eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
10.9هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
581 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️✍️▪️✍️▪️ 💢 ⭕️پرسش: با آن همه مصیبت ، چرا حضرت زینب کبری(س) فرمودند : " به غیر از زیبایی ندیدم .." ..!؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: معنای عبارت "أنا قتیل العبرات" چیست و آیا این جمله از امام حسین‌علیه‌السلام است؟ ✍️پاسخ: ""أنا قتیل العبرات"" یعنی من كشته اشك هایم. این سخن از امام حسین‌علیه‌السلام می‌باشد، و احادیث مختلفی از آن حضرت نقل شده، كه دارای این مضمون می‌باشد، چنانكه در حدیثی فرمود: ""أنا قتیل العبره لایذكرنی مؤمن الا بكی؛ من كشته اشكم، هیچ مؤمنی مرا یاد نمی‌كند، مگر آن كه اشك در چشمانش سرازیر می‌شود"". 🔹در واقع ""قتیل العبرات"" از لقب‌های حضرت سید الشهدا(ع) می‌باشد. این واژه در زیارت‌نامه‌های شهید كربلا بسیار آمده است، از جمله: ""و صلّ علی الحسین المظلوم، الشهید الرشید قتیل العبرات و أسیر الكربات"" 🔸در مورد زمان صدور جمله ""أنا قتیل العبرات"" مطلبی به دست نیاوردیم. 🔹از امام صادق(ع) نیز روایت شده، كه امام حسین(ع) فرموده است: ""أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَه لَا یذْكُرُنِی مُؤْمِنٌ إِلَّا بَكَی"" و ایشان در حدیث دیگر نقل می‌كند، كه امام حسین(ع) فرموده: ""أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَه قُتِلْتُ مَكْرُوباً"" •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️✍️▪️✍️▪️ 💢 ⭕️پرسش: بهتر نیست هزینه‌های عزاداری صرف نیازمندان شود ..!؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨ 💢 ✅پرسش: این روزها مدعیان زیادی برای امام زمان پیدا می‌شود. چطور وقتی امام زمان واقعی ظهور کردند ایشان را از مدعیان دروغین شناسایی کنیم؟ ✍️پاسخ: ظهور امام زمان(علیه السلام) نشانه‌های قطعی دارد، بصورتی ‌که کس دیگری نمی‌‌تواند این نشانه‌ها را داشته باشد؛ مانند صدای بلندی که طبق روایات صدای حضرت جبرئیل است در آسمان و زمین شنیده می‌شود و هیچ صدای دیگری مانند آن نیست، یا ظهور شخصی به نام نفس زکیه و کشته شدن او و یا خروج یمانی. 🔹در هر صورت کسانی که واقعا منتظر حضرت باشند و عمل خود را صالح کرده باشند و محبت اهل بیت را داشته باشند متوجه نشانه‌ها شده و گمراه نمی‌‌شوند. •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️✍️▪️✍️▪️ 💢 ⭕️پرسش: چرا امامی که شهید شده است ، را پیروز میدان می‌دانند ..!؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: در مقابل حسادت نسبت به مال و وسایل دیگران چه اقدامی باید انجام داد؟ ✍️پاسخ: برای درمان بیماری‌های جسمی و روحی، قدم نخست شناخت بیماری است . 🔹حسادت فقط مربوط به مادیات نیست؛ هر چیزی می‌تواند باعث ایجاد حسادت شود. گاهی انسان‌ها در انجام کار خیر و مقامات معنوی هم دل‌شان می‌خواهد از دیگران بهتر باشند و دیگران از آنها پایین تر! همین باعث حسادت می‌شود. 🔸روان‌شناسان می‌گویند عدم اعتماد به نفس افراد باعث به وجود آمدن حسادت می‌شود. بهترین راه برای اینکه حسادت را از خودتان دور کنید، این است که اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید. عزت نفس و اعتماد به نفس باعث می‌شود فرد در هر شرایطی خودش را ارزشمند بداند و به دیگران حسادت نکند. از تجربه‌های گذشته درس بگیرید. اگر در گذشته به کسی حسادت کرده‌اید، با دقت بیشتری به آثار منفی حسادت در زندگی‌تان توجه کنید. اجازه ندهید حسادت بر روابط شما با دیگران تاثیر منفی بگذارد. 🔹به این نکته فکر کنید که اگر افراد خانواده و دوستان شما هر چه بیشتر پیشرفت کنند و در زندگی‌شان موفق شوند، بهتر می‌توانند از شما حمایت کنند و اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرند؛ بنابراین به جای حسادت، به وجود آن‌ها افتخار کنید. 🔸برای نعمت‌هایی که دارید، شکرگذار باشید. حسادت وقتی به وجود می‌آید که شخص احساس کند آنچه دارد، کمتر از آن چیزی است که باید داشته باشد. بنابراین قانع و راضی بودن به آنچه که دارید، می‌تواند شما را از این احساس ناخوشایند دور کند. 🔹شخصیت‌تان را رشد دهید. به نقاط مثبت شخصیت‌تان فکر کنید. قدر خودتان را بدانید و ارزش وجود‌تان را درک کنید. فراموش نکنید شأن شما بالاتر از این است که به دیگران حسادت کنید و با این کار به خودتان آسیب برسانید. 🔸خودتان را با دیگران مقایسه نکنید؛ اگر قرار باشد شرایط خود را با دیگری که از ما بالاتر است، مقایسه کنیم و حسرت خوردن و حسادت ورزیدن در این باره را روا بدانیم، باید کار و زندگی را تعطیل کنیم و بنشینیم صبح تا شب غصه بخوریم و بدگویی کنیم. 🔹بر ضد حسادت رفتار کنید؛ مثلاً اگر دل‌تان می‌خواهد از کسی بدگویی کنید، زبان‌تان را کنترل نمایید و به مدح و ستایش او بپردازید. اگر می‌خواهید به کسی زیانی برسانید، از این قصد منصرف شوید. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرموده‌اند: «إذا حسدتَ فلا تبغ»؛ هنگامی که رشک بردی، در پی آن مرو. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
مرکز ملی پاسخگوئی به سؤالات دینی منتشر کرد: 🔰نرم افزار مصباح الهدی 📝180 سؤال پیرامون ماه محرم ◼️نرم افزار مصباح الهدی را از لینک زیر دانلود کنید: 💠 نرم افزار مصباح الهدی مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️✍️▪️✍️▪️ 💢 ⭕️پرسش: آیا گریستن بر امام حسین (ع) برای نجات کافی است ..!؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: گناهان کبیره کدام گناهان‌اند ..!؟ ✍️پاسخ: گناه به معنی خلاف است، در اسلام هر کاری که بر خلاف فرمان خدا باشد، گناه است. مخالفت امر خدا، هر اندازه کوچک باشد، چون در پیشگاه عظمت الهی واقع می‌شود، بزرگ است. صغیر شمردن شدن آن‌ها نسبت به گناهان دیگری است که کبیره دانسته شده‌اند. از این منظر که گناه نافرمانی حق تعالی است، نمی‌‌توان هیچ گناهی را کوچک شمرد، چه این که کوچک شمردن گناه، از گناهان کبیره است (که در صورت عدم توبه) بخشیده نمی‌شود. 🔸از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده: «به کوچکی گناه منگرید، بلکه به بزرگی کسی بنگرید که نسبت به او گستاخی کرده اید». 🔹علمای اسلام با استفاده از آیات و روایات، گناهان را در مقایسه با خود آن‌ها و آثار و نتایج آن، به دو دسته صغیره و کبیره تقسیم کرده‌اند. 🔸آنان امور زیر را به عنوان ملاک گناه کبیره ذکر کرده‌اند: الف) هر گناهی که در قرآن بر آن وعده عذاب داده شده است. ب) هر گناهی که در اسلام برای آن «حدّ» تعیین شده است، مثل شرابخواری، زنا و... پ) هر گناهی که بیانگر بی‌اعتنایی و بی‌حرمتی به دین و مقدّسات دینی است. ت) هر گناهی که از طرف شرع مقدّس، با شدت و تهدید از آن نهی شده باشد. ث) هر گناهی که در قرآن یا سنّت پیامبر اکرم و ائمه اطهار (علیهم السلام) به کبیره بودن آن تصریح شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش:آیا تقلید واجب است؟ آیا انجام اعمال دینی بدون تقلید، باطل است؟ ✍️پاسخ: انسان مکلّف، برای آگاهی و انجام احکام و دستورات دینی، سه راه دارد: 1️⃣مجتهد باشد؛ یعنى بتواند احکام الهى را از روى ادله(قرآن، حدیث، اجماع و عقل) به دست آورد و به نظر خود عمل ‌کند. 2️⃣به احتیاط، عمل کند؛ یعنى در اعمالش به گونه‌ای رفتار نماید که یقین کند تکلیفش را انجام داده است؛ مثلًا اگر بعضى از مجتهدین کارى را حرام و بعضى مباح می‌دانند، آن‌را ترک کند، و یا اگر بعضى آن‌را مستحبّ و بعضى واجب مى‌دانند آن‌را حتماً انجام دهد. البته این‌راه، مشکل است و احتیاج به اطّلاعات نسبتاً وسیعى از مسائل فقهى دارد. 3️⃣از یک مجتهد تقلید کند، همان‌گونه که مردم در تمام امورى که تخصّص ندارند به متخصصان آن فن مراجعه نموده و به دستور آنها عمل می‌‌نمایند. 🔹بنابر این، مکلفى که مجتهد یا محتاط نیست، واجب است راه سوم را برگزیدند و برای عمل به وظیفه‌ی شرعی خود طبق نظر یکی از مراجع تقلید عمل نماید. در غیر این صورت، چنانچه اعمالش را بدون تقلید انجام دهد، اعمال او باطل است؛ یعنى نمى‌تواند به آنها اکتفا کند. 🔸البته، اگر مکلّف مدتى اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد [و یا از فردی تقلید نماید که شایستگی تقلید را نداشت]، سپس از مجتهدى تقلید نماید، در صورتى که اعمال گذشته‌‌اش مطابق نظر آن مجتهد باشد، اعمالش صحیح است و الّا باطل خواهد بود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: آیا نماز شرط قبولی اعمال است؟ ✍️پاسخ: رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در روایتی فرمودند: «الصَّلاةُ عَمودُ الدِّینِ... فَإنْ قُبِلَتْ قُبِلَ ما سواها و إنْ رُدَّت رُدَّ ما سِواها»(۱)؛ نماز پایه دین است كه اگر مقبول درگاه الهی قرار گیرد سایر حسنات و اعمال انسان نیز پذیرفته است و اگر مقبول واقع نشود همه حسنات و اعمال دیگر مردود است. 🔹كسی كه نماز نمی‌خواند یا نمازش بی‌روح است و نشان بندگی نیست كه قبول شود، اعمال دیگرش هم روح ندارد و مقبول واقع نمی‌شود. بله ممكن است كارهای او برای بسیاری از افراد جامعه مفید و سودمند باشد ولی او آنها را به قصد جلب رضای خدا انجام نداده تا خدا به او پاداش دهد. 🔸پس نماز، نماد عبودیت و بندگی است و اگر این نماد مقبول باشد و رنگ عبودیت در اعمال دیگر او وجود داشته باشد، آنها هم پذیرفته می‌شوند ولی اگر این نماد حقیقت نداشته باشد، نشانگر این است كه دیگر اعمالش هم رنگی از عبودیت و خدایی بودن نداشته و تمایل و رضایت خودش مطرح بوده و او تصور و گمان كار خدایی داشته است. هدف از آفرینش انسان نیز همین عبودیت و بندگی است و کسی که این هدف را فراموش کند سایر کارهایش رنگ می‎بازد. 🔹مطلب دیگر این كه نماز به عنوان یك واجب كلی مورد نظر است نه تك تك نماز‌ها، اگر نماز فردی قبول نشود، دیگر كارهایش قبول نمی‌شود و اگر نمازش قبول شود، كارهای دیگرش هم قبول می‌شود. 🔸بنابراین ممكن است كسی هیچ وقت نمازش را ترك نكرده باشد، ولی نمازش ارزش قبول شدن نداشته باشد و كس دیگری گاهی در اثر كسالت یا تنبلی برای چند روزی نماز نخوانده باشد، ولی نمازهایش رنگ نماز داشته و ارزشمند و مقبول باشد و از آن چند روز هم توبه كرده باشد و قضایشان را بجا آورد، كه این نمازش قبول می‌شود. 🔹مسئله این است که کمال اعمال ما زمانی است که در کنار نماز باشد و نماز سیم اتصال به پروردگار است که باعث می‌شود که دیگر اعمال ما نیز کامل شوند. بنابراین کسی که نماز نمی‌‌خواند خود را از چنین ارتباطی محروم می‌کند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🏴✍️🏴✍️🏴 💢 ⭕️پرسش:چه شخص یا اشخاصی بدن مطهر امام حسین(ع) را دفن نمودند؟ آیا امام سجاد(ع) كه در زندان كوفه بسر می بردند در تدفین حاضر شدند؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
◾️📝◾️📝◾️📝 💢 ✅پرسش : دعای یا قدیم الاحسان بحق الحسین به چه معناست؟ ✍️پاسخ: تعبیر «قدیم الإحسان»، از اوصاف الهی و خطاب به خداوند است؛ یعنی ای کسی که از قدیم و از ازل (یعنی همیشه و دائمی) نسبت به بندگانت احسان داشته ای. 🔹عبارت «بحق الحسین» نوعی واسطه قرار دادن مقام و منزلت امام حسین (علیه‌السلام) است. 🔸در واقع در این عبارت «یا قدیم الإحسان بحق الحسین»، دعا کننده، خداوند متعال را به حق و به جایگاه امام حسین (علیه‌السلام) قسم می‌دهد تا به او عنایت فرموده و دعایش را مستجاب فرماید و نوعی توسل به امام حسین (علیه‌السلام) در درگاه الهی است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨ 💢 ✅پرسش: وجود امام چه ضرورتی دارد؟ و اینکه آیا آثار امام ظاهر در امام غائب نیز وجود دارد یا خیر؟ ✍️پاسخ:بر اساس روایات، حجت خداوند همیشه در عالم بوده است و عالم بدون وجود حجّت باقی نمی‌ماند.تمامی مخلوقات هم برای وجودشان و هم امر هدایتشان محتاج و نیازمند به وجود حجّت خداوند هستند. حضرت علی(علیه السلام) می‌فرمایند: «البته زمین از حجت خدا تهی نخواهد ماند، چه او آشکار باشد و شناخته شده و چه (بنابر حکمت‌ها) نهان و مخفی باشد. این چنین است که حجت‌ها و بینات الهی باید تداوم داشته و باطل نگردد.» 🔹 امّا سوال این است که غیبت امام و حجّت الهی می‌تواند فلسفه وجودی امام را تامین کند یا خیر؟ پاسخ این است که امام غائب تمامی آثار امام حاضر را دارد و تنها جنبه حضور ظاهری را دارا نیست. در روایات نیز به آثار وجود امام غائب اشاره شده است. به عنوان نمونه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در پاسخ این پرسش که آیا شیعه در زمان غیبت، از وجود قائم (علیه السلام) فایده‌‏اى مى‏ برد؟ فرمود: «بلى، سوگند به پروردگارى که مرا به پیامبرى بر انگیخت، در دوران غیبتش از او نفع مى‏ برند و از نور ولایتش بهره مى‏‌گیرند، همان گونه که از خورشید به هنگام قرار گرفتن در پشت ابرها استفاده مى‏ کنند». 🔸امام صادق(علیه السلام) فرمود:«از روزى که خداوند حضرت آدم (علیه السلام) را آفریده تا روز رستاخیز، زمین هیچگاه خالى از حجت نبوده و نخواهد بود، یا حجت ظاهر و آشکار و یا غایب و پنهان، و اگر حجت خدا نباشد، خدا ستایش نمى ‏شود. راوى پرسید: مردم چگونه از امام غایب و پنهان استفاده مى‏‌کنند؟ حضرت فرمود: آن چنان که از خورشید پشت ابر استفاده مى‏ کنند.» 🔹حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه) نیز در توقیعى روى این معنا تکیه کرده‌اند: «اما چگونگى استفاده مردم از من همچون استفاده آنهاست از خورشید، هنگامى که در پشت ابرها پنهان مى ‏شود.» 🔸نور خورشید پشت ابر، گرچه مستقیما به ما نمی‌رسد؛ امّا بسیارى از آثار آن مانند تولید گرما، رویش و رشد گیاهان، تولید انرژى لازم براى حرکت و حیات، به بار نشستن درختان، خندیدن شکوفه ‏ها و شکفتن گل ها، در زمان تابش نور مات خورشید از پشت ابرها نیز وجود دارد. اشعه معنوى وجود امام، هنگامى که در پشت ابرهاى غیبت پنهان است نیز داراى آثار گوناگونى است که با وجود متوقف شدن آثار رویت امام (علیه السلام) به صورت مستقیم، فلسفه وجودى او را آشکار مى‏‌سازد. •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: آیا این مطلب درست است که ، اگر اسم فرزند را «زینب» بگذاریم در زندگی زیاد مصیبت می‌بیند؟ ✍️پاسخ:اینکه گفته می‌شود اگر نام زینب روی فرزند بگذاریم مصیبت دیده می‌شود و...، حرف‌های خرافی و بی‌اساس است؛ همانطور که نام‌گذاری به «محمد» و «علی» باعث نمی‌شود فرزند پیامبر و امام شود. 🔹در خصوص نامگذاری به «زینب» روایتی نداریم؛ البته نیاز هم به روایت نیست زیرا در روایات به طور کلی توصیه شده‌ایم که بر روی فرزندانمان نام نیکو و بامعنا قرار دهیم. همه این روایات، شامل نام «زینب» هم می‌شود. 🔸 از نظر لغوی «زینب» به معنای درخت خوش منظر و معطر (خوش بو) آمده است، لذا برای خانم‌ها نامگذاری می‌شود. هم چنین «زینب» در اصل یعنی «زین أب» و به معنای زینت پدر است. 🔹ازطرفی این نام‌گذاری توسط جبرائیل (علیه‌السلام) و پیامبر (صلی الله علیه و آله) انجام شده و نامی است که حضرت علی (علیه‌السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) توسط پیامبر، روی فرزندشان نهاده‌اند و روشن است که اگر صرف نام‌گذاری قرار بود برای فرزند مصیبتی بیاورد خدا و رسولش چنین نامی انتخاب نمی‌کردند. •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️✍️▪️✍️▪️ 💢 ⭕️پرسش: چرا برای سلمان رشدی ، حق دفاع در دادگاه صالحه در نظر گرفته نشد ..!؟ و آیا حکم اعدام بدون محاکمه منصفانه است ..!؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔸 پاسخ به شبهات در مورد حکم اعدام سلمان رشدی 🔹با توجه به شبهات و سؤالات مطرح شده راجع به حکم اعدام سلمان رشدی و فتوای تاریخی حضرت امام خمینی ره، مرکز پاسخ های مکتوب و رسانه ای (شامل 10 کلیپ و 5 متن همراه با منبع) ارائه کرد. 🔸محتواهای مرتبط با این موضوع رو در آپارات، یوتیوپ و سایت پاسخگو دنبال کنید. pasokhgoo.ir/node/98759 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• aparat.com/pasokhgoo •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• youtube.com/channel/UCj828e0phtyjheEFVTfRuww •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سوالات دینی
🏴✍️🏴✍️🏴 💢 ⭕️پرسش: امام حسین (علیه‌السلام)، مسلم بن عقیل را به کوفه فرستادند تا ایشان را از همراهی کوفیان آگاه سازند. چرا حضرت وقتی در مسیر حرکت به سمت کوفه از به شهادت رسیدن مسلم اطلاع یافتند باز هم به مسیرشان ادامه دادند؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🌐📝🌐📝🌐📝 💢 ✅پرسش : آیا مختار ثقفی جهنمی است؟ اگر هست چرا؟ و اگر نیست پس چرا امام صادق(علیه‌السلام)گفته مختار چون محبت خلفا را در دل داشته جهنمی است ولی امام حسین(علیه‌السلام) شفاعت او را می‌کند؟ ✍️پاسخ: روایت مورد اشاره در سؤال این است: امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از پل صراط می‌گذرند و حضرت علی(علیه‌السلام) و امام حسن(علیه‌السلام) پشت سر ایشان و سپس امام حسین(علیه‌السلام) هنگامی که به وسط پل صراط می‌رسند، مختار (که در عذاب دوزخ است) ندا می‌دهد: یا اباعبدالله من خون خواه شما بودم؛ پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: ای حسین! جواب او را بده؛ سپس امام حسین(علیه‌السلام) همچون عقابی، مختار را از دوزخ نجات می‌دهند. و چه بسا اگر قلب مختار شکافته می‌شد، حب آن دو خلیفه در آن آشکار می‌شد.آیت الله خوئی، در کتاب خود این روایت را از لحاظ سندی ضعیف و فاقد اعتبار دانسته است. 🔹از جمله گزارشاتی که در مدح او نقل شده می‌توان به این موارد اشاره کرد: 🔸امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: «مختار را بد نگویید که او دشمن ما را کشت و انتقام خون ما را گرفت.»در جای دیگر حضرت به پسر مختار می‌فرماید: «خدا پدرت را بیامرزد، حق ما را از هر که بر او حق داشتیم گرفت.» و همچنین زمانی که سر عبیدالله بن زیاد را به مدینه نزد امام سجاد(علیه‌السلام) آوردند امام فرمودند: «هیچ کس از بنی هاشم نبود مگر اینکه به مختار درود فرستاد و در حق وی دعا کرد و نسبت به وی سخن نیک گفت.» 🔹ابن عباس نزد دشمنان مختار در وصف وی می‌گوید: «او کسی است که قاتلان ما را کشته، انتقام خون ما را گرفته، دل‌های ما را تسکین داده و پاداش چنین کسی از سوی ما این نیست که او را دشنام دهیم.» 🔸شرایط سیاسی و جو اختناق بعد از قیام امام حسین(علیه‌السلام) از طرف دستگاه خلافت بر علیه امام سجاد(علیه‌السلام) و اهل بیت بسیار شدید و خطرناک بوده و آن حضرت عملا نه در هیچ قیامی شرکت کردند و نه از هیچ قیامی حمایت کردند، با اینحال می‌توان گفت نهضت مختار با مشورت و اجازه امام صورت گرفت و در حقیقت آن حضرت از طریق محمد حنفیه رهبری آن را به عهده داشت. آیت الله خویی به این مطلب نیز اذعان کرده و فرموده است: «از بعضی روایات چنین برمی‌آید که نهضت مختار و حرکت او با اجازه خاص حضرت سجاد (علیه‌السلام) بوده است.» 🔹در نهایت باید گفت مختار ثقفی شخصیتی است که در تاریخ دشمنان متعددی داشته است. دشمنان وی عبارتند از زبیریان، امویان، اشراف کوفه و تبار قاتلین امام حسین(علیه‌السلام) که مختار انتقام شهادت امام حسین(علیه‌السلام) را از آنان گرفت. به نظر می‌رسد روایات مدح بر ذم رجحان و برتری دارد و دشمنان او برای بی‌اعتبار کردن وی این روایات را ساخته باشند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🏴✍️🏴✍️🏴 💢 ⭕️پرسش: آیا در ماجرای کربلا امام سجاد (ع) از امام حسین(ع) به عنوان پسر بزرگتر اجازه جنگ با یزیدیان نمود و امام حسین(ع) مخالفت کرد؟ ایشان به چه بیماری دچار شده بود؟ ◾️▪️ شهادت سیدالساجدین ،‌ امام علی‌ابن‌الحسین (علهیماالسلام) تسلیت باد.▪️◾️ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش:آیا اگر کمربند، جوراب یا انگشتر نمازگزار نجس باشد نمازش صحیح است؟ ✍️پاسخ:در شش صورت اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است: 1️⃣در جایى که به واسطۀ زخم یا جراحت یا دمل، لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد. 2️⃣ در جایى که خون موجود در لباس کمتر از درهم باشد (درهم تقریباً به اندازۀ یک بند انگشتِ اشاره است). البته این مسئله در غیر از خون حیض، استحاضه و نفاس است. 3️⃣هر گاه لباسهاى کوچک (مانند جوراب، کلاه، کمربند و...) او نجس باشد. 4️⃣ محمول متنجّس. [مثل دستمال متنجسی که در جیب نماز گزار باشد] 5️⃣لباس زنى که پرستار بچّه است. 6️⃣ در جایى که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🏴✍️🏴✍️🏴 💢 ⭕️پرسش:آیا مادر امام سجاد (علیه‌السلام)، یک ایرانی و شاهزاده است؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش:اگر خواب وضو را باطل می‌کند، وضو گرفتن قبل از خواب چه فایده‌ای دارد؟ ✍️پاسخ: اگر چه خواب در ظاهر وضو را باطل می‌کند و دیگر نمی‌توان با آن نماز خواند و ...، اما آثار معنوی باطنی آن همچنان ادامه خواهد یافت؛ زیرا خواب از ضروریات طبیعت انسان است و هر آنچه انسان در زمان هوشیاری و قدرت بدان اقدام می‌کند، هنگام ناهشیاری و ناتوانی نیز پاداش آن لحاظ خواهد شد؛ از این‌رو است که در مورد شخص روزه‌دار در ماه رمضان می‌فرماید: «... نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَة»؛ خواب روزه‌دار عبادت است، در حالی روزه‌دار هنگام خواب کاری در ارتباط با روزه انجام نمی‌دهد، اما از آن‌جا که شخص روزه‌دار در حال بیداری به عبادت مشغول است و دستورات الهی را اطاعت می‌کند، آن حالت در زمان خواب نیز برایش محاسبه می‌شود. 🔸یا بیماری که نمی‌تواند عباداتی را که در دوران سلامت بدن انجام می‌داد به جا آورد، خداوند پاداش زمان صحت را برای او لحاظ می‌کند: «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ(ع): عَنِ النَّبِیِّ(ص) فِی حَدِیثٍ قَالَ: إِذَا مَرِضَ الْمُؤْمِنُ، وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَکاً یَکْتُبُ لَهُ فِی سُقْمِهِ مَا کَانَ یَعْمَلُ مِنَ الْخَیْرِ فِی صِحَّتِهِ حَتَّى یَرْفَعَهُ اللَّهُ وَ یَقْبِضَه»؛‏ امام باقر(ع) می‌فرماید: انسان با ایمان، وقتی به بیماری دچار می‌شود، خداوند فرشته‌ای را بر او می‌گمارد تا هرآنچه را که در حال صحت و سلامتی انجام می‌داد، در حال بیماری نیز برایش محاسبه کند تا هنگامی که از دنیا برود. 🔹یا در روایت دیگر از امام کاظم(ع) آمده است: «إِذَا مَرِضَ الْمُؤْمِنُ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ... إِلَى صَاحِبِ الْیَمِینِ أَنِ اکْتُبْ لِعَبْدِی مَا کُنْتَ تَکْتُبُهُ فِی صِحَّتِهِ مِنَ الْحَسَنَاتِ»؛مؤمن وقتی بیمار می‌شود خداوند به فرشته سمت راستش دستور می‌دهد، همان‌طور که در زمان سلامت برایش حسنات را می‌نوشتی در زمان بیماری او نیز همان خوبی‌ها را برایش محاسبه کن. 🔸بنابر این، چون با وضو بودن ملازم طهارت روحی و معنوی است، انسان مؤمن قبل از خواب این طهارت را همراه دارد و با این طهارت روحی به بستر می‌رود و حتی اگر وضویش در ظاهر، باطل شود اما پاداش باوضو بودن برای او همچنان نگاشته خواهد شد. •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
❓✍️❓✍️❓ 💢 ⭕️پرسش: پدرم اهل پرداخت خمس نیست، استفاده از اموال ایشان برای ما اشکال دارد؟ آیا فرزندان ایشان، ضامن خمسِ اموال استفاده شده هستند؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• سؤال‌خود را در ‌پاسخگو مطرح نمایید •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨ 💢 ✅پرسش: داستان دجال چیست؟ ✍️پاسخ: بر اساس روایات اسلامی، به ویژه روایاتی که به طریق اهل سنّت از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده است، از فتنه‌ای سخن به میان آمده که به تعبیر روایات بزرگ‌ترین فتنه آخرالزّمان است و از آغاز آفرینش آدم (ع) تا روز قیامت فتنه‌ای مانند آن نیامده است. از این رویداد بزرگ و فتنه سهمگین، در روایات به «خروج دجّال» تعبیر شده است. با نگاهی اجمالی به مجموعه روایت‌هایی که در زمینه خروج دجّال و رویدادهای وابسته به آن نقل شده است، با موضوع‌ها و سرفصل‌های متعدّدی روبه‏ رو می‌شویم که بررسی کامل همه آنها نیازمند مجالی وسیع و گسترده است. در این مجال اندک، برخی از این موضوع‌ها و سرفصل‌ها را اشاره می‌کنیم: 1️⃣ حتمی بودن خروج دجّال 2️⃣ بزرگی فتنه دجّال 3️⃣ هشدار همه پیامبران درباره خروج دجال 4️⃣ ضرورت پناه بردن به خدا از شرّ دجّال 5️⃣ ویژگی‌های دجّال در پایان لازم است یادآور شویم که در منابع روایی شیعه برخلاف منابع اهل سنّت، کمتر به موضوع دجّال پرداخته شده است تا آنجا که در کتاب‌هایی مانند: الکافی،کلینی (ره)، کتاب الغیبه نعمانی (ره) و الإرشاد شیخ مفید (ره) که در آنها روایات فراوانی در مورد نشانه‌های ظهور نقل شده، حتی یک روایت هم درباره دجّال نیامده است و مجموع روایاتی که در کمال الدّین و تمام النّعمه شیخ صدوق (ره) و کتاب الغیبه شیخ طوسی (ره) در این ‏باره نقل شده است، به ده مورد هم نمی‌رسد. افزون بر این، بیشتر روایت‌هایی که از طریق اهل سنّت درباره دجّال و ویژگی‌های او نقل شده، گرفتار ضعف سند یا افسانه پردازی و بیان مطالب عجیب و غریب و دور از ذهن است.