eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
11.6هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
639 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: لطفا راهکار هايي را براي کنترل خشم در مقابل کارها و سخنان پدر و مادر که اعصابمان را بهم مي ريزد معرفي کنيد قسمت سوم(آخر): 🌺پاسخ: 2. 📌اگر امكان دارد، هنگام عصبانيت يا بى ‏حوصلگى و كسالت، يك دوش آب ولرم بگيريد. 3. 📌به خودتان تلقين كنيد كه اتفاق خاصى نيفتاده؛ مگر آسمان به زمين آمده است؟ ديگران در چنين مواردى چه مى‏ كنند؟ آيا همه عزا مى ‏گيرند؟ هر كس به كارى مشغول مى ‏شود و به اين گونه موارد اعتنايى نمى ‏كند. 4.📌 هميشه فضاى ذهنى و روانى خود را براى شنيدن و دريافت رفتارهاى نابجا و خلاف انتظار (والدين)آماده سازيد؛ به اين معنا كه هميشه انتظار داشته باشيد آنها يا ديگران با شما، به بدترين شكل برخورد كنند؛ اگر كسى مدتى چنين كند، به تدريج صفت حلم در او به وجود مى ‏آيد و علاوه بر اين، حسن خلق نيز براى او حاصل مى‏ شود و خود را براى تحمل آن آماده مي کند. 5.📌 ذكر «لا حول و لا قوة الا باللَّه» را زياد بر زبان جارى سازيد و سوره «والعصر» را زياد بخوانيد. تكرار اذكار «استغفراللَّه ربى و اتوب اليه» و «اعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم» نيز مفيد است. 🍃امام صادق عليه السلام فرمودند: «خداوند به برخى از انبيا وحى كرد : اى فرزند آدم! در وقتى كه غضبناك گرديدى، مرا ياد كن تا من هم تو را در وقت غضبم ياد كنم و تو را هلاك نسازم» ( بحار الانوار، ج‏73، ص 276، ح‏29.) 🌸بنابراين ياد خدا علاوه بر اينكه آتش خشم را خاموش مى ‏كند، موجب آرامش انسان مى ‏شود و در قيامت نيز آثار مثبتى به دنبال دارد. 9. 📌به هنگام احساس عصبانيت، سريع تغيير وضعيت و موقعيت دهيد و از آن محيط دور شويد؛ مثلاً اگر در منزل اين حادثه رخ داد، لباس پوشيده و منزل را ترك كنيد. 10.📌 وقتى كه با امور عصبانيت آفرين مواجه هستيد، براى مدتى (حدود 10 تا 15 دقيقه) راه دريافت‏هاى حسى خود را سد سازيد. براى مثال جلوى گوش هاي خود را بگيريد و چشمان خود را ببنديد و سر خود را پايين اندازيد تا دريافت‏هاى عصبانيت تحت كنترل شما در آيند و موجب تحريك بيشتر شما نشوند. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
تلاش برای آبادانی🌸 🍁هر چه به در و دیوار خانه نگاه می کرد، نمی دانست از کجا باید شروع کند. به داد این دیوارهای کج شده برسد؟ یا پنجره های شکسته را عوض کند و شیشه بیاندازد؟ آن راه پله های دم در را که سنگ هایش ریخته اند، مرمت کند یا سقفی که دیوارش چکه می کند؟ چطور در اینجا باید زندگی کرد؟ با دقت بیشتر، سوالاتش بیشتر می شد و امیدش کمتر. آنچنان پولی هم که در بساطشان نداشتند. همه پول را داده بودند برای خرید این خانه مخروبه. 🌺برعکس او، نامزدش، چنان با شور و اشتیاق در و دیوارها را نگاه می کرد انگار قصر آیینه کاری شده ای را می بیند. با دستش اشاره کرد و گفت: ببین آرزو. به این می گن خونه. نگاه با این همه زلزله خراب نشده. چارچوب محکمی داره. سقفشو نگاه چه بلنده. دستم به سر و روش که بخوره نور علی نور می شه. " آستین هایش را بالا شد و مشغول تمیز کردن شد. جعبه ابزاری که با خودش آورده بود را باز کرد و با چکش، به جان آجرهای دیوار افتاد. 🌸حالا کار هر روزش، تلاش برای آوردن خاک از بیابان و درست کردن آجر و مرمت خانه بود. بعضی روزها، آرزو روی لبه پله خرابه ها می نشست و او را نگاه می کرد که با چه عشقی خشت های دیوارها را روی هم می گذارد و سختی اش را تحمل می کند تا خانه را رو به راه کند و آباد، انگار نه انگار که دانشجوی دکتری نور دیده اساتید است. 🌺پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: قَلبٌ لَيسَ فيهِ شَيءٌ مِنَ الحِكمَةِ كَبَيتٍ خَرِبٍ، فتَعَلَّموا و عَلِّموا و تَفَقَّهوا، و لا تَموتوا جُهّالاً؛ فإنَّ اللّهَ لا يَعذِرُ عَلَى الجَهلِ . ☘️دلى كه در آن چيزى از حكمت نباشد، مانند خانه‌اى مخروبه است. پس، دانش بياموزيد و بياموزانيد و فهميدگى به دست آوريد و نادان نميريد؛ زيرا خداوند عذرِ نادانى را نمى‌پذيرد. 📚كنز العمّال : ح28750. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: قلب سلیم به استناد قرآن و حدیث چگونه قلبی است؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: در قرآن کريم خدای متعال می فرماید: «وَ لا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» و روزي كه (مردم) برانگيخته مي‌شوند رسوايم مكن. روزي كه هيچ مال و فرزندي سود نمي‌دهد. مگر كسي كه دلي پاك به سوي خدا بياورد.(1) قلب در لغت داراي معاني مختلفي از جمله عقل و فهم است، «اين ذهب قلبُك؟ قلبت كجاست و كجا رفت؟» يعني «اينَ ذهَبَ عَقلُكَ؟ عقل و فهمت كجا رفت؟»(2) و در قرآن به معناهاي مختلف آمده است از جمله: 1. عقل و درك « إِنَّ فِي ذلِكَ لَذِكْرى‏ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْب‏»(3) در اين مطلب تذكر و يادآوري است براي آنان كه نيروي عقل و درك داشته باشند. 2. روح و جان «ْ وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِر...» هنگامي كه چشم‌ها از وحشت فرو مانده و جان‌ها به لب رسيده بود.»(4) 3. مركز عواطف « سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْب‏...» بزودي در دل‌هاي كافران ترس ايجاد مي‌كنم.»(5) از آنجا كه قلب با پسوند رعب همراه است و رعب و ترس مربوط به عواطف و احساسات آدمي است نه ادراكات او، قلب در آيه به معناي مركز عواطف مي‎باشد. ☘️امّا با توجّه به اين‌كه مركز اصلي ادراكات و عواطف همگي روان و روح آدمي است. ولي تظاهرات و عكس العمل‌هاي جسمي آنها متفاوت است عكس العمل درك و فهم، نخستين بار در دستگاه مغز آشكار مي‌شود، ولي عكس‌العمل مسائل عاطفي از قبيل محبت شادي و غم در قلب انسان ظاهر مي‌شود نتيجه اين كه در قرآن مسائل عاطفي به قلب (همين عضو مخصوص) و مسائل عقلي به قلب (به معني عقل و مغز) نسبت داده شده و اگر از روح و جان و عقل انساني به قلب تعبير شده است علّت آن است كه همان طور كه قلب صنوبري كه در بخش چپ سينه قرار دارد نقش مهمي در حيات و بقاي انسان دارد روح و جان و عقل آدمي هم دارد بلكه بالاتر آن را دارا است.(6) 🌸 و كوتاه سخن آنكه ريشة اين لغت (قلب) در اصل به معني تفسير و تحول است و از آنجا كه فكر و عقل انسان دائماً در حال دگرگوني است به آن قلب گفته شده است(7) ✍️بنابراين قلب در اصطلاح قرآن به معني «روح و عقل» است و قلب سليم به روح پاك و سالمي گفته مي‌شود كه از هرگونه شرك و شك فساد خالي است و واژه سليم كه از مادة سلامت است مفهوم روشني دارد يعني قلبي كه از هرگونه بيماري و انحراف اخلاقي و اعتقادي دور باشد.(8) پی نوشت ها: 1 . شعراء/ 89- 87. 2 . ابن منظور، لسان العرب، بيروت، دار احياء التراث العربي، چاپ اول، 1408 هـ ق، ج 11، ص 271. 3 . ق/ 37. 4 . احزاب/ 10. 5 . انفال/12. 6 . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1374هـ ش، ج 1، ص 89 ـ 88. 7 . همان، ج 22، ص 285 و 284. 8 . تفسير نمونه، همان، ج 15، ص 274 و 273 و ج 19، ص 97. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
⚡️مهم ترین وظیفه تک تک ما ایرانیان 🌸امروز ما در یک کشوری هستیم که به حسب واقع و به حسب ادعای همه ماها کشوری است که اسلامی است و برای اسلام خدمت می شود، این یک وظایفی دارد که ما باید در آن وظایف کوشا باشیم. 🌺 وظیفه ای که از همه وظایف بالاتر است این است که اخلاص داشته باشیم برای کارهایی که می کنیم. 👈شما گمان نکنید که اتکاء به ماورای خدا برای ما بتواند یک کارگشایی بکند، اتکاء به خدا بکنید. 🍁 اگر ما یک روز اتکاء خودمان را از خدا برداشتیم و روی نفت گذاشتیم یا روی سلاح گذاشتیم، بدانید که آن روز، روزی است که ما رو به شکست خواهیم رفت. 📚صحیفه نور، ج20 ، ص11 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 رحمه الله رحمه الله
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: آیا ایرانی ها به زور شمشیر مسلمان شدند؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: یکی از افسانه ها، پیرامون مسلمان شدن مردم ایران، که در واقع تحقیر ایرانیان باستان است، این است که ایرانیان باستان به ضرب و زور شمشیر مسلمان شدند. در این ادّعا که ساخته و پرداختۀ ذهن مستشرقین غربی است، در واقع ما می بینیم که مردمان ایران، مردمانی حقیرتر از مردم اروپا دانسته می شوند، که در برابر حکومت اعراب، دینشان را حفظ کردند! ۱. 📌بزرگترین مشکل این ادّعا، نداشتن یک مدرک خوب و معتبر است. کجا نوشته یا دیده شده است که ایرانیان، بین مسلمان شدن و کشته شدن، مجبور به انتخاب یکی باشند؟ ۲. 📌چیز اجباری با رفع اجبار پابرجا نمی ماند اگر اسلام اجباری بوده چرا بعد از ضعف اعراب این دین در ایران اوج گرفته و خاموش نشده؟ مگر وقتی چیزی اجباری باشد و اجبار برداشته شود نباید از بین برود؟ چرا اوج گرفته است؟ چرا ۱۲۰۰ سال بعدی دوام آورده است؟ ۳.📌 اگر ایرانیان با خشونت اسلام را قبول می کردند چرا اسکندر و مغول موفق نشدند؟ ایرانی ها در طول تاریخ، مورد تهاجم وحشیانه اسکندر و مغول قرار گرفته اند ولی فرهنگ هیچ یک از آنها را نپذیرفتند. بلکه مغول وحشی را مسلمان و شیعه نمودند مثل سلطان محمد خدابنده. 🔸اگر اسلام خود را به زور شمشیر به ایرانیان قبولاند چگونه اسکندر مقدونی، علی رغم سعی و تلاشش نتوانست پس از حمله به ایران آئین یونانیان و فرهنگ هلنیسم را در این کشور حاکم کند،(فروپاشی دولت ساسانی و گروش ایرانیان به اسلام ) امّا مسلمانان توانستند ایرانیان را مجبور به پذیرش اسلام کنند؟! یا چگونه می توان باور کرد که ایرانیان در حمله مغولان به ایران تسلیم عقایدشان نشدند امّا در حمله اعراب به ایرانیان با اجبار اسلام را پذیرفتند و بر این اجبار باقی ماندند!؟ ۴.📌اگر ایرانی ها به زور اسلام را پذیرفته بودند، نمی توانستند عظیم ترین تمدن اسلامی را پدید آورند. 5. 📌ایرانیان بخاطر هماهنگی اسلام با فطرتشان، مسلمان شدند عدالت‌خواهی و مساوات‌طلبی دین اسلام، نقش بسیار مهمی در جذب مردم ایران به سوی اسلام داشت. از دیگر ویژگی‌های ایدئولوژی اسلامی که موجب جذب توده مردم ایران به اسلام شد، سادگی و سهولت احکام آن بود. شاید عمده ترین موید این باشد که ایرانیان صدسال پس از فت وحات چنان قدرتی پیدا کردند که به فرماندهی ابومسلم خراسانی ایران، عراق و شام را تصرف کرده و بنی امیه را ساقط نمودند(1). 🔻اگر ایرانیان به زور مسلمان شده بودند جا داشت که در صدصد احیای ایران باستان باشند نه اینکه ابومسلم از شعار الرضا من ال محمد برای بسیج عمومی استفاده کند صد سال یعنی نوادگان کسانی که به ادعای برخی به زور مسلمانان شده بودند چنین قدرتی پیدا کردند 🔸حال سوال این است که اگر کسی پدر بزرگ کسی را به زور مجبور به ترک دین کرده باشد. همه همشهریان او را کشته باشد به زنان آنان تجاوز کن و... اگر این شخص قدرت پیدا کند در صدد تلاقی و انتقام بر می آید یا در صدصد از بین بردن حکومت بنی امیه و برپا کردن حکومت الرضا من آل محمد(صلی الله علیه وآله) برای چنین شخصی چه فرقی می کند که بنی امیه بر سر کار باشد یا شخصی از خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله). 👈پس باید گفت بسیاری از این مطالبی که گویای اسلام اجباری ایرانیان است دروغ است . ادامه دارد.. پی نوشت: 1.طبری، تاريخ الأمم و الملوك ، أبو جعفر محمد بن جرير الطبري (م 310)، تحقيق محمد أبو الفضل ابراهيم ، بيروت، دار التراث ، ط الثانية، 1387 به بعد ؛اخبار الدوله العباسیه، به کوشش عبدالعزیز دوری و عبدالجبار مطلبی، بیروت، 1971م، ص 310. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍃یک نوجوان، چه باید بیاموزد؟ 🌺امام علی علیه السّلام فرمودند: أولَی الأشیاءِأن یتَعَلَّمَها الأحداثُ الأشیاءُالَّتِی إذا صاروُارِجالاً إحتاجوا إلَیها؛ 🌸بهترین چیزی که نوجوانان باید فراگیرند، چیزهایی است که در بزرگسالی خود به آنها نیاز خواهند داشت. 📚شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج2، ص333 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: چرا در جنگ گاهی اسلام در مقابل کفر شکست می خورد؟ 🌺 پاسخ: اینکه در برخی از جنگها "مسلمانان" شکست میخوردند مانند جنگ "احد" به عدم پیروی و گوش فرا ندادن به سخن پیامبر (صلی الله علیه و اله) بود زیرا در آن جنگ پیامبر (صلی الله علیه و آله) به آنان فرموده بود: مبادا "جبل الرماة" که کوه کوچکی بود را رها کنید، حتی اگر ما پیروز شدیم، شما از تنگه و کوه کوچک پایین نیایید.(1) آنها که 50 نفر بودند وقتی مشاهده کردند که "مشرکین" همه فرار کردند و "مسلمانان" در پی جمع آوری "غنائم جنگی" هستند برای اینکه دست خالی از این جنگ باز نگردند آن کوه را رها کرده و به دنبال جمع آوری غنائم رفتند. فقط چند نفر باقی ماندند در حالی که جنگ به نفع "مسلمانان" تمام و پیروزی حتمی بود. به یکباره ورق برگشت و همه چیز عوض شد. "خالد بن ولید" از این فرصت مغتنم استفاده نمود و دستور داد از پشت آن کوه به "مسلمانان" حمله کنند. آن چند نفر توان مقابله با "مشرکین" را نداشته و کشته شدند.(2) 🌸"مسلمانان" که در حال جمع آوری "غنائم" بودند به یکباره پشت سر خود سپاه "کفار" را دیدند و عده زیادی کشته شدند.(3) در این جنگ شایع شد که پیامبر (صلی الله علیه و آله) کشته شد.(4) "مسلمانان" مایوس شده و برخی حتی فرار کردند.(5) پیامبر (صلی الله علیه و آله) در این نبرد "دندان شریف" و "پیشانی مطهرش" شکسته شد(6) و حضرت علی (علیه السلام) به همراه "ابودجانه" و "سهل بن حنیف" از ایشان محافظت می کردند.(7) ☘️الغرض حب "مال"، "غنیمت"، "دنیا" و "عدم پیروی" از پیامبر (صلی الله علیه و آله) این شکست را رقم زد. پی نوشت: 1. واقدی، المغازی، به کوشش مارسدن جونز، 1966م، لندن، ج 1 ص 224-225 2. طبقات ابن سعد، دارصادر، بی تا، بیروت، ج 2 ص 41-42 3. واقدی، مغازی، ج 1 ص 232 4. همان 5. همان ج 1 ص 235 6. همان ج 1 ص 244 7. آیتی، محمدابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، ص 256 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
💠 معنای ولایت در اصطلاح و عرف اسلامی چیست؟ 🍀من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». 🍃در این جمله‌ای که پیامبر بیان کرده‌اند، معنای ولایت چیست؟ به‌طور خلاصه معنایش این است که اسلام در نماز و روزه و زکات و اعمال فردی و عبادات خلاصه نمیشود. اسلام دارای نظام سیاسی است و در آن حکومتی بر مبانی مقررات اسلامی پیش‌بینی شده است. در اصطلاح و عرف اسلامی، نام حکومت، «ولایت» است. ولایت، چطور حکومتی است؟ ولایت، حکومتی است که در آن، شخص حاکم با آحاد مردم دارای پیوندهای محبت‌آمیز و عاطفی و فکری و عقیدتی است. 💥آن حکومتی که زورکی باشد؛ آن حکومتی که با کودتا همراه باشد؛ آن حکومتی که حاکم، عقاید مردمش را قبول نداشته باشد و افکار و احساسات مردمش را مورد اعتناء قرار ندهد؛ آن حکومتی که حاکم حتی در عرف خود مردم - مثل حکومتهای امروز دنیا - از امکانات خاص و از برخورداریهای ویژه بهره‌مند باشد و برای او، منطقه ویژه‌ای برای تمتعات دنیوی وجود داشته باشد، هیچکدام به معنای «ولایت» نیست ✨ ولایت، یعنی حکومتی که در آن، ارتباطات حاکم با مردم، ارتباطات فکری، عقیدتی، عاطفی، انسانی و محبت‌آمیز است؛ مردم به او متصل و پیوسته‌اند؛ به او علاقه‌مندند و او منشأ همه این نظام سیاسی و وظایف خود را از خدا میداند و خود را عبد و بنده خدا میانگارد. 📚بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۳۷۹/۰۱/۰۶ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: آیا اهدا کردن عضو، انفاق محسوب می شود؟ حد و حدود انفاق چیست؟ 🌺پاسخ: نقص عضو، مانند کسی که کلیه خود را به یک نیازمند، اهدا می نماید، نیز مصداق انفاق می باشد. یا کسی که آبروی خود را گرو می گذارد تا خدمتی کرده باشد. ☘️بر طبق بیان قرآن کریم، حد و حدود در انفاق و کمک به دیگران و نیازمندان، رعایت حد اعتدال و میانه روی است. 🔸میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط، در هر کاری از جمله در انفاق پسندیده است. حد افراط در انفاق، آن است که به اسراف و هدر دادن مال برسد. حد تفریط آن است که سر از بخل و امساک در آورد. 🔹حق تعالی در این زمنیه می فرماید: 1-📌 «وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً (1) هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حد آن را مگشا تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرو مانى» 🍃این تعبیر کنایه لطیفى است از اینکه دست دهنده داشته باش، و همچون بخیلان که گویى دست هایشان به گردنشان با غل و زنجیر بسته اند و قادر به کمک و انفاق نیستند مباش. از سویى دیگر دست خود را فوق العاده گشاده مدار، و بذل و بخشش بى حساب مکن که سبب شود از کار بمانى، و مورد ملامت این و آن قرار گیرى، و از مردم جدا شوی 2- 📌خداوند یکی از اوصاف عباد الرحمن را رعایت اعتدال در انفاق، بر می شمارد: «وَالَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً؛(2) و [عباد الرحمان] كسانى‌اند كه چون انفاق كنند، نه اسراف مى‌كنند و نه تنگ مى‌گيرند، و ميان اين دو [روش] حد اعتدالى دارند.» 3-📌 امیرالمومنین (علیه السلام) نیز در این زمینه می فرمایند: «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً (3) بخشنده باش ولى نه به حدّ اسراف و بيجا (كه افراط و تجاوز از حدّ باشد) و ميانه رو باش و سختگير مباش (كه آن تفريط و تقصير در حدّ باشد) پی نوشت: 1.اسراء/29. 2.فرقان/67. 3. شريف الرضي، نهج البلاغة (للصبحي صالح)،ص474. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: آياهراس اجتماعي عيب ونقص است يابيماري است؟و چگونه هراس اجتماعي درمهماني را درمان کنیم؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: ☘️در واقع افرادي دچار هراس اجتماعی هستند نبايد بعلت اين وضعيت خودشان را از جامعه و جمع های خانوادگی و مهمانی ها كنار بكشند و متفاوت با ديگران به اين زندگي نگاه نمايند. بلكه آنها هم مي تواند با همه ضعف ها به موفقيت برسند اگر به اين نكات توجه نمايد. راهكارهاي عملي درمان هراس اجتماعی 1-📌ارتقا احساس ارزشمندي و اعتماد به نفس: هر چيزي كه بتواند به شما آرامش دهد و احساس ارزشمندي و اعتماد به نفس شما را تقويت كنيد براي رفع مشكل ياد شده مفيد است. مهم ترين آنها عبارتند از: ورزش مستمر هوازي، ارتباط با افراد شجاع، انس حضوري و غيرحضوري با افراد و اساتيدي كه فن بيان قوي دارند و استفاده از آثار آنها، توجه به تجارب مثبت ريز و درشت به ويژه در خصوص همين مشكل، رويارويي به جاي گريز و تسليم، 2-📌توجه به فراواني و فراگيربودن: حتي اساتيد فن بيان و سخنرانان مشهور اعتراف مي كنند كه با اين ترس در نبرد بوده و هستند. پيوسته در نظر داشته باشيد كه اين هراس نامعقول است و دليلي براي هراس وجود ندارد. 3-📌 يادگيري فنون و مهارت‌هاي بياني: شركت در جلسات فن بيان و يا استفاده از سايت‌ها و نرم افزارهاي اساتيد فن بيان براي رويارويي با هراس جمعي مفيد است. 4-📌تجسم ذهني: براي رويارويي با هراس اجتماعي از تكنيك تجسم ذهني كمك بگيريد. ورزشكاران حرفه اي براي اين كه در ميدان مسابقات موفق عمل كنند جلساتي زير نظر روان شناسان به تمرين هاي تجسم ذهني مي پردازند. 🍀 با تصويرسازي مثبت و سازنده خود را در شرايط عيني تصور مي كنند كه به طور تدريجي مراحل ترس و هراس را طي مي كنند و شاهد موفقيت هاي خود هستند. ادامه دارد.. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: قلب سلیم به استناد قرآن و حدیث چگونه قلبی است؟ قسمت دوم(آخر): 🌺پاسخ: در روایات اهل بیت علیهم السلام جالب ترین تفسیر براى "قلب سلیم" را امام صادق (علیه السلام) بیان فرمود، آن جا که مى فرماید: «الْقَلْبُ السَّلِیمُ الَّذِی یلْقَى رَبَّهُ وَ لَیسَ فِیهِ أَحَدٌ سِوَاهُ»؛ (1) قلب سلیم قلبى است که خدا را ملاقات کند، در حالى که هیچ کس جز او در آن نباشد. 🌸نیز در روایت دیگرى از همان امام همام (علیه السلام) آمده است: « صاحِبُ النِّیةِ الصّادِقَةِ صاحِبُ الْقَلْبِ السَّلِیمِ، لِأَنَّ سَلامَةُ الْقَلْبِ مِنْ هَواجِسِ الْمَحْذُوراتِ بِتَخْلِیصِ النِّیةَ لِلّهِ فِى الاُمُورِ کُلِّها »؛(2) کسى که نیت صادقى دارد، صاحب قلب سلیم است؛ چرا که سلامت قلب از شرک و شک، نیت را در همه چیز خالص مى کند. بنابراین، امام صادق (علیه السلام)، صاحبان نیت پاک و خالص را، صاحب قلب سلیم می داند. 🍃امام باقر(علیه السلام)فرمود: قلب ها چهار گونه است: قلبى که در آن نفاق و ایمان است. قلبى که وارونه است. قلبى که مُهر بر آن خورده، هیچ حقى بر آن وارد نمى شود. و قلبى که نورانى است و خالى (از غیر خدا). ☘️سپس افزود: قلب نورانى قلب مومن است، هر گاه خدا نعمتى به او بخشد شکر مى گوید، و هر گاه مصیبتى به او رسد، صبر و شکیبائى مى کند، اما قلب وارونه قلب مشرکان است همان گونه که خداوند فرموده: « اَ فَمَنْ یَمْشِی مُکِبّاً عَلى وَجْهِهِ اَهْدى اَمَّنْ یَمْشِی سَوِیّاً عَلى صِراط مُسْتَقِیم»: «آیا کسى که به صورت بر زمین راه مى رود هدایت یافته تر است یا کسى که راست قامت بر صراط مستقیم گام برمى دارد»؟!(3) پی نوشت: 1. کلینی، کافی، ج 2، ص 16، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1368ش. 2. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 67، ص 210، موسسه الوفاء، بیروت، 2404 ق. 3. تفسیر نمونه، جلد 15، صفحه 298. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌺هر روز مقداری کتاب بخوانیم 🔻 دغدغه‌های فرهنگی رهبر؛ روحیه کتاب‌خوانی‌مان ضعیف است 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: آیا ایرانی ها به زور شمشیر مسلمان شدند؟ قسمت دوم(آخر): 🌺پاسخ: دلیل دیگر اجباری نبودن اسلام ایرانیان وجود اتشکده ها در قرنها پس از فتوحات بودسيارى از آتشكده ها پس از اسلام هم چنان به فعاليت خويش ادامه دادند و بسيارى از دانشمندان چون گوستاولوبون، آرنولد، جرجى زيدان و ديگران بر اين تسامح معترف اند. حتى برخى محققان، تداوم آتشكده ها را دليل استقامت مذهب زرتشت مى شمارند. در تاريخ سيستان گفت و گويى ميان اهالى آن جا و سپاه اسلام آمده كه حكايت از آن دارد كه سپاهيان مسلمان متقاعد شدند كه آتشكده، حكم محراب عبادت آنان را دارد و با اين گفتار كه «همه، معاهدند، ميان معبد و جاى ايشان چه فرق كنيم»(1) 🔸در قرن سوم هجرى ابن فقيه از آتشكده «آذر جشنسف» در فراهان نام مى برد كه والى قم، برون ترك هنگام فتح قلعه فراهان، آتشكده آن را كه روشن بود ويران مى كند.(2)قزوين در قرن سوم هجرى آتشكده هاى بسيارى داشته كه هم چنان فعال بوده است(3)از قرن چهارم كه مصادف با دوره اوج و شكوفايى نوشته هاى نويسندگان اسلامى است، اخبار بسيارى در اختيار است كه حكايت از فعاليت آتشكده ها دارد، مانند گزارش ابن حوقل در اين باره(4) نیز یاقوت حموی از آتشكده ى اردشير پسر بابك سخن می گوید که تا زمان خودش موجود بوده است(5) 🔹گزارشها و گزارشهای متعدد دیگر همه گویای آنند که اسلام ایرانیان به زور نبوده است و الا این مهاجمانی که دین مردم را به زور عوض کنند باید آتشکده ها را هم تخریب می کردند. پی نوشت: 1. مجهول(م قرن 5)، تاريخ سيستان، تحقيق ملك الشعراى بهار، تهران، كلاله خاور، چ دوم، 1366ش‏، ص 53 2. ابن فقیه، البلدان، ابن الفقيه، ترجمه مختصر، محمد رضا حكيمى، بنياد فرهنگ ايران، تهران، 1379ش، چاپ اول، ص227 3. يعقوبى، احمد بن ابى يعقوب، البلدان، محقق ضناوری،دارالکتب العلمیه، بیروت، 1422ق، چاپ اول، ص 40. 4. ابن حوقل، صورة الأرض‏، دارصادر، بیروت، 1938م، چاپ دوم، ص35 5. حموی یاقوت، معجم البلدان،(م 626)، بيروت، دار صادر، ط الثانية، 1995. ج2، ص 181. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹 وقتی فرزند جوان و یا نوجوانتان را تنها می‌گذارید در حقیقت او را با ابلیس تنها گذاشته‌اید. ☀️ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 💎 إنَّ الشَّيْطَانَ أَشَدَّ مَا يَهُمُّ بِالْإِنْسَانِ إِذَا كَانَ وَحْدَهُ؛ 💠 بیشترین اهتمام شیطان به انسان هنگامی است که او تنها (و در خلوت) باشد. 📚 الکافی: ج۶، ص۵۳۴ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
📌چرا با هم متحد باشیم؟ 🌸من به شما سفارش می کنم که بعد از اخلاص، اتحاد را، وحدت را... 🍀همه احساس این را کنید که ما خدمتگزار اسلامیم. وقتی بنا شد همه خدمتگزار اسلام باشید، اختلاف دیگر پیش نمی آید. شما بدانید که اگر تمام انبیا علیهم السلام در یک عصر مجتمع می شدند، هیچ اختلافی نداشتند. ♨️اختلاف برای این است که انسان، هر کسی می خواهد پیش خودش، برای خودش یک کاری انجام بدهد، هر اختلافی از هوای نفس پیدا می شود. وقتی انسان بخواهد برای خودش یک مسأله ای را درست کند، می بیند که آن رفیقش شاید جلو بیفتد، این یک قدری جلوتر می رود، او یک قدر، یک وقت می بینید که اختلاف حاصل می شود. 🌱الان در این مقطع زمانی که ما موجود هستیم و می بینید که همه قدرت ها بر خلاف ما دارند فعالیت می کنند و استثنائش بسیار کم است، شما اگر در داخل خودتان یک خللی پیدا بشود، یک اختلافی پیدا بشود خدای نخواسته و انشاءالله نخواهد شد و اگر خدای نخواسته شیاطین بخواهند یا شیاطین داخلی یا شیاطین خارجی - رسانه های گروهی بخواهند یک اختلالی ایجاد کنند، شما بدانید که علاوه بر این که در این جا شکست خوردید، در آن عالم هم پیش خدا مسؤول هستید، برای این که حفظ جمهوری اسلامی یک فریضه است بر همه ما و ما اگر چنانچه این فریضه را به درستی بخواهیم انجام بدهیم، باید همه با هم همراه باشیم. 📚صحیفه نور، ج20 ، ص12 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 رحمه الله رحمه الله
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: اگر در طول سالهای تکلیف از کسی سخن چینی کرده و افکار افراد را نسبت به هم خراب کرده باشم، راه جبران و توبه چیست؟ اگر الان دسترسی به این افراد نداشته باشم یا بعضی از آنها را فراموش کرده باشم چطور؟ 🌺پاسخ: سخن چینی یکی از گناهانی ست که علاوه بر حق الله، انسان را مشمول حق الناس کرده و فقط با توبه نمی توان از عقوبت آن رهایی یافت. در مورد حق الناس های معنوی یا اخلاقی که شما مالی را از کسی تلف نکرده، بلکه عرض و آبروی کسی را از بین برده اید، باید عملتان را جبران کنید. 🌱 بدین صورت که اگر می توانید عزت و آبروی او را برگردانید. اگر قابل بازگشت نبوده و نمی توان آن را جبران کرد، در صورتی که طرف مقابل از عمل شما اطلاع دارد، باید از او حلالیت بگیرید. از ایشان بخواهید که شما را ببخشد و حتی اگر در ازای بخشیدن، چیزی را مطالبه کرد (در حد معقول)، حتما از تقدیمش دریغ نکنید که در این دنیا دست شما برای انجام این کارها باز است ولی در آخرت مجبورید اعمال نیکتان را با اعمال ناشایست او معاوضه کنید و این بسیار بد معامله ای ست. 🌸اما اگر راهی برای بازگردان آبروی او وجود ندارد (مثل اینکه فراموش کرده اید، یا به او دسترسی ندارید و امثال اینها) و ایشان از کار شما هم مطلع نشده، لازم نیست که به گناهتان اعتراف کنید؛ بلکه در ازای حقی که به گردن شما دارد، اعمال نیک انجام داده و ثوابش را به او هدیه کنید؛ برایش دعا کرده و طلب خیر و مغفرت کنید؛ در کارهای صالح و خداپسندانه ای که انجام می دهید ایشان را هم شریک کنید. با این کار کم کم حقی که ایشان به گردن شما دارد جبران شده و از گناه پاک می شوید. 🌱پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند: «كفّارَةُ الاغتِيابِ أن تَستَغفِرَ لِمَنِ اغتَبتَهُ؛ كفّاره غيبت، اين است كه براى شخصى كه از او غيبت كرده اى، آمرزش بطلبى.» (۱) ☘️همچنین امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: ««فَإِنِ اغْتَبْتَ فَبَلَغَ الْمُغْتَابَ فَاسْتَحِلَّ مِنْهُ فَإِنْ لَمْ تَبْلُغْهُ وَ لَمْ تَلْحَقْهُ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ؛ اگر غیبت کسی را کردی و او با خبر شد باید از او طلب حلیت کنی؛ ولی اگر مطلع نشد، برایش طلب مغفرت کن» (۲) ✍️توجه داشته باشید که با شریک کردن دیگران در اعمالتان، چیزی از ثواب شما کم نشده و خداوند به همان میزان به ایشان هم عطا خواهد کرد. پی نوشت ها: ۱. محمدی ری شهری، محمد؛ حکمت نامه پیامبر اعظم؛ موسسه علمی دارالحدیث؛ قم ۱۳۸۶؛ ج ۹، ص ۱۴۴ ۲. نوری، حسین بن محمد تقی؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ انتشارات موسسه آل البیت لاحیاء التراث؛ بیروت؛ ۱۴۰۸؛ ج ۹؛ ص ۱۱۸ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: در دوران غيبت اقا امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چگونه از وجود پر برکت ايشان مي توان استفاده کرد؟ 🌺پاسخ: مي­توان با امام زمان ارتباط معنوي بر قرار كرد. البته اين ارتباط با بهره­گيري از تقوا، دعا و توسل به ائمه به ويژه به ساحت مقدس امام زمان(علیه السلام) امكان پذير است. شايد بر همين اساس باشد كه يكي از وظايف شيعيان در زمان غيبت، دعا براي امام و توسلات بيان شده است.(1) 🌸ارتباط معنوي بدان معنا نيست كه انسان امام را ملاقات حضوري كند، بلكه بايد با آن امام ارتباط برقرار كند. هميشه به ياد او باشد. او را در تمام اعمال ناظر بداند. هرگاه چنين لياقت و شايستگي­اي حاصل شد، حضرت به انسان عنايت نموده و به رفع مشكلات انسان مي­پردازد؛ از اين رو امام در توقيعي كه براي شيخ مفيد صادر نمود فرمود: 🌱« ما بر اخبار و احوال شما آگاهيم و هيچ چيز از اوضاع شما بر ما پوشيده نمي­ماند».(2) 🌱ما در رسيدگي و سرپرستي شما كوتاهي نكرده و ياد شما را از خاطر نبرده­ايم. اگر جز اين بود، دشواري­ها و مصيبت­ها بر شما فرود مي­آمد و دشمنان، شما را ريشه كن مي­كردند».(3) 🍀ارتباط معنوي انسان با امام زمان(علیه السلام) سبب مي­شود كه حضرت ميان مردم حضور پيدا كند، اگر چه مردم او را نشناسند. امام علي(علیه السلام) فرمود: «سوگند به خدا، حجت خدا ميان آنان هست. در كوچه و بازار گام بر مي­دارد. بر خانه­هاي آنان وارد مي­شود. در شرق و غرب جهان به سياحت مي­پردازد. گفتار مردمان را مي­شنود. بر اجتماعات آنان وارد شده، سلام مي­دهد. او مردمان را مي­بيند».(4) پي نوشت ها: 1. منتهي الآمال، ص 559و 562. 2. احتجاج طبرسي، ج 2، ص 596. 3. همان. 4. آقايي، جباري، عاشوري و حكيم، تاريخ عصر غيبت، ص 426، به نقل از الغيبه نعماني، ص 72. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌺قهرمان ملّت ایران و امّت اسلامی 🍃شهادت سلیمانی یک حادثه‌ی تاریخی است، یک حادثه‌ی معمولی نیست که از یاد تاریخ برود؛ این در تاریخ ثبت شد به عنوان یک نقطه‌ی روشن. و شهید [سلیمانی]، هم قهرمان ملّت ایران شد و هم قهرمان امّت اسلامی شد؛ این نکته‌ی اساسی است. ☘️ایرانی‌ها هم به خودشان افتخار کنند که مردی از میان آنها از یک روستای دورافتاده برمیخیزد، تلاش میکند، مجاهدت میکند، خودسازی میکند، تبدیل میشود به چهره‌ی درخشان و قهرمان امّت اسلامی؛ 📚بیانات در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده شهید سلیمانی در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۶ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: منشا سلب توفیق چیست؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «رَأَيْتُ الْمَعْرُوفَ كَاسْمِهِ وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَفْضَلَ مِنَ الْمَعْرُوفِ إِلَّا ثَوَابُهُ وَ ذَلِكَ يُرَادُ مِنْهُ وَ لَيْسَ كُلُّ مَنْ يُحِبُّ أَنْ يَصْنَعَ الْمَعْرُوفَ إِلَى النَّاسِ يَصْنَعُهُ وَ لَيْسَ كُلُّ مَنْ يَرْغَبُ فِيهِ يَقْدِرُ عَلَيْهِ وَ لَا كُلُّ مَنْ يَقْدِرُ عَلَيْهِ يُؤْذَنُ لَهُ فِيهِ فَإِذَا اجْتَمَعَتِ الرَّغْبَةُ وَ الْقُدْرَةُ وَ الْإِذْنُ فَهُنَالِكَ تَمَّتِ‏ السَّعَادَةُ؛ احسان و نيكى چون نام خود [نيكو] است، و هيچ چيز جز اجر و پاداش احسان برتر از احسان نيست، و احسان و نيكى هديه‏اى است الهى به بنده.اين طور نيست كه هر كس بخواهد به عمل نیکی انجام دهد بتواند، و نه هر كس كه مايل به احسان شد توان آن يابد و قادر شود، و نه هر که قادر بر آن شد اذن و توفیق آن را پیدا کند. پس چون خداوند بر بنده‏اى منّت نهد، ميل به احسان و توان و توفيق بدان را برايش فراهم سازد، در اين موقع است كه سعادت به دست آید.»(1) 📌با توجه به این روایت توفیق بر عمل خیر نیازمند سه عامل است: 1️⃣علاقه و رغبت به انجام آن،2️⃣ توانایی بر انجام آن،3️⃣ اذن الهی. ✍️بنابراین هر چیزی که باعث شود یکی از این سه عامل از دست برود و یا تضعیف شود جزء موانع توفیق بر شمرده میشود. ☘️قرآن کریم از عده ای از مسلمانان سخن می گوید که تردید قلبی آنها باعث شد برای رفتن به جهاد بهانه جویی کنند و خداوند نیز این توفیق را از آنان سلب کند. «إِنَّما يَسْتَأْذِنُكَ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ارْتابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ في‏ رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ وَ لَوْ أَرادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً وَ لكِنْ كَرِهَ اللَّهُ انْبِعاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَ قيلَ اقْعُدُوا مَعَ الْقاعِدينَ‏؛ تنها كسانى از تو (برای ترک جهاد) اجازه می گيرند كه به خدا و روز جزا ايمان ندارند و دلهايشان با شكّ و ترديد آميخته است آنها در ترديد خود سرگردانند. اگر آنها (راست می گفتند، و) اراده داشتند كه (به سوى ميدان جهاد) خارج شوند، مقدمات آن فراهم می ساختند! ولى خدا از حركت آنها كراهت داشت از اين رو (توفيقش را از آنان سلب كرد و) آنها را (از جهاد) باز داشت و به آنان گفته شد: «با «قاعدين» [كودكان و پيران و بيماران‏] بنشينيد!»(2) ادامه دارد... پی نوشت: 1. کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج‏4، ص26. 2. توبه، 44-46. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: آیا اهدا کردن عضو، انفاق محسوب می شود؟ حد و حدود انفاق چیست؟ 🌺پاسخ: نقص عضو، مانند کسی که کلیه خود را به یک نیازمند، اهدا می نماید، نیز مصداق انفاق می باشد. یا کسی که آبروی خود را گرو می گذارد تا خدمتی کرده باشد. ☘️بر طبق بیان قرآن کریم، حد و حدود در انفاق و کمک به دیگران و نیازمندان، رعایت حد اعتدال و میانه روی است. 🔸میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط، در هر کاری از جمله در انفاق پسندیده است. حد افراط در انفاق، آن است که به اسراف و هدر دادن مال برسد. حد تفریط آن است که سر از بخل و امساک در آورد. 🔹حق تعالی در این زمنیه می فرماید: 1-📌 «وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً (1) هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حد آن را مگشا تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرو مانى» 🍃این تعبیر کنایه لطیفى است از اینکه دست دهنده داشته باش، و همچون بخیلان که گویى دست هایشان به گردنشان با غل و زنجیر بسته اند و قادر به کمک و انفاق نیستند مباش. از سویى دیگر دست خود را فوق العاده گشاده مدار، و بذل و بخشش بى حساب مکن که سبب شود از کار بمانى، و مورد ملامت این و آن قرار گیرى، و از مردم جدا شوی 2- 📌خداوند یکی از اوصاف عباد الرحمن را رعایت اعتدال در انفاق، بر می شمارد: «وَالَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً؛(2) و [عباد الرحمان] كسانى‌اند كه چون انفاق كنند، نه اسراف مى‌كنند و نه تنگ مى‌گيرند، و ميان اين دو [روش] حد اعتدالى دارند.» 3-📌 امیرالمومنین (علیه السلام) نیز در این زمینه می فرمایند: «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً (3) بخشنده باش ولى نه به حدّ اسراف و بيجا (كه افراط و تجاوز از حدّ باشد) و ميانه رو باش و سختگير مباش (كه آن تفريط و تقصير در حدّ باشد) پی نوشت: 1.اسراء/29. 2.فرقان/67. 3. شريف الرضي، نهج البلاغة (للصبحي صالح)،ص474. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌺زنده ماندن یاد شهدا و سردار سلیمانی 📌همه‌ی سعی خودتان را بکنید.. 👈قضایای مرحوم شهید سلیمانی عزیزمان، قضایای مردمی است؛ یعنی بایستی خود مردم -که واقعاً علاقه دارند؛ که خب نشان دادند در تشییع و مانند آن- در بخشهای مختلف، کارهای گوناگون، تلاشهای فرهنگی و غیره، مشارکت و ابتکار داشته باشند؛ [کارها را] منحصر نکنیم در یک مجاری خاصّی. 📚بیانات در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده شهید سلیمانی در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۶ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: دلیل زندانی شدن مسلمانان در شعب ابی طالب و دلیل آزادی آنان چه بود؟ چند نفر در شعب ابی طالب بودند و آیا حضرت فاطمه سلام الله علیها هم آنجا بودند؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: قبل از بیان اصل حادثه و چرایی این موضوع،شاید مناسب باشد به این نکته اشاره کنیم که در واقع مسلمانان در این شعب زندانی نشده بودند بلکه دشمنان اسلام برای جلوگیری از گسترش و نفوذ اسلام،بدترین و سخت ترین و شدیدترین اقدامات را بر علیه پیامبر(صلی الله علیه و آله) و مسلمانان بکار گرفتند که یکی از این اقدامات ظالمانه و غیر انسانی، محاصره اقتصادی و بعبارتی تحریم شدید اقتصادی مسلمانان بود.توضیح بیشتر اینکه: ☘️در اواخر سال ششم بعثت سران قریش از نفوذ و پیشرفت حیرت‌انگیز آیین یکتاپرستانه اسلام سخت ناراحت بودند و در فکر چاره و راه‌حلی بودند.اسلام‌آوردنِ افرادی مانند حمزه و تمایل جوانان قریش و آزادی عملی که در کشور حبشه نصیب مسلمانان شده بود، بر حیرت و سرگردانی سران قریش افزوده بود و از اینکه از نقشه‌های خود بهره‌ای نمی‌بردند، سخت متأثر بودند؛ از این رو به فکر نقشۀ دیگری افتادند و خواستند با محاصرۀ اقتصادی از نفوذ و گسترش اسلام بکاهند و پایه‌گذار و هواداران آن را در میان این حصار منکوب سازند.(1) 🔸به همین منظور مشرکان در « دارالندوه » جلسه‌ای تشکیل دادند و عهدنامه‌ای به خط «منصور بن عکرمه» و امضای هیئت عالی قریش نوشتند و در داخل کعبه آویزان کردند و سوگند یاد کردند که ملت قریش، تا دم مرگ طبق موازین ذیل عمل کند. 📌مواد پیمان نامه - هرگونه خرید و فروش با هواداران محمد(صلی الله علیه و آله) تحریم می‌شود. - ارتباط و معاشرت با آنان ممنوع می‌گردد. - زن دادن به مسلمانان یا زن گرفتن از آنان ممنوع است. - پیمان‌نامه فقط در صورتی ملغی خواهد شد که محمد(صلی الله علیه و آله) را برای کشتن به آنان تسلیم کنند. متن پیمان با مواد یادشده به امضای تمامی بانفوذان قریش جز «مطعم بن عدی»(2) رسید و با شدت هر چه تمام‌تر به اجرا گذاشته شد.(3) 🔹بعد از اعلان این تصمیم مشرکان، «ابو طالب» بنی هاشم را دعوت کرد و حمایت از پیامبر را بر عهده آنان گذاشت. وی دستور داد عموم فامیل از محیط مکه به دره‌ ای که در میان کوه‌های مکه قرار داشت و به «شعب ابی طالب» معروف بود که دارای خانه‌ های کوچک و سایبان‌های مختصری بود منتقل شوند و در آنجا سکنا گزینند. بدین تریتب پیامبر(صلی الله علیه و آله) به همراه خانواده خود و دیگر مسلمانان و افراد بنی هاشم در «شعب ابی طالب» مستقر شدند.فقط «ابو لهب» و فرزندانش در این راه با دیگر بنی هاشم همراه نشدند.(4) ادامه دارد... پی نوشت: 1.ابن سعد، الطبقات الکبری، تحقیق محمد عبد القادر عطا، بیروت،‌دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1410ق. ج1، ص163. 2. طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری (زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام)، ترجمه عزیز الله عطاردی، تهران، انتشارات اسلامیة، چاپ اوّل، 1390ق. ص72. 3. ابن سعد، الطبقات الکبری، 1410ق، ج1، ص163؛ ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، بیروت،‌ دار الفکر، 1407ق. ج3، ص84-86. 4. مقریزی، احمد بن علی، إمتاع الأسماع بما للنبي من الأحوال و الأموال و الحفدة و المتاع، تحقیق محمد عبدالحمید نمیسی، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1420ق. ج1، ص44. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: اگر فلسفه حجاب امنیت زن و تحریک نشدن مرد است که در کشورهای غربی آشکار بودن موها بدون آرایش کاملا پوشش معمولی بوده، و نه امنیت کسی را به خطر می اندازد، و نه کسی را تحریک میکند، آیا حجاب در آن سرزمین ها ضرورت دارد؟ قسمت اول: 🌺 پاسخ: برای پاسخ به این سوال توجه به چند نکته لازم است: 📌نکته اول: حتی احتمال اینکه مو و چهره بدون حجاب انسان کسی را تحریک کند برای ضرورت حجاب کفایت می کند، هرگز کسی نمی تواند بگوید امکان و احتمال اینکه کسی به چهره دیگری نگاه کند و مجذوب و تحریک شود وجود ندارد،در غرب هم این جذب شدن ها وجود دارد، منتهی خیلی عادیست، به صورت خیلی راحت دیده میشود که انسان ها با نگاه جذب یکدیگر می شوند، و روابطشان را به شخص قبلی قطع، و با شخص جدید ادامه می دهند! 📌نکته دوم: حتی اگر بپذیریم در غرب کسی با نگاه تحریک نمیشود باید دقت کرد آنچه که بی حجابی را در غرب عادی ساخته است هرگز خود بی حجابی نیست، بلکه فضای گسترده و لجام گسیخته برای ارضاء شهوت است، وگرنه انسان گرسنه هرگز با دیدن غذاهای گوناگون سیر نمی شود! شهوت جنسی نیز از سنخ شهوت به خوردن و تغذیه است؛ انسان با دیدن سیر نمی شود اما اگر به صورت گسترده ارضاء شود طبیعتا دیدن دیگر برای او جذاب نخواهد بود! همانطور که انسانی که سیر غذا خورده است دیدن غذاهای مختلف او را تحریک نمی کند! بنابراین این خشت از اول کج گذاشته شده است. 📌نکته سوم: نکته سوم این است که اصلا اسلام به دنبال این نیست که زن و مرد هیچ کشش و تمایلی نسبت به یکدیگر نداشته باشند، غرب از ابتدا راه را کج رفته است! اینکه ما زن را اینقدر ارزان به مرد ارائه بدهیم که دیگر برای او جذاب نباشد که مورد پذیرش اسلام نیست! اسلام به دنبال این است که زن علی رغم جذابیت، شخصیت و وقار خود را از دست ندهد. 🍃این نشان دهنده نقش حجاب است که زن را برای مرد یک موجود ارزشمند جلوه می دهد، نباید خود را ارزان عرضه کند به این بهانه که دیگر مرد تحریک نمی شود، خب این که علامت خوبی نیست! زن باید با حفظ پوشش خود مرد را برای دسترسی وادار به پذیرفتن مسئولیت خانواده کند، نه اینکه خود را بدون هیچ بهایی به مرد عرضه کند و این حس کنجکاوی و کامجویی مرد را بدون هیچ هزینه ای ارضاء کند. ادامه دارد... 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
✨همه ارزش های معنوی 🌺🍀🌺ولادت حضرت زینب سلام الله علیها مبارک باد. 🌺🍀🌺 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
🌺نقل شده است روزی امام حسن و امام حسین (علیهما‌السّلام) درباره بعضی از سخنان پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) با هم گفتگو می‌کردند، حضرت زینب (علیهاالسّلام) وارد شدند و در بحث ایشان شرکت کردند و مساله را با تمام صوری که داشت با تفصیل تمام تبیین فرمودند. ☘️ امام حسن (علیه‌السّلام) وقتی این توانایی فوق العاده خواهر را دیدند، خطاب به او فرمودند: «انک حقا من شجرة النبوة و من معدن الرسالة...؛ به راستی که تو از درخت نبوت و معدن رسالت هستی.» 📚شرقادی، محمود، السیدة زینب (علیهاالسّلام)، ص۹۸. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌹🌹میلاد حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار مبارک باد🌹🌹 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 سلام الله علیها