eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
11.9هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
654 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: ماجرای حره چه بود؟ ◾️ پاسخ: ماجرای حره یا قیام حره واقعه ای بود که یکسال پس شهادت امام حسین (علیه السلام) توسط یزید رقم خورد. ▪️پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) مردم مدینه به رهبری عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه قیام کرده و عمال یزید را از مدینه بیرون کردند 🔻یزید سپاهی به سرکردگی مسلم بن عقبه به مدینه گسیل داشت که آنان پس در هم شکستن قیام مردم مدینه و کشتار وحشیانه عوامل قیام، شهر را تصرف کرده و مردم عادی را نیز به خاک وخون کشیدند و به عنوان بردگان یزید از مردم مدینه بیعت گرفتند. ▪️عبدالله پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) سفری به شام داشت و از نزدیک با یزید ملاقات کرد. او یزید را شخصی پلید یافت که به هیچ وجه نباید بر مسند خلافت مسلمانان باشد لذا به مراجعت از شام مقدمات قیام را برنامه ریزی کرد و پس از قیام اختیار شهر مدینه را به دست گرفت و عمال حکومتی را از آنجا بیرون راند. همین امر باعث لشکر کشی یزید به مدینه شد. مسلم جنایاتی در شهر پیامبر (صلی الله علیه وآله) انجام داد که به مسرف بن عقبه مشهور شد.(1) این واقعه از آنجا که در سنگستانی در نزدیکی مدینه اتفاق افتاد به واقعه حره معروف شد(2) چون سنگستان در لغت عرب به معنای حره است.(3) ✍️درباره اسباب و علل واقعه حره، روایت‌های گوناگونی رسیده است. بنابر بسیاری از گزارش‌ها، منشأ اعتراض و قیام مردم مدینه فساد یزید بود. طبق این روایات، والی مدینه، هیئتی از بزرگان شهر از جمله عبدالله بن حنظله را برای ملاقات با یزید به شام فرستاد. هیئت مزبور به محض بازگشت از شام، در برابر مردم به فسق و فجور آشکار خلیفه گواهی دادند و مردم را به اقدام برای خلع یزید از خلافت دعوت کردند.(4) 🔻مردم مدینه بر علیه حکومت یزید شوریدند و آنان را، که حدود هزار نفر بودند و در منزل مروان بن حکم گرد آمده بودند، محاصره کردند.(5) 🔸یزید تصمیم گرفت برای سرکوب مردم مدینه لشکری تجهیز کند. بعد از امتناع عبیدالله بن زیاداز پذیرش فرماندهی لشکر، وی مسلم بن عقبه را مأمور این کار کرد(6)شمار لشکریان او را بین ۵۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ نفر نوشته‌اند.(7) 🔸وقتی خبر حرکت سپاه یزید به مردم مدینه رسید، آنان گرداگرد مدینه خندق کندند و پناه گرفتند. مردم اجازه دادند که وابستگان به حکومت شام، از مدینه خارج شوند به شرط آنکه در مورد مدینه هیچ اطلاعاتی را به سپاه شام ندهند و در جنگ هم شرکت نکنند. اما بنی امیه به عهد خود وفادار نماندند و عبدالملک بن مروان به همکاری با مسلم بن عقبه پرداخت و نقشه حمله جنگ را طراحی کردند. 🔹مسلم با عبور از حرّه، در مشرق مدینه پیاده شد و به مردم مدینه سه روز مهلت داد.(8)آنگاه، پس از دور زدن خندق، از پشت سر و با کمک طایفه بنی حارثه، که با وعده‌های مالی فریفته شدند، وارد شهر شد.(9) 🔸مسلم‌بن عقبه، به دستور یزید، سه روز جان و مال مردم را بر سپاهیانش حلال کرد.برخی غارت و جنایات سپاهیان او را مصیبتی سهمگین و وصف‌‌ناپذیر خوانده‌اند و برخی آن را فجیع‌ترین حادثه، پس از شهادت امام حسین علیه السلام، دانسته است.(10) 🔻سپاهیان مسلم‌بن عقبه در آن سه روز، از ارتکاب هیچ عمل زشتی، همچون تجاوز به نوامیس، بیرون کشیدن جنین از شکم زنان و کشتن نوزادان(11) و توهین به صحابه بزرگ پیامبر(صلی الله علیه وآله) از جمله جابر بن عبدالله انصاری فرو گذار نکردند.(12) منابع: 1. بلاذری، انساب الاشراف، چاپ رکاز، ج5،ص339 2.سهیلی،عبدالرحمان‌بن عبداللّه، الروض الانف فی شرح السیرة النبویة لابن‌هشام، چاپ عبدالرحمان وکیل، قاهره، ج 6، ص255 3.خلیل‌بن احمد؛ کتاب‌العین، چاپ مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم 1405، ذیل «حرّة» 4.طبرى،محمدبن جرير، تاريخ‌الطبرى: تاريخ‌الامم والملوک، چاپ محمد ابوالفضل ابراهيم، بيروت 1382ـ 1387، ج5، ص479-480. 5.طبری، همان،ج 5، ص482؛ 6.ابن‌اثیر، الکامل فی‌التاریخ، بیروت،چاپ افست 1402، ج 4، ص111-112 7. طبری، پیشین، ج 5، ص483؛ 8.طبری، ج 5، ص485-487 . 9.ابن‌قتیبه، الامامة و السیاسة، المعروف بتاریخ‌الخلفاء، چاپ طه محمد زینی، [قاهره 1987]، چاپ افست بیروت،بی‌تا ج 1، ص179-181 10. مسعودى،على‌بن حسين کتاب التنبيه والاشراف، چاپ دخويه، ليدن ۱۸۹۴، چاپ افست ۱۹۶۷، ص۳۰۶ 11.ابن‌قتیبه، پیشین، ج 1، ص184؛ 12.سهیلی، پیشین، ج 6، ص253-254 ✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app ✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: لطفا درباره نيکي به پدر و مادر و اينکه درچه حد باید باشد، توضیح بفرمایید. 🌺پاسخ: حق پدر و مادر اين قدر بزرگ است که جبران آن از طريق احسان هيچ حد و مرزي را نمي شناسد. نقشي که پدر و مادر در به وجود آمدن فرزند خود دارند، به هيچ وجه براى فرزند نسبت به پدر و مادر جبران‏پذير نيست. کدام حق بالاتر از حق حيات؟ ☘️امام زين العابدين(ع) مى‏فرمايد: «حق مادرت آن است که بدانى او به گونه‏اى تو را حمل کرد که هيچ کس فردى را چنين حمل نکرده و چنان ثمره‏اى از قلبش را به تو داده است که هيچ کس به کسى نمى‏دهد. او با وجود گرسنگى تو را سير نمود و با وجود تشنگى تو را سيراب کرد و تو را پوشاند، در حالى که خود برهنه بود...: تو نمى‏توانى سپاس را به جاى آرى، مگر به يارى و توفيق الهى».(1) ✍️اما در جبران اين حق و احسان به آنها دو محدوديت وجود دارد: 📌محدوديت اول از ناحيه فرزند است که ممکن است ظرفيت و توان احسان در حد مطلوب را نداشته باشد. طبيعي است که حق پدر و مادر را به اندازه توان خود بايد ادا کند. 📌محدوديت دوم از نظر روش احسان و طريقه جبران است. مثلا ممکن است جبران به صورت مالي و از طريق تامين نيازهاي اقتصادي به نحوي باعث آسيب ديدن پدر و مادر شود. طبيعتا بايد روش ديگري براي احسان انتخاب شود. پي نوشت‌: 1. وسائل الشيعه، ج15، ص175. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: تمامي آيات روزه به صورت مذکر آمده است خواهشمندم براساس آيات قرآني ثابت کنيد روزه بر زنان نيز واجب است 🌺پاسخ: اين سوال به خاطر بي توجهي و نا آگاهي از قواعد عربي و بخصوص زبان قران ناشي شده است 🌸در زبان عربي هنگام مخاطب قرار دادن عده اي که زن و مرد هستند، الفاظ به صورت مذکر بيان ميشود و البته در موارد خاصي زن و مرد به صورت مجزا تفکيک مي شوند ☘️اين قاعده در قرآن بسيار فراگير است و در غالب موارد تخاطب به صورت صيغه مذکر است ✍️لذا احکام و دستوراتي که براي مکلفين بيان ميشود مشترک است مگر آنکه تاکيد خاص بر اختصاصي بودن باشد 🌼علاوه بر اين در آيه 35 سوره احزاب از زنان روزه دار هم ياد شده است إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: حالت اعتياد به گوشي موبايل و يک نرم افزار مجازي پيداکردم.مدام الکي و بيهوده گوشي را دردست گرفته و پيامهاي قديم و جديد را نگاه ميکنم. با اينکه هيچ چيزخاص و خبر خاصي نيست. از دست افراط در اينکار کلافه شدم چکنم؟ 🌺پاسخ: گفتيد که استفاده بيش از اندازه از گوشي باعث شده که وقت زيادي در زندگي صرف اين مسائل شود. اين نوعي وابستگي و ضعف است. اعتياد به گوشي يا فضاهاي مجازي يکي از مشکلات شايع امروز است. 🔹البته دامنه پيامدهاي آن به کم خوابي، افت تحصيلي و دگرگوني در روابط خانوادگي و اجتماعي منجر خواهد شد. 📌قدم اول براي کساني که تصميم دارند بدون کمک روانپزشکان و روان درمانگران، خود راساً به کم کردن ساعات استفاده از گوشي يا اينترنت اقدام کنند شناخت عمق وابستگي به اين فضاها است. در اين مرحله انکار اعتياد نقش عمده‌اي در ترک آن بازي خواهد کرد. پس از آن بايد به قول و قرارهاي شخصي پرداخت و مدت و زمان استفاده روزانه از گوشي را بطور جدي محدود کرد. 🌸قدم بعدي يافتن جايگزين مناسب جهت گوشي است. بازگشت به گذشته و مقايسه آن با حال نشان خواهد داد که کدام فعاليت خانوادگي و اجتماعي و شخصي مانند گذراندن وقت با همسر و فرزندان، دوستان، ورزش، مطالعه و خواب جاي خود را با اينترنت تعويض کرده‌اند. 🌱مقابله با مشکلاتي مانند خاطرات بد گذشته، جدايي، مسائل مالي،‌ تنهايي و استرس هاي ناشي از کار با روي آوردن به اينترنت و چت از بين نخواهند رفت. 👈شناخت نقاط ضعف و قدرت هر شخص جهت ترک اعتياد کاملاً به آمادگي روحي وابسته است و مراجعه به مشاور و در ميان نهادن مشکلات شخصي و خانوادگي با وي کاملاً ضروري به نظر مي رسد و نبايد از آن غفلت کرد. 🌸سعي کنيد براي خودتان محدوديت هايي قرار دهيد. گوشي را دور از دسترس خود قرار دهيد. 🌱سعي کنيد برنامه ريزي مفصلي براي روز خود داشته باشيد و هميشه کاري براي انجام دادن داشته باشيد. بيکاري خود عاملي براي رفتن به سمت گوشي است. 🌸سعي کنيد تفريحات جايگزين براي خود داشته باشيد. تفريحاتي سالم که از آنها لذت مي بريد. 📌هر وقت احساس کرديد دوست داريد به سراغ گوشي برويد به سراغ تفريحات از قبل تنظيم شده برويد و احساس لذت را از فعاليت هاي مفيد و البته لذت بخش بدست آوريد. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: آیا امام حسین (علیه السلام) را خود شیعیان نکشتند و حالا بخاطر کردار بد شان عزا داری میکنند؟ ◾️ پاسخ: این هم یکی از سخنان ناجوانمردانه ای است که نظیر آن در دوران ما زیاد به گوش می خورد و گویی عده ای می خواهند به هر شکل و روشی به حق و حقیقت حمله کنند، بدون آنکه اندک ارزیابی ای از محتوای سخن خود داشته باشند. 📌۱-شیعه به کسی می گویند که پیرو و مطیع ائمه باشد، پس چگونه می توان قاتلان ائمه(علیهم السلام) را شیعه خطاب کرد؟ 📌۲-وقتی در هیچ جا امثال شمر، خولی، سنان و ... شیعه خوانده نشده اند، چگونه می توان چنین سخنی گفت حال آنکه شیعه نظیر حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، زهیر بن قین و ... بودند که نهایت فداکاری و دلاوری را در رکاب امام حسین (علیه السلام) به نمایش درآوردند. 📌۳-امام حسین (علیه السلام) در سخنان خود، لشگر یزیدیان را پیروان ابوسفیان و عده ای بی دین می خواند و می فرمایند: واي بر شما اي پيروان أبو سفيان! اگر دين نداريد و از روز معاد نمي هراسيد، لا اقل در دنيا آزاد مرد باشيد و آن گونه كه مي پنداريد به حسب و نسب خود كه عرب هستيد باز گرديد.(1) 📌۴-اگر منظور از شیعه خواندن قاتلان این است که به امام حسین (علیه السلام) نامه نوشته بودند، شبث بن ربعي و حجار بن أبجر و عمرو بن حجاج و ... از نویسندگان معروف نامه بوده اند که هیچ جا ادعای شیعه بودن آنها نشده است. 📌۵-لشگر مقابل امام حسین (علیه السلام) کسانی بودند که در دلیل کینه ها و دشمنی هایشان به امام (علیه السلام) موج می زد و خودشان می گویند: « إنما نقاتلك بغضاً لأبيك» يعني: ما از روي بغض و كينه اي كه با پدرت علي بن ابي طالب داريم با تو به جنگ و نبرد برخاسته ايم.(2) آیا می توان کسانی که خود را دشمن حضرت علی (ع) می دانند، شیعه خواند؟ 📌۶- اگر این ادعا بدان خاطر مطرح شده که کوفیان شیعه بوده اند، باید بگوییم در زمانی عده ای از کوفیان شیعه بودند، که قطعا در دوران امام حسین (علیه السلام) عده قابل توجه شیعه در کوفه وجود نداشت. ابن أبي الحديد معتزلي در اين باره مي گويد: (در زمان معاویه) سخنرانان در هر كوي و برزن و بر فراز هر منبري علي را لعن كرده و از او بيزاري مي جستند و به او و اهل بيت او دشنام مي دادند؛ و بيچاره ترين مردم در آن زمان، مردم كوفه بودند؛ زيرا شيعه علي عليه السلام در آن شهر زياد بود؛ معاويه، زياد بن سميه را حاكم كوفه و هم زمان شهر بصره را نيز تحت امر او ساخت. و او به دنبال شيعيان مي گشت ـ او شيعيان را مي شناخت، زيرا در زمان خلافت علي عليه السلام از طرفداران او بود ـ پس ايشان را حتي زير هر سنگ و كلوخي هم كه بودند مي يافت و به قتل مي رساند و يا تهديد به قتل مي كرد؛ و دست ها و پا ها را جدا كرده و چشم ها را كور مي كرد؛ و ايشان را بر تنه هاي درخت خرما به دار مي كشيد؛ و يا از عراق بيرون مي كرد؛ تا جايي كه كسي از شيعيان شناخته شده در عراق باقي نماند. (3) پی نوشتها: 1. الفتوح، ابن اعثم، دارالاضواء، بیروت، لبنان، تحقیق علی شیری، ج5 ص117. 2. قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة لذوی القربی، قم، اسوه، ۱۴۲۲ق. ص۳۴۶. 3. ابن ابی الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغة، به کوشش محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره، ۱۳۷۸-۱۳۸۴ق/۱۹۵۹-۱۹۶۴م.، ج۱۱، ص ۴۴. ✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app ✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: زهیر بن قین کیست؟ ◾️ پاسخ: زُهَیر بن قَین بَجَلی از بزرگان قبیله بجیله؛ چند روز قبل از واقعه کربلا به امام حسین(علیه السلام) پیوست و در روز عاشورا به شهادت رسید. 🔹زهیر تا قبل از پیوستن به امام حسین(علیه السلام) از هواداران عثمان به شمار می‌رفت.(1) در سال شصت هجری، او و همسرش به همراه برخی از خویشاوندان و اهل قبیله‌اش هنگام بازگشت از مناسک حج به کوفه، در یکی از منازل بین راه، با امام حسین(علیه السلام) و همراهانش که به سوی کوفه در حرکت بودند _هم منزل_ روبرو شدند. بنابر نقل دینوری، این ملاقات در منزل‏گاه زَرُود انجام گرفته است. ▪️امام حسین(علیه السلام) شخصی را نزد زهیر فرستاد و خواستار ملاقات با او شد. زهیر در ابتدا تمایلی به این دیدار نشان نداد؛ اما به توصیه همسرش- دیلم یا دَلْهم دختر عَمرو(2) به محضر امام حسین(علیه السلام) حاضر شد.این ماجرا در برخی منابع اینگونه نقل شده است: «... زهیر به دیدار امام رفت و چیزى نگذشت که با چهره‌ای شادمان و درخشان بازگشت.سپس به همسرش گفت: تو را طلاق دادم؛ زیرا نمی‌خواهم در زندگى با من جز خیر و رفاه ببینى! من تصمیم گرفته‌ام در خدمت امام باشم و جان و تنم را فدایش کنم، سپس تمام مالش را به همسرش واگذار کرده و او را به یکى از عموزادگانش سپرد تا او را به خانواده‌اش برساند. همسر زهیر هنگام وداع با شوهر، برخاست، گریست و گفت: خدا کمک تو باشد و خیرت دهد، از تو می‌خواهم که مرا نزد جدّ حسین(ع) در قیامت به یاد آورى! بعد زهیر به یارانش گفت: هر که خواهد با من باشد، بیاید، و گرنه این آخرین دیدار ماست»(3) ▪️امام حسین (علیه‌السلام)، پس از اقامه نماز صبح عاشورا، یاران خویش را سازماندهی کرده و زهیر بن قین را به فرماندهی جناح راست سپاه برگزید؛ که نشان لیاقت و شایستگی‌های اخلاقی و نظامی «زهیر» است.(4) 🔻زمان نماز ظهر وقتی امام(ع) همراه جمعی از یارانش، به نماز خوف ایستادند، زهیر بن قین و سعید بن عبدالله حنفی در برابر امام(ع) و حدود نیمی از یاران آن حضرت(علیه السلام) ایستادند تا از نمازگزاران در برابر حملات دشمن محافظت کنند. آنان خود را سپر تیرها و هجمه‌های دشمنان قرار می‌دادند تا این که نماز امام(ع) و یارانش اقامه شد.(5) 🔹زهیر بعد از کسب اجازه از امام حسین(علیه السلام) روانه میدان شد و بعد از نبردی شجاعانه و به هلاکت رساندن تعدادی از دشمنان،سرانجام به دست کثیر بن عبدالله شعبی و مهاجر بن اوس تمیمی به شهادت رسید.(6) پی نوشتها: 1. ابن اثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 42، بیروت، دار صادر، 1385ق. 2. ابن طاووس، على بن موسى‏، اللهوف على قتلى الطفوف، ص 72، تهران‏، نشر جهان‏، 1348ش.‏ 3. انساب الاشراف، ج۳، ص۱۶۷-۱۶۸؛ تاریخ الطبری، ج۴، ص ۲۹۸. 3. اللهوف على قتلى الطفوف، ص 71 - 72. 4. طبری،تاریخ الطبری،تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، دارالتراث، چاپ دوم، ۱۹۶۷م. ج۴، ص۳۲۰. بلاذری،انساب الاشراف، تحقیق محمدباقر محمودی، بیروت، دارالتعارف، چاپ اول، ۱۹۷۷م. ج۳، ص۱۸۷؛ شیخ مفید، الارشاد، قم، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳ق. ج۲ ص95. 5. سید بن طاووس، اللهوف، قم، انوار الهدی، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.ص۱۶۵. 6. تاریخ الطبری، ج۴، ص۳۳۶؛ انساب الاشراف ج۳، ص۱۹۶. ✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app ✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: چند وقته دنبال يک راه براي ترک خود ارضايي ميگردم ولي واقعا هرچي تلاش ميکنم نميشه لطفا راهنمايي کنيد قسمت اول: 🌺پاسخ: براي ترک خودارضائي راهکارهايي وجود دارد اما اين نکته را در نظر بگيريد که هر کدام از اين راهکارها به حل بخشي از اين مشکل کمک ميکند. بنابراين تنها با عمل به همه آنها ميتوانيد به گرفتن نتيجه اميدوار باشيد. ☘️اولين و مهم ترين توصية ما اين است که هر چه زودتر و بيشتر به ازدواج و راهکارهاي آن و برطرف نمودن موانع بينديشيد. افرادي كه از طريق ازدواج نيازهاي جنسي خود را ارضا مي‌كنند، زمينة هدايت خود را بيشتر فراهم نموده و در فراز و نشيب‌هاي زندگي و در برخورد با صحنه‌هاي انحراف، بهتر مي‌توانند غرايز جنسي خود را كنترل كنند، برخلاف افراد غيرمتأهل كه زمينة انحراف و به خطر افتادن دين و ايمانشان بيشتر است. افرادي كه در اثر فشار غريزة جنسي احتمال آلوده شدن به گناه و خودارضايي در آن ها وجود دارد، چه بسا ازدواج براي آنها واجب مي‌شود. 🌸اراده خود را دست کم نگيريد. روزي فردي خدمت امام صادق عليه السلام عرض کرد: بيچاره فلان کس! به انحراف جنسي دچار شده و از خود هيچ اراده اي ندارد. حضرت با عصبانيت فرمود: چه ميگويي؟ آيا حاضر است اين عمل را پيش روي مردم هم انجام دهد؟ عرض کرد: نه. فرمود: پس معلوم ميشود به اراده و اختيار خود اوست. 🌱قبل از هر کاري بايد يک توبه نصوح و واقعي داشته باشيد. چنين توبه اي هم گناهان قبلي را پاک ميکند و هم جلوي تکرار گناه را ميگيرد. ان الله يحب التوابين و يحب المتطهرين. خداوند کساني که توبه ميکنند و خود را پاک نگاه ميدارند دوست دارد.(1) 🔻اصلاح نفس يک امر تدريجي و زمانبر است. نيت اصلاح و توبه واقعي و دائمي را داشته باشيد اما در صورت شکست اميد خود را ازدست ندهيد. هر بار که به گناه آلوده شديد دوباره توبه کنيد و سعي کنيد مدت بيشتري خود را حفظ کنيد تا بالاخره بر نفس غلبه کنيد. راننده اي که ترمز بگيرد هر قدر هم که ترمز اتومبيل ضعيف باشد و سرعت آن بالا، بالاخره آن را نگه ميدارد. با هواي نفس بايد مبارزه کرد هر چند اراده انسان ضعيف باشد و غريزه او قوي بالاخره موفق خواهد شد. فقط کافي است نااميد نشود و پا را از روي ترمز بر ندارد. ☘️اين دعا را زياد بخوانيد: اللَّهُمَّ يَا سَبَبَ مَنْ لَا سَبَبَ لَهُ يَا سَبَبَ كُلِّ ذِي سَبَبٍ يَا مُسَبِّبَ الْأَسْبَابِ مِنْ غَيْرِ سَبَبٍ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِطَاعَتِكَ عَنْ مَعْصِيَتِكَ‏ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ.(2) 💥اذکار براي دفع وسوسه هاي شيطاني بسيار موثر هستند. خداوند در سوره مبارکه اعراف ميفرمايد: و هر گاه وسوسه‏اى از شيطان به تو رسد، به خدا پناه بر كه او شنونده و داناست! پرهيزگاران هنگامى كه گرفتار وسوسه‏هاى شيطان شوند، به ياد (خدا و پاداش و كيفر او) مى‏افتند و (در پرتو ياد او، راه حق را مى‏بينند و) ناگهان بينا مى‏گردند. (3) 🔸 به اين منظور اذکار اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ، لا حول و لا قوه الا بالله و صلوات توصيه ميشود. در روايتي از رسول اکرم (ص) آمده است که شيطان جني با گفتن لا حول و لا قوه الا بالله و شيطان انسي با صلوات دور ميشود.(4) 🌼ارتباط با خدا و دعا. علاوه بر انجام واجبات يک رابطه دوستانه و عاشقانه با خدا برقرار کنيد. خداوند جوان توبه کار را بسيار دوست ميدارد. از او کمک بخواهيد و خود نيز در اين راه تلاشتان را انجام دهيد. پی نوشت: 1. بقره، 222. 2. وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ(اعراف،200 و 201) 3. مفاتيح الجنان، دعا بجهت دفع وسوسه شيطان. 4. المصباح للکفعمي، 170 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
انتشار «» توسط مرکز ملی پاسخگویی با توجه به سوالات مکرر هم وطنان عزیز پیرامون بیماری اخیر، مهم ترین پرسش و پاسخ ها پیرامون این بیماری در قالب کتاب «» توسط انتشارات بوستان کتاب در اختیار مردم عزیز قرار گرفت. این کتاب مجموعه ای است از پرسش ها و پاسخ هایی درباره همه گیری و نقش دین در این کارزار که به کوشش مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی سامان یافته است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
ظ📚✨📚✨📚 ✅پرسش: چکار کنم انگيزه ام براي مرور احاديث اهل بيت بيشتر شود و با مرورمداوم ومستمر احاديت اهل بيت راحفظ کنم؟ راه هاي آن را به من نشان دهيد . 🌺پاسخ: يکي از راه هاي تقويت انگيزه براي اين کار دانستن آثار مثبت آن است. قالَ الإمامُ الصّادقُ - عليه السلام - : مَنْ حَفِظَ مِنْ شيعَتِنا أرْبَعينَ حَديثاً بَعَثَهُ اللهُ يَوْمَ الْقيامَةِ عالِماً فَقيهاً وَلَمْ يُعَذِّبْهُ. «أمالي الصدوق، ص 253» امام جعفر صادق - عليه السلام - فرمود: هرکس از شيعيان ما چهل حديث را حفظ کند، خداوند او را دانشمندي فقيه در قيامت محشور مي گرداند و عذاب نمي شود. ☘️حفظ در اين روايت به معناي به خاطرسپاري است که مقدمه براي عمل به آن است. بنابراين با خودتان عهد ببنديد که هر روايتي را حفظ کرديد به آن عمل کنيد. اين کار باعث ميشود به سرعت تاثير مثبت آن را در زندگي خود بيابيد و همين انگيزه شما را برايي ادامه کار بيشتر ميکند. 📚مطالعه احاديث را به صورت روشمند و با رعايت اولويت و ترتيب در ميان کتب حديثي انجام دهيد. به اين منظور به اين لينک مراجعه کنيد: http://tt-ej.ir/post/211 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: جریان هزاران نفری که قران می فرماید: «خداوند فرمان مرگ بر آنان داد و آنان مردند و مجددا زنده شدند» چیست؟ 🌺پاسخ: در آیه 243 سوره مبارکه بقره می خوانیم: أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ (1) 🌱آيا نديدى جمعيتى را كه از ترس مرگ، از خانه ‏هاى خود فرار كردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (كه به بهانه بيمارى طاعون، از شركت در ميدان جهاد خوددارى نمودند). خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند). سپس خدا آنها را زنده كرد، (و ماجراى زندگى آنها را درس عبرتى براى آيندگان قرار داد.) خداوند نسبت به بندگان خود احسان مى‏كند، ولى بيشتر مردم، شكر (او را) بجا نمى ‏آورند. 🌸در تفسیر نمونه ذیل آیه فوق در شأن نزول آن این گونه آمده است: در يكى از شهرهاى" شام" بيمارى طاعون راه يافت و با سرعتى عجيب و سرسام‏ آور مردم يكى پس از ديگرى از دنيا مى‏ رفتند در اين ميان عده بسيارى به اين اميد كه شايد از چنگال مرگ رهايى يابند آن محيط و ديار را ترك گفتند از آنجا كه آنها پس از فرار از محيط خود و رهايى از مرگ در خود احساس قدرت و استقلالى نموده و با ناديده گرفتن اراده الهى و چشم دوختن به عوامل طبيعى دچار غرور شدند پروردگار، آنها را نيز در همان بيابان به همان بيمارى نابود ساخت. از بعضى روايات استفاده مى‏ شود كه اصل آمدن بيمارى مزبور در اين سرزمين به عنوان مجازات بود، زيرا پيشوا و رهبر آنان از آنان خواست كه خود را براى مبارزه آماده كنند و از شهر خارج گردند آنها به بهانه اينكه در محيط جنگ مرض طاعون است از رفتن به ميدان جنگ خوددارى كردند پروردگار آنها را به همان چيزى كه از آن هراس داشتند و بهانه فرار قرار داده بودند مبتلا ساخت و بيمارى طاعون در آنها شايع شد آنها خانه‏هاى خود را خالى كرده و براى نجات از طاعون فرار كردند و در بيابان همگى از بين رفتند مدتها از اين جريان گذشت و حزقيل‏(2) كه يكى از پيامبران بنى اسرائيل بود از آنجا عبور نمود و از خدا خواست كه آنها را زنده كند خداوند دعاى او را اجابت نمود و آنها به زندگى بازگشتند. گر چه آيه فوق اشاره به عدد خاصى نكرده، و تنها واژه" الوف" كه به معنى هزارها است، به كار برده، ولى بعضى از روايات، تعداد نفرات آنها را ده هزار و بعضى هفتاد يا هشتاد هزار ذكر مى‏كند. ☘️نكته ديگرى كه در اينجا شايان توجه است مساله امكان" رجعت" است كه از اين آيه به خوبى استفاده مى‏شود. 🌸توضيح اينكه: در تاريخ گذشتگان مواردى را مى ‏يابيم كه افرادى بعد از مرگ، به اين جهان بازگشتند مانند ماجراى جمعى از بنى اسرائيل كه همراه موسى (علیه السلام) به كوه طور رفتند كه در آيه 55 و 56 سوره بقره آمده و داستان عزير يا ارميا كه در آيه 259 همين سوره آمده، و همچنين حادثه ‏اى كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده است. ✍️بنا بر اين مانعى ندارد كه همين مساله در آينده نيز تكرار شود. دانشمند معروف شيعه مرحوم" صدوق" نيز به همين آيه براى امكان مساله رجعت استدلال كرده و مى‏گويد: يكى از عقايد ما اعتقاد بر رجعت است (كه گروهى از انسانهاى پيشين بار ديگر در همين دنيا به زندگى باز مى‏ گردند).و نيز مى ‏تواند اين آيه سندى براى مساله معاد و احياى مردگان در قيامت باشد.(3) پی نوشت ها: 1. بقره/243. 2." حزقيل" طبق بعضى از روايات سومين پيشواى بنى اسرائيل بعد از موسى (علیه السلام) بود. 3. تفسير نمونه، 28 ج‏2 ص 218. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: حر قبل از ملاقات با امام حسين(علیه السلام)،چگونه شخصيتي بود؟ 🌺پاسخ: در طول تاريخ انسانهاي زيادي زندگي مي كردند كه هيچ نامي از آنها د رمنابع تاريخي نيامده است، نبايد از منابع و كتابهاي تاريخي اينگونه توقع داشته باشيم كه زندگاني تمامي افراد بشر را ذكر كرده باشند،در تاريخ غالباً در رابطه با فرادي سخن رانده شده است كه شهرتي داشته و در يك حادثه مهمي نقش آفريني كرده اند،بسياري از شخصيتهاي تاريخي هستند كه در رابطه با زندگي آنها تا قبل از رسيدن به شهرت هيچ مطلبي وجود ندارد،در مورد جناب حر بن يزيد رياحي هم همينگونه است،شهرت اصلي وي مربوط به حادثه عاشوراست از آن زماني كه بعنوان اولين فرمانده سپاه كوفه براي مقابله با امام حسين(عليه السلام) روانه مي شود،و در منابع هم فقط از اين زمان نام حر مطرح مي شود،هر چند وي قبل از آن در كوفه زندگي مي كرد و در بين مردم شناخته شده بود و شهرتي هم داشت كه از لابلاي سخنان و حوادث مربوط به حضور وي در حادثه عاشورا بدست مي آيد. 🔻قرائني وجود دارد كه حر بن يزيد رياحي انسان سلیم النفسى بود که قلباً به خاندان نبوّت ارادت داشت، احترام و ادب خاصی كه به نام حضرت صدیقه طاهره نشان داد، و به امام(عليه السلام) گفت: من نمی توانم از مادر شما جز به نیکی و پاکی یاد کنم. از طرف دیگر وقتی هم که حضرت امام حسین علیه السلام می خواستند نماز بخوانند، به حر گفتند : بروید با اصحابتان نماز بخوانید، و ما هم با اصحابمان نماز می خوانیم. حر گفت: نه، وقتی شما نماز بخوانید ما پشت سر شما می ایستیم، و با اصحابش پست سر امام ایستادند، و نماز خواندند(1 ). 🔸يا در روز در عاشورا یاران حر دیدند که بدن حُرّ می لرزد، از او پرسیدند : چرا می لرزی؟ ما گمان نمی کردیم که از تو شجاع تر در این لشکر وجود داشته باشد. حر پاسخ داد: من خودم را بین بهشت و جهنم می بینم.(2) 🔹«شیخ ابن نما» گزارش کرد: هنگامی که حر از قصر ابن زیاد در کوفه خارج شد تا به استقبال امام بیاید، ندایی را شنید که از پشت سر می‎گوید: ای حر! تو را به بهشت بشارت باد. او به پشت سر نگریست و کسی را ندید. با خود گفت: به خدا قسم، این بشارت نیست در حالی که من اسیر به جنگ با حسین هستم. او پیوسته این خاطره را در ذهن داشت تا هنگامی که خدمت امام رسید و آن داستان را بازگو کرد. امام به او فرمودند: تو به واقع به پاداش و نیکی راه یافته‎ای. امام در یکی از خطابه‎های کوتاه خود اینگونه حر را آگاه کرد: آیا آزادمردی نیست که واگذارد این ریزه غذای داخل دهان را (ته مانده منافع دنیا را که شبیه به ریزه غذای داخل دهان است) برای اهل آن؟(3) 🌱همه اینها حکایت از یک دیانت و ایمان حقیقی می کند. دیانتی که در عمق جان حر نشسته است.بنابراين هر چند از زندگاني حر بن يزيد رياحي تا قبل از حادثه كربلا اطلاعات چنداني در دست نيست،ولي با اين قرائن مي توان به ايمان و ديانت وي پي برد،چرا كه اگر سابقه پسنديده اي نداشت بعيد بود چنين توفيق عظيمي نصيب او شود و به سعادت شهادت در ركاب سيدالشهدا(عليه السلام) رسيده و براي هميشه تاريخ با نامي خوش ياد شود. پي نوشتها: 1- تاريخ طبري، ج5، ص 402- 401؛ کتاب الفتوح، ج5، ص78- 76/ ابصارالعین، ص205. 2- ترجمه ارشاد مفید ج 2 / ص 102 - 104، اعلام الورى: ص 239. 3- تحت العقول، ص 292/ الانوار البهیة، ص 101. ترجمه از کتاب المنجد، ترجمه محمد بندرریگ، ج2، ص 1712 . 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
📚✨📚✨📚 ✅پرسش: گفته مي شود (بادرنجوبه) چايي هست که حضرت علي علیه السلام از آن استفاده مي کرد، سند این گفته چیست؟ 🌺پاسخ: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ص يُعْجِبُهُ الْبَاذَرُوجُ.1 امام صادق(عليه السلام): «امير مؤمنان علي(عليه السلام) بادرنجبويه را خيلى دوست مي داشت» ☘️در روايات تعبير به چاي ندارد بلکه مي فرمايد اميرالمومنين عليه السلام اين گياه را خيلي دوست داشت 🌸روش هاي مختلفي براي مصرف اين گياه وجود دارد که يکي از آنها دم کردن و چاي بادرنجبويه است (1) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص: 364 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💎هفت شاخص برتر نظام نبوی 🔹نظامی که پیغمبر ساخت، شاخصهای گوناگونی دارد که در بین آنها هفت شاخص از همه مهمتر و برجسته تر است: 📌شاخص اوّل، ایمان و معنویّت است. انگیزه و موتور پیش برنده حقیقی در نظام نبوی، ایمانی است که از سرچشمه دل و فکر مردم میجوشد و دست و بازو و پا و وجود آنها را در جهت صحیح به حرکت در میآورد. ☘️پس شاخص اوّل، دمیدن و تقویت روح ایمان و معنویت و دادن اعتقاد و اندیشه درست به افراد است، که پیغمبر این را از مکه شروع کرد و در مدینه پرچمش را با قدرت بالا برد. 📌شاخص دوم، قسط و عدل است. اساس کار بر عدالت و قسط و رساندن هر حقّی به حقدار - بدون هیچ ملاحظه - است. 📌شاخص سوم، علم و معرفت است. در نظام نبوی، پایه همه چیز، دانستن و شناختن و آگاهی و بیداری است. کسی را کورکورانه به سمتی حرکت نمی دهند؛ مردم را با آگاهی و معرفت و قدرتِ تشخیص، به نیروی فعّال - نه نیروی منفعل - بدل می کنند. 📌شاخص چهارم، صفا و اخوّت است. در نظام نبوی، درگیری های برخاسته از انگیزه‌های خرافی، شخصی، سودطلبی و منفعت ‌طلبی مبغوض است و با آن مبارزه میشود. فضا، فضای صمیمیّت و اخوّت و برادری و همدلی است. 📌شاخص پنجم، صلاح اخلاقی و رفتاری است. انسانها را تزکیه و از مفاسد و رذائل اخلاقی، پیراسته و پاک میکند؛ انسانِ با اخلاق و مزکّی میسازد؛ «و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة». ☘️تزکیه، یکی از آن پایه‌های اصلی است؛ یعنی پیغمبر روی یکایک افراد، کار تربیتی و انسان ‌سازی میکرد. 📌شاخص ششم، اقتدار و عزّت است. جامعه و نظام نبوی، تو سری خور، وابسته، دنباله ‌رو و دست حاجت به سوی این و آن درازکن نیست؛ عزیز و مقتدر و تصمیم‌گیر است؛ صلاح خود را که شناخت، برای تأمین آن تلاش میکند و کار خود را پیش می‌برد. 📌شاخص هفتم، کار و حرکت و پیشرفتِ دائمی است. توقّف در نظام نبوی وجود ندارد؛ به طور مرتّب، حرکت، کار و پیشرفت است. اتفاق نمیافتد که یک زمان بگویند: دیگر تمام شد؛ حال بنشینیم استراحت کنیم! این وجود ندارد. ☘️البته این کار، کارِ لذّت‌آور و شادی بخشی است؛ کار خستگی آور و کسل‌کننده و ملول‌کننده و به تعب‌آورنده‌ای نیست؛ کاری است که به انسان نشاط و نیرو و شوق میدهد. 📚بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران در تاریخ ۱۳۸۰/۰۲/۲۸ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 صلی الله علیه و آله و سلم
💎یک لحظه را هم هدر نداد ✨پیغمبر به مجرّد این‌که وارد مدینه شد، کار را شروع کرد. از جمله شگفتیهای زندگی آن حضرت این است که در طول این ده سال، یک لحظه را هدر نداد. دیده نشد که پیغمبر از فشاندن نور معنویت و هدایت و تعلیم و تربیت لحظه‌ای باز بماند. 🍀بیداری او، خواب او، مسجد او، خانه او، میدان جنگ او، در کوچه و بازار رفتن او، معاشرت خانوادگی او و وجود او - هرجا که بود - درس بود. 🌸عجب برکتی در چنین عمری وجود دارد! کسی که همه تاریخ را مسخّرِ فکر خود کرد و روی آن اثر گذاشت - که من بارها گفته‌ام، بسیاری از مفاهیمی که قرنهای بعد برای بشریت تقدّس پیدا کرد؛ مثل مفهوم مساوات، برادری، عدالت و مردم‌سالاری، همه تحت تأثیر تعلیم او بود؛ 🔸در تعالیم سایر ادیان چنین چیزهایی وجود نداشت و یا لااقل به منصه ظهور نرسیده بود - فقط ده سال کار حکومتی و سیاسی و جمعی کرده بود. چه عمر بابرکتی! از اوّلِ ورود، موضعگیری خود را مشخص کرد. 📚بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران در تاریخ ۱۳۸۰/۰۲/۲۸ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 صلی الله علیه و آله و سلم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 از کنار رنج‌های رسول خدا ساده نگذریم! ◾️چطور مظلومیت‌های امام حسین(علیه السلام) باید ذکر شود، اما مظلومیت‌های پیامبر(صلی الله علیه وآله) نباید ذکر بشود؟! حجت الاسلام پناهیان ⚫️ رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و شهادت حضرت امام حسن (علیه السلام) تسلیت باد.⚫️ ✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app ✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
🏴 رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و شهادت دو اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام حسن (علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام) تسلیت باد.🏴 ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴روش تحلیل زندگی پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله): ▫️حوادث زندگی پیغمبر در جهاد مستمر دوران حیاتشان معنا میشود 👈 رهبر انقلاب: هر حادثه‏‌اى در زندگى پیغمبر آن‌ وقتى معناى حقیقى خودش را پیدا میکند که در مجموعه‏‌ى این تاریخ بیست‌وسه‌ساله و دوران حیات پیغمبر، مورد ملاحظه قرار بگیرد و معناى آن حادثه در جهاد مستمرّ رسول‌ خدا درج بشود؛ وَالّا بسیارى از این حوادثى که شما شنیده‌اید از زندگى پیغمبر، به ‌طور مجرّد و تنها، آن معناى حقیقى خودش را نمیدهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_523717513.mp3
6.6M
✔️یا امام رضا سلام پویانفر 🏴 شهادت حضرت ثامن الائمه، امام رضا (علیه السلام) تسلیت باد.🏴 ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈 علیه السلام
🌐📝🌐📝🌐 ☑️ پرسش: آیا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) به مرگ طبیعی از دنیا رفتند؟ ⚫️ پاسخ: يکی از آسیب های مسایل تاریخی آن است که برخی از رخدادها ابهام دارد و از شفافیت لازم برخورد دار نیست ؛ از این رو قضاوت دربارة آن ها مشکل است. تاریخ زندگی پیامبر(صلی الله علیه و اله) نیز از این قاعده مستثنا نیست و بخشی از آن فاقد شفافیت می باشد؛موضوع چگونگي از دنيا رفتن آن حضرت هم يكي از همين مسائل است،لذا قضاوت در خصوص این كه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و اله) به مرگ طبیعی از دنیا رفته و یا به شهادت رسیده، مشكل است. ▪️از برخی متون استفاده می شود كه پیامبر(صلی الله علیه و اله) در جنگ خیبر مسموم شد و همان مسمومیت زمینه مرگ پیامبر(صلی الله علیه و اله) را فراهم نمود. در خصوص مسمومیت پیامبر(صلی الله علیه و اله) آمده است: "گروهی، زن یكی از اشراف یهود را به نام "زینب" فریب دادند كه پیامبر را از طریق غذا مسموم سازد. نقشة وی از این قرار بود كه آن زن،‌ كسی را خدمت یكی از یاران پیامبر(صلی الله علیه واله) فرستاد و از او پرسید كه پیامبر اسلام كدام عضو گوسفند را بیشتر دوست می دارد. او در پاسخ گفت: ذراع ... زینب، گوسفندی را بریان كرد و آن را مسموم ساخت، و بیش از همه در ذراع آن سم داخل نمود و به عنوان هدیه خدمت پیامبر فرستاد. پیامبر نخستین لقمه ای را كه به دهان گذاشت، احساس كرد مسموم است...".[ 1] 🌱ابن اسحاق گزارش می دهد كه پیامبر(ص) در مرض وفات خود فرمود: "اثر همان خوراكی (گوشت گوسفند) اكنون رگ دلم قطع می شود".[2] 🔻آیت الله سبحانی می نویسد: "معروف این است كه پیامبر در مرض وفات خود فرمود: این بیماری از آثار غذای مسمومی است كه آن زن یهودی خورانده است".[3] 🔹شاید به خاطر همین متون تاریخی و روایات بوده كه برخی احتمال داده اند كه پیامبر(صلی الله علیه واله) شهید شده و رسول خدا علاوه بر افتخارات نبوّت دارای مقام شهادت نیز می باشد.[ 4] 🔸از برخی متون دیگر استفاده می شود كه مسمومیت پیامبر(صلی الله علیه و اله) در جنگ خیبر علت اساسی برای مرگ پیامبر(صلی الله علیه و اله) نبوده است، از این رو به طور قاطع نمی توان گفت حضرت شهید شده است؛ زیرا مسمومیت پیامبر(صلی الله علیه و اله) در سال هفتم هجری بوده،[5] ولی رحلت پیامبر(صلی الله علیه و اله) در سال 11 هجری اتفاق افتاده[6] و این فاصله زمانی حكایت از آن دارد كه مسمومیت عامل اصلی رحلت پیامبر(صلی الله علیه و اله) نبوده است. اگر مسمومیت علت اصلی رحلت پیامبر بود، باید پیامبر(صلی الله علیه و اله) بعد از مسمومیت از دنیا می رفت. از سوی دیگر آن گاه می توان چیزی را به ساحت مقدس پیامبر(صلی الله علیه و اله) نسبت داد كه شبهه و ابهام نداشته باشد، از این رو نمی توان گفت كه پیامبر شهید شده است، زیرا كه در استناد مرگ پیامبر(صلی الله علیه و اله) به مسمومیت قطعی نیست. ✍️از آنچه گذشت می توان نتیجه گرفت كه به طور قاطع نمی توان گفت پیامبر(صلی الله علیه و اله) شهید شده است. نیز نمی توان گفت به مرگ طبیعی از دنیا رفته است، و این قسمت از تاریخ زندگانی پیامبر(صلی الله علیه و اله) ابهام دارد. پی نوشت [1] فروغ ابدیت، ج 1- 2، ص 265؛ سیره ابن هشام، ج 3، ص 267؛ ابراهیم آیتی،‌تاریخ اسلام، ص 507. [2] سیره ابن هشام، ج 3، ص 367 - 368. [3] فروغ ابدیت،‌ ج 1 - 2، ص 265 - 266. [4] سیرة ابن هشام، ج 3، ص 367. [5] فروغ ابدیت، ج 1،‌ص 265 - 266. [6] همان، ص 508. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ✔️پرسش: امام رضا (علیه السلام) را با زهري که در آب انگور بوده مسموم شده، یعنی به حضرت، شراب داده اند؟ ⚫️ پاسخ: آنچه در متون تاريخي معتبر آمده به شرح زير است: 🔹ابا صلت گويد: امام جامه پوشيد و در محراب خود به انتظار نشست. غلام مامون آمد و گفت: امير المؤمنين را اجابت كن .نعلين پوشيد و عبا به دوش كرد و مي رفت. من دنبالش بودم تا بر مامون وارد شد كه طبقى انگور و طبق هائى از ميوه ‏هاى ديگر جلو او بود. خوشه انگورى در دست داشت كه قدرى از آن را خورده بود و قدرى مانده بود .چون چشمش به آن حضرت افتاد، برخاست و دويد و او را در آغوش كشيد و ميان دو چشمش را بوسيد و با خودش نشانيد. آن خوشه انگور را به دستش داد و عرض كرد : از اين انگورى بهتر ديدى؟ فرمود: بسا انگور خوبى كه از بهشت باشد. گفت: از آن بخور. امام رضا فرمود: مرا از آن معاف دار. گفت: ناچار بايد از آن بخورى. چه تو را مانع است؟ شايد به ما بدگمانى؟ اين خوشه را بگير و از آن بخور. حضرت رضا گرفت و از آن سه دانه خورد و آن را انداخت و برخاست. من با او سخن نگفتم تا وارد خانه شد و فرمود در را بستند و در بستر افتاد. در صحن خانه غمنده و محزون ايستاده بودم، .... تا امام (ع)به شهادت رسيد.‏( امالى شيخ صدوق- ترجمه كمره‏اى‏، ناشر اسلاميه تهران‏،سال چاپ 1376 ش‏، نوبت چاپ ششم،‏ ص662.) ✍بنابراين بر اساس گزارشات معتبر، آن حضرت بوسيله خود انگور مسموم شدند نه آب انگور.ضمن آگر بر فرض با آب انگور مسموم شده باشند، استنادی که مبنی بر اینکه آب انگور مانده بوده و تبدیل به شراب شده باشد وجود ندارد. ✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app ✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈 علیه السلام
⚫️امام رضا(علیه السلام): هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى شود. كافى، ج 1، ص 137، ح 3📚 🏴 شهادت حضرت ثامن الائمه، امام رضا (علیه السلام) تسلیت باد.🏴 ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈 علیه السلام
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ✔️پرسش: امام رضا علیه السلام چه کسي است؟ ⚫️ پاسخ: امام رضا عليه السلام، هشتمن اختر تابناک امامت و ولايت است که در سال 148 در مدينه، چشم به جهان گشود.(1) ▪️آن حضرت، حدود 20 سال امامت کرد. خلفاي دوره آن حضرت، هارون و دو فرزندش، امين و مامون بودند.(2) امام رضا عليه السلام به عالم آل محمد مشهور بود. طبق حديثي از امام جواد، لقب رضا را از جانب خداوند اخذ نمود. (3) 🔸مامون، امام را مجبور نمود تا از مدينه به مرو، مقر حکومت خود در خراسان، هجرت کند. در حالي که امام، راضي به اين سفر نبود. اما مامون، امام را تهديد نمود. لاجرم امام، پاي در مسير سفر ناخواسته نهاد و عازم مرو گرديد.(4) اين در حالي بود که به فرزندان و اهل و عيال خود فرمود: «در رفتن من گريه کنيد، زيرا ديگر از اين سفر، باز نخواهم گشت.» مامون دستور داد، امام را از شهر هاي شيعه نشين، مانند: اهواز و قم نبرند. لذا امام را از منطقه فارس و يزد، سپس خراسان به مرو بردند.(5) 🌸حديث سلسلة الذهب، يکي از يادگار هاي اهل بيت در شهر نيشابور خراسان است. محدثين اين شهر با شوق و ذوق فراوان اين حديث را از دو لب مبارک حضرت شنيده و يادداشت کردند.(6) 🔸در مرو به امام رضا عليه السلام، حکومت و ولايتعهدي پيشنهاد شد؛ اما امام قبول نکرد. مامون امام را تهديد به مرگ نمود و آن را تشبيه به شوراي شش نفره عمر بن خطاب نمود.(7) 🌱مامون، نقشه هاي فراواني اعم از برگزاري نماز عيد فطر، مناظرات علمي، گماشتن جاسوس و... انجام داد و در همه اين موارد، قصد تخريب شخصيت معنوي آن حضرت و شيعيان را داشت. اما در هيچ کدام، موفق نبود. در آخر، امام را مسموم نموده و به شهادت رساند.(8) پي نوشت: 1. کليني، اصول کافي، ج 1 ص 486 2. طبرسي، اعلام الوري، ج 2 ص 41 3. شيخ صدوق، عيون اخبار الرضا، ج 1 ص 13 4. تاريخ يعقوبي، ج 2 ص 465 5. مجموعه آثار شهيد مطهري، ج 18 ص 164 6. صدوق، معاني الاخبار، ص 371 7. شيخ مفيد، ارشاد، ج 2 ص 259 8. ابن حبان، الثقات، ج 8 ص 456 ✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app ✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈 علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بدون تعارف با خانواده شهید خان‌طومان محمد بلباسی پس از ۵ سال چشم‌انتظاری ✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app ✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: در سوره فرقان، سخن در باره تبدیل بدی ها به خوبی ها است. این تبدیل در باره خداوند عکس نیست، زیرا خداوند در هیچ ‌شرایطی خوبی ها را به بدی تبدیل کند. اما مثالی بزنید که چگونه بدی به خوبی تبدیل می شود؟ 🌺پاسخ: خداوند متعال، خوبی ها را که به بدی تبدیل نمی کند، هیچ؛ تازه ثواب مضاعف هم می دهد، در قرآن کریم برای ثواب ده برابری(1) و حتی ثواب هفتصد برابری(2) آیه داریم. ☘️البته افرادی هم هستند که با مسیری که انتخاب می کنند، موجب حبط و نابودی اعمالشان می شوند. ارتداد و کفر(3)، قتل پیامبران(4)، شرک(5) و... از جمله مواردی است که موجب نابودی و حبط اعمال می شود و چنین شخصی در روز قیامت، حسابرسی ندارد زیرا نامه عملش از عمل خیر، خالی است و چیزی برای حسابرسی نیست. 🍀اما آیه شریفه: «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ‏ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما» مگر كسانى كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند، كه خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مى ‏كند؛ و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است.(6) 🔹در باره چگونگی تبدیل سیئات به حسنات، تفاسیر مختلفی بیان شده است: 📌1. در اثر توبه و دگرگونی درونی، بدی هایش در آینده به حسنات تبدیل می شود، زیرا به جای بدی، نیکی می کند و در نامه اعمالش، به جای نیکی، حسنه ثبت می شود. 📌2. خداوند سیئات و بدی های نامه عملش را محو و پاک کرده و به جای آن، حسنه و نیکی ثبت می کند و حتی از حافظه ها نیز می رود و در روز قیامت کسی نیست که در حق او شهادت بدهد.(7) این قول، مستندات روایی هم دارد.(8) 📌3. نفس عمل، خیر و شر ندارد، بلکه آن ذات انسان است که اگر شقی باشد، آثار عملش زشت و اگر سعید باشد، آثار عملش نیک می شود. لذا تبدیل سیئات به حسنات، تبدیل اعمال نیست بلکه تبدیل آثار اعمال است. وقتی انسان شقی توبه می کند و مؤمن می شود، ذاتش سعید می شود و لازمه اش این است که آثار سعید بودن را داشته باشد؛ لذا آن آثار سوء شقاوت، از روحش برداشته و آثار نیک سعادت، جایگزین آن می شود.(9) 📌4. اين تبديل كه بگونه مطلق آمده دو مرحله را شامل است: یکی، بخشودن گناهان گذشته و جلوگيرى از گناهان آينده؛ دیگر این که آن ها اگر هم بعدا گناهان کوچكى داشته باشند، به جهت شايستگى والايشان، اين گناهان محو مى ‏گردد و به جاى آن ها حسناتى نمودار مى ‏گردد.(10) 📌5. اين تفاسير، منافاتى با هم ندارند و ممكن است همه در مفهوم آيه جمع باشند.(11) پی نوشت ها: 1. انعام: 6/ 160. 2. بقره: 2/ 261. 3. بقره: 2/ 217. 4. آل عمران: 3/ 22. 5. انعام: 6/ 88. 6. فرقان: 25/ 70. 7. اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ا ج ‏9، ص 658. 8. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 7، ص 281؛ تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن، ج ‏4، ص 149. 9. ر.ک: تفسير الميزان، ج ‏15، ص 336. 10. صادقی تهرانی، ترجمان فرقان: تفسیر مختصر قرآن کریم، ج ‏3، ص 490. 11. تفسير نمونه، ج ‏15، ص 161. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈