🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: چرا به حضرت مريم و حضرت زهرا(سلام الله علیها) صديقه مي گويند؟
✍️پاسخ: آيه الله جوادي مي فرمايد: سرّ اين كه مريم(سلام الله علیها) صديقه است آن نيست كه اخبار عادي را تصديق كرد و آنچه كه ديگران باور دارند، او نيز تصديق نمود. بلكه او حقيقتي را تصديق كرد كه ديگران باور نداشتند و حقيقتي را صحه گذاشت كه ديگران آن را مستبعد ميشمردند و روي همين استبعاد، زبان به تهمت وي گشودند در حالي كه مريم عليها السلام براي قبول اين امر غير عادي، آيت و علامت نطلبيد.
🔹از آن رو كه در روايات اين لقب به حضرت فاطمه نيز اطلاق مي شود مي توان چنين گفت كه او نيز به مانند مريم در حدّ اعلي، حقّ را تصديق مي نمود.
📒 زن در آيينه جلال و جمال، آيت اللّه جوادي آملي، مركز نشر اسراء، 1375ش، ص168
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: انسانی که کاملا محدود هست و در ابعاد زمان و مکان به زندگی ادامه میدهد چگونه میتواند به معرفت الله تعالی که نامحدود است برسد؟
✍️پاسخ: شناخت و آگاهی نسبت به خداوند متعال به دو گونه است:
1️⃣ شناخت و علم حصولی به خداوند متعال که به واسطه صور و مفاهیم ذهنی نسبت به خداوند و صفات او علم و آگاهی پیدا میکنیم.
2️⃣شناخت حضوری و بدون واسطه صور و مفاهیم ذهنی؛ یعنی قلب و روح انسان مستقیما با وجود خداوند متعال مواجه میشوند و یک شناخت مستقیم و بی واسطه نسبت به او کسب میکنند.
🔸 در شناخت حصولی، اشکالی که در سؤال شما بود (علم موجود محدود به حقیقت نامحدود) پیش نمیآید؛ چرا که در علم حصولی، معلوم بالذات انسان همان صور و مفاهیم ذهنی هستند که اگرچه از حقیت و وجود نامحدود حکایت میکنند، اما خودشان وجودی محدود و قائم به نفس انسان دارند (مفاهیم ذهنی دارای دو حیث هستند: یک حیث وجودی که محدود و از اعراض نفسانی هستند و یک حیث حکایت گروی و نمایش گری که میتواند از امور نامحدود و غیر عرض و ... حکایت کنند). مثلا مفهوم «خداوند نامحدود» این مفهوم اگرچه در ذهن انسان وجودی محدود و عارض بر نفس دارد اما از وجود امری نامحدود و بی نهایت و قائم بالذات در خارج از ذهن حکایت میکند و از این طریق انسان را نسبت به آن امر خارج از ذهن آگاه میسازد.
🔹بنابراین در علوم حصولی به خداوند متعال، محدود بودن وجود ما مانعی از شناخت ما نسبت به خداوند سبحان نیست. اما در علوم حضوری که مواجهه مستقیم با معلوم است، اشکال شما تا حدودی درست است؛ چرا که در علم حضوری باید عالم بر وجود معلوم احاطه وجودی پیدا کند و ظرف وجود عالم باید به گونهای باشد که بتواند وجود معلوم را درک نماید، در حالیکه ظرف وجود نفس انسان در مقابل عظمت وجود رب العالمین، چیزی در حد هیچ و عدم است. بر همین اساس، هیچگاه انسان نمیتواند به ذات پروردگار عالم و سعه وجودی حضرت حق جل و علی، احاطه وجودی و در نتیجه، علم حضوری پیدا کند. بله به اندازه ظرف وجود خود میتواند مراتبی از وجود خداوند متعال، مانند مراتب اسمائی و صفاتی و ... را مشاهده و درک حضوری نماید اما نسبت به ذات اقدس احدیت، خیر.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: ملاک در ارحام در صله رحم چه کسانی هستند؟
✍️پاسخ: یکی از دستورالعمل های دین در بخش احکام اسلامی که به فعالیت های عینی و خارجی انسان اختصاص دارد، ارتباط با خویشاوندان و اقوام است که از آن تحت عنوان «صله رحم» یاد می شود. در اندیشه دینی ما، حفظ، توسعه و تعمیق روابط فامیلی و ارتباط صمیمانه و حمایتی خویشاوندان از آنچنان اهمیتی برخوردار است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) آن را جزء دین دانستهاند.
🔹مطابق نظر مراجع معظم تقلید ، صله رحم، منحصر به رفت و آمد با خویشاوندان نیست؛ بلکه این عمل با هدیه دادن، میهمانى کردن، پیغام فرستادن، تماس تلفنى، سلام کردن و... نیز تحقق مى یابد. پس همین اندازه که قطع رحم نشود، کافى است.
🔸همچنین در خصوص اینکه ارحام چه کسانی هستند فرموده اند : ارحام کسانى اند که در مراتب ارث واقع مى شوند.پس هرچند برکات و آثاری که برای صله رحم بیان شده و اقتضای اخلاق اسلامی، همه بستگان سببی و نسبی را دربر میگیرد، اما خویشان نسبی از اولویت برخوردارند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: فشار قبر چگونه است؟
✍️پاسخ: در مورد فشار قبر لازم است دقت شود که مقصود از فشار قبر این نیست که در قبور خاکی - که مثلا قطعهای از آرامگاه است - فشاری بر بدن انسانها وارد میشود. بلکه مقصود از قبر در بسیاری از روایات، عالم برزخ است که بعد از خروج روح از دنیا به آن عالم وارد میگردد. امام صادق(ع)میفرمایند: مقصود از برزخ قبر انسان است از لحظه مرگ تا روز رستاخیز.
🔹بر این اساس مقصود از«فشار» عذاب خاصی است که انسان در آن عالم متناسب با رفتارهای خود میبیند. فشار بر بدن مادی و خاکی وارد نمیشود تا بدن متلاشی یا بدنی که اصلاً دفن نمیشود، تردید ایجاد کند. در روایات هم اشاره شده حتی افرادی که در بالای دار سالها میمانند و یا در دریاها غرق میشوند، فشار قبر دارند. از امام صادق(ع) پرسیدند: «درباره فرد به دار آویخته، آیا عذاب و فشار قبر به او میرسد؟ حضرت فرمود: پروردگار زمین، پروردگار هوا نیز است یا خدایی که زمین به فرمان اوست، هوا نیز به فرمان اوست، پس خداوند به هوا وحی میفرماید و هوا او را فشاری میدهد، سختتر و شدیدتر از قبر».
🔸البته این تعبیر تا حدودی عرفی و برای فهم مخاطب است. اما حقیقت امر آن است که فشار و عذاب قبر جسمانی و روحانی است، ولی جسم و بدن برزخی است که عذاب و فشار میبیند، نه بدن مادی؛ زیرا روح انسان در عالم برزخ، با بدن برزخی (که متناسب با آن عالم است) و قالب مثالی، همراه است. عذاب و فشارها ارتباطی با بدن مادی و دنیایی ما که ممکن است در حین مرگ یا مدتی پس از آن نابود شود ندارد .
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀
#قرآنی
✅پرسش:آیه الکرسی دقیقا کدوم بخش از قرآن میشه؟ بعضیا میگن فقط آیه ۲۵۵ سوره بقره است و بعضیا میگن تا آیه ۲۵۷ سوره هستش. درستش کدومه؟
✍️پاسخ:«اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیم» (1)
🔹بنابر نظر مشهور، «آیه الکرسی» همین یک آیه است که در بالا گفته شد که از «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» شروع می شود و به «وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» ختم می گردد. برای این مطلب نیز ادله و مستنداتی بیان شده است.(2)
🔸بنابراین؛ در نماز و مواردی که گفته شده «آیه الکرسی» خوانده شود، خواندن همین یک آیه کفایت می کند. البته اگر کسی دو آیه بعد را نیز خواند یعنی تا «هُمْ فِیها خالِدُون»(3) ایراد و اشکالی ندارد ولی لازم نیست و همان یک آیه، کفایت می کند.
📚پی نوشت ها:
1. بقره: 2/ 255.
2. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، ج 2، ص 276 و 277.
3. بقره: 2، ص 257.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: آیا روح از جنس خود خداست یا جنس متفاوتی دارد؟
✍️پاسخ: روح و نفس انسانی نیز همانند وجود خداوند سبحان، وجودی غیر مادی و مجرد دارد. اما باید توجه داشت که عالم مجردات و ماوراء ماده نیز دارای مراتب و درجاتی است. خداوند متعال در عالیترین مراتب تجرد؛ یعنی مرتبه الهی و فوق عقلی قرار دارد اما تجرد وجود نفوس و ارواح انسانی، غالبا از مرتبه تجرد مثالی بالاتر نمیرود. علاوه بر اینکه وجود فوق تجرد الهی، امری غیر معلول و بی نیاز و قدیم و واجب میباشد، اما وجود مجرد روح انسانی، امری ممکن الوجود، معلول، نیازمند و حادث ذاتی است.
بنابراین، گرچه روح انسان و خداوند، هر دو مجردند ولی این دو وجودهای متفاوت و متمایزی دارند و از یک جنس نیستند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀
#قرآنی
✅پرسش:چرا در سورۀ قدر آمده که قرآن در شب قدر نازل شده؟ مگه قرآن طی ۲۰ سال در شرایط مختلف نازل نشده؟
✍️پاسخ:از مجموع آیات قرآن می توان نتیجه گرفت که قرآن دارای دو نوع نزول بوده است: اول «نزول دفعی و جمعی» که یک جا از سوی خداوند بر قلب پاک پیامبر (صلی الله علیه و آله) در ماه رمضان و شب قدر نازل گردیده؛ دوم «نزول تدریجی» که بر حسب شرایط و حوادث و نیازها در طی 23 سال نازل شده است.
🔹شاهد این سخن این که در بعضی از آیات قرآن تعبیر به «انزال» و در بعضی دیگر تعبیر به «نزول» شده است، از پاره ای از متون لغت استفاده می شود که «تنزیل» معمولا در مواردی گفته می شود که چیزی تدریجا نازل شود و به صورت پراکنده و تدریجی؛ اما «انزال» مفهوم وسیعی دارد که هم نزول تدریجی را شامل می شود و هم نزول دفعی را.
🔸و جالب این که در تمام آیاتی که سخن از نزول قرآن در شب قدر و ماه مبارک رمضان است تعبیر به «انزال» شده که با «نزول دفعی» هماهنگ است، در حالی که در موارد دیگری که سخن از «نزول تدریجی» در میان است تنها تعبیر به «تنزیل» شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش:میخواستم بدانم، آیا گناه گذشته مادر بر جنین و کودکش تأثیر دارد؟
✍️پاسخ: گناهان مادر در ایام بارداری و حتی گناهانی که قبلا انجام داده و توبه نکرده است تاثیر منفی بر روی جنین او میگذارد. البته این تاثیرات به نحو اقتضا است و تاثیر قطعی بر گناهکار شدن فرزند و یا بدعاقبتی او ندارد. تربیت فرزند مخصوصا در سال های اول زندگی و نهایتا اختیار و انتخاب خود او در پدیدآیی شخصیت و عملکرد او تاثیر اصلی را دارد.
🔹اما اگر از آنها توبه نموده باشد، مورد رحمت و آمرزش الهی قرار گرفته است و ان شاء الله آثار گناه نیز از قلب و روح او برطرف شده است و تاثیرات منفی بر روی جنین نخواهد گذاشت. مخصوصا اگر با انجام اعمال صالح نورانیت را جایگزین تاریکی گناه کرده باشد.
🔸پیشنهاد میشود برای داشتن فرزند صالح و سالم کتاب «ریحانه بهشتی یا فرزند صالح» مطالعه شود و آدابی که دین و شریعت دستور داده انجام پذیرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨
💢 #مهدویت
✅پرسش: می دانیم که مسلمانان معتقد به ظهور منجی هستند؛ با توجه به آموزه های اسلامی؛ آیا حضرت مسیح (ع) هم همراه حضرت مهدی (عج) ظهور خواهد کرد؟
✍️پاسخ: بر اساس روایات اسلامی، هنگامی که حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پس از ظهور و قیام، به بیت المقدس می رسند، حضرت عیسی (علیه السلام) از آسمان بر زمین نزول می کنند و مسیحیان عالم را به سوی امام زمان (عج) دعوت می کنند و به پیروی از آن حضرت فرا می خواند و میان آنها با امام زمان (عج) قرارداد صلح منعقد می سازد. در هنگان نماز نیز به امام زمان (عج) اقتدا خواهد کرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش: در آیات و روایات آمده که از دیر خوابیدن در شب نهی شده باشد؟
✍️پاسخ: با توجه به برنامه عبادی مؤمنان مانند خواندن نماز شب و یا بیدار بودن بین الطلوعین (بین اذان صبح تا طلوع خورشید) طبیعی است که باید خوابیدن شب را به تأخیر نینداخت. امام باقر (علیه السلام) در این باره میفرمایند:
🔹وَ رَوَی أَبُو عُبَیْدَهَ اَلْحَذَّاءُ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ) فِی قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «تَتَجٰافیٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ اَلْمَضٰاجِعِ» فَقَالَ «لَعَلَّکَ تَرَی أَنَّ اَلْقَوْمَ لَمْ یَکُونُوا یَنَامُونَ» فَقُلْتُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ فَقَالَ «لاَ بُدَّ لِهَذَا اَلْبَدَنِ أَنْ تُرِیحَهُ حَتَّی یَخْرُجَ نَفْسُهُ فَإِذَا خَرَجَ اَلنَّفْسُ اِسْتَرَاحَ اَلْبَدَنُ وَ رَجَعَتِ اَلرُّوحُ فِیهِ وَ فِیهِ قُوَّهٌ عَلَی اَلْعَمَلِ فَإِنَّمَا ذَکَرَهُمْ فَقَالَ: «تَتَجٰافیٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ اَلْمَضٰاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً» أُنْزِلَتْ فِی أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ (عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ أَتْبَاعِهِ مِنْ شِیعَتِنَا یَنَامُونَ فِی أَوَّلِ اَللَّیْلِ...
🔸«ابو عبیده حذّاء» از امام محمّد باقر (علیه السّلام) روایت کرده در مورد تفسیر این آیه که خداوند عزّ و جلّ میفرماید: «پهلوهایشان از خوابگاه و بستر جدا و تهی میماند.» آن حضرت فرمود: شاید تو گمان میکنی مراد این است که آن گروه به کلّی نمی خفتند؟ عرض کردم: خداوند و رسولش داناترند، حضرت فرمود: این بدن چنان است که ناگزیر باید آن را استراحت و آرامش دهی تا روح از آن بیرون رود (یا از حرکت و جنب و جوش و دریافت های حسّی و تعقّل و امثال آن بیفتد و در ظاهر همچون مردگان باشد) و چون جان از تن بیرون رفت، بدن استراحت می یابد و بعد روح به آن باز می گردد و چون درون بدن رفت تن آدمی را قوّتی پدید می آید و نیروی کار می یابد، خداوند متعال آنان را یاد فرموده یا ایشان را در آیه خاطرنشان شما می سازد و میفرماید: پهلوهایشان از خوابگاه تهی شود، و پروردگارشان را گاه از روی بیم و زمانی از سر امیدواری بخوانند و آیه در باره امیر المؤمنین (علیه السّلام) و پیروان آن حضرت که از شیعیان ما هستند نازل شده است که ایشان در آغاز شب می خسبند...
🔹در واقع این آیه و روایت تفسیری ذیل آن، به این نکته که باید در ابتدای شب خوابید، تصریح دارند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅پرسش: برای رفع غم و اندوه و افسردگی در منابع دینی(قرآن و روایات) چه راهکاری وارد شده است؟
✍️پاسخ: امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: وضو بگیر و دو رکعت نماز بخوان و سپس بگو «یَا فَارِجَ الْهَمِ وَ یَا کَاشِفَ الْغَمِ یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ وَ رَحِیمَهُمَا فَرِّجْ هَمِّی وَ اکْشِفْ غَمِّی یَا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِی لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ اعْصِمْنِی وَ طَهِّرْنِی وَ اذْهَبْ بِبَلِیَّتِی» سپس آیت الکرسی و معوذتین (سوره ناس و فلق) را بخوان.
🔹هم چنین میتوانید دعای 54 «صحیفه سجادیه» را که برای رفع غم و اندوه و گرفتاری است بخوانید؛ این دعا چنین آغاز میشود: «یَا فَارِجَ الْهَمِ، وَ کَاشِفَ الْغَمِ، یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ وَ رَحِیمَهُمَا، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْرُجْ هَمِّی، وَ اکْشِفْ غَمِّی؛ ...»
🔸یاد خداوند متعال، قرآن خواندن، توسل کردن به اهلبیت (علیهم السلام)، انجام اعمال صالح و نیک، زیاد استغفار کردن، وضو گرفتن، ذکر صلوات، و... میتواند دل را آرام و اندوه را از دل ببرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: آيا تكبيرة الاحرام ابتداي نمازهای ظهر و عصر هم بايد آرام گفته شود ؟
✍️پاسخ: آرام گفتن تکبیرة الاحرام در نماز های ظهر و عصر لازم نیست و کلا گوینده باید به صورتی بگوید که خود بشنود و همین مقدار در همه نمازها کافی است .
📚پی نوشت:
1. امام خمینی ره ، توضیح المسائل م 952
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی