eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
354 دنبال‌کننده
366 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 صحبت کردن پشت سر نامزدها ⁉️ در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، می بایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟ ✅ در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد. احکام احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
558 📌 ❓ سوال: سلام اگر با دست نجس دست به گوشی بزنیم چ باید کرد رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم اگر نجاستی که روی دست شماست، قابل انتقال نباشد (مثلا مرطوب نباشد، یعنی خشک باشد و یا عین نجاست با اتصال به شی دیگر منتقل نشود) گوشی نجس نمی شود. اما اگر نجاست به نحوی بوده است که قابلیت انتقال داشته مثلا به واسطه رطوبت یا انتقال خود عین نجاست، گوشی نجس می شود و باید آن را پاک کرد. برای شیوه شستن با آب قلیل به این مطلب مراجعه کنید: https://eitaa.com/pasokhha/581 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: 👈 مطلبی که درباره صالح و اصلح در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است اعتبار ندارد 🔻 درپی درج استفتائی از حضرت آیت الله خامنه‌ای در برخی صفحات رسانه‌های اجتماعی، روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد: هر متنی که حاکی از نوعی ورود در انتخابات باشد از طرف دفتر مردود و بی اعتبار است. مطلبی نیز که اخیراً درباره صالح و اصلح عنوان شده است، اعتبار ندارد. 🔖 @khamenei_ir
559 📌 ❓ سوال: سلام اگر فردی به ما ظلم کند و ما تا سه روز با او آشتی نکنیم ایا گناه کرده ایم اگر تا سه روز او نیامد بکند چه. رهبری ✅ پاسخ: سلام علیکم بهتره که شما اقدام به آشتی کنید و اگر ایشان نپذیرفت دیگر شما مسئولیتی ندارید. رسول خدا(ص) می‏‌فرمایند: "هر دو مسلمانی که از یکدیگر قهر کنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتی نکنند از اسلام بیرون روند و میان آنها پیوند و دوستی دینی نخواهد بود. پس هر کدام که به(اصلاح رابطه و) سخن گفتن پیشی گیرد او در روز حساب زودتر به بهشت می‏‌رود". 1- کافی، ج 2، ص 345 - وسائل‏‌الشیعه، ج 8، ص 585) احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
560 📌 ❓ سوال: چرا پدر در صورت قتل فرزند قصاص نمیشه مگر در شرایط خاص. ✅ پاسخ: سلام علیکم یکی از شرائط قصاص آن است که قاتل پدر مقتول نباشد، حتی اگر پدر کافر هم باشد و فرزند مقتول مسلمان باشد باز قصاص نمی شود. بلکه در هر صورت باید دیه را به وارث فرزند (غیر از پدر) بپردازد.[1] اولا اين نکته را متدکر می شويم که احکام خداوند بر اساس مصالح و مفاسد است؛ روایات متعددی از امامان معصوم (ع) به ما رسیده است که پدر به خاطر قتل فرزند قصاص نمی شود. گرچه علت اصلی این حکم در منابع حدیثی ما بیان نشده است و برای ما روشن نیست، اما برای روشن شدن بعضی از حکمت ها و فوائد این مسئله (عدم قصاص پدر) چند نکته را متذکر می شویم: 1. نکته اول: انگیزه های کیفرهای قرار دادی به معنای عام یعنی اعم از اینکه کیفر قصاص باشد یا غیر آن، به چند صورت تصور می گردد:[2] تشفی خاطر: کیفری که مظلوم برای خالی کردن عقده و تشفی نفس خود اجرا می کند. تربیت و اصلاح شخص مجرم: در این قسم از کیفرها، هدف اصلاح شخص مجرم است. مانند تادیب دانش آموز تنبل و خاطی توسط معلم یا پدر. اصلاح اجتماعی: در این جا هدف از کیفر، اصلاح جامعه و عبرت گرفتن سایرین است، مانند مجازات اعدام که هیچ نفعی برای شخص مجرم ندارد، بلکه فقط برای عبرت دیگران به اجرا در می آید. احقاق حق: این انگیزه به معنای عام، شامل احقاق حق مظلوم، چه توسط خود وی و چه توسط دیگری می شود، مانند دفاع شخص ثالث از حق مظلومی که خود او قادر بر آن نیست. پیش گیری: اگر مجرمی را به حال خود رها کنند، دست به جنایت های هولناکی خواهد زد، از این رو برای پیش گیری از تکرار جنایت، حاکم می تواند او را به کیفر برساند. به نظر می رسد در مورد قصاص پدر هیچ کدام از انگیزه های کیفری نمی توانند تاثیر گذار باشند چون اولا خود او از اولیاء دم است و نسبت نزدیکی با اولیای دیگر دارد؛ پس تشفی خاطر چندان رنگی در اینجا ندارد. و انگیزه تربیت و اصلاح شخص مجرم اصلا در مورد کیفر اعدام قابل تصور نیست چون شخص مجرم با اعدام دیگر وجود ندارد تا اصلاح گردد. انگیزه احقاق هم در اینجا شبیه انگیزه اولی یعنی تشفی خاطر است که خیلی کارساز نیست. و همینگونه می باشد انگیزه اصلاح اجتماعی و انگیزه پیش گیری از جرم. چون رابطه پدر و فرزند و علاقه پدر نسبت به فرزند به قدری زیاد است و به گونه ای در نهاد و سرشت وجودی انسان تابیده و عجین شده است که برای دوام و استمرار آن نیاز به ترساندن از کیفر اعدام نیست. و از اینجا می توان فلسفه مهم قصاص نشدن پدر را فهمید و آن اینکه کیفر اعدام برای پدر در واقع یک نوع تخفیف عذاب است ولی عذاب بالاتر برای پدر همان عذاب روحی و وجدان است که او را هر ساعتی چندین بار اعدام می کند. به عبارت ديگر حكم قصاص به لحاظ وجود مصالح و جبران خسارت است، و در اين‎جا اين مصلحت معدوم است. و علاوه اینکه قصاص کنندگان نیز در اینجا فرزندان یا خویشان دست اول قاتل می باشند که قطعا اجرای قصاص از طرف آنها چه بسا بعدها مشکلات روحی بیشتری را برای آنها فراهم کند. یعنی ممکن است در ابتدائی که چنین جنایت هولناکی واقع شد بقیه نزدیکان از روی خشم و غضب تصمیمی بگیرند که بعدها خودشان پشیمان گردند و دچار عذاب وجدان و ناراحتی ها و مریضی های روحی گردند. 2. نکته دوم: قصاص به طور کلی حقی است که خداوند به اولیاء مقتول داده است و به معنای قطعیت و لزوم نیست، بلکه بجای قصاص می توانند عفو و گذشت نمایند و یا با رضایت قاتل از او دیه بگیرند[3]. البته در مواردی که قاتل قصاص نمی شود (مانند مورد بحث ما) قاتل باید دیه بپردازد.[4] 3. نکته سوم: اگر پدری فرزند خود را بکشد، در درجه اول خود او و خانواده اش بیشترین آسیب را می بینند، چرا که او ضربه شدید و مهلکی به خود و خانواده خود وارد آوره است و انصاف نیست که به خاطر این عمل در چنین شرایطی قصاص شود زیرا تقاضای قصاص او نیز یک امر احساسی و غیر عقلانی است. پس اسلام قصاص او را ممنوع کرده است. اما همان طور که گفته شد در این شرایط، دیه بر او ثابت است و باید آنرا به سایر وارثین بپردازد. 4. نکته چهارم: قتل فرزند امري كاملاً نادر است و در عرف عقلا براي موارد نادر قانون وضع نمي‎كنند. و البته چنین اتفاقی در شرایط بسیار استثنایی، احساسی و غیر عادی اتفاق می افتد. یعنی در شرایطی که فرد کاملا غیر عادی و تحت فشار های روحی و روانی شدید که بیشتر شبیه به عدم عمد و اختیار است اتفاق می افتد. پی نوشت ها [1]. امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 2، ص 495. [2]. قدردان قراملکی، محمد حسن، جهنم چرا؟، ص 22 و 23. [3]. امام خمینی، همان، ج2، ص 507. [4]. همان، ص 493 تا ص 497. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
561 📌 ❓ سوال: سلام وقت بخیر اگر کسی توی موسسه کنکوری عضو باشه و بخواد رمز عبور خودش رو دراختیاردوستش که توان مالی ندارن ثبت نام کنن و کتاب خریداری کنن،بذارن که دوستشون بتونن استفاده کنن از سوالات، مشکلی داره؟؟؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم این مسائل بسته به قانون آن موسسه کنکوری است. اگر از نظر قانون آن موسسه چنین کاری ممنوع است، پس نمی توان انجام داد. باید قوانین و مقررات آن مجموعه را جویا شوید. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 صحبت کردن پشت سر نامزدها ⁉️ در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، می بایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟ ✅ در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد. احکام @pasokhha
🔴 انتشار نامه جعلی حمایت عبدالحمید از همتی 🔹 گاف بزرگ این نامه جعلی، تاریخ آن است که ۲۰ تیر ۱۴۰۰ نوشته شده است!! @pasokhha
562 📌 ❓ سوال: سلام ایت الله جاودان درسایتشون دستوری برای باطل کردن سحر وجادو گفته اند(۷۰مرتبه سوره حمد ایات ۵۴تا۵۶سوره اعراف به مدت ۴۰روزودرپایان ۴۰روزقربانی گوسفند) ایاسحر و جادو وجود دارد؟؟ اگه وجود دارد ایا دستوردیگری برای باطل شدنش هست؟ ایا این دستور درست است؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بله سحر و جادو وجود دارد و در آیه 102 سوره بقره نیز به آن اشاره شده است: «و (یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم می‌خواندند پیروی کردند. سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود؛ و) کافر نشد؛ ولی شیاطین کفر ورزیدند؛ و به مردم سحر آموختند. و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروی کردند. (آن دو، راه سحر کردن را، برای آشنایی با طرز ابطال آن، به مردم یاد می‌دادند. و) به هیچ کس چیزی یاد نمی‌دادند، مگر اینکه از پیش به او می‌گفتند: «ما وسیله آزمایشیم کافر نشو! (و از این تعلیمات، سوء استفاده نکن!)» ولی آنها از آن دو فرشته، مطالبی را می‌آموختند که بتوانند به وسیله آن، میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند؛ ولی هیچ گاه نمی‌توانند بدون اجازه خداوند، به انسانی زیان برسانند. آنها قسمتهایی را فرامی‌گرفتند که به آنان زیان می‌رسانید و نفعی نمی‌داد. و مسلما می‌دانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد، در آخرت بهره‌ای نخواهد داشت. و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن فروختند، اگر می‌دانستند!!» راه های متعددی برای نجات از سحر و جادو و رفع آن در روایات بیان شده است که به دو نمونه اشاره می کنیم: 1.فردی که سحر شده آیات: "قالَ مُوسى‏ ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَیُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا یُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِینَ، وَ یُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ"‏[11] و "وَ أَوْحَیْنا إِلى‏ مُوسى‏ أَنْ أَلْقِ عَصاکَ فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ، فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ، فَغُلِبُوا هُنالِکَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِینَ".[12] را همیشه همراه خود داشته باشد. 2. این آیه را هفت بار بر سحر شده بخوانند: "سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِیکَ وَ نَجْعَلُ لَکُما سُلْطاناً فَلا یَصِلُونَ إِلَیْکُما بِآیاتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغالِبُونَ"[13].[14] پس به طور کلی باید از شر سحر ساحران به خدا پناه برد. برای مطالعه بیشتر کلیک کنید دستورات مذکور در سوال نیز اگر توصیه آیت الله جاودان باشد قطعا موثر است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
💢پرسش: 🔰اين چه مذهب شيعه اي هستش که با زيارت حضرت معصومه(س) يا امامان مي رويم بهشت؟ ✍️پاسخ: ✅در پاسخ شما بايد عرض نمود: اولا 📌در هيچ مذهبي با صرف زيارت به بهشت نمي رويد. بلکه بهشت يک طراز تکاملي است. يعني شخص براي رفتن به آن سطح بايد کمالاتي را کسب کند. همانند اينکه يک دانش آموز براي رفتن به به پايه بالاتر بايد از پايه پايين تر نمره قبولي را کسب نمايد و توان درک پايه بالاتر را هم داشته باشد. ☘️ براي اينکه يک انسان بتواند به پايه بالاتر در انسانيت برود، اعمال مختلفي را مي تواند انجام دهد. اين اعمال در دو سطح فردي و اجتماعي تبيين مي شود. 🗞اسلام نيز يک بسته تربيتي در دو سطح فوق بيان نموده است که از آن جمله مي توان به صدقه، عبادت، زيارت و ... اشاره نمود. پس اگر زيارت منجر به آن سطح از کمال گردد، شخص لايق بهشت است و الا نه. 👈البته غالبا زيارت سبب آن مي شود که شخص از اعمال ناشايست گذشته خود، توبه کرده و به خيرات تمايل يابد. لذا غالبا منجر به آن سطح خواهد شد. ثانيا 📌در روانشناسي نيز ثابت شده است که تماشاي محيط هاي مذهبي در تربيت افراد تأثير دارد. به عبارتي، وقتي کسي محيط معنوي را تماشا مي کند، سبب مي گردد که داراي روحيه معنوي شود. البته اين روحيه در افراد مختلف متفاوت است. در يکي بيشتر و در ديگري کمتر ظاهر مي گردد. ☘️پس زيارت سبب افزايش روحيه معنوي شده و فرد مي تواند خود را به سطح مطلوبي از معنويت و کمال برساند و لايق بهشت گردد. 🗞 📎 (س) احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 واجب عینی بودن شرکت در ⁉️ آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ ✅ واجب عینی است . احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
563 📌 ❓ سوال: سلام اگر فردی چوبی را از زمینی غضب نماید برای برگردانند آن آن را باید به صاحبش بر گرداند یا در همان زمین بگذارد کفایت میکند اگر آن چوب ارزشی کمتر از ۱۰۰۰ تومان داشته باشد جه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در همان زمین بگذارد کفایت می کند بهتر است رعایت مال دیگران بشود احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha