eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
694 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰موقع خواب، به کدام طرف بخوابیم بهتر است؟ ✍️پاسخ: ✅عبد اللَّه بن احمد بن عامر طائى از امام رضا (علیه السلام) و او از پدرانش نقل مىکند (1)که حسین بن على (علیه السلام) فرمود: 📌 "على بن ابى طالب (علیه السلام) در مسجد کوفه بود که مردى از اهل شام به پا خاست و از او مسئلههایى پرسید، در میان سؤالهاى او یکى هم این بود که گفت: به من خبر بده که خوابیدن چند نوع است؟ 🍀حضرت فرمودند: خوابیدن بر چهار وجه است: 🌹 پیامبران بر پشت مىخوابیدند، چشمانشان نمىخوابید و در انتظار وحى خدا بودند 🌺 و مؤمن بر پهلوى راست و رو به قبله مىخوابد 🌼و پادشاهان و فرزندان آنها بر پهلوى چپ مىخوابند تا آنچه خوردهاند گوارا گردد 👈و شیطان و برادرانش و هر دیوانه و مریض به روى خود (به شکم) مىخوابند". 🌺 رو به قبله خوابیدن به عنوان یک عمل مستحب که در روایات مورد سفارش قرار گرفته است به گونه ایست که 👈 هنگام خوابیدن انسان بر پهلوی راست بخوابد و در این هنگام صورت و جلوی بدن انسان رو به قبله قرار گیرد (شبیه حالتی که انسان را در قبر قرار می دهند) (2) —------------------------------------------- 1. شیخ صدوق، الخصال، ج 1، ص 262،؛ شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا (ع) ، ج1، ص 510. 2. شيخ بهايي، مفتاح الفلاح، ص 281. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 🔰سوال: اگر کسی حق الناسی به گردنش باشد، یا گناه کبیره ای انجام داده باشد، صرف توبه کافیست؟ به جزتوبه بایدچکارکرد؟ ✍️پاسخ: ✅در مورد حق الناس غیر از توبه، باید جبران حق کنید. یعنی از کسی که حقی به گردنتان دارد، حلالیت بگیرید یا حقش را جبران کنید. حق الناس می تواند شرعی و مالی باشد و می تواند معنوی واخلاقی باشد. 🔹حق الناس اخلاقی جائی ست که حق معنوی از کسی را ضایع کرده باشید. مثلا آبروی ایشان با غیبت یا تهمت ضایع شده باشد، یا با رفتارتان او را رنجانده باشید و امثال اینها. در این مورداگر می توانید بدون اینکه به گناهتان اعتراف کنید حلالیت بطلبید، که بسیار خوبست. در غیر اینصورت برای جبران حقش، اعمال صالح انجام داده و به ایشان هدیه کنید. برایش دعا کرده و طلب خیر و استغفار کنید. 👈 سعی کنید هر عمل صالحی که انجام می دهید ایشان را هم در آن شریک کنید. با این کار چیزی از ثواب خود شما کم نمی شود و به همان اندازه به ایشان هم عطا می شود. با این کارها حقی که به گردن شما دارند، کم کم جبران شده و حق الناس برطرف می شود. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا عاشق فردي بودن ، بدون اينکه آن فرد بداند گناه دارد؟ ✍️پاسخ: ✅عشق به جنس مخالف تا هنگامي كه در حد احساس قلبي است و منجر به ابراز و روابط نامشروع نشده است، از نظر اسلام حرام نيست، اما با دو مشكل مواجه است: اولاً: اشتغال قلبي: آن هم در حد عشق و علاقه مفرط، باعث سرگرمي فكر و هزينه شدن بسياري از نيرو و سرمايه مادي و معنوي براي آن مي شود كه غالباً بي ثمر و حتي مخرب است. 🔹 همچنين ممكن است به صورت هاي مختلف مانند افت تحصيلي، پريشاني خيال و فكر و انجام گناه و از دست دادن سرمايه اصيل پاكدامني منجر شود. 🔹 بنابراين عشق و علاقه مندي شديد به يك شخص فكر و ذهن انسان را به خود مشغول مي كند. دوماً: با توجه به اين كه چنين عشقي برخاسته از طوفان غريزه جنسي است، به طور طبيعي و غالباً، پس از اظهار عشق، روابط ديگري شكل مي‌گيرد كه خارج از حدود شرع و قانون و هنجارهاي اجتماعي و... است. 🔹 متأسفانه چنين عشق و علاقه هاي از مسير معيّن، خارج مي‌گردد و مراحل بعدي قابل كنترل نيست. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
پاک شدن تمام گناهان مادر‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا حقیقت دارد که به دنیا آمدن فرزند تمام گناهان مادر بخشیده می شود؟ ✍️پاسخ: ✅ابتدا روایاتی که در این زمینه وارد شده است را نقل می کنیم: الصَّدُوقُ فِي الْهِدَايَةِ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: أَيُّمَا امْرَأَةٍ مُسْلِمَةٍ مَاتَتْ فِي نِفَاسِهَا لَمْ يُنْشَرْ لَهَا دِيوَانٌ يَوْمَ الْقِيَامَة؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کدام از زنان مسلمان در هنگام زایمان بمیرد، خداوند نامه عملش را در روز قیامت نخواهند گشود. همچنین درباره قصّه حضرت آدم و حوّاء علیهما السلام آمده است ... خداوند فرمود: اى حوّاء! هر زنى که به هنگام زایمانش بمیرد او را با شهیدان محشور مى‌کنم. اى حوّاء! هر زنى که درد زایمان او را بگیرد پاداش شهید برایش مى‌نویسم و اگر سالم بماند و زایمان کند گناهانش را برایش مى‌آمرزم گرچه به اندازه کف دریا و ریگ بیابان و برگ درختان باشد و اگر بمیرد شهید مى‌گردد و فرشته‌ها به هنگام قبض روحش نزد وى حاضر مى‌شوند و او را به بهشت بشارت مى‌دهند و در آخرت او را نزد شوهرش مى‌برند و هفتاد برابر برتر از حورالعین است. حوّاء گفت: آنچه داده‌اى مرا کافى است ...» (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۵، ص ۲۱۴) با این حال توجه بفرمایید که روایت اشاره می کند که «زن مسلمان»، و برای ما معلوم است که زن مسلمان، زنی است که نماز می خواند روزه می گیرد و اعمال عبادی را انجام می دهد و حقوق دیگران را هم رعایت می کند، حال اگر با وجود ممکن الخطا بودن انسان گناهی مرتکب شد، خداوند با این خانم که درد وضع حمل را تحمل می کند، این گونه رفتار می کند که نامه ی عمل او را در روز قیامت نمی گشاید؛ و الّا اگر گناه انجام دهد و حق مردم را رعایت نکند، مسلماً مورد مواخذه قرار می گیرد و نکته ی مهم دیگر این که این عمل نگشودن پرونده در قیامت انجام می گیرد، نه در عالم برزخ. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از ذکر
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 " زیباتر از یوسف" به مناسبت بانوی دو عالم، عزیزمان، ی زهرا سلام الله علیها و عرض در انتشار ، شما هم سهیم باشید. دریافت کلیپ با کیفیت های دیگر : https://www.aparat.com/v/vLmtK @zekreelahi
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰فاطمه به چه معناست؟ و چرا پیامبر این اسم را برای دخترشان انتخاب نمودند؟ ✍️پاسخ: ✅برخی از نام ها، همانند نام مقدس "فاطمه"؛ که خداوند آن را انتخاب نموده و به پیامبر(ص) الهام فرمود، باید با نام های دیگر متفاوت بوده و به نحوی، گوشه ای از ابعاد شخصیتی صاحب آن نام را در خود جای داده باشد. البته نیازی نیست که چنین نامی، منحصر در شخص مورد نظر بوده و سابقه قبلی نداشته و یا اینکه انتخاب آن برای دیگران ممنوع باشد. نام فاطمه(س) از ریشه "فطم" به معنای کنده شدن و جدا شدن می آید[۱]. حال چرا دختر پیامبر(ص) بدین اسم، نامیده شد؟ روایات مختلفی در بررسی این موضوع وارد شده است و با وجود اینکه هر کدام از آنها به یک جنبه از دلایل می پردازد، ولی با مروری در همه آنها، تعارضی در مفاد آنها نمی یابیم، بلکه هر کدام از این روایات، به نوعی مکمل روایات دیگر می باشند. بر همین اساس، تعدادی از این روایات را جهت اطلاع نقل می نماییم: الف: یونس بن ظبیان روایت می نماید که امام صادق(ع) از من پرسید: آیا میدانی که تفسیر فاطمه چیست؟ گفتم: مولای من! خودتان تفسیرش را بفرمایید. ایشان فرمودند: فاطمه(س) از هرگونه بدی و زشتی جدا شده بود (فطمت من الشر) و اگر مولی علی(ع) با او ازدواج نمی نمود، از ابتدای خلقت، هیچ شخص همتراز و صلاحیت داری برای ازدواج با او پیدا نمی شد.[۲] ب: امام رضا(ع) به نقل از پدرانشان از پیامبر اکرم(ص) روایت می نمایند که ایشان فرمودند: به این دلیل اسم دخترم را "فاطمه" انتخاب نمودم، چون خداوند او و دوستانش را از آتش جهنم جدا نموده است[۳]. ج: امام باقر(ع) می فرمایند: زمانی که فاطمه(س) پا به دنیا گذاشت، خداوند به فرشته ای وحی نمود تا نام فاطمه را در زبان پیامبر(ص) جاری نماید، سپس خداوند، خطاب به فاطمه(س) فرمود که من تو را با علم و دانش پرورش داده و از هرگونه پلیدی جدا نمودم[۴]. و ... در پایان، باید بدانیم که دختر گرامی پیامبر(ص) که طبق نقل تمام مسلمانان؛ چه شیعه و چه اهل سنت؛ پاره ای از تن ایشان بوده و آزار و اذیت ایشان، همانند آزار پیامبر(ص) می باشد[۵]، سزاوار انتخاب نام مناسبی بوده، تا گوشه ای از شخصیت و ابعاد معنوی این بانوی بزرگوار، با کمک این نام، به جهانیان معرفی شود. بر همین اساس، معتقدیم که خداوند، این نام مبارک را برای ایشان برگزیده است. پی نوشت: [۱] - ابن منظور، لسان العرب، ج ۱۲، ص ۴۵۴. [۲] - مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۰، باب ۲، روایت ۱، مؤسسة الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ ه ق. [۳] - همان، ج ۴۳، ص ۱۲، روایت ۴. [۴] - همان، ج ۴۳، ص ۱۳، روایت ۹. [۵] - صحیح بخاری ، ج ۴ ، ص ۲۱۹، دار الفکر، بیروت، ۱۴۰۱ ه ق. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
عصمت وعدم انجام خطا واشتباه توسط چهارده معصوم ‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰عصمت وعدم انجام خطا واشتباه توسط چهارده معصوم چگونه اثبات مي شود؟ ✍️پاسخ: ✅عصمت پیامبر و اهلبیت او از دو طریق عقل و نقل قابل اثبات است: الف- عقل 1- امام و پیشوای انسانها قائم مقام پیامبر است و وجود و استمرار پیام آسمانی برای است. او حافظ احکام الهی است و چنانچه معصوم نباشد و در حفظ احکام و ابلاغ آنها به مردم و ارشاد انسانها دچار خطا و نسیان گردد خودبخود نقض غرض از وجود امام شدهاست و امامت مفهوم خود را از دست میدهد و از این رو از لوازم امامت، عصمت است. 2- امام راهنما و الگوی انسانهاست. امام زمانی میتواند مورد اعتماد عموم باشد و قلبها را بخود متوجه سازد که در حال صدق محض باشد و عمل او با کلام و اعتقاداتش به طور کامل تطبیق کند و رفتارش شاهد صدق ایمان او باشد. البته دلایل عقلی فراوانی در باره عصمت در کتب کلامی ذکر شده است که شما می توانید به کتاب های زیر مراجعه نمایید:(آموزش عقائد آیت الله مصباح .محاضرات فی الالهیات آیت الله سبحانی.کشف المراد علامه حلی) ب- ادله نقلی عصمت امامان دوازده گانه از طریق نقل قطعى است. 1. آنان به حکم حدیثثقلین، عدل و همتاى قرآنند و لازمه همتایى، همگونى و همسانى است، از آنجا که قرآن، سخن حق است و سر سوزنى از واقع و درستى، منحرف نمى شود، همتاى آنها نیز باید چنین باشد، زیرا در غیر این صورت، همتاى قرآننخواهند بود. به دیگر سخن، از آنجا که پیامبر(صلی اله علیه وآله) قرآنو اهل بیت(علیهم السلام) را تا روز رستاخیز وسیله هدایت معرفى مى کند، تا زمانى که هر دو در کنار حوض کوثربه وى برسند، باید هر دو از خلاف و اشتباه مصون باشند، زیرا امکان ندارد افرادى که وسیله هدایت بشر تا روز رستاخیز هستند، خطا و اشتباهى مرتکب شوند. 2. آیهتطهیر که درباره اهل بیت(علیهم السَّلام) سخن مى گوید، یادآور مى شود که اراده تکوینى و قطعى خدابر این تعلق گرفته است که آنان را از هر نوع پلیدى پاک گرداند. اراده تطهیر و پاک گردانیدن اهل بیت(علیهم السَّلام) به دو معنا مى تواند تفسیر شود: 1. اراده تشریعى و قانونى، به این معنا که خداقانوناً مى خواهد آنان از پلیدى ها دور شوند. 2. اراده تکوینى، به این معنا که تطهیر و پاکى با وجود آنان درآمیخته و با جان و روان آنان عجین گشته است. اراده به معنى نخست اختصاص به اهل بیت(علیهم السَّلام) ندارد بلکه متعلق به همه انسان هاست، زیرا در مقام تشریع، خدامى خواهد همه انسان ها به راه راست بروند و از آن منحرف نشوند، در حالى که در این آیه، خطاب خاصّى در مورد اهل بیتپیامبر(صلی اله علیه وآله) وارد شده و فرموده است: «اِنّما یُریدُ اللّه لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجسَ اَهل البَیْتِ وَیُطَهِّرکُمْ تَطهیراً». طبعاً این اراده، اراده ویژه اى است، زیرا در غیر این صورت اراده گسترده خواهد بود که برهمگان تعلق گرفته است. از این جهت باید بگوییم که مقصود، اراده تکوینى و آفرینشى است که عوامل پاکى در وجود آنان تعبیه شده، ولى در عین حال قدرت انجام گناه را از آنان سلب نکرده است. مرحوم شیخ مفید، براى تشریح معنى عصمتو این که عصمت، قدرت انجام گناهرا از انسان سلب مى کند، با ذکر یک مثال چنین مى فرماید: انسانى در حال غرق شدن است، طنابى را به سوى او پرتاب مى کنند تا به آن چنگ بزند و دیگران او را از آب بیرون کشند. او در این حال بین نجات و غرق مخیر است، ولى فرد عاقل به آن چنگ مى زند و خود را از غرق شدن نجات مى دهد.(3) پی نوشت: (1). سوره فاطر، آیه 15. (2). گلشن راز، شیخ محمود شبسترى، ص 41، تحت عنوان تمثییل. (3).گردآوری از: راهنماى حقیقت، شیخ جعفر سبحانی، ص: 364-366. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا درست هست که مي گويند با طلسم و سحر ميشود تقدير را عوض کرد؟ ✍️پاسخ: ✅انسان موجود پيچيده‌ و ناشناخته اي است، مي‌تواند کارهاي خارق ‌العاده و غير طبيعي انجام دهد. اين قبيل کارها از ابعاد مادي و غير مادي وجود انسان سرچشمه مي‌گيرد. از جهت مادي انسان مي‌تواند با کمک ابزار مادي و با انجام برخي تمرينات، سرعت خود را در انجام برخي کارها افزايش دهد و يا نسبت به برخي پديده‌ها عادت کند که براي ديگران تعجب آور باشد. از جهت معنوي نيز انسان با به کارگيري نيروي‌هاي رواني و روحي کارهاي فوق العاده انجام مي دهد. يکي از اين امور خارق العاده طلسم است. مجمع البحرين در ذيل کلمه طلسم مي نويسد: «سه نظريه مشهور درباره واژه طلسم وجود دارد: 1. از دو لفظ طلٌ به معناي اثر و اسم ترکيب يافته است. 2. لفظي است يوناي به معناي گره غير قابل گشودن. 3. مقلوب کلمه مسلط است». [1] نويسنده «کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون» مي نويسد: «عبد العلي بيرجندي در شرح تذکره گويد: طلسم عبارت از خارقي است که مبدأ آن قواي فعٌاله (اثر گذار) آسماني آميخته با قوابل زميني منفعله (اثر پذير) است، تا بدان امور شگفت و غريب پديد آورند؛ زيرا براي حدوث کائنات عنصري که اسباب آنها قواي آسماني است، شرايط مخصوصي است و به اين شرايط استعداد قابل، کمال مي پذيرد و از اين رو کسي که احوال قابل و فاعل را بشناسد و بر جمع ميان آنها قادر باشد، مي تواند به ظهور آثار عجيب و شگفتي پي برد». [2] پس اولاً؛ در طلسم از طريق برخي ابزار و وسايل مادي، نيروهاي ماورائي جهت انجام کارها به خدمت گرفته مي‌شوند. ثانيا؛ طلسم کار ساده و راحتي نيست و از دست هر کسي برنمي آيد. بايد توجه داشت که از هر کسي که ادعاي دانستن اين امور را دارد، نبايد به راحتي پذيرفت؛ چون بسياري از سودجويان از اين راه براي خود منبع درآمد درست کرده و مردم را فريب مي دهند. ثالثاً؛ طلسم خرافه نيست و داراي اثر و واقعيت است. ابن سينا بر اين باور است که سبب سحر نفوس قوي هستند که بدون استفاده از ابزار مادي به وقوع مي پيوندد؛ ولي طلسم از ارتباط قواي آسماني و قواي زميني ناشي مي شود. وي مي گويد: «پديده هاي غير عادي در جهان طبيعت از سه منشأ سرچشمه مي گيرند: الف. هيئت نفساني، ب. خواص اجسام عنصري؛ مثل جذب آهن توسط مغناطيس، ج. قواي آسماني که در اثر ارتباط با قواي زميني آثار عجيب را در پي دارد. سحر از نوع اول است، ولي طلسم از نوع سوم است». [3] مرحوم شهيد اول بعد از بيان تعريفي نزديک به تعريف ياد شده از بيرجندي، مي نويسد: «طلسم حرام و کسب درآمد کردن از اين راه نيز حرام است». [4] طلسم علي‌رغم وجود و تأثيرات غير قابل انکار آن، قابل ابطال است. ابطال طلسم از طرق مختلف امکان پذير است. از آن جا که يگانه قدرت مؤثر در عالم خداي قادر متعال است. لذا بهتر است براي حل مشکلات به جاي روي آوردن به سحر، طلسم، جادو و امثال آن به درگاه رحمت حضرت حق پناه بريم، «و من يتوکل علي الله و کفي بالله وکيلا». مسبب حقيقي و مسبب الاسباب تنها خداوند است. اگر طلسم و سحر و مانند آن تاثير و سببيتي نيز داشته باشند، خداوند آنها را سبب قرار داده است. بنابراين؛ بهترين شيوه براي ابطـال طلسمات، توکـل به خداوند قهـار و جبار و پناه بردن به اقيانوس بي‌کران رحمت او، قرآن کريم است؛ چرا که «ما آنچه از قرآن فرستيم شفا و رحمت الاهي براي اهل ايمان است». [5] براي جلوگيري از تأثيرات سحر و طلسم قرائت قرآن کريم به خصوص سوره‌هاي کافرون، اخلاص، فلق و ناس بسيار مؤثر است. دعاهايي نيز در برخي از کتب دعا؛ مانند مفاتيح الجنان ذکر شده است. در نتيجه سحر اثر دارد ولي بدون اذن الهي نمي تواندتقديرات را عوض کند. ------- [1] . طريحي، فخر الدين، مجمع البحرين، تحقيق سيد احمد حسيني ج5، ص107، المکتبة المرتضوية. [2] . طهانوي، کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون، ج2، ص1138، مکتبة اللبنان، 1996م. [3] . صدر حاج سيد جوادي و ديگران، دائرة المعارف تشيع، ج 9، ص117، نشر شهيد سعيد محبي، تهران، 1381ش. [4] . قمي، شيخ عباس، سفينة البحار، ج 4، ص91، چاپ دوم، دارالاسوة، 1416 ق. به نقل از الدروس شهيد اول. [5] . اسراء، 82. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: ابَوا هِذِهِ الاْ مَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلىُّ، یُقْیمانِ اءَودَّهُمْ، وَ یُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إ نْ اطاعُوهُما، وَ یُبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما.(بحارالا نوار: ج ۲۳، ص ۲۵۹، ح ۸.) حضرت محمّد صلّى اللّه علیه و آله و علىّ علیه السلام، والِدَین این امّت هستند، چنانچه از آن دو پیروى كنند آن ها را از انحرافات دنیوى و عذاب همیشگى آخرت نجات مى دهند؛ و از نعمت هاى متنوّع و وافر بهشتى بهره مندشان مى سازند. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
علت حرام بودن شرط بندی در فوتبال‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا شرط بندي براي مسابقات فوتبال مشکل دارد اما براي مسابقات سوارکاري و تيراندازي مشکل ندارد؟ ✍️پاسخ: ✅احکام و دستورات خداوند سبحان بر اساس مصلحت های فردی و اجتماعی است، برای مثال دروغ گفتن حرام است اما اگر دروغ موجب مصلحت بالاتری مانند اصلاح ذات البین، نجات یک فرد از مرگ و ... باشد همین دروغ تبدیل به عمل واجب می گردد. همان طور که حضرت عالی هم بدان اشاره فرمودید شرط بندی عملی است حرام، زیرا موجب از بین رفتن دارایی ها شده و به اقتصاد جامعه و فرد ضربه خواهد زد اما شرط بندی در سه چیز (شنا، تیراندازی، اسب سواری) استثنا شده و این به خاطر مصلحت بالاتری است که در این سه چیز وجود دارد. و آن مصلحت آمادگی دفاعی و نظامی مسلمین است. در حقیقت این سه ورزش اصلی ترین نیاز های امنیتی و نظامی جامعه مسلمین را تشکیل می داده است. یکی از مهمترین حکمت های استثناء این سه مورد از حرمت شرط بندی، تشویق مسلمانان به روی اوری به ورزش های مفید بوده است که در جهاد از کارایی ویژه ای برخوردار بوده اند. در حقیقت تشویق جوانان و ایجاد روحیه تدافعی و نظامی در کنار پرکردن اوقات فراغت و تحصیل نشاط روحی و جسمی از مهمترین دلایل جواز شرط بندی در مورد این سه ورزش است. گاهی ممکن است مصلحت های فردی و اجتماعی برای ما روشن باشد و گاهی ممکن است این حکمت به دست ما نرسیده و عقل نیز نمی تواند به حکمت این احکام نائل آیدمنتهی باید دقت کنیم هرگز ندانستن حکمت برخی از احکام موجب بی اعتبار شدن آنها نمی شود؛ وقتی شخصی منشأ یک خبر، یا حکمی را منزه از کذب و جهل دانست عقل حکم و خبر او را می پذیرد ولو که حکمت آن را نداند. مگر جز این است که وقتی شما کد نظام پزشکی یک پزشک را دیده و به پزشک بودن او اطمینان نمودید، عقل به این ملاک که معلومات وی در زمینه پزشکی بیشتر از شماست فرمان به پذیرش دستور و دوای او می کند، اگرچه می توان از حکمت آن نیز سوال نمود. در زمینه احکام نیز وقتی ما به خداوند عالم صادق ایمان آورده و نبوت و امامت توام با عصمت پیامبر(ص) واهل بیتش را پذیرفتیم دیگر نمی توانیم از پذیرفتن احکامشان سر باز زنیم. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا خود امام زمان(عج) از زمان ظهور اطلاع دارند؟ اگر اطلاع ندارند پس علم غیبشان چه می شود؟ ✍️پاسخ: ✅علم غیب، در اصل امری منحصر به ذات الهی است و هر کس دیگری که از آن بهره مند می شود، تنها به اذن الهی و به همان مقدار که خدای متعال صلاح بداند، می تواند به آن دست پیدا کند. خدای متعال می فرماید: ◽️«عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلى غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ[جن/۲۶-۲۷] داناى غیب اوست و هیچ كس را بر اسرار غیبش آگاه نمى سازد. مگر رسولانى كه آنان را برگزیده.» ◽️در شخص رسول اکرم (ص) نیز علیرغم اینکه ایشان در موارد بسیاری از علم غیب با خبر بودند، اما در مواردی نیز از علم غیب بی اطلاع بودند. مانند زمان وقوع قیامت که رسول اکرم (ص) هرگز از آن خبر نداشتند. ◽️«یَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها إِلاَّ هُوَ[اعراف/۱۸۷] درباره قیامت از تو سؤال مى كنند، كى فرامى رسد؟! بگو: «علمش فقط نزد پروردگار من است و هیچ كس جز او (نمى تواند) وقت آن را آشكار سازد.» ◽️بنابراین علم غیب به معنایی آگاهی از هر غیبی تنها برای خدای متعال معنا دارد. و بعضی از انسان ها نیز به خواست الهی، به مواردی از علم غیب دست پیدا می کنند. که این دست یابی به معنای سیطره و آگاهی بر تمام امور غیبی نیست. ◽️و در پاسخ به اطلاع امام زمان (عج) از زمان ظهور خویش باید گفت نمی توان به این سوال، جواب روشن و قطعی ای داد. عده ای به روایاتی که علم غیب ائمه را اثبات می کند، استناد کرده اند و با توجه به گستردگی علم غیبی که در اختیار آنها است، این علم را هم برای آنها قائل شده اند، در حالی که ممکن است علیرغم تمام علم غیب ها، امام زمان (عج) به این مساله علم نداشته باشند، همان گونه که پیامبر (ص) به زمان قیامت علم نداشتند. و شاید بهترین دلیلی که قائلان به علم امام به زمان ظهور ارائه کرده اند، روایت ذیل باشد: ◽️از امام صادق پرسیدند که شما صبور تر هستید یا شیعیان شما فرمودند شیعیان ما ، چون ما به آن چه که می دانیم صبر می کنیم و شیعیان ما به آن چه که نمی دانند صبر می کنند.[۱] ◽️این روایت با بحث زمان ظهور تناسب دارد. چونکه فرج اصلی در آن هنگام رخ می دهد و صبر کردن برای فرج تناسب این بیان با اطلاع به زمان ظهور را نشان می دهد. ◽️و کسانی که علم امام زمان (عج) به هنگام ظهور را انکار کرده اند، به روایاتی تمسک کرده اند که ائمه در آن هر گونه تعیین وقت را مردود شمرده اند. و زمان ظهور را شبیه زمان قیامت دانسته و آن را امری مرتبط به خدا دانسته اند. که روایات این تعابیر را دارند: إِنَّمَا مَثَلُهُ كَمَثَلِ السَّاعَة[۲] أَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَذَبَ الْوَقَّاتُون[۳] [۱]. بحار الأنوار، ج۲۴، ص۲۱۶. [۲]. بحار الأنوار ج۳۶، ص۳۴۱. [۳]. الغیبة للطوسی ۲۹۱. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
♨️ پرسش: شيعياني که توفيق ديدار امام زمان (عج) را پيدا کرده اند ايشان را در چه سني ملاقات کرده اند ؟ ✍پاسخ: سن دقیقی برای ایشان در زمان ملاقات با ان حضرت گزارش نشده است اما به نظر میرسد سن ان حضرت را حدود 40 سالگی گزارش کرده اند. روایاتی دراین بین وجود دارد که بیشتر ناظر به زمان ظهور ایشان است اما احتمال دارد در زمان ملاقات ایشان همین سن و سال مطرح باشد. 🔹روایات مطلق است و سنی را بیان نمی کنند و فقط جوان بودن حضرت را متذکر میشود : 1-شابٌ بعد کبر السن. جوان است با این که سن او زیاد است 2- رجوعه من غیبته بشرخ الشباب. در بهترین مرحله ی جوانی ظهور می کند. 3- فی سن الشیوخ و منظر الشباب. در سن کهن سالان و سیمای جوانان. 🔸ب. روایاتی که علاوه بر تأکید بر جوانی، سن و سال را هم مشخص می کند. 1- «فی صورة فتیَ موفق ابن ثلاثین سنه» با چهره ی جوانی کامل به سن سی سالگی 2- «فی صورة شاب دون اربعین سنة» با چهره ی جوانی کمتر از چهل سالگی 3- سن اش زیاد و چهره اش جوان است به گونه ای که در نظر بیننده چهل ساله یا کمتر می نماید و از نشانه های ایشان آن است که تا زمان وفات پیر نمی شود. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈