eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
694 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا موکل از اينده خبر داره يا هرچي بگه راسته؟ ✍️پاسخ: ✅موکل اقسامي دارد و هر کدام نيز توانايي هايي دارند. لذا برخي از آنان مي توانند از آينده خبر دهند. ولي اينکه هر خبري مي دهند، مطابق آن در آينده رخ دهد، صحت ندارد. زيرا خبرها نيز داراي لايه هاي مختلف هستند و خبر يافتن از آن به قدرت موکل بستگي دارد. مثلا يک موکل مي تواند از عالم ماده خبر دهد و حوادث آينده همانند تصادف رانندگي را مي بيند. در حالي که در عالم مثال ثبت است که اگر صله رحم کند، اين اتفاق بر طرف مي گردد. شخص به ديدار پدر و مادر مي رود و آن اتفاق از بين خواهد رفت. در اينجا خبري که موکل داده است، دروغ خواهد شد. همچنين برخي از موکلها توان خبر يافتن از عالم مثال دارند، در حالي که در عالم عقل، گفته شده است که مثلا با صدقه اين اتفاق بر طرف مي گردد. يا حتي برخي از موکلها توان عالم عقل دارند و نمي توانند از صقع ربوبي و لوح محفوظ خبر بگيرند. 👈لذا نمي توان به سادگي گفت هر چه موکلها مي گويند، در آينده رخ خواهد داد. چه بسا بر اثر يک عمل، آينده تغيير نمايد. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1👈
👇👇👇 😔شوهرم مغرور و کینه دوز است. ♨️سوال: 🔰بيست ساله ازدواج کردم سه تا فرزند خداوند به من داه توي اين بيست سال با شوهرم هميشه مشکل دارم مشکل من اينه که شوهرم بي خودي سر يه چيز ها با من قهر ميکنه واين قهرش طولاني ميشه تا يک دو ماه ميکشه که آشتي کنه اونم بازور منم مجبورم دعا ي محبت بگيرم يا فاميل ها همه بايد نصيحتش کنن بخدا ديگه پيش فاميل هاي خودم وشوهرم خجالت ميکشم راه چاره چيه با شوهر کينه اي ومغرور چه کنم بخدا خسته شدم خيلي وقتها کارمان ميخواد به طلاق بکشه ولي چون دوتا پسر هجده ساله و يه دختر هشت ساله دارم دلم ميسوزه خودمم پدر و مادرم از دست دادم تو رو خدا راهنماييم کنيد صبر داشته باشم مشکلم حل بشه ✍️پاسخ: ✅شرایط سختی را دارید و قطعا تحمل آن برای شما دشوار است. همینکه تا الان صبر کردید نشان می دهد که سازگاری شما زیاد است؛ منتها گاهی اوقات صبر کردن به تنهایی مشکل را حل نمی کند و باید به دنبال ریشه مشکل بود. در مورد شما نیز همین است و لازم است که مشکل را ریشه ای حل کنید؛ یعنی هم باید ببینید مشکل زندگیتان چیست و هم اینکه چرا همسرتان برای حل مشکلات از این ابزار نادرست استفاده می کند. قهر کردن افراد در مواجهه با مشکلات علت های مختلفی می تواند داشته باشد: 1- ممکن است همسر شما به علت اینکه نمی تواند پیام و خواسته اش را به شما منتقل کند و فکر می کند صحبت کردن فایده ندارد راه قهر را انتخاب می کند 2- ممکن است وقتی شما چیزی می گویید فقط خود را در نظر می گیرید و هیچ توجهی به نیازهای همسرتان ندارید. او وقتی می بیند شما فقط به فکر خودتان هستید سعی می کند با این کار توقعات و انتظاراتش را کمرنگ کند 3- یکی از علت های قهر کردن، عزت نفس پایین و نداشتن اعتماد به نفس کافی است که منجر می شود فرد در مواجهه با مشکلات از آن فرار کند و راه قهر را پیش بگیرد 4- عادت کردن به باج گیری با قهر یکی دیگر از علت های شایع است. فرد در طول زندگی خود عادت کرده است که هر گاه می خواهد به خواسته اش برسد باید قهر کند و این روند را همیشه ادامه می دهد. علت های دیگری هم وجود دارد که باید با بررسی دقیق تر علت این عمل همسر شما کشف و راهکار مناسب آن برای حل این مشکل ارائه گردد. لذا پیشنهاد من به شما این است که دست روی دست نگذارید و این مشکل پیش پا افتاده که حتی زندگی شما را تا لبه تیغ برده است را با پیگیری و مراجعه حضوری به یک مشاور متعهد و متخصص رفع نمایید. به نظر می رسد شرایط کلی حاکم بر زندگی شما ایده آل است و اگر این مشکل حل شود بهترین زندگی را خواهید داشت. به این چند نکته هم توجه کنید: 1- گاهی اوقات مسائلی که از نگاه شما کوچک هستند برای همسرتان قابل اهمیت و بزرگ است. لذا هیچ وقت نگویید سر مسائل کوچک قهر می کند. البته این مشکل معمولا دو طرفه است؛ یعنی گاهی اوقات مسائلی از نظر شما بزرگ و از نظر ایشان کوچک است که باید طرفین با تقویت آگاهی خود در زمینه مهارت های زندگی این مشکل را حل کنند. 2- شاید در نگاه شما مقصر اصلی همسرتان باشد؛ ولی قطعا اگر از او سوال کنید می گوید مقصر شما هستید. معمولا طرفین در مشکلات سهیم هستند. این را بپذیرید و با این نگاه از همسرتان بخواهید که از مشاور کمک بگیرید. 3- سعی کنید مشکلات را تا حد امکان درون خانواده حل کنید و پیش فامیل مطرح نکنید. اگر هم گاهی اوقات لازم دانستید از کسی کمک بگیرید، فردی را انتخاب کنید که مورد اعتماد بوده و مشکلات شما را پیش همه مطرح نکند. قطعا همسر شما از این کار ناراحت می شود. پیروز و سربلند 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
مشخصات ظاهری شیطان‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰مشخصات ظاهری شيطان چگونه است؟ ✍️پاسخ: با تشکر از ارتباط شما بزرگوار با مرکز ملی پاسخگویی ✅نکته اول: منظور شما از شیطان در این سؤال، ظاهرا «ابلیس» است که قرآن آن را از جنیان می داند. در قرآن کریم می خوانیم: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّه‏»؛ «به ياد آريد زمانى را كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده كنيد!» آنها همگى سجده كردند جز ابليس- كه از جن بود- و از فرمان پروردگارش بيرون شد». (1) نکته دوم: خلقت جنیان از آتش می باشد و مخلوقات لطیفی هستند که در وضعیت عادی قابل مشاهده نیستند و صحبت در مورد شکل ظاهری آنان بی معناست. قرآن از قول شیطان چنین می فرماید: «قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طين‏»؛ «گفت: من از او بهترم؛ مرا از آتش آفريده‏اى و او را از گل». (2) نکته سوم: جن و شیطان مانند فرشتگان موجوداتی نامریی هستند, ولی گاه به صورتی در آمده و قابل رؤیت می شوند. بنابراین، حقیقت جن و شیطان را نمی توان دید، لیكن به جهت لطافتی كه دارند و می توانند به صورت اشكال مختلفی در بیایند وجود آن ها را به صورت های نمادین می تواند دید. (3) 👈نتیجه اینکه: با توجه به لطیف بودن و نامرئی بودن ابلیس(شیطان)، صحبت از مشخصات ظاهری آن بی معناست. موفق باشید پی نوشت ها: 1. کهف/50 2. ص/76 3. جن و شیطان، ص ۴۷ 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر حضرت آدم 5000 سال پيش زندگي مي کرده است پس چرا باستان شناسان ميگويند فلان مکان براي 20000سال پيش است؟ ✍️پاسخ: ✅روایات متعددی درباره انسان هایی قبل از حضرت آدم (ع) داریم که به وجود انسان هایی قبل از حضرت آدم دلالت می کند. امام صادق(ع) فرموده اند: شاید شما گمان می‏كنید كه خدای عزّ وجلّ غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیافریده است. نه، چنین نیست؛ بلكه هزار هزار آدم آفریده كه شما از نسل آخرین آنها هستید. [۱] همچنین امام باقر(ع) فرموده اند: خدای عز وجل از روزی كه زمین را آفریده، هفت عالم را در آن خلق (و سپس منقرض كرده است) كه هیچ یك از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبوده‏اند و خدای تعالی همه آنها را ازپوسته روی زمین آفرید و نسلی را بعد از نسل دیگر ایجاد كرد و برای هر یك، عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر، آدم ابوالبشر را بیافرید و ذریه ‏اش را از او منشعب ساخت... [۲] همچنین بعضی از مفسرین در ذیل آیه مربوط به اعتراض فرشته ها به خلقت انسان، احتمال علم فرشته ها، از سابقه موجودات قبلی ساکن در زمین سخن گفته اند: «قالُوا أَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِكُ الدِّماءَ [بقره/۳۰] گفتند: در آنجا مخلوقى پدید مى ‏آورى كه تباهى كنند و خونها بریزند؟» در تفسیر نمونه می نویسد: «بعضى دیگر از مفسران معتقدند پیشگویى فرشتگان بخاطر آن بوده كه آدم نخستین مخلوق روى زمین نبود، بلكه پیش از او نیز مخلوقات دگرى بودند كه به نزاع و خونریزى پرداختند پرونده سوء پیشینه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!» [۳] بنابراین از منظر دینی مسلم است که قبل از حضرت آدم (ع) انسان های دیگری بر روی کره زمین زندگی می کرده اند. اما درباره جزئیات زندگی آنها، باید دقت کنیم که این مسائل، یکی از مصادیق غیب است و ما به آن دسترسی نداریم. و نمی توانیم همه جزئیات را کشف کنیم. و باید به همان مقداری که در روایات بیان شده است، بسنده کنیم. یکی از مصادیقی که در روایات راجع به آن صحبت شده است، نسناسان است. که قبل از خلقت حضرت آدم (ع) نسل آن ها نابود می شود. حضرت علی (ع) می فرمایند: وقتى كه خداى متعال اراده كرد كه خلقتى را به دست قدرت خود ایجاد كند، و این امر بعد از گذشت هفت هزار سال از خلقت جنّ و نسناس در زمین بود، آنگاه خداوند از طبقات آسمانها پرده برداشت و به ملائكه فرمود: به زمین بنگرید و اهل آن از جنّ و انس را ببینید، پس وقتى كه نگاه كردند و اعمال معصیت آمیز آنها را دیدند، بر ایشان بسیار دشوار بود، آن وقت گفتند: پروردگارا تو عزیز و قادرى و اینها خلق ضعیف تو هستند كه با روزى تو زندگى مى‏كنند ولى تو را نافرمانى و معصیت مى‏ نمایند و تو از آنها انتقام نمى ‏گیرى، وقتى كه پروردگار سخن آنان را شنید فرمود: من مى‏خواهم در زمین جانشینى قرار دهم كه حجت من در زمین من باشد، ملائكه گفتند: تو منزّهى از اینكه در زمین موجودى را بیافرینى كه همان طور كه جنّیان در زمین فساد مى‏ كردند، در آن فساد و و خونریزى كنند، پس این خلیفه را از ما قرار بده چون ما تو را معصیت و نافرمانى نكرده و تو را به ستایشت تسبیح مى‏گوئیم و تقدیس مى‏ نمائیم، آنگاه خداى عزّ و جل فرمود: همانا من چیزى را مى‏ دانم كه شما نمى‏ دانید، اراده كرده ‏ام كه به دست قدرت خود خلقى را بیافرینم، و از ذریّه او پیامبران و بندگان صالح و امامان هدایت یافته ‏اى قرار دهم و آنها را جانشینان خود بر خلقم در زمین قرار دهم و زمین خود را از لوث نسناس پاكیزه سازم و جنّیان عصیانگر را منتقل كرده و آنها را در هوا و در اقطار زمین سكونت دهم و بین آنها و خلقم حجابى قرار دهم. [۴] نکته ای که باید به آن توجه داشت اینکه انسان های امروزی همه از نسل حضرت آدم (ع) هستند هیچ ربطی به نسل های قبلی انسان ها ندارد. و ظاهر آیات قرآنی به خوبی این مطلب را نشان می دهد. که در موارد مکرر انسان ها را با تعبیر "بنی آدم: خطاب قرار داده است: «یا بَنِی آدَمَ [اعراف/۲۷] ای فرزندان آدم!» و اینکه حضرت آدم (ع) نیز به نسل های قبلی ربطی ندارد و مستقل از آنها خلق شده است، نیز مطلبی روشن است. از جمله دلایل آن اینکه در آیه ذیل به عدم وجود پدر برای حضرت آدم (ع) و خلق آن از خاک اشاره می کند: «إِنَّ مَثَلَ عیسى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَیَكُونُ [آل عمران/۵۹] مَثَل عیسى در نزد خدا، همچون آدم است كه او را از خاك آفرید، و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد.» 📚منابع: [۱]. كتاب توحید، ج ۱، ص ۲۷۷. [۲]. خصال، ج ۲، ص ۶۵۲، ح ۵۴. [۳]. تفسیر نمونه، ج‏۱، ص: ۱۷۴. [۴]. علل الشرائع، ج‏۱، ص: ۱۰۵. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰روایاتی که ثواب عزاداری و گریه بر امام حسین(ع) را بسیار زیاد و بی‌حد و مرز دانسته، چگونه قابل توجیه است؟ ✍️پاسخ: ✅ این مسئله از چند جهت قابل بررسی است، اما پیش از بررسی دو نکته را یادآور ‌می‌شویم: ۱ـ اگر چه برخی از روایات، از جهت سند،‌ ضعیف است و قابل استناد نیست، اما روایات ذکر شده در این موضوع، بسیار است و میان آنها روایات صحیح نیز وجود دارد؛ بنابراین نمی‌توان تمام آن روایات را انکار کرد و مردود شمرد. ۲ـ این گونه روایات، غیر از موضوع عزاداری و ثواب و پاداش آن، در موضوعات بسیار دیگر نیز آمده است، مانند ثواب ذکرهایی چون «لا اله إلاّ الله»، «سبحان الله» که پاداش آنها بسیار دانسته شده، یا ثواب روزه‌ در روز‌های خاصی از سال مانند نیمه شعبان. بنابراین ثواب و پاداش بسیار تنها برای عزاداری امام حسین(ع) نیامده، در بسیاری از اعمال خیر چنین تعبیراتی در روایات آمده است؛ پس در پاسخ، هم جنبه کلی چنین موضوعی باید لحاظ شود و هم خصوص مورد عزاداری باید مورد توجه باشد. حال پاسخ به سؤال در چند محور قابل بررسی است: ۱ـ این اعمال از یک طرف وابسته به ما است، که بسیار ناچیز و اندک‌ می‌نماید، به خصوص آن که توفیق انجام هر عمل خیری از طرف خداوند است، اما طرف دیگر که ثواب و پاداش باشد، وابسته به خداوند و فضل و رحمت بی‌انتها و خوان گسترده او است. پس برای هر گونه داوری در این موضوع باید جنبه رحمت گسترده الهی مدنظر قرار گیرد. ۲ـ اگر چه عزاداری و گریه بر سالار شهیدان و اعمال نیک دیگر توسط انسان، از جنبه ظاهر و دنیوی، بسیار ناچیز ‌می‌نماید، اما صورت باطن این اعمال‌ می‌تواند بسیار بزرگ و برجسته باشد، حتى به شرح و زبان و قلم در نیاید و چنانچه از ثواب آنها ذکری به میان‌ می‌آید، از باب نمونه باشد. در روایتی که در کتاب‌های فقهی و رساله‌های عملیه مورد استناد قرار ‌می‌گیرد، آمده است: اگر شمار افراد در نماز جماعت از ده تن بگذرد، چنانچه درختان عالم، قلم و دریاها، مرکّب و تمام فرشتگان الهی نویسنده شوند، نمی‌توانند ثواب یک رکعت از آن را بنویسند.(۱) بنابراین چنانچه در پاداش عزاداری سالار شهیدان و سوگواری بر حضرت، حتى بهشت جاودان وعده داده شود، جای تعجب ندارد. اصولاً ترسیم حقایق اُخروی و پاداش آن به امور دنیوی و باطن ارزشمند اعمال دنیوی جز بر این قیاس نمی‌تواند باشد.(۲) ۳ـ عزاداری برای پیشوای مظلومان و هر عمل نیک دیگر، اگر چه ذاتاً اقتضای پاداش بسیار دارند (و در اصطلاح از حُسن فعلی برخوردار هستند) اما علاوه بر آن باید شرایط دیگر برای تأثیر و علیت را برخورد باشند؛ یعنی علاوه بر حُسن فعلی باید از حُسن فاعلی، انگیزه صحیح فاعل، پاک و خالص بودن عمل و... برخوردار باشد. اگرچه عزاداری، سوگواری و گریه،‌ علت مقتضی برای پاداش بیکران الهی است، اما علّت تامه نیست و در کنار دیگر شرایط لازم، علّیت آن تامه‌ می‌شود، اگرچه گریه و سوگواری به تنهایی ارزش خود را دارد و ثواب و پاداش آن درهر حال باقی است، اما برای رسیدن به آن ثواب‌های بیکران و ثبت جاودان، باید علیت آن تامه باشد. ۴ـ در کنار وجود شرایط برای تأثیر، باید موانع را نیز بر طرف کرد. چه بسا علیت یک عمل نیک تمام است و ثواب و پاداش وعده داده شده نیز نصیب شخص خواهد شد، اما در همان زمان یا پس از مدتی، انسان عملی را مرتکب‌ می‌شود که عمل گذشته خود را باطل‌ می‌کند و از بین‌ می‌برد. در همین باره روایت معروفی وارد شده است که پیامبر میان جمعی حضور داشتند و حضرت در بیان پاداش ذکر «لا إله إلاّ الله» فرمود: «به تعداد هر ذکر، خداوند برای گوینده، در بهشت درختی قرار خواهد داد» یکی از یاران گفت: بنابراین درختان ما در بهشت بسیار است. حضرت در پاسخ فرمود: آری، اما مبادا آتشی بفرستید تا درختان را بسوزاند و نابود کند.(۳) در خصوص گریه بر امام حسین(ع)‌ می‌گوییم: گریه، متفاوت از هر عملی دیگر، ناشی از احساس پاک و شدید انسانی و برخاسته از رقت قلب و خضوع دل است؛ نیز از ریا و مانند آن پاک است،‌ چنان که تولّی و تبرّی (که از فروع مذهب شیعه است) در آن وجود دارد. هم نشان محبت است و هم بیزاری درونی از قاتلان و دشمنان آن حضرت؛ بنابراین، ذاتاً عمل، یا رفتار ارزشمند و مقدس است. حال اگر این امر ارزشمند در کنار پاکی و صداقت درون باشد، اگر گریه و عزاداری، موجب پیوند روح و جان با سالار شهیدان شده، به ما عزت نفس بخشیده، ما را از گناه و معصیت الهی دور نماید و با هدف عالی او پیوند برقرار کنیم، پاداش‌های وعده داده شده محقق خواهد بود و جای شگفتی ندارد. 📚پی‌نوشت‌ها: ۱ـ محمدکاظم طباطبایی، عروة الوثقى، ج ۳، ص ۱۱۲. ۲ـ جوادی آملی، تحریر تمهید القواعد، ص ۵۲۱. ۳ـ امالی صدوق، ص ۷۰۵؛ وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۱۸۵؛ بحار الانوار، ج ۸، ص ۱۸۶، ح ۱۵۴. 🔵ارسال سوالات 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🔹@pasokhgoo1
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اینکه میگن به خدا توکل داشته باش، دقیقا یعنی چه؟ ✍️پاسخ: ✅ امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «التَّوَكُّلُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ دَرَجَاتٌ‏: مِنْهَا أَنْ تَتَوَكَّلَ‏ عَلَى اللَّهِ فِي أُمُورِكَ كُلِّهَا، فَمَا فَعَلَ بِكَ كُنْتَ عَنْهُ رَاضِياً، تَعْلَمُ أَنَّهُ لَا يَأْلُوكَ خَيْراً وَ فَضْلًا، وَ تَعْلَمُ أَنَّ الْحُكْمَ فِي ذلِكَ لَهُ؛ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ بِتَفْوِيضِ ذلِكَ إِلَيْه‏ [۱] توکل بر خدای سبحان، درجاتی دارد که یکی از آنها این است که در تمامی امور به آنچه خدای سبحان برایت فراهم ساخته، اعتماد کنی؛ پس به آنچه برای تو انجام داده، خشنود باشی و بدانی که او در خیر و عنایت به تو، کوتاهی و درنگ نکرد و بدانی که در امر، حکم از آن اوست. پس با واگذاری آن امر به خدا بر او توکل کن». بر این اساس خواجه عبد الله انصاری می نویسد: «توکل واگذاری تمامی امور به مالک امور و اعتماد به این وکالت و واگذاری است».[۲] با این توصیف، اگر انسانی خواهان وصول به مقام توکل است، نخست باید وکالت خدای سبحان را دریابد و اسم وکیل را که پرورنده فضیلت توکل است نیک بفهمد. زیرا «توکل به میزان شناخت وکیل است؛ پس هر که وکیل را بیشتر بشناسد، توکلش کامل تر می شود».[۳] به گفته سید حسین درود آبادی، خدای سبحان به اعتبار شایستگی‌اش برای واگذاری امور به او،«وکیل» نام دارد.[۴] حضرت حق، این شایستگی را به دلیل آفریدگاری جهانیان، پروردگاری عالمیان، مهربانی فراوان، سرپرستی بندگان، مالکیت نظام هستی، حکمت بی همتا، قدرت مطلق، علم نامحدود، فیاض بودن علی الاطلاق، و حاکمیت جهانی از آن خویش ساخته است. زیرا شناخت همه این خصایص، وکالت خدای سبحان را در زندگی آدمی پر رنگ می کند و سبب یک اعتقاد حتمی می گردد. تحقق این امر نیز بنابر سنت الهی از دریچه اسباب جریان می یابد و این اسباب بنابر توحید افعالی، فقط به اذن خدای وکیلی که حکمرانی تنها شایسته اوست[۵]، موثر واقع گشته و با تدبیر حکیمانه خدای سبحان، پیش روی انسان متوکل قرار می گیرند [۶] و با سرپرستی و پروردگاری مهربانانه در جهت رشد وی جاری می شوند.[۷] این نگاه، جایگاه اسباب را در مسیر توکل آشکار می سازد. یعنی حضرت حق، وکالت خویش را از طریق اسباب عادی به موکل می رساند. لیکن اسباب، مصادر اصلی و استقلالی برای تاثیر نیستند و خدای سبحان تنها سبب مستقلی است که بر هر سببی قهر و غلبه دارد. به عبارت دیگر، به عنوان مثال خاصیت آب رطوبت است، خاصیت چاقو بریدن است، خاصیت آتش سوزاندن است. ولی این اسباب در ایجاد این آثار مستقل نیستند. لذا در جریان حضرت موسی (علیه السلام) آب غرق نمی کند. چاقوی تیز گلوی حضرت اسماعیل (علیه السلام را نمی برد. در جریان سوزاندن حضرت ابراهیم (علیه السلام) آتش نه تنها نمی سوزاند بلکه بر اثر توکل ابراهیم (علیه السلام) تبدیل به گلستان هم می شود. /۲۴۷/ 📚پی نوشت: [۱].كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، كافي (ط- دار الحديث)،دار الحديث‏،قم‏،ق ۱۴۲۹. [۲].کاشانی، عبدالرزاق، شرح منازل السائرین، ص۱۷۱. [۳]. سهروردی، ابوحفص عمر بن محمد، عوارف المعارف، ص۲۹۲. [۴].درود آبادی، سید حسین، شرح الاسماء الحسنی، ص ۱۸۲. [۵]. إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ عَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ (یوسف/۶۷) [۶]. وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ (انفال/۴۹) [۷]. رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكيلاً (مزمل/۹) 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: چطور مىتوان عدم ماديت خدا را اثبات كرد؟ 🌺پاسخ: ♦️موجود مادى چيزى است كه به نحوى قابل لمس و احساس باشد و جايى را پر كند؛ مانند خورشيد، درخت، هوا، نور و .... خدا مادى نيست؛ چون ماده محدود است و هر چه بزرگ باشد، باز هم پايانپذير است. وسعت عظيمترين كهكشانها، سرانجام انتهايى دارد و بزرگتر از آن را هم مىتوان تصور كرد. ☘️اما خداوند محدود نيست؛ بلكه كمال مطلق و بىنهايت است؛ و گرنه در او نقص و احتياج راه پيدا مىكند. ♦️همچنين ماده مركب است؛ يعنى، از ذرات، اجزا، عناصر و اتمهايى تركيب شده است و اين اجزا قابل تفكيك و تقسيم است و هر مركب به اجزاى آن و به اين تركيب نيازمند مىباشد و هر جزئى، از ديگر اجزاء بر كنار است. ☘️اما در خداوند اين نيازمندى و غفلت راه ندارد؛ چون وى احاطه، علم و حضور مطلق است. ♦️همچنين ماده قابل تغيير است؛ زيرا همه گياهان، جانوران، حتى خورشيد، درياها و كوهها دائماً در حال دگرگونىاند. جانوران و گياهان، دوران رشد و فرسودگى و پژمردگى دارند. خورشيد هميشه در اثر احتراقها و انفجارهاى عظيم، از وزنش كاسته مىشود. كوهها تحت تأثير عوامل جوّى و فيزيكى تابش آفتاب، سيل، زلزلزله، سرما و ... قرار دارند. ☘️اما در خداوند سبحان دگرگونى راه ندارد؛ چون نه خدا كمبودى دارد تا رو به رشد رود و نه گذشت روزگار و آمدن حوادث، در او تأثير مىگذارد تا خدا را ضعيف و فرسوده كند. اصولًا عوامل بيرون از ذات- كه همه يكسره مخلوق خدا هستند- در او تأثير ندارند. در غير اين صورت او محكوم و متأثر از غير خود بود و اين با حاكميت مطلق پروردگار سازگار نيست 📚خداشناسی، محمدرضا کاشفی، ص64 ❓ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
‌💠امام حسین علیه السلام ‌ 🔺بکَاءُ الْعُیُونِ وَ خَشْیَهُ الْقُلُوبِ رَحْمَهٌ مِنَ اللَّهِ 🔰گریستن چشم‌ها و ترسیدن قلب‌ها، رحمتی از جانب خداست. ‌ 📚مستدرک‌الوسائل، ج۱۱، ص۲۴۵ 🔹 @pasokhgoo1 👈
10.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید فرصت نوکری 🔳 #نماهنگ بسیار زیبا ویژه ماه #محرم 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰حکم ایجاد مزاحمت برای مردم به بهانه عزاداری چگونه است؟ ✍️ پاسخ: ✅ متن استفتائاتی که در همین رابطه از محضر مقام معظم رهبری صورت گرفته و پاسخ ایشان بدین صورت است: س ۱۴۴۷: از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس حسینی بسیار بلند پخش می شود به طوری که صدای آن از بیرون شهر هم شنیده می شود واین امر منجر به سلب آسایش همسایگان شده است و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟ ج: اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمانهای مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد می باشد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هرچند با کم کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد. س ۱۴۴۸: نظر شریف حضرتعالی نسبت به ادامه حرکت دسته های عزاداری در شبهای محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نی چیست؟ ج: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهدا و اصحاب او علیهم السلام و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇 ♨️سوال: آيا شخصيت يماني واقعا صحت دارد؟ و ایشان جانشين امام زمان قبل از ظهور است؟ 🌸پاسخ: سید یمانی شخصی است که در آخرالزمان خروج می کند. در اخبار آخرالزمان و علائم ظهور حضرت مهدی (ع) مکرر از آن نام برده شده است و در روایت نقل شده از امام باقر (ع) خطاب به شیعه چنین آمده که: سفیانی و خراسانی و یمانی همزمان خروج می کنند و پرچم او در میان پرچم هایی باشد که در آن زمان برافراشته می گردد. یمانی بیش از همه [مردم را] به راه حق هدایت می کند، زیرا وی به یار شما (بقیه الله) دعوت می نماید و چون خروج کند، بر هر مسلمانی است که به وی بپیوندد و برکسی جائز نباشد، از فرمان او سر بتابد و هر کس از اطاعت وی سرپیچی کند، اهل دوزخ است؛ چون او مردم را به راه حق و صراط مستقیم می خواند. [۱] در بخش نشانه های ظهور، خروج یمانی از روشن ترین نشانه ها است که بیش از چهارده ماه فاصله با ظهور آن حضرت نخواهد داشت. [۲] و در حدیثی آمده است: یمانی از شیعیان امیرالمؤمنین (ع) است. [۳] او فرماندهی نظامی است که با سپاهی از طرف «یمن» قیام می کند و به سوی عراق می آید؛ چنانکه سفیانی نیز همزمان با خراسانی، چنین می کند. خراسانی نیز فرماندهی نظامی است که از ایران به عراق حمله خواهد کرد و با سفیانیِ شورشگر به نبرد خواهد پرداخت. امام صادق (ع) فرمودند: «خروج سه تن: خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال، در یک ماه و در یک روز واقع خواهد شد. [۴] در این سه، هدایتگرتر از یمانی نیست که او به حق فرا می خواند.» [۵] پی نوشت [۱] سفینه البحار (به نقل از معارف و معاریف، ج ۱۰، ص ۶۱۷) [۲] روزگار رهایی، ج ۲، ص ۱۰۲۳ [۳] غیبه نعمانی، ص ۱۶۳؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۷۵ [۴] مراد حرکت آن ها به سوی عراق است [۵] بحارالانوار ۵۲: ۲۱۰، به نقل از کتاب الغیبه، طوسی 🔵ارسال سوالات https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @pasokhgoo1
سوال: 🔰چرا به امام حسین الوِتْرَ المَوْتُورِ می گویند؟ ✍️️پاسخ: ✅يكي از اوصافي كه براي امام حسين(ع) در بعضي از زيارتنامه‌ها ذكر شده "الوتر الموتور" است. در بین معانی ای که برای وتر و موتور آمده است، این معنا مناسب تر است که وتر به معناي فرد و "موتور" به معناي كسي كه افرادي از او كشته شده باشد، يعني اي حسين يگانه‌اي كه ياران تو كشته شده‌اند.(1) زيرا حضرت در مقام شهادت، مانندي ندارد. از آغاز دنيا تا كنون مثل او، كسي مظلومانه چنين به قتل نرسيده و اين همه مصيبت نديده است. 🔹همچنين همه افراد او در كر بلا كشته شدند، حتي طفل شيرخواره او، پس همه اصحاب و يارانش در كر بلا روز عاشورا كشته شدند، ‌از اين رو حضرت "موتور" است. (2) 🔹ممكن است گفته شود "الوتر الموتور" به معناي فرد و تنهاي بي‌همتا و به زبان فارسي خودماني "دُردانه" است و به ويژگي خاص سيدالشهدا(ع) اشاره دارد. (3) 📚منبع: 1. لسان العرب، ج 5، ص 273؛ كتاب العين، ج 8، ص 132. 2. شرح زيارت عاشورا. 3. فروغ شهادت، ص 389. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈