eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
688 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇 ♨️سوال: 🔰بعد از بهشت چه چيزي در انتظار انسان هست؟ ✍️️پاسخ: ✅در اين باره باره بايد توجه داشت هرچند شايد نتوان براي کم و کيف آن زندگي جاودان بر اساس تصورات دنيايي توضيح روشن و دقيقي داد و چگونگي حيات و زندگي در آخرت به صورت کامل و واضح براي ما روشن نيست. اما اصل حيات بهشتي با همه شکوه و زيبايي ها و تنوع آن همواره ادامه خواهد داشت و به پايان نخواهد رسيد ، اما در مورد احتمال تکراري و ملالت بار شدن اين زندگي و لذت ها بايد گفت: در بهشت هم انسان مي تواند با افزودن به درجات معرفت و شناخت خود مراتب بالاتري از قابليت هاي انساني را براي خود رقم بزند و به کمالات بيش تري دست يابد. شوق رسيدن به مراتب بالاتر و بهره هاي روجي و معنوي همراه آن خود بالاترين انگيزه و هدف براي انسان بهشتي است . هرچند بر فرض که زندگي بهشتيان تنها لذت محض و بهره هاي التذاذي از حيات ابدي بهشت باشد ، در آن عالم نيز هر لحظه و آن، چيز تازه اي تحقق مي يابد. خلقت تداوم يافته و هر لحظه چيزي نو پديد مي يابد. نوعي حيات ناشناخته در همه موجودات وجود دارد که شوق و ميلي جديد را آن به آن تجديد مي سازد؛ تصور هر نوع ملالت و يکنواختي ناشي از زندگي ما در عالم دنياست که غرق در محدوديت ها و کاستي است. همه لذت ها در آن جا از خلوص تمام برخوردار است. به علاوه ظرفيت ما در درک آن ها مانند دنيا نيست . در واقع همان احساس ميل به غذاي لذيذ که پس از مدتي در همان انسان سير بي ميل به غذا دوباره شکل مي گيرد، در بهشتيان بدون فاصله محقق مي شود. تفاوت مهم بين نعمت ها و انسان هاي بهشتي و دنيايي است . ً نعمت هاي بهشت همواره جسماني نيستند. بلکه در بسياري از موارد روحاني خالص يا مخلوطي از نعمت جسماني و روحاني اند که در آن ها محدوديت هاي مادي و جسماني وجود ندارد؛ آيا در عشق يک عالم بزرگ به مطالعه و تحقيق و لذت روحي که از آن مي برد، تکرار و يکنواختي معنا پيدا مي کند؟ مسلما نعمت هاي عظيم روحي بهشتيان هزاران بار از اين نمونه ها فراتر است. حتي در مورد نعمات جسماني و حسي بهشت نيز همين اصل برقرار است. زيرا از آن جا که ذات و صفات خدا بي نهايت است، بدون شک جلوه هاي او نيز بي پايان است. هر روز لطف و عنايت تازه اي و هر دم رحمت جديدي از آن خزانه غيب به بهشتيان مي رسد، به گونه­اي که اصلاً تکراري در آن نيست. امام صادق (ع) فرمود: «خداوند بهشتى آفريده که هيچ چشمى نديده و هيچ مخلوقى از آن آگاه نيست. خداوند هر صبحگاه آن را مى گشايد و مى گويد: بوى خوشت را افزون کن و نسيمت را بيفزا». (1) بنا بر اين براي بهشتيان هيچ گونه ملال و دلزدگي از بهشت و نعماتش معني و مفهوم ندارد. «براي اهل بهشت سفره هايي مي گسترانند که بر آن، آنچه مورد علاقه آن هاست، قرار داده مي شود. طعام هايي که از آن لذيذتر و معطر تر نيست». (2) در بهشت نوعي تکامل وجود دارد، در همه چيز حتي در خود بهشتيان. هر تکاملي جلوه جديدي از زيبايي هاي همان منظر واحد را به انسان مي نماياند، چه رسد به اينکه همان منظر نيز در حال تکامل است. واقعيت بهشت و نعمت هاي آن برتر از درک ما بوده، مقايسه آن با دنياي مادي به اين اشکال ها منتهي مي شود، اما از مجموع اين امور اين حقيقت متجلي مي گردد که نوعي تکامل و التذاذ هميشگي و غير قابل تصور و انقطاع در زندگي ابدي بهشتيان جريان دارد. تصور ابديت همين نعمت و کمال روزافزون خود يکي از بزرگ ترين لذت هاي بهشتيان است که يقين دارند اين حقيقت بي بديل هيچ گاه از آن ها سلب نخواهد شد.{ پي نوشت ها: 1. بحرانى سيد هاشم‏، البرهان فى تفسير القرآن‏ ، بنياد بعثت‏ ، تهران‏، 1416 ه ق‏ ، ج4 ،ص 394 . 2. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت ، 1404 ه ق ، ج8،ص199. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰تقاضای افزایش مهریه از سوی زن ✍️پاسخ: ✅سوال: آیا زنی که مهریه اش یک جلد کلام الله مجید بوده می تواند بعد از گذشت سال ها از ازدواج، تغییر مهریه را مطالبه نماید؟ ✍️پاسخ: ✅مقام معظم رهبری: مهریه همان است که در عقد مشخص شده و امکان تغییر آن نیست. [1] آیت الله مکارم: بعد از عقد نمی تواند چیزی به مهریه اضافه نمود مگر اینکه در ضمن عقد خارج لازم (مثلا زن چیزی را به مرد بفروشد و در ضمن آن شرط کند که مرد فلان مقدار به مهریه اضافه کند) باشد. البته مانعی ندارد بدون اینکه زن اضافه ای مطالبه کند مرد هر مقدار که مایل باشد به همسرش پرداخت نماید. [2] آیت الله سیستانی: خیر. [3] آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال نمی توانید بیش از مهریه تعیین شده را مطالبه کنید. [4] آیت الله فاضل: اگر در وقت عقد مهریه خود را یک کلام الله مجید گذاشته اید، مهریه شما همان یک کلام الله مجید است و چیز دیگری به عنوان مهریه نمی توانید طلب کنید، لیکن اگر همسر شما بارضایت خود اموال یا پول به شما بدهد اشکال ندارد. [5] 📚پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 617984. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9410200168. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 544036. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 25818. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9404148. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا شر و بدی که به انسان می رسد به خواست خداست؟ ✍️ پاسخ: ✅ خداوند کریم، جواد، بخشنده، رؤوف و رحیم است و برای بندگان جز خیر و خوبی و امور شادی بخش و پسندیده (حسنه) نمی خواهد و اگر به بندگان شر و بدی و امور ناخوشایند و ناراحت کننده (سیئه) می رسد، نتیجه گناهان و اعمال و اقدامات بد خودشان است. همان که در آیات فراوان دیگر هم بیان کرده است: 👈«وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ؛ (۱) هر مصيبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است كه انجام داده‏ايد، و بسيارى را نيز عفو مى‏ كند!» 👈این آیه هم در همان راستا و جواب به توهم غلط افراد بی ایمان و سست ایمان است. آیات قبل، توهم غلط آنان را این گونه بیان می کند: 👈«إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَ إِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلًّ مِّنْ عِندِ اللّهِ فَمَا لِهَـؤُلاء الْقَوْمِ لاَ يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا؛ اگر به آنها [منافقان‏] حسنه (و پيروزى) برسد، می گويند: «اين، از ناحيه خداست.» و اگر سيّئه (و شكستى) برسد، مى‏گويند: «اين، از ناحيه توست.» بگو: «همه اينها از ناحيه خداست». پس چرا اين گروه حاضر نيستند سخنى را درك كنند؟! 👈در آیه بالا بعد از نقل توهم غلط منافقان سست ایمان که امور خوب و خوشایند را از خدا و امور ناخوشایند و دردآور را از ناحیه پیامبر می شمردند، اولا خطاب را از آن نفهم ها منصرف کرده و متوجه پیامبر نموده و بعد می فرماید که همه امور از خوشایند و ناخوشایند به امر و اراده خدا است. ولی شما هنوز به توحید نرسیده اید و نمی فهمید، بعد می فرماید: 👈آنچه از پیروزی و موفقیت به شما می رسد، عنایت خدا و یاری اوست که شامل حال شما شده است و آنچه از شکست و مغلوبیت و...، به شما می رسد به جهت رفتارهای غلط خود شما است. 👈طبق این گونه آموزه های قرانی معلوم می شود که هر چه از سوی خداوند است خیر ونیکی است وامور نا مناسب و نا گوار خواستگاه عمل وعوامل گوناگون دیگر است. نکتة دیگر در انتساب خیرات به خدا و شرور و بدی‌ها به مخلوقات این است که بر اساس رویکرد فلسفی و عرفانی خدا هستی مطلق و نامحدود است و هستی مطلق خیر محض و کمال صرف است. هیچ گونه نقص و محدودیتی در ساحت قدسی او راه ندارد، ولی وجود مخلوقات محدود است و همراه با نقص است و شرور و بدی‌های از وجودات ناقص و محدود برخیزد، از این رو خاستگاه و مبدأ خیرات وجود حق است و مبدأ شرور وجود ممکنات است. 📚پی نوشت ها: ۱. شوری (۴۲) آیه ۳۰. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰 آیا در قیامت دریاها آتش می گیرند؟ چگونه چنین چیزی ممکن است؟ ✍️ پاسخ: ✅ در سوره تکویر، درتوصیف صحنه قیامت دریاها را این گونه توصیف کرده است: «وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ» [تکویر/۶] «در کتاب قاموس اللغه نیز درباره "سجر" می نویسد: سجر= افروختن آتش. پر كردن. راغب آنرا تشدید آتش گفته. صحاح و قاموس آنرا سرخ كردن تنور و پر از آب كردن نهر و غیر آنها گفته‏اند. زمخشرى آنرا پر كردن گفته سجر التّنور یعنى آن را با آتشگیره و هیزم پر كرد.خلاصه اینها، افروختن و پر كردن است و اصل آن بنا بقول مجمع انداختن در آتش است» [۱] بنابراین معنای برافروخته شدن، ترجمه صحیحی خواهد بود. که بعضی از ترجمه ها نیز، محور را برافروخته شدن گرفته اند: فیض الاسلام: و آن گاه كه دریاها افروخته (آتش) گردند (یا طغیان نموده و از حدّ و اندازه بگذرند.) مشکینی: و آن گاه كه دریاها پر شوند و جوشان گردند. مکارم: و در آن هنگام كه دریاها برافروخته شوند. شعرانی: و آن گاه كه دریاها پر كرده شوند. حال اگر روزی برافروخته شدن، بیشتر در آتش دیده می شد و با بیان برافروخته شدن، ذهنها به سمت آتش می رفت، امروزه با دیدن تصاویر سونامی، ما به وضوح می فهمیم که برافروخته شدن دریاها به چه شکل خواهد بود. و این معنا با توصیفاتی که قرآن از زلزله روز قیامت دارد، کاملا متناسب است: «یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‏ءٌ عَظیمٌ؛ [حج/۱] اى مردم! از (عذاب) پروردگارتان بترسید، كه زلزله رستاخیز امر عظیمى است!» «إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها؛ [زلزال/۱] هنگامى كه زمین شدیداً به لرزه درآید.» این زلزله چنان شدید توصیف شده است که تمام کوه ها را متلاشی می کند: «وَ تَكُونُ الْجِبالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ؛ [قارعه/۵] و كوه‏ها مانند پشم رنگین حلاجى‏ شده مى ‏گردد!» البته اگر تسجیر دریا به معنای آتش گرفتن آن نیز باشد، می توان درباره آن مطالبی بیان کرد: ۱. اگر این تعبیر قرآن در گذشته براى مفسران عجیب بود امروز براى ما جاى تعجب نیست، زیرا مى‏دانیم آب از دو ماده" اكسیژن" و" هیدروژن" تركیب یافته كه هر دو سخت قابل اشتعال است، بعید نیست كه در آستانه قیامت آب دریاها چنان تحت فشار قرار گیرد كه تجزیه شوند و تبدیل به یكپارچه آتش گردند. [۲] ۲. بگمان بیشتر مراد از بحر مسجور دریاى مركز زمین است و مفرد بودن آن مؤیّد این معنى است، چنانكه میدانیم مركز زمین دریاى مذاب سهمگینى است .و چون آیات راجع بقیامت است و از آیات "«وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها» (زلزله ۲) و زمین بارهاى سنگینش را خارج سازد. «وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ. وَ أَلْقَتْ ما فِیها وَ تَخَلَّتْ؛ [انشقاق/۳ و ۴] و در آن هنگام كه زمین گسترده شود، و آنچه در درون دارد بیرون افكنده و خالى شود.» میتوان بدست آورد كه در ابتداى قیامت مقدارى از آن مواد بیرون خواهد ریخت. ۳. هر چیزی در توان خدای متعال است و در آستانه قیامت، نظام حاکم بر عالم عوض می شود: «یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ؛ [ابراهیم/۴۸] در آن روز كه این زمین به زمین دیگر، و آسمانها (به آسمانهاى دیگرى) مبدل مى ‏شود.» 📚منابع: [۱]. قاموس قرآن، ج‏۳، ص: ۲۳۲. [۲]. تفسیر نمونه، ج‏۲۶، ص: ۱۷۵. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰زبان حضرت آدم چه بوده؟ چگونه با هم ارتباط برقرار میکردند؟ ✍️پاسخ: ✅ داده هاي تاريخي نسبت به اين كه حضرت آدم به چه زباني سخن مي گفته ساكت است. اما با توجه به اين كه خداوند هنگام وحي و سخن گفتن با انبياء قطعا بايد به يكي از زبانها با آنان سخن بگويد، همان گونه كه در قرآن نسبت به كيفيت ارسال پيامبران و ابلاغ پيام‏هاي خويش مي فرمايد: "و ما أرسلنا مِن رسول إلاّ بلسان قومه ليبين لهم ...؛ (۱) 👈ما هر فرستاده اي را با زبان مردمش فرستاديم تا بتواند حقايق را براي آنان به روشني بيان كند. ". 👈بايد ديد خداوند با آدم به چه زباني سخن گفته است. شايد همان زبان زبان محاورهاي آدم و حوا باشد. 👈از آن رو كه دقيقا معلوم نيست كه حضرت آدم (ع) به چه زباني حرف مي زده و زبان وي چه بوده است. در اين راستا گمانه زني هايي است كه خدمتتان ارائه مي شود. 👈الف: برخي مي گويند، خداوند همه زبان ها را به آدم (ع) آموخت و وي با همه زبان ها آشنا بودند. قرآن مى گويد: «و علّم الادم الأسماء كلّها؛ (۲) خداوند همه نام ها را به او آموخت... » برخى از مفسران در تفسير آيه گفته اند: "خداوند جميع لغاتى را كه فرزندان آدم تا روز قيامت به آن تكلّم مى كنند، به او آموخت. (۳) 👈ب: برخي ديگر مي گويند: زبان سرياني قديم، يعني مادر زبان هاي سامي و عربي زبان آدم ابو البشر است. (۴) 👈ج: احتمال مي رود با توجه به اين كه در برخي روايات عنوان شده كه اهل بهشت با زبان عربي سخن مي گويند و روايت شده كه زبان حضرت آدم عربي بوده ..»،(۵) بتوان اين احتمال دادكه با زبان عربي سخن مي گفته. 📚پي نوشت ها: ۱. ابراهيم (۱۴) آيه ۴. ۲. بقره (۲) آيه ۳۱. ۳. علامة المجلسي، بحار الأنوار، بيروت، دار إحياء التراث العربي، ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ج ۱۱، ص ۱۴۶. ۴. عبدالحجت‏ بلاغي، حجه التفاسير و بلاغ الاكسير، ناشر: موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت، ج۱، ص۷. ۵. محمد باقر مجلسي، بحالارانوار، ج ۱۱، ص ۵۶، روايت ۵۷. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
10.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 👈کلیپ رقیه های زمانه 🔳 ویژه (س) 📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا کاري که قصد انجامش را داريم خدا از آن با خبر است؟ ✍️پاسخ: ✅يکي از مسلّمات اعتقادات مسلمين اين است که خداوند عليم و قدير، عالم و خالق مطلق بوده قبل از ايجاد اشياء، به آنها علم داشته و همه ي امور را او آفريده است. و موجودات همانگونه آفريده شده اند که در علم پيشين خدا حضور داشته اند. « … عَالِمٌ إِذْ لَا مَعْلُومَ وَ خَالِقٌ إِذْ لَا مَخْلُوقَ وَ رَبٌّ إِذْ لَا مَرْبُوبَ وَ إِلَهٌ إِذْ لَا مَأْلُوهَ وَ كَذَلِكَ يُوصَفُ رَبُّنَا وَ هُوَ فَوْقَ مَا يَصِفُهُ الْوَاصِفُون؛ … عالم و دانا بود در هنگامى كه هيچ معلومى نبود كه علم به آن تعلق گيرد. و خالق و آفريدگار بود در وقتى كه هيچ مخلوق و آفريده اي نبود. و پروردگارى داشت در زمانى كه هيچ پروريده اي نبود كه قابل تربيت باشد. و معبوديت داشت آنگاه كه هيچ عبادت كننده اي نبود كه عبادت كند و پروردگار ما را چنين بايد وصف نمود و آن جناب بالاتر است از آنچه وصف كنندگان ، او را وصف مي كنند.»(التوحيد للصدوق،ص 56 ) نکته ديگر اين که عبدالله بن موسي بن جعفر (ع) از پدر بزرگوارش پرسيد: آيا دو فرشته اي كه خداوند بر هر انساني گماشته، هنگامي كه فردي اراده گناه يا عمل صالحي مي كند، آنها از اراده و قصد انسان با خبر مي گردند؟ امام فرمود: آيا بوي مدفوع با بوع عطر يكي است؟ گفتم نه: فرمود: به رساتي وقتي بنده اي قصد كار خوب ميكند، نفس او خوشبو ميشود و نفسش معطر بيرون آيد. زماني كه قصد گناه كند نفسش بدبود و گند در آيد. ... و چون آن كار را بكند زبانش قلم آن فرشته (دست چپ) ميشود و با آب دهان آن گناه كار، آن را براي او ثبت ميكند. از اين روايت نيز فهميده ميشود كه به صرف اراده و قصد گناه، بوي گندي از وجود آن شخص برخاسته ميشود. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹امام على (علیه السلام) : 🍃دل بستگى به دنيا،عقل را فاسد مى كند،قلب را از شنيدن حكمت ناتوان مى سازد و باعث عذاب دردناك مى شود. 📚 مستدرک الوسایل ج 12 ،ص41 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰نحوه از دنیا رفتن حضرت رقيه سلام الله عليها را بيان کنيد. ✍️پاسخ: ✅در منتهی الآمال(۱) از كامل بهائی نقل كرده است: كه در شام از بچه های كوچك شهادت پدرشان را مخفی می كردند و به آن ها می گفتند پدرتان به مسافرت رفته. بر همین وضع بود تا یزید آن ها را به خانه شخصی خود منتقل نمود. 👈 امام دختری چهارساله داشت. شبی از خواب بیدار شد. گفت: پدرم كو. اكنون او را در خواب دیدم. ناراحت و پریشان بود. زنان كه نوای این كودك را شنیدند. همه صدا به گریه بلند كردند. سایر بچه ها نیز گریه می كردند. 👈یزید از خواب بیدار شد. پرسید: چه خبر است؟ جریان را به او گفتند. دستور داد سر پدرش را برایش ببرند. سر را آوردند. در دامن آن كودك گذاردند. پرسید: چیست؟ گفتند: این سر پدر توست. چنان ناراحت شد كه فریادی زد. از همان ناراحتی مریض گردید و پس از چند روز فوت شد. 👈این واقعه بنابر قول وقایع الشهور و الایام آیت ا. . . بیرجندی در پنجم ماه صفر اتفاق افتاده است. در كتاب ریاض القدس می‌نویسد كه روز پنجم صفر بنا به قولی حضرت رقیه خاتون از دنیا رفته و آن طفل كوچك كه مرحوم آیت الله بیرجندی در كتاب وقایع فرموده. به احتمال قوی رقیه بوده است. (۲) 📚پی نوشت ها : ۱. محدث قمى، منتهى الآمال فی تواریخ النبی و الآل‏، ناشر: دلیل‏، مكان نشر قم‏، سال چاپ: ۱۳۷۹ ش‏، نوبت چاپ اول‏، ج‏۲، ص ۱۰۰۲. ۲. حضرت رقیه دختر امام حسین، شیخ علی فلسفی خراسانی، ص۵. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اين که برخي مي گويند اسم افراد در سرنوشتشان تاثير دارد صحيح است؟ ✍️پاسخ: ✅گرچه اسم بر سرنوشت افرادي تاثيري ندارد وباور ياد شده در سوال هيچ دليل عقلي و روايي ندارد اما به طور کلي بايد گفت : اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوي کاشف از هويت و ماهيت هر چيزي است. اسم لفظي است که انسان با شنيدن آن بدون اختيار به معنا و صاحب آن منتقل مي شود. براى همه موجودات (گياهان، حيوانات، جمادات و.... وجود نام و اسمي که تداعي کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد. از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است. و هر يک از افراد انسان داراي شخصيت مسقلي هستند، شايسته است زيباترين و با ارزش ترين اسم ها براي او انتخاب شود. نامي که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسانى او باشد. پيامبر اسلام (ص) فرمود: "يکي از حقوق فرزند بر پدر اين است که نام نيک و زيبا براي او انتخاب کند." [1] در اسلام داشتن نام و لقب نيکو يک ارزش است و مي تواند در روحيه و جسم انسان اثرات مثبتي داشته باشد. از اين رو شايسته است هر مسلماني براي فرزندان خود از نام ها و القاب خوب و با معنا انتخاب کند؛ زيرا نام خوب تداعي کننده معناي خوب و نام بد تداعي کننده معانى و مفاهيم بد و نا مناسبي است که موجب هتک حرمت انسان مي گردد. در تعاليم اخلاقي اسلام معيارها و ضوابطي براي نام نيک افراد انسان بيان شده است از جمله: 1. اسم بايد در حد شخصيت صاحب آن بوده و متناسب با تمام دوران هاي زندگي او (کودکي، نوجواني جواني و کهن سالي) باشد. 2. از اسامي خاص ذات باريت عالي نباشد. مثل ذات، رحمان 3. درست ترين نام آن است که بر بندگي دلالت نمايد؛ مانند: عبدالله، عبدالرحمن و عبدالرحيم و .... [2] 4. اسامي پيامبران (ع) و ائمه اطهار (ع)، در روايت وارد شده است بهترين نام ها، اسامي پيامبران (ص) است.‏ [3] امام صادق (ع) از پيامبر اسلام (ص) نقل مي کند که فرمود: کسي که سه فرزند پسر داشته باشد و نام هيچ کدام را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است. [4] 4. داراي معناي زشت يا از اسامي افراد بد نام نباشد. در روايتي امام باقر (ع) از پيامبر (ص) نقل نمودند که آن حضرت (ص) بهترين و بدترين اسم را چنين برمي شمرد. بهترين اسم: عبدالله، عبدالرحمن و ... بدترين اسم: ضرار، مرة، حرب و ظالم. [5] در برخي ديگر از روايات نام هاي حکم، و حکيم و خالد و مالک نيز بر اين نام ها افزوده شده است. [6] در بين اسامي خوب و زيبا نيز بعضي از بعض ديگر با ارزش تر و بالاتر هستند. هرکس بايد سعي کند بهترين اسم را که داراي امتيازات و معيار هاي بيشتري است انتخاب نمايد. 📚منابع: [1]. "حق الولد على والده ان يحسن اسمه و ادبه". [2] بحارالأنوار، ج 101، ص 130. [3] بحارالأنوار، ج 101، ص 130. [4] بحارالأنوار ج : 101 ص : 130و 131. [5] حرعاملي، وسائل الشيعة، ج 21، ص 399، 27403، المکتبة الاسلامية، چاپ پنجم، 1398ق. [6] حرعاملي، وسائل‏الشيعة، ج 21، ص 398، 27399. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹امام على عليه السلام: 🍃أنجَحُ الاُمورِ ما أحاطَ بِه الكِتمانُ 🍃موفّق ترين كارها، كارى است كه با رازدارىِ كامل انجام شود 📚غررالحكم حدیث 3284 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا عايشه اجازه نداد پيکر پاک امام حسن کنار قبر حضرت محمد دفن شود؟ ✍️پاسخ: ✅هنگامي كه امام حسن (عليه السلام) از دنيا رفت، خواستند كه او را دفن كنند، مروان اجازه نداد و گفت: نه، عثمان در حش كوكب (قبرستان يهوديان در كنار بقيع) دفن شود و حسن در اين جا؟ بني هاشم و بني اميه براي ياري يكديگر جمع شدند و اسلحه آوردند. ابوهريره به مروان گفت: آيا تو از دفن حسن در اين جا جلوگيري مي كني؛ در حالي كه از رسول خدا شنیدي كه به او برادرش حسين مي گفت: «اين دو سردار جوانان اهل بهشتند»؟ 👈مروان گفت: رهايم كن، حديث رسول خدا ضايع شده، اگر غير از تو و ابو سعيد خدري آن را حفظ نكرده باشند، تو در زمان فتح خير اسلام آوردي. ابوهريره گفت: راست گفتي، در زمان فتح خيبر اسلام آوردم؛ اما همواره ملازم پيامبر بودم و از او جدا نشدم، از او سؤال مي كردم و به اين كار عنايت داشتم، تا اين كه دانستم و شناختم كه رسول خدا (ص) چه كسي را دوست دارد و از چه كسي بدش مي آيد، چه به او نزديك است و چه كسي از او دور، چه كسي را گذاشت در مدينه بماند و كي را تبعيد كرد، چه كسي را دعا كرد و چه كسي را لعن. 👈وقتي عائشه اسلحه و مردان را ديد و ترسيد كه شر بين آن ها بزرگتر شود و خونريزي شود، گفت: خانه، خانه من است، اجازه نمي دهم كه كسي در آن دفن شود. ولی این استدلال عایشه که چون خانه من است اجازه نمی دهم باطل است: 👈چون حدّاکثر حقّى که به سبب حقّ سکونت براى او ثابت مى باشد حقّ منفعت است و حقّ منفعت قابل ارث بردن نیست و حکم همسران پیامبر حکم زنان صاحب عدّه است; زیرا آنان پس از پیامبر(صلى الله علیه وآله) حقّ ازدواج ندارند. [و از این رو آنان مانند زنان در حال عدّه تنها حقّ سکونت در خانه شوهر را دارند] . 👈پس عایشه همچون زنان صاحب عدّه، تنها حق سکونت در حجره پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله)را داشته و حقّ تصرّفات مالکانه را نداشته است . 📚منابع: البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج1، ص389، طبق برنامه الجامع الكبير. إبن أبي الحديد المدائني المعتزلي، ابوحامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفاي655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج16، ص8، تحقيق محمد عبد الكريم النمري، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولي، 1418هـ - 1998م. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈