eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
354 دنبال‌کننده
366 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 کاری که حرص با ما میکنه ! علیه السلام: شخص حریص به دنیا مانند کرم ابریشم است که هر چه بیشتر ابریشم به دور خود می تند ، راه بیرون شدنش را دورتر و مشکل تر می کند ، تا اینکه از غم و اندوه بمیرد . ▪️ شهادت امام باقر علیه السلام تسلیت باد ▪️ 📚کافی ، ج 2 ، ص (316) 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @mawezah_ir @pasokhha
591 📌 ❓سوال: سلام آیا کوچک شمردن گناه خودش گناه محسوب میشود ✅پاسخ: سلام علیکم بله، امام علی علیه السلام میفرماید: بزرگترین گناهان در نزد خداوند، گناهی است که نزد صاحب آن کوچک باشد. (غررالحکم) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 592 📌 ❓سوال: و آیا مقدمه گناه را فراهم کردن خود نیز گناه محسوب میشود؟ ✅پاسخ: بله، مقدمه گناه هم حرام و گناه است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 593 📌 ❓سوال: و آیا باید قوانین موسسات و ادارات و حتی شبکه های اجتماعی و گروه های مجازی را رعایت کرد ✅پاسخ: قوانین موسسات و ادارات باید رعایت شود. قوانین شبکه های اجتماعی نیز باید رعایت شود. قوانین گروه های مجازی نیز باید مراعات شود. چون همه اینها قراردادهایی هستند که با ورود به این گروه ها و موسسات و شبکه ها، آن قوانین را پذیرفته ایم . 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 594 📌 ❓سوال: سلام آیا کلا کار با فضای مجازی با ترس گناه حرام است؟ ✅پاسخ: اگر این ترس مبنای عاقلانه دارد به این معنا که برای آن شخص ورود به فضای مجازی با افتادن در مسیر گناه مساوی است و این خطر را حس میکند، باید احتراز کند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 595 📌 ❓سوال: سلام خمس رو باید با قمری حساب کرد یا شمسی؟ ✅پاسخ : از استفتائات رهبری: س 1000: آیا سال خمسی باید شمسی باشد یا قمری؟ ج: مکلّف در اين مورد مخيّر است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
596 📌 ❓سوال: سلام...حضرت فاطمه کنیزی به اسم سلما داشته است؟درکتابی کنیزحضرت زهرا را سلما نام برده ولی در جاهای دیگر اسمی از سلما نبرده اند ✅پاسخ: سلام علیکم بله ، سلمی بنت عمیس منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
597 📌 ❓سوال: سلام علیکم خدمت کارشناس محترم هزینه نماز قضای اموات چقدر هستش ✅پاسخ: سلام علیکم نرخ نماز و روزه و سایر اعمالی که می توان بصورت مالی انجام داد در سال 1400: مبالغ به ریال است: یک سال نماز قضا ۳۰،۰۰۰،۰۰۰ یک ماه روزه قضا ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر) ۳،۰۰۰،۰۰۰ کفاره یک روز قضای روزه عذر ۵۰،۰۰۰ فطریه برای هر نفر ۲۰۰،۰۰۰ کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶۰ فقیر) ۳،۰۰۰،۰۰۰ کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر) ۵۰۰،۰۰۰ یک دوره ختم قرآن ۵،۰۰۰،۰۰۰ هر مورد قربانی ۳۰،۰۰۰،۰۰۰ احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
598 📌 ❓سوال: میخواستم بدونم حدیث جابر سندش موثق هست یا نه ✅پاسخ: سلام علیکم ظاهرا دو عنوان مشهور وجود دارد حدیث لوح حدیث جابر که در هر دو، جابر بن عبدالله انصاری از راویان اصلی است. و هر دو نیز معتبر است. در مورد حدیث لوح نیز که از نظر مضمون شبیه حدیث جابر است نیز به عنوان راوی قابل اعتماد از جابر بن عبد الله انصاری یاد شده است. منبع منبع منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 آزمایشگاهی ⁉️ الف) آیا لقاح آزمایشگاهی در صورتی که اسپرم و تخمک از زن و شوهر شرعی باشد، جایز است؟ ب) بر فرض جواز، آیا جایز است این کار توسط پزشکان اجنبی صورت بگیرد؟ و آیا فرزندی که از این طریق به دنیا می آید ملحق به زن و شوهری است که صاحب اسپرم و تخمک هستند؟ ج) بر فرض که عمل مذکور فی نفسه جایز نباشد، آیا موردی که نجات زندگی زناشویی متوقف بر آن باشد، از حکم عدم جواز استثنا می شود؟ ✅ الف) عمل مذکور فی نفسه اشکال ندارد ولی واجب است از مقدمات حرام مانند لمس و نظر اجتناب شود. ب) کودکی که از این طریق متولد می شود ملحق به زن و شوهری است که صاحب اسپرم و تخمک هستند. ج) گفته شد که عمل مذکور فی نفسه جایز است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🚩بیشترین بخشش الهی در روز عرفه پیامبر صلی الله علیه و آله: ما مِن یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللّه ُ فِیهِ عَبدَا مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَةَ خداوند در هیچ روزی به اندازه روز بندگان را از آتش دوزخ نمی رهاند. 📚صحیح مسلم، ج ۴، ص ۱۰۷ @mawezah_ir @pasokhha @sireyealavi
🌺بر پیکر عالم وجود جان آمد 🌺صد شکر که امتحان به پایان آمد 🌺از لطف خداوند خلیل الرحمن 🌺یک عید بزرگ به نام قربان آمد 💖عید سعید قربان مبارک💖 😍 عیدتون مبارک😍 ◀️دهم ماه ذی‌الحجه روز عید قربان و از اعیاد مهم اسلامی و یادآور اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم (علیه السلام) در برابر پروردگار خویش است. قربانی کردن به‌معنای گذشت و ایثار است و نمادی است از قربانی فرزند ازسوی پدر؛ یعنی قربانی شدن اسماعیل توسط حضرت ابراهیم (علیه السلام) برای خداوند. در این روز رحمت خاص الهی در پرتو فضائل معنوی و انسانی که آموزه‌های وحیانی در اعمال عید قربان تدارک دیده اند شامل حال مسلمین می‌شود. 💖فضیلت عید قربان💖 ◀️روز عید قربان مانند عید فطر یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است و در روایات به آن «یوم النحر» و «یوم الاضحی» گفته می‌شود. 💠عید قربان نزد اهل بیت (علیهم‌السلام) به اندازه‌ای اهمیت دارد که نماز آن را از واجبات معرفی کردند و فرمودند: «صَْلاةُ الْعِیْدِینِ فَریضَةٌ؛ نماز عید فطر و قربان واجب است.» (استبصار، ج ۱، ص ۴۴۳) 🛑 اما فقها این نماز در عصر غیبت را به استناد روایت امام باقر (علیه السلام) که فرمود «لَا صَلَاةَ یَوْمَ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَی إِلَّا مَعَ إِمَام؛ نماز دو عید باید همراه با امام باشد»، واجب نمی‌دانند.
599 📌 ❓سوال: سلام آیا در صورت جهل به موضوع واجب است که آن را بدانیم خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم در واقع موضوع حکم، خود مکلف است و این نیاز به دانستن و ندانستن ندارد. مکلفی که درگیر مسائلی می شود و باید نسبت به آن مسائل حکم خود را بداند که چه عملی باید انجام بدهد. مجموع مکلف و مسائلی که با آنها درگیر می شود موضوع حکم است. و این چیزی است که انسان به آن اگاهی دارد. تعریف موضوع حکم، مجموع چیزهایی است که فعلیت حکم مجعول بر آنها توقف دارد؛ برای مثال، فعلیت وجوب حج، بر وجود مکلف مستطیع متوقف است؛ بنابراین مکلف مستطیع، موضوع حکم وجوب حج است. بیان دیگر به بیان دیگر، موضوع حکم، مکلفی است که شرایط عامه تکلیف و شرایط خاص آن حکم و تکلیف خاص را دارد و بعد از آن، حکم در حق او جعل شده و فعلیت یافته است؛ یعنی فرض شده که فعل خارجی را که طلب یا زجر مولا به آن تعلق گرفته است انجام می‌دهد و یا ترک می‌نماید؛ پس مکلفی که شرایط تکلیف، هم چون عقل، بلوغ و غیره را دارا است و طلب فعل یا ترک آن از او خواسته شده، موضوع تکلیف به شمار می‌آید. در مثال بالا، به فعل حج که وجوب به آن تعلق گرفته، متعلق تکلیف، و به شخص عاقل و بالغ و مستطیع که انجام این کار از او خواسته شده، هر چند هنگام خطاب مولا حاضر نباشد (وجودش مفروض گرفته شده باشد) «موضوع حکم» گفته می‌شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
600 📌 ❓سوال: سلام، اگر کسی از سیم اصلی برق بکشه به غیر از کنتور، یعنی برق دزدی،،، که البته خودش با توجیهاتش قبول نداره،،، میگه اداره برق به خاطر این که بهشون کنتور بدن در حین ساختن ساختمون شون ۳۰ ۴۰ میلیون از ما پول گرفت بابت تعویض کابلا، تا ۲۰۰ متر پولشو از ما گرفت و یه تونل زدن به عرض یه خیابون سی متری از داخل پادگان ،،، حالا این کار من حلاله، دولت به من بدهکاره و .... سوال: تکلیف منی که با ایشون رفت و آمد دارم از نظر شرعی چیه؟ منم از حروم استفاده میکنم؟ البته پول برق هم میدن یعنی کنتور هم دارن ولی در کنارش ...😔 تکلیف ما در مورد رفت و آمد با ایشان چیه؟ آقای سیستانی. ✅پاسخ: سلام علیکم طبق فتوای آیت الله سیستانی، هر عملی که مخالف قوانین و مقررات باشه، چه در کشور غیر اسلامی و چه در کشور اسلامی مورد قبول نیست و تضییع حقوق مردم و استفاده از بیت المال حرام است. و برای اینکه مدیون نباشید طبق فتوای مراجع ، ان مقداری که میدانید سهم شما از برق می شود، به اداره برق پرداخت کنید یا اگر نمی توانید به فقیر متدین بدهید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): پول آن مقدار که خود استفاده کرده به اداره برق بدهد و اگر امکان دادن آن مبلغ به آن اداره نیست به فقیر متدین صدقه بدهد. به این سوالات و پاسخهایی که از سایت آیت الله سیستانی است دقت کنید: پرسش: آیا مخالفت با قوانین و مقررات جایز است؟ پاسخ: مخالفت با قوانین دولت در چند مورد جایز نیست: ۱- در مورد تصرف در اموال دولت مانند گرفتن حقوق کامل با تخلف از حضور تمام وقت رسمی. ۲- در صورت مخالفت با مقتضای عقد یا شرطی که شرعا نافذ باشد یا با تنفیذ حاکم شرع نافذ شده باشد مانند شروطی که ضمن معامله است ومخالف حکم شرع نیست. ۳- اگر موجب اخلال در نظام جامعه باشد مانند قوانین راهنمایی و رانندگی. ۴- اگر مستلزم مفسده مهمی باشد که شرع به ان راضی نیست مثلا اگر مستلزم هتک اسلام یا مسلمین یا مذهب تشیع یا پیروان ان باشد یا موجب زیان رساندن به نفوس محترم باشد ومانند انها. واما اگر مخالفت با قوانین دولت مستلزم هیچ کدام از این امور وامثال انها نباشد پس اگر مخالف شرع باشد ارزش واعتباری ندارد اما اگر مخالف شرع نباشد معظم له اجازه ان را نمی دهند ودر این صورت رجوع به فقیهی دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم جایز است. پرسش: در کشورهای غیر اسلامی، می توان کنتورهای آب و برق و یا گاز را دستکاری کرد و احیانا از کار باز داشت؟ پاسخ: چنین کاری جایز نیست. مطالعه حکم دستکاری کنتور آب و برق و گاز طبق فتوای مراجع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
601 📌 ❓سوال: سلام .چرادردعاها میگیم خدایا همه مریضا روشفا بده...همه اسیرا رو نجات بده...همه فقیرا روبی نیاز کن چرا میگیم همه؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم دعا برای دیگران سفارش جدی دین اسلام است که در کلام اهلبیت علیهم السلام مشاهده می شود. ضمن اینکه دعایی که ما برای همه می کنیم شامل مشرک و کافر نمی شود: 🔺در قرآن خطاب به پیغمبر اکرم است: «ما کانَ‏ لِلنَّبِیِ‏ وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَنْ یَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِکِینَ وَ لَوْ کانُوا أُولِی قُرْبى‏»، یعنی بر پیامبر و کسانی که ایمان آورده‌‌اند، سزاوار نیست که برای مشرکین بعد از اینکه معلوم شد مشرکند، دعای خیر کنند. 🔺امّا برای کافر این را می‏گوید: «اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعینَ مَرَّةً فَلَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقین‏»، هر دو در سوره توبه است. به پیغمبر می‏گوید: اگر برای این‏ها استغفار کنی یا طلب آمرزش نکنی، برای این‏ها مساوی است. حتی اگر هفتاد بار برایشان طلب آمرزش کنی، هیچ فایده‏ای ندارد. این‏ها آمرزیده نمی‌‌شوند، چون به خداوند و رسولش کفر ورزیدند. خداوند گروه فاسق را هدایت نمی‌‌کند. در اینجا آیه اول در مورد مشرکین بود و آیه دوم در مورد کافران. 🔸امام باقر (علیه السلام): سریعترین دعا برای اجابت دعابرای برادر دینی است که هم دعا در غیاب او باشد و هم اول برای او دعا کند. در این صورت فرشته‌ای که بر او گمارده شده، به این دعا آمین گوید و به دعا کننده گوید برای تو باد دوبرابرش. اَسرعُ الدعاءِ نُجحا للاجابة، دعاءُ الاخ لاخیه بظهرِ الغیب یَبدا بالدعاء لاخیه فیقول له ملکٌ موکلٌ به آمین ولک مِثلاه. 🔸امام صادق (علیه السلام): دعای مومن در حق مۆمن بلا را از او دور می‌کند و روزیش را زیاد میگرداند. دعاءُ المومن للمومن یدفع عنه البلا و یُدِرُّ علیه الرزق. 🔸از پیامبراکرم (صلوات الله علیه و آله) نقل است که حضرت فرمودند: اگر کسی برای مۆمنین و مۆمنات طلب مغفرت کند، خداوند به عدد هر مۆمنی که از هنگام خلقت آدم تا قیامت خلق می‏کند، برای او سه چیز در نظر می‏گیرد؛ برایش حسنه می‌نویسد و از گناهانش می‌کاهد و بر مقامش می‏افزاید. «مَنْ قَالَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُۆْمِنِینَ وَ الْمُۆْمِنَاتِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ مُۆْمِنٍ خَلَقَهُ اللَّهُ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ حَسَنَةً وَ مَحَا عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً»؛ احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
602 📌 ❓سوال: سلام من در موضو گرفتن دستم سهوی رفت زیر اب ایا وضو من باطل است . مرجع : آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم اگر آب وضو غالب بر آن آب باشد، وضو صحیح است و آبی که با آن مسح می کشید باید از آب وضو باشد. در غیر اینصورت باطل است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 603 📌 ❓سوال: اگر کسی سلام کند و طرف مقابل حواسش نباشد و سلامدنکند گناه کرده است و آیا واجب است بعدا دوباره سلام کند ✅پاسخ: کسی که متوجه سلام نشده است، تکلیفی ندارد. سلام کردن واجب نیست. کسی که سلام می کند و پاسخ دهنده ای ندارد، خودش به خودش پاسخ سلامتش را بدهد. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 604 📌 ❓سوال: و آیا نگاه کردن سهوی به موی نامحرم گناه است . همچنین ایا نگاه کردن به تتوی زن نامحرم در تلویزیون گناه است و همچنین ارایش و زیور آلات او. ✅پاسخ: وقتی که بی اختیار کسی نگاهش به نامحرم می افتد، تا این لحظه گناهی بر او نیست و باید سریع چشم خود را برگرداند. اما اگر نگاهش را بر ندارد و ادامه بدهد، گناه و معصیت است. نگاه کردن به زنان و زیور و آرایش آنان در هر جا و هر صورتی اگر با قصد لذت و یا ریبه باشد، حرام است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha