💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
💢 #اخلاقی
✅پرسش: معنی مراقبه ای که علمای اخلاق می گویند چیست؟ آیا فقط ترک گناهان محسوب می شود؟ یا همراه با آن باید دائم در دل به یاد خداوند باشیم؟ ا
✍️پاسخ: «مراقبه» از ماده «رَقَبَه» به معنى «گردن»، گرفته شده و چون انسان به هنگام نظارت و مواظبت از چيزى گردن مى كشد، و اوضاع را زير نظر مى گيرد، اين واژه بر معنى نظارت و مواظبت و تحقيق و زير نظر گرفتن چيزى، اطلاق شده است.
🔸اين واژه در تعبيرات علماى اخلاق در مورد «مراقبت از خويشتن» به كار مى رود، در واقع کسی که می خواهد تهذیب نفس داشته باشد باید مراحلی را طی کند که یکی از این مراحل مراقبه است. این مرحله بعد از مرحله ی «مشارطه» انجام می گیرد يعنى انسان بعد از عهد و پيمان با خود براى اطاعت از فرمان الهى و پرهيز از گناه بايد مراقب پاكى خودش باشد، چرا كه اگر غفلت كند، ممكن است تمام شرط و پيمانها به هم بريزد. شیطان از یک طرف و هوا و هوس هاى درون از سمت دیگر ما را به سوى خود مى خوانند، اگر مراقب اعمال خودمان نباشیم سرمايه ايمان و تقوا را از دست می دهیم.پس مراقبه یعنی، مراقب اعمال و اخلاق خويش بودن، و نظارت دقيق بر آن داشتن، و همه روز و در همه حال و در هر جا به اعمال خود توجه کردن.
🔹امیر المومنین (علیه السلام) درباره مراقبت می فرماید: «طُوبی لِمَن راقَبَ ربَّه و خافَ ذَنْبَه خوشا بنده ای که پروردگارش را مراقب باشد و از گناه خود بترسد. دائم به یاد خدا بودن به این معناست که انسان مراقب باشد خواسته ها و توصیه های خدا را پیاده نماید، یعنی مراقب باشد که گناه نکند و واجباتش را انجام بدهد، نه این که در تمام ساعات روز، ذکر بگوید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢 #اعتقادی
✅پرسش: آیا در بهشت باید مثل این دنیا واجبات را انجام دهیم؟
✍️پاسخ: در مورد وضعیت بهشت و جهنم و سرای آخرت جز به آن مقداری که در آیات و روایات معصومین برای ما بیان کرده اند نمی توان اظهار نظر جدیدی کرد اما بر طبق قواعد کلی که از روایات و آیات بر می آید می توان گفت که قوانین و احکام خاصی در بهشت وجود ندارد و اگر هم باشد با احکام و دستورات این دنیا تفاوت دارد.
🔹زیرا فلسفه احکامی که خداوند متعال جعل و انسانها را به انجام آن تکلیف کرده است رشد و تعالی و تکامل انسان است که در اثر انجام دادن تکالیف در این جهان صورت می گیرد و درجاتی که در بهشت برای انسان حاصل می شود از کارهایی نیکی است که خودش در همین دنیا قبل از مردن انجام داده است یا فرزندان صالح او یا دیگر مؤمنین بعد از مردن او انجام داده و ثوابش را به او هدیه کرده اند و به تعبیر دقیقتر؛ بهشت و جهنم باطن و واقعیت اعمالی است که ما در دنیا مرتکب شده ایم؛ چنانکه در روایات زیادی آمده است که: امروز (زندگی دنیا ) جای عمل است و حسابی در کار نیست و فردا (جهان آخرت) جای حساب است و عملی در کار نیست.
🔸 بنابر این در بهشت عملی که واجب شرعی باشد و به موجب آن تکلیف برای انسان پیدا شود بر اساس عملکرد به آن حساب و کتابی در کار باشد برای انسان نیست و اگر عبادتی در بهشت بیان شده عبادت عاشقانه و از سر شور عشق و معرفت است نه از روی واجب شرعی بودن آن. بعلاوه احکام و قوانین معمولاً در جایی وضع می شوند که تعدی و تجاوز یا دست کم احتمال آن نسبت به حقوق دیگران وجود داشته باشد در حالی که این مسائل در بهشت نیست چرا که در بهشت نه شیطان نفوذ دارد و نه هوای نفسی هست که بر اساس آن احتمال تعدی وجود داشته باشد قرآن مجید می فرماید:
🔆«هر گونه غلّ (حسد و کینه و عداوت و خیانت) را از سینه ی بهشتیان برمی کنیم (و روحشان را پاک می کنیم ) در حالی که همگی با یکدیگر برادرند... .»
🔆همچنین کلام و سخنی که بین بهشتیان رد و بدل می شود جز سلام و سلامت و خیر و نیکی نیست.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🇮🇷✨🇮🇷✨🇮🇷
💢 #سیاسی
✅ پرسش: چرا به هشت سال جنگ در مقابل رژیم بعثی ، دفاع مقدس می گویند در حالی که کلمه مقدس برای ارزش های مقدس می باشد مانند کتاب قرآن و غیره؟
✍️پاسخ: از نظر دین، هر فعل یا امری که جنبه الهی و صبغه ربوبی داشته باشد، مقدس است. «صبغه الله و من احسن من الله صبغه؛ هر چیزی که به هر نوع و ترتیبی دارای چنین رنگی باشد،
امری مقدس است»
🔸از منظر اسلام، جهاد و دفاع از جایگاه ارزشی بسیار بالایی برخوردار بوده و در زمره مهمترین امور مقدس دینی به شمار می آیند؛ شهید مطهری در این زمینه می گوید: «اسلام دینی نیست که بگوید اگر کسی به طرف راست چهره ات سیلی زد طرف چپ را جلو ببر، و دینی نیست که بگوید کار خدا را به خدا و کار قیصر را به قیصر وابگذار، و همچنین دینی نیست که ایده مقدس اجتماعی نداشته باشد و یا کوشش در راه دفاع یا بسط آن ایده را لازم نشمارد. قرآن کریم سه مفهوم مقدس را در بسیاری از آیات خود توأم آورده است: «ایمان»، «هجرت» و «جهاد». از منظر قرآن ،انسان موجودی است وابسته به ایمان و وارسته از هر چیز دیگر، این موجود وابسته به ایمان برای نجات ایمان خود هجرت می کند و برای نجات ایمان جامعه و در حقیقت برای نجات جامعه از چنگال اهریمن بی ایمانی جهاد می نماید»
🔹امام علی(ع) در نهج البلاغه در اهمیت جهاد می فرماید: «ان الجهاد باب من ابواب الجنه فتحه الله لخاصه اولیائه؛ همانا جهاد دری از درهای بهشت است که فقط به روی دوستان خاص خویش گشوده است» و در ادامه می فرمایند: «و هو لباس التقوی؛ جهاد جامه تقوا است». تقوا یعنی پاکی راستین و پاکی از آلودگی های روحی و اخلاقی که در خودخواهی ها و خودپسندی ها و خودگرایی ها ریشه دارند. به همین دلیل، مجاهد واقعی با تقواترین باتقواهاست؛ زیرا هر کسی از جنبه ای پاک و متقی است. یکی از نظر حسادت، دیگری از نظر بخل و... اما مجاهد پاکترین پاک هاست؛ زیرا از هستی خود گذشته و آن را فدای دین و مردم خود کرده است؛ بنابراین دری که به روی مجاهدین باز می شود با سایر پاکان متفاوت است. سپس می فرمایند: «و درع الله الحصینه و جنته الوثیقه؛ جهاد زره نفوذ ناپذیر خدا و سپر مطمئن خداست».
🔸 با نگاهی به واقعیات جامعه ی ایران بعد از انقلاب اسلامی مشخص مى شود که جامعه ما از دو معیار اصلی جامعه ی اسلامی برخوردار بوده است. زیرا اولاً اکثر افراد جامعه به دین مبین اسلام عقیده و باور داشته و دارند. و ثانیاً نظام حقوقی و ساختار سیاسی جامعه نیز بر اساس آموزه های دین مبین اسلام شکل گرفته است. چنانکه اصول قانون اساسی ایران نظیر اصل دوم که بیانگر توحیدی بودن نظام اسلامی، اهداف و آرمان های آن و اصل دوازدهم که اسلام را دین رسمی اعلام می کند و اصل پنجم که در رأس نظام، ولی فقیه جامع الشرایط و نایب عام امام زمان(عج) حکومت را در دست داشته و سایر بخش های نظام از ایشان کسب مشروعیت می نمایند.
🔹 عملکرد حزب بعث در راه اندازی جنگ تحمیلی و تجاوز نظامی به جمهوری اسلامی قطعا از مصادیق بغی بوده که به منظور ساقط نمودن حکومت اسلامی که توسط ولی فقیه جامع الشرایط و نایب امام زمان(عج) تشکیل شده بود، راه اندازی شده بود و قطعا از نظر اسلام نه تنها دفاع در مقابل چنین گروه کافر و متجاوزی مشروع و واجب بوده، بلکه از ارزش و قداست ویژه ای نیز برخوردار است. چنانکه حضرت امام (ره) می فرماید: «شما برای حفظ اسلام دارید جنگ می کنید و او برای نابودی اسلام، الان اسلام به تمامه در مقابل کفر واقع شده است»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
هدایت شده از محمدمهدی پورمدنی
🔸گروه مشاوره و روانشناسی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، از خواهران و برادران طلبه واجد شرایط دعوت به همکاری مینماید.
❇️ شرایط:
1️⃣ دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه در رشته های مشاوره یا روانشناسی
2️⃣ قبولی در مصاحبه ( برخورداری از دانش لازم در حوزه های اصول و فنون مشاوره، آسیب شناسی، زوجین و خانواده، کودک و نوجوان و ...)
🗓 زمان ثبت نام: یکم لغایت 15 مهر ماه
💳 هزینه ثبت نام: 70 هزار تومان
ثبت نام به دو صورت:
مجازی: به نشانی https://pasokhgoo.ir/hamkari
حضوری: مراجعه به مرکز ملی پاسخگویی به نشانی قم، سه راه سالاریه
شماره تماس جهت اطلاعات بیشتر( ساعت 9 تا 13): 02537174168
💠 #دعوت_به_همکاری
📅 1400/06/30
🍀 پرسش کلید دانایی 🍀
💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
💢 #اخلاقی
✅پرسش: آیا درست است که حق الناس و حرامخواری جلوی استجابت دعا را میگیرد؟
✍️پاسخ: امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: هر یك از شما كه میخواهد دعایش مستجاب شود درآمد خود را پاك كند و حقّ مردم را بپردازد. دعای هیچ بندهای كه مال حرامی در شكمش باشد یا مظلمه كسی به گردنش باشد به درگاه خدا بالا نمیرود.»(۱)
🔹لقمه حرام و در آمد آمیخته به حرام تأثیر منفی زیادی در زندگی انسان دارد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «نماز کسی که لقمهای حرام بخورد تا چهل روز پذیرفته نیست، تا چهل روز هیچ دعایی هم از او مستجاب نمیشود.» (۲) یعنی با اینکه باید نماز بخواند و اگر نخواند گناه کبیرۀ نماز نخواندن هم به دوشش اضافه میشود ولی روحش به خاطر حرام خوردن به قدری آلوده شده که نه نماز او شایستگی پذیرش در درگاه الهی را دارد و نه دعای او در درگاه الهی پذیرفته است.
پی نوشتها:
۱. إذا أرَادَ أحدُكُم أن یستَجابَ لَهُ فَلیطَیبْ كَسبَهُ و لْیخرُجْ مِن مَظالِمِ الناسِ، و إنَّ اللّه َ لایرفَعُ إلَیهِ دُعاءُ عبدٍ و فی بَطنِهِ حرامٌ أو عندَهُ مَظلِمَةٌ لِأحَدٍ مِن خَلقِهِ. بحارالانوار، علامه مجلسی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج۳۱، ص۳۲۱.
۲. عَنِ النَّبِی(ص) قَالَ: مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ لَمْ تُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً وَ كُلُّ لَحْمٍ ینْبِتُهُ الْحَرَامُ فَالنَّارُ أَوْلَی. همان، ج۶۳، ص۳۱۴.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨
💢 #مهدویت
✅پرسش: نام اصلی امام زمان چیست؟ آیا بردن نام اصلی ایشان حرام یا مکروه است؟ چون در روایاتی خواندم که مثلا امام باقر از بردن نام حضرت مهدی خودداری کردند.پس چرا پیامبر (ص) نام ایشان را قبلاً برده بودند که هم نام و هم کنیه ایشان است؟
✍️پاسخ: در روایات داریم که امام زمان (علیه السلام) هم نام پیامبر (صلی الله علیه و آله) هستند. اما در بردن نام ایشان اختلاف است، زیرا روایت داریم که امام هادی (علیه السلام) می فرمایند جایز نیست نام ایشان را ببرید، راوی می پرسد پس نام ایشان را چگونه ببریم، امام می فرمایند بگویید حجّت آل محمد (علیه السلام): «إِنَّكُمْ لَا تَرَوْنَ شَخْصَهُ وَ لَا يَحِلُ لَكُمْ ذِكْرُهُ بِاسْمِهِ فَقُلْتُ فَكَيْفَ نَذْكُرُهُ فَقَالَ قُولُوا الْحُجَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ»
🔸 در روایت دیگری آمده که تا زمانی که حضرت ظهور نکرده اند، جایز نیست نام ایشان برده شود. از طرفی برخی می گویند این نام نبردن، به خاطر دوران غیبت صغری و برای حفظ جان حضرت بوده است، زیرا روایت هم داریم که از نام و مکان حضرت سؤال می شود، پاسخ می آید اگر نام را بگویی، آن را پخش می کنند و اگر مکان را معرفی کنی، دشمنان را به آن جا راهنمایی می کنند: « إِنْ دَلَلْتُهُمْ عَلَى الِاسْمِ أَذَاعُوهُ وَ إِنْ عَرَفُوا الْمَكَانَ دَلُّوا عَلَيْهِ» حتی روایت داریم که اگر کسی ایشان را با اسم اصلی، نام ببرد، کافر است؛ البته کفر فقهی منظور نیست. هم چنین روایت داریم که اگر کسی در جمع عمومی، نام ایشان را ببرد، ملعون است.
💠 بنابر این؛ اختلاف هست و برخی با توجه به روایات، می گویند هنوز هم جایز نیست حضرت را با نام اصلی، نام ببرند، لذا نام اصلی را حتی در نوشتن به صورت حروف جداگانه (م ح م د) می نویسند، و برخی هم می گویند اشکالی ندارد و این نهی، برای زمان تقیه و غیبت صغری بوده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی