردم و مقام معظم رهبری و سایر مراجع این موضوع را جزء دین مردم می‌دانند و چیزی بیشتر از این نیست. 📚گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌ موحدنژاد در تاریخ 1394/04/24 مندرج در سایت http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=30318 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: ملکوت چیست؟ آیا قابل دیدن است؟ 🌺پاسخ: در قرآن کریم در آیاتی چند از "ملکوت" نام برده شده است. مانند: 1-📌 «فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون‏؛پس [شكوهمند و] پاك است آن كسى كه ملكوت هر چيزى در دست اوست و به سوى اوست كه بازگردانيده مى ‏شويد)(یس/83) ✍️علامه طباطبایی در تفسیر آیه شریفه می فرمایند: « مراد از" ملكوت" آن جهت از هر چيزى است كه رو به خداست، چون هر موجودى دو جهت دارد، يكى رو به خدا، و يكى ديگر رو به خلق. ملكوت هر چيز آن جهتى است كه رو به خدا است، و ملك آن سمت رو به خلق است ممكن هم هست بگوييم: ملكوت به معناى هر دو جهت هر موجود است، و آيات زير هم بر همين معنا حمل مى‏شود، 🍀" وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ" «انعام/75» و" أَ وَ لَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" «اعراف/185» و" قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ" «مومنون/88». و اگر فرموده ملكوت هر چيزى به دست خداست، براى اين است كه: دلالت كند بر اينكه خداى تعالى مسلط بر هر چيز است، و غير از خدا كسى در اين تسلط بهره و سهمى ندارد. 🍃و برگشت معنا در آيه « فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ» به اين است كه: خدا از استبعادى كه مشركين در مساله معاد مى‏ كنند، منزه است، چون مشركين غافلند از اينكه ملكوت هر چيزى به دست خدا و در قبضه قدرت اوست.»(1)‏ 🌸در تفسیر نمونه آمده: «ملكوت در اصل از ريشه" ملك" (بر وزن حكم) به معنى" حكومت و مالكيت است،" واو" و" ت" براى تاكيد و مبالغه به آن اضافه شده بنا بر اين‏ منظور از آن در اينجا حكومت مطلقه خداوند بر سراسر عالم هستى است.»(2) 2-📌 همچنین در آیه 75 سوره مبارکه انعام که از ملکوت و نشان دادن آن به حضرت ابرهیم(علیه السلام) سخن بمیان آمده است: «وَ كَذَالِكَ نُرِى إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِين‏؛ و اين گونه ملكوت آسمانها و زمين را به ابراهيم نمايانديم تا از جمله يقين‏ كنندگان باشد»(انعام/75) 🌼در این مورد نیز ملکوت، همان مالکیت مطلقه الهی است: «مالكيت مطلقه و تسلط پروردگار را بر تمام آسمان و زمين به او نشان داديم" (وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).»(3) 3-📌 در آیه 185 سوره مبارکه اعراف نیز صحبت از ملکوت است: أَ وَ لَمْ يَنظُرُواْ فىِ مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض‏(اعراف/185) علامه طباطبایی در توضیحی تحت عنوان: [اشاره به معناى" ملكوت" در عرف قرآن مجيد]می فرمایند: «" ملكوت" در عرف قرآن و بطورى كه از آيه" إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ، فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ" «یس/84» استفاده مى‏شود عبارت است از باطن و آن طرف هر چيز كه بسوى پروردگار متعال است، و نظر كردن به اين طرف با يقين ملازم است‏»(4) در مورد اینکه آیا ملکوت دینی است استناد میکنیم به فراز ابتدایی آیه 185 سوره مبارکه اعراف: «🌸أَ وَ لَمْ يَنظُرُواْ فىِ مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شىَ‏ْء...» علامه طباطبایی می فرمایند: ☘️«غرض از اين آيه توبيخ آنان در اعراض و انصراف از وجه ملكوتى اشياء است كه چرا فراموش كردند و در آن نظر نينداختند تا برايشان روشن شود كه آنچه را كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بسوى آن دعوتشان مى ‏كند حق است‏.»(5) پی نوشت ها: 1. ترجمه تفسير الميزان، ج‏17، ص173 2. تفسير نمونه، ج‏5، ص309 3. همان، ص308 4. ترجمه تفسير الميزان، ج‏8، ص455 5.همان. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: وقتی امام زمان علیه السلام ظهور کنند، شیطان و نفس اماره کشته می شوند؟ چگونه می شود وقتی این دو نباشد، فردی امام را شهید کند؟ قسمت دوم: 🌺پاسخ: مرگ شيطان، در زمان ظهور يا پس از نفخه اول صور در روايتي نقل شده است که شخصي در مورد جمله «يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» كه در آيه مذكور آمده، از امام صادق عليه السلام سوال كرد، حضرت فرمود: «وقتي كه قائم ما ظهور كند و به حجر كوفه بيايد، در اين حجر شيطان به حضور آن حضرت مي آيد و زانو به زمين مي زند و مي گويد: «يا ويل من هذا اليوم؛ اي واي از اين روز.» آنگاه امام قائم موي پيشاني شيطان را مي گيرد و گردنش را مي زند و او را به هلاكت مي رساند.(اثبات الهداة، ج7، ص101) 🍃اين احتمال وجود دارد كشته شدن شيطان همان قطع نفوذ او است و مرگ حكومت و تزويز او. يعني منظور از كشته شدن شيطان اين است كه ريشه هاي فساد و عوامل انحراف و ظلم و جو در عصر درخشان حكومت امام مهدي عليه السلام نابود مي گردد و به جاي آن عقل و ايمان حكومت مي كند. 🍀اما آن حضرت در حديث ديگرى مى فرمايند: «شيطان بين نفخه اول و دوم صور اسرافيل مى ميرد.» (بحارالانوار، ج 60، ص 244) 🌸در اين ميان برخي به اشتباه دچار خلط شده اند و گفته اند که "متن اين دو روايت با يكديگر معارض است، و جمع كردن آنها با يكديگر ممكن نيست. زيرا هنگام ظهور حضرت ولى عصرعليه السلام تا نفخه صور بسيار فاصله است، و طبق اعتقاد شيعه بين زمان ظهور و نفخه صور، رجعت نيز وجود دارد؛ و چون دومين روايت بيشتر نقل شده است و در سند آن مؤيّداتى وجود دارد، موجب مى شود تا آن بر نخستين روايت ترجيح داده شود؛ پس كشته شدن شيطان توسط امام زمان عليه السلام دليل محكمى ندارد." 🌼اما مي توان گفت اين دو روايت تعارض ندارند و سبب خلط به خاطر آن است كه براي مرگ ابليس نتوانسته اند دو مرگ را قائل شوند. همانطور كه انسانها از دنيا رحلت مي كنند -يعني يك زمان مشخص براي مرگ دارند، و پس از آنكه در برزخ حاضر شدند تا زمان دميده شدن صور و بر پايي قيامت در آنجا مستقر اند- پس از دميده شدن صور همين افراد نيز خواهند مرد -البته بايد توجه كرد كه مرگ، در دو نشئه مختلف است- حال مي توان براي شيطان دو مرگ متصور شد در اين صورت نه تنها روايات متعارض نيستند بلكه دو مطلب جداگانه را مي خواهند اثبات نمايند. ادامه دارد... 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: با توجه به اينک شيطان و نفس دو دشمن سر سخت انسان مي باشد.سوال من اين است که جنگ با نفس سخت تراست يا شيطان؟ 🌺پاسخ: نفس اماره يکي از سربازان ابليس است که در وجود هر کسي قرار دارد و انسان را به راه بد مي کشاند اما طبيعتا ابليس رهبر همه شياطين و گمراهان است و مکر و حيله او بسيار قوي است. ☘️مساله اينجاست که بر اساس برخي حکايات و آموزه هاي ديني ما، نفس اماره براي گمراه کردن اکثريت انسان ها کافي است و نيازي به شيطان نيست ولي در مورد برخي افرادي که نفس اماره خود را شکست داده اند ابليس خود دست به کار مي شود تا او را گمراه کند . 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: وقتی امام زمان علیه السلام ظهور کنند، شیطان و نفس اماره کشته می شوند؟ چگونه می شود وقتی این دو نباشد، فردی امام را شهید کند؟ قسمت سوم(آخر): 🌺پاسخ: اگر شيطان نباشد پس امتحان بندگان چه مي شود عده اي هم ادعا كرده اند که " «يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» پس از اتمام زندگي انسانها خواهد بود، چون انسان بايد بين خوبي ها و بدي ها وسوسه اي داشته باشد تا انتخاب كند و داراي اجر و يا عذاب شود و اگر شيطان در عصر ظهور كشته شود با تكليف انساني در تعارض است." 🍃در پاسخ بايد گفت در آن زمان، آزادي و اختيار از انسانها گرفته نمي شود؛ چنانکه مرحوم علامه طباطبايى مى فرمايد: «ملازمه اى بين تکليف انسان و وجود شيطان براى اغواگرى او وجود ندارد؛ 🌼 پس چنين نيست که تا انسان مکلّف است در پى گمراه کردن او باشد؛ زيرا ممکن است خداوند، جامعه انسانى را صالح گرداند و فساد را ريشه کن کند، و مردم جز پروردگار کسى را نپرستند، در اين صورت شيطان نمى تواند کسى را گمراه کند.»(الميزان، ج ?2، ص 128) 🍀به عبارت ديگر هر چند وجود شيطان سبب افزايش وسوسه خواهد بود اما تمام وسوسه با شيطان نيست بلكه نفس اماره هم اگر شيطان نباشد، انسان را به امور ناپسند وسوسه مي كند پس اين قول هم بسيار ضعيف هست و نمي توان بدان توجه كرد. ✍️در نتيجه شيطان کشته مي شود ولي نفس اماره در برخي افراد همچنان فعال است. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💎صبر و بصیرتی که نقمت را تبدیل به نعمت می کند.. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: چرا خداوند در آیه 99 سوره یونس می فرماید: اگر خداوند می خواست همه مردم ایمان می آوردند ولی این ایمان اجباری بود ولی در آیه 100 همین سوره می فرماید هیچ کس بدون اذن خداوند نمی تواند ایمان بیاورد!؟ آیا این تناقض نیست؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: قرآن کریم در سوره یونس آیه 99 می فرماید :« وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؛ و اگر پروردگار تو می‌خواست، تمام کسانی که روی زمین هستند، همگی به (اجبار) ایمان می‌آوردند؛ آیا تو می‌خواهی مردم را مجبور سازی که ایمان بیاورند؟! (ایمان اجباری چه سودی دارد؟) 🌸در آیه یاد شده خداوند متعال تاکید می کند که اگر خداوند اراده کند و بخواهد همه انسانها به اجبار ایمان می آورند، ولی این ایمانی اجباری خواهد بود و اجر و پاداشی نزد خداوند ندارد. لذا خداوند متعال نخواست که ایمان را اجباری کند و منظور از اراده خداوند در این آیه اراده تشریعی خداوند است. 🌱همچنین در آیه 100 سوره یونس می فرماید :« وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ؛ (اما) هیچ کس نمی‌تواند ایمان بیاورد، جز به فرمان خدا (و توفیق و یاری و هدایت او)! و پلیدی (کفر و گناه) را بر کسانی قرارمی‌دهد که نمی‌اندیشند.» و در این آیه منظور اراده تکوینی خداوند منظور است. توضیح آن که اراده خداوند متعال دو قسم است 1. 📌 اراده تکوینی مقصود از اراده تکوینی این است که شی‌ء مراد در نظام تکوین و واقع تحقق پیدا کرده است، چنان‌که در قرآن کریم آمده است: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُون» (1)چون بخواهد چیزى را بیافریند، فرمانش این است که می‌گوید: موجود شو، پس موجود می‌شود». همچنین در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «وَ إِذا أَرادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ»؛(2) و چون خداوند برای گروهى بدى را اراده نماید، هرگز برگشتى نخواهد داشت». 🌱در اراده‌های تکوینی، مراد هرگز تخلف پیدا نمی‌کند؛ یعنی اگر اراده خدا به چیزی تعلق گرفت، وجود آن چیز، حتمی و ضروری خواهد بود. 🌼بنابراین، اراده تکوینی خدا، همان اراده فعل و عین تحقق فعل است؛ فعل خدا همین عالم خلقت است با همه ویژگی‌هایش؛ یعنی خدا اراده کرده است که عالم موجود شود؛ لذا موجود شد؛ خداوند به اراده تکوینی اراده کرده است که انسان خلق شود، و انسان خلق شده است. بر این اساس، هر موجودی متعلق اراده تکوینی خدا است و هیچ چیز از اراده تکوینی او خارج نیست. مختار بودن انسان نیز متعلق اراده تکوینی خدا است. خدا اراده کرده است که افعال ارادی انسان با اختیار خود وی پدید آید؛ لذا انسان به اراده خداوند مختار است و می‌تواند در دو راهه‌های مختلف زندگی، یکی را برگزیند و دیگری را کنار گذارد. ☘️البته، این بدان معنا نیست که خداوند هر چیزی را که اراده کرد، آن چیز بلافاصله موجود می‌شود، بلکه هر موجودی را هرگونه که اراده فرمود، آن موجود همان‌گونه تحقق می‌یابد. اگر موجودی را به صورت جسمانی اراده فرمود که به تدریج و در مدت معیّنی خلق ‌شود، آن شی‏ء به این صورت آفریده می‌شود. مثلاً اراده نمود که انسان در مدت 9 ماه در رحم مادر تکوّن یابد، حتماً چنین می‌شود. 2.📌 اراده تشریعی مقصود از اراده تشریعی این است که خداوند متعال از لحاظ تشریع و جعل قانون چیزی را اراده نموده است؛ یعنی چیزهایی را که می‌خواسته مردم انجام دهند تا به کمال و سعادت برسند. قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ»؛(3) خدا نمی‌خواهد شما در رنج افتید، بلکه می‌خواهد که شما را پاکیزه سازد و نعمتش را بر شما تمام کند». 💥در اراده تشریعی مراد حق‌تعالی در نظام تشریع و قانون‌گذاری تحقق پیدا کرده و طبق مراد و خواسته‌اش دستور نموده است. 🍃در نظام تشریع عسر و حرج وجود ندارد، بلکه طهارت و اتمام نعمت است.‏ به عبارت دیگر؛ خدای سبحان از انسان آزاد و مختار می‌خواهد که کارهایی را انجام دهد و از کارهایی پرهیز کند. اگر انسان به دستورات الهی با حُسن اختیار خود گردن نهاد، پاداش الهی را خواهد چشید و اگر با سوء اختیار خود، از دستورات الهی سرپیچی نمود، کیفر خواهد شد. تخلف از اراده تشریعی خداوند ممکن است؛ زیرا خداوند به اراده تکوینی‌اش اراده کرده انسان با اختیار، مسیر سعادت یا شقاوت خود را برگزیند. پی نوشت ها 1. یس، 82. 2. رعد، 11 3. مائده، 6. ادامه دارد.. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔰 مبارزه با فساد در این دوره به اوج خود رسیده 👈 بدون اغماض و بر اساس حق و عدل و قانون با فساد مبارزه کنید 🔻 رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در ارتباط تصویری با رئیس و مسئولان عالی قضایی با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در یک سال اخیر، بر لزوم استمرار حرکت تحولی در قوه قضائیه به صورت متوازن و با محوریت مردمی بودن قوه تأکید کردند و گفتند: 🔹️ مبارزه با فساد که در این دوره به اوج خود رسیده است باید بدون اغماض و بر اساس حق و عدل و قانون و همچنین بدون تعدی و ظلم به افراد بیگناه با قدرت ادامه یابد. 🔹️ مبارزه با فساد از دوره قبل در قوه قضاییه آغاز شده بود و اکنون به اوج خود رسیده است. 🔹️ مردم از مبارزه بدون ملاحظه و بدون اغماض با مفسد امیدوار می شوند زیرا فساد مالی و اقتصادی همچون ویروس کرونا، بسیار خطرناک و به‌شدت واگیردار و مُسری است. 🔹️ باید مبارزه با فساد، در درجه اول در داخل قوه و به صورت جدی و کارشناسی انجام شود، زیرا تبعات و ضربه فساد در داخل قوه قضاییه بسیار سنگین خواهد بود. 🔹️ ملاک در مبارزه با فساد باید فقط حق، عدل و قانون باشد و هیچ ملاحظه دیگری در کار نباشد. 🔺️ البته همانطور که در برخورد با فساد نباید اغماض وجود داشته باشد اما افراد بی‌گناه هم نباید مورد تعدی قرار گیرند و رسیدگی‌ها باید کاملاً بر اساس قانون و عدالت و بدون جوگیری انجام شود. ۹۹/۴/۷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧بشنوید: ✨ماه ذی القعده، ماه توبه و رجوع الی الله است.. ✍️کیفیت نماز یکشنبه ماه ذی القعده 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💎 بهشتی در آینده شناخته خواهد شد. 🌹آقای بهشتی خیلی خیلی بزرگ بود و این مردم هنوزم که هنوز است، به نظر من آقای بهشتی را نشناخته‌اند. ✨ بهشتی در آینده شناخته خواهد شد. بهشتی را ماها می‌شناختیم که سالیان درازی کوشش او را در راه پیشبرد این انقلاب دیده بودیم از نزدیک که قدم به قدم چگونه این مرد، این انقلاب را پیش برد. کاری هم نداریم، اثبات هم لازم ندارد، اثبات خواهد شد. 📚بیانات مقام معظم رهبری در بیمارستان پس از حادثه ترور در تاریخ ۱۳۶۰/۰۴/۱۷ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: آیا در مورد قرآن خواندن بحالت ايستاده روايتي داريم؟ 🌺پاسخ: بله مثلا از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ روايت شده كه فرمود: 🌸 جبرئيل به من دستور داد، قرآن را در حال ايستاده بخوانم... (1) 🌼در نماز و ايستاده هم سفارش بيشتري شده است: امام محمد باقر ـ عليه السلام ـ فرمود: هر كس قرآن را به حالت ايستاده در نماز بخواند، خداوند به هر حرفي از آن صد حسنه براي او مي نويسد. و هر كس آن را در حال نشسته در نماز بخواند خداوند به ازاي هر حرفي پنجاه حسنه براي او ثبت مي فرمايد. و هر كس قرآن را خارج از نماز بخواند، خداوند به ازاي هر حرف آن ده حسنه براي او مي نگارد.(2) ☘️امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ نيز فرمود: هر كس قرآن را در نماز و در حال ايستاده قرائت كند، براي هر حرفي كه مي خواند، يك صد حسنه به او مي دهند و اگر نشسته باشد، پنجاه حسنه، و اگر در غير نماز قرآن را با وضو بخواند، بيست و پنج حسنه دارد و اگر بدون وضو باشد ده حسنه دارد و اينكه گفتم: هر حرفي چند حسنه دارد، يعني: المر هر كدام از الف و لام و ميم و راء ده حسنه دارد.(3) 1. سنن النبي، ص312. 2. شيخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص198. 3. ديلمي، ارشاد القلوب، ج1، ص2 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧بشنوید: ✨ماه ذی القعده، ماه توبه و رجوع الی الله است.. ✍️کیفیت نماز یکشنبه ماه ذی القعده 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: چرا خداوند در آیه 99 سوره یونس می فرماید: اگر خداوند می خواست همه مردم ایمان می آوردند ولی این ایمان اجباری بود ولی در آیه 100 همین سوره می فرماید هیچ کس بدون اذن خداوند نمی تواند ایمان بیاورد!؟ آیا این تناقض نیست؟ قسمت دوم: 🌺پاسخ: ☘️بنابراین، آنچه تخلف از آن ممکن نیست، اراده تکوینی خدا است. در نتیجه نه تنها انسان که سرتاسر وجودش نیاز و فقر است، بلکه هیچ قدرتی در عالم هستی قادر نیست در برابر اراده تکوینی خداوند مخالفت کند؛ زیرا جز خداوند سایر موجودات همه و همه عین فقر و وابستگی و احتیاج به ذات لایزال الهی هستند، و آن‌که از خود چیزی ندارد، چگونه می‌تواند در برابر دارای مطلق، به مخالفت برخیزد. 🌸گفتنی است؛ غلبه انسان بر برخی امور تکوینی؛ مانند جاذبه زمین و دیگر قدرت‌های موجود در عالم، به معنای غلبه اراده انسان بر اراده تکوینی الهی نیست، بلکه تحقق اراده خدا به دست اراده انسانی است. به عبارت دیگر؛ اراده انسان در طول اراده خداوند است، نه در عرض و مقابل آن؛ یعنی همان خدایی که به اراده تکوینی‌اش اراده نمود قوای طبیعت و از جمله جاذبه زمین را برای قوام و استواری زمین در نهاد آن قرار دهد، همو اراده کرد تا همه مخلوقات، با همه قوای‌شان مسخر انسان باشند؛ یعنی خداوند اراده کرده است انسان بتواند جهان را با استفاده از نیروی عقل و اختیار به تسخیر خود در آورده، بر آنها تسلط یابد و از قوای آنها برای رسیدن به کمال بهره ببرد. 🍀بنابراین، اراده تکوینی الهی بر اساس قرارداد نیست، بلکه بر اساس نظام علّی و معلولی در جهان جریان دارد و اختیار و اراده آدمی به عنوان یکی از سلسله علل در جهان جاری است. 🌼بنا بر این در آیه اول اشاره دارد که ایمان انسانها به اجبار نیست گر چه اگر خداوند اراده می کرد ایمان اجباری می شد ولی این کار را نکرده و ایمان را به اختیار انسانها گذاشته پس می شود اراده و عالم تشریعی در آیه 100 تاکید می کند که هیچ کس نمی تواند ایمان بیاورد مگر به اذن و اجازه خداوند متعال و چنین حالتی در نظام و عالم تکوین است 🌸در آیه 99 ایمان اجباری نیست و انسان ها می توانند و اختیار دارند که ایمان بیاورند و یا ایمان نیاورند ولی در آیه 100 کسی جز به اذن خداوند نمی تواند ایمان بیاورد که اینجا بحث اختیار به طور کلی منتفی است و عالم تکوین و بدون اختیار می شود.(1) 1. برای آکاهی بیشتر ر.ک تفسیر تفسیر اثنی عشری، حسینی شاه عبدالعظیمی، انتشارات میقات، تهران، ۱۳۶۳ ش، ، چاپ اول،ج 5، ص 400-405 . 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💎 از عادی بالاتر بود 🌟من بارها این را به دوستان نزدیکمان، بعد از شهادت آقای بهشتی می‏گفتم که ایشان از جمله آن شخصیت‏هائی بود که از عادی بالاتر بود، ما در بین شخصیت‏های جهانی و انقلابی افرادی رامی‏بینیم که آدمهای خیلی خوب وکارآمدی هستند اما آدمهای عادی هستند و جنبه فوق‏العاده و برجسته‏ای در آنها نیست. 🌸شهید بهشتی مجموعه‏ای از خصلتهای پسندیده و نیک بود و من شخصاً خودم تابحال فردی مثل آقای بهشتی در گذشته و در حال ندیده‏ام، شهادت آقای بهشتی واقعاً مکمل شخصیت ایشان بود و مرگ طبیعی مسلماً برای ایشان ناچیز بود. 🍃وقتی آقای بهشتی زنده بودند از همه توان و ظرفیت خودشان برای اعتلای اسلام استفاده کردند و شهادتشان هم به همینگونه برای اعتلای اسلام مۆثر شد. ▪️البته ما از شهادت ایشان بسیار متأسف شدیم و ایشان را در زمانی که ما بیشترین احتیاج را به وجودشان داشتیم از ما گرفتند. 🌿ولی مرگ حماسی آقای بهشتی مسلماً خسرانی برای عالم اسلام نخواهد بود، چرا که گوهر گرانقدر وجود ایشان در راه اسلام خرج شد و هرگز گم و تلف نشد. 🔹اگر بالاتر بگوئیم شخصیت و حیثیت آقای بهشتی در پیشگاه الهی برای انقلاب ما ذخیره شد و ما می‏توانیم برای همیشه بگوییم که چنین فردی داشته‏ایم و انقلاب ما با وجود چنین انسانهایی شکل گرفته است. 📚جاودانه تاریخ، ج 1، بخش مصاحبه با رهبر معظم انقلاب، صفحات 30 تا 36 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید 🌺 نماز توبه روز یکشنبه ماه ذی القعده را چگونه باید بخوانیم؟ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔰 مردم از لحاظ معیشت دچار سختی هستند 👈 همه دستگاهها باید به اقتصاد کشور کمک کنند 🔻 رهبر انقلاب: یکی از اقدامات خوب قوه قضاییه در مبارزه با فساد «حمایت از تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی» است. در شرایط کنونی که مردم از لحاظ معیشت دچار سختی هستند، هر دستگاهی که بتواند به اقتصاد کشور کمک کند، باید این کار را انجام دهد و این اقدام قوه قضاییه در واقع کمک به اقتصاد کشور است. 🔺️ ابلاغیه اخیر رئیس قوه قضاییه مبنی بر اینکه برخی بانکها حق مصادره و تعطیلی واحدهای تولیدی را ندارند، کار بسیار درستی است چون برخی افراد با خرید واحدهای تولیدی و اخراج کارگران و فروش تجهیزات، کاربری این واحدها را تغییر می‌دهند. ۹۹/۴/۷
💎تحوّل در خمودگی و تسلیم بودن ملّت و تبدیل به روحیه‌ی مطالبه‌گری 🌺ملّت ایران یک ملّتی بود که با مسائل اساسیِ سرنوشت خودش هیچ سر و کاری نداشت، مردم تسلیم بودند، خمود بودند، نسبت به زندگی شخصیِ خودشان [بی‌اراده] بودند. این حالت تحرّک میدان‌داری، وارد میدان شدن، مطالبه کردن، آن هم مطالبه‌ی چیزهای بزرگ و مهم، در رفتار ملّت و در خُلق و خوی ملّت ما مطلقاً وجود نداشت؛ این را امام ایجاد کردند؛ 🌼همین ملّتِ خمود و تسلیم را تبدیل کردند به یک ملّتِ مطالبه‌گر؛ آن سخنرانی‌های پُرشور و توفنده‌ی امام، آن بیانهای خروشنده‌ی امام، آن چنان تکان داد این ملّت را که این ملّت تبدیل شدند به یک ملّت مطالبه‌گر؛ 🌸نمونه‌اش قضایای سال ۴۱ است -که شروع نهضت، سال ۴۱ بود- نمونه‌اش اجتماعات عظیم مردم در شهرهای مختلف است که بعد هم منتهی شد به پانزدهم خرداد، و در پانزدهم خرداد [رژیم] با آن کشتار عظیم نتوانست این حرکت را متوقّف کند. ☘️ باز هم اجتماعات مردم در طول زمان بود تا پایان دوران مبارزات؛ این یک تحوّل عجیبی بود که ایشان ایجاد کردند. 📚سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۱۴ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 رحمه الله