eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
361 دنبال‌کننده
328 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 زمان پرداخت کفاره ی روزه ⁉️ کفاره و فدیه مربوط به هر ماه رمضان را، چه زمانی باید پرداخت ؟ ✅ کفاره تأخیر و کفاره بیماری که تا ماه رمضان بعد نتواند قضای روزه را بگیرد، پس از رسیدن ماه رمضان بعد پرداخت می شود، اما پرداخت کفاره افطار عمدی یا فدیه ای که زن باردار یا زن شیرده باید بپردازد، قبل از رسیدن ماه رمضان بعد، اشکال ندارد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
كفاره تاخير و فديه روزه چيست؟ کفاره‌ی تأخیر عبارت است از یک مد طعام که بایستی به فقیر داده شود. کسی که باید برای هر روز یک مد طعام بدهد می‌تواند کفاره‌ی چند روز را به یک فقیر بدهد. ✅مورد کفاره تاخیر اگر قضای روزه ماه رمضان بر کسی واجب شد و آن شخص تا رمضان سال بعد بدون عذر شرعی آن را قضا نکند باید کفاره تاخیر بدهد، یعنی علاوه بر قضا یک مد طعام حدود ۷۵۰ گرم گندم یا جو و … هست را باید به فقیر بدهد. 🔺لازم به ذکر است این کفاره تاخیر فقط برای سال اول هست و اگر چند سال در قضا کردن یک روز روزه ماه رمضان بدون عذر تاخیر کند، فقط یکبار باید کفاره تاخیر بدهد. ضمنا اگر کسی بتواند روزه را از رمضان سال قبل تا سال بعد قضا کند و این کار را انجام ندهد مرتکب گناه شده است. 🔺مقدار کفاره تاخیر کفاره‌ی تأخیر عبارت است از یک مد طعام که بایستی به فقیر داده شود. توجه: کسی که باید برای هر روز یک مد طعام بدهد می‌تواند کفاره‌ی چند روز را به یک فقیر بدهد. ✅موارد فدیه ۱. موارد فدیه ۱. مرد و زن پیر که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد. ۲. کسی‌که ‌مبتلا ‌به ‌بیماری ‌استسقا است یعنی زیاد تشنه می‌شود و روزه برای او مشقت دارد. ۳. زن باردار که وضع حمل او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد. ۴. زن شیرده که شیر او کم است و روزه برای بچه‌یی که شیر می‌دهد ضرر دارد. ۵. فرد بیمار که روزه برای او ضرر دارد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کند. ۱. زن بارداری که خوف از ضرر روزه بر جنین خود دارد و خوف وی هم دارای منشاء عقلایی باشد، باید روزه‌اش را افطار کند و برای هر روزی فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً به‌جا آورد. ۲. زن شیر‌دهی که به دلیل کم یا خشک شدن شیرش بر اثر روزه، خوف ضرر برطفل خود دارد باید روزه‌اش را افطار کند و برای هر روزی فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً به جا آورد. ۳. بیماری که به واسطه‌ی بیماری، روزه‌ی ماه رمضان را نگرفته و بیماریش تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرده است، قضای روزه‌هایی را که نگرفته واجب نیست، فقط باید برای هر روزی فدیه بپردازد. توجه: زنی که به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و به جهت ادامه‌ی بیماری قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست فدیه بر خود او واجب است و چیزی بر عهده‌ی شوهرش نیست. زنی که در دو سال متوالی به دلیل عذر شرعی، روزه‌ی ماه رمضان را نگرفته، اگر عذر او در خوردن روزه، خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده باید علاوه بر قضا، برای هر روزی فدیه هم بپردازد و چنانچه قضا را بعد از رمضان، تا ماه رمضان سال بعد بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته علاوه بر قضا و فدیه، کفاره‌ی تأخیر هم بر او واجب است و اگر روزه برای خودش ضرر داشته و به جهت ضرر داشتن قادر بر قضای روزه تا ماه رمضان سال بعد نبوده، فقط باید برای هر روزی فدیه بپردازد. ✅مقدار فدیه مقدار فدیه همان مقدار کفاره‌ی تأخیر است یعنی یک مد طعام که بایستی به فقیر داده شود. یک نکته در ارتباط با کفاره اگر نذر کند که روز معینی را روزه بگیرد، چنانچه در آن روز عمداً روزه نگیرد یا روزه‌اش را باطل کند باید کفاره بدهد. توجه: کفاره‌ی نذر همان کفاره‌ی قسم است که در جای خود گفته خواهد شد. رساله آموزشی. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔰شش روز، روزه بعد از عید فطر مکروه یا مستحب؟ ✍️ رضا عطائی در روایتی منسوب به رسول الله صلی الله علیه و آله چنین آمده است که «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثم صَامَ سِتَّهً أیام مِنْ شَوَّالٍ فَکَأَنَّمَا صَامَ السنهَ» (1) یعنی هر کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد سپس شش روز از ماه شوال را هم روزه بگیرد چنان است که یک سال تمام روزه داشته است. اولین منبع حدیثی شیعه که این حدیث را نقل کرده است کتاب «الغارات» است و سپس منابع حدیثی متاخر مانند «عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية»، «البلد الأمين و الدرع الحصين»، «مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل» و «بحار الأنوار» نیزآن را بیان کرده اند، اما این منابع، حدیث مورد نظر را یا از طریق کتاب الغارات نقل کرده اند و یا از طریق کتاب های اهل سنت آورده اند. ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال‏ ثقفى (متوفی 283ق) در کتاب «الغارات»، نامه ای را از امیرالمؤمنین علیه‌السلام آورده است؛ بنابر نقل ایشان، حضرت نامه را برای محمد بن ابی بکر نوشته است. این نامه منسوب به حضرت علی علیه السلام از جهت سند ضعیف است. از جهت محتوا نیز دارای اشکالات اساسی می باشد از جمله این که در قسمتی از آن، کیفیت وضو گرفتن برخلاف عقیده مذهب شیعه، بیان شده است. نکته دیگر این که نویسنده کتاب در پایان نامه می گوید: بعد از کشته شدن محمد بن ابی بکر، این نامه به دست عمرو عاص و معاویه افتاد. معاویه از این نامه بسیار شگفت زده شد و از خواندش لذت برد، در نتیجه آن را از بین نبرد بلکه دستور داد به همگان بگویند که این نامه از نوشته‏هاى ابوبكر است كه در نزد پسرش محمد بود و ما بر طبق آنها قضاوت مى‏كنيم و فتوا مى‏دهيم. با توجه به این دو اشکال یعنی «وجود مطالبی مخالف عقائد شیعه و همچنین تسلط معاویه بر این نامه»، نمی شود اطمینان حاصل کرد که تمام متن حدیث از امیرالمومنین علیه السلام باشد. بلکه احتمالا قسمتی از نامه توسط دشمنان حضرت به این نامه اضافه شده باشد. از سوی دیگر روایات متعدد و معتبری در کتاب های حدیثی شیعه وجود دارد که روزه گرفتن در روزهای ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) را مکروه می دانند و آن ایام را برای خوردن و آشامیدن معرفی کرده‌اند. (2) به عنوان مثال حَرِيزٍ به نقل از ائمه علیهم السلام روایت می کند که فرمودند: «هنگامی که ماه رمضان را (در پایان آن) افطار نمودی، پس بعد از روز عید فطر روزه تطوع (مستحبی) نگیر مگر بعد از اینکه سه روز (از ماه شوال) بگذرد». (3) بسیاری از فقها و محدثان شیعه نیز با تمسک به این روایات، بیان کرده اند که روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال هیچ فضیلتی ندارد و اولی این است که ترک شود. مثلا مرحوم کاشف‌الغطاء در این رابطه می‌نویسد: «‌صوم ستّة أيّام بعد عيد الفطر وتركه أولى» (4) ملاصالح مازندرانی نیز روایات استحباب شش روز، روزه اول ماه شوال را به دلیل این که از طریق اهل سنت وارد شده اند و علاوه بر آن روایات معتبر بر مخالفت آن وجود دارد، مردود می داند. (5) مجلسی اول نیز استحباب روزه در شش روز اول شوال را مشهور بین اهل سنت می داند و روزه گرفتن بعد از دو یا سه روز بعد از عید فطر را افضل می داند. (6) شیخ حر عاملی نیز اعتقاد به کراهت را در «بَابُ كَرَاهَةِ صَوْمِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ بَعْدَ عِيدِ الْفِطْر» نقل می کند. (7) بنابراین روزه گرفتن در شش روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) بر اساس دیدگاه اهل سنت است و بر اساس دیدگاه احادیث شیعه، روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) مکروه است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚 1. الغارات، ج 1، ص 250. 📚2. الکافي، ج‏4، ص148. 📚3. ‏تهذيب الأحكام، ج‏4، ص 298. 📚4. کشف الغطاء عن مبهمات الشریعه الغرّاء، ج 4، ص 51. 📚5. شرح الکافی، ج‏4، ص 92. 📚6. روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص 235. 📚7. وسائل الشيعة، ج‏10، ص519. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 850 خمس صندوق قرض الحسنه خانگی ❓ سوال: سلام ی صندوق قرعه‌کشی خانوادگی داریم که ماهیانه مبلغ ۱ تومن واریز میکنن و تعداد نفرات از ۱۲ نفر بیشتر هست یعنی بیشتر از یکسال باید ماهیانه پول واریز کنن میخواستم بپرسم خمس تعلق میگیره؟؟؟ مرجع:مقام معظم رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را با سوالی که از دفتر معظم‌له شده است پاسخ میدیم: 🔺سؤال: آیا به مبلغی که برای شرکت در قرعه کشی های خانگی پرداخت می شود و تا سر سال خمسی دریافت نمی شود، خمس تعلق می گیرد؟ 🔸جواب: در صورتی که از درآمد و حقوق باشد، سر سال خمسی باید خمس آن پرداخت شود؛ البته در صورتی که مبلغ را به دیگری وام داده باشید و سر سال خمسی قابل دریافت نباشد، می توانید خمس آن را پس از دریافت مبلغ، پرداخت کنید. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 851 محاسبه کفاره سال های گذشته با نرخ روز ❓ سوال: سلام وقت بخیر کفاره ی غیر عمد مربوط به سال ۷۹ پرداخت نشده و روزه ش هم گرفته نشده. آیا کفاره باید طبق امسال محاسبه و پرداخت شود؟ ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر بله، کفاره روزه بر اساس همان سالی که می‌خواهد پرداخت کند محاسبه می‌شود، به عبارت دیگر بر اساس نرخ روز باید پرداخت شود. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 852 محاسبه کفاره سال های گذشته انتخاب مرجع تقلید ❓ سوال: سلام صبحتون به خیر من مرجعم آقای لنکرانی بودند که فوت شدند مراجعه کردم به رسالشون گفته بودند تقلید به مرجع میت جایز هست میخواستم مرجعم رهبری باشند، اینطور هست که در زمانی که به سن بلوغ میرسی باید رهبر مرجع شده باشند؟ و اینکه باتوجه به اینکه آقای لنکرانی گفتند تقلید به مرجع میت جایز هست میتونم مرجعم رو تغییر بدم؟ و سوال بعدی اینکه تا کی فرصت داریم کفاره روزه بدیم؟ (روزه بر اثر مریضی گرفته نشده) ✅پاسخ: سلام علیکم جواب سوال اول: شما بعد از وفات مرجعتون که آیت الله فاضل لنکرانی بوده، باید یک مرجع زنده انتخاب می کردید مثلا آیت الله خامنه ای. بعد اگه این مرجع زنده اجازه ی ادامه تقلید از میت رو داد، در احکامی که قبلا از مرجع قبلی پیروی می کردید، به اون تبعیت ادامه می دید. و الان هم اگر مرجع زنده انتخاب نکردید، می تونید آیت الله خامنه ای رو به عنوان مرجع انتخاب کنید و دیگه اینکه شما وقتی به سن تکلیف رسیده بودید ایشون اون وقت مرجع بوده یا نبوده ملاک نیست. ملاک الان است. جواب سوال دوم کفاره روزه ای که بخاطر مریضی در سال گذشته نگرفتید و در بین سال هم نتونستید بگیرید، در ماه رمضان سال بعد می تونید محاسبه کنید. مثلا در این رمضانی که گذشت و حتی الان نسبت به سال گذشته رو می تونید محاسبه کنید. اما کفاره های مربوط به همین رمضانی که گذشت رو باید تا رمضان بعدی صبر کنید. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 853 امتحان به صورت کتاب باز ❓ سوال: سلام استاد دانشگاه ما برای میانترم(که ۸ نمره است)، پرسش و پاسخ و تکالیفی تعیین کردند، برای تکالیف هم گفتن کتاب باز میتونید پاسخ بدید، از نظر شرع اشکال داره؟ تقلب محسوب میشه؟ [نمره پایانی هر درس، ۱۲ نمره از امتحان پایان ترم هست و ۸ میانترم] مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم وقتی خود استاد اجازه داده و سبک امتحان رو کتاب باز قرارداده، تقلب محسوب نمیشه و اشکالی نداره. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 854 امتحان به صورت کتاب باز ❓ سوال: وقتی قسم می خوریم نمیشه دیگ بهش عمل نکنیم؟ من قسم خوردم تا روز کنکور هیچ اتلاف وقتی نداشته باشم ، خیلی در عذابم نمیشه دیگ روال قبلم رو داشته باشم ولی در عین حال اتلافی هم نداشته باشم میخوام واجب نباشه برام. ✅پاسخ: سلام علیکم شکستن قسم در صورتی حرام است که قسم این شرایط را داشته باشد: 1. با اراده و اختیار قسم بخورد 2. با نام های خدا قسم یاد شود. 3. قابلیت اجرا داشته باشد 4. قسم خورنده، عاقل و بالغ باشد 5. در مورد کاری که در گذشته یا امری در اینده که مشخص نیست نباشد. شکستن قسم از روی فراموشی یا اگر باشد، کفاره ندارد. حالا شما اگر قسمی خوردید که عملا امکان تحققش نیست، این قسم کفاره ندارد. اما اگر شرایط تحقق بوده و شما نمیخواهید اجرا کنید باید به کفاره شکستن قسم عمل کنید. 🔺کفاره شکستن قسم: سیر کردن ده فقیر یا پوشانیدن آن هاست و اگر نتوانست باید سه روز روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب باید پی در پی باشد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔴 خسوف امروز موجب وجوب نماز آیات نیست سلام علیکم و رحمة الله. احتراماً به استحضار می رساند: با مشیّت الهی در غروب روز جمعه 15 اردیبهشت ماه 1402 هجری شمسی، خسوف ( یا ماه گرفتگی ) رخ خواهد داد که برای نیمی از کره زمین خصوصاً ساکنان قارّه آسیا قابل رصد است؛ لکن این خسوف از نوع نیم سایه ای ( و به عبارت دیگر، خسوفِ نجومی ) است و لذا وجوب خواندن نماز آیات را در پی ندارد. در این نوع خسوف ها، هیچ قسمتی از ماه گرفته و تاریک نمی شود، بلکه فقط از نور و درخشندگی ماه، اندکی کاسته می شود که این امر برای عموم بینندگان محترم قابل تشخیص نیست. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 855 پا ❓ سوال: سلام و خداقوت ۱) اگر بعداز مسح پا، متوجه بشیم قسمتی که دست کشیدیم مقداری از ناخن‌ها یا پوست پا تر نشده، آیا وضو صحیح هست؟ یا لازمه مجدد وضو بگیریم ؟ ۲) درباره مسح پا از ۲ نفر طلبه خانم ۲ جور شنیدم ان‌شاءالله درست یادم باشه کم و زیاد بیان نکنم ۱]برای مسح پا تا حدود برآمدگی پا باید دست تر کشید ۲] باید تا تقریبا آخر برآمدگی پا دست تر کشید مرجع امام خامنه‌ای مدظله‌العالی (مراجع نظر متفاوت دارند؟ ) تشکر از وقتی که می‌گذارید و پاسخگویی، ان‌شاءالله خداوند خیر کثیر عنایت کنه 🤲 به شما، گروه‌ و خانواده‌ها‌یتان. ✅پاسخ: سلام علیکم 1. اگر مسح پای چپ است و بعد از مسح می بیند که قسمی از محل مسح خشک است، خب همان لحظه پا را خشک کند و مجددا مسح بکشد به شرطی که موالات وضو به هم نخورده باشد. اگر هم موالات به هم خورده و یا مسح پای راست مشکل داشته، مجددا وضو بگیرد. 2. شاید این بانوان نسبت به مراجع مختلفی پاسخ داده اند اما بنده عین متن رساله اموزشی رهبری را برای شما میگذارم: «...محل مسح پا، عبارت است از روی پا از سر یکی از انگشتان تا مفصل ساق، و استحباب مسح پایین انگشتان پا (یعنی جایی که موقع راه رفتن با زمین تماس پیدا می‌کند) ثابت نشده است.» منبع ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 856 نوافل روزانه (یومیه) ❓ سوال: تعداد رکعات و زمان نافله‌های روزانه را بیان کنید ✅پاسخ: 🔺نافله‌ها، در غیر روز جمعه سی‌وچهار رکعت هستند: نماز نافله ظهر: هشت رکعت است. وقت نافله ظهر همان وقت نماز واجب ظهر است و پیش از نماز واجب ظهر خوانده می‌شود. نماز نافله عصر: هشت رکعت است. وقت نافله عصر همان وقت نماز واجب عصر است و پیش از نماز واجب عصر خوانده می‌شود. نماز نافله مغرب: چهار رکعت است. وقت نافله مغرب همان وقت نماز واجب مغرب است و بعد از نماز مغرب خوانده می‌شود. نماز نافله عشاء: دو رکعت است و چون دو رکعت نافله عشاء نشسته خوانده می‌شود یک رکعت حساب می‌شود. وقت نافله عشاء همان وقت نماز واجب عشاء است و بعد از نماز عشاء خوانده می‌شود. نماز نافله شب (نماز شب): یازده رکعت است. هشت رکعت از آن به عنوان نماز شب، دو رکعت نماز شَفع و یک رکعت نماز وِتر است. وقت نافله شب از نصف شب تا اذان صبح است. نماز نافله صبح: دو رکعت است. نافله صبح پیش از نماز صبح خوانده می‌شود. 🔺در روز جمعه به شانزده رکعت نافله ظهر و نافله عصر چهار رکعت اضافه می‌شود. 📚منبع: توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج۱، ص۴۲۵، مسئله ۷۴۶؛ امام خمینی، تحریر الوسیله، ۱۳۹۰ق، ج۱، ص۱۳۵-۱۳۶. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha