eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
699 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ اعمال روز اربعین ❶ «زیارت امام حسین(علیه‌السلام) و زیارت اربعین» در این روز، زیارت امام حسین است! و این زیارت‌... همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری(ع) روایت ‌شده که فرمودند: علامت مؤمن پنج چیز است! ۱. پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز خواندن ۲. زیارت اربعین کردن ۳. انگشتر بر دست راست کردن ۴. جَبین(پیشانی) را در سجده بر خاک گذاشتن ۵. و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن است. 📚 وسائل الشیعه‌ ج۱۰ ص۳۷۳ ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: از بین قیام هایی که پس از واقعه عاشورا رخ داد، کدام قیام ها مورد تایید ائمه اطهار (علیهم السلام) بوده است؟چه ویژگی هایی باعث می شده که امامان (علیهم السلام) قیامی را تایید کنند، هرچند که با آن همراهی نکنند؟ ◾️ پاسخ: از آنجایی که بعد از واقعه عاشورا شرایط بسیار حساس و جو اختناق شدیدی حاکم بود،ائمه(علیهم السلام) از تأیید علنی قیامهای مورد تأییدشان خودداری می کردند و به تأیید ضمنی اکتفا می کردند،لذا در مورد اینکه کدام قیامها مورد تأیید بودند،اختلاف نظر وجود دارد، 🔹آنچه از بررسی گزارشات تاریخی استفاده می شود،قیامهایی همچون قیام مختار،قیام زید بن علی،قیام شهید فخ و... مورد تأیید بودند هر چند ائمه(علیهم السلام) علناً اظهار نظری نمی کردند. 🔸اما اینکه چه قیامهایی مورد تأیید ائمه(علیهم السلام) بودند باید گفت: 👈مجموعه قيام‏هايى كه در دوره ‏هاى بعد از امام حسين(ع) صورت گرفته‏ است‏ بر دو نوع است: 📌الف) قيام‏هايى كه با اهداف و انگيزه هاى شيطانى و قدرت طلبى صورت گرفته‏ است، هر چند در ظاهر دوستى اهل‏بيت(علیهم السلام) ، بويژه خون خواهى سالار شهيدان حسين(علیه السلام) را يدك مى‏ كشيدند. نمونه بارز و عينى اين نوع قيام ها، قيام مردم مدینه و قیام بنى العباس‏ است. 📌ب) قيام هايى كه با اهداف و انگيزه‏ هاى الهى بود و تنها انگيزه مقدس ظلم ‏ستيزى را دنبال مى‏ كرد و در صورت پيروزى در قيام ، قدرت را به صاحب ‏اصلى آن، يعنى امامان شيعه(ع) تحويل مى‏ دادند. 🔸امامان شيعه(ع) قيام هاى نوع اول را محكوم و قيام‏هاى نوع دوم را مورد تاييد قرار مى‏ دادند(البته نه به صورت علنى، بلكه نوعا مخفيانه آنها را مورد تاييد قرار مى ‏دادند). ✍️بررسی نوع برخورد امام صادق(علیه السلام) با قیام نفش زکیه ویژگی های قیام مورد تأیید ائمه(علیهم السلام) را بهتر نشان می دهد: آنحضرت با قیام نفس زكیه به عنوان قیامى ضد ستمگرى (نه به عنوان قیام مهدى آل محمد (صلّی الله علیه وآله) موافق بوده است و هر چند آن حضرت این انقلاب را مورد پشتیبانى قرار نداد ولى در عین حال اقدامى نیز علیه آن به عمل نیاورد و این ثابت مى‎كند كه حضرت با قیام تحت عنوان مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهى از منكر موافق بوده است . ✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app ✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از KHAMENEI.IR
12.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اربعین، همه‌ مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه‌السلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد. ۹۹/۶/۳۱ 💻 @khamenei_ir
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: آیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ازدواج کرده اند؟ 🌺پاسخ: در مورد ازدواج کردن يا نکردن امام زمان(عليه السلام)،نمي توانيم بصورت قطعي و يقيني اظهار نظر کرد.لكن شواهدي هست كه وجود همسر و فرزندان را اثبات مي نمايد. 1-قواعد كلي 2-روايات 3-دعاها 1-📌 قواعد كلي شريعت، محمدي ايجاب مي كند كه حضرت بقيه الله نيز مانند ديگر پيشوايان معصوم«عليهم السلام» تشكيل خانواده داده است، و از جد بزرگوارش حضرت محمّد مصطفي پيروي نموده. 🔹مرحوم محدث نوري« ره » مي فرمايد: چگونه ترك خواهد نمود چنين سنت عظيمه جدبزگوار خود را با آن همه ترغيب و تحريص كه در انجام آن شده. و نكوهشي كه در ترك آن شده است. سزوار ترين كس در انجام سنت پيامبر امام هر عصر است و تا كنون كسي ترك آن را از خصايص آن جناب نشمرده است. 2- 📌روايات در رابطه با همسر و همسران حضرت بقيه الله تنها يك روايت است كه سرنخي به دست ميدهد و آن روايتي است كه، مرحوم كفعمي در كتاب شريف مصباح نقل كرده است. بر اساس اين روايت همسر حضرت از نسل عبدالعُزّي پسر عبدالمطلب مي باشد. در رابطه با اولاد آن حضرت رواياتي هست كه وجود آنها را به روشني اثبات مي كند و اين روايات ضمنا وجود همسر را اثبات مي كنند: الف-🌱 سيدبن طاووس در جمال الاسبوع مي فرمايد: روايتي با سندهاي متصل يافتم كه حضرت ولي عصر«‌عج» را اولاد بسياري هست. ب-🌱 مرحوم مجلسي «ره» نيز بابي را به خلفاء و اولاد حضرت مهدي اختصاص داده است. 🔹روايت بسياري دليل بروجود فرزند براي حضرت مهدي هستند الا يك روايت كه منافي و معارض با اين روايات است و آن روايت اين است، هر امامي بايد فرزند داشده باشد به جز حضرت مهدي كه فرزند ندارد، ولي علماء و برزگان شيعه مانند مرحوم محدث نوري و شيخ طوسي و مير محمد مير لوحي معاصر علامه مجلسي اين تنافي را رفع كردند، بدين بيان كه امام زمان مانند ساير ائمه پسر امام ندارد، نه آنكه اصلا پسر ندارد و بنابراين از مجموع احاديث استفاده مي شود كه، براي حضرت مهدي فرزندان بسياري هست كه همه از اولياء و صلحاء شرفا هستند ولي سمت امامت ندارند، چرا كه امام منحصر در دوازده نفر است. 3-📌 دعاها، علاوه بر روايات و قواعد كلي برخي دعاها نيز از معصومين« عليهم السلام» صادر شده و يا از ناحيه مقدسه رسيده دلالت دارند بر اينكه براي حضرت اهل و عيالي و فرزنداني هست و در دعاها نامي از آنها برده نشده و در حق آنها دعا شده است. در اين دعا وجود همسر و فرزندان را براي حضرت اثبات مي كند و در اين مورد دعا بسيار است. 🔸واينكه آيا حضرت مهدي با فرزند و همسران خود ظهور مي كنند، چون ما بشريم و اطلاعات بشر محدود است اطلاعات و دليل قطعي و يقين محكم به آن تصريح نشده است. منابع جهت مطالعه: [1]. سيماي آفتاب، دكتر حبيب الله مظاهري. [2]. تجسم اميد و نجات، عزيز الله حيدري. [3]. سيماي مصلح جهان، مراد فيضي. [4]. ارتباط معنوي با حضرت مهدي«عج »، حسين گنجي. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: ايابسم الله الرحمن الرحیم جزو آیات سوره هست 🌺پاسخ: خير جزء سوره نمي باشد. 🌸در مورد سوره "حمد" و اين که «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» جزء سوره است، دليل تعبدي داريم (1)؛ شايد اين باعث اشتباه براي شمارندگان آيات شده و «بسم الله» اين سوره را در شمارش آورده ولي بقيه سوره ها را نياورده اند. 1. علوم قرآنى، معرفت، نرم افزار علوم قرآني نور(مشکات)، ص 117. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: ماجرای حره چه بود؟ ◾️ پاسخ: ماجرای حره یا قیام حره واقعه ای بود که یکسال پس شهادت امام حسین (علیه السلام) توسط یزید رقم خورد. ▪️پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) مردم مدینه به رهبری عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه قیام کرده و عمال یزید را از مدینه بیرون کردند 🔻یزید سپاهی به سرکردگی مسلم بن عقبه به مدینه گسیل داشت که آنان پس در هم شکستن قیام مردم مدینه و کشتار وحشیانه عوامل قیام، شهر را تصرف کرده و مردم عادی را نیز به خاک وخون کشیدند و به عنوان بردگان یزید از مردم مدینه بیعت گرفتند. ▪️عبدالله پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) سفری به شام داشت و از نزدیک با یزید ملاقات کرد. او یزید را شخصی پلید یافت که به هیچ وجه نباید بر مسند خلافت مسلمانان باشد لذا به مراجعت از شام مقدمات قیام را برنامه ریزی کرد و پس از قیام اختیار شهر مدینه را به دست گرفت و عمال حکومتی را از آنجا بیرون راند. همین امر باعث لشکر کشی یزید به مدینه شد. مسلم جنایاتی در شهر پیامبر (صلی الله علیه وآله) انجام داد که به مسرف بن عقبه مشهور شد.(1) این واقعه از آنجا که در سنگستانی در نزدیکی مدینه اتفاق افتاد به واقعه حره معروف شد(2) چون سنگستان در لغت عرب به معنای حره است.(3) ✍️درباره اسباب و علل واقعه حره، روایت‌های گوناگونی رسیده است. بنابر بسیاری از گزارش‌ها، منشأ اعتراض و قیام مردم مدینه فساد یزید بود. طبق این روایات، والی مدینه، هیئتی از بزرگان شهر از جمله عبدالله بن حنظله را برای ملاقات با یزید به شام فرستاد. هیئت مزبور به محض بازگشت از شام، در برابر مردم به فسق و فجور آشکار خلیفه گواهی دادند و مردم را به اقدام برای خلع یزید از خلافت دعوت کردند.(4) 🔻مردم مدینه بر علیه حکومت یزید شوریدند و آنان را، که حدود هزار نفر بودند و در منزل مروان بن حکم گرد آمده بودند، محاصره کردند.(5) 🔸یزید تصمیم گرفت برای سرکوب مردم مدینه لشکری تجهیز کند. بعد از امتناع عبیدالله بن زیاداز پذیرش فرماندهی لشکر، وی مسلم بن عقبه را مأمور این کار کرد(6)شمار لشکریان او را بین ۵۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ نفر نوشته‌اند.(7) 🔸وقتی خبر حرکت سپاه یزید به مردم مدینه رسید، آنان گرداگرد مدینه خندق کندند و پناه گرفتند. مردم اجازه دادند که وابستگان به حکومت شام، از مدینه خارج شوند به شرط آنکه در مورد مدینه هیچ اطلاعاتی را به سپاه شام ندهند و در جنگ هم شرکت نکنند. اما بنی امیه به عهد خود وفادار نماندند و عبدالملک بن مروان به همکاری با مسلم بن عقبه پرداخت و نقشه حمله جنگ را طراحی کردند. 🔹مسلم با عبور از حرّه، در مشرق مدینه پیاده شد و به مردم مدینه سه روز مهلت داد.(8)آنگاه، پس از دور زدن خندق، از پشت سر و با کمک طایفه بنی حارثه، که با وعده‌های مالی فریفته شدند، وارد شهر شد.(9) 🔸مسلم‌بن عقبه، به دستور یزید، سه روز جان و مال مردم را بر سپاهیانش حلال کرد.برخی غارت و جنایات سپاهیان او را مصیبتی سهمگین و وصف‌‌ناپذیر خوانده‌اند و برخی آن را فجیع‌ترین حادثه، پس از شهادت امام حسین علیه السلام، دانسته است.(10) 🔻سپاهیان مسلم‌بن عقبه در آن سه روز، از ارتکاب هیچ عمل زشتی، همچون تجاوز به نوامیس، بیرون کشیدن جنین از شکم زنان و کشتن نوزادان(11) و توهین به صحابه بزرگ پیامبر(صلی الله علیه وآله) از جمله جابر بن عبدالله انصاری فرو گذار نکردند.(12) منابع: 1. بلاذری، انساب الاشراف، چاپ رکاز، ج5،ص339 2.سهیلی،عبدالرحمان‌بن عبداللّه، الروض الانف فی شرح السیرة النبویة لابن‌هشام، چاپ عبدالرحمان وکیل، قاهره، ج 6، ص255 3.خلیل‌بن احمد؛ کتاب‌العین، چاپ مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم 1405، ذیل «حرّة» 4.طبرى،محمدبن جرير، تاريخ‌الطبرى: تاريخ‌الامم والملوک، چاپ محمد ابوالفضل ابراهيم، بيروت 1382ـ 1387، ج5، ص479-480. 5.طبری، همان،ج 5، ص482؛ 6.ابن‌اثیر، الکامل فی‌التاریخ، بیروت،چاپ افست 1402، ج 4، ص111-112 7. طبری، پیشین، ج 5، ص483؛ 8.طبری، ج 5، ص485-487 . 9.ابن‌قتیبه، الامامة و السیاسة، المعروف بتاریخ‌الخلفاء، چاپ طه محمد زینی، [قاهره 1987]، چاپ افست بیروت،بی‌تا ج 1، ص179-181 10. مسعودى،على‌بن حسين کتاب التنبيه والاشراف، چاپ دخويه، ليدن ۱۸۹۴، چاپ افست ۱۹۶۷، ص۳۰۶ 11.ابن‌قتیبه، پیشین، ج 1، ص184؛ 12.سهیلی، پیشین، ج 6، ص253-254 ✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app ✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: لطفا درباره نيکي به پدر و مادر و اينکه درچه حد باید باشد، توضیح بفرمایید. 🌺پاسخ: حق پدر و مادر اين قدر بزرگ است که جبران آن از طريق احسان هيچ حد و مرزي را نمي شناسد. نقشي که پدر و مادر در به وجود آمدن فرزند خود دارند، به هيچ وجه براى فرزند نسبت به پدر و مادر جبران‏پذير نيست. کدام حق بالاتر از حق حيات؟ ☘️امام زين العابدين(ع) مى‏فرمايد: «حق مادرت آن است که بدانى او به گونه‏اى تو را حمل کرد که هيچ کس فردى را چنين حمل نکرده و چنان ثمره‏اى از قلبش را به تو داده است که هيچ کس به کسى نمى‏دهد. او با وجود گرسنگى تو را سير نمود و با وجود تشنگى تو را سيراب کرد و تو را پوشاند، در حالى که خود برهنه بود...: تو نمى‏توانى سپاس را به جاى آرى، مگر به يارى و توفيق الهى».(1) ✍️اما در جبران اين حق و احسان به آنها دو محدوديت وجود دارد: 📌محدوديت اول از ناحيه فرزند است که ممکن است ظرفيت و توان احسان در حد مطلوب را نداشته باشد. طبيعي است که حق پدر و مادر را به اندازه توان خود بايد ادا کند. 📌محدوديت دوم از نظر روش احسان و طريقه جبران است. مثلا ممکن است جبران به صورت مالي و از طريق تامين نيازهاي اقتصادي به نحوي باعث آسيب ديدن پدر و مادر شود. طبيعتا بايد روش ديگري براي احسان انتخاب شود. پي نوشت‌: 1. وسائل الشيعه، ج15، ص175. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: تمامي آيات روزه به صورت مذکر آمده است خواهشمندم براساس آيات قرآني ثابت کنيد روزه بر زنان نيز واجب است 🌺پاسخ: اين سوال به خاطر بي توجهي و نا آگاهي از قواعد عربي و بخصوص زبان قران ناشي شده است 🌸در زبان عربي هنگام مخاطب قرار دادن عده اي که زن و مرد هستند، الفاظ به صورت مذکر بيان ميشود و البته در موارد خاصي زن و مرد به صورت مجزا تفکيک مي شوند ☘️اين قاعده در قرآن بسيار فراگير است و در غالب موارد تخاطب به صورت صيغه مذکر است ✍️لذا احکام و دستوراتي که براي مکلفين بيان ميشود مشترک است مگر آنکه تاکيد خاص بر اختصاصي بودن باشد 🌼علاوه بر اين در آيه 35 سوره احزاب از زنان روزه دار هم ياد شده است إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: حالت اعتياد به گوشي موبايل و يک نرم افزار مجازي پيداکردم.مدام الکي و بيهوده گوشي را دردست گرفته و پيامهاي قديم و جديد را نگاه ميکنم. با اينکه هيچ چيزخاص و خبر خاصي نيست. از دست افراط در اينکار کلافه شدم چکنم؟ 🌺پاسخ: گفتيد که استفاده بيش از اندازه از گوشي باعث شده که وقت زيادي در زندگي صرف اين مسائل شود. اين نوعي وابستگي و ضعف است. اعتياد به گوشي يا فضاهاي مجازي يکي از مشکلات شايع امروز است. 🔹البته دامنه پيامدهاي آن به کم خوابي، افت تحصيلي و دگرگوني در روابط خانوادگي و اجتماعي منجر خواهد شد. 📌قدم اول براي کساني که تصميم دارند بدون کمک روانپزشکان و روان درمانگران، خود راساً به کم کردن ساعات استفاده از گوشي يا اينترنت اقدام کنند شناخت عمق وابستگي به اين فضاها است. در اين مرحله انکار اعتياد نقش عمده‌اي در ترک آن بازي خواهد کرد. پس از آن بايد به قول و قرارهاي شخصي پرداخت و مدت و زمان استفاده روزانه از گوشي را بطور جدي محدود کرد. 🌸قدم بعدي يافتن جايگزين مناسب جهت گوشي است. بازگشت به گذشته و مقايسه آن با حال نشان خواهد داد که کدام فعاليت خانوادگي و اجتماعي و شخصي مانند گذراندن وقت با همسر و فرزندان، دوستان، ورزش، مطالعه و خواب جاي خود را با اينترنت تعويض کرده‌اند. 🌱مقابله با مشکلاتي مانند خاطرات بد گذشته، جدايي، مسائل مالي،‌ تنهايي و استرس هاي ناشي از کار با روي آوردن به اينترنت و چت از بين نخواهند رفت. 👈شناخت نقاط ضعف و قدرت هر شخص جهت ترک اعتياد کاملاً به آمادگي روحي وابسته است و مراجعه به مشاور و در ميان نهادن مشکلات شخصي و خانوادگي با وي کاملاً ضروري به نظر مي رسد و نبايد از آن غفلت کرد. 🌸سعي کنيد براي خودتان محدوديت هايي قرار دهيد. گوشي را دور از دسترس خود قرار دهيد. 🌱سعي کنيد برنامه ريزي مفصلي براي روز خود داشته باشيد و هميشه کاري براي انجام دادن داشته باشيد. بيکاري خود عاملي براي رفتن به سمت گوشي است. 🌸سعي کنيد تفريحات جايگزين براي خود داشته باشيد. تفريحاتي سالم که از آنها لذت مي بريد. 📌هر وقت احساس کرديد دوست داريد به سراغ گوشي برويد به سراغ تفريحات از قبل تنظيم شده برويد و احساس لذت را از فعاليت هاي مفيد و البته لذت بخش بدست آوريد. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: آیا امام حسین (علیه السلام) را خود شیعیان نکشتند و حالا بخاطر کردار بد شان عزا داری میکنند؟ ◾️ پاسخ: این هم یکی از سخنان ناجوانمردانه ای است که نظیر آن در دوران ما زیاد به گوش می خورد و گویی عده ای می خواهند به هر شکل و روشی به حق و حقیقت حمله کنند، بدون آنکه اندک ارزیابی ای از محتوای سخن خود داشته باشند. 📌۱-شیعه به کسی می گویند که پیرو و مطیع ائمه باشد، پس چگونه می توان قاتلان ائمه(علیهم السلام) را شیعه خطاب کرد؟ 📌۲-وقتی در هیچ جا امثال شمر، خولی، سنان و ... شیعه خوانده نشده اند، چگونه می توان چنین سخنی گفت حال آنکه شیعه نظیر حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، زهیر بن قین و ... بودند که نهایت فداکاری و دلاوری را در رکاب امام حسین (علیه السلام) به نمایش درآوردند. 📌۳-امام حسین (علیه السلام) در سخنان خود، لشگر یزیدیان را پیروان ابوسفیان و عده ای بی دین می خواند و می فرمایند: واي بر شما اي پيروان أبو سفيان! اگر دين نداريد و از روز معاد نمي هراسيد، لا اقل در دنيا آزاد مرد باشيد و آن گونه كه مي پنداريد به حسب و نسب خود كه عرب هستيد باز گرديد.(1) 📌۴-اگر منظور از شیعه خواندن قاتلان این است که به امام حسین (علیه السلام) نامه نوشته بودند، شبث بن ربعي و حجار بن أبجر و عمرو بن حجاج و ... از نویسندگان معروف نامه بوده اند که هیچ جا ادعای شیعه بودن آنها نشده است. 📌۵-لشگر مقابل امام حسین (علیه السلام) کسانی بودند که در دلیل کینه ها و دشمنی هایشان به امام (علیه السلام) موج می زد و خودشان می گویند: « إنما نقاتلك بغضاً لأبيك» يعني: ما از روي بغض و كينه اي كه با پدرت علي بن ابي طالب داريم با تو به جنگ و نبرد برخاسته ايم.(2) آیا می توان کسانی که خود را دشمن حضرت علی (ع) می دانند، شیعه خواند؟ 📌۶- اگر این ادعا بدان خاطر مطرح شده که کوفیان شیعه بوده اند، باید بگوییم در زمانی عده ای از کوفیان شیعه بودند، که قطعا در دوران امام حسین (علیه السلام) عده قابل توجه شیعه در کوفه وجود نداشت. ابن أبي الحديد معتزلي در اين باره مي گويد: (در زمان معاویه) سخنرانان در هر كوي و برزن و بر فراز هر منبري علي را لعن كرده و از او بيزاري مي جستند و به او و اهل بيت او دشنام مي دادند؛ و بيچاره ترين مردم در آن زمان، مردم كوفه بودند؛ زيرا شيعه علي عليه السلام در آن شهر زياد بود؛ معاويه، زياد بن سميه را حاكم كوفه و هم زمان شهر بصره را نيز تحت امر او ساخت. و او به دنبال شيعيان مي گشت ـ او شيعيان را مي شناخت، زيرا در زمان خلافت علي عليه السلام از طرفداران او بود ـ پس ايشان را حتي زير هر سنگ و كلوخي هم كه بودند مي يافت و به قتل مي رساند و يا تهديد به قتل مي كرد؛ و دست ها و پا ها را جدا كرده و چشم ها را كور مي كرد؛ و ايشان را بر تنه هاي درخت خرما به دار مي كشيد؛ و يا از عراق بيرون مي كرد؛ تا جايي كه كسي از شيعيان شناخته شده در عراق باقي نماند. (3) پی نوشتها: 1. الفتوح، ابن اعثم، دارالاضواء، بیروت، لبنان، تحقیق علی شیری، ج5 ص117. 2. قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة لذوی القربی، قم، اسوه، ۱۴۲۲ق. ص۳۴۶. 3. ابن ابی الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغة، به کوشش محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره، ۱۳۷۸-۱۳۸۴ق/۱۹۵۹-۱۹۶۴م.، ج۱۱، ص ۴۴. ✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app ✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: زهیر بن قین کیست؟ ◾️ پاسخ: زُهَیر بن قَین بَجَلی از بزرگان قبیله بجیله؛ چند روز قبل از واقعه کربلا به امام حسین(علیه السلام) پیوست و در روز عاشورا به شهادت رسید. 🔹زهیر تا قبل از پیوستن به امام حسین(علیه السلام) از هواداران عثمان به شمار می‌رفت.(1) در سال شصت هجری، او و همسرش به همراه برخی از خویشاوندان و اهل قبیله‌اش هنگام بازگشت از مناسک حج به کوفه، در یکی از منازل بین راه، با امام حسین(علیه السلام) و همراهانش که به سوی کوفه در حرکت بودند _هم منزل_ روبرو شدند. بنابر نقل دینوری، این ملاقات در منزل‏گاه زَرُود انجام گرفته است. ▪️امام حسین(علیه السلام) شخصی را نزد زهیر فرستاد و خواستار ملاقات با او شد. زهیر در ابتدا تمایلی به این دیدار نشان نداد؛ اما به توصیه همسرش- دیلم یا دَلْهم دختر عَمرو(2) به محضر امام حسین(علیه السلام) حاضر شد.این ماجرا در برخی منابع اینگونه نقل شده است: «... زهیر به دیدار امام رفت و چیزى نگذشت که با چهره‌ای شادمان و درخشان بازگشت.سپس به همسرش گفت: تو را طلاق دادم؛ زیرا نمی‌خواهم در زندگى با من جز خیر و رفاه ببینى! من تصمیم گرفته‌ام در خدمت امام باشم و جان و تنم را فدایش کنم، سپس تمام مالش را به همسرش واگذار کرده و او را به یکى از عموزادگانش سپرد تا او را به خانواده‌اش برساند. همسر زهیر هنگام وداع با شوهر، برخاست، گریست و گفت: خدا کمک تو باشد و خیرت دهد، از تو می‌خواهم که مرا نزد جدّ حسین(ع) در قیامت به یاد آورى! بعد زهیر به یارانش گفت: هر که خواهد با من باشد، بیاید، و گرنه این آخرین دیدار ماست»(3) ▪️امام حسین (علیه‌السلام)، پس از اقامه نماز صبح عاشورا، یاران خویش را سازماندهی کرده و زهیر بن قین را به فرماندهی جناح راست سپاه برگزید؛ که نشان لیاقت و شایستگی‌های اخلاقی و نظامی «زهیر» است.(4) 🔻زمان نماز ظهر وقتی امام(ع) همراه جمعی از یارانش، به نماز خوف ایستادند، زهیر بن قین و سعید بن عبدالله حنفی در برابر امام(ع) و حدود نیمی از یاران آن حضرت(علیه السلام) ایستادند تا از نمازگزاران در برابر حملات دشمن محافظت کنند. آنان خود را سپر تیرها و هجمه‌های دشمنان قرار می‌دادند تا این که نماز امام(ع) و یارانش اقامه شد.(5) 🔹زهیر بعد از کسب اجازه از امام حسین(علیه السلام) روانه میدان شد و بعد از نبردی شجاعانه و به هلاکت رساندن تعدادی از دشمنان،سرانجام به دست کثیر بن عبدالله شعبی و مهاجر بن اوس تمیمی به شهادت رسید.(6) پی نوشتها: 1. ابن اثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 42، بیروت، دار صادر، 1385ق. 2. ابن طاووس، على بن موسى‏، اللهوف على قتلى الطفوف، ص 72، تهران‏، نشر جهان‏، 1348ش.‏ 3. انساب الاشراف، ج۳، ص۱۶۷-۱۶۸؛ تاریخ الطبری، ج۴، ص ۲۹۸. 3. اللهوف على قتلى الطفوف، ص 71 - 72. 4. طبری،تاریخ الطبری،تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، دارالتراث، چاپ دوم، ۱۹۶۷م. ج۴، ص۳۲۰. بلاذری،انساب الاشراف، تحقیق محمدباقر محمودی، بیروت، دارالتعارف، چاپ اول، ۱۹۷۷م. ج۳، ص۱۸۷؛ شیخ مفید، الارشاد، قم، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳ق. ج۲ ص95. 5. سید بن طاووس، اللهوف، قم، انوار الهدی، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.ص۱۶۵. 6. تاریخ الطبری، ج۴، ص۳۳۶؛ انساب الاشراف ج۳، ص۱۹۶. ✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app ✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: چند وقته دنبال يک راه براي ترک خود ارضايي ميگردم ولي واقعا هرچي تلاش ميکنم نميشه لطفا راهنمايي کنيد قسمت اول: 🌺پاسخ: براي ترک خودارضائي راهکارهايي وجود دارد اما اين نکته را در نظر بگيريد که هر کدام از اين راهکارها به حل بخشي از اين مشکل کمک ميکند. بنابراين تنها با عمل به همه آنها ميتوانيد به گرفتن نتيجه اميدوار باشيد. ☘️اولين و مهم ترين توصية ما اين است که هر چه زودتر و بيشتر به ازدواج و راهکارهاي آن و برطرف نمودن موانع بينديشيد. افرادي كه از طريق ازدواج نيازهاي جنسي خود را ارضا مي‌كنند، زمينة هدايت خود را بيشتر فراهم نموده و در فراز و نشيب‌هاي زندگي و در برخورد با صحنه‌هاي انحراف، بهتر مي‌توانند غرايز جنسي خود را كنترل كنند، برخلاف افراد غيرمتأهل كه زمينة انحراف و به خطر افتادن دين و ايمانشان بيشتر است. افرادي كه در اثر فشار غريزة جنسي احتمال آلوده شدن به گناه و خودارضايي در آن ها وجود دارد، چه بسا ازدواج براي آنها واجب مي‌شود. 🌸اراده خود را دست کم نگيريد. روزي فردي خدمت امام صادق عليه السلام عرض کرد: بيچاره فلان کس! به انحراف جنسي دچار شده و از خود هيچ اراده اي ندارد. حضرت با عصبانيت فرمود: چه ميگويي؟ آيا حاضر است اين عمل را پيش روي مردم هم انجام دهد؟ عرض کرد: نه. فرمود: پس معلوم ميشود به اراده و اختيار خود اوست. 🌱قبل از هر کاري بايد يک توبه نصوح و واقعي داشته باشيد. چنين توبه اي هم گناهان قبلي را پاک ميکند و هم جلوي تکرار گناه را ميگيرد. ان الله يحب التوابين و يحب المتطهرين. خداوند کساني که توبه ميکنند و خود را پاک نگاه ميدارند دوست دارد.(1) 🔻اصلاح نفس يک امر تدريجي و زمانبر است. نيت اصلاح و توبه واقعي و دائمي را داشته باشيد اما در صورت شکست اميد خود را ازدست ندهيد. هر بار که به گناه آلوده شديد دوباره توبه کنيد و سعي کنيد مدت بيشتري خود را حفظ کنيد تا بالاخره بر نفس غلبه کنيد. راننده اي که ترمز بگيرد هر قدر هم که ترمز اتومبيل ضعيف باشد و سرعت آن بالا، بالاخره آن را نگه ميدارد. با هواي نفس بايد مبارزه کرد هر چند اراده انسان ضعيف باشد و غريزه او قوي بالاخره موفق خواهد شد. فقط کافي است نااميد نشود و پا را از روي ترمز بر ندارد. ☘️اين دعا را زياد بخوانيد: اللَّهُمَّ يَا سَبَبَ مَنْ لَا سَبَبَ لَهُ يَا سَبَبَ كُلِّ ذِي سَبَبٍ يَا مُسَبِّبَ الْأَسْبَابِ مِنْ غَيْرِ سَبَبٍ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِطَاعَتِكَ عَنْ مَعْصِيَتِكَ‏ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ.(2) 💥اذکار براي دفع وسوسه هاي شيطاني بسيار موثر هستند. خداوند در سوره مبارکه اعراف ميفرمايد: و هر گاه وسوسه‏اى از شيطان به تو رسد، به خدا پناه بر كه او شنونده و داناست! پرهيزگاران هنگامى كه گرفتار وسوسه‏هاى شيطان شوند، به ياد (خدا و پاداش و كيفر او) مى‏افتند و (در پرتو ياد او، راه حق را مى‏بينند و) ناگهان بينا مى‏گردند. (3) 🔸 به اين منظور اذکار اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ، لا حول و لا قوه الا بالله و صلوات توصيه ميشود. در روايتي از رسول اکرم (ص) آمده است که شيطان جني با گفتن لا حول و لا قوه الا بالله و شيطان انسي با صلوات دور ميشود.(4) 🌼ارتباط با خدا و دعا. علاوه بر انجام واجبات يک رابطه دوستانه و عاشقانه با خدا برقرار کنيد. خداوند جوان توبه کار را بسيار دوست ميدارد. از او کمک بخواهيد و خود نيز در اين راه تلاشتان را انجام دهيد. پی نوشت: 1. بقره، 222. 2. وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ(اعراف،200 و 201) 3. مفاتيح الجنان، دعا بجهت دفع وسوسه شيطان. 4. المصباح للکفعمي، 170 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈