🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
مادر بزرگم نمی تواند قرآن بخواند. چه جایگزینی وجود دارد؟
🌺پاسخ:
ابتدا نگاه کردن به خود قرآن ثواب و اثرات زيادي دارد.
از روايات استفاده مي شود که صرف نگاه کردن به آيات قرآن نيز عبادت محسوب مي شود و داراي آثار دنيوي و اخروي است.
☘️در روايتي از رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم آمده است:" النَّظَر ُفِي ثَلَاثَةِ أَشْيَاءَ عِبَادَةٌ النَّظَر ُفِي وَجْهِ الْوَالِدَيْنِ وَ فِي الْمُصْحَفِ وَ فِي الْبَحْرِ/ نگاه كردن به سه چيز عبادت است: نگريستن به صورت والدين، قرآن ودريا"
📌راه دوم گوش کردن به آيات هست. مثلا شبکه قرآن که ماه مبارک جزء خواني داره خوبه براشون.
🍀در روايت ديگري امام علي (ع) از رسول خدا (ص) نقل مي فرمايد: " قَارِئُ الْقُرْآنِ وَ الْمُسْتَمِعُ فِي الْأَجْرِ سَوَاء /
قرائت کننده قرآن و گوش فرادهنده به قرآن در اجر و ثواب بردن مساوي هستند."
📌راه سوم حفظ کردن و خواندن سوره هايي که حفظ است.
با گوش کردن سوره ها و حفظ اونها مي تونه هر روز تکرار کنه.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآنی
📚✨📚✨📚
✅پرسش:
لطفا اين روايت رو توضيح بديد:
مي فرمايد: تَبْرَأُ مِنَ اَلْآفَةِ وَ إِذَا أَحْبَبْتَ شَيْئاً فَلاَ تُكْثِرْ ذِكْرَهُ فَإِنَّ ذَلِكَ مِمَّا يَهُدُّهُ
🌺پاسخ:
اين روايت سند ندارد و اصل حديث اينگونه است
🌱 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لِعُمَرَ بْنِ يَزِيدَ إِذَا لَبِسْتَ ثَوْباً جَدِيداً فَقُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ تَبْرَأُ مِنَ الْآفَةِ وَ إِذَا أَحْبَبْتَ شَيْئاً فَلَا تُكْثِرْ ذِكْرَهُ فَإِنَّ ذَلِكَ مِمَّا يَهُدُّه
امام ششم (عليه السلام) بعمر بن يزيد فرمود: چون جامه نو پوشيدى بگو:
لا اله الا الله محمد رسول الله
تا از آفت بدور باشى، و چون چيزى را دوست دارى بسيار نامش را نبر زيرا موجب نابودي آن مي شود
✍️قسمت ابتداي حديث توضيح زيادي نمي خواهد و مي فرمايد وقتي لباس نو پوشيدي اين اذکار را بگو تا موجب مبارکي شود و بيماري و آفتي نبيني
🔻قسمت دوم حديث مي فرمايد چيزي را که خيلي دوست داري( هر چيزي که باشد خانه ماشين لباس و فرزند و شغل و ..... ) خيلي تعريفش نکن و پيش همه بازگو نکن زيرا موجب مي شود از دستت خارج شود و نابود شود
✍️علت هاي مختلفي مي تواند داشته باشد مثلا ميتواند در معرض چشم زخم واقع شود و نابود شود يا حسوداني پيدا شوند و اسباب نابوديش را فراهم کنند
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیثی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
چرا از زمان دستیابی بشر به تکنولوژی معجزه ای رخ نداده و خدا به ما معجزه ای نشان نمی دهد؟ و معجزات و شفاهایی که گزارش می شود از کجا معلوم که تاثیر تدریجی درمان ها نباشد؟
🌺 پاسخ:
برای پاسخ به این سوال باید دو نکته عرض کنم:
📌نکته اول:
معجزه فقط یک دلیل بر اثبات ادعای نبوت است، بنابراین تکرار آن در هر زمان و برای هر شخص لزومی ندارد! بلکه در گرو تجدید نبوت و امدن پیامبر جدید است. تا پیامبر جدیدی نیامده خود متدینین هم لزوم تحقق معجزه را ادعا نکرده اند تا با نبودن معجزه ادعای ایشان رد شود!
🌱علاوه بر اینکه رویت معجزه برای همه مردم هم لزومی ندارد، بلکه اگر معجزه به اندازه ای که به صورت تواتر نقل شود اتفاق بیفتد حجت تمام خواهد شد. همچنین اگر معجزه ای مانند قرآن جاویدان باشد برای اتمام حجت کفایت می کند.
📌نکته دوم:
بسیاری از ابراز نظرهای منکرین معجزه به پیش فرض های مادی گرایانه آنها برمی گردد، همانطور که در میان اندیشمندان ملحد به صورت شفاف مشاهده می کنیم، چارچوب ذهنی ایشان اصلا اجازه نمیدهد احتمال خارق العاده بودن هیچ واقعه ای طرح شود!!
🔻روشن است که معجزه به خودی خود محال نیست، یعنی هیچ کسی نمی تواند دلیلی منطقی بیاورد که تبدیل شدن عصا به اژدها محال است، یا بینا شدن یک چشم نابینا امکان ندارد، چون عقل در دقت عقلی خویش می فهمد که دلیلی بر این محال بودن وجود ندارد. همانطور که خاک می تواند تبدیل به گندم و درخت و سیب شود، پس تبدیل بقیه امور هم به یکدیگر محال نیست، چیزی که هست فقط ما آنها را تا کنون تجربه نکرده ایم. بنابراین در دقت عقلی هیچ دلیلی بر ردّ معجزه وجود ندارد مگر استبعاد ذهنی، و پیش فرض های مادی گرایانه که دلیل به شمار نمیروند بلکه صرفا گمانه زنی و بعید شمردن است.
🔹بنابراین مهمترین مانع فکری منکرین معجزه در حقیقت یک محدودانگاری ذهنی ایشان است، یک انکار پیشینی موجوداتی است که هرگز با تجربه قابل نفی و اثبات نیستند. که با توجه به چنین پیش فرضی عکس العمل منکرین به ترتیب چنین است:
🌸در گام اول، ابتدا این وقایع را به شدت انکار می کنند..
در مرحله دوم در صورتی که برای ایشان وقوع چنین حادثه ای مسلّم و قطعی شود باز هم آن را در دایره علل و معلول مادی و تجربی جستجو می کنند، چون چیزی در ورای آن در چارچوب فکری ایشان امکان ندارد.
☘️بنابراین اگر شما در جلوی چشم ایشان یک عصا را تبدیل به مار کنید هم پذیرفته نشده و حمل بر امور طبیعی خواهد شد، چون از قبل چارچوبی در درون ذهنشان ساخته اند که نمی توانند وقایع را در خارج از آن جستجو کنند.
🌸همانطور که منکرین وقتی معجزه انبیا را می دیدند وقتی هیچ توجیهی برای آن نمی یافتند، آن را سحر و جادو معرفی می کردند. چون ایشان در کنار علل طبیعی سحر و جادو را هم قبول داشتند.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️برخورد امام سجاد علیه السلام با پیرمردی که به ایشان توهین کرد
استاد حسین انصاریان
⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo1 👈
#عزاداری
#روضه
#مناسبتی
✅ اعمال روز اربعین
❶ «زیارت امام حسین(علیهالسلام)
و زیارت اربعین»
در این روز، زیارت امام حسین
#مستحب است!
و این زیارت...
همانا خواندن زیارت اربعین است
که از امام عسکری(ع)
روایت شده که فرمودند:
علامت مؤمن پنج چیز است!
۱. پنجاه و یک رکعت نماز فریضه
و نافله در شب و روز خواندن
۲. زیارت اربعین کردن
۳. انگشتر بر دست راست کردن
۴. جَبین(پیشانی) را در سجده بر خاک گذاشتن
۵. و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را
بلند گفتن است.
📚 وسائل الشیعه ج۱۰ ص۳۷۳
⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo1 👈
#عزاداری
#مناسبتی
#اربعین
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️
☑️پرسش:
از بین قیام هایی که پس از واقعه عاشورا رخ داد، کدام قیام ها مورد تایید ائمه اطهار (علیهم السلام) بوده است؟چه ویژگی هایی باعث می شده که امامان (علیهم السلام) قیامی را تایید کنند، هرچند که با آن همراهی نکنند؟
◾️ پاسخ:
از آنجایی که بعد از واقعه عاشورا شرایط بسیار حساس و جو اختناق شدیدی حاکم بود،ائمه(علیهم السلام) از تأیید علنی قیامهای مورد تأییدشان خودداری می کردند و به تأیید ضمنی اکتفا می کردند،لذا در مورد اینکه کدام قیامها مورد تأیید بودند،اختلاف نظر وجود دارد،
🔹آنچه از بررسی گزارشات تاریخی استفاده می شود،قیامهایی همچون قیام مختار،قیام زید بن علی،قیام شهید فخ و... مورد تأیید بودند هر چند ائمه(علیهم السلام) علناً اظهار نظری نمی کردند.
🔸اما اینکه چه قیامهایی مورد تأیید ائمه(علیهم السلام) بودند باید گفت:
👈مجموعه قيامهايى كه در دوره هاى بعد از امام حسين(ع) صورت گرفته است بر دو نوع است:
📌الف) قيامهايى كه با اهداف و انگيزه هاى شيطانى و قدرت طلبى صورت گرفته است، هر چند در ظاهر دوستى اهلبيت(علیهم السلام) ، بويژه خون خواهى سالار شهيدان حسين(علیه السلام) را يدك مى كشيدند. نمونه بارز و عينى اين نوع قيام ها، قيام مردم مدینه و قیام بنى العباس است.
📌ب) قيام هايى كه با اهداف و انگيزه هاى الهى بود و تنها انگيزه مقدس ظلم ستيزى را دنبال مى كرد و در صورت پيروزى در قيام ، قدرت را به صاحب اصلى آن، يعنى امامان شيعه(ع) تحويل مى دادند.
🔸امامان شيعه(ع) قيام هاى نوع اول را محكوم و قيامهاى نوع دوم را مورد تاييد قرار مى دادند(البته نه به صورت علنى، بلكه نوعا مخفيانه آنها را مورد تاييد قرار مى دادند).
✍️بررسی نوع برخورد امام صادق(علیه السلام) با قیام نفش زکیه ویژگی های قیام مورد تأیید ائمه(علیهم السلام) را بهتر نشان می دهد: آنحضرت با قیام نفس زكیه به عنوان قیامى ضد ستمگرى (نه به عنوان قیام مهدى آل محمد (صلّی الله علیه وآله) موافق بوده است و هر چند آن حضرت این انقلاب را مورد پشتیبانى قرار نداد ولى در عین حال اقدامى نیز علیه آن به عمل نیاورد و این ثابت مىكند كه حضرت با قیام تحت عنوان مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهى از منكر موافق بوده است .
✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo1 👈
#عزاداری
#مناسبتی
#تاریخی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
12.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: اربعین، همه مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیهالسلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد. ۹۹/۶/۳۱
💻 @khamenei_ir
✨🌺✨🌺✨
✅پرسش:
آیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ازدواج کرده اند؟
🌺پاسخ:
در مورد ازدواج کردن يا نکردن امام زمان(عليه السلام)،نمي توانيم بصورت قطعي و يقيني اظهار نظر کرد.لكن شواهدي هست كه وجود همسر و فرزندان را اثبات مي نمايد.
1-قواعد كلي
2-روايات
3-دعاها
1-📌 قواعد كلي شريعت، محمدي ايجاب مي كند كه حضرت بقيه الله نيز مانند ديگر پيشوايان معصوم«عليهم السلام» تشكيل خانواده داده است، و از جد بزرگوارش حضرت محمّد مصطفي پيروي نموده.
🔹مرحوم محدث نوري« ره » مي فرمايد: چگونه ترك خواهد نمود چنين سنت عظيمه جدبزگوار خود را با آن همه ترغيب و تحريص كه در انجام آن شده. و نكوهشي كه در ترك آن شده است. سزوار ترين كس در انجام سنت پيامبر امام هر عصر است و تا كنون كسي ترك آن را از خصايص آن جناب نشمرده است.
2- 📌روايات در رابطه با همسر و همسران حضرت بقيه الله تنها يك روايت است كه سرنخي به دست ميدهد و آن روايتي است كه، مرحوم كفعمي در كتاب شريف مصباح نقل كرده است. بر اساس اين روايت همسر حضرت از نسل عبدالعُزّي پسر عبدالمطلب مي باشد. در رابطه با اولاد آن حضرت رواياتي هست كه وجود آنها را به روشني اثبات مي كند و اين روايات ضمنا وجود همسر را اثبات مي كنند:
الف-🌱 سيدبن طاووس در جمال الاسبوع مي فرمايد: روايتي با سندهاي متصل يافتم كه حضرت ولي عصر«عج» را اولاد بسياري هست.
ب-🌱 مرحوم مجلسي «ره» نيز بابي را به خلفاء و اولاد حضرت مهدي اختصاص داده است.
🔹روايت بسياري دليل بروجود فرزند براي حضرت مهدي هستند الا يك روايت كه منافي و معارض با اين روايات است و آن روايت اين است، هر امامي بايد فرزند داشده باشد به جز حضرت مهدي كه فرزند ندارد، ولي علماء و برزگان شيعه مانند مرحوم محدث نوري و شيخ طوسي و مير محمد مير لوحي معاصر علامه مجلسي اين تنافي را رفع كردند، بدين بيان كه امام زمان مانند ساير ائمه پسر امام ندارد، نه آنكه اصلا پسر ندارد و بنابراين از مجموع احاديث استفاده مي شود كه، براي حضرت مهدي فرزندان بسياري هست كه همه از اولياء و صلحاء شرفا هستند ولي سمت امامت ندارند، چرا كه امام منحصر در دوازده نفر است.
3-📌 دعاها، علاوه بر روايات و قواعد كلي برخي دعاها نيز از معصومين« عليهم السلام» صادر شده و يا از ناحيه مقدسه رسيده دلالت دارند بر اينكه براي حضرت اهل و عيالي و فرزنداني هست و در دعاها نامي از آنها برده نشده و در حق آنها دعا شده است. در اين دعا وجود همسر و فرزندان را براي حضرت اثبات مي كند و در اين مورد دعا بسيار است.
🔸واينكه آيا حضرت مهدي با فرزند و همسران خود ظهور مي كنند، چون ما بشريم و اطلاعات بشر محدود است اطلاعات و دليل قطعي و يقين محكم به آن تصريح نشده است.
منابع جهت مطالعه:
[1]. سيماي آفتاب، دكتر حبيب الله مظاهري.
[2]. تجسم اميد و نجات، عزيز الله حيدري.
[3]. سيماي مصلح جهان، مراد فيضي.
[4]. ارتباط معنوي با حضرت مهدي«عج »، حسين گنجي.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مهدویت
#امام_زمان
🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
ايابسم الله الرحمن الرحیم جزو آیات سوره هست
🌺پاسخ:
خير جزء سوره نمي باشد.
🌸در مورد سوره "حمد" و اين که «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» جزء سوره است، دليل تعبدي داريم (1)؛ شايد اين باعث اشتباه براي شمارندگان آيات شده و «بسم الله» اين سوره را در شمارش آورده ولي بقيه سوره ها را نياورده اند.
1. علوم قرآنى، معرفت، نرم افزار علوم قرآني نور(مشکات)، ص 117.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآنی
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️
☑️پرسش:
ماجرای حره چه بود؟
◾️ پاسخ:
ماجرای حره یا قیام حره واقعه ای بود که یکسال پس شهادت امام حسین (علیه السلام) توسط یزید رقم خورد.
▪️پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) مردم مدینه به رهبری عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه قیام کرده و عمال یزید را از مدینه بیرون کردند
🔻یزید سپاهی به سرکردگی مسلم بن عقبه به مدینه گسیل داشت که آنان پس در هم شکستن قیام مردم مدینه و کشتار وحشیانه عوامل قیام، شهر را تصرف کرده و مردم عادی را نیز به خاک وخون کشیدند و به عنوان بردگان یزید از مردم مدینه بیعت گرفتند.
▪️عبدالله پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) سفری به شام داشت و از نزدیک با یزید ملاقات کرد. او یزید را شخصی پلید یافت که به هیچ وجه نباید بر مسند خلافت مسلمانان باشد لذا به مراجعت از شام مقدمات قیام را برنامه ریزی کرد و پس از قیام اختیار شهر مدینه را به دست گرفت و عمال حکومتی را از آنجا بیرون راند. همین امر باعث لشکر کشی یزید به مدینه شد. مسلم جنایاتی در شهر پیامبر (صلی الله علیه وآله) انجام داد که به مسرف بن عقبه مشهور شد.(1)
این واقعه از آنجا که در سنگستانی در نزدیکی مدینه اتفاق افتاد به واقعه حره معروف شد(2) چون سنگستان در لغت عرب به معنای حره است.(3)
✍️درباره اسباب و علل واقعه حره، روایتهای گوناگونی رسیده است. بنابر بسیاری از گزارشها، منشأ اعتراض و قیام مردم مدینه فساد یزید بود. طبق این روایات، والی مدینه، هیئتی از بزرگان شهر از جمله عبدالله بن حنظله را برای ملاقات با یزید به شام فرستاد. هیئت مزبور به محض بازگشت از شام، در برابر مردم به فسق و فجور آشکار خلیفه گواهی دادند و مردم را به اقدام برای خلع یزید از خلافت دعوت کردند.(4)
🔻مردم مدینه بر علیه حکومت یزید شوریدند و آنان را، که حدود هزار نفر بودند و در منزل مروان بن حکم گرد آمده بودند، محاصره کردند.(5)
🔸یزید تصمیم گرفت برای سرکوب مردم مدینه لشکری تجهیز کند. بعد از امتناع عبیدالله بن زیاداز پذیرش فرماندهی لشکر، وی مسلم بن عقبه را مأمور این کار کرد(6)شمار لشکریان او را بین ۵۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ نفر نوشتهاند.(7)
🔸وقتی خبر حرکت سپاه یزید به مردم مدینه رسید، آنان گرداگرد مدینه خندق کندند و پناه گرفتند. مردم اجازه دادند که وابستگان به حکومت شام، از مدینه خارج شوند به شرط آنکه در مورد مدینه هیچ اطلاعاتی را به سپاه شام ندهند و در جنگ هم شرکت نکنند. اما بنی امیه به عهد خود وفادار نماندند و عبدالملک بن مروان به همکاری با مسلم بن عقبه پرداخت و نقشه حمله جنگ را طراحی کردند.
🔹مسلم با عبور از حرّه، در مشرق مدینه پیاده شد و به مردم مدینه سه روز مهلت داد.(8)آنگاه، پس از دور زدن خندق، از پشت سر و با کمک طایفه بنی حارثه، که با وعدههای مالی فریفته شدند، وارد شهر شد.(9)
🔸مسلمبن عقبه، به دستور یزید، سه روز جان و مال مردم را بر سپاهیانش حلال کرد.برخی غارت و جنایات سپاهیان او را مصیبتی سهمگین و وصفناپذیر خواندهاند و برخی آن را فجیعترین حادثه، پس از شهادت امام حسین علیه السلام، دانسته است.(10)
🔻سپاهیان مسلمبن عقبه در آن سه روز، از ارتکاب هیچ عمل زشتی، همچون تجاوز به نوامیس، بیرون کشیدن جنین از شکم زنان و کشتن نوزادان(11) و توهین به صحابه بزرگ پیامبر(صلی الله علیه وآله) از جمله جابر بن عبدالله انصاری فرو گذار نکردند.(12)
منابع:
1. بلاذری، انساب الاشراف، چاپ رکاز، ج5،ص339
2.سهیلی،عبدالرحمانبن عبداللّه، الروض الانف فی شرح السیرة النبویة لابنهشام، چاپ عبدالرحمان وکیل، قاهره، ج 6، ص255
3.خلیلبن احمد؛ کتابالعین، چاپ مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم 1405، ذیل «حرّة»
4.طبرى،محمدبن جرير، تاريخالطبرى: تاريخالامم والملوک، چاپ محمد ابوالفضل ابراهيم، بيروت 1382ـ 1387، ج5، ص479-480.
5.طبری، همان،ج 5، ص482؛
6.ابناثیر، الکامل فیالتاریخ، بیروت،چاپ افست 1402، ج 4، ص111-112
7. طبری، پیشین، ج 5، ص483؛
8.طبری، ج 5، ص485-487 .
9.ابنقتیبه، الامامة و السیاسة، المعروف بتاریخالخلفاء، چاپ طه محمد زینی، [قاهره 1987]، چاپ افست بیروت،بیتا ج 1، ص179-181
10. مسعودى،علىبن حسين کتاب التنبيه والاشراف، چاپ دخويه، ليدن ۱۸۹۴، چاپ افست ۱۹۶۷، ص۳۰۶
11.ابنقتیبه، پیشین، ج 1، ص184؛
12.سهیلی، پیشین، ج 6، ص253-254
✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo1 👈
#عزاداری
#مناسبتی
#تاریخی
💧☀️💧☀️💧
✅پرسش:
لطفا درباره نيکي به پدر و مادر و اينکه درچه حد باید باشد، توضیح بفرمایید.
🌺پاسخ:
حق پدر و مادر اين قدر بزرگ است که جبران آن از طريق احسان هيچ حد و مرزي را نمي شناسد. نقشي که پدر و مادر در به وجود آمدن فرزند خود دارند، به هيچ وجه براى فرزند نسبت به پدر و مادر جبرانپذير نيست. کدام حق بالاتر از حق حيات؟
☘️امام زين العابدين(ع) مىفرمايد: «حق مادرت آن است که بدانى او به گونهاى تو را حمل کرد که هيچ کس فردى را چنين حمل نکرده و چنان ثمرهاى از قلبش را به تو داده است که هيچ کس به کسى نمىدهد. او با وجود گرسنگى تو را سير نمود و با وجود تشنگى تو را سيراب کرد و تو را پوشاند، در حالى که خود برهنه بود...: تو نمىتوانى سپاس را به جاى آرى، مگر به يارى و توفيق الهى».(1)
✍️اما در جبران اين حق و احسان به آنها دو محدوديت وجود دارد:
📌محدوديت اول از ناحيه فرزند است که ممکن است ظرفيت و توان احسان در حد مطلوب را نداشته باشد. طبيعي است که حق پدر و مادر را به اندازه توان خود بايد ادا کند.
📌محدوديت دوم از نظر روش احسان و طريقه جبران است. مثلا ممکن است جبران به صورت مالي و از طريق تامين نيازهاي اقتصادي به نحوي باعث آسيب ديدن پدر و مادر شود. طبيعتا بايد روش ديگري براي احسان انتخاب شود.
پي نوشت:
1. وسائل الشيعه، ج15، ص175.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
تمامي آيات روزه به صورت مذکر آمده است خواهشمندم براساس آيات قرآني ثابت کنيد روزه بر زنان نيز واجب است
🌺پاسخ:
اين سوال به خاطر بي توجهي و نا آگاهي از قواعد عربي و بخصوص زبان قران ناشي شده است
🌸در زبان عربي هنگام مخاطب قرار دادن عده اي که زن و مرد هستند، الفاظ به صورت مذکر بيان ميشود و البته در موارد خاصي زن و مرد به صورت مجزا تفکيک مي شوند
☘️اين قاعده در قرآن بسيار فراگير است و در غالب موارد تخاطب به صورت صيغه مذکر است
✍️لذا احکام و دستوراتي که براي مکلفين بيان ميشود مشترک است مگر آنکه تاکيد خاص بر اختصاصي بودن باشد
🌼علاوه بر اين در آيه 35 سوره احزاب از زنان روزه دار هم ياد شده است
إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآنی