🍀🌟🍀🌟🍀
#قرآنی
✅پرسش: طبق آيات قرآن زمين ۷ تاست آن شش زمين ديگر کجا قرار دارد؟
پاسخ: در قرآن مجيد همه موارد «الارض» مفرد آمده است و هيچ موردي به صورت جمع ذکر نگرديده، برخلاف کلمه «السموات» که در اکثر موارد جمع آمده است. تنها در سوره «طلاق ، آيه 12» چنين آمده است: «اوست که هفت آسمان آفريده و از زمين نيز مثل آنها»؛
در اين كه مراد از "مثل آن ها" چيست، اختلاف است. شايد نتوان معناي قطعي آن را معلوم كرد. نظرهايي كه در باره اين عبارت داده شده ،به شرح زير است:
1. منظور از «مثل» در آيه قدرت است ،يعني همان گونه كه آسمان هاي هفت گانه دلالت آشكار بر قدرت بي پايان خداوند دارند، خلقت زمين هم مانند آن ها چنين دلالت آشكاري دارد.
2. ممكن است تقدير جمله اين باشد:"و خلق مثلهن الارض" بنا بر اين نظر حرف"من" بيانيه است . معنايش اين مي شود :" زمين را هم مثل آسمان ها خلق كرد". بنا بر اين نظر منظور از آسمان ها كرات آسماني است. زمين هم مثل آن ها كروي خلق شده، بنا بر اين نظر اين آيه از معجزات علمي قرآن است. بنا بر اين نظر "هفت" عدد كثرت است و آسمان ها همان كرات بيشمار هستند.
3. ممكن است همان گونه كه خدا هفت آسمان آفريده، در كهكشان هم هفت كره با شرايطي مثل شرايط زمين آفريده باشد.
4.ممكن است منظور طبقات هفتگانه زمين باشد كه مثل پوست پياز همديگر را احاطه كرده اند. اولينش همين پوسته زمين آست كه ما بر آن زندگي مي كنيم.
5. ممكن است منظور قاره هاي زمين باشد كه به وسيله اقيانوس ها احاطه شده اند. طبق جغرافياي جديد و قديم تقسيم بندي هاي هفتگانه مختلف داشته است.
6.ممكن است مراد از جمله" وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ"، اين است كه خدا از زمين چيزي( موجودي) خلق كرده، مثل آسمان هاي هفتگانه، و آن عبارت است از انسان كه موجودي است مركب از ماده زميني و روحي آسماني، كه در آن روح نمونه هايي از ملكوت آسماني است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚✨📚✨📚
💢 #حدیث
✅پرسش: منظور از حدیثی که میفرماید دین داری در آخرالزمان مانند گرفتن آتش در دست است چیست؟
✍️پاسخ: در خصوص روایت نقل شده از پیامبر اکرم (ص)که فرمودند : «يَأتي علَى الناسِ زَمانٌ الصابِرُ على دِينِهِ مِثلُ القابِضِ علَى الجَمرَةِ بِكَفِّهِ » ؛ زمانی بر مردم می آید كه ماندن بر دین حق مانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است. باید بیان کرد ، همانگونه که نگهداشتن آتش در دست بسیار دشوار و جانکاه است نگهداری دین هم خیلی سخت خواهد شد انواع شبهات اعتقادی و گناهان فراوان و قابل دسترس در جامعه ایجاد می شود و اهل ایمان در این شرایط بسیار اوضاع دشواری خواهند داشت.
🔸البته این حدیث در مقام تشبیه است و اینگونه نیست که در آخر الزمان کسی نتواند دیندار باشد بلکه اگر قصد واقعی برای متدین بودن داشته باشد و خداوند این صداقت را در او ببیند قطعا به صورت خاص مورد حمایت پروردگار خواهد بود .
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #تاریخی
✅پرسش: آیا شیعیان معاصر با امام حسن عسکری(ع) از وجود فرزند پسری برای ایشان بیاطلاع بودند؟
✍️پاسخ: هر چند که به دلائل امنیتی و علل دیگر، شیعیان بسیاری از وجود فرزند پسری برای امام حسن عسکری(ع) - حتی بعد از وفات حضرتشان - مطلع نبودند، اما آنحضرت با تدابیر حکیمانهای این موضوع را به اطلاع بزرگانی از شیعیان رساند و در برخی موارد، فرزندشان امام مهدی(عج) را نیز به آنان نشان دادند تا بعدها این خبر در میان شیعیان مطرح شده و حقیقت برایشان آشکار شود. نتیجه این اقدام نیز این بود که در همان سالهای ابتدایی بعد از رحلت امام یازدهم، جز اندکی از شیعیان، تمام آنها وجود چنین فرزندی را به عنوان امام دوازدهم پذیرفتند.
از بین کسانی که شاهد بر وجود حضرت مهدی(ع) بودهاند، میتوان به افرادی مانند حکیمه خاتون، حسن بن حسین علوی، حسن بن منذر معاویه بن حکیم، علی بن بلال، احمد بن هلال، احمد بن اسحاق، و علی بن ابراهیم مهزیار اشاره کرد که تمامشان کوشیدند تا گزارشهای مرتبط با ولادت حضرتشان را به اطلاع عموم شیعیان برسانند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
◼️🔘◼️🔘◼️
شهادت مظلومانه یازدهمین پیشوای شیعیان جهان ؛ حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به پیشگاه فرزند غائبشان؛ امام عصر؛حضرت مهدی صاحب الزمان عجل الله تعالی ظهوره و شیعیان آن امام همام تسلیت عرض می کنیم.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢#مهدویت
☑️ پرسش: آیا امام حسن عسکری (ع) بجز حضرت مهدی (عج) ، فرزند دیگری داشتهاند؟
✍️ پاسخ : منابع تاریخی و روایی تصریح دارند که امام حسن عسکری (ع) فقط یک فرزند داشته، نامش حضرت مهدی و امام زمان(عج) است.
🔹شیخ مفید در این باره می نویسد: امام پس از حضرت ابو محمد، فرزندش امام زمان (ع) است که نام و کنیهاش مساوى با نام و کنیه رسول خدا (ص) بوده، پدرش حضرت ابو محمد به غیر از او در باطن و ظاهر فرزندى نداشته است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
# تاریخی
✅پرسش:آیا شیعیان برای به امامت رسیدن امامی، جشن می گرفته اند؟
✍️پاسخ: دو نوع شادمانی برای به امامت رسیدن امام داریم. یک نوع وقتی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام معرفی می کند. برای این امر، مراسم داشتیم و امامان هم بر آن و بزرگداشت آن تأکید کرده اند؛ البته جشنی متناسب با عرف زمانة خودش؛ یعنی وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام در غدیر مطرح می کنند که یک حالت عمومی دارد، این همراه خودش، جشن دارد؛ تا چند روز افراد به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند؛ حتی بعد از این واقعه هم، وقتی کسی خبردار می شد به آن حضرت تبریک می گفت؛ چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده بودند که حاضران به غایبان بگویند. حاجیانی که به مناطق خودشان برمی گشتند و این خبر مهم را به منطقة خودشان می رساندند، عده ای که تازه خبردار می شدند باز هم به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند.
🔸جشن گرفتن در این روز در سیرة علما هم بود است. با اینکه عید قربان و عید فطر از عیدهای اسلامی است؛ اما علاوه بر این دو عید، عید غدیر را بسیار گرامی می داشتند.
🔹اما نوع دوم، آغاز امامت، بعد از شهادت امام قبلی است. سیرة اهل بیت علیهم السلام در این مورد چگونه بوده است؟ اول اینکه طبیعی است که ایشان به مناسبت شهادت امام قبلی، محزون بوده اند. شیعیان نزد امام جدید می آمدند و ابتدا شهادت امام قبلی را تسلیت می گفتند و سپس با امام جدید بیعت می کردند. امام علیه السلام با تعابیر مختلف به اینها می گفتند خوشحال باشید که با ما هستید و شیعیان هم خوشحال بودند که گمراه نشده اند و امام بعدی را شناخته اند .
🔸البته اهل بیت علیهم السلام در یک فضای حزنی زندگی می کردند و می فرمودند بنی امیه برای ما عید نگذاشتند؛ بنابراین سیرة آنها بیشتر به تسلیت و حزن متمایل بوده است.
🔹در تقویم های ایران قدیم، این روز به نام تاجگذاری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مطرح بوده است؛ ولی پس از انقلاب اسلامی، تعبیر تاجگذاری تغییر کرد. این سخن صحیح نیست که کسی بگوید ما در بین علما، کسی را نداشتیم که به نهم ربیع اهتمام بورزد!
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
آغاز امامت و ولایت امام زمان مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🌐📝🌐📝🌐
# تاریخی
✅پرسش: عیدالزهرا سنت یا بدعت ..؟ حکم برپایی جشن نهم ربیع و روایت رفع القلم به چه نحوی است؟
✍️پاسخ: نهم ربیع به غلط نزد توده مردم به عیدالزهرا یا عمرکشان یا روز قتل خلیفه دوم مشهور شده است. طبق منابع تاریخی در این روز قتل، عمرسعد به قتل رسیده است اما همنامی او با خلیفه دوم سبب شده تا این روز به عنوان روز عمرکشون معروف شود. از دیگر دلایل این اشتباه، روایتی است که در فضیلت روز نهم ربیع، آمده است و فضائل بیشماری را برای این روز ذکر کرده است. اما این روایت از لحاظ سند و محتوا مخدوش و غیرقابل اعتماد است. مراجع تقلید به بیاساس بودن این روایت و اهمیت وحدت امت اسلامی و پرهیز از تفرقه و توهین به مقدسات اهل سنت تأکید کردهاند.
🔸در خصوص حکم برپایی جشن نهم ربیع و روایت رفع القلم ، آیتالله خامنهای (حفظه الله تعالی) میفرمایند : هرگونه گفتار یا کردار و رفتارى که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعاً حرام اکید است. همچنین سئوالی در این خصوص از حضرت آيت الله مکارم (حفظهالله تعالی) پرسیده شده : در مجالسي که بعضي امروزه مي گيرند و حرکات و الفاظ خلاف شرعي مثل رقص انجام مي دهند و وقتي به آن ها گفته مي شود به حديث "رفع القلم " استناد داده مي شود که در سه روز از سال قلم و نوشتن از خلق برداشته شده است و خطاها نوشته نمي شود :
🔹«وَ أَمَرْتُ الْكِرَامَ الْكَاتِبِينَ أَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ كُلِّهِمْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَ لَا أَكْتُبُ عَلَيْهِمْ شَيْئاً مِنْ خَطَايَاهُمْ كَرَامَةً لَكَ وَلِوَصِيک ».
🔸ايشان در جواب فرمودند: اين احاديث از جهت سند معتبر نيست و مضافا به اين که مخالف با کتاب خدا يعني قرآن مجيد است و ساحت ائمه معصومين به ارتکاب معاصي در مثل اين ايام و غير اين ايام به دور است! حتي فرضا بگوييم اين حديث از جهت سند هم صحيح باشد، شامل خطا و سهويات مي شود که خداوند اينها را مي بخشد نه گناهاني را که انسان به عمد مرتکب آن شود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅پرسش: ممکنه ویژگی های یک همسر خوب را بیان بفرمایید ؟
✍️پاسخ: ازدواج موفق نیاز به مراحلی دارد که به آن سه کلیدطلایی می گویند:
1️⃣ اقدام به موقع (آمادگی قبل از ازدواج وجود داشته باشد)
2️⃣ انتخاب مناسب (فرآیند عقلانی - عاطفی که با شناخت شباهت ها و تفاوت ها شروع می شود و به مسئولیت پذیری ختم می شود)
3️⃣ارتباطی صحیح (رابطه ای که آغاز می شود همیشه نیاز به مراقبت دارد)
شما در مرحله اول لازم است به شناخت درستی از خود برسید و ویژگی های مختلف ؛ جسمی؛ جنسی؛ عاطفی؛ اجتماعی و ... خود را بیابید و ارزش های زندگیتان را پیدا کنید و بعد ، همراه زندگی را بر اساس این معیارهایی که دارید به تناسب خودتان انتخاب نمایید. یعنی ایده آلگرایی را رها کرده و با تناسب خودتان؛ فرد مورد نظر را انتخاب کنید.
اما چند ویژگی کلی برای همسر مناسب وجود دارد:
🔸ویژگی های اخلاقی مثل صداقت؛ تعهد؛ قناعت ، خوش اخلاقی و حجب و حیا برای خانم است که اینها نیاز است با تحقیق و بررسی فراوان؛ از همسایه ها و دوستان و همکاران و .. به دست بیاید و بعد از آشنایی و مراسم خواستگاری هم باید روی این مسائل تمرکز بیشتری کردچراکه جزء مسائل اساسی در خوشبختی زندگی هستند.
🔹تناسب وضعیت مالی و فرهنگی و مذهبی دو خانواده هم بی اهمیت نیست و می تواند در اختلافات خانوادگی موثر باشد.
🔸تناسب سنی و ظاهر هم تا حدودی اهمیت دارد بخصوص برای فردی که به ظاهر بسیار اهمیت می دهد.
اما آنچه ضرورت دارد این است که در انتخاب؛ جزئینگر باشید و با صبر و بردباری و تحقیق فراوان؛ فرد مورد نظر را انتخاب نمایید. برای مثال؛ معیار مذهبی بودن؛ در حال حاضر؛ مصداقهای متفاوتی پیدا کرده است یا مثلا مصداق قناعت کردن در خانواده ها متفاوت است و همه اینها لازم است روشن و شفاف گردد . خوب است زمانی که فرد مناسب را انتخاب کردید برای شناخت بیشتر یکدیگر به یک #مشاور ازدواج مراجعه نمایید.
🔹🔅سالروز ازدواج ملکوتی حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها و آقا رسول الله صلی الله علیه وآله را که شجره طیبه ای را ثمر داد، تبریک می گوییم.🔅🔹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚✨📚✨📚
💢 #حدیث
✅پرسش: در حدیثی میفرماید کسی که گناهکاری را به علت گناه مرتکب شده، مورد عتاب و سرزنش قرار دهد، نمیمیرد تا اینکه خود به این گناه دچار شود. معنی و مفهوم حدیث فوق چی هست؟ آیا نباید اشخاص را متوجه گناه و اعمال بدشان بنمائیم. پس در این وسط نقش امر به معروف و نهی از منکر کجاست؟
✍️پاسخ: متن روایت مورد نظر این چنین است:
امام صادق علیهالسلام فرمودند: کسی که مؤمنی را برای گناهی سرزنش کند، نمیرد تا خودش آن گناه را مرتکب شود.
درباره این روایت باید به این نکته توجه شود که واژه «عیر» به معنای سرزنش کردن است و درواقع این روایت در حال بیان مقام مؤمن است که اگر مؤمنی از روی خطا گناهی کرد، دیگران حق ندارند او را سرزنش کنند و یا آبروی او را بریزند. پس معنا و مفهوم روایت روشن است. بر همین اساس میتوان بخش دوم سؤال را پاسخ داد که هدف در امر به معروف و نهی از منکر در مراحل ابتدایی که با تذکر زبانی و امثال آن است، خیرخواهی و نصیحت هست و لازم است که از فضای سرزنش، تمسخر و یا تحقیر دور باشد.
بنابراین روایت میفرماید که اگر خواستید به یک مؤمن بابت گناهی که کرده، تذکر دهید، حق ندارید او را سرزنش و تحقیر کنید بلکه با زبان نصیحت و خیرخواهی باشد. در این صورت، روایت، مانعی از انجام واجب «امر به معروف و نهی از منکر» نیست بلکه شیوه صحیح نهی از منکر را آموزش دهد.
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🕋🕌🕋🕌🕋
💢 #هفته_وحدت
فرا رسیدن ایام ولادت نبی اعظم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد ابن عبدالله (ص) و هفته وحدت را خدمت همه مسلمانان تبریک و تهنیت عرض مینمائیم.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢 #تاریخی
#اعتقادی
✅پرسش: نحوه نامگذاری "هفته وحدت"به چه صورتی محقق گردید؟
✍️پاسخ: آیت الله خامنه ای در کتاب "خون دلی که لعل شد" درباره چگونگی نامگذاری هفته وحدت می فرمایند: تقسیمبندی طایفهای در ایرانشهر، متاسفانه به جدایی مساجد سنی از مساجد شیعه منجر شده بود. اهل سنت مساجد کوچکی داشتند که هر کدام چند نفر نمازگزار داشت، و شیعیان، یک مسجد داشتند که تمام سال تعطیل بود!
🔸پیشنهاد احیای مسجد را که دادم، بسیار تاییدم کردند. نماز و سخنرانی کوتاه بعدش، از بلندگو پخش میشد و این کار، نقش مهمی در احیای روحیه شیعه منطقه داشت؛ همانطور که اثر مثبتی بر مومنین اهل سنت داشت، وقتی التزام ما به نماز، قرائت فصیح، و تنوع سورههای قرآنی در قرائت را میدیدند.
🔹به تدریج، روابط، بین ما و علمای اهل سنت عمیق شد. به برنامهای عملی، برای زدودن موانع روانی بین شیعه و سنی فکر کردم. باب گفتگو را با یکی از علمای اهل سنت باز کردم. به او گفتم:"مسئولیت اسلامی بر ما واجب میکند که به آینده اسلام و خطرهایی که آن را تهدید میکند و موانعی که مقابل آن میایستد، نگاه کنیم. و تمام مسلمانان، بدون در نظر گرفتن تعلق مذهبیشان، با این نگاه آیندهنگر، مسئولیتهای خطیری خواهند داشت؛ اما اگر به نبش گذشته و جستجو درکتابهای قدیمیها درباره مواضع اختلافی بپردازیم، این به هیچ چیز جز تشدید کینهها و هیجان احساسات منجر نمیشود، و در این، هیچ مصلحتی برای اسلام و مسلمین نیست."
🔸همچنین به او گفتم:"این حرف، به این معنی نیست که اتصالمان با گذشته را قطع کنیم، ماهیت فکری و اعتقادی ما با این گذشته مرتبط است؛ ولی همکاری ما باید بر اساس آینده و این نگاه آیندهنگر باشد."
🔹در چارچوب این تصور، طرح یک برنامه کوچک را ریختم: "برگزاری جشن مشترک بین اهل سنت و شیعه، در روزهای دوازدهم ربیع الاول، که تاریخ ولادت حضرت رسول به روایت اهل سنت است، تا هفدهم آن، که تاریخ مولود مبارک به روایت شیعه است، و بر آن توافق کردیم."
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢 #اعتقادی
✅پرسش: چرا خدا فرشته هارو آفرید مگر خودش قادر به انجام کارهایش نبوده ؟
✍️پاسخ: اصل آفرینش فرشتگان مانند دیگر موجودات، براساس فیض خداوند بوده است؛ یعنی از آن جا که خداوند دارای علم و قدرت بی نهایت در خلق عالَم می باشد، تمام پدیده هایی که امکان خلقت در مورد آنها بوده، از جانب خداوند آفریده شده اند. خداوند متعال، براى عطا کردن از ناحیه خودش، هیچ محدودیتى ندارد، و هر چیز که لایق عطا شدن باشد، عطا می کند. اما در مقابل هر جا که عطا نمی کند، به دلیل محدودیت پذیرنده است، و تقصیری و کاستی در عطا کننده وجود ندارد. فرشتگان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و از آن جا که قابلیت حیات و وجود را داشتند؛ خداوند این نعمت را به آنها داد. علاوه بر این باید توجه داشت؛ خداوند، این جهان و موجودات آن را نیکو آفرید.
🔸همچنین خداوند نظام هستی را براساس قانون علت و معلول و رعایت ترتیب میان سلسله علل، خلق نموده است. امام صادق(ع) در این زمینه فرموده اند: «خداوند اشیاء و حوادث را تنها از طریق سبب هایشان جاری می کند». براساس حکمت الهی و اراده و خواست خداوند، ربط بین نظام عالم با خداوند - در حالی که خداوند عاری از هرگونه ویژگی عالم ماده است- با واسطه ها انجام می شود. این واسطه در بسیاری مواقع فرشتگان هستند.
🔹سنت الهی بر این است که به وسیله واسطه هایی؛ نظیر فرشتگان، فیوضات پروردگار را به عالم ماده برساند و در عالم ماده هم واسطه های زیادی در رسیدن آنها به دست ما وجود دارد. در همین رابطه جایگاه وجود فرشتگان در نظام آفرینش تعریف می شود. با تمام آنچه گفته شد؛ ممکن است علت اصلی خلقت فرشتگان چیز دیگری باشد که بر ما پوشیده است. همچنین می توان احتمال داد که عبادت فرشتگان، یک عبادت محض نیست بلکه برای کل عالم امکان و نیز عالم ماده، ثمراتی دارد. به بیان دیگر؛ عبادت آنها سوای بحث تکلیف داشتن یا نداشتن ایشان؛ اثراتی را بر همه مخلوقات و جهان هستی دارد و همین امر می تواند از علت های خلقت آنان باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢 #اعتقادی
✅پرسش: چرا شراب در این دنیا حرام است ولی در آخرت حرام نیست؟
✍️پاسخ: اولا در بهشت ( که حتما منظور شما از آخرت بوده) مثل دنیا بساط تکلیف و حلال و حرام وجود ندارد. در دنیاست که انسان در معرض امتحان است و بعضی چیزها بر او ممنوع شده تا با خودداری از آنها و همچنین انجام آنچه بر وی واجب است، مسیر هدایت و کمال را طی کند. بهشت مقصد است و وقتی به آنجا رسیدیم، دیگر نیازی به تکلیف و باید ونباید نیست.
🔸دوما، آنچه در بهشت است با آنچه در دنیا است بسیار بسیار متفاوت است. اگر از کلمه ی شراب استفاده شده به این معنی نیست که همین شراب دنیایی در آنجاست. بلکه نوشیدنی هایی پاک و گوارا و با لذت و شیرینی غیر قابل قیاس با دنیا و همچنین بدون ذره ای از مشکلات نوشیدنی های دنیاست. مثلا در این جا اگر شربت بسیار شیرینی هم بنوشیم، بعد از چند لیوان دچار دل درد خواهیم شد. ولی در بهشت این چنین نیست. همراه با نعمتهای آنجا هیچ مشکل و دردسری وجود ندارد. همه چیز در بهشت پاک و زیبا و عالی است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢 #هفته_وحدت
#اعتقادی
✅پرسش: آیا بین دو مذهب شیعه و سنی اختلافات بنیادی و اساسی وجود دارد ؟
✍️پاسخ: هرچند بعضی عوامل تاریخی اختلافاتی را بین امت اسلامی در صدر اسلام به وجود آورد، ولی اختلافات، غیربنیادی و در مقابل مشترکات، ناچیز است.
🔹حضرت امام خمینی (ره) در باره یگانگی فِرَق اسلامی فرموده است: ما پیوستگى خودمان را به اقلیتهاى مذهبى اعلام مىکنیم. ما برادرى خودمان را به برادران اهل سنت اعلام مىکنیم. دشمنان اسلامند که مىخواهند ما را با برادرهاى خودمان مختلف کنند. ایشان در جای دیگر فرموده است: در اسلام بین شیعه و سنى ابداً تفرقه نیست؛ بین شیعه و سنى نباید تفرقه باشد. باید وحدت کلمه را حفظ کنید. ائمه اطهار ما سفارش کردند به ما که بپیوندید با هم؛ و با هم اجتماعمان را حفظ کنیم.
🔸مقام معظم رهبری به عنوان پرچمدار اتحاد و انسجام دنیای اسلام در جمع مردم سنندج (22 اردیبهشت 1388) در این باره فرمود: «بدیهى است دو تا مذهب در برخى از اصول، دربرخى از فروع با هم اختلاف دارند؛ البته در بسیارى هم با هم اتحاد دارند. امااختلاف به معناى دشمنى نیست. فتاواى فقهاى شیعه در مواردى صد و هشتاد درجه با هم اختلاف دارد. فتاواى ائمه اهل سنت در مواردى بسیار با همدیگر اختلاف دارد.»
🔹 همچنین رهبری معظم ، در سخنرانی اول فروردین سال 1386 که سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» نامگذاری شده بود منظور از انسجام اسلامی را همراهی همه ملتهای مسلمان با هم دانست و فرمود: «... انسجام اسلامی، یعنی ملتهای مسلمان با هم همراه باشند، ملت ایران رابطه خود را با ملتهای اسلامی محکمتر کند.»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: آیا برای وضو گرفتن بهتر است از آب سرد استفاده نمود؟
✍️پاسخ: از برخی روایات چنین برداشت میشود که وضو با آب سرد بهتر از آب گرم است:
🔸 امام سجاد(ع) فرمود: «من فقط با آب سرد تطهیرمیکنم(وضو میگیرم)».
🔹 روایتی از امام هادی(ع) نقل شده است که بر اساس برخی فرازهای آن، حضرتشان به خادمش(کافور) فرمود که به جایی رفته و کاری را انجام دهد و سپس سطلی را برای ایشان آماده نماید تا برای نماز وضو بگیرد؛ اما وی دستور امام(ع) را فراموش کرد و از این جهت نگران بود که مورد سرزنش امام(ع) قرار گیرد، اما هنگامی که متوجه شد امام قصد تهجد را دارد، با اندکی هراس خدمت امام رسید. آنحضرت(ع) به وی فرمود: مگر نمیدانی که من همیشه با آب سرد وضو میگیرم. برای من آب را گرم کرده ای و در سطل ریخته ای. خادم گفت: که من این کار را انجام ندادهام! و مشخص شد که این خادم نبود که آب را برای امام گرم کرده بود، بلکه ظاهرا با نوعی کرامت، آب گرم در اختیار امام قرار گرفته بود و امام(ع) نیز از اینکه خداوند این امکان را برایش مهیا نمود که در آن شب سرد با آب گرم وضو بگیرد، خدا را شکر کرد».
🔸در این زمینه باید گفت؛ روایاتی که صریحاً توصیه به وضو با آب سرد کرده، ناظر به آن است که بهتر است همان آب در دسترس - با هر درجهای از حرارت که باشد - را برای وضو انتخاب کرده و آنرا با آفتاب، آتش و یا هر وسیله دیگری گرم نکرد؛ اما لازم نیست که آب را در یخچال گذاشت تا سردتر شود.
🔹 بر آنکه استفاده از آب گرم نیز ایرادی ندارد و همانگونه که در حدیث امام هادی(ع) آمده، آب گرم آماده شده هدیهای بزرگوارانه از جانب خدا بود که با وجود استحباب استفاده از آب سرد، خداوند در آن شب سرد، آب گرمی را در اختیار ایشان قرار داده بود و اینکه نباید از رخصتهایی که خداوند به انسانها داده به طور کامل چشمپوشی نماییم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🕋🕌🕋🕌🕋
💢 #هفته_وحدت
ولادت حضرت پیامبر اکرم (ص) و ولادت حضرت امام جعفر صادق(ع) ، را برتمام مسلمین جهان تبریک عرض می نمائیم.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚✨📚✨📚
💢 #تاریخی
#هفته_وحدت
✅پرسش: هنگام ولادت نبی اکرم(ص) چه حوادثی در دنیا اتفاق افتاد؟ آیا روایت بیانگر این اتفاقات را میتوان پذیرفت؟
✍️پاسخ: بر اساس گزارشهای تاریخی؛ اتفاقات خارق العادهای همزمان با تولد پیامبر اسلام(ص) رخ داده است. یکی از این گزارشها چنین است:
در شب میلاد پیامبر(ص) ایوان کسرى به لرزه درآمد و شکست برداشت و چهارده کنگره آن فرو ریخت، آتشکده فارس که هزار سال پیوسته روشن بود خاموش شد، دریاچه ساوه خشکید و مؤبد بزرگ در خواب دید که شتران تنومند همراه اسبهاى عربى از دجله گذشتند و در سرزمین ایران پراکنده شدند.
🔹این روایت هرچند از جهت حدیثشناسی، سند ضعیفی دارد، ولی باید گفت؛ اولاً: درباره برخی از گزارشات تاریخی نباید به دنبال سند صحیح بود، بویژه اگر با قرائن و شواهد دیگری همراه شوند مانند این روایت که نوعی تواتر معنوی در گزارشهای تاریخی، روایات و اشعار در مورد آن وجود دارد. ثانیاً: این حوادث، جزو «ارهاصات» و هشدارها است که به اذن الهی صورت میگیرد؛ یعنی حوادث شگفتی در آستانه میلاد پیامبران یا پس از آن و پیش از ادعای نبوت به وقوع میپیوندد که از نبوتِ آنان در آینده حکایت دارد، تا مردم با مشاهده آن امور، آماده شنیدن دعوت انبیا(ع) شوند.
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: چرا با وجود دوازده امام، ما را شیعه جعفری مینامند؟
✍️پاسخ: بیگمان تشیع همان حقیقت راستین اسلام ناب محمدی است که پیامبرش امت خود را به پیروی از علی(ع) و اهلبیت(ع) راهنمایی کرده تا آنان بتوانند از این در به شهر علم محمدی راه یابند.
🔹در زمان امام صادق(ع) شرایط بهتری برای ترویج علوم و معارف دینی فراهم شد و از این رو میبینیم که هفتاد در صد از روایات فقهی شیعه به نقل از آنحضرت بوده، همانگونه که مذاهب فقهی اهل سنت نیز در همین دوره پایهگذاری شده است. پس این دوره، دوره شکلگیری مذاهب فقهی اسلام نیز بوده است. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که بیشتر به امام صادق(ع) گفته میشود بیشتر ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی را شامل میشود که جز در مکتب اهلبیت(ع) قابل وصول نیست.
🔸بنابراین، اینگونه اصطلاحات، ناظر به شرایط تاریخی بوده و صرفاً جنبه توصیفی دارد، و تشیع به عنوان مکتب اهلبیت(ع) حقیقت راستین اسلام است و صرفاً مذهبی فقهی در عرض سایر مذاهب نیست. با اینحال؛ فقه متعالی شیعه به عنوان یکی از افتخارات تشیع در زمان امامت امام صادق(ع) در برابر سایر مذاهب فقهی اظهار شد، و از اینروی تبیین علم شریعت نیز بیشتر به آنحضرت اختصاص داشته است.
🔆هفده ربیع الاول، سالروز طلوع خورشید پرفروغ آسمان علم الهی و برگیرنده نقاب از چهره حقایق، امام جعفر صادق علیه السلام بر همه مسلمانان عالم مبارک باد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: بنده برای سلامتی یکی از اقوام نذر کرده بودم آش بپزم آیا میتوانم به جای اون پولش رو صدقه بدم؟
✍️پاسخ: اگر موقع نذر کردن به زبان گفتید نذر می کنم و یا صیغه نذر را خوانده باشید واجب است طبق نذرتان عمل کنید ولی اگر فقط نیت کردید می توانید به جای پختن آش صدقه بدهید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: پیامبر اسلام(ص) که سواد خواندن و نوشتن نداشت؛ چرا هنگام وفاتش قلم و کاغذ میخواهد که وصیتی بنویسد؟
✍️پاسخ: درست است که در یکی از آیات قرآن کریم، پیامبر اسلام(ص) به «امی بودن» توصیف شده است، اما در این زمینه باید به خاطر داشت:
🔸اولاً: یکی از معانی امی بودن حضرتشان آن است که ایشان خواندن و نوشتن را از کسی نیاموخته بود، نه آنکه خواندن و نوشتن را نمیدانست.چنانکه یکی از معانیاش آن است که حضرتشان ساکن امالقری(مکه) بودند. در همین راستا روایتی از امام جواد(ع) نقل شده مبنی بر اینکه پیامبر(ص) خواندن و نوشتن را میدانست، اما چون حضرتشان منسوب به مکه بود و چون مکه، امالقری نامیده میشد، از این جهت پیامبر(ص) را امی خواندهاند.
🔹ثانیاً: حتی با فرض آنکه پیامبر(ص) نوشتن نمیدانست، ممکن است قلم و دوات خواسته باشد تا به کاتبی بگوید که برایش بنویسد؛ این نیز متداول است که رهبر و رئیس یک مجموعه، کاری که به دستور او انجام میشود را نیز به خودش نسبت میدهد؛ مثلاً میگوید من برای شما فلان توصیه یا حکم را نوشتم، و مقصود این نیست که حتماً با دستان خود آنرا نگاشته باشد؛ بلکه همین که نگارش به دستور او صورت گرفته، میتواند توجیهی برای نسبتدادن آنچه نگاشته شده به خودش باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: آیا اموات به دعا و قرآن خواندن ما نیاز دارند ؟
✍️پاسخ: در خصوص اثبات استحباب قرائت قرآن ودعا برای اموات دو نوع دلیل می توان بیان کرد: نوع اول روایاتی که به صورت کلی بیان می کند به یاد اموات و گذشتگان باشید و آنها از کارهای نیک شما بهره می برند؛ و روشن است که قرائت قرآن یکی از کارهای نیک و پسندیده است. در این مورد روایاتی وجود دارد که به بعضی اشاره می شود:
🔸 1. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: «مردگانتان را که در قبرها آرمیده اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. آنها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعائی به آنها هدیه کنید.»
🔹 2. حضرت امام صادق (ع) می فرمایند:«مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او می شود شادمان می گردد، همان گونه که زنده بوسیله هدیه ای که به او می دهند، خوشحال می گردد.»دستۀ دوم روایاتی است که آثار قرائت قرآن برای اموات را بیان می کند؛ مانند این روایت: حضرت امام رضا (ع) فرمودند:«هر که قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه بخواند، خداوند او را با صاحب قبر می آمرزد.»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش: حبط عمل به چه معنی است ؟و چه گناهانی باعث حبط عمل می شوند؟
✍️پاسخ: حبط در لغت به معنای باطل شدن است : " أحْبَطَ عَمَلَه عمل او را حبط كرد ، باطل و بیاثر كرد " و در اصطلاح : از بین رفتن پاداش عمل نیك ، به دنبال گناهی كه در پی آن عمل ، انجام گرفته است ."
🔸حبط در قرآن نیز به همین معنی استعمال شدهاست . "لئِنْ أشْرَكْتَ لَیَحْبَطنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكوُنَنَّ مِنَ الْخاسِرینَ "
اگر شرك ورزی حتماً اعمالت باطل و تباه خواهد شد و مسلّماً از زیانكاران خواهی بود .
🔹"حبط اعمال" به معنى محو آثار و پاداش عمل به خاطر یکی از عوامل آن چون شرک است چرا که شرط قبولى اعمال اعتقاد به اصل توحید است و بدون آن هیچ عملى پذیرفته نیست .
🔸علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان ، واژه حبط را "عمل بی أجر" معنا كردهاند و در جایی دیگر به معنای " باطل شدن عمل واز تأثیر افتادن آن " به كار بردهاند.
🔹با استفاده از قرآن و روايات مي توان به برخي گناهان رسيد که حبط عمل کرده و حسنات را از بين مي برند: 1 ارتداد 2 - اغواگري 3 - انکار قيامت 4 - تکذيب آيات خدا 5 - جهادگريزي 6 - دشمني با پيامبر 7 - دنياطلبي 8 - دوستي با اهل کتاب 9 - ريا 10 - شرک 11 - کفر به خدا و دين و ارکان اسلام و ... 12 - ناخشنودي از رضوان خدا 13 - نفاق 14 - هتک حرمت پيامبر و اهل بيت 15-عجب 16-حسد 17- غیبت 18- ظلم به پدر و مادر 19- منت گذاشتن در هنگام کمک به دیگران و برخي گناهان ديگر که با بررسي بيشتر مي توان به آنها دست يافت.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: آیا صحبت کردن درباره خوبی های دیگران غیبت است؟
✍️پاسخ: صحبت کردن در مورد خوبی های دیگران غیبت نیست.غیبت افشای عیوب دیگران نزد کسانی است که خبر ندارند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: اهل بیت (علیهم السلام ) شامل چه کسانی میشوند؟
✍️پاسخ: مصداق اهل بیت پیامبر، به حضرت علی علیه السلام، فاطمه علیها السلام، حسن و حسین علیهما السلام اختصاص دارد.
🔹طبق روایات فراوانی که از طریق شیعه و سنی رسیده، پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله پس از نزول آیه تطهیر(احزاب/۳۳)، پارچه ای به دست گرفت و علی علیه السلام، فاطمه علیها السلام، حسن و حسین علیهما السلام را به زیر آن بُرد و سپس فرمود:
🔆 «اللَّهُمَّ هَؤُلاَءِ أَهْلُ بَیْتِی وَ عِتْرَتِی فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِیراً» در قرآن می فرماید: «اللّهُمَ! هؤُلاءِ اَهْلُ بَيْتى وَ عِتْرَتى فَاذْهِبْ عَنْهُمُ الرَّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهيراً»
🔸این قول را شماری از همسران پیامبر مانند: امّ سلمه، عایشه و زینب و جمع زیادی از صحابه مانند: سعدبن ابی وقاص، ابوسعید خدری، ابن عباس، علی بن ابی طالب، حسن بن علی، جعفر بن ابی طالب، جابر بن عبدالله، ...نقل کرده اند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش:آیا میشود هنگام وضو گرفتن راه رفت؟
✍️پاسخ: صرف راه رفتن در وضو، اشکالی ندارد و راه رفتن حد معینی ندارد، ولی نباید به نحوی عمل کرد که به موالات و پی در پی بودن وضو لطمه وارد کند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش: آیا تکرار بخشی از دعاها یا مصیبت خواندن در بین دعا توسط مداحان و ذاکرین اشکالی دارد؟
✍️پاسخ:
1⃣ فرازهای دعاها را چند بار تکرار کردن، اشکال ندارد و چهبسا درجاهایی که برای دعاکننده حالت تقربی ایجاد کند، خوب هم هست؛ حتی در عبادات توقیفی مثل نماز هم تکرار اذکار و آیات سوره حمد و سوره و گفتن ذکر در بین آیات حمد و سوره، اشکال ندارد و جایز است؛ اما نه به نیت جزئیت (یعنی تكرار را جزء دعا و سوره ندانیم).
2⃣هنگام خواندن دعاها در جمع، فرازهایی را ترجمه کردن و تلاوت کنندگان دعا را به مضمون دعا توجه دادن نیز اشکالی ندارد؛ زیرا دعا عبادت توقیفی نیست که موالات در اجزا لازم باشد و واقعشدن کلامی غیر از دعا در آن باعث بطلان گردد.
3⃣ به همان دلیل، شعر خواندن و ذکر مصیبت هم اشکالی ندارد، ولی بهتر است شعر یا مصیبت متناسب با فرازهای دعا باشد تا هماهنگی و انسجام دعا از بین نرود.
نکته دیگر اینکه تکرار فرازی از دعا غیر از اضافه کردن بخشی به دعا است. در روایتی آمده که امام صادق(ع) فرمود: گاهی گرفتار میشوید و هیچ یاور و راه نجاتی نمییابید. در این حال، دعای غریق را بخوانید و بگویید: «یا اللهُ یا رَحمانُ یا رَحیم، یا مُقَلِّبَ الْقلوبِ ثَبِّتْ قَلبی عَلی دینِك». راوی گوید من به دعا عبارت «و الابصار» را اضافه کردم. امام فرمود: درست است که خداوند متحول کننده قلبها و دیدهها هست (جملهای که اضافه کردهای، ازلحاظ معنا درست است)، اما دعا را آنگونه که تعلیم دادهایم بخوانید(و چیزی اضافه یا کم نکنید).
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی