eitaa logo
پاسخگویی به سوالات و شبهات تاریخی
458 دنبال‌کننده
36 عکس
10 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍁🍂🍁🍂🍁🍂 🖋 چرا هنگام تولد پیامبرصلی الله علیه واله دریاچه ساوه خشک شد؟ آیا چنین دریاچه ای وجود داشته است؟ @pssokhgoo_shobaht_tsrikhi برخی از گزارش‌های موجود ایران باستان حاکی از وجود دریاچه‌ای در ساوه است. در اوستا از دریاچه‌ی زرمند(که احتمالا زرند فعلی باشد) یاد شده است.(1) نویسنده تاریخ قم نیز در وجه نام‌گذاری شهر آوه، بیان نموده که ابتدا نامش"آبه" بود زیرا گیوبن گودرز آن را در کنار آب بنا کرد.(2) بنابر برخی از گزارش‌های تاریخی هنگام تولد پیامبر صلی الله علیه واله اتفاقات خارق‌ العاده‌ای افتاد از جمله دریاچه ساوه خشک شد.(3)و شاعرانی از جمله سلمان ساوجی در سروده‌های خود از آن یاد کرده اند.(4) البته برخی از پژوهشگران معاصر از جمله دکتر رجبی دوانی در صحت این گزارش‌ها تردید کرده‌اند. برخی نیز می‌پرسند اگر خاموش شدن آتشکده فارس، فرو ریختن کنگره کسری و شکسته شدن بت‌ها نشانه‌ای از زوال مظاهر بت پرستی است، خکشیده شدن دریاچه ساوه چه ارتباطی به اینها دارد. @pssokhgoo_shobaht_tsrikhi با تأمل در آموزه‌های دین زردشتی گره از این مشکل باز می‌شود. در ایران باستان عناصر اربعه(آب، خاک، باد و آتش) محترم و مقدس بودند. آناهیتا یا ناهید فرشته آب به شمار می‌رفت(5) ایرانیان با احداث معابد آناهیتا در اطراف آبها و ارتفاعات همت می‌گماشتند. وجود قلعه دختر یا قیز دختر در اطراف گویای این مطلب است.(6) این قداست در ساوه به افراط کشیده شده بود و ساوجیان کهن سالانه دو نفر را در آب دریاچه ساوه غرق می کردند(7) که این نوعی قربانی محسوب می‌گردید و از این عمل بوی شرک استشمام می شد. بنابراین دریاچه ساوه در کنار خشک شدن آتش‌کده فارس و افتادن بتها بر زمین و ریختن چهارده کنگره از کاخ کسرا قرار گرفت. @pssokhgoo_shobaht_tsrikhi منابع: 1. اوستا، یشت‌ها، تحقیق داود ابراهیم پور، تهران، 1347، ج2، ص345؛ دانشنامه مزدیستا، جهانگیر اردشیری، تهران، نشر مرکز، 1371ش، ص259 2 .تاریخ قم، حسن بن محمد قمی، تصحیح سیدجلال الدین طهرانی، تهران، انتشارات توس، 1361، ص79-80 3. شیخ صدوق، الامالی،تهران، کتابچی، چاپ ششم، 1376ش،، ص 285؛ همو، کمال الدین و تمام النعمة،192، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، 1395ق.؛ ج ‏1، ص 191؛ تاريخ يعقوبى، (م 292)، بيروت ، دار صادر، بى تا،ج‏2،ص:8؛ تاريخ طبري (م 310)، ، بيروت، دار التراث ، ط الثانية، 1387،ج‏2،ص:166 4. دیوان سلمان ساوجی، تهران، چاپ دوم، انتشارات صفی علی شاه، 1367ش، ص519 5. یشت‌ها، ابراهیم پور، بمبئی، 1310، آبان یشت، بند9، فقره34 6.قلعه دختر ساوه، مرتضی ذکائی، انتشارات سازمان میراث فرهنگی، زمستان1374، ج2، ص523-540 7.برهان قاطع، محمد حسین تبریزی، به اهتمام محمد معین، تهران، انتشارات امیرکبیر، ج2، ص333-334 @pssokhgoo_shobaht_tsrikhi 🍁🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺باستان‎گرایی صهیونیستی امپراطوری رسانه‎ای غرب، دوباره در پی تغییر جای جلاد و شهید برآمده است. 👈یکی از نیرنگهای صهیونیزم این است که چون در چند هزار سال پیش، بنی‎اسرائیل با حضرت موسی، حضرت داوود و حضرت سلیمان در فلسطین ساکن بوده‎اند، پس فلسطین کنونی برای آنان است. شوربختانه گروه از فارسی‎زبانان مدعی ایرانگرایی، نیز با آنان همنوایی می‎کنند! اگر بتوان پذیرفت که اشغالگران کنونی از نسل همان یهودیان هستند و این قاعده هم درست باشد، پس باید آن را در جای دیگر نیز پذیرفت: 🇮🇷 https://eitaa.com/pasokhgoo_shobaht_tsrikhi می‎دانیم که گروهی از یمنی‎های کنونی «ابناء الفرس»؛ یعنی فرزندان پارس نامیده می‎شوند. دودمان ١۵٠٠ سال پیش آنان، ایرانی است و در زمان انوشیروان به سرزمین یمن رفتند. ⁉️آیا مدعیان ایرانگرایی می‎فهمند که با این قاعده، باید ایران کنونی را تسلیم گروهی از یمنی‎ها کرد؟ چرا؟ چون همه می‎دانیم که گروهی از یمنی‎ها ایرانی‎تبارند ولی چند نفر از این ٨۵ میلیون ایرانی، می‎توانند ثابت کنند که از نسل هخامنشیان، اشکانیان و یا حتی ساسانیان هستند؟ 👈 چندین سده، ایران در دست شاهان بیگانه شرق و غرب و دچار کوچ‎های جمعیتی بوده است. شاید برخی از باستان‎گرایان غربزده، از تیره چنگیز مغول در شرق یا نطفه اسکندر مقدونی در غرب یا بازمانده بردگان آفریقا باشند. ما اگر بتوانیم، بیشینه تا ٧ پشت خود را می‎شناسیم، ولی آیا کسی هست که دودمان ایرانی خود را تا ۴۵ نسل پیش، بازشناسد و ایرانی بودن خود را ثابت کند! ‼️ بنابراین حضور اجداد یهودیان در گذشته دور در فلسطین دلیل بر تعلق این کشور به آنان ندارد.
ان شاءالله از امروز پاسخگویی به شبهات فاطمیه در قالب چند سخنرانی خدمت سروران گرامی ارسال خواهد شد.
♦️‌️امشب دل سنگ کوچه‌ها می‌گرید ️یک شهر خموش و بی‌صدا می‌گرید 🔹‌️ تشییع جنازه غریب زهراست ️تابوت به حال مرتضی می‌گرید 🔹‌شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه چهارم. https://eitaa.com/pasokhgoo_shobaht_tsrikhi علت سکوت حضرت علی علیه السلام در حوادث بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و اله، پنج گروه مترصد درگیری بین حضرت علی علیه السلام و ابوبکر بودند تا از آب گل آلود ماهی گرفته و به مدینه حمله کرده ، کار اسلام را تمام کنند. در چنین شرایطی امام چاره ای جز سکوت نداشت. در صورت نیاز به اسناد سخنرانی به آدرس ذیل که قبلا بارگذاری کرده ام مراجعه کنید yun.ir/dlurve