eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.1هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
680 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: کارمزد و دادن کارمزد از نظر شرعی حرام است؟ کارمزد همان بهره هست ؟ و از نظر شرعی حرام است ؟ پاسخ: گرفتن بهره وام – زياد باشد يا كم حرام است ؛ هر چند به اسم كارمزد باشد. اما اگر آنچه گرفته مى‏ شود، در حقيقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد (به مقدار متعارف )، با توافق دو طرف اشكال ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨ 💢 ✅پرسش: قائم که از القاب حضرت مهدی (عج) است به چه معناست و چرا هنگامی که حضرت را با این نام می‌خوانیم باید بایستیم!؟ ✍️پاسخ: یکی از مهم ترین و مشهورترین القاب حضرت مهدی(عج) «قائم» (قیام کننده و به پا خیزنده) است. این عنوان رسا و گویا، در بعضی از روایات مربوط به آن حضرت آمده و اشاره به قیام، مبارزه و جهاد بزرگ او و آمادگی استقامت وی دارد. روایات متعددی راجع به این لقب وارد شده است ؛ از جمله : 🔹امام صادق علیه السلام فرمود : «اذا توالت ثلاثة اسماء : محمد و علی و الحسن، فالرابع القائم» هنگامی که سه اسم محمد و علی و حسن دنبال هم آمدند، پس چهارمین آنان قائم است». 🔸امام جوادعلیه السلام نیز می فرماید : «اِنّ القائم منّا هو المهدی الّذی یجب ان ینتظر فی غیبته و یطاع فی ظهوره» «به راستی که قائم از ما، مهدی است که در ایام غیبت، انتظار او و در دوران ظهور، اطاعت او واجب است». 🔹از آن جهت که امام مهدی در برابر وضعیت اسفناک سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به وجود آمده برای مردم قیام کرده، علیه ظالمان و مفسدان و زرمداران وارد عمل خواهد شد ؛ به آن حضرت قائم گفته می شود. از طرفی در این مدت طولانی، آن حضرت آماده انقلاب جهانی و مبارزه مسلّحانه (قیام به شمشیر) بوده و همیشه در حال انتظار برای قیام به سر می برد. 🔸امام صادق علیه السلام فرموده است :«سمّی القائم لقیامه بالحق» «قائم نامیده شده، به جهت اینکه قیام به حق خواهد کرد». 🔹از امام جوادعلیه السلام نیز سؤال شد : چرا او را قائم می نامند؟ امام فرمود : «لأنّه یقوم بعد موتِ ذکرِه و ارتدادِ اکثرِ القائلین بأمامته» «چون پس از آن قیام می کند که از یادها رفته است و بیشتر معتقدان به امامتش برگشته اند». 🔸اما اینکه موقع سلام به امام زمان(عج) و رسیدن به نام مبارک «قائم» می ایستیم ؛ به جهت ابراز احترام و بزرگداشت نام و یاد آن حضرت و اظهار پیوند و انتظار ظهور او است ؛ یعنی، این کار در زمان امام صادق علیه السلام در میان شیعیان معمول بوده ؛ حتی نقل شده است : در حضور امام رضاعلیه السلام کلمه قائم ذکر شد، آن حضرت برخاست و دست بر سر نهاد و فرمود : «اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه». 🔹امام صادق علیه السلام نیز فرموده است : «سزاوار است که وقت برده شدن نام قائم (برای احترام)، به پاخیزند و از خداوند تعجیل در فرجش را بخواهند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: مگر بعد از اینکه شیطان به انسان سجده نکرد ، خداوند او را از بهشت بیرون نکرد ؟ پس چگونه به بهشت رفت و حضرت آدم و حوا را فریب داد ؟ ✍️پاسخ: شیطان در هیچ زمانی وارد بهشت نشده بود تا بخواهد بعد از نافرمانی کردن از آن بیرون شود. شیطان از جنّیان بود و به دلیل مقام بالایی که داشت، در مقام فرشتگان خدا را عبادت می کرد و این به معنای سکونت او در بهشت نیست. نکته دیگر این که بهشتی که حضرت آدم و حوا در آن ساکن شدند، بهشت موعود نبود. 🔹به چند دلیل: - هیچ کس از بهشت خلد اخراج نمی شود. - بهشت موعود پاداش اعمالی است که به وسیله تکالیف کسب شده است، اما حضرت آدم و حوا تکلیفی انجام نداده بودند که شایسته بهشت خلد شوند. - در بهشت جاودان، ممنوعیتی وجود ندارد؛ در حالی که حضرت آدم و حوا از خوردن آن میوه، منع شده بودند. 🔸بهشت حضرت آدم و حوا یا در باغ های زمینی بوده و یا بهشت برزخی (بین عالم دنیا و آخرت). امام صادق (ع) در پاسخ به سوال از بهشتی که حضرت آدم (ع) از آن هبوط کرد، فرمود: «باغی از باغ های دنیا بود که خورشید و ماه بر آن می تابید و اگر بهشت جاودان بود، هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد.» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: عواقب دنیوی قسم دروغ به قرآن وناحق در دادگاه که با آن حق کسی ضایع می شود را بیان کنید ؟ ✍️پاسخ: دروغ از گناهان کبیره است. چنان که هر یک از شهادت دروغ و تضییع حق دیگران و سوگند ناحق نیز از گناهان کبیره شمرده می شود. قسم دروغ آثار دنیوی شکننده ای دارد. باعث فقر و فلاکت در فرزندان یا قطع نسل می گردد. چنان که اگر توبه نکرده از دنیا برود آْتش جهنم وعده گاه آنان خواهد بود . 🔹البته آثار دنیایی قسم دروغ هنگامی زود فرا می رسد که اولا- به خداوند قسم خورده باشد. ثانیا - بداند که دارد دروغ می گوید و هنگام قسم حمد و ستایش خدا نکرده باشد. بلکه بگوید : به خدا سوگند که مطلب چنین و چنان است. در روایت آمده است که: قسم دروغ شهرها را ویران کند، نسل کسی که قسم دروغ خورده منقرض می شود. و در حدیث دیگری آمده است. 🔸هر که قسم دروغ خورد تا مال مسلمانی را ببرد خدای عز و جل را ملاقات کند که بر او خشمناک است مگر آنکه توبه کند و برگردد. أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (ع) فرمود: ثَلَاثُ خِصَالٍ لَا یَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ حَتَّی یَرَی وَبَالَهُنَّ- الْبَغْیُ وَ قَطِیعَةُ الرَّحِمِ وَ الْیَمِینُ الْکَاذِبَة یعنی صاحب سه خصلت نمی میرند مگر آن که کیفر کارهای خود را در دنیا ببینند و آن ها عبارتند از: ستم‏گری، و قطع رحم و قسم دروغ . 🔹 اما در مورد شهادت دروغ : امام صادق (ع) فرمود: کسی که شهادت دروغ دهد قدم از قدم بر نمی‏دارد مگر اینکه آتش دوزخ برای او حتمی می‏شود. امام باقر (ع) فرمود: هیچ مسلمانی برای ربودن مال مسلمانی شهادت دروغ نمی‏دهد مگر اینکه خداوند برای او عوض آن فرمان دوزخ را صادر می‏کند.و هر کسی به زیان مسلمانی یا حتی به زیان کافری از اهل ذمّه یا هر کس دیگری شهادت دروغ دهد، روز قیامت او را به زبان می‏آویزند و در پست‏ترین درکات دوزخ با منافقان هم نشین خواهد بود.(پیامبر خدا (ص) فرمود: شهادت دروغ با شرک به خدا برابری می‏کند. 🔸توبه و راه جبران شهادت دروغ این است که هر مقدار مالی را که بخاطر شهادت او از دست صاحب مال رفته است، باید به او پرداخت نماید: اگر ثلث مالش را از دست داده، ثلث مال و اگر نصف مالش را از دست داده باید این مقدار را به او بپردازد و اگر دو نفر شهادت دروغ داده‏اند و مالی از بین رفته است، هر کدام از این دو نفر باید نصف آن مال را به صاحبش بپردازند یا حلالیت بطلبند. و اگر آبروی او را پیش جمعی برده است باید به گونه ای جبران کند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: آیا خوردن خاک حرام است ؟ پاسخ: بله خوردن خاک حرام است. البته خوردن کمی از تربت حضرت سیدالشهداء علیه السلام برای شفا و خوردن گِل داغستان و گِل ارمنی برای معالجه، اگر علاج منحصر به خوردن اینها باشد، اشکال ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش:آیا شخص بی نماز همیشه دربرزخ وقیامت می سوزد و عذاب می‌شود؟ ✍️پاسخ: بر اساس آیات قرآن کریم، سه گروه هستند که به صورت ابدی در آتش جهنم هستند: 1️⃣ کافران، 2️⃣ مشرکان و 3️⃣ منافقان 🔹اگر نماز نخواندن به دلیل کفر، شرک یا نفاق باشد؛ فرد، در آتش جهنم، جاودانه است؛ یعنی اگر فرد، از این جهت نماز نمی خواند که وجود خدا را نمی پذیرد یا در کنار خداوند، به افراد یا اشیایی اعتقاد دارد که هم ردیف خدا هستند یا خود را مسلمان نامیده؛ اما در خفا و فضای خلوت خود، مسلمان نیست؛ در آتش جهنم، جاودانه خواهد ماند. 🔸اگر نماز نخواندن بر اثر کفر، شرک و نفاق نباشد و مثلا فرد، از روی تنبلی نماز را به جا نمی آورد و به عبارتی، نماز را سبک می شمارد؛ مشمول عذاب های الهی خواهد بود. 🔹امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغ می فرماید: «آیا به پاسخ دوزخیان گوش فرا نمی دهید. آن هنگام که از آنها پرسیدند: چه چیز شما را به دوزخ کشانده است؟ گفتند: ما از نماز گزاران نبودیم.»با این حال، خداوند، بخشنده است و اگر بنده ای پشیمان شود و توبه کند؛ یعنی با خود و خداوند تعهد کند که از این پس، نماز خود را ترک نمیکند، مورد بخشش پرودگار قرار می گیرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠 💢 این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار می کند نشست علمی: مسایل فقهی کاربردی معامله گری در بورس با محوریت مسائل کارگزاریها ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد عبادی زمان: پنج شنبه 25 آذر ساعت: 8 الی 9 مکان: سالن جلسات ساختمان شماره دو مرکز ملی لینک ورود: https://irwbr.ir/0495J
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: معنی استغفرالله ربی و اتوب الیه چیه؟ ✍️پاسخ: معنای جمله استغفاری که بیان کردید اینگونه است: از خداوند(پرورش دهنده ام) طلب بخشش و مغفرت می کنم و به سوی او باز می گردم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞 💢 ✅ مهارت‌های زوجین در زندگی مشترک این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: چرا 16 آذرماه بعنوان روز دانشجو در تقویم رسمی ایران ثبت شد؟ ✍️پاسخ: در تاریخ ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ شمسی، دانشجویان دانشگاه تهران در زمان ورود به دانشگاه متوجه تجهیزات فوق العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه شدند، بنابراین وقوع حادثه‌ای را پیش بینی کردند. 🔸 در صبح همان روز برای جلوگیری از تنش و درگیری، چندین دانشکده تعطیل اعلام شد و در ادامه سراسر دانشگاه به دستور رئیس دانشگاه تعطیل شد، اما نیرو‌های نظامی رژیم که به شدت رفت و آمد دانشجویان را کنترل می‌کردند با حضور در کلاس یکی از اساتید دانشکده فنی (مهندس شمس استاد نقشه کشی) زمینه اعتراض را در کلاس درس ایجاد کردند. 🔹این افراد قصد داشتند ۲ دانشجو را که در ظاهر به حضور نظامیان در دانشگاه اعتراض داشتند، دستگیر کنند و همین عامل باعث شد تا دانشجویی دیگر روی نیمکت کلاس با صدای بلند بگوید: «آقا ما چقدر بی عرضه هستیم. چقدر بدبخت هستیم. این کلاس نیست، این درس نیست. یک عده‌ای بدون اینکه از استاد و از کادر دانشگاه اجازه بگیرند، وارد کلاس می‌شوند و هیاهو در می‌گیرد. تف به این کلاس و تف به این مملکت!» صحبت‌های این دانشجو باعث شد، فضای دانشکده فنی به هم بریزد و تظاهرات شود که در این میان سه دانشجو به نام‌های مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی به شهادت رسیدند. 🌹« 16 آذرماه روز دانشجو گرامی باد. »🌹 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: شخصی که رو صندلی نماز میخونه موقع سجده که باید هفت عضو روی زمین باشه ، تکلیف دو زانوش به چه صورته ؟ پاسخ: مطابق نظر آیت الله خامنه‌ای ( حفظه الله تعالی) ،‌چون عذر شرعی برای خواندن نماز روی صندلی دارد لازم نیست که زانوها را به زمین بچسباند و یا کار خاص دیگری انجام دهد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: آیا وجود ویروس خطرناکی مثل کوید19 (کرونا) در طبیعت که مخلوق خداست، با عدالت و صفاتی مثل خیرخواهی، علم و قدرت خداوند سازگاری دارد؟ ✍️پاسخ: در ابتدا باید توجه داشته باشید که نباید خوبی یا بدی یا خیر و شرّ بودن چیزی را با محوریت انسان و نیازمندی های او تعریف کنید و آنچه برای انسان خطرناک و مضرّ است را ، شرّ و بد تلقی کنید. بلکه هرآن چه در نظام خلقت خداوند متعال خلق کرده است قطعا مصلحت بالاتری نسبت به نبودن آن داشته است. برای نمونه در رابطه با همین ویروس ها و میکروب ها باید گفت که در علم پزشکی ثابت شده است وجود میکروب ها و ویروس ها برای حیات و زندگی در کل هستی ضروری است. 🔹البته برخی از باکتری ها و ویروس هایی که سلامت انسان را به خطر می اندازند، در یک نگاه کلی سبب رشد و تکامل سیستم های بدن خصوصاً سیستم ایمنی و رشد اندام در وجود انسان می شوند. عفونت های ویروسی در سنین جوانی برای اطمینان از پیشرفت و تکامل سیستم ایمنی بسیار مهم هستند. علاوه بر این، سیستم ایمنی به صورت مداوم توسط ویروس ها سیستماتیک تحریک می شود تا بتواند در برابر عفونت های دیگر مقاوم شود. 🔸برخی از ویروس ها نیز از بدن در برابر سایر آن ها محافظت می کند. به عنوان مثال، ویروس نهفته تب خال (بدون علائم) می تواند به نوع خاصی از گلبول های سفید بدن کمک کند تا سلول های سرطانی و آلوده به عوامل بیماری زا را شناسایی کند. درنتیجه عقل به خاطر وجود مضرّات کم مانع ایجاد چیزی که خیر زیاد دارد نمی شود. برای نمونه آیا می توان به صرف آنکه برخی در آتش سوخته اند، اصل خلقت آتش (باآن همه فواید و سودمندی آن) را زیر سؤال برد؟! بنابراین، نباید مهربانی خدا را همچون مهربانی انسان ها تلقی کنیم؛ خداوند مهربان است اما حکیم نیز هست و می داند نظام خلقت باید در بهترین حالت ممکن باشد و بیشترین مصلحت ممکن را فراهم کند نه این که مثل نگاه جزء نگرانه ما، یک بیماری و سختی و ... او را متاثر کند و خیر بالاتر را لحاظ نکند. علاوه بر این موارد، نمی توان همواره همه گونه های بیماری را معلول طبیعت دانست بلکه چه بسا برخی از انواع آن توسط انسان ها در آزمایشگاه تولیدشده تا علیه یکدیگر استفاده کنند؛ چنانکه برخی درباره همین ویروس کرونا معتقدند که ممکن است یک ترور بیولوژیکی علیه برخی کشورها بوده باشد. در این صورت، وجود چنین ویروسی ریشه در سوء اختیار انسان دارد نه نظامی که خداوند به صورت طبیعی در عالم قرار داده است و کسانی که چنین ویروسی را تولید کرده اند تا از آن استفاده های شیطانی کنند، مسئول اند و در محضر عدل الهی به زودی محاکمه خواهند شد. 💠به طور خلاصه، وجود ویروس شر مطلق نیست و دارای فوایدی برای خودش و کل هستی و وجود انسان ها است؛ اما به واسطه تزاحمی که در نظام مادی جاری است، گاهی موجودات متزاحم، بقای یکدیگر را در معرض خطر قرار می دهند. بگذریم از این که محتمل است این ویروس، ساخته دست انسان های شرور باشد و درنتیجه، آن ها مسئول چنین کاری هستند نه خداوند؛ بنابراین، منافاتی میان خدای عادل، قادر، عالم و خیرخواه و ویروس های خطرناک نیست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: چطور میشه حق الناس های غیر مالی مثل غیبت و تهمت و غیره را جبران کرد؟ ✍️پاسخ: در صورت امکان باید از آن شخص حلالیت بگیرد و اگر این کار مفسده داشته باشد و یا خوف رفتن آبرو باشد یا دسترسی به آن فرد دشوار باشد حلالیت گرفتن لازم نیست برای آن شخص استغفار و طلب بخشش کند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🌐📝🌐📝🌐 💢 ✅پرسش : آیا نامگذاری حضرت زینب سلام الله توسط خداوند سندیت صحیح دارد؟ ✍️پاسخ: بله در برخی منابع چنین روایتی آمده است. 🔹زینب دختر امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است. معروف‌ترین نام وی زینب است که در لغت، به معنای «درخت نیکو منظر وخوشبو» آمده و معنای دیگر آن «زینت پدر» است. 🔸بنابر قولی حضرت زینب(س) در ۵ جمادی‌الاول سال پنجم در مدینه متولد شد. اما ولادت او در سال ۶ هجری نیز گزارش شده است. این روز در ایران روز پرستار نامگذاری شده است. 🔹بر اساس روایات متعدد، نام‌گذاری حضرت زینب (س)، توسط پیامبر اسلام(ص) صورت گرفت. گفته شده است که جبرئیل از سوی خداوند این نام را به پیامبر (ص) رسانده است. در کتاب «الخصائص الزینبیة» آمده است پیامبر(ص) او را بوسید و فرمود: «حاضران امّتم، غایبان را از کرامت این دخترم زینب آگاه کنند؛ همانا او مانند جده‌اش خدیجه است.» 🔸برای وی، القاب فراوانی نقل شده است، همانند عقیله بنی هاشم، عالمه غیرمعلَّمه، عارفه، موثّقه، فاضله، کامله، عابده آل علی، معصومه صغری، امینةاللّه، نائبةالزهرا، نائبةالحسین، عقیلة النساء، شریکة الشهداء، بلیغه، فصیحه، و شریکةالحسین. 💐 میلاد با سرسعادت عقیله العرب حضرت زینب سلا م الله علیها و روز پرستار گرامی باد💐 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🌐📝🌐📝🌐 💢 ✅پرسش : از فضایل حضرت زینب(س) و جایگاه ایشان مطالبی رو می خواستم بدانم ؟ ✍️پاسخ: زینب کبری دختر علی علیه السلام و از زنان بزرگ تاریخ اسلام است . شوهرش عبد الله بن جعفر بود و دو نفر از فرزندان ایشان به نام‌های عون و محمد در کربلا به شهادت رسیدند . 🔹 آن حضرت با سخنرانی‌های خود حکومت امویان را محکوم و پیام عاشو را را به همه رساند . او از هیچ قدرتی نهراسید وقاتلان امام را رسوا ساخت . 🔸تعبیری که حضرت سجاد –ع- در باره عمه بزرگوارشان در سفر کربلا فرمودند و خطاب به ایشان گفتند : یا عمه ! انت بحمدالله عالمه غیر معلمه و فهم غیر مفهمه ، بیانگر اوج مقام الهی ایشان و برخورداری آن بزرگوار از علم لدنی است که مقام انبیا و اولیای خاص خدا است . 🔹تعبیر «عالمه غیر معلمه» به این معنی است که حضرت زینب دارای علم لدنی است و علم او از نوع علوم دنیوی نیست بلکه از نوع علوم الهی است. اکثریت مردم، علم و دانش را از راه تحصیل و آموزش و کتاب کسب می کنند که اینها دارای علم حصولی هستند. افرادکمی هستند که علم و دانش را حضورا کسب می کنند که معرفت و دانش آنها الهی و لدنی و حضوری است. علم حضرت زینب این چنین است. 🔸جمله معروف ایشان در مجلس ابن زیاد ملعون که : ما رایت الا جمیلا و صبر و استقامت و شجاعت و حماسه آفرینی او در حادثه کربلا ؛ حاکی از اوج ایمان و معرفت و عرفان عمیق ایشان و دلیل روشن استغراق او در توحید پروردگار و تسلسم کامل در برابر خواست و مشیت خداوند است همان مقامی که جز انبیا و اولیا کسی به قله و اوج آن دسترسی ندارد . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: تکلیف افرادی که معلولیت ذهنی دارند در قیامت چیست؟ ✍️پاسخ: در ابتدا باید اشاره شود که این سؤال اختصاص به افراد عقب مانده ذهنی نداشته، بلکه شامل همه افرادی می شود که به دلایلی تا زمان مرگ قابلیت تشخیص و درک به معنای درست آن را پیدا نمی کنند، مانند معلولان ذهنی، دیوانگان یا حتی بچه هایی که در شکم مادر سقط می شوند، و ... . در خصوص این افراد و این که سرنوشت این ها در قیامت چگونه است و چگونه و به چه قاعده ای برای آن ها جایگاه و مقام آخرتی تعیین می گردد، از دیرباز بحث های گوناگونی در بین اندیشمندان وجود داشته و در کتاب های اعتقادی به آن ها پرداخته شده است . از نظر عقل و نقل، این گونه افراد چون از ادراک متناسب و قابل قبول که شرط هر تکلیف و مسئولیتی است، بی بهره اند، در دنیا هم تکلیفی بر عهده آنان نیست. در نتیجه، گناهی برای آنان ثبت نمی‏شود و عقوبت و مجازات هم نمی‏شوند و بر همین اساس سوال و جواب قبر و مانند آن در خصوص ایشان بی معناست . اما در مورد جایگاه اخرویشان نظرات گوناگونی ارائه شده از جمله آنکه اگر از خانواده‏ای مسلمان باشند، به دنبال پدر و مادر خویش - شاید به عنوان پاداش و مایه خوشحالی ایشان - به بهشت خواهند رفت. اما اگر وابسته به کفار و ظالمان باشند، به واسطه قصور ادراکی خود، در قیامت عذاب نخواهند شد؛ در برخی منابع آمده است: "علم آن را به خدا واگذارید"؛ یعنی درباره آن سؤال نکنید؛ خدا بهتر می‏داند با آن ها چه کند. در برخی روایات درباره اطفال شیعیان آمده است که در عالم برزخ فاطمه زهرا (س) آنان را تربیت می‏کند. ذکر شده که حکم دیوانگان، مانند اطفال است. البته در پاره ای از روایات نیز ذکر شده که این افراد به شکل خاصی در قیامت مورد آزمون قرار می گیرند تا وضع تسلیم یا متمرد بودن آن ها در برابر تکالیف الهی معین باشد. بعید نیست متناسب با وضع آخرت و میزان ادراکات آن ها در آن جهان آزمونی از ایشان گرفته شود. در حدیثی زراره از امام باقر (ع)نقل می کند: «وقتی قیامت می شود، خداوند با پنج دسته بحث می کند: طفل کسی که در دوران فترت بمیرد؛ کسی که در زمان پیامبر ابله باشد (سبک عقل)؛ دیوانه ای که عقل نداشته باشد و بالأخره کر و لال. همه آن ها بر خدا اعتراض و یا عرض می کنند: تقصیری نداشتیم. اگر حجت داشتیم، اطاعت می کردیم. خداوند فرشته ای را می فرستد و آتشی آماده می کند. سپس به آن پنج گروه می گوید: خداوند به شما امر فرموده است داخل آتش شوید. هر کدام از آن ها پذیرفتند و داخل آتش شدند. خداوند آتش را بر آن ها سرد و خنک می کند و از سوختن نجات شان می دهد؛ ولی عده ای که نپذیرفتند، به سوی آتش جهنّم سوق داده می شوند». •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞 💢 ✅ مهارت‌های زوجین در زندگی مشترک این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: نحوه آب کشیدن ( تطهیر) ظرف نجس مانند پارچ و یا لیوان و همچنین لباس نجس را توضیح دهید؟ ✍️پاسخ: طریقه ی تطهیر ظروف: ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست، ولی در کر و جاری یک بار کافی است.چیزی که نجس شده است. 🔹و در مورد غیر ظرف: اگر در صورت بر طرف کردن عین نجاست، یک بار آن را در آب کر یا جاری فرو ببرند یا زیر شیری که به کر متصل است بگیرند به طوری که آب به همه ی جاهایی که نجس شده برسد پاک می شود، و در فرش و لباس و امثال آن بنابر احتیاط (واجب) باید آن را پس از فرو بردن در آب، فشار و یا تکان بدهند. بلی فشار یا تکان لازم نیست خارج آب باشد بلکه داخل آب کافی است. و چیزی که بر اثر تماس با بول[ادرار] نجس شده است، هرگاه پس از برطرف شدن عین نجاست دو مرتبه آب قلیل روی آن ریخته شود، پاک می شود، و چیزی که با نجاسات دیگر تماس یافته و نجس شده است، پس از بر طرف شدن عین نجاست اگر یک مرتبه شسته شود پاک می شود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠 💢 این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: آیا تنبلی هم جز رذائل اخلاقی حساب میشه و اون دنیا بابتش بازخواست میشیم؟ ✍️پاسخ: بله ، تنبلی هم از رذایل اخلاقی است .البته درموارد مختلف فرق می کند؛درصورتی که منجربه معصیت شودیعنی مقدمه معصیت یاترک واجب شود و شخص بااختیار وتوان ودانسته این کار را انجام دهد ، بازخواست دارد،مواردی هم که اختیارکامل نباشدبه اندازه اختیار وتوان مورد بازخواست است. 🔹تنبل در لغت به کسی که مایل به کار نباشد و تن به کار ندهد و کسی که از کار گریزان است اطلاق می شود در اصطلاح علم اخلاق، به هر نوع بی میلی و بی رغبتی به کار، تنبلی نمی گویند، زیرا در برخی از موارد، عامل گریزانی از کار، ضعف جسمانی و وجود یک بیماری جسمی است و گاهی نیز اهمیت نداشتن یک موضوع خاص در اعتقاد شخصی، سبب بی رغبتی آن شخص برای انجام یک کاری است، به طوری که اگر اهمیت موضوعی برایش مشخص شود، با چابکی و نشاط انجامش می دهد و همه جوانب کار را نیز رعایت می کند. 🔸 ازاین رو در علوم تربیتی به کسی تنبل اطلاق می شود که شخص بدون داشتن کوچک ترین ضعف جسمانی، مهم ترین کارهای خود را به تأخیر انداخته یا با اکراه و اجبار انجام می دهد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞 💢 ✅پرسش: میخواستم بدونم چطور باید جواب بچه هایی رو که در مورد وجود خدا و چگونگی بوجود اومدنش میپرسن بدیم تا اولا قانع بشن و دوما وارد حریم تفکر در ذات خدا نشیم؟ ✍️پاسخ: چند تذکر عمومی در آموزش مفاهیم دینی به کودکان داده می شود: 1️⃣مفاهیم دینی را با زبان کودکان برای آنان بیان کنید. استفاده از قالب داستان و شعر در این باره بسیار مفید است. 2️⃣ برای آشنایی او با خدا، از بیان صفات الهی کمک بگیرید؛ مثلا خدای مهربان، خدای روزی دهنده، خدای به وجود آورنده طبیعت و زیبایی ها. از این طریق، ذهن او را از توجه به ذات الهی دور کنید. 3️⃣ متناسب با رده سنّی کودک و توانایی ذهنی او در ادراک مفاهیم انتزاعی سخن بگویید. کودکان زیر شش سال توانایی درک امور انتزاعی را ندارند، همچنین تا اواخر دوره نوجوانی تفکر انتزاعی در حال کامل شدن است. 🔸بنابراین بهترین جوابی که می توان به کودک داد، این است که در آن از تشبیه به محسوسات کمک گرفته شود. درباره سوال از چگونگی به وجود آمدن خدا می توان گفت: رطوبت هر چیز از آب است. رطوبت آب از چیست و از کجاست؟ چربی همه غذاها از روغن است. چربی روغن از چه و از کجاست؟ شوری همه چیز از نمک است. شوری نمک از کجاست؟ پاسخ این است که رطوبت برای آب و شوری برای نمک و چربی برای روغن ذاتی آنهاست. 🔹همچنین درباره سؤال از وجود و هستی هر موجودی از خدا و اینکه هستی خدا از کیست؟ پاسخ می دهیم: هستی خدا ذاتی او و از خود او است و از جای دیگر نیست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: از نظر اسلام به چه کسانی می توان شهید گفت؟ ✍️پاسخ: کلمه شهید از ریشه «شهد» به معنای گواه است. این کلمه در کاربرد قرآنی خود، بیشتر در مورد خداوند متعال بکار رفته، هر چند در مورد پیامبران، ملائک و شاهد دادگاه نیز استعمال شده است. این کلمه در فرهنگ اسلامی دو کاربرد عمده دارد: 🔸الف) معنای خاص: کسی که در میدان جهاد و قبل از انقضای جنگ و در جنگ در رکاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) یا امام معصوم (علیه السلام) یا نایب خاصّ او کشته شده است، شهید است. همچنین هر کس در زمان غیبت به هنگام وجوب جهاد بر مسلمانان، در راه حفظ دین و دفاع از اسلام در خطّ مقدّم جبهه کشته شود، حکم شهید بر او جاری است؛ و در غیر این صورت حکم شهید را ندارد، هر چند ثواب شهید داشته باشد. چنین کسانی که در معرکه جنگ با دشمنان کشته می شوند، غسل و کفن و حنوط نمی‌شوند، بلکه باید آنها را با همان لباسهایشان بعد از خواندن نماز میت دفن کنند. البته این حکم در باره کسانی است که در میدان جنگ کشته شده باشند، اما اگر به صورت مجروح او را از میدان جنگ خارج سازند و در بیمارستان یا غیر آن از دنیا برود، گرچه ثواب شهیدان را دارد ولی حکم فوق شامل حال آنها نمی‌شود. 💠بنابراین شهید در اصطلاح خاص خود، به کسی گفته می شود که در راه خدا و با اختیار خود کشته شود. چنین مرگی بالاترین درجات را داشته و در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز به کشته شدگان در راه خدا همین واژه اطلاق میشده است. 🔸ب) معنای عام: در روایات، به برخی از انواع مرگ نیز شهید اطلاق شده است و چنین اطلاقی باعث توسعه احکام شهید به معنای خاص بر این گروه نیست. لذا غیر از شهید در معرکه جنگ، غسل و کفن داشته و با همان لباسها دفن نمی شود. در ادامه به مواردی که در روایات شهید اطلاق شده، اشاره می شود: 1. مومنین از مسلمانها. 2. شیعیان اهل بیت (علیهم السلام). 3. کسی که در راه تحصیل علم از دنیا برود. 4. کسی که در راه دادخواهی کشته شود. 5. کسی که در دفاع از خانواده، همسایه یا حفظ مال خود کشته شود. 6. شخصی که در حال مدارا با مردم بمیرد. 7. کسی که با محبت اهل بیت(علیهم السلام) بمیرد. 8. فردی که صادقانه طالب شهادت باشد، اگر چه در میدان رزم از دنیا نرود. 9. كسي كه به سبب بيماري خاص يا تحت شرايط خاص (مثل غرق شدن، سوختن در آتش، زير آوار ماندن، زن باردار) بميرد. 💠بنابراین اطلاق شهید بر افراد مذکور چون از طرف ائمه (علیهم السلام) صورت گرفته، مانعی ندارد. هرچند این افراد از لحاظ رتبه با کسی که در راه خدا و با اختیار خود، جان خود را در میدان جنگ به خطر می اندازد -بطوری که در برخی موارد شهداء یقین به کشته شدن دارند- قابل قیاس نبوده و (به استثناء مواردی) در درجات بعد از آنها قرار دارند. 🔸اما در مورد اینکه چرا برخی مانند کسی که طالب علم است یا غرق شده و ... در حکم شهید دانسته شده اند، برخی به خاطر دردناک بودن نوع مرگ و برخی به خاطر شرافت کاری که انجام می دهند است؛ مثلا کسی که دنبال علم است آنقدر ارزش دارد که جهتی الهی به خود و زندگی خود می دهد و اگر در این راه از دنیا برود، شهید محسوب می شود. همانطور کسی که اعتقاد صحیحی داشته باشد و در راه این اعتقاد تلاش کند، مانند حدیثی که در مورد محبین و شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: آیا ذکر گفتن در نماز جماعت ایرادی دارد؟مثلا زمانیکه امام جماعت درحال قرائت حمد و سوره است، ماموم ذکر سبحان الله بگوید؟ ✍️پاسخ: طبق نظر آیت الله خامنه ای ، به طور کلی اگر ماموم در نماز صبح و رکعت اول و دوم نماز مغرب و عشا حمد و سوره ی امام جماعت را بشنود ،هر چند کلمات آن را تشخیص ندهد،نباید حمد و سوره را بخواند و نیز در صورتی که بعضی از کلمات حمد و سوره ی امام را بشنود ،بنا بر احتیاط واجب نباید آن را بخواند ولی اگر صدای امام را نمی شنود مستحب است حمد و سوره را آهسته بخواند و چنانچه سهوا بلند خواند ،اشکال ندارد .در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر ماموم بنا بر احتیاط واجب نباید حمد و سوره بخواند و مستحب است به جای آن ذکر بگوید . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: در دست کردن انگشتر بین انگشتان دست راست یا چپ تفاوتی وجود دارد؟ ✍️پاسخ: سابقا انگشتر در دست راست، نشانه تشیع بود و شیعه را از غیرشیعه متمایز می ساخت. شیعیان به تبعیت از امام علی (ع) این کار را انجام می دادند. به همین جهت توصیه شده بود که شیعیان به این شکل رفتار کنند و انگشتر در دست راست را مستحب دانسته اند. البته در صورتي كه انگشتر داراي اسماي متبركه نباشد، در دست چپ نيز اشكال ندارد، هرچند كه در دست راست مستحب است. اما اگر داراي نقش باشد، در هنگام دست شويي رفتن درصورتي كه نجاست به اسامي متبركه نرسد، كراهت دارد؛ ولي اگر نجاست به اسماي متبركه برسد يا موجب اهانت حساب شود، حرام است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: به چند طریق می‌توان وضو گرفت ؟ ✍️پاسخ: وضو را می توان یا ترتیبی یا ارتماسی یا جمع این ها به جا آورد . -در وضو واجب است صورت و دست ها را بشویند، و جلوی سر و روی پاها را مسح کنند که می توان این طریقه را بدون فروبردن در آب انجام دهید . -وضوی ارتماسی: آن است که انسان صورت و دست ها را به قصد وضو در آب فرو برد، و ظاهر آن است که مسح با تری دستی که ارتماسی شسته شده اشکال ندارد هرچند خلاف احتیاط است. مسأله در وضوی ارتماسی هم باید صورت و دست ها از بالا به پایین شسته شود، پس اگر وقتی که صورت و دست ها را در آب فرو می‏برد قصد وضو کند، باید صورت را از طرف پیشانی، و دست ها را از طرف آرنج در آب فرو برد. -اگر وضوی بعضی از اعضاء را ارتماسی و بعضی را غیر ارتماسی انجام دهد، اشکال ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: در غسل آیا مانند وضو آب فقط باید از بالا به پایین ریخته شود؟ ✍️پاسخ: لازم نیست که در غسل از بالا به پایین بدن شسته شود و همین که به نیت غسل سروگردن و طرف راست و چپ را بشویید غسل صحیح است . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨ 💢 ✅پرسش: جزیره خضرا کجاست؟ آیا این مطلب صحیح است که امام زمان (عج) در آنجا زندگی می‌کنند؟ ✍️پاسخ: در رابطه با جزیره خضراء، دو دیدگاه متفاوت وجود دارد: 1️⃣ موافقان وجود این جزیره، بر اساس نقل داستانی معتقدند که جزیره ای به نام جزیره خضراء وجود دارد که فرزندان حضرت حجت در آن جا زندگی می کنند. نخستین بار شخصی به نام زین الدّین علی بن فضل مازندرانی ادعا کرده که در این مکان حضور یافته است و سپس دیگران، این داستان را از او نقل کردند. 2️⃣گروهی معتقدند که تنها دلیل موجود بر وجود چنین جزیره ای، همین داستان است و هیچ شاهد و دلیل دیگری بر این امر، وجود ندارد. آقابزرگ تهرانی، جعفرکاشف الغطاء، محمدعلی قاضی طباطبایی، محمدتقی تستری، سیدمحمد صدر و سیدجعفر مرتضی عاملی از جمله ناقدان این داستان هستند. 🔸عده ای، با توجه به دیدگاه نخست، جزیره خضراء را محل سکونت امام زمان (عج) دانسته اند که نقدهایی بر دیدگاه آنان، وارد شده است: 1.به سند این داستان، اشکالات زیادی وارد شده است؛ مثل وجود افراد ناشناخته در سند، عدم اتصال راویان، ادعای تنها یک نفر به وجود این جزیره و... . 2.در بررسی متون دینی، مکان های متعددی برای حضور امام زمان ذکر شده است؛ همچون: مکه، مدینه، رضوی، ذی طوی و....؛ اما انتخاب یک منطقه به عنوان محل زندگی امام زمان(عج) با فلسفه غیبت ایشان سازگار نیست. اگر امام زمان(عج)، در منطقه خاصی سکونت داشته باشند؛ پس همه مردم از مکان حضورشان اطلاع دارند و غیبت، معنایی نخواهد داشت. این که در دعای ندبه و احادیث ائمه، از مکان های متعددی برای حضور امام نام برده شده، با غیبت ایشان، ناسازگار نیست؛ چون مکان مشخصی، معین نشده تا فلسفه غیبت را با مشکل مواجه نمی کند. 3.در داستان آمده که این جزیره، محل حضور فرزندان امام عصر است. بنابراین، حتی در داستان هم ادعا نشده که این جزیره، محل حضور امام است. علاوه بر اینکه در مورد ازدواج امام عصر و فرزند داشتن ایشان هم اختلاف نظر وجود دارد و مسئله ای قطعی نیست. 4.برخی از علما همچون جعفر کاشف الغطاء، این داستان را ساخته و پرداخته ذهن داستان سرایان می دانند و معتقدند که این داستان از کتب مهجور و جعلی، گرفته شده است و با برخی اعتقادات شیعه همخوان نیست. 💠نتیجه آنکه شواهد و ادله کافی بر وجود چنین جزیره ای موجود نیست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤ناحلة الجسم یعنی؛ نحیف و دل شکسته میری 🖤جوونی؛ اما مادرِ پیری! بهونه ی سفر می گیری… 🖤باکیة العین یعنی؛ بارونِ غصه ها می باره… 🖤چشای مادرِ ما، تاره! دیگه علی شده بیچاره… ▪️شهادت بانوی دو عالم، امّ ابیها، حضرت فاطمه الزهرا (س) بر مولا و مقتدایمان حضرت بقیه الله الاعظم و شیعیان حضرتش تسلیت🥀
◾️📝◾️📝◾️ 💢 ✅پرسش : تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (ع) کدام است؟ جریان فاطمیه اول و دوم به چه نحوی است ؟ ✍️پاسخ: درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) روایات مختلفی وجود دارد و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بیان شده است. ▫️ اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان؛ بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) اتفاق افتاده است و این ایام را فاطمیّه اوّل می‌‌خوانند؛ اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(سلام‌الله‌علیها) در سوم تا پنجم جمادی الثانی اتفاق افتاده و این ایام را فاطمیّه دوم می‌‌خوانند. ▪️بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز است، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی؛ فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد. ▫️شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان ایام شهادت آن حضرت(سلام‌الله‌علیها) معرفی شده به این دلیل باشد که این احتمال وجود دارد ماههای قمری از رحلت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) تا شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) 29 روزه بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماه‌های قبل، روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود؛ چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند. ▪️اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در آن واقع شده است، دهه فاطمیّه دوم گفته می‌شود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی