eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
362 دنبال‌کننده
375 عکس
91 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
14.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 نوجهان | مگر قرار نبود روحانیون رئیس جمهور نشوند؟ ❓ روزنامه کیهان ۱۰ آذر ۱۳۵۸ از قول امام خمینی (ره) نوشت که روحانیون نباید رئیس جمهور شوند ولی در طول زمان روحانیون در بیشتر پست های حکومتی مسئولیت داشتد. آیا این خلاف گفته امام (ره) نیست؟ 🔷 پاسخ دکتر زادبر به این شبهه تاریخی را مشاهده کنید👆 ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📚 استشمام بوی خوش در اعتکاف 💠 سؤال: در برخی مساجد معمولاً غیر معتکفین عطر می زنند؛ احساس بوی عطر آنان، چه حکمی دارد؟ آیا لازم است معتکف، بینی خود را بگیرد؟ ✅ جواب: بوییدن مواد معطّر و گیاهان خوش بو برای لذّت بردن، از محرمات اعتکاف است؛ بنا بر این اگر برای لذت بردن نباشد، مانعی ندارد و گرفتن بینی لازم نیست. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
باسمه تعالی 🔷 به اطلاع عموم مقلدان مقام معظم رهبری (مدظله) می رساند، با توجه به فرا رسیدن ایام اعتکاف، برای دسترسی به سوالات مربوط به این موضوع، می توانید به آدرس های زیر مراجعه فرمایید: كتاب رساله نماز و روزه: https://www.leader.ir/fa/book/180/1?sn=30915 پرسش و پاسخ های مرتبط با مسائل اعتکاف: https://www.leader.ir/fa/faq?s=251 ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 1043 آثار علیه السلام ❓سوال سلام وقت بخیر لطفا راهنمایی بفرمایید در دنیا و در طول عمر چه دعاها و ذکرها و سوره هایی را بخوانیم که شب اول قبر به سوالات دو فرشته الهی پاسخ دهیم و زبانمان قفل نشود؟ مرجع رهبر معظم ✅پاسخ: سلام علیکم در روایتی طولانی در وصف فضائل حضرت علی علیه السلام چنین آمده است که پیامبر اکرم (ص) فرمود: ⭐️ "آگاه باشید! هر کس علی (علیه‌السلام) را بشناسد و او را دوست داشته باشد، خداوند فرشته مرگ را به سوی او می‌فرستد همان‌گونه که به سوی پیامبران می‌فرستد، و ترس و وحشت از نکیر و منکر را از او برمی‌دارد، قبر او را روشن می‌گرداند، و آن را به اندازه مسیر هفتاد سال وسیع می‌کند، و در روز قیامت چهره‌اش را سفید و نورانی می‌گرداند." (أَلاَ وَ مَنْ (عَرَفَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أَحَبَّهُ) بَعَثَ اَللَّهُ إِلَيْهِ مَلَكَ اَلْمَوْتِ كَمَا يَبْعَثُ إِلَى اَلْأَنْبِيَاءِ وَ رَفَعَ عَنْهُ أَهْوَالَ مُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ وَ نَوَّرَ قَبْرَهُ وَ فَسَحَهُ مَسِيرَةَ سَبْعِينَ عَاماً وَ بَيَّضَ وَجْهَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ؛ مائة منقبة من مناقب أمير المؤمنين علي بن ابی طالب و الأئمة من ولده عليهم السلام من طریق العامة , جلد۱ , صفحه۶۴ ) ⭐️ این روایت بر اهمیت شناخت و محبت به امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) تأکید دارد و تأثیر آن را بر حال انسان در قبر و قیامت بیان می‌کند که آسان شدن اهوالات یعنی هول ها و ترسهای زمان سوال نکیر و منکر نیز جزئی از آن است. البته محبت بدون عمل نیز فایده ای ندارد. ⭐️ امام جعفرصادق علیه‌السلام»: كَذَبَ مَنِ ادَّعَی مَحَبَّتَنَا وَ لَمْ یَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّنَا. دروغ می‌گوید کسی که ادعای محبّت ما را می‌کند ولی از دشمنان ما تبرّی و بیزاری نمی‌جوید. (بحار، ج ٢٧،‌ص ٥٩) ⭐️ صفات شیعیان و محبین در کلام امیرمؤمنان(ع) این گونه بیان شده است: شیعَتُنا، اَلمُتباذِلُونَ فی وِلایَتِنا، المُتَحابُّونَ فی مَوَدَّتِنا، المُتَزاوِرُونَ فی اِحیاءِ أمْرِنا الَّذینَ إنْ غَضِبُوا لَمْ یَظْلِمُوا وَ إنْ رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا، بَرَکَهْ عَلی مَنْ جاوَرُوا، سِلْمٌ لِمَنْ خالَطُوا؛ شیعیان ما کسانی هستند که در راه ولایت ما به هم بذل و بخشش می کنند و به همدیگر در دوستی ما محبت می کنند و در راه زنده نگه داشتن راه و روش ما به زیارت یکدیگر می روند. آنان اگر خشمناک شوند به ظلم در نمی غلطند و اگر خشنود باشند اسراف و زیاده روی نمی کنند. مایه برکت همسایگان و موجب سلامتی و آسایش افراد مرتبط با آنان هستند. (کافی، ج ۲، ص ۲۳۶، حدیث۲۴) ⭐️ حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) فرمود: ان كنت تعمل بما امرناك و تنتهى عما زجرناك فانت من شيعتنا و الا فلا؛ اگر تو آنچه را كه ما كرده ايم انجام مى دهى و از آنچه نهى نموده ايم به جاى نمى آورى ، پس از شيعيان ما هستى ، و گرنه از شيعيان ما نيستى. به صورت کلی علامت شیعه و محب امیرالمومنین علیه السلام دوری از گناه و معصیت و انجام واجبات و تلاش در مسیر رضایت الهی است. (سفينة البحار، ج 1 ص 231.) ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 1044 در روزه ❓سوال: براثر ندانستن مسله کاری ک انجام بده ک رو زه را باطل کنه مثل اماله روزه قضا داره اببته حکم اماله را نمی دانسته. ✅پاسخ: سلام علیکم اماله یا تنقیه، به معنای داخل کردن داروی مایع از طریق مخرج به بدن است که برای معالجه صورت می‌گیرد. این عمل فى نفسه اشکالی ندارد، اما اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه -چه روزه واجب و چه مستحبى- را باطل می‌کند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اماله کردن فى نفسه مانعى ندارد ولى توجه داشته باشید اماله کردن با چیز روان، اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه ـ چه روزه واجب و چه مستحبى ـ را باطل می‌کند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اماله کردن با مایع روزه را باطل می‌کند ولی با جامد روزه باطل نمی‌شود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اماله کردن که به معنای استعمال داروهای مایع از طرف پشت است اشکالی ندارد ولی باعث بطلان روزه می‌شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه روزه نباشد مانعی ندارد ولی اماله به مایع به احتیاط واجب موجب بطلان همه اقسام روزه می‌شود. ولی کفاره ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اماله کردن با شیء روان و مایع هر چند برای معالجه باشد روزه را باطل می‌کند، ولی استعمال شیاف‌هایی که برای معالجه است اشکال ندارد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔴زندان مطامیر چه بود؟ السلامُ عَلی الامٰامِ المَظلوم و المَقهور و المُعذَبِ في قَعر السُجون و مَظلَمةِ المَطامیر😭 ▪️شهادت امام موسی کاظم(ع) تسلیت باد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شرعی | تصرف والدین در هدایای نوزاد 🔹آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به استفتائی پیرامون «تصرف والدین در هدایای نوزاد» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقه‌مندان می گردد. ❓پرسش: آیا پدر و مادر می توانند هدایایی‌ که اقوام و خویشاوندان با متولّد شدن نوزاد جهت تبریک می‌آورند تصرف کنند، یا متعلّق به نوزاد است؟ ✍️ پاسخ: تابع نیت اهداکننده است؛ اگر به والدین فرزند هدیه بدهند، متعلّق به آنان است؛ و اگر به فرزند اهداء نمایند و تحویل ولیِّ او دهند، مِلک فرزند است. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 1045 در زمان ظهور امام زمان عج ❓سوال: سلام و عرض ادب اگر میشه رجعت را توضیح بدهید ممنونم و همچنین چرا اهل سنت این رو قبول ندارند؟ آیا آیاتی راجب رجعت داریم ؟؟؟ و همچنین احادیثی از پیامبر مبنی بر آن هست؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم رَجعَت، به معنای زنده‌شدن گروهی از مردگان، پیش از قیامت است. رجعت از اعتقادات اختصاصی امامیه است و برای اثبات آن به قرآن و روایات استناد کرده‌اند. همچنین آن را از ضروریات مذهب شیعه دانسته و بر حقانیت آن ادعای اجماع کرده‌اند. بیشتر عالمان امامیه رجعت را با زمان قیام و ظهور حضرت مهدی(ع) همزمان می‌دانند. دلیل رجعت از قرآن: آیه «وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا؛ روزی که از هر قومی یک دسته را که آیات ما را تکذیب می‌کنند بر می‌انگیزیم.»[۴۸] وجه استدلال به آیه 83 سوره نمل که مطابق آیه، خدا گروهی از مردم را محشور می‌گرداند و نه همه آن‌ها را و این محشورشدن نمی‌تواند در قیامت باشد؛ چرا که با توجه به آیه «وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا؛ و همه را بر انگیزیم و کسی را فرو نگذاریم.»،خداوند در روز قیامت همه انسان‌ها را محشور می‌گرداند، بنابراین چنین برداشت می‌شود که منظور از حشر در آیه ۸۳ سوره نمل، زنده‌کردن مردگان در قیامت نیست؛ بلکه در دنیا است و این همان رجعت است. در تفسیر قمی روایتی از امام صادق(ع) ذیل این آیه نقل شده و به دلالت آن بر رجعت تصریح شده است. آیاتی مانند آیات ۸۲ سوره نمل، ۸۵ سوره قصص، ۱۵۷ سوره آل عمران، ۲۱ سوره سجده، ۱۱ سوره غافر، ۲۰ سوره مائده، ۱۵۹ سوره نساء و ۹۵ سوره انبیاء به کمک روایاتی که در تفسیر آن‌ها وارد شده است، بر رجعت دلالت می‌کنند روایات گفته می‌شود روایاتی که در باب رجعت وارد شده متواتر معنوی است. علامه مجلسی در کتاب حق الیقین گفته است که بیش از ۲۰۰ حدیث را از بیش از ۴۰ نفر از مُصَنفان امامیه که در ۵۰ منبع روایی معتبر نقل شده را در بخشی با عنوان «باب الرجعة» کتاب بحار الانوار، استخراج کرده است. در برخی ادعیه و زیارت‌نامه‌ها مانند دعای عهد، دعای دحو الارض، زیارت جامعه کبیره، زیارت مطلقه امام حسین، زیارت آل یاسین و زیارت امام زمان، نیز مطالبی وجود دارد که بر رجعت دلالت می‌کنند ادعای اهل سنت بطور کلی اهل سنت اعتقادات مخالف و ضد با عقیده خلفاء جور را به هر نحو ممکن رد می‌کنند و برای انکار خود دلیلی جز اتهام ندارند. سید مرتضی (از اعاظم علمای شیعه) می‌گوید: بسیاری از مخالفین که منکر رجعت هستند دلیل‌شان بر انکار رجعت محال بودن (غیرمقدور بودن) آن است. درحالی که حضرت عزیر (علیه‌السّلام) بعد از اینکه زنده شد و زنده شدن الاغ خود را دید فرمود: «ان الله علی کل شئ قدیر» و این خود جوابی است بر مدعیان جاهل انکار رجعت. معرفی کتاب کتاب الإیقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة: تألیف شیخ حر عاملی. حر عاملی در این کتاب با استناد آیات و روایات، به اثبات حقانیت باور به رجعت از نگاه امامیه پرداخته است. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha