eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
357 دنبال‌کننده
357 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 آیا روزه ماه رمضان بر دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده‌اند یا کسانی که کارهای سخت دارند واجب است؟ 🔹 چنانچه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای آنان ضرر قابل توجه دارد و موجب مریض شدن آنان می‌شود یا خوف مرض دارند احکام مریض در مورد آنان جاری می‌شود. 🔹 اما اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد لکن به علت مثـلاً طولانی بودن روز و شدت گرما إتمام روزه بر آنان حرجی است و مشقت فوق العاده دارد که عادتاً قابل تحمل نیست باید روزه بگیرند (۱) و هنگامی که به خاطر ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان حرجی شد می‌توانند آب بیاشامند یا غذا بخورند ولی روزه آن‌ها باطل می‌شود و باید (۲) در بقیه روز نیز از انجام کاری که روزه را باطل می‌کند خودداری نمایند. 💠 اما نسبت به مقدار خوردن و آشامیدن آن‌ها: ▫️آیات عظام وحید، صافی: باید در خوردن و آشامیدن تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند. ▫️آیات عظام رهبری، خوئی، سیستانی: بنابر احتیاط لازم در خوردن و آشامیدن تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند. ▫️آیةالله شبیری زنجانی: می‌توانند به قدری که سیر نشوند، آب بیاشامند. ▫️آیات عظام امام، نوری، بهجت: باید در آشامیدن تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند. 1️⃣ برخی از مراجع مثل آیةالله سیستانی فرموده‌اند: باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند. 2️⃣ برخی از مراجع مثل آیات عظام رهبری، خویی، سیستانی: امساک را بنابر احتیاط واجب، لازم می‌دانند. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 824 امساک کسی که روزه بر او واجب نیست ❓سوال: سلام علیکم خانمی در ایام عادت ماهانه در ماه مبارک رمضان از سحر تا افطار چیزی نمی‌خورند گویا دیشب مطالعه کردن که خواندن نماز به عنوان عمل شرعی برای شخص حائض حرامه خواستم بدونم حکم این خانم در ایام عادت ماهانه چیه؟ آیا اینکه چیزی نمیخوره اشکال داره؟ رهبری ✅ پاسخ: سلام علیکم انجام برخی از عبادات مثل نماز و روزه و قرآن خواندن و حضور در مسجد بر حائض حرام است. کسی که روزه بر او واجب نیست، حکم روزه دار رو نداره. پس خوردن و آشامیدن برای هر اشکالی نداره. حالا اگر این شخص میخواد امساک کنه و خودداری کنه از خوردن و آشامیدن، اگر این کار موجب ضرر زدن به بدن و یا حقوق همسر نباشه، اشکالی نداره. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 825 مسافرت در ماه رمضان ❓سوال: سلام ببخشید الان که ۱۳ بدر افتاده توی رمضان اگر کسی مسافرت بره چی میشه؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم مسافرت رفتن در ماه مبارک رمضان اشکالی نداره. اگر صبح تا قبل از اذان ظهر از شهر خارج شدند، بعد از خروج از شهر و رد کردن حد ترخص می تونند افطار کنند. اما اگر بعد از اذان ظهر بخوان از شهر خارج بشن، روزه شون کامله و باید تا اذان مغرب روزه شون رو حفظ کنند. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 اطمینان به گفته پزشک در ترک روزه ⁉️ اگر پزشک شخصی را از روزه گرفتن منع کند آیا با توجه به این که بعضی از پزشکان اطلاعی از مسائل شرعی ندارند، عمل به گفته او واجب است؟ ✅ اگر مکلّف از گفته پزشک اطمینان پیدا کند که روزه برای او ضرر دارد و یا از گفته وی یا منشأ عقلایی دیگری برای او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن برای او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 826 ❓سوال: سلام شبتون بخیر طاعات و عباداتتون قبول در هنگامه اذان مغرب به ساعت ماشین اعتماد کردیم و چند دقیقه ایی هم صبر کردیم. و افطار کردیم. اما بعد متوجه شدیم ساعت ماشین چند دقیقه جلو بوده. و ما شک داریم که شاید هنوز دو دقیقه ایی مانده بود به اذان مغرب یا اینکه اذان گفته بود. روزه ما صحیح بوده یا خیر؟ مرجع : امام خامنه ایی ✅پاسخ: سلام علیکم وقت بخیر بندگی شما هم قبول اگر یقین کردید که افطار، قبل از اذان بوده، قضای روزه بر شما واجب است. اما اگر یقین ندارید، خیر. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 827 حکم روزه و کفاره زنان باردار و شیرده ❓سوال: مادری که دو سال پی در پی به علت بارداری و شیر دادن به فرزند روزه نگرفته و تا ماه رمضان سال بعد هم نتوانسته این ۶۰ روز را کامل قضا کند حکم روزه های او چیست؟ هم کفاره تاخیر و هم قضای آن باید انجام شود و یا اینکه کفاره به تنهایی کفایت می کند؟ مرجع: امام خامنه ایی ✅پاسخ: سلام علیکم اگر روزه برای خودش ضرر داشته، و این عذر بعد از رمضان تا سال بعد وجود داشته، قضا ساقط است. اگر روزه برای جنین و یا بچه شیرخوار ضرر داشته، قضا را باید بعدا بگیرد. در هر دو صورت به ازای هر روز يک مدّ طعام (تقريباً ۷۵۰ گرم گندم يا نان يا برنج و يا مانند آن) به فقير بپردازد ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
نمودار| حکم روزه و کفاره زنان باردار و شیرده ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 828 حکم مدفوع پرندگان ❓سوال: سلام هردوعیدتون مبارک،یک سوالی دارم اگه میشه زودترجواب بدید،حکمه مدفوعه سار_یا-مینا-توی خانه بیفته چیه ؟مرجع ایت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم مدفوع پرندگان زینتی حرام گوشت که خون جهنده دارند، پاک است. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔄 یادآوری 📚 احکام روزه طبق فتاوای حضرت آیة اللّه العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) 💠 مواردی که قضا و کفاره عمد واجب است: ۱. هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می‌کند از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر اینکه روزه‌ باطل می‌شود و قضا دارد، کفارة عمد نیز بر انسان واجب می‌شود، چه بداند کفاره دارد و چه نداند. ۲. اگر کاری را که می‌داند حرام است ولی نمی‌داند روزه را باطل می‌کند انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد. ۳. اگر در ماه رمضان به گفتة کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفتة او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب می‌شود. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 829 سختی روزه داری ❓سوال: سلام طاعاتتون قبول،خاهرم امسال بعده افطاراینطورکه خودشون میگن بیشتره اوقات حالت تهوع داره بطوریکه عذرمیخام بالامیاره ایشون تیروییددارن ولی نوعش پرکاریاکم کارمطلع نیستم ومرجعشون مشخص نیست بنظره شماحکم روزه گرفتن یانگرفتنش چطوره؟(من گفتم اگرخیلی اذیت میشی وهمیشه بالامیاری وسلامتیت درخطره روزه نگیر)شمابفرمایید ✅پاسخ: سلام علیکم ببینید طبق فتوای همه مراجع، اگر روزه گرفتن برای کسی، خوف و ترس این رو بیاره که ضرر و مریضی در پی خواهد داشت، دیگه روزه گرفتن واجب نیست بلکه حتی میتونه حرام هم باشه. حالا ایشون باید حتما به پزشک مراجعه کنند و مشخص بشه که روزه داری در این حالی که براشون پیش میاد تاثیر داره یا خدای ناخواسته مریضی دیگری دارند که روزه داری داره تشدیدش می کنه. با مراجعه به پزشک مطمئنی که در امور دینی فرد مقید و معتقدی است، این وضعیت رو مشخص کنید که به چه شکل است. اما در فتوای مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای، اگر کسی برای خودش هم یقین حاصل شود که روزه داری ضرر داشته یا خوف ضرر داشتن هست، نباید روزه بگیرد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 روزه بیماران دیابتی ⁉️ از آن جا که مبتلایان به مرض قند مجبورند هر روز یک یا دو بار آمپول انسولین تزریق کنند و نباید در وعده‌های غذایی آن‌ها تأخیر و فاصله بیفتد، زیرا باعث پایین آمدن میزان قند خون و در نتیجه نوعی تشنج و بیهوشی می‌شود، لذا گاهی پزشکان به آن‌ها توصیه می‌کنند که در روز چهار نوبت غذا بخورند، خواهشمندیم نظر شریف خود را درباره روزه این افراد بیان فرمایید. ✅ اگر بدانند که خودداری از خوردن و آشامیدن از طلوع فجر تا غروب، به آنان ضرر می‌رساند یا خوف ضرر داشته باشند، روزه گرفتن بر آن‌ها واجب نبوده و بلکه جایز نیست. 📱 رسانه KHAMENEI.IR به‌مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، احکام روزه‌داری مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به مرور منتشر میکند. ⭐️ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔻 آیا چکاندن قطره در چشم یا گوش یا بینی مبطل روزه است؟ 💠 قطره بینی: ▫️ آیات عظام امام، سیستانی، مکارم، بهجت: اگر به حلق برسد روزه را باطل می‌کند. 💠 قطره چشم و گوش: 🔸 طعم یا بویش به حلق برسد: ▫️ آیات عظام امام، خوئی، سیستانی، مکارم، بهجت: روزه را باطل نمی‌کند. ▫️ آیةالله خامنه‌ای: استفاده از قطره‌ی چشم و گوش، هنگام روزه اشکال ندارد، حتی اگر مزه‌ی آن در حلق احساس شود. 🔸 عینش به حلق برسد بدون استهلاک: ▫️ آیات عظام امام، خوئی، سیستانی: روزه را باطل نمی‌کند. ▫️ آیةالله بهجت: روزه را باطل می‌کند. ▫️ آیةالله مکارم: بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔻 معنای نیّت قاطع و حکم آن چیست؟ 🔸 «نیّت قاطع یعنی در بین روز قصد کند یکی از مبطلات روزه را عمدا انجام دهد» و حكم آن به شرح ذیل است: 🔹 در روزه مستحبّی: ▫️مشهور: مبطل است ولی اگر مجددا تا قبل از انتهاء وقت نیت کند روزه‌اش صحیح است. ▫️آیات عظام امام، فاضل: مبطل نیست. 🔹 در روزه واجب غیر معیّن: ▫️مشهور: مبطل است ولی اگر مجددا تا قبل از ظهر نیت کند روزه‌اش صحیح است. ▫️آیات عظام امام، فاضل: مبطل نیست. 🔹 در روزه واجب معیّن [مانند روزه ماه مبارک رمضان]: ▫️آیات عظام امام، فاضل: مبطل نیست. ▫️آیات عظام سیستانی، رهبری: مبطل است و اگر دوباره نیت روزه کند احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعداً قضای آن را بجا آورد. ▫️آیات عظام وحید، خوئی، بهجت، صافی، نوری: مبطل است. ▫️آیةالله مکارم شیرازی: اگر التفات به مبطل بودنش داشته باشد مبطل است. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
💠 مجموعه کلیپ‌های کارگاه شرعی روزه 🔸 حجةالإسلام گرجی 1️⃣ وقت نیت روزه مشاهده 2️⃣ گرفتن روزه وقتی فرد روزه قضا دارد مشاهده 3️⃣ ابطال روزه قضا مشاهده 4️⃣ فرو بردن اخلاط گلو و بینی مشاهده 5️⃣ ملاعبه در زمان روزه مشاهده 6️⃣ تزریق آمپول در زمان روزه‌داری مشاهده 7️⃣ روزه نگرفتن مادر شیرده مشاهده 8️⃣ شیردهی و کفاره تأخیر مشاهده 9️⃣ شیردهی و استمرار عذر مشاهده 🔟 تکرار عمدی مبطلات روزه مشاهده 1️⃣1️⃣ فرق بین فدیه، کفاره و فطریه مشاهده 2️⃣1️⃣ قاعده کلی نماز مسافر در زمان روزه‌داری مشاهده 3️⃣1️⃣ وطن حکمی مشاهده 4️⃣1️⃣ احکام کثیرالسفر مشاهده 5️⃣1️⃣ فطریه مهمان مشاهده ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 830 شبهه به حجاب اجتماعی زن ❓شبهه: حجاب اجباری در اسلام (بخش اول) در دیدِ فقهای سنی و شیعه زن صرفا موجودیست ابزاری برای لذت جنسی. استدلال فقها در مسئله حجاب از دو جهت مطرح میشود، اول اینکه زن تماما "عورت" و یا همان آلت جنسی است (دید ابزاری) به همین علت همانگونه که مرد واجب است آلت خود را بپوشاند زن هم واجب است تمام بدن خود را بپوشاند. (جواهرالکلام ج8 ص164) از جهت دوم دیدن حتی کلیتِ یک زن باعث تحریک مرد میشود، بدین صورت برای عدم ایجاد مزاحمت برای چشمان یک مرد که نیاز به فروبستن و کنترل نداشته باشد، واجب است زن خود را بپوشاند اما عکس آن صادق نیست! (منهاج المومنین ج2 ص 205 مرعشی نجفی) بدین جهت بهترین برخورد این است که اصلا زن وارد بر جامعه نشود و مستحب است او را در خانه حبس و زندانی کنند (عروه الوثقی،ج5ص490) ✅پاسخ: سلام علیکم در متن فوق که به صورت خلاصه بیان شده است استدلالهای ناقصی به کتی فقهی شده است که در همان کتب فقهی و در ادامه مباحث پاسخ این شبهه داده می شود اما به جهت تبیین مسئله پاسخ دیگری نیز بیان می کنیم. 🔺آیا زن در اسلام ابزاری برای لذت جنسی است؟ گفته شده که برای اینکه مرد چشمانش را نبندد، زن باید حجاب کند! استدلال مزخرفی است چرا که در قرآن آیه 30 سوره نور، خداوند اول به مردان می فرماید: یغضوا من ابصارهم! چشمانتان را فرو اندازید از نگاه به نامحرم. و بعد در آیه 31 خداوند به زن هم دستور غض و فرو انداختن نگاه از نامحرم داده است. علاوه برا ینکه خداوند در همین دو آیه 30 و 31 سوره نور، دستور حفظ عفت و حیا و پاکدامنی را ابتدابه مردان و بعد به زنان داده است. پس حجاب اجتماعی و کنترل چشم و حفظ عفت و حیا، اول به مردان و بعد به زنان گفته شده و البته به زنان به خاطر جلوه های زیبایی دستورالعمل خاص تری بیان شده است و آن اینکه زیبایی ها و جذابیت های جنسی خود را منحصر در شوهر و در خانه کند اما گفته نشده که به خاطر تحریک نشدن مردان، در اجتماع ظاهر نشو! یا بخاطر مردان حجاب داشته باش. چرا که قرآنی که به مردان می گوید چشمانت را از نامحرم بپوشان، فرض کنیم که تمام مردان جامعه این کار را بکنند، آیا حکم آیه بعدی که در مورد زنان است منتفی می شود؟ خیر! همین نشان می دهد عفت و حیای اجتماعی مسئله ای فراتر است. بله تجربه جوامع غربی نشان داده هر چقدر زن برهنه تر ظاهر شود امنیت خودش بیشتر به خطر می افتد و به جای اینکه انسانیت او دیده شود جنسیت و جلوه های جنسی او به عنوان کالای جنسی دیده می شود که مطلقا اسلام مخالف نگاه ابزاری به زنان است. 🔺زن عورت است به چه معناست؟ لسان العرب یکی از معانی واژه عورت را اینگونه ذکر می کند: "عورات جمع عورت است و عورت عبارت است از هر چیزی که انسان از آشکار شدن آن حیا می کند..... و در حدیث آمده است که زن عورت است و وجود زن را عورت قرار داده است زیرا هر گاه ظاهر شود (شوهر و پدر و برادر او) حیا می کنند همانطور که هر گاه عورت انسان ظاهر شود انسان حیا می کند." (ابن منذر،لسان العرب،ج4،ص617) رسول خدا گفت: "زنان عورتند، آنها را در خانه حبس کنید." در بیان مراد رسول خدا (ص) از حبس زنان در خانه مراد زندان کردن نیست زیرا "حبس" در لغت عرب به معنی "اختصاص دادن" و مخصوص گردانیدن است.( العین،خلیل الفیومی،ج3، ص 150،لسان‏العرب ج 6 ص 44.) یعنی حتی المقدور زنان را برای وظایفی که در منزل برعهده دارند اختصاص بدهید و مسؤلیت های خارج از منزل بر عهده آنان نگذارید این در حالی است که در همان زمان پیامبر اکرم (ص) همسران خود را به همراه خود به جنگ می برد و یا وظیفه پرستاری و امداد رزمندگان را به زنان محول می کردند بنا بر این در مواقع ضرورت این سیره و روش پیامبر بهترین مفسر این حدیث است و بیانگر مراد و منظور پیامبر گرامی اسلام است. با توجه به این سیره پیامبر اسلام است امروزه همه فقیهان بر این عقیده اند که بسیاری از مشاغل نظیر پزشکی که با زنان سر و کار دارد برای زنانی که استعداد و توانایی آنجام آن را دارند، واجب کفایی است یعنی برای جلوگیری از هرگونه تماس با نامحرم لازم و واجب کفایی است که عده ای از زنان در رشته های مورد نیاز نظیر پزشک عمومی، دندان پزشکی، جراحی ، تخصص زنان ،رادیو لوژی، سونو گرافی و....تخصص لازم را کسب کنند تا زنان مجبور نباشند در این امور به پزشک مرد مراجعه نمایند. اما پس از تربیت افراد متخصص در حد کفایت و رفع نیاز جامعه است که زنان می توانند در منزل بنشینند و صرفاً به وظیفه همسر داری و مادری خود بپردازند. برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: آیه 30 و 31 سوره نور معنای اطلاق کلمه عورت به زن حکمت اجتماعی حجاب ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 831 حجاب و اصول و فروع دین ❓سوال: سلام اگر حجاب اینقدر دارای اهمیت است پس چرا در اصول و فروع دین نیامده؟ و اینکه اصول و فروع را چه کسی مشخص و تعیین میکند؟ ✅پاسخ: سلام علیکم تعبیر به اصول و فروع دین یک امر انتزاعی برای فهم بهتر از دین است. تقسیم آموزه‌های دینی به اصول و فروع دین، در قرآن و روایات شیعه و اهل سنت، وجود ندارد. (مؤسسه دایرة المعارف فقه اسلامی، فرهنگ فقه، ۱۳۹۲ش، ص۶۸۹.) ضمن اینکه بیان فروع ده گانه دین به معنای اهمیت نداشتن باقی فروع و ضروریات دین نیست! همانطور که در حدیثی از امام باقر (ع) آمده است که اسلام‌ بر پنج چیز بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و فضیلت ولایت‌ از همه‌ بیشتر است‌. (کلینی‌، کافی، ۱۴۰۷ق، ج۲، ص۱۸.) بنای اسلام بر این پنج چیز است مثل ستون یک خانه. اما این خانه سقف و دیوار و پنجره و پرده و فرش و ... نمی خواهد؟ این تشبیه را جهت فهم بهتر بیان کردیم تا مشخص بشود این تقسیم بندی ها به معنای انکار اجزای دیگر ضروری دین نیست. لزوم حجاب مرد و زن و حفظ نگاه و حفظ حیا و عفت فردی و اجتماعی در آیات 30 و 31 سوره نور و آیه 59 سوره احزاب بیان شده است به این آیات مراجعه کنید. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 832 سفر قبل از اذان ظهر در ماه رمضان ❓سوال: باسلام خدمت استاد بزرگوار آقای مهدوی سوال؛ بنده در روستایی زندگی میکنم که مصافت رفت وبرگشت به شهر 60کیلو متر هست آیا بنده درحین اذان ظهر در شهر باشم روزام قضا شده وباید بعد قضا بجا بیارم یا اینکه نه صحیی است مرجع تقلید آیت الله نوری همدانی ✅پاسخ: سلام علیکم اگر قبل از اذان ظهر از روستا خارج شدین و تا اذان ظهر هم برنگشتید، روزه شما در اون روز باطل است و بعدا باید قضاش رو به جا بیارید. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 833 حق کپی رایت ❓سوال: سلام وقت بخیر ، طاعات و عبادتهاتون قبول سوالی داشتم که اگه لطف کنید جواب بدید ممنون میشم من میخوام ی کانال اموزشی بزنم و کلیپ های اموزشی رو داخلش کپی کنم( بعد زیر هر پست مینویسم که این اموزش از چه کسی هست ) یعنی کلیپ رو به اسم خودم منتشر نمیکنم میخواستم بدون ایا حق والناس محسوب میشه؟؟ چون من قراره بعده ها از این کانال کسب درامد کنم ✅پاسخ: سلام علیکم طاعات و عبادات شما هم قبول حق. این مسائل کاملا مبتنی بر قانون و توافقات طرفینی است. استفاده از کلیپ های آموزشی دیگران که برای آن حق کپی رایت برای انتشار در نظر نگرفته اند اشکالی نداره مخصوصا که شما نام ناشر اصلی رو هم ذکر می کنید. اما برای کسب در آمد از همان کلیپ ها، نیاز به کسب اجازه دارد. اما اگر شما در کانالتان به جز این اموزش ها، خدمات دیگری هم داریدو تجمیع این اموزش ها و خدمات را به عنوان کسب خود در نظر گرفته اید و ناشر اصلی کلیپ ها حق انتشار و درآمدزایی را محفوظ نکرده باشد این کسب اشکالی ندارد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 834 غیبت ❓سوال: سلام طاعات و عباداتتون قبول باشه من با یکی از دوستام درباره یکی از دوستامون داشتیم دوتایی صحبت میکردیم حرفامون هم در این باره بود که مثلا (اون دوستمون رفتارش عوض شده و یه جوری صحبت میکنه، حالش خوب نیست و من اینو بهش گفتم اون اینو بهم گفت و این کارو باید بکنیم و...) ببخشید الان حرفای ما غیبت محسوب میشه؟ باید حلالیت بگیریم؟ درباره یه عیب پنهانش صحبت نکردیم چون دوستمون رفتارش یه جوری شده یود و ما از این بابت ناراحت بودیم داشتیم صحبت میکردیم ✅پاسخ: سلام علیکم غیبت عبارت است از: سخن گفتن پشت سر دیگران به گونه ای که غیبت شونده راضی و خشنود نباشد. شرایط تحقق غیبت: 1. فردی که از او غیبت می شود در جمع حاضر نباشد. 2. آن سخن عیب و نقص محسوب شود. 3. این عیب از عیوب پنهان باشد. 4. فرد از شنیدن آنچه در موردش گفته می شود کراهت داشته باشد غیبت از گناهان بزرگ اخلاقی و اجتماعی است، اما بر اساس احادیث ائمه (ع)، در موارد ویژه ای که پای مصلحت و خیر انسان ها در میان است و هدفی مشروع و عقلایی دارد که مفاسد آن را جبران می کند، یا این که مفسده ای ندارد، به لحاظ شرعی جایز شمرده شده است. برخی از مصادیق استثنائات و موارد غیبت های مجاز عبارتند از: 1.دادخواهی از ظالم 2. نهی از منکر 3. پرسش و استفتا 4. دانشمند نمایان 5. متجاهر به فسق. منبع ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 835 اجل و زمان مرگ ❓سوال: سلام طاعاتتون قبول خدا در قرآن میگه که اجل کسی به تاخیر نمیفته ولی بعضی احادیث میگن که مثلا صله‌ی رحم کنی عمرت طولانی میشه چرا باهم تضاد دارن؟ ✅پاسخ: سلام علیکم طاعات شما هم قبول حق آنچه خداوند در قرآن بیان فرموده اند که به هیچ وجه زمانش عوض نمی شود، مرتبط با علم الهی است. یعنی خداوند بر اساس همه اعمالی که عمر انسان را کم یا زیاد می کند، می داند که انسان با انتخاب خود چه راهی را انتخاب می کند و نتیجه آن چه می شود، این علم الهی تخلف بردار نیست. آنچه که در روایات در مورد زیاد کردن عمر با صله رحم بیان شده است، بر اساس اراده و اختیار انسان است. در نتیجه این دو با هم منافاتی ندارد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
مقدار مسافت شرعی طبق نظر مراجع👇 مسافت شرعی : 8 فرسخ(۴ فرسخ رفت و ۴ فرسخ برگشت) 🔹 آیات عظام خامنه‌ای و جوادی آملی: 20/5 کیلومتر = 41 کیلومتر رفت و برگشت. 🔹 آیات عظام مظاهری و مکارم شیرازی:  21/5 کیلومتر = 43 کیلومتر رفت و برگشت. 🔹آیت الله سیستانی: 22 کیلومتر = 44 کیلومتر رفت و برگشت. 🔹آیت الله نوری همدانی: 22/5 کیلومتر = 45 کیلومتر رفت و برگشت. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: 20 کیلومتر = 40 کیلومتر رفت و برگشت. حد ترخص ☘️ بر اساس تحقیقات انجام گرفته 1350 متر پس از آخرین نقطه شهر، حد ترخص می باشد. 👌 تبصره: برای محاسبه حد ترخص و مسافت شرعی از آخرین خانه‌ی شهر حساب می‌کنند. ------------------- 📚 منبع: توضیح المسائل مراجع نماز مسافر؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله 410 ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 836 آهنگ گوش دادن در هنگام اذان ❓سوال: سلام وقت بخیر گوش دادن به آهنگ هنگام اذان چه حکمی دارد؟ مرجع: آیت‌الله خامنه‌ای ✅پاسخ: سلام علیکم اگر موسیقیِ حرام نباشد، گوش دادن آن در هنگام اذان هم اشکالی ندارد. متاسفانه در فضای اینترنت بر اساس احکام برخی از فرقه های اهل سنت، مطالبی که سند مشخصی ندارد پخش شده که اعتبار لازم را ندارد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 837 حلالیت گرفتن از والدین ❓سوال: اگ شخصی با پدر و مادر خود تندی و بداخلاقی داشته بدلایل خیلی زیاد و نسبتا نامهربان بوده باهاشون اگ حلالیت بطلبه و اونا حلال کنن آیا دیگ چیزی در نامه اعمال ایشون میمونه یا تمامه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم اگر والدین به اصطلاح عرف، از ته دل حلال کرده اند، دیگر نارضایتی والدین در نامه عمل انسان نخواهد بود. اما نکته ای که باید توجه کرد این است که همواره باید نسبت به والدین رفتار شایسته ای داشت و بدرفتاری های گذشته را جبران کرد. 🔺در روایات برای جبران بدی به والدین روش هایی ذکر شده: 🌱نیکی و کمک کردن به والدین 🌱خوشرویی و خوشرفتاری با والدین 🌱دعا کردن در حق والدین 🌱طلب آمرزش برای والدین 🌱پرداخت دیون و بدهی هایی که والدین نمی توانند پرداخت کنند 🌱اهدای ثواب اعمال مستحبی به والدین فرصت خوبی برای شروع این جبران هاست. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 حکم نماز و روزه در فاصله بین ترخص و ورودی شهر ⁉️ اگر مسافری در مسیر ورود، به فاصله بین حد ترخص و وطن (یا محل اقامت) برسد، چگونه نماز بخواند و روزه بگیرد؟ ✅ نماز در فاصله بین حد ترخص* و وطن، تمام است اما در فاصله بین حد ترخص و محل اقامت ده روزه، بنابر احتیاط واجب باید جمع خوانده شود و در هر دو صورت روزه، صحیح نیست مگر آنکه پیش از اذان ظهر، به آنجا وارد شود. *حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود. طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود 1350 متر می باشد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 838 افطار مسافر قبل از حد ترخص ❓سوال: سلام، وقت بخیر. مسافر اگر نداند که بعد از رسیدن به حد ترخص می تواند افطار کند و قبل از آن افطار کرده باشد، چه حکمی دارد؟ ممنونم ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را با استفتایی که از معظم له شده و پاسخ ایشان عرض میکنم: افطار قبل از حد ترخص س۳۱۹. اگر روزه‌دار جاهل باشد به این‌که تا به حدّ ترخّص نرسیده، نباید قبل از زوال افطار کند، و قبل از حدّ ترخّص به این اعتبار که مسافر است، افطار نماید، روزه این شخص چه حکمی دارد؟ آیا قضا بر او واجب است یا حکم دیگری دارد؟ ج. در فرض مرقوم، روزه‌اش باطل است و باید آن را قضا کند لکن اگر از حکم مسأله، غافل بوده کفّاره ندارد. منبع ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha