در حریم فاطمیه مرغ دل پر میزند
ناله از مظلومی زهرای اطهر میزند
▪️شهادت ام ابيها حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) تسليت باد
⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo 👈
#مناسبتی
🌐📝🌐📝🌐
☑️ پرسش:
علت اختلاف تاریخ شهادت حضرت زهرا (علیها السلام) چیست؟
قسمت اول:
🔳 پاسخ:
عواملي چند ممکن است منشأ اختلاف باشد؛ از جمله:
1. 📌نقل حوادث تاريخي در آن دوران همانند امروز نبوده که به صورت نوشته و کتاب در آيد و به نسلهاي بعدي منتقل شود، بلکه انتقال رويدادهاي تاريخي به طور عمده شفاهي بود و از خاطر و ذهن افرادي به اذهان ديگران منتقل ميشد. کسي نميتواند ادعا کند که همه اين ناقلان از اشتباه مصون بودند.
2.📌 از سوي ديگر در آن روزها مسلمانان سرگرم جنگ بودند، در چنين شرايطي کمتر دغدغه داشتند که حوادث تاريخي را به طور دقيق ثبت نمايند. [1]
3.📌 اختلاف و دستهبنديهاي سياسي که پس از رحلت رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ پديد آمد و کساني که روي کار آمدند و قدرت را در دست گرفتند، تا آن جا که توان داشتند، تاريخ حادثهها را دستکاري کردهاند. [2]
🍀پراکندگي گفتار تاريخنگاران در اين موضوع گواهي روشن بر تحريف عمدي آنان در تاريخ شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ است.
✍️در رابطه با زمان شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ روايات متفاوتي نقل شده است که سند برخي از اين روايات «مرفوع» است و در نتيجه از اعتبار کافي برخوردار نيستند و برخي روايات نيز مدت زندگي حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ را پس از رحلت پدر گرامياش دو يا شش و يا هشت ماه بيان کردهاند، چون اين دسته از روايات نيز سند درستي ندارند و يا از امام معصوم نقل نشدهاند نميتواند معتبر و قابل توجه باشند.
▪️بعضي از احاديث گوياي اين است که حضرت پس از رحلت رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ سه ماه يا يکصد روز در قيد حيات بود.[3]
▫️اين گونه احاديث را ممکن است با حديث مشهور طبري که شهادت حضرت را سوم جمادي الثانيه ميداند.[4] بدين طريق جمع کرد که سه ماه پنج روز کمتر از سوم جمادي الثانيه يعني نود و پنج روز است و يکصد روز، پنج روز بيشتر از نود و پنج روز ميشود و تفاوت چند روز قابل توجه نيست، مرحوم علامه مجلسي نيز به اين مطلب اشاره دارد. [5]
🔘در نتيجه تنها رواياتي که قابل تأمّل است؛ روايات هفتاد و پنج روز و سوم جمادي الثانيه يعني نود و پنج روز است.
ادامه دارد...
پی نوشت:
[1]. شهيدي، سيد جعفر، زندگاني فاطمه زهرا (س)، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ چهل و ششم، 1387ش، ص155.
[2]. همان، ص155.
[3]. مجلسي، محمد باقر، بحارالأنوار، بيروت، موسسه الوفاء، 1404ق، ج43، ص213.
[4]. محمد بن جرير طبري، دلائل الامامه، نجف، 1383ش، ص43.
[5]. مجلسي، محمد باقر، بحارالأنوار، همان، ج43، ص215 و 216.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
⚫️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
#سیره
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
#شهادت
☑️اقتدا نمودن بانوان به فاطمه زهرا(سلام الله علیها)
▪️کوشش کنید در تهذیب اخلاق و در وادار کردن دوستانتان به تهذیب اخلاق. کوشش کنید ... در حفظ همه حیثیاتی که حیثیت بزرگ زن است، آن طوری که زن فرید، حضرت زهرا سلام اللَّه علیها- بود.
🔹همه باید به او اقتدا کنید و کنیم و همه باید دستورمان را از اسلام به وسیله او و فرزندان او بگیریم، و همان طوری که او بوده است، باشید.
📚صحیفه امام، ج19، ص: 184
▪️شهادت جانگداز ام ابيها حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) تسليت باد
⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مناسبتی
#امام_خمینی رحمه الله
#فاطمیه
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
سوالم درباره علم خدا و اختیار انسان هست. دین از طرفی از اختیار دفاع میکند و از طرف دیگر از علم خدا به اعمالی که قرار است اختیاری انجامش بدیم و هنوز مشخص نیست چی هستند. سوالم این است که چطوری چنین چیزی ممکن هست؟ یکی از پاسخ هایی که میدهند، علم استاد به نمره شاگرد هست که تاثیری در نمره ندارد. میخواستم درباره این مثال هم بحث کنیم چون قیاس علم خدا به علم معلم، قیاس مع الفارق هست!
قسمت اول:
🌺 پاسخ:
برای فهم معنای علم پیشینی و قضا و قدر خداوند باید به این نکات توجه بفرمایید که:
📌نکته اول
علم ازلی الهی به هر فعلی، با شروط خاص خودش تعلق می گیرد: علم الهی به فعلی که به صورت غیراختیاری تحقق می یابد، آن فعل را به صورت غیراختیاری در نظر می گیرد؛ اما علم الهی به فعلی که به صورت اختیاری تحقق می یابد، آن فعل را به صورت اختیاری در نظر می گیرد.
🔹مثلا اگر علم الهی به وقوع زمین لرزه تعلق بگیرد، به وقوع آن با تمام خصوصیاتش تعلق می گیرد؛ یعنی به این که این زمین لرزه در فلان موقعیت زمانی یا مکانی رخ می دهد و ناشی از این دلیل خاص است و این پیامدهای بد را دارد. از این رو، چون علم الهی مطلق است، به وقوع افعال انسانی نیز تعلق می گیرد. در این صورت، علم الهی به افعال انسانی با تمامی خصوصیاتش تعلق می گیرد؛
🌱 یعنی به این که فلانی در فلان موقعیت خاص زمانی و مکانی این کار را انجام می دهد؛ کاری که ناشی از اراده او است و اراده او نیز ناشی از تاملات و تمایلات او است و غیره. بنابراین، علم الهی به وقوع فعل، همراه است با علم به آن فعل با تمامی خصوصیاتش. در این صورت، هیچ ناسازگاری میان اختیار آدمی و علم الهی نیست بلکه اگر علم الهی به آنها تعلق بگیرد، نه فقط اختیاری بودن آن افعال را منتفی نمی سازد بلکه ضرورتا به اختیاری بودن آن افعال منتهی می گردد.(سبحانی، جعفر، محاضرات فی الالهیات، مؤسسه امام صادق (علیه السلام)، 1428ق، صص217-219.)
🌼نکته دوم
علم الهی به وقوع چیزی در آینده، بدین معنا است که آن چیز لزوما محقق می شود اما این مطلب بدین معنا نیست که چون خداوند چنین علمی داشته است، پس آن چیز لزوما محقق می شود.
🍀استادی را فرض کنید که می داند فلان شاگردش که مشارکت کلاسی و مطالعه کافی ندارد، در کنکور موفق نمی شود. علم این استاد، شاگردش را مجبور به عدم موفقیت نمی کند. علم الهی نیز از این قبیل است؛ یعنی خداوند مقدر کرده است که اگر مثلا فلانی صله رحم کند، عمرش طولانی تر می شود و در هشتاد سالگی می میرد اما اگر صله رحم نکند، در شصت سالگی از دنیا می رود. آری، خداوند می داند که فلانی چنین نمی کند و در شصت سالگی می میرد. اینطور نیست که خداوند مقدر کرده بود که فلانی حتما صله رحم نکند و در شصت سالگی بمیرد. آری، چون او در آینده صله رحم نخواهد کرد و خداوند نیز به آینده آگاهی دارد، علم دارد که فلانی در شصت سالگی می میرد.
ادامه دارد...
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
🌸اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم🌸
🌺سلام آقاجانم.. 🌺
#آقاجان .. #اجازه می دهید هر بار که با شما #حرف می زنم، خیلی زیاد از شما چیز بخواهم؟ می دانید آقاجان، #فقیر وقتی بزرگ و کریمی را می بیند از او می خواهد دیگر.. #خدا بزرگ ترین است و تمام دارایی ها مال اوست و من فقیرم و اگر #تفضل نکند هیچ ندارم. #واسطه این #فیض الهی هم شما هستید. پس به من حق بدهید که هر بار با شما حرف می زنم، صدها چیز بخواهم. خواسته هایم که تمامی ندارد...
🌹اول چیزی که ازتان می خواهم این است که تمامی خواسته هایم را بدهید .. #امضا کنید که بدهند..
🌹دومین خواسته ام این است که خودتان به دلم بیاندازید که چه چیزهایی را بخواهم.
🌹و سومین خواسته ام این است که خودتان را به ما بدهید.. یعنی خودتان را برای ما ، از #خدا بخواهید ..
خواستن شما را به ما بدهد.. شما را به ما بدهد.. #معرفت تان را. #محبت تان . نورتان را. رضایتتان را.
🌹چهارمین خواسته ام این است که #اخلاص در لحظه لحظه زندگی مان و کارهایمان را به ما بدهد. آن طور که نامه اعمالمان پر باشد از اعمال خالصانه و بواسطه #استجابت این #دعا و #هدیه ای که شما به ما داده اید، روز حسابرسی اعمالمان ، جلوی عالم سربلند باشیم که ببینید مولایم چه به من هدیه داده است.
🌹پنجمین خواسته ام این است که خواستن و #طلب را به ما بدهید.. مدام بخواهیم ازتان. دلمان بخواهد با شما باشیم و بخواهیم از کریم.از #رحمت خدا بخواهیم. از فضلش بخواهیم. بخواهیم و بخواهیم و بدانیم که هیچ لایق نیستیم اما بخواهیم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
#تولیدی
#نامه_به_مولا
💧☀️💧☀️💧
✅پرسش:
راههای پیشگیری از نگاه حرام چیست؟
قسمت اول:
🌺پاسخ:
نسبت به راه های پیشگیری از نگاه حرام، موارد زير در اين زمينه بسيار سودمند است، ولى هيچ يك را تضمين قطعى نمىتوان به حساب آورد. بلكه تضمين نهايى، در نفس و عزم راسخ خود انسان است:
1)📌 مطالعه "پيوسته "در عوالم پس از مرگ و احوال برزخ و قيامت و جديت در ترس از عوالم پس از مرگ.
2) 📌مطالعه پيرامون عواقب وخيم گناهان.
3)📌 ارتباط پيوسته و قلبى با خداوند، خواندن قرآن، دعاها، نماز شب و ... وليكن با توجه و حال.
4) 📌داشتن حالت انابه، خضوع، و تضرع دائمى، توبه و استغفار.
5)📌 دورى از عواملى كه انسان را به گناه متمايل مىسازد؛ مانند محيط هاى آلوده به گناه.
6)📌 از بين بردن زمينه هاى گناه؛ مثلاً كسى كه انحرافات جنسى دارد بايد هرچه سريعتر ازدواج كند.
7) 📌نشست و برخاست با انسانهاى مؤمن و خداترس واقعى.
8)📌 جديت در مبارزه با خواهشهاى نفسانى.
9)📌 توجه به عواقب نگاه به نامحرم.
10)📌 در برخورد با نامحرم سعي كنيد به حداقل ارتباط اكتفا كنيد. سخن كوتاه بگوييد و از اطاله كلام با آنها خودداري كنيد.
11) 📌هنگام صحبت كردن به صورت آنها نگاه نكنيد و به طور كلي نگاه خود را فرو بيندازيد
12)📌 از قرار گرفتن با نامحرم در يك محيط خلوت كه فردثالثي نيست خودداري كنيد.
13)📌 آيات و رواياتي كه شما را از نگاه به نامحرم توصيه مي كند در مقابل چشمان خود و جلوي چشم خود نصب كنيد.
14)📌 جملات مربوط به گناه و پيامدهاي گناه را جلوي خود نصب كنيد و هر از چند گاهي آن جملات را تغيير دهيد و جملات جديدتر با الفاظ ديگري را جايگزين كنيد و سعي كنيد اين جملات را هر روز چند بار بخوانيد.
🌱 بهترين راه منصرف كردن نگاه و ديد و يا بازداشتن نگاه از تيزى و خيره نمودن است.
ادامه دارد...
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
☘️ امام كاظم (عليه السلام): هركه به سوى ولايت ما پيش رود از دوزخ واپس ماند و هركه از ولايت ما عقب ماند به سوى دوزخ پيش رود.
📚الكافي، ج1، ص434
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
💎داروهای شفابخش
🌹"درس اخلاق، همهی وظیفهی ما در باب تخلّق به اخلاق حسنه را ایفا نمیکند. هر کسی خودش باید با دل خود، با رفتار خود، به طور دائم مشغول تهذیب و مشغول کشتی گرفتن با بدیها و زشتیهای وجود خودش باشد.
🍀 دعای شریف مکارم الاخلاق را - که دعای بیستم صحیفهی سجادیّه است - زیاد بخوانید تا ببینید آن چیزهایی که امام سجاد علیهالسّلام در این دعا از خدا خواسته است، چیست. بسیاری از این چیزها یا بسیاری از دعاهای دیگر را ما به عنوان اخلاق نیکو نمیشناسیم. مفاهیم و مضامینی که در همین دعای پنجم صحیفهی سجادیّه هست: «یا من لاتنقضی عجائب عظمته» - که شروعش اینطوری است - برای ما درس است؛
✨«الّلهم اغننا عن هبة الوهّابین بهبتک و اکفنا وحشة القاطعین بصلتک». با کلمات ائمّه، با دعاهای صحیفهی سجادیّه، با👈 این داروهای شفابخشی که میتواند بیماریهای اخلاقی ما را شفا بخشد و زخمهای وجود ما را درمان کند، خودمان را آشنا کنیم.
🌺 قدر بدانید این دعا و توسّل و تضرّع و توجه و نورانیّتی که از این راه حاصل میشود. این همه چیز است."
📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۷۹/۰۷/۱۴
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo1 👈
#آیت_الله_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
#اخلاقی
#نکته
#دعا
📌زیرکی با خود
☘️با خودش فکر می کند چند روز است حال و حوصله نماز خواندن ندارم چه رسد به اول وقت خواندنش..
- آخر این چه وضعی است؟! اگر من مثلا مذهبی حال نماز خواندن نداشته باشم پس بقیه مردم چه؟
+ اصلا چه ربطی داشت به بقیه مردم. آن ها شاید از من خیلی بالاتر باشند. کی گفته که تو بالاتری مرد؟
- حالا اصلا این را ولش کن. چه کار باید بکنم؟ روز اول که بیخیال شدم و اخر وقت خواندم. روز دوم هم همین طور. دیگر روز سوم کم مانده بود نماز صبحم قضا شود. حالا قضا هم می شد شاید ناراحت نمی شدم. چقدر بد شده ام. اصلا حال و حوصله ندارم ها
+ مثل همین الان که اذان را گفته اند و اینجا نشسته ای آسمان ریسمان به هم می بافی.
- دقیقا.. این چند روز هم از وقت اذان همین طور هی با خودم کلنجار رفتم تا آخر وقت دیگر خودم را به زور بلند کردم.
+ چقدر گرمت است. بلند شو آبی به سر و صورتت بزن.
_ راست می گی ها. باشه.
+ حالا که تا اینجا آمده ای، یک باره یک وضو هم بگیر.
- آره. وضو گرفتن که کاری ندارد.. بفرما این هم وضو.. قربه الی الله
+ آفرین. چطور است به جای اینکه اینجا بنشینی به نماز و این ها فکر کنی، یک سر بروی بیرون و یک دوری بزنی و چیزی بخری.. چرخی بزنی.. خریدی بکنی. چطور است؟
- باشه. خوبه. کی از خرید بدش می آید. شاید یک پیراشکی بخرم. نزدیک ناهار است و حسابی گرسنه ام.
لباس هایش را می پوشد. از خانه بیرون می زند بلکه یک خریدی بکند. صدای الله اکبر از بلندگوی مسجد بلند است. مردم مشغول نماز اول وقت هستند.
+ تو که وضو داری. تا اینجا هم آمده ای. حالا یک نمازت را اینجا بخوان و بعد برو خرید که معطل هم نشوی. می دانی که نماز نخوانی به همان اندازه و بیشتر معطل می شوی
- آره. باشه. بریم مسجد.
🌸نماز ظهر را می خواند و با خود می گوید: نماز عصر را هم بخوانم که بهتر است. عصر را هم می خواند. پیراشکی را می خرد و به خانه برمی گردد. خوشحال و شاداب است. اصلا برنامه مسجد و نماز جماعت نداشت اما حالا ببین چه شد. راهش همین است.
🌺الإمامُ عليٌّ عليه السلام :خادِعْ نفسَكَ في العِبادَةِ ، و ارفُقْ بها و لا تَقهَرْها ، و خُذْ عَفوَها و نَشاطَها ، إلاّ ما كانَ مَكتوبا علَيكَ مِن الفَريضَةِ ، فإنّهُ لا بُدَّ مِن قضائها و تَعاهُدِها عندَ مَحَلِّها .
☘️امام على عليه السلام : براى عبادت كردن نفْس خود را بفريب و با آن ملايمت كن و به زور [به عبادت ] وادارش مكن و در زمان فراغت و نشاطش او را به عبادت گير ، مگر در عباداتى كه بر تو واجب گشته است كه در اين صورت بايد آنها را به موقع انجام دهى و بر آنها مواظبت كنى .
📚نهج البلاغة : الكتاب 69
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#داستانک
#تولیدی
#حدیث
🌐📝🌐📝🌐
☑️ پرسش:
علت اختلاف تاریخ شهادت حضرت زهرا (علیها السلام) چیست؟
قسمت دوم(آخر):
🔳 پاسخ:
روايت هفتاد و پنج روز به دو طريق ـ ابو عبيده و هشام بن سالم[1] ـ از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده است و روايت سوم جمادي الثانيه يعني نود و پنج روز در روايت ابو بصير، نيز از امام صادق ـ عليهالسلام ـ تصريح شده است.
✍️اين دو تعبير با توجه به قول مشهور شيعه درباره رحلت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در بيست و هشتم ماه صفر با هم تعارض دارد، چون که هفتاد و پنج روز پس از رحلت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ موافق با سيزدهم جمادي الاولي ميشود، نه سوم جمادي الثانيه.
▪️البته ممکن است دليل اختلاف در اين دو دسته از روايات صحيحه رايج نبودن نقطه گذاري بر کلمات در زمان صدور روايات باشد.
✍️توجه به شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسة تسعون» مؤيد اين معناست. به عنوان مثال در کتاب کافي در مورد زمان شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ چنين آمده است: «و توفيت و لها ثمان عشرة سنه و خمسة و سبعون يوما».[2] همان گونه که در اين روايت ديده ميشود شباهت «خمسه و سبعون» به «خمسه تسعون» خيلي نزديک است و اشتباه نسّاخ، تاريخ نويسان يا راويان حديث ميتواند موجب پديد آمدن دو تاريخ متفاوت در رابطه با روز شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ باشد. [3]
▪️در هر صورت، ايام فاطميه، زمان مناسبي است تا از کوثر پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ياد شود و در کنار ذکر مصيبت، جايگاه رفيع ايشان، و درسهايي که به ملت آموختند، مرور شود.
پی نوشت:
[1]. کليني، محمد بن يعقوب، اصول کافي، تهران، دارالکتب الاسلاميه، 1365ش، ج1، ص457.
[2]. همان، ج1، ص457؛ مجلسي، همان، ج43، ص7.
[3]. مرکز مطالعات و پاسخ گويي به شبهات حوزه علميه قم
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
⚫️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
#سیره
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
#شهادت
✨ در برابر خدا
☘️امام سجاد(علیه السلام): حقّ نماز اين است كه بدانى نماز، روى آوردن به درگاه خداست و تو در نماز در برابر خداوند ايستاده اى.
📚گزيده تحف العقول، ح۵۰۰۱۱۳
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo1 👈
#حدیث
#احترام
#تکریم
#توقع
🌐📝🌐📝🌐
✅پرسش:
آیا امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در فتح ایران حضور داشتند؟
قسمت اول:
🌺پاسخ:
چندی است در فضای مجازی بحث حضور امام حسن و امام حسین علیهماالسلام مطرح است تا مردم را نسبت به ائمه علیهم السلام بدبین نمایند. استناد این افراد تاریخ طبری و برخی کتابهای مشابه است. برای روشن شدن مطلب گزارشهای تاریخی را مطرح و بررسی می کنیم.
📌طبری در وقایع سال سی ام غزوه سعید بن عاص دو روایت آورده که در یکی اسم حسن و امام حسین علیهما السلام است(1) و در دیگری نمی باشد(2) وجالب اینکه هر دو روایت از یک سلسله سند برخوردار است و این تنافض آشکار حاکی از اضافه شدن این دو نام برای اهداف خاصی می باشد
📌یکی دیگر از مورخان به نام بلاذری نیز حضور این دو امام را با فعل مجهول بیان نموده(3) که آوردن فعل مجهول گزارش کنایه از بی اعتبار بودن آن در نزد نویسنده است.
📌سایر مورخان نیز این مطلب را از طبری نقل کرده اند که با بی اعتبار بودن گزارش طبری، گزارشهای آنها نیز فاقد اعتبار خواهد شد والا مورخان قبل از هم عصر طبری یا قبل از آن مانند تاریخ خلیفه و تاریخ یعقوبی از حضور حسنین علیها السلام در فتوحات چیزی بیان نکرده اند.(4)
📌مورخی به نام ابن اسفندیار در کتاب تاریخ طبرستان، درباره نامگذاری این شهر به مامطیر مینویسد :
آن موضع که مامطیر است به چشم امام حسن بن علی دلگشای و نزه آمد، آبگیرها و مرغان و شکوفهها و ارتفاع بقعه و نزدیک به ساحل دریا دید، گفت : بقعة طیبة و ماء طیرٌ.(5)
📌اما آنچه ابن اسفنديار درباره وجه تسمیه مامطیرگفته با گفته بسياري از مورخين منافات دارد اردشیر برزگر در کتاب 'تاریخ تبرستان پیش از اسلام' درباره مامطیر گفته که این نام، معرب نام مهمیترا است و این شهر باستانی جای میترای بزرگ و به بیان دیگر، آتشکده میترا بوده است.(6)
📌بنابراین ولي اولياءاله آملي می گوید:
آنچه در تاريخ تبرستان مسطور است كه در ايام خلافت عمربن الخطاب امام ابومحمدالحسن علي(ع)، و عبداله ابن عمر، و مالك بن حارث الاشتر و قسيم بن العباس به تبرستان آمدهاند به حقيقت اصلي ندارد(7)
✍️دلایل دیگر بر عدم حضور امام حسن و امام حسین علیه السلام در فتح ایران است که در ادامه خواهد آمد..
پی نوشت:
1. طبری تاریخ، تحقیق ابوالفصل ابراهیم، بیروت، دارالتراث چاپ دوم، 1387ش. ج4، ص269
2. همان، ص270
3. بلاذری، فتوحالبلدان،ص:326
4. تاريخخليفة،ص:96، تاريخيعقوبى/ترجمه،ج2،ص:59.
5. ابن اسفندیار ، تاریخ طبرستان، جلد اول، ص73،
7. آملی، اولیاء الله، تاریخ رویان، ص45
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
#سیره