✅پرسش: اینکه رهبری معظم فرمودند: حاج قاسم یک مکتب است، این مکتب بودن ایشان دقیقاً به چه معناست؟
✍️پاسخ: برخی از ویژگیهای برجسته مؤسس و پایه گذار این مکتب عبارتست از :
2️⃣1️⃣اعتدال. او از ورود به حاشیهها در هر زمینهای دوری میجست اهل افراط و تفریط نبود فراجناحی بود و نگاهش به جریانات مختلف سیاسی که در زیر خیمه انقلاب فعالیت مینمایند به مثابه افراد یک خانواده با سلایق متفاوت بود کلیت جامعه ایرانی را یک خانواده میدانست بینش او همگرایانه و تلاش او همافزایانه بود برای او وحدت و انسجام ملی به غایت مهم بود و به لحاظ اینکه بینشی وسیع و جامعنگر داشت بیشتر بر مشترکات رویکردهای افراد و شخصیتها و مجموعه ها تأکید مینمود تا بر وجوه تمایز آنها. در عین حال او مشی انقلابی را پیشه ساخته و استمرار آن را کاملاً ضروری میدانست.
3️⃣1️⃣ سنجیدگی و تدبیر در امور. تصمیمات او سنجیده و حساب شده بود و امور را با تدبیر دنبال میکرد ذهنی پردازشگر داشت خوب میشنید خوب تأمل و تفکر میکرد و دقیق و بجا تصمیم میگرفت و آنگاه خوب عمل میکرد رویه و رویکردی حلال مسائلی در امور مختلف داشت به اصل بهرهوری که بر دو پایه کارآمدی و اثربخشی استوار است پایبند بود و از مشورت دیگران بهره میجست. به کار جمعی معتقد بود و بدان بها میداد. به اتقان در عمل توجه داشت در عین وظیفهگرا بودن نتیجهگرا بود و به محصول و غایت کار میاندیشید.
⏳ (ادامه دارد ..)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
#اعتقادی
✅پرسش:چطور میتوان اثبات کرد هر صفتی که پروردگار دارد به مقدار نامحدود دارد؟
✍️ پاسخ: اگر بخواهیم کمال مطلق بودن واجب الوجود را به شکل برهانی بیان کنیم باید بگوییم که عدم محدودیت از ذات واجب الوجود برمی خیزد. اگر واجب الوجود نامحدود نباشد، مستلزم ممکن الوجود بودن واجب الوجود میشود و این خلف است و محال. توضیح اینکه:
🔹مقدمه1️⃣: واجب عبارت است از وجودی که وجود بر آن ضرورت دارد و نمیتوان وجود را از آن سلب کرد، یعنی واجب الوجود بالذات موجودی است که عدم در ذات آن اخذ نشده است زیرا وجود هر عدم در آن وجود به منزله تهی بودن او از بخشی از وجود است.
🔸مقدمه2️⃣: ممکن الوجود موجودی است که عدم در ذات آن اخذ شده است، یعنی عقلا و بدون در نظر گرفتن علت، میتوان عدم آن را فرض کرد.
🔹مقدمه3️⃣: نقص، عدم است، یعنی عدم وجودی که میتوانست باشد یا میبایست باشد. مثل جهل که عدم علم است و یا عجز که عدم قدرت است و جبر که عدم اراده است.
🔸مقدمه4️⃣:راهیابی عدم به موجود باعث امکانی شدن آن موجود میشود. چرا که در تعریف ممکن الوجود گفته شده: موجودی است که فرض عدم نسبت به ذات آن امکان پذیر باشد.
🔹مقدمه5️⃣ : هر موجود که در صفتی از صفات معدوم باشد، موجودی امکانی است، چرا که عدم در صفت و کمال به معنی خالی بودن ذات از آن صفت و کمال است. این یعنی عدم ذات به نسبت آن صفت و کمال. این چیزی نیست جز راهیابی فرض عدم در ذات که نتیجهاش امکانی شدن موجود است.
💠در نتیجه: اگر عدم در نسبت به کمالی از کمالات واجب تعالی فرض شود، فرض عدم سرایت میکند به ذات واجب الوجود بالذات که نتیجهای جز امکانی شدن ذات واجب ندارد. یعنی واجب الوجود میشود ممکن الوجود و این یعنی اجتماع عدم و وجود واجتماع نقیضین که محال است؛ چرا که ممکن الوجود بودن یک موجود یعنی فرض عدم در ذات موجود. واجب الوجود بودن یک موجود یعنی عدم امکان فرض عدم در ذات موجود. این یعنی اجتماع امکان عدم و عدم امکان عدم در یک موضوع واحد. که اجتماع نقیضین است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
✅پرسش: اینکه رهبری معظم فرمودند: حاج قاسم یک مکتب است، این مکتب بودن ایشان دقیقاً به چه معناست؟
✍️پاسخ: برخی از ویژگیهای برجسته مؤسس و پایه گذار این مکتب عبارتست از :
4️⃣1️⃣ مردمی بودن. او عاشق مردمش بود به همین لحاظ مردم عاشق او بودند او پدر مهربان یتیمان بود و ملجا دردمندان و پناهگاه محرومان. او عمیقاً بر این باور بود که مردم ولینعمت ما هستند. و این انقلاب و نظام حاصل تلاش آنان و متعلق به آنان است پیوسته بر این امر تأکید میکرد که ما مدیون و وامدار این مردم عزیز هستیم و خدمت به آنان را بایستی یک افتخار بزرگ بدانیم در حوادث گوناگون در میان مردم حضور مییافت و به یاری آنها میشتافت خاطره شیرین حضور او در میان سیلزدگان در اوایل سالجاری هیچگاه فراموش نمیشود.
5️⃣1️⃣ ارتباط با جوانان. او ضمن اینکه تکریمکننده گروههای سنی متفاوت از جمله میانسالان و سالمندان بود و آنان را بسیار مورد احترام قرار میداد، اما علاقه خاصی به جوانان داشت او جوانان را به عنوان ارزشمندترین و پربهاترین سرمایه کشور میدانست و ارتباط عمیقی با بسیاری از آنان برقرار کرده بود. از دیدن جوانان پر شور میهن به وجد میآمد و برای پیشرفت آنان از هیچ تلاشی فروگذار نمیکرد.
6️⃣1️⃣ آرامش و طمأنینه. در عین صلابت، آرام و پر طمأنینه بود سکینه قلبی او متأثر از این بود که پیوسته به یاد خداوند تبارک و تعالی بود و همواره خود را در محضر ربوبی میدانست. در جای خود قاطع بود اما با کسی درشتی نمیکرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚✨📚
💢 #حدیث
✅پرسش: چه دعا و یا نمازی برای حاجت گرفتن بسیار توصیه شده؟
✍️پاسخ: در استجابت دعا بیش از آن که روی کمیت و مقدار، تأکید شود، روی کیفیت و میزان توجه و اخلاص، تأکید می شود.
🔹از طرفی استجابت دعا شرایطی دارد که یکی از مهمترین آن ها بندگی خداوند و عمل به واجبات و ترک محرمات است.
🔸با رعایت تقوای الهی، زمینه استجابت دعا هم فراهم می شود: «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقین»؛ خدا، تنها از پرهیزگاران می پذیرد.
🔹زیاد استغفار کنید زیرا در روایت آمده: «من أكثر الاستغفار جعل الله له من كل هم فرجا و من كل ضيق مخرجا و رزقه من حيث لا يحتسب.»؛ کسی که زیاد استغفار کند، خداوند برای او در هر گرفتاری، فرج و گشایش و برای هر مضیقه و سختی، راه بیرون رفتی قرار می دهد و او را از جایی که گمانش را ندارد، روزی می دهد.
🔸هم چنین زیاد قرآن بخوانید؛ در روایتی از امام علی (ع) آمده: «مَنْ قَرَأَ مِائَهَ آیَهٍ مِنَ الْقُرْآنِ مِنْ أَیِّ الْقُرْآنِ شَاءَ ثُمَّ قَالَ یَا اللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَلَوْ دَعَا عَلَی الصَّخْرَهِ لَقَلَعَهَا إِنْ شَاءَ اللَّه»؛ هر کس صد آیه از هر کجای قرآن بخواند سپس بعد از آن هفت بار بگوید: «یَا اللَّهُ»، اگر بر سنگ یا کوه دعا کند، می تواند جا به جا کند، انشاء الله.
🔹هم چنین خواندن زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام، نماز جعفر طیار، نماز روز پنجشنبه، نماز استغاثه به حضرت زهرا (س) نماز امام زمان (ع) و... نیز برای برآورده شدن حاجت سفارش می شوند. دستورالعمل این نمازها در کتاب «مفاتیح الجنان» آمده است.
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅پرسش:اگر خواستگاری اهل نماز و روزه باشد و ردش کنیم، خدا ناراحت می شود؟
✍️پاسخ: خیر؛ صرف اینکه فرد اهل نماز و روزه است دلیل نمیشود که یک دختر خانم مجبور باشد که به وی پاسخ مثبت دهد. طبیعی است که ازدواج موفق ملاکهای متعددی دارد و هم کفو بودن و درک متقابل و ... از جمله شرطهای لازم برای یک ازدواج موفق است. بنابراین صرف اهل نماز بودن وی شرط کافی نیست.
🔹امير مؤمنان (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنين روايت می فرمایند: «اگر فردی به خواستگاري دختر شما آمد كه از دينداري و امانتداري او رضايت داريد، دخترتان را به عقد او در آوريد كه اگر چنين نكنيد فساد بزرگي در جامعه پديد خواهد آمد.»؛
اين روايت بر چند نكته اساسي تاكيد كرده است:
1⃣ همسر بايد ديندار باشد
2⃣ بايد امانتدار باشد
3⃣ خوش اخلاق باشد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: چرا خداوند از هنگام مرگ انسان را در برزخ نگه میدارد در آخر قیامت میشود؟
✍️پاسخ: عالم برزخ در میان دنیا و آخرت قرار گرفته است و فلسفه وجود آن مانند فلسفه هر مرحله متوسّط دیگر است؛ زیرا:
🔸اولا: انتقال از محیطی به محیط دیگر که از هر نظر با آن متفاوت است، در صورتی قابل تحمل خواهد بود که مرحله میانهای وجود داشته باشد، مرحلهای که بعضی از ویژگیهای مرحله اول و پارهای از ویژگیهای مرحله دوّم در آن جمع باشد.
🔹ثانیا: قیامت برای همه انسانها در یک روز تحقق مییابد؛ چرا که زمین و آسمان باید دگرگون شود و عالمی نو ایجاد گردد و حیات نوین انسانها در آن عالم نو صورت گیرد. با این حال راهی جز این نیست که در میان دنیا و آخرت برزخی باشد و ارواح بعد از جدا شدن از بدنهای مادّیِ عنصری به برزخ منتقل گردند و تا پایان دنیا در آنجا بمانند و پس از پایان دنیا و آغاز شدن قیامت، همه با هم محشور نشوند؛ زیرا ممکن است هر انسانی برای خود مستقلا قیامتی داشته باشد، چرا که قیامت بعد از فناء دنیا و تبدیل زمین و آسمانها به زمین و آسمانهای دیگری است.
🔸ثالثا: از برخی روایات استفاده میشود که در برزخ پارهای از کمبودهای تعلیم و تربیت افراد مؤمن جبران میگردد، درست است که آنجا جای انجام عمل صالح نیست، ولی چه مانعی دارد که محل معرفت بیشتر و آگاهی افزون تر باشد. در حدیثی از امام موسی بن جعفر(علیهما السلام) میخوانیم: «مَنْ ماتَ مِنْ أَوْلِیائِنا وَ شِیعَتِنا وَ لَمْیُحْسِن الْقُرانَ عُلِّم فی قَبْرِهِ لِیَرْفَعُ اللهُ بِهِ مِنْ دَرَجَتِهِ، فَاِنَّ دَرَجاتِ الْجَنَّهِ عَلی قَدْرِ آیاتِ الْقُرآنِ، یُقالُ لَهُ اِقْرَأْ وَ ارْقَ، فَیَقْرأُ ثُمَّ یَرْقی»
🔹هرکس از دوستان و پیروان ما بمیرد و هنوز قرآن را به طور کامل فرا نگرفته باشد در قبرش به او تعلیم میدهند تا خداوند بدین وسیله درجاتش را بالا برد چرا که درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است به او گفته میشود بخوان و بالا رو، او میخواند [و از درجات بهشت] بالا میرود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش:نظر قطعی مراجع معظم تقلید درتزریق امپول توسط نامحرم چیست ؟
✍️پاسخ: برای تزریقات مراجعه به نامحرم جایز نیست مگر در مواردی که دسترسی به پرستار همجنس غیرممکن و یا خیلى سخت باشد.تا ضرورت نباشد نباید زن آمپول مرد را بزند.
📒( اجوبه الاستفتائات سوال 1303)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش: آیا تنها راه ارضای غریزه جنسی فقط ازدواج کردن است؟
✍️پاسخ: از نگاه اسلام برای رهایی از فشار و غریزه جنسی دو راهکار واقعی وجود دارد:
1️⃣ راهکار ازدواج
2️⃣ راهکار کنترل غریزه و تقویت معنویت.
🔸بنابراین از نظر اسلام تنها راه ارضای نیاز جنسی، ازدواج است و راهکار دوم مربوط به کسانی است که مشکل ازدواج دارند و نمیتوانند این غریزه را به وسیله ازدواج ارضا کنند، لذا باید تا زمان فرا رسیدن شرایط ازدواج خود را کنترل نمایند.
🔹ازدواج در اسلام عملی مستحب و در برخی موارد واجب شمرده میشود و قطعا خیرات و برکات فراوانی در پی دارد و نباید کسی که شرایط ازدواج را دارد در این امر کوتاهی کند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨
💢 #مهدویت
✅پرسش: فایده امام غائب چیست؟
✍️پاسخ: امام زمان در هستی حضور دارد ولی ظهور ندارد مثل خورشید پشت ابرکه فایده دارد ولی چهرهاش دیده نمیشود. این نحوه وجود، دارای فوائدی است از جمله:
1️⃣ امام واسطۀ فیض الهی است و او است که رابط میان علام مادی و ربوبی است، اگر امام در روی کرۀ خاکی نبود نوع انسان منقرض میگشت و زمین اهلش را فرو میبرد. قلب مقدس امام است که به منزلۀ ترانسفورماتوری است که جریان برق کارخانه را به میلیونها لامپ میرساند، امام قلب عالم وجود و رهبر و مربی نوع انسانها است.
🔹امام سجاد(ع) میفرمایند: از روزی که خداوند متعال آدم را خلق کرد تا کنون هیچگاه زمین از حجت خدا خالی نبوده است ولی آن حجت گاهی ظاهر و مشهود بوده است و گاهی پنهان و غایب و زمین تا قیامت از حجت خدا خالی نخواهد ماند. از حضرتش سؤال شد: چگونه مردم از امام غایب نفع میبرند؟ فرمود : همان گونه که از خورشید پس ابر منتفع میگردند.
🔸خود حضرت ولی عصر (عج ) نیز فرمودهاند همانگونه که مردم از خورشید پشت ابر بهره مند میشوند از من در زمان غیبتم بهره مند میشوند و همانا من سبب آرامش و امنیت مرده روی کرۀ زمین هستم چنانچه ستارگان امان اهل آسمان باشند .
2️⃣اثر امید بخشی به انسانها: ایمان و اعتقاد به امام غایب سبب امیدواری مسلمانان به آینده پر مهر و درخشان خویش در عصر ظهور محبوب و امامشان میگردد. حضرت مهدی(عج) میفرمایند: ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نمیبریم ،پس تقوای الهی پیشه کنید و ما را یاری کنید تا از فتنهای که به شما روی میآورد شما را نجات دهیم.
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
⭕️پرسش: میخواستم بدونم که در جلسات خواستگاری، چه سؤالایی باید پرسیده بشه؟
✍️پاسخ: زمانی که فرد تصمیم به ازدواج میگیرد همه تلاش او برای ازدواج صحیح و آیندهای روشن و توام با سعادت میباشد. برای این منظور باید فرد مقابل را شناخته و او را بر طبق معیارها و ملاکهای خود تطبیق دهد. برای رسیدن به این هدف دو راه را در پیش داریم:
✅ سؤالات جلسه خواستگاری
✅ تحقیق از محله، محیط کار، محل تحصیل و دوستان
در این گونه جلسات میتوان درباره مسائل زیر گفت و گو کرد:
1️⃣خط مشی کلی زندگی آینده: مراد تبیین مبنای زندگی آینده است. برای مثال جوان متدین می خواهد زندگیاش بر اساس قوانین اسلام بنا شود. در این جا باید از میزان پایبندی افراد به ارزش های دینی و اخلاقی سؤال شود.
2️⃣ اهداف زندگی: یعنی هدفهایی که هر کدام قصد دارند در زندگی آیندهشان دنبال کنند: هدفها و آرمان های علمی و تحصیلی، اجتماعی، شغلی و ...، برای مثال تا چه اندازه به ادامه تحصیل علاقه مند است و مشکلات تحصیل را تحمل می کند؟ جایگاه اجتماعی را دارای چه اهمیتی می داند؟ از نظر اقتصادی و مالی به چه سطحی می اندیشد و حداقل و حداکثر چقدر است؟
3️⃣برنامههای فرد برای آینده و ازدواج و مراسم عروسی
4️⃣انتظارات فرد مثل انتظار او از همسر و مهریه مورد نظر او
5️⃣خصوصیات شخصیتی فردمقابل
6️⃣ چگونگی رابطه با خانواده و بستگان: برای مثال به چه اندازه به رفت و آمد با اقوام و خویشان و نیز دوستان اهمیت میدهد؟ و بر آن اصرار میورزد؟ به آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی رفتار با بستگان چقدر پایبند است؟
7️⃣ خواستها و انتظارهای دو طرف از یکدیگر
8️⃣نقصهای جسمانی و بیماری های مزمن احتمالی یکدیگر
💠 در ادامه به چند سؤال اساسی که میتواند برای جلسه اول خواستگاری مفید باشد اشاره میکنیم:
1. نظرتان راجع به نماز چیست؟
2. آیا مرجع تقلید دارید؟
3. نظرتان راجع به ازدواج چیست؟ یا هدفتان از ازدواج چیست؟
4. نظرتان راجع به مهریه چیست؟
5. آیا برای مراسم عروسی و محل زندگی آینده برنامه خاصی دارید؟
6. چه انتظاری از همسر آیندهتان دارید؟
7. مهمترین مسائل و حساسیتهای زندگی شما چه چیزهایی هستند؟
8. به نظر شما برخورد مناسب در اجتماع و با جنس مخالف چگونه باید باشد؟
9. آیا تا به حال مشکل روحی یا جسمی خاصی داشته اید؟
10. انتظار دارید دیگران با شما چطور رفتار کنند؟
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: آيا از نظر آموزه هاي اسلامي جنس مرد بر جنس زن برتري دارد؟
✍️پاسخ: يک نگاه کلي به آيات صريح قرآن کافي است تا بدانيم که از نظر قرآن ارزش انساني مرد و زن کاملاً برابر است:
🔹قرآن بدون هيچ تفصيلي، مخاطب سکونت در آن بهشت موقت را آدم و حوا معرفي کرده است:
🔅وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمينَ؛ و گفتيم:
«اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن؛ و از (نعمتهاى) آن، از هر جا مىخواهيد، گوارا بخوريد؛ (اما) نزديك اين درخت نشويد؛ كه از ستمگران خواهيد شد.چنانچه کاملاً مشهود است در آيه نسبت به ورود به بهشت موقت و بهره مندي از نعمت هاي آن هيچ برتري براي مرد نسبت به زن، قائل نشده است.
🔅وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً؛ و كسى كه چيزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، چنان كسانى داخل بهشت مىشوند؛ و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد.
🔹چنانچه در اين آيه هم کاملاً مشهود است، انجام عمل صالح به شرط ايمان، موجب ورود به بهشت دانسته شده است و هيچ نوع برتري در آيه در اين زمينه براي مردان قائل نشده است.
🔅إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيما؛ به يقين، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزهدار و زنان روزهدار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه بسيار ياد خدا مىكنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است.
🔸در اين آيه به طور کاملاً واضح به تساوي مرد و زن در برخورداري از غفران الهي و پاداش بزرگ الهي، تصريح شده و هيچ نوع برتري براي مرد نسبت به زن در بهره مندي از اجر معنوي و اخروي، قائل نشده است.
🔅يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير؛ اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيرهها و قبيلهها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد؛ (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامىترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!
🔹در اين آيه به وضوح تصريح شده که يگانه ملاک برتري نزد خداوند رعايت تقوا است. و ساير تفاوت ها تاثيري در قرب به خداوند که بالاترين ارزش انساني و الهي، محسوب مي شود، هيچ تأثيري ندارد. ضمن اين که اين آيه به خوبي گوياي اين حقيقت است که طي مدارج عالي معنوي و رسيدن به کمالات معنوي براي هر دو جنس بدون هيچ تفاوتي، امکان پذير است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀
#قرآنی
✅پرسش: کوثر به چه معناست؟
✍️پاسخ: در تفسیر کوثر معانی فراوانی گفته شده است از جمله:
1️⃣نهری است در بهشت.
2️⃣کوثر عبارت است از حوض پیامبر (ص) که در روز قیامت افراد فراوانی اطراف آن گرد می آیند. پیامبر فرمود: کوثر نهری است که خداوند به من وعده فرمود و دارای خیر کثیر است. حوضی است که امت من در روز قیامت بر آن وارد می شوند. ظرف های آن (که تشنگان را سیراب می کند) به عدد ستارگان آسمان است.
3️⃣ کوثر همان خیر کثیر است.
4️⃣کوثر همان نبوت و کتاب (قرآن) است.
5️⃣کوثر عبارت است از اصحاب و شیعیان فراوان.
6️⃣ کوثر فراوانی نسل و فرزندان است؛ چنان که نسل پیامبر (ص) در ذریه او از فرزندان فاطمه (ع) بی شمار پدید آمده و تا روز قیامت ادامه دارد.
7️⃣ کوثر همان شفاعت است؛ چنان که از امام صادق (ع) روایت شده است.
🌹ولادت ام ابیها ،حضرت صدیقه طاهره ،فاطمه الزهرا (س) و روز مادر بر تمام مادران ایران زمین مبارک باد. 🌹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚✨📚
💢 #حدیثی
✅پرسش: چه كسي لقب سيدة النساء العالمين را به حضرت زهرا (سلام الله علیها) داد؟
✍️پاسخ: در برخي روايات آمده است كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) آن حضرت را به عنوان "سيدة النساء العالمين" برگزيد:
🔹"إِنَّ النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله) فَضَّلَهَا عَلَي سَائِرِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ". "أَمَا تَرْضَيْنَ أَنَّكِ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ".
در برخي روايات نيز آمده كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: فرشته اي نزد من آمد و گفت: فاطمه، سرور زنان بهشت يا امت من است؛ "أَنَّ النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله) قَالَ أَتَانِي مَلَكٌ فَبَشَّرَنِي أَنَّ فَاطِمَةَ سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَوْ نِسَاءِ أُمَّتِي".
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: چرا به حضرت مريم و حضرت زهرا(سلام الله علیها) صديقه مي گويند؟
✍️پاسخ: آيه الله جوادي مي فرمايد: سرّ اين كه مريم(سلام الله علیها) صديقه است آن نيست كه اخبار عادي را تصديق كرد و آنچه كه ديگران باور دارند، او نيز تصديق نمود. بلكه او حقيقتي را تصديق كرد كه ديگران باور نداشتند و حقيقتي را صحه گذاشت كه ديگران آن را مستبعد ميشمردند و روي همين استبعاد، زبان به تهمت وي گشودند در حالي كه مريم عليها السلام براي قبول اين امر غير عادي، آيت و علامت نطلبيد.
🔹از آن رو كه در روايات اين لقب به حضرت فاطمه نيز اطلاق مي شود مي توان چنين گفت كه او نيز به مانند مريم در حدّ اعلي، حقّ را تصديق مي نمود.
📒 زن در آيينه جلال و جمال، آيت اللّه جوادي آملي، مركز نشر اسراء، 1375ش، ص168
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: انسانی که کاملا محدود هست و در ابعاد زمان و مکان به زندگی ادامه میدهد چگونه میتواند به معرفت الله تعالی که نامحدود است برسد؟
✍️پاسخ: شناخت و آگاهی نسبت به خداوند متعال به دو گونه است:
1️⃣ شناخت و علم حصولی به خداوند متعال که به واسطه صور و مفاهیم ذهنی نسبت به خداوند و صفات او علم و آگاهی پیدا میکنیم.
2️⃣شناخت حضوری و بدون واسطه صور و مفاهیم ذهنی؛ یعنی قلب و روح انسان مستقیما با وجود خداوند متعال مواجه میشوند و یک شناخت مستقیم و بی واسطه نسبت به او کسب میکنند.
🔸 در شناخت حصولی، اشکالی که در سؤال شما بود (علم موجود محدود به حقیقت نامحدود) پیش نمیآید؛ چرا که در علم حصولی، معلوم بالذات انسان همان صور و مفاهیم ذهنی هستند که اگرچه از حقیت و وجود نامحدود حکایت میکنند، اما خودشان وجودی محدود و قائم به نفس انسان دارند (مفاهیم ذهنی دارای دو حیث هستند: یک حیث وجودی که محدود و از اعراض نفسانی هستند و یک حیث حکایت گروی و نمایش گری که میتواند از امور نامحدود و غیر عرض و ... حکایت کنند). مثلا مفهوم «خداوند نامحدود» این مفهوم اگرچه در ذهن انسان وجودی محدود و عارض بر نفس دارد اما از وجود امری نامحدود و بی نهایت و قائم بالذات در خارج از ذهن حکایت میکند و از این طریق انسان را نسبت به آن امر خارج از ذهن آگاه میسازد.
🔹بنابراین در علوم حصولی به خداوند متعال، محدود بودن وجود ما مانعی از شناخت ما نسبت به خداوند سبحان نیست. اما در علوم حضوری که مواجهه مستقیم با معلوم است، اشکال شما تا حدودی درست است؛ چرا که در علم حضوری باید عالم بر وجود معلوم احاطه وجودی پیدا کند و ظرف وجود عالم باید به گونهای باشد که بتواند وجود معلوم را درک نماید، در حالیکه ظرف وجود نفس انسان در مقابل عظمت وجود رب العالمین، چیزی در حد هیچ و عدم است. بر همین اساس، هیچگاه انسان نمیتواند به ذات پروردگار عالم و سعه وجودی حضرت حق جل و علی، احاطه وجودی و در نتیجه، علم حضوری پیدا کند. بله به اندازه ظرف وجود خود میتواند مراتبی از وجود خداوند متعال، مانند مراتب اسمائی و صفاتی و ... را مشاهده و درک حضوری نماید اما نسبت به ذات اقدس احدیت، خیر.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: ملاک در ارحام در صله رحم چه کسانی هستند؟
✍️پاسخ: یکی از دستورالعمل های دین در بخش احکام اسلامی که به فعالیت های عینی و خارجی انسان اختصاص دارد، ارتباط با خویشاوندان و اقوام است که از آن تحت عنوان «صله رحم» یاد می شود. در اندیشه دینی ما، حفظ، توسعه و تعمیق روابط فامیلی و ارتباط صمیمانه و حمایتی خویشاوندان از آنچنان اهمیتی برخوردار است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) آن را جزء دین دانستهاند.
🔹مطابق نظر مراجع معظم تقلید ، صله رحم، منحصر به رفت و آمد با خویشاوندان نیست؛ بلکه این عمل با هدیه دادن، میهمانى کردن، پیغام فرستادن، تماس تلفنى، سلام کردن و... نیز تحقق مى یابد. پس همین اندازه که قطع رحم نشود، کافى است.
🔸همچنین در خصوص اینکه ارحام چه کسانی هستند فرموده اند : ارحام کسانى اند که در مراتب ارث واقع مى شوند.پس هرچند برکات و آثاری که برای صله رحم بیان شده و اقتضای اخلاق اسلامی، همه بستگان سببی و نسبی را دربر میگیرد، اما خویشان نسبی از اولویت برخوردارند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: فشار قبر چگونه است؟
✍️پاسخ: در مورد فشار قبر لازم است دقت شود که مقصود از فشار قبر این نیست که در قبور خاکی - که مثلا قطعهای از آرامگاه است - فشاری بر بدن انسانها وارد میشود. بلکه مقصود از قبر در بسیاری از روایات، عالم برزخ است که بعد از خروج روح از دنیا به آن عالم وارد میگردد. امام صادق(ع)میفرمایند: مقصود از برزخ قبر انسان است از لحظه مرگ تا روز رستاخیز.
🔹بر این اساس مقصود از«فشار» عذاب خاصی است که انسان در آن عالم متناسب با رفتارهای خود میبیند. فشار بر بدن مادی و خاکی وارد نمیشود تا بدن متلاشی یا بدنی که اصلاً دفن نمیشود، تردید ایجاد کند. در روایات هم اشاره شده حتی افرادی که در بالای دار سالها میمانند و یا در دریاها غرق میشوند، فشار قبر دارند. از امام صادق(ع) پرسیدند: «درباره فرد به دار آویخته، آیا عذاب و فشار قبر به او میرسد؟ حضرت فرمود: پروردگار زمین، پروردگار هوا نیز است یا خدایی که زمین به فرمان اوست، هوا نیز به فرمان اوست، پس خداوند به هوا وحی میفرماید و هوا او را فشاری میدهد، سختتر و شدیدتر از قبر».
🔸البته این تعبیر تا حدودی عرفی و برای فهم مخاطب است. اما حقیقت امر آن است که فشار و عذاب قبر جسمانی و روحانی است، ولی جسم و بدن برزخی است که عذاب و فشار میبیند، نه بدن مادی؛ زیرا روح انسان در عالم برزخ، با بدن برزخی (که متناسب با آن عالم است) و قالب مثالی، همراه است. عذاب و فشارها ارتباطی با بدن مادی و دنیایی ما که ممکن است در حین مرگ یا مدتی پس از آن نابود شود ندارد .
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀
#قرآنی
✅پرسش:آیه الکرسی دقیقا کدوم بخش از قرآن میشه؟ بعضیا میگن فقط آیه ۲۵۵ سوره بقره است و بعضیا میگن تا آیه ۲۵۷ سوره هستش. درستش کدومه؟
✍️پاسخ:«اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیم» (1)
🔹بنابر نظر مشهور، «آیه الکرسی» همین یک آیه است که در بالا گفته شد که از «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» شروع می شود و به «وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» ختم می گردد. برای این مطلب نیز ادله و مستنداتی بیان شده است.(2)
🔸بنابراین؛ در نماز و مواردی که گفته شده «آیه الکرسی» خوانده شود، خواندن همین یک آیه کفایت می کند. البته اگر کسی دو آیه بعد را نیز خواند یعنی تا «هُمْ فِیها خالِدُون»(3) ایراد و اشکالی ندارد ولی لازم نیست و همان یک آیه، کفایت می کند.
📚پی نوشت ها:
1. بقره: 2/ 255.
2. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، ج 2، ص 276 و 277.
3. بقره: 2، ص 257.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: آیا روح از جنس خود خداست یا جنس متفاوتی دارد؟
✍️پاسخ: روح و نفس انسانی نیز همانند وجود خداوند سبحان، وجودی غیر مادی و مجرد دارد. اما باید توجه داشت که عالم مجردات و ماوراء ماده نیز دارای مراتب و درجاتی است. خداوند متعال در عالیترین مراتب تجرد؛ یعنی مرتبه الهی و فوق عقلی قرار دارد اما تجرد وجود نفوس و ارواح انسانی، غالبا از مرتبه تجرد مثالی بالاتر نمیرود. علاوه بر اینکه وجود فوق تجرد الهی، امری غیر معلول و بی نیاز و قدیم و واجب میباشد، اما وجود مجرد روح انسانی، امری ممکن الوجود، معلول، نیازمند و حادث ذاتی است.
بنابراین، گرچه روح انسان و خداوند، هر دو مجردند ولی این دو وجودهای متفاوت و متمایزی دارند و از یک جنس نیستند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀
#قرآنی
✅پرسش:چرا در سورۀ قدر آمده که قرآن در شب قدر نازل شده؟ مگه قرآن طی ۲۰ سال در شرایط مختلف نازل نشده؟
✍️پاسخ:از مجموع آیات قرآن می توان نتیجه گرفت که قرآن دارای دو نوع نزول بوده است: اول «نزول دفعی و جمعی» که یک جا از سوی خداوند بر قلب پاک پیامبر (صلی الله علیه و آله) در ماه رمضان و شب قدر نازل گردیده؛ دوم «نزول تدریجی» که بر حسب شرایط و حوادث و نیازها در طی 23 سال نازل شده است.
🔹شاهد این سخن این که در بعضی از آیات قرآن تعبیر به «انزال» و در بعضی دیگر تعبیر به «نزول» شده است، از پاره ای از متون لغت استفاده می شود که «تنزیل» معمولا در مواردی گفته می شود که چیزی تدریجا نازل شود و به صورت پراکنده و تدریجی؛ اما «انزال» مفهوم وسیعی دارد که هم نزول تدریجی را شامل می شود و هم نزول دفعی را.
🔸و جالب این که در تمام آیاتی که سخن از نزول قرآن در شب قدر و ماه مبارک رمضان است تعبیر به «انزال» شده که با «نزول دفعی» هماهنگ است، در حالی که در موارد دیگری که سخن از «نزول تدریجی» در میان است تنها تعبیر به «تنزیل» شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش:میخواستم بدانم، آیا گناه گذشته مادر بر جنین و کودکش تأثیر دارد؟
✍️پاسخ: گناهان مادر در ایام بارداری و حتی گناهانی که قبلا انجام داده و توبه نکرده است تاثیر منفی بر روی جنین او میگذارد. البته این تاثیرات به نحو اقتضا است و تاثیر قطعی بر گناهکار شدن فرزند و یا بدعاقبتی او ندارد. تربیت فرزند مخصوصا در سال های اول زندگی و نهایتا اختیار و انتخاب خود او در پدیدآیی شخصیت و عملکرد او تاثیر اصلی را دارد.
🔹اما اگر از آنها توبه نموده باشد، مورد رحمت و آمرزش الهی قرار گرفته است و ان شاء الله آثار گناه نیز از قلب و روح او برطرف شده است و تاثیرات منفی بر روی جنین نخواهد گذاشت. مخصوصا اگر با انجام اعمال صالح نورانیت را جایگزین تاریکی گناه کرده باشد.
🔸پیشنهاد میشود برای داشتن فرزند صالح و سالم کتاب «ریحانه بهشتی یا فرزند صالح» مطالعه شود و آدابی که دین و شریعت دستور داده انجام پذیرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨
💢 #مهدویت
✅پرسش: می دانیم که مسلمانان معتقد به ظهور منجی هستند؛ با توجه به آموزه های اسلامی؛ آیا حضرت مسیح (ع) هم همراه حضرت مهدی (عج) ظهور خواهد کرد؟
✍️پاسخ: بر اساس روایات اسلامی، هنگامی که حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پس از ظهور و قیام، به بیت المقدس می رسند، حضرت عیسی (علیه السلام) از آسمان بر زمین نزول می کنند و مسیحیان عالم را به سوی امام زمان (عج) دعوت می کنند و به پیروی از آن حضرت فرا می خواند و میان آنها با امام زمان (عج) قرارداد صلح منعقد می سازد. در هنگان نماز نیز به امام زمان (عج) اقتدا خواهد کرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش: در آیات و روایات آمده که از دیر خوابیدن در شب نهی شده باشد؟
✍️پاسخ: با توجه به برنامه عبادی مؤمنان مانند خواندن نماز شب و یا بیدار بودن بین الطلوعین (بین اذان صبح تا طلوع خورشید) طبیعی است که باید خوابیدن شب را به تأخیر نینداخت. امام باقر (علیه السلام) در این باره میفرمایند:
🔹وَ رَوَی أَبُو عُبَیْدَهَ اَلْحَذَّاءُ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ) فِی قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «تَتَجٰافیٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ اَلْمَضٰاجِعِ» فَقَالَ «لَعَلَّکَ تَرَی أَنَّ اَلْقَوْمَ لَمْ یَکُونُوا یَنَامُونَ» فَقُلْتُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ فَقَالَ «لاَ بُدَّ لِهَذَا اَلْبَدَنِ أَنْ تُرِیحَهُ حَتَّی یَخْرُجَ نَفْسُهُ فَإِذَا خَرَجَ اَلنَّفْسُ اِسْتَرَاحَ اَلْبَدَنُ وَ رَجَعَتِ اَلرُّوحُ فِیهِ وَ فِیهِ قُوَّهٌ عَلَی اَلْعَمَلِ فَإِنَّمَا ذَکَرَهُمْ فَقَالَ: «تَتَجٰافیٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ اَلْمَضٰاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً» أُنْزِلَتْ فِی أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ (عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ أَتْبَاعِهِ مِنْ شِیعَتِنَا یَنَامُونَ فِی أَوَّلِ اَللَّیْلِ...
🔸«ابو عبیده حذّاء» از امام محمّد باقر (علیه السّلام) روایت کرده در مورد تفسیر این آیه که خداوند عزّ و جلّ میفرماید: «پهلوهایشان از خوابگاه و بستر جدا و تهی میماند.» آن حضرت فرمود: شاید تو گمان میکنی مراد این است که آن گروه به کلّی نمی خفتند؟ عرض کردم: خداوند و رسولش داناترند، حضرت فرمود: این بدن چنان است که ناگزیر باید آن را استراحت و آرامش دهی تا روح از آن بیرون رود (یا از حرکت و جنب و جوش و دریافت های حسّی و تعقّل و امثال آن بیفتد و در ظاهر همچون مردگان باشد) و چون جان از تن بیرون رفت، بدن استراحت می یابد و بعد روح به آن باز می گردد و چون درون بدن رفت تن آدمی را قوّتی پدید می آید و نیروی کار می یابد، خداوند متعال آنان را یاد فرموده یا ایشان را در آیه خاطرنشان شما می سازد و میفرماید: پهلوهایشان از خوابگاه تهی شود، و پروردگارشان را گاه از روی بیم و زمانی از سر امیدواری بخوانند و آیه در باره امیر المؤمنین (علیه السّلام) و پیروان آن حضرت که از شیعیان ما هستند نازل شده است که ایشان در آغاز شب می خسبند...
🔹در واقع این آیه و روایت تفسیری ذیل آن، به این نکته که باید در ابتدای شب خوابید، تصریح دارند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅پرسش: برای رفع غم و اندوه و افسردگی در منابع دینی(قرآن و روایات) چه راهکاری وارد شده است؟
✍️پاسخ: امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: وضو بگیر و دو رکعت نماز بخوان و سپس بگو «یَا فَارِجَ الْهَمِ وَ یَا کَاشِفَ الْغَمِ یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ وَ رَحِیمَهُمَا فَرِّجْ هَمِّی وَ اکْشِفْ غَمِّی یَا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِی لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ اعْصِمْنِی وَ طَهِّرْنِی وَ اذْهَبْ بِبَلِیَّتِی» سپس آیت الکرسی و معوذتین (سوره ناس و فلق) را بخوان.
🔹هم چنین میتوانید دعای 54 «صحیفه سجادیه» را که برای رفع غم و اندوه و گرفتاری است بخوانید؛ این دعا چنین آغاز میشود: «یَا فَارِجَ الْهَمِ، وَ کَاشِفَ الْغَمِ، یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ وَ رَحِیمَهُمَا، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْرُجْ هَمِّی، وَ اکْشِفْ غَمِّی؛ ...»
🔸یاد خداوند متعال، قرآن خواندن، توسل کردن به اهلبیت (علیهم السلام)، انجام اعمال صالح و نیک، زیاد استغفار کردن، وضو گرفتن، ذکر صلوات، و... میتواند دل را آرام و اندوه را از دل ببرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی