eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
676 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پرسش: اینکه رهبری معظم فرمودند: حاج قاسم یک مکتب است، این مکتب بودن ایشان دقیقاً به چه معناست؟ ✍️پاسخ: برخی از ویژگی‌های برجسته مؤسس و پایه­ گذار این مکتب عبارتست از :‌ 🔟 سخت­کوشی. او مردی نستوه و خستگ‌ی­ناپذیر بود، از هیچ مشکلی نهراسید و هیچگاه دچار رخوت و سستی و رکود نشد، به غایت ساعی و تلاش­گر بود و به آسایش خویش نمی‌­اندیشید. علیرغم اینکه در چند عملیات مجروح شد اما همچنان بر بازگشت به جبهه پای می­‌فشرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خطوط مقدم عملیاتی باز می‌گشت. برای کسی که عمر پر برکت خویش را در جنگ و جهاد گذرانده باشد شاید توجیه در پیش گرفتن یک زندگی آرام و بی دغدغه کاملاً پذیرفتنی باشد اما روح بی‌قرار او از راحتی و آسایش گریزان بود و او م‌ی­خواست تا پایان عمر و تا آخرین نفس سخت‌کوشانه و مجاهدانه به پیش رود. 1️⃣1️⃣سرعت عمل و به هنگام بودن. بی­شک سرعت عمل یکی از ویژگی­‌های ضروری هر فرمانده نظامی است اما ماهیت کارزاری که او در آن وارد شده بود به گونه­‌ای بود که بایستی چون صاعقه بر سر دشمن غدار فرود م‌ی­آمد. مکالمه مسئولین منطقه با او و خبردادن از نزدیک شدن داعش به آنان و استمداد جستن از او و حضور برق ­آسایش در میانه میدان در کمترین زمان ممکن و شکستن محاصره‌ای که حلقه آن توسط داعش دما دم تنگ­تر می‌­شد تنها یکی از خاطرات ماندگاری است که مسئولین منطقه از آن با شگفتی یاد می­‌کنند. ⏳ (ادامه دارد ..) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨ 💢 ✅پرسش: چگونه می‌توان رضایت امام زمان (عج) را بدست آورد؟ ✍️پاسخ: رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه همان رضایت خدا است؛ بنابراین اگر ما خداوند را از خود راضی و خشنود ساختیم قطعا امام مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز از ما راضی و خشنود خواهد شد. 🔹در این زمینه به سه وظیفه مهم اشاره می‌شود: 1️⃣ انجام دادن اوامر الهی که شامل عمل به واجبات و ترک محرمات می شود. یک شیعه واقعی باید مطیع امر خدا بوده و به وظایف دینی و شرعی خود عمل کند و به آن اهتمام جدی داشته باشد. در اینجا نماز جایگاه ویژه‌ای در میان اعمال و وظایف دینی دارد. 2️⃣ خدمت به مردم صادقانه و در راستای رضایت خداوند؛ یعنی، تا آنجا که ممکن است انسان باید با رعایت موازین شرعی به دیگران کمک کند. 3️⃣زمینه سازی برای ظهور؛ یعنی، که یکی از شرایط تحقق امر ظهور آن است که مردم آمادگی پذیرش را داشته و واقعا خواستار ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه باشند. از این رو یکی از وظایف مهم دوستداران امام و منتظران واقعی این است که در امر زمینه سازی شرکت کنند و در حد توان، هم خود با حضرت آشنا شوند و هم دیگران را آشنا سازند تا جهان برای ظهور آماده شود. حضرت در نامه ای به شیخ مفید نوشته است: «اگر شیعیان ما ـ که خداوند آنها را بر اطاعتش موفق بدارد ـ در وفای به عهدی که بسته بودند (پیروی از امام) اجتماع کنند، هر آینه دیدار ما به تاخیر نمی افتد» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: قرآن ادعا نموده که همه موجودات عالم جفت و نر و ماده دارند. آن خدایی که همه موجودات عالم را جفت آفریده (زخرف/12) اما ما می بینیم که همهُ جانوران عالم جفت نیستند. برای مثال تک سلو لی ها از جمله آمیب دارای جنس نروماده نیستند وموجوداتی هستند که هردو سلول نر و ماده را با هم دارند (موجودات هرمافرودیست)! ✍️پاسخ: ترجمه ای که در پرسش نقل شده، دقیق نیست؛ آیه کریمه نمی فرماید: «همهُ موجودات عالم را جفت آفریده» بلکه می فرماید: «همان كسى كه همه زوجها را آفريد»: 🔅وَ الَّذي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْفُلْكِ وَ الْأَنْعامِ ما تَرْكَبُونَ (زخرف/12) و همان كسى كه همه زوجها را آفريد، و براى شما از كشتيها و چهارپايان مركبهايى قرارداد كه بر آن سوار مى‏ شويد 🔹پس استدلال به این آیه در این موضوع صحیح به نظر نمی رسد. برای اینکه این بحث در حد مقدور کاملا روشن شود، بهتر است ابتدا مروری اجمالی داشته باشیم بر آیاتی که به «زوجیت اشیاء» اشاره دارد و مرتبط با این موضوع است: 🔸کلمه «الازواج» دو بار در قرآن آمده؛ مضمون هر دو آیه هم شبیه یکدیگر است و در ضمن برشمردن نعمتهای خداوند، به مسأله خلقت ازواج هم اشاره می کند: زخرف/12 ، یس/36 ؛ در این دو آیه به موضوع بحث یعنی «زوجیت تمام اشیاء عالم» اشاره نشده است و دست کم اشاره اش تصریحی ندارد پس خارج از موضوع بحث ماست. 🔹کلمه «زوج» در موارد متعددی بکار رفته اما آیاتی که مرتبط با این بحث است و کلمه زوج در آنها آمده، 5 مورد است؛ حج/5 ، شعراء/7 ، لقمان/10 ، ق/7 ، رعد/3 ؛ در این 5 آیه سخن از زوجیت در خصوص گیاهان و میوه آنهاست. مطلبی که در زمان قرآن به صراحت و روشنی مشخص نبود اما قرآن این زوجیت را در مورد گیاهان مطرح می کند و مشخص است که معنای زوجیت در گیاهان همان نر و ماده بودن آنهاست. اگر «لينه» دانشمند و گياه شناس معروف سوئدى در اواسط قرن 18 ميلادى موفق به كشف زوجيت عمومى و همگانى در جهان گياهان شد، قرآن مجيد در يك هزار و چهار صد سال قبل از آن، اين حقيقت را بیان نموده است. (برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص462) 🔸این 5 آیه هم از موضوع بحث (یعنی زوجیت تمام اشیاء عالم) خارج است و تنها در مورد گیاهان سخن می گوید. 🔹اما صريح ترين و عمومى ترين آيه ای که می توان در این بحث بدان استناد نمود، آیه 49 ذاریات است: 🔅وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (ذاريات/49) و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد 🔹ابتدا کلمه «زوج» (که اساس و ریشه این پرسش است) را با توجه به کتابهای معتبر لغت معنا می کنیم و بعد نظر مفسران و دانشمندان دینی را درباره این آیه ذکر می کنیم: 🔸معنای لغوی کلمه «زوج»: به هر یک از دو قرين از مذكّر و مؤنّث در حيواناتی که جفت دارند، زوج گفته می شود؛ نیز به هر دو قرين در غير حيوانات نيز زوج اطلاق می شود: مثل يك جفت كفش؛ نیز به هر چیزی که مانند یا ضدی داشته باشد. 🔹نظر مفسران درباره معنای آیه: بیشتر مفسران، «زوج» در آیه مورد بحث (ذاریات/49) را به معنى «اصناف مختلف موجودات جهان» دانسته اند كه به صورت «زوج» خلق شده اند: مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و غير اينها. 🔸البته استاد مکارم شیرازی در تفسیر نمونه، قدری در مفهومی «زوج» توسعه داده و آن را شامل تمام نيروهاى مثبت و منفى (و از جمله الکترون و پروتون) می داند. 💠نتیجه این که: در کتابهای معتبر لغت گفته شده: کلمه «زوج» به طور کلی به چیزهایی که قرین یکدیگر و یا حتی ضد یکدیگرند، اطلاق می گردد: مرد و زن، نر و ماده، شب و روز و ... 🔹از نظر غالب مفسران (از قدیم تا کنون؛ سنی و شیعه) معنای آیه کریمه اینست که: موجودات عالم دارای اصناف و انواع مختلفی هستند و نر و ماده بودن یکی از مصادیق آیه کریمه است. تنها چیزی که در عالم صنف و نوع و مشابه و مماثل ندارد، خدای تعالاست که از هر نظر یگانه و واحد است. 🔸پس این پرسش که معنای «زوج» در آیه را محدود به نر و ماده بودن موجودات کرده و بر این اساس مثال تک سلولی آمیب را مطرح می کند، ارتباطی با متن آیه 49 ذاریات ندارد؛ زیرا آیه نمی گوید: «همه چیز نر و ماده دارد»، تا بر این اساس مثال اشکال تک سلولی بودن آمیب را مطرح کنیم. 🔹ضمن اینکه آمیب ها هم زیر مجموعه آغازیان است و در ردیف تک‌یاختگان جانورمانند دیگر (یعنی: پارامسی و اسپوروزوآ) قرار دارند. پس صنف و نوع دیگری از تک سلولی ها در کنار آمیب ها هم قرار دارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🏴🕊🏴🕊🏴 💢 ✅پرسش : نام حضرت ام البنین مادر حضرت عباس(ع) چه بوده و چرا به این اسم معروف شد؟ ✍️پاسخ: نامش فاطمه، دختر حزام بن خالد بن ربیعة کلابی، مادرش شمامه از دخترسهل بن عامرکلابی می باشد. ▪️چنانکه گفته مى شود خود اوپس از چندى به مولا پیشنهاد داد که به جاى فاطمه، که اسم اصلیش بود،او را ام البنین صدا زند، تا حسنین(ع) از ذکر نامش توسط مولا(ع) به یاد مادر خویش، فاطمه زهرا سلام الله علیها، نیفتاده و در نتیجه خاطرات تلخ گذشته در ذهنشان تداعى نگردد و رنج بى مادرى آنها را آزار ندهد . 🏴رحلت جانسوز مادر سقای آب و ادب و علمدار دشت کربلا، شاه بانوی بنی هاشم، حضرت امّ البنین(علیها سلام) بر تمامی شیعیان و محبّان تسلیت باد.🏴 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
✅پرسش: اینکه رهبری معظم فرمودند: حاج قاسم یک مکتب است، این مکتب بودن ایشان دقیقاً به چه معناست؟ ✍️پاسخ: برخی از ویژگی‌های برجسته مؤسس و پایه­ گذار این مکتب عبارتست از :‌ 2️⃣1️⃣اعتدال. او از ورود به حاشیه‌ها در هر زمینه‌­ای دوری می­‌جست اهل افراط و تفریط نبود فراجناحی بود و نگاهش به جریانات مختلف سیاسی که در زیر خیمه انقلاب فعالیت می­‌نمایند به مثابه افراد یک خانواده با سلایق متفاوت بود کلیت جامعه ایرانی را یک خانواده می­‌دانست بینش او هم‌گرایانه و تلاش او هم­‌افزایانه بود برای او وحدت و انسجام ملی به غایت مهم بود و به لحاظ اینکه بینشی وسیع و جامع­نگر داشت بیشتر بر مشترکات رویکردهای افراد و شخصیت‌­ها و مجموعه­ ‌ها تأکید می­­‌نمود تا بر وجوه تمایز آنها. در عین حال او مشی انقلابی را پیشه ساخته و استمرار آن را کاملاً ضروری می­‌دانست. 3️⃣1️⃣ سنجیدگی و تدبیر در امور. تصمیمات او سنجیده و حساب شده بود و امور را با تدبیر دنبال می‌­کرد ذهنی پردازش­گر داشت خوب می‌­شنید خوب تأمل و تفکر می‌­کرد و دقیق و بجا تصمیم می­‌گرفت و آنگاه خوب عمل می­‌کرد رویه و رویکردی حل­ال مسائلی در امور مختلف داشت به اصل بهره‌­وری که بر دو پایه کارآمدی و اثربخشی استوار است پایبند بود و از مشورت دیگران بهره می­‌جست. به کار جمعی معتقد بود و بدان بها می­‌داد. به اتقان در عمل توجه داشت در عین وظیفه­‌گرا بودن نتیجه‌­گرا بود و به محصول و غایت کار می‌­اندیشید. ⏳ (ادامه دارد ..) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش:چطور می‎توان اثبات کرد هر صفتی که پروردگار دارد به مقدار نامحدود دارد؟ ✍️ پاسخ: اگر بخواهیم کمال مطلق بودن واجب الوجود را به شکل برهانی بیان کنیم باید بگوییم که عدم محدودیت از ذات واجب الوجود برمی خیزد. اگر واجب الوجود نامحدود نباشد، مستلزم ممکن الوجود بودن واجب الوجود می‌شود و این خلف است و محال. توضیح اینکه: 🔹مقدمه1️⃣: واجب عبارت است از وجودی که وجود بر آن ضرورت دارد و نمی‌‌توان وجود را از آن سلب کرد، یعنی واجب الوجود بالذات موجودی است که عدم در ذات آن اخذ نشده است زیرا وجود هر عدم در آن وجود به منزله تهی بودن او از بخشی از وجود است. 🔸مقدمه2️⃣: ممکن الوجود موجودی است که عدم در ذات آن اخذ شده است، یعنی عقلا و بدون در نظر گرفتن علت، می‌توان عدم آن را فرض کرد. 🔹مقدمه3️⃣: نقص، عدم است، یعنی عدم وجودی که می‌توانست باشد یا می‌بایست باشد. مثل جهل که عدم علم است و یا عجز که عدم قدرت است و جبر که عدم اراده است. 🔸مقدمه4️⃣:راهیابی عدم به موجود باعث امکانی شدن آن موجود می‌شود. چرا که در تعریف ممکن الوجود گفته شده: موجودی است که فرض عدم نسبت به ذات آن امکان پذیر باشد. 🔹مقدمه5️⃣ : هر موجود که در صفتی از صفات معدوم باشد، موجودی امکانی است، چرا که عدم در صفت و کمال به معنی خالی بودن ذات از آن صفت و کمال است. این یعنی عدم ذات به نسبت آن صفت و کمال. این چیزی نیست جز راهیابی فرض عدم در ذات که نتیجه‌اش امکانی شدن موجود است. 💠در نتیجه: اگر عدم در نسبت به کمالی از کمالات واجب تعالی فرض شود، فرض عدم سرایت می‌کند به ذات واجب الوجود بالذات که نتیجه‌ای جز امکانی شدن ذات واجب ندارد. یعنی واجب الوجود می‌شود ممکن الوجود و این یعنی اجتماع عدم و وجود واجتماع نقیضین که محال است؛ چرا که ممکن الوجود بودن یک موجود یعنی فرض عدم در ذات موجود. واجب الوجود بودن یک موجود یعنی عدم امکان فرض عدم در ذات موجود. این یعنی اجتماع امکان عدم و عدم امکان عدم در یک موضوع واحد. که اجتماع نقیضین است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
✅پرسش: اینکه رهبری معظم فرمودند: حاج قاسم یک مکتب است، این مکتب بودن ایشان دقیقاً به چه معناست؟ ✍️پاسخ: برخی از ویژگی‌های برجسته مؤسس و پایه­ گذار این مکتب عبارتست از :‌ 4️⃣1️⃣ مردمی بودن. او عاشق مردمش بود به همین لحاظ مردم عاشق او بودند او پدر مهربان یتیمان بود و ملجا دردمندان و پناهگاه محرومان. او عمیقاً بر این باور بود که مردم ولی­‌نعمت ما هستند. و این انقلاب و نظام حاصل تلاش آنان و متعلق به آنان است پیوسته بر این امر تأکید می­‌کرد که ما مدیون و وامدار این مردم عزیز هستیم و خدمت به آنان را بایستی یک افتخار بزرگ بدانیم در حوادث گوناگون در میان مردم حضور می­یافت و به یاری آنها می­‌شتافت خاطره شیرین حضور او در میان سیل‌­زدگان در اوایل سال­جاری هیچ­گاه فراموش نمی‌­شود. 5️⃣1️⃣ ارتباط با جوانان. او ضمن اینکه تکریم‌­کننده گروه­‌های سنی متفاوت از جمله میان­سالان و سالمندان بود و آنان را بسیار مورد احترام قرار می­‌داد، اما علاقه­ خاصی به جوانان داشت او جوانان را به عنوان ارزشمندترین و پربهاترین سرمایه کشور می‌­دانست و ارتباط عمیقی با بسیاری از آنان برقرار کرده بود. از دیدن جوانان پر شور میهن به وجد می‌­آمد و برای پیشرفت آنان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرد. 6️⃣1️⃣ آرامش و طمأنینه. در عین صلابت، آرام و پر طمأنینه بود سکینه قلبی او متأثر از این بود که پیوسته به یاد خداوند تبارک و تعالی بود و همواره خود را در محضر ربوبی می­‌دانست. در جای خود قاطع بود اما با کسی درشتی نمی­‌کرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚✨📚 💢 ✅پرسش: چه دعا و یا نمازی برای حاجت گرفتن بسیار توصیه شده؟ ✍️پاسخ: در استجابت دعا بیش از آن که روی کمیت و مقدار، تأکید شود، روی کیفیت و میزان توجه و اخلاص، تأکید می ‌شود. 🔹از طرفی استجابت دعا شرایطی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ ها بندگی خداوند و عمل به واجبات و ترک محرمات است. 🔸با رعایت تقوای الهی، زمینه استجابت دعا هم فراهم می‌ شود: «إِنَّما یَتَقَبَّلُ‏ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقین‏»؛ خدا، تنها از پرهیزگاران می‌‏ پذیرد. 🔹زیاد استغفار کنید زیرا در روایت آمده: «من أكثر الاستغفار جعل الله له من كل هم فرجا و من كل ضيق مخرجا و رزقه من حيث لا يحتسب.‏»؛ کسی که زیاد استغفار کند، خداوند برای او در هر گرفتاری، فرج و گشایش و برای هر مضیقه و سختی، راه بیرون رفتی قرار می‌ دهد و او را از جایی که گمانش را ندارد، روزی می دهد. 🔸هم چنین زیاد قرآن بخوانید؛ در روایتی از امام علی (ع) آمده: «مَنْ قَرَأَ مِائَهَ آیَهٍ مِنَ الْقُرْآنِ مِنْ أَیِّ الْقُرْآنِ شَاءَ ثُمَّ قَالَ یَا اللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَلَوْ دَعَا عَلَی‏ الصَّخْرَهِ لَقَلَعَهَا إِنْ شَاءَ اللَّه‏‏»؛ هر کس صد آیه از هر کجای قرآن بخواند سپس بعد از آن هفت بار بگوید: «یَا اللَّهُ»، اگر بر سنگ یا کوه دعا کند، می ‌تواند جا به جا کند، انشاء الله. 🔹هم چنین خواندن زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام، نماز جعفر طیار، نماز روز پنجشنبه، نماز استغاثه به حضرت زهرا (س) نماز امام زمان (ع) و... نیز برای برآورده شدن حاجت سفارش می ‌شوند. دستورالعمل این نمازها در کتاب «مفاتیح الجنان» آمده است. •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞 💢 ✅ مهارت‌های زوجین در زندگی مشترک این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞 💢 ✅پرسش:اگر خواستگاری اهل نماز و روزه باشد و ردش کنیم، خدا ناراحت می شود؟ ✍️پاسخ: خیر؛ صرف اینکه فرد اهل نماز و روزه است دلیل نمی‌‌شود که یک دختر خانم مجبور باشد که به وی پاسخ مثبت دهد. طبیعی است که ازدواج موفق ملاک‌های متعددی دارد و هم کفو بودن و درک متقابل و ... از جمله شرط‌های لازم برای یک ازدواج موفق است. بنابراین صرف اهل نماز بودن وی شرط کافی نیست. 🔹امير مؤمنان (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنين روايت می فرمایند: «اگر فردی به خواستگاري دختر شما آمد كه از دينداري و امانتداري او رضايت داريد، دخترتان را به عقد او در آوريد كه اگر چنين نكنيد فساد بزرگي در جامعه پديد خواهد آمد.»؛ اين روايت بر چند نكته اساسي تاكيد كرده است: 1⃣ همسر بايد ديندار باشد 2⃣ بايد امانتدار باشد 3⃣ خوش اخلاق باشد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: چرا خداوند از هنگام مرگ انسان را در برزخ نگه میدارد در آخر قیامت می‌شود؟ ✍️پاسخ: عالم برزخ در میان دنیا و آخرت قرار گرفته است و فلسفه وجود آن مانند فلسفه هر مرحله متوسّط دیگر است؛ زیرا: 🔸اولا: انتقال از محیطی به محیط دیگر که از هر نظر با آن متفاوت است، در صورتی قابل تحمل خواهد بود که مرحله میانه‌ای وجود داشته باشد، مرحله‌ای که بعضی از ویژگی‌های مرحله اول و پاره‌ای از ویژگی‌های مرحله دوّم در آن جمع باشد. 🔹ثانیا: قیامت برای همه انسان‌ها در یک روز تحقق می‌یابد؛ چرا که زمین و آسمان باید دگرگون شود و عالمی نو ایجاد گردد و حیات نوین انسان‌ها در آن عالم نو صورت گیرد. با این حال راهی جز این نیست که در میان دنیا و آخرت برزخی باشد و ارواح بعد از جدا شدن از بدن‌های مادّیِ عنصری به برزخ منتقل گردند و تا پایان دنیا در آنجا بمانند و پس از پایان دنیا و آغاز شدن قیامت، همه با هم محشور نشوند؛ زیرا ممکن است هر انسانی برای خود مستقلا قیامتی داشته باشد، چرا که قیامت بعد از فناء دنیا و تبدیل زمین و آسمان‌ها به زمین و آسمان‌های دیگری است. 🔸ثالثا: از برخی روایات استفاده می‌شود که در برزخ پاره‌ای از کمبودهای تعلیم و تربیت افراد مؤمن جبران می‌گردد، درست است که آنجا جای انجام عمل صالح نیست، ولی چه مانعی دارد که محل معرفت بیشتر و آگاهی افزون تر باشد. در حدیثی از امام موسی بن جعفر(علیهما السلام) می‌خوانیم: «مَنْ ماتَ مِنْ أَوْلِیائِنا وَ شِیعَتِنا وَ لَمْ‌یُحْسِن الْقُرانَ عُلِّم فی قَبْرِهِ لِیَرْفَعُ اللهُ بِهِ مِنْ دَرَجَتِهِ، فَاِنَّ دَرَجاتِ الْجَنَّهِ عَلی قَدْرِ آیاتِ الْقُرآنِ، یُقالُ لَهُ اِقْرَأْ وَ ارْقَ، فَیَقْرأُ ثُمَّ یَرْقی» 🔹هرکس از دوستان و پیروان ما بمیرد و هنوز قرآن را به طور کامل فرا نگرفته باشد در قبرش به او تعلیم می‌دهند تا خداوند بدین وسیله درجاتش را بالا برد چرا که درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است به او گفته می‌شود بخوان و بالا رو، او می‌خواند [و از درجات بهشت] بالا می‌رود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش:نظر قطعی مراجع معظم تقلید درتزریق امپول توسط نامحرم چیست ؟ ✍️پاسخ: برای تزریقات مراجعه به نامحرم جایز نیست مگر در مواردی که دسترسی به پرستار همجنس غیرممکن و یا خیلى سخت باشد.تا ضرورت نباشد نباید زن آمپول مرد را بزند. 📒( اجوبه الاستفتائات سوال 1303) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: آیا تنها راه ارضای غریزه جنسی فقط ازدواج کردن است؟ ✍️پاسخ: از نگاه اسلام برای رهایی از فشار و غریزه جنسی دو راهکار واقعی وجود دارد: 1️⃣ راهکار ازدواج 2️⃣ راهکار کنترل غریزه و تقویت معنویت. 🔸بنابراین از نظر اسلام تنها راه ارضای نیاز جنسی، ازدواج است و راهکار دوم مربوط به کسانی است که مشکل ازدواج دارند و نمی‌‌توانند این غریزه را به وسیله ازدواج ارضا کنند، لذا باید تا زمان فرا رسیدن شرایط ازدواج خود را کنترل نمایند. 🔹ازدواج در اسلام عملی مستحب و در برخی موارد واجب شمرده می‌شود و قطعا خیرات و برکات فراوانی در پی دارد و نباید کسی که شرایط ازدواج را دارد در این امر کوتاهی کند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨ 💢 ✅پرسش: فایده امام غائب چیست؟ ✍️پاسخ: امام زمان در هستی حضور دارد ولی ظهور ندارد مثل خورشید پشت ابرکه فایده دارد ولی چهره‌اش دیده نمی‌‌شود. این نحوه وجود، دارای فوائدی است از جمله: 1️⃣ امام واسطۀ فیض الهی است و او است که رابط میان علام مادی و ربوبی است، اگر امام در روی کرۀ خاکی نبود نوع انسان منقرض می‌گشت و زمین اهلش را فرو می‌برد. قلب مقدس امام است که به منزلۀ ترانسفورماتوری است که جریان برق کارخانه را به میلیون‌ها لامپ می‌رساند، امام قلب عالم وجود و رهبر و مربی نوع انسان‌ها است. 🔹امام سجاد(ع) می‌فرمایند: از روزی که خداوند متعال آدم را خلق کرد تا کنون هیچگاه زمین از حجت خدا خالی نبوده است ولی آن حجت گاهی ظاهر و مشهود بوده است و گاهی پنهان و غایب و زمین تا قیامت از حجت خدا خالی نخواهد ماند. از حضرتش سؤال شد: چگونه مردم از امام غایب نفع می‌برند؟ فرمود : همان گونه که از خورشید پس ابر منتفع می‌گردند. 🔸خود حضرت ولی عصر (عج ) نیز فرموده‌اند همانگونه که مردم از خورشید پشت ابر بهره مند می‌شوند از من در زمان غیبتم بهره مند می‌شوند و همانا من سبب آرامش و امنیت مرده روی کرۀ زمین هستم چنانچه ستارگان امان اهل آسمان باشند . 2️⃣اثر امید بخشی به انسانها: ایمان و اعتقاد به امام غایب سبب امیدواری مسلمانان به آینده پر مهر و درخشان خویش در عصر ظهور محبوب و امامشان می‌گردد. حضرت مهدی(عج) می‌فرمایند: ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی نمی‌‌کنیم و یاد شما را از خاطر نمی‌‌بریم ،پس تقوای الهی پیشه کنید و ما را یاری کنید تا از فتنه‌ای که به شما روی می‌آورد شما را نجات دهیم.
💞✍️💞✍️💞 💢 ⭕️پرسش: می‌خواستم بدونم که در جلسات خواستگاری، چه سؤالایی باید پرسیده بشه؟ ✍️پاسخ: زمانی که فرد تصمیم به ازدواج می‌گیرد همه تلاش او برای ازدواج صحیح و آینده‌ای روشن و توام با سعادت می‌باشد. برای این منظور باید فرد مقابل را شناخته و او را بر طبق معیارها و ملاک‌های خود تطبیق دهد. برای رسیدن به این هدف دو راه را در پیش داریم: ✅ سؤالات جلسه خواستگاری ✅ تحقیق از محله، محیط کار، محل تحصیل و دوستان در این گونه جلسات می‌‏توان درباره مسائل زیر گفت و گو کرد: 1️⃣خط مشی کلی زندگی آینده: مراد تبیین مبنای زندگی آینده است. برای مثال جوان متدین می‏ خواهد زندگی‌اش بر اساس قوانین اسلام بنا شود. در این جا باید از میزان پایبندی افراد به ارزش ‏های دینی و اخلاقی سؤال شود. 2️⃣ اهداف زندگی: یعنی هدف‌هایی که هر کدام قصد دارند در زندگی آینده‌شان دنبال کنند: هدف‏‌ها و آرمان ‏های علمی و تحصیلی، اجتماعی، شغلی و ...، برای مثال تا چه اندازه به ادامه تحصیل علاقه ‏مند است و مشکلات تحصیل را تحمل می‏ کند؟ جایگاه اجتماعی را دارای چه اهمیتی می‏ داند؟ از نظر اقتصادی و مالی به چه سطحی می‏ اندیشد و حداقل و حداکثر چقدر است؟ 3️⃣برنامه‌های فرد برای آینده و ازدواج و مراسم عروسی 4️⃣انتظارات فرد مثل انتظار او از همسر و مهریه مورد نظر او 5️⃣خصوصیات شخصیتی فردمقابل 6️⃣ چگونگی رابطه با خانواده و بستگان: برای مثال به چه اندازه به رفت و آمد با اقوام و خویشان و نیز دوستان اهمیت می‌‏دهد؟ و بر آن اصرار می‌‏ورزد؟ به آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی رفتار با بستگان چقدر پایبند است؟ 7️⃣ خواست‏‌ها و انتظارهای دو طرف از یکدیگر 8️⃣نقص‏های جسمانی و بیماری ‏های مزمن احتمالی یکدیگر 💠 در ادامه به چند سؤال اساسی که می‌تواند برای جلسه اول خواستگاری مفید باشد اشاره می‌کنیم: 1. نظرتان راجع به نماز چیست؟ 2. آیا مرجع تقلید دارید؟ 3. نظرتان راجع به ازدواج چیست؟ یا هدف‌تان از ازدواج چیست؟ 4. نظرتان راجع به مهریه چیست؟ 5. آیا برای مراسم عروسی و محل زندگی آینده برنامه خاصی دارید؟ 6. چه انتظاری از همسر آینده‌تان دارید؟ 7. مهم‌ترین مسائل و حساسیت‌های زندگی شما چه چیزهایی هستند؟ 8. به نظر شما برخورد مناسب در اجتماع و با جنس مخالف چگونه باید باشد؟ 9. آیا تا به حال مشکل روحی یا جسمی خاصی داشته اید؟ 10. انتظار دارید دیگران با شما چطور رفتار کنند؟ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: آيا از نظر آموزه هاي اسلامي جنس مرد بر جنس زن برتري دارد؟ ✍️پاسخ: يک نگاه کلي به آيات صريح قرآن کافي است تا بدانيم که از نظر قرآن ارزش انساني مرد و زن کاملاً برابر است: 🔹قرآن بدون هيچ تفصيلي، مخاطب سکونت در آن بهشت موقت را آدم و حوا معرفي کرده است: 🔅وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمينَ؛ و گفتيم: «اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن؛ و از (نعمتهاى) آن، از هر جا مى‏خواهيد، گوارا بخوريد؛ (اما) نزديك اين درخت نشويد؛ كه از ستمگران خواهيد شد.چنانچه کاملاً مشهود است در آيه نسبت به ورود به بهشت موقت و بهره مندي از نعمت هاي آن هيچ برتري براي مرد نسبت به زن، قائل نشده است. 🔅وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً؛ و كسى كه چيزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، چنان كسانى داخل بهشت مى‏شوند؛ و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد. 🔹چنانچه در اين آيه هم کاملاً مشهود است، انجام عمل صالح به شرط ايمان، موجب ورود به بهشت دانسته شده است و هيچ نوع برتري در آيه در اين زمينه براي مردان قائل نشده است. 🔅إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيما؛ به يقين، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزه‏دار و زنان روزه‏دار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه بسيار ياد خدا مى‏كنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است. 🔸در اين آيه به طور کاملاً واضح به تساوي مرد و زن در برخورداري از غفران الهي و پاداش بزرگ الهي، تصريح شده و هيچ نوع برتري براي مرد نسبت به زن در بهره مندي از اجر معنوي و اخروي، قائل نشده است. 🔅يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير؛ اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره‏ها و قبيله‏ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد؛ (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! 🔹در اين آيه به وضوح تصريح شده که يگانه ملاک برتري نزد خداوند رعايت تقوا است. و ساير تفاوت ها تاثيري در قرب به خداوند که بالاترين ارزش انساني و الهي، محسوب مي شود، هيچ تأثيري ندارد. ضمن اين که اين آيه به خوبي گوياي اين حقيقت است که طي مدارج عالي معنوي و رسيدن به کمالات معنوي براي هر دو جنس بدون هيچ تفاوتي، امکان پذير است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: کوثر به چه معناست؟ ✍️پاسخ: در تفسیر کوثر معانی فراوانی گفته شده است از جمله: 1️⃣نهری است در بهشت. 2️⃣کوثر عبارت است از حوض پیامبر (ص) که در روز قیامت افراد فراوانی اطراف آن گرد می آیند. پیامبر فرمود: کوثر نهری است که خداوند به من وعده فرمود و دارای خیر کثیر است. حوضی است که امت من در روز قیامت بر آن وارد می شوند. ظرف های آن (که تشنگان را سیراب می کند) به عدد ستارگان آسمان است. 3️⃣ کوثر همان خیر کثیر است. 4️⃣کوثر همان نبوت و کتاب (قرآن) است. 5️⃣کوثر عبارت است از اصحاب و شیعیان فراوان. 6️⃣ کوثر فراوانی نسل و فرزندان است؛ چنان که نسل پیامبر (ص) در ذریه او از فرزندان فاطمه (ع) بی شمار پدید آمده و تا روز قیامت ادامه دارد. 7️⃣ کوثر همان شفاعت است؛ چنان که از امام صادق (ع) روایت شده است. 🌹ولادت ام ابیها ،حضرت صدیقه طاهره ،‌فاطمه الزهرا (س) و روز مادر بر تمام مادران ایران زمین مبارک باد. 🌹 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚✨📚 💢 ✅پرسش: چه كسي لقب سيدة النساء العالمين را به حضرت زهرا (سلام الله علیها) داد؟ ✍️پاسخ: در برخي روايات آمده است كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) آن حضرت را به عنوان "سيدة النساء العالمين" برگزيد: 🔹"إِنَّ النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله) فَضَّلَهَا عَلَي سَائِرِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ". "أَمَا تَرْضَيْنَ أَنَّكِ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ". در برخي روايات نيز آمده كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: فرشته اي نزد من آمد و گفت: فاطمه، سرور زنان بهشت يا امت من است؛ "أَنَّ النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله) قَالَ أَتَانِي مَلَكٌ فَبَشَّرَنِي أَنَّ فَاطِمَةَ سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَوْ نِسَاءِ أُمَّتِي‏". •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: چرا به حضرت مريم و حضرت زهرا(سلام الله علیها) صديقه مي گويند؟ ✍️پاسخ: آيه الله جوادي مي فرمايد: سرّ اين كه مريم(سلام الله علیها) صديقه است آن نيست كه اخبار عادي را تصديق كرد و آنچه كه ديگران باور دارند، او نيز تصديق نمود. بلكه او حقيقتي را تصديق كرد كه ديگران باور نداشتند و حقيقتي را صحه گذاشت كه ديگران آن را مستبعد مي‏شمردند و روي همين استبعاد، زبان به تهمت وي گشودند در حالي كه مريم عليها السلام براي قبول اين امر غير عادي، آيت و علامت نطلبيد. 🔹از آن رو كه در روايات اين لقب به حضرت فاطمه نيز اطلاق مي شود مي توان چنين گفت كه او نيز به مانند مريم در حدّ اعلي، حقّ را تصديق مي نمود. 📒 زن در آيينه جلال و جمال، آيت اللّه جوادي آملي، مركز نشر اسراء، 1375ش، ص168 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: انسانی که کاملا محدود هست و در ابعاد زمان و مکان به زندگی ادامه می‌دهد چگونه می‌تواند به معرفت الله تعالی که نامحدود است برسد؟ ✍️پاسخ: شناخت و آگاهی نسبت به خداوند متعال به دو گونه است: 1️⃣ شناخت و علم حصولی به خداوند متعال که به واسطه صور و مفاهیم ذهنی نسبت به خداوند و صفات او علم و آگاهی پیدا می‌کنیم. 2️⃣شناخت حضوری و بدون واسطه صور و مفاهیم ذهنی؛ یعنی قلب و روح انسان مستقیما با وجود خداوند متعال مواجه می‌شوند و یک شناخت مستقیم و بی واسطه نسبت به او کسب می‌کنند. 🔸 در شناخت حصولی، اشکالی که در سؤال شما بود (علم موجود محدود به حقیقت نامحدود) پیش نمی‌‌آید؛ چرا که در علم حصولی، معلوم بالذات انسان همان صور و مفاهیم ذهنی هستند که اگرچه از حقیت و وجود نامحدود حکایت می‌کنند، اما خودشان وجودی محدود و قائم به نفس انسان دارند (مفاهیم ذهنی دارای دو حیث هستند: یک حیث وجودی که محدود و از اعراض نفسانی هستند و یک حیث حکایت گروی و نمایش گری که می‌تواند از امور نامحدود و غیر عرض و ... حکایت کنند). مثلا مفهوم «خداوند نامحدود» این مفهوم اگرچه در ذهن انسان وجودی محدود و عارض بر نفس دارد اما از وجود امری نامحدود و بی نهایت و قائم بالذات در خارج از ذهن حکایت می‌کند و از این طریق انسان را نسبت به آن امر خارج از ذهن آگاه می‌سازد. 🔹بنابراین در علوم حصولی به خداوند متعال، محدود بودن وجود ما مانعی از شناخت ما نسبت به خداوند سبحان نیست. اما در علوم حضوری که مواجهه مستقیم با معلوم است، اشکال شما تا حدودی درست است؛ چرا که در علم حضوری باید عالم بر وجود معلوم احاطه وجودی پیدا کند و ظرف وجود عالم باید به گونه‌ای باشد که بتواند وجود معلوم را درک نماید، در حالیکه ظرف وجود نفس انسان در مقابل عظمت وجود رب العالمین، چیزی در حد هیچ و عدم است. بر همین اساس، هیچگاه انسان نمی‌‌تواند به ذات پروردگار عالم و سعه وجودی حضرت حق جل و علی، احاطه وجودی و در نتیجه، علم حضوری پیدا کند. بله به اندازه ظرف وجود خود می‌تواند مراتبی از وجود خداوند متعال، مانند مراتب اسمائی و صفاتی و ... را مشاهده و درک حضوری نماید اما نسبت به ذات اقدس احدیت، خیر. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: ملاک در ارحام در صله رحم چه کسانی هستند؟ ✍️پاسخ: یکی از دستورالعمل های دین در بخش احکام اسلامی که به فعالیت های عینی و خارجی انسان اختصاص دارد، ارتباط با خویشاوندان و اقوام است که از آن تحت عنوان «صله رحم» یاد می شود. در اندیشه دینی ما، حفظ، توسعه و تعمیق روابط فامیلی و ارتباط صمیمانه و حمایتی خویشاوندان از آنچنان اهمیتی برخوردار است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) آن را جزء دین دانسته‌اند. 🔹مطابق نظر مراجع معظم تقلید ، صله رحم، منحصر به رفت و آمد با خویشاوندان نیست؛ بلکه این عمل با هدیه دادن، میهمانى کردن، پیغام فرستادن، تماس تلفنى، سلام کردن و... نیز تحقق مى یابد. پس همین اندازه که قطع رحم نشود، کافى است. 🔸همچنین در خصوص اینکه ارحام چه کسانی هستند فرموده اند : ارحام کسانى اند که در مراتب ارث واقع مى شوند.پس هرچند برکات و آثاری که برای صله رحم بیان شده و اقتضای اخلاق اسلامی، همه بستگان سببی و نسبی را دربر می‌گیرد، اما خویشان نسبی از اولویت برخوردارند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: فشار قبر چگونه است؟ ✍️پاسخ: در مورد فشار قبر لازم است دقت شود که مقصود از فشار قبر این نیست که در قبور خاکی - که مثلا قطعه‌ای از آرامگاه است - فشاری بر بدن انسان‌ها وارد می‏شود. بلکه مقصود از قبر در بسیاری از روایات، عالم برزخ است که بعد از خروج روح از دنیا به آن عالم وارد می‌گردد. امام صادق(ع)می‌فرمایند: مقصود از برزخ قبر انسان است از لحظه مرگ تا روز رستاخیز. 🔹بر این اساس مقصود از«فشار» عذاب خاصی است که انسان در آن عالم متناسب با رفتار‏های خود می‏بیند. فشار بر بدن مادی و خاکی وارد نمی‌‌شود تا بدن متلاشی یا بدنی که اصلاً‌ دفن نمی‌‌شود‌، تردید ایجاد کند. در روایات هم اشاره شده حتی افرادی که در بالای دار سال‌ها می‌مانند و یا در دریاها غرق می‌شوند، فشار قبر دارند. از امام صادق(ع) پرسیدند: «درباره فرد به دار آویخته، آیا عذاب و فشار قبر به او می‌رسد؟ حضرت فرمود: پروردگار زمین، پروردگار هوا نیز است یا خدایی که زمین به فرمان اوست، هوا نیز به فرمان اوست، پس خداوند به هوا وحی می‌فرماید و هوا او را فشاری می‌دهد، سخت‏تر و شدیدتر از قبر». 🔸البته این تعبیر تا حدودی عرفی و برای فهم مخاطب است. اما حقیقت امر آن است که فشار و عذاب قبر جسمانی و روحانی است، ولی جسم و بدن برزخی است که عذاب و فشار می‏بیند، نه بدن مادی؛ زیرا روح انسان در عالم برزخ، با بدن برزخی (که متناسب با آن عالم است) و قالب مثالی، همراه است. عذاب و فشارها ارتباطی با بدن مادی و دنیایی ما که ممکن است در حین مرگ یا مدتی پس از آن نابود شود ندارد . •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش:آیه الکرسی دقیقا کدوم بخش از قرآن میشه؟ بعضیا میگن فقط آیه ۲۵۵ سوره بقره است و بعضیا میگن تا آیه ۲۵۷ سوره هستش. درستش کدومه؟ ✍️پاسخ:«اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ‏ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیم‏» (1) 🔹بنابر نظر مشهور، «آیه الکرسی» همین یک آیه است که در بالا گفته شد که از «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» شروع می ‌‏شود و به‏ «وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ‏» ختم می ‌‏گردد. برای این مطلب نیز ادله و مستنداتی بیان شده است.(2) 🔸بنابراین؛ در نماز و مواردی که گفته شده «آیه الکرسی» خوانده شود، خواندن همین یک آیه کفایت می ‌کند. البته اگر کسی دو آیه بعد را نیز خواند یعنی تا «هُمْ فِیها خالِدُون‏»(3) ایراد و اشکالی ندارد ولی لازم نیست و همان یک آیه، کفایت می ‌کند. 📚پی نوشت ها: 1. بقره: 2/ 255. 2. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، ج 2، ص 276 و 277. 3. بقره: 2، ص 257. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: آیا روح از جنس خود خداست یا جنس متفاوتی دارد؟ ✍️پاسخ: روح و نفس انسانی نیز همانند وجود خداوند سبحان، وجودی غیر مادی و مجرد دارد. اما باید توجه داشت که عالم مجردات و ماوراء ماده نیز دارای مراتب و درجاتی است. خداوند متعال در عالی‌ترین مراتب تجرد؛ یعنی مرتبه الهی و فوق عقلی قرار دارد اما تجرد وجود نفوس و ارواح انسانی، غالبا از مرتبه تجرد مثالی بالاتر نمی‌‌رود. علاوه بر اینکه وجود فوق تجرد الهی، امری غیر معلول و بی نیاز و قدیم و واجب می‌باشد، اما وجود مجرد روح انسانی، امری ممکن الوجود، معلول، نیازمند و حادث ذاتی است. بنابراین، گرچه روح انسان و خداوند، هر دو مجردند ولی این دو وجودهای متفاوت و متمایزی دارند و از یک جنس نیستند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش:چرا در سورۀ قدر آمده که قرآن در شب قدر نازل شده؟ مگه قرآن طی ۲۰ سال در شرایط مختلف نازل نشده؟ ✍️پاسخ:از مجموع آیات قرآن می‏ توان نتیجه گرفت که قرآن دارای دو نوع نزول بوده است: اول «نزول دفعی و جمعی» که یک جا از سوی خداوند بر قلب پاک پیامبر (صلی الله علیه و آله) در ماه رمضان و شب قدر نازل گردیده؛ دوم «نزول تدریجی» که بر حسب شرایط و حوادث و نیازها در طی 23 سال نازل شده است. 🔹شاهد این سخن این که در بعضی از آیات قرآن تعبیر به «انزال» و در بعضی دیگر تعبیر به «نزول» شده است، از پاره ‏ای از متون لغت استفاده می ‌‏شود که «تنزیل» معمولا در مواردی گفته می ‌‏شود که چیزی تدریجا نازل شود و به صورت پراکنده و تدریجی؛ اما «انزال» مفهوم وسیعی دارد که هم نزول تدریجی را شامل می ‌‏شود و هم نزول دفعی را. 🔸و جالب این که در تمام آیاتی که سخن از نزول قرآن در شب قدر و ماه مبارک رمضان است تعبیر به «انزال» شده که با «نزول دفعی» هماهنگ است، در حالی‏ که در موارد دیگری که سخن از «نزول تدریجی» در میان است تنها تعبیر به «تنزیل» شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی