❌ خانههای مدینه در صدر اسلام، اصلاً درب نداشتند!!
♦️وهابی ها به هدف زیر سؤال بردن اصل مسلّم شهادت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها، آتش زدن درب خانه ی وحی، شبههای را مطرح کرده اند که "خانههای مدینه در صدر اسلام، اصلاً درب نداشتند و مسلمانان درب ورودی منازلشان فقط پردهای آویزان میکردند!!" حال به چند مدرک برای ردّ این ادعای باطل توجه فرمائید.
🔰 خدای تعالی در قرآن کریم به مسلمین اجازه میدهد که از خانههایی که کلید آن در اختیارشان است، غذا بخورند:
💠 «لیس علی الأعمی حرج ولا علی الأعرج حرج ولا علی المریض حرج ولا علی أنفسکم أن تأکلوا من بیوتکم أو بیوت آبائکم ... أو ما ملکتم مفاتحه أو صدیقکم لیس علیکم جناح أن تأکلوا جمیعا أو أشتاتا.»
📖 سوره مبارکه نور، آیه ۶۱
🔹 «بر نابینا و لَنگ و بیمار، گناهی نیست (که بر سر سفرۀ شما حاضر شوند) و همچنین بر شما، که از خانههای خودتان (بدون اجازه) غذا بخورید و همچنین خانههای پدرانتان ... یا خانههایی که کلیدهایش در اختیار شماست، یا خانههای دوستانتان، بر شما گناهی نیست که به طور دستهجمعی یا جداگانه غذا بخورید.»
⁉️ سؤال این است که اگر خانههای صدر اسلام درب نداشتند، پس کلمه «مفاتحه» (کلیدهای خانه) در این آیه به چه معناست؟! آیا با کلید، پرده یا حصیر خانههایشان را قفل و باز میکردند؟!
🔰 حجرههای رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله از چوب بودند:
ابنکثیر دمشقی، عالم و محدّث اهل تسنّن قرن هشتم مینویسد:
💠 «وکانت حجره من شعر مربوطة بخشب من عرعر قال وفی تاریخ البخاری أن بابه علیهالسلام کان یقرع بالاظافیر فدل علی أنه لم یکن لابوابه حلق.»
🔹 «حجرههای رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله از شاخه و چوب درخت عَرعَر به وسیلۀ مو بافته شده بود؛ و در تاریخ بخاری آمده است: درِ خانه پیامبر را با نوک انگشتان و ناخنها میزدند (درب چوبی بوده و با ناخن زدن بر پارچه، صدا نمیدهد!) و این دلالت بر این دارد که حلقههایی برای کوبیدن بر در نداشته است.»
📚 البدایة والنهایة (ابنکثیر)، ج۳، ص۲۲۱
🔰 خانۀ عایشه، درب چوبی داشت:
محمد بخاری، محدّث مشهور اهل تسنّن قرن سوم در ادب المفرد مینویسد:
💠 «عن محمد بن هلال أنه رأی حجر أزواج النبی صلّیاللهعلیه(وآله)وسلم من جرید مستورة بمسوح الشعر فسألته عن بیت عائشة فقال کان بابه من وجهة الشام فقلت مصراعا کان أو مصراعین قال کان بابا واحدا قلت من أی شیء کان قال من عرعر أو ساج.»
🔹 «محمد بن هلال، حجرههای همسران پیامبر را دیده که پوششی بافته شده از مو بوده است؛ از وی درباره خانه عایشه پرسیدم، گفت: درب خانهاش به طرف شام باز میشد! پرسیدم: یک لنگه داشت یا دو لنگه؟ گفت: یک لنگه بیشتر نداشت؛ گفتم: جنسش از چه بود؟ گفت: از چوب درخت عرعر یا ساج.»
📚 الأدب المفرد (بخاری)، ص۲۷۲
🔴 در نتیجه، خانههای مدینه در صدر اسلام و از جمله، خانۀ امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهماالسلام، درب چوبی داشتهاند.
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 حکم سود بانکی
💬سوال: پولی در بانک سپرده گذاری کردهام و هر ماه سود به آن تعلق می گیرد آیا این سود حکم ربا را دارد و حرام است؟
✅ جواب:
🔹مقام معظم رهبری: اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک میدهد از درآمد حاصل از به کارگیری سپرده به وکالت از سپرده گذار در ضمن یکی از عقود شرعی صحیح باشد، ربا نیست، بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد
📚 پینوشت:
استفتا از سایت آیت الله خامنه ای
#احکام
@pasokhsara
❓چرا نام حضرت علی علیه السلام مثل دیگر انبیاء و پیامبر ص در قرآن نیامده است تا بر سر امامت اختلاف نشود؟
🔰پاسخ
1⃣ اولا؛ در قرآن آیاتی وجود دارد که به گفته شیعه و اهل سنت ، جز بر علی(علیه السلام) و برخی دیگر از امامان(علیهم السلام)بر هیچ کس دیگری قابل انطباق نیست ، همچون آیه ولایت (مائده ، ۵۵) ، آیه مباهله (آل عمران ، ۶۱) و.. .
2⃣ ثانیا یکی از دلیل های نیامدن نام امامان(علیهم السلام) در قرآن ، این است که قرآن تنها کلیات مسایل را بیان کرده و تبیین جزییات آن ، به پیامبر(صلی الله علیه وآله) واگذار شده است.
شخصی به نام ابی بصیر می گوید : از امام صادق (علیه السلام)پرسیدم : «مردم می گویند چرا از حضرت علی(علیه السلام) و اهل بیت او نامی در قرآن کریم نیامده است ؟» امام (علیه السلام)فرمودند : «به کسانی که چنین اعتراضی می کنند بگویید : همان گونه که نماز در قرآن آمده ، ولی سه یا چهار ]رکعت [ بودن آن مشخص نشده و پیامبر(صلی الله علیه وآله) آن را برای مردم تفسیر کرده ، همچنین زکات ]در قرآن[ نازل شده ، ولی مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا(صلی الله علیه وآله)آن را برای مردم تفسیر کرده و... ، همین طور در قرآن آمده است که «أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول و أُولی الأمر منکم ; (نساء ، ۵۹) از خدا و رسولش و اولی الامر اطاعت کنید .» این آیه درباره علی و حسن و حسین (علیهم السلام)نازل شده و پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست .» ]یعنی همان گونه که تفسیر جزییات نماز ، زکات و حج به پیامبر(صلی الله علیه وآله)واگذار شده که دستورهای الهی را به مردم برسانند ، معرفی أولی الامر نیز به ایشان واگذار شده تا آنها را به مردم معرفی کنند . [سپس امام صادق(علیه السلام) سایر آیات و روایاتی را که در این باره آمده فرموده است .۱
3⃣ یکی دیگر از حکمتهای نیامدن نام علی و اهل بیت(علیهم السلام) در قرآن ، این است که در این کتاب الهی آیاتی درباره اهل بیت (علیهم السلام)نازل شده که بسان تصریح به نام آنان و بهتر از تصریح است ; مانند آیه ۵۵ سوره مائده که می فرماید : «ولیّ و سرپرست شما تنها خداوند و پیامبرش و افراد مؤمن هستند ; افراد مؤمنی که نماز برپای داشته و در حال رکوع زکات می دهند .» دانشمندان شیعه و اهل سنت نقل کرده اند که فقط حضرت علی(علیه السلام) در حال رکوع انگشتر خود را به فقیر داد .۲ ; در نتیجه ، تفاوتی نداشت که خداوند متعال بفرماید : «سرپرست شما خداوند و رسولش و حضرت علی(علیه السلام)هستند یا اینکه صفاتی از آن حضرت نقل کند که منحصر به فرد بوده و تنها بر حضرت علی(علیه السلام) منطبق باشد .» کسی که به دنبال حقیقت باشد ، از هر دو گفتار یک مطلب را می فهمد.
4⃣ اگر نام حضرت علی(علیه السلام)بصراحت در قرآن می آمد ، به احتمال نزدیک به یقین ، نااهلان قرآن را تحریف می کردند و به خاطر خصومت با آن حضرت و محو و حذف نام ایشان از قرآن ، در قرآن دست می بردند ; چنانکه تا مدتی تدوین احادیث پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) را به همین منظور ممنوع کردند ; ولی در صورتی که با ذکر اوصاف گفته شود ، دیگر افراد نااهل دست به تحریف آیات قرآن نزده و ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام)نیز برای حقیقت جویان روشن می شود.
شیعه و اهل سنت متفقند که پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «من از میان شما می روم ; ولی دو چیز گرانبها بین شما به یادگار می گذارم که اگر به آن دو متمسک شوید ، هیچ گاه گمراه نمی شوید . کتاب خدا و اهل بیتم ، خداوند دانا به من خبر داده که این دو ، هیچ گاه از یکدیگر جدا نمی شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند .»۳
____________________
۱.غایه المرام، محدّث بحرینی، ص ۲۶۵، چاپ سنگی
۲. پیام قرآن، ج ۹، ص ۲۰۱ ـ ۲۱۳
۳. تنها در غایه المرام، ص ۲۱۱ - ۲۳۵، ۸۲ منبع از اهلسنت و ۳۹ منبع شیعه
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
✍دلایل تبیین رابطه بین مذهب و سلامت روان:
👈1.مذهب به زندگی فرد معنا و هدف می دهد. داشتن معنا و هدف در زندگی نشان دهنده ی سلامت روان است و باعث افزایش توانایی فرد در انجام کارها می شود. افراد مذهبی با حوادث آسیب زای زندگی که قابل پذیرش نیستند، راحت تر سازگار می شوند.
👈۲- مذهب باعث ایجاد امید در فرد می شود. امید باعث ایجاد انگیزه و انرژی در فرد می شود که او را به بهتر شدن اوضاع زندگی امیدوار می کنند.
👈٣- افراد مذهبی احساس آزادی شخصی بیشتری نسبت به دیگران می کنند. آنها وابستگی عاطفی کمتری به اطرافیان دارند.
👈۴- در افراد مذهبی به واسطه دعا کردن احساس کنترل ایجاد می شود؛ به این گونه که دعا کردن باعث احساس غیر مستقیم کنترل بر شرایط به ظاهر غیر قابل تغییر و ناگوار می شود.
👈۵- افراد مذهبی از شخصیت های دینی که رنج بسیار کشیده اند، الگوبرداری می کنند و این مسئله باعث افزایش تحمل و پذیرش موقعیت های غیر قابل تغییر در آنها می شود...( برگرفته از پایگاه راسخون)
#کارشناس_مشاوره
#رابطه_مذهب_سلامت_روان
@pasokhsara
پرسش:
چرا ریا یک اخلاق ناپسند است؟
پاسخ:
ریا به معنای نمایش نقشی متفاوت از واقعیت است و در اصل یک نوع تقلب اخلاقی است. ریاگری از طرفی به معنای نشان دادن خود به عنوان یک فرد اخلاقی و درستکار است، اما در عمل افراد ریاکار برخلاف ارزشها و اصولی که بیان میکنند عمل میکنند. ریا اغلب به منظور کسب مزیت شخصی و جلب توجه دیگران انجام میشود و باعث از دست دادن اعتماد و همچنین نارضایتی افراد دیگر میشود. به همین دلیل، ریا به عنوان یکی از اخلاق ناپسند و نامطلوب شناخته میشود.
#کارشناس_اخلاق
#ریا
@pasokhsara
پرسش:
آیا استفاده از اینترنت و رسانههای اجتماعی برای نوجوانان از منظر اخلاق اسلامی قابل قبول است؟
پاسخ:
در اسلام، اخلاق و رفتارهای صحیح و نیکو به عنوان اصول اساسی تربیتی برای نوجوانان تأکید شده است. استفاده از اینترنت و رسانههای اجتماعی در اسلام قابل قبول است تا زمانی که با اصول و آموزههای اخلاقی اسلام سازگار باشد. به عنوان مثال، اسلام تأکید دارد که افراد باید در ارتباطات خود احتیاط کنند و از انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی دیگران بدون اجازه آنها خودداری کنند. همچنین، اخلاق اسلامی توصیه میکند که نوجوانان برای پیشبرد ارتباطات خود در فضای مجازی از برخوردهای مودبانه و احترامآمیز استفاده کنند و از توهین، تهدید یا انتشار محتوای ناسازگار با اخلاق اجتناب کنند. به طور کلی، استفاده از اینترنت و رسانههای اجتماعی برای نوجوانان در اسلام در صورتی که با احترام به اصول اخلاقی و رفتارهای اسلامی صورت گیرد، قابل قبول است.
#کارشناس_اخلاق
#فضای_مجازی
@pasokhsara
📚 حکم خوردن داروهای حاوی مقادیر اتانول
❓سوال: شربتسینه یا سرماخوردگی یا داروی برم هگزین (Bromhexine) برای بیماران مبتلا به ذاتالریه (Pneumonia) (سینهپهلو، پنومونی یا نومُنیا ) که در آن اتانول استفاده شده است را میتوان استفاده کرد؟ با آب چطور؟
✅ جواب:
🔹#مقام_معظم_رهبری: اگر معلوم نیست که الکلِ اتانول از اقسام مشروبات مستکننده است، اشکال ندارد. اما اگر میدانید که مشروب مستکننده است، جایز نیست؛ مگر در مواردی که به تشخیص پزشک متخصص و امین، درمان منحصر به آن باشد که در این صورت فقط در حد ضرورت، جایز است.
🔹آیتالله #سیستانی: خوردن و آشامیدن خوراکیها، آشامیدنیها و داروهایی که حاوی مقدار اندکی الکل مستکننده است، طوری که عرفاً از بین رفته و مستهلک محسوب میشود، چنانچه نجسبودن الکل آن ثابت نباشد، اشکال ندارد.
📌 نکته: منظور از استهلاک، معدومشدن عرفی آن از نظر کمّی و کیفی است؛ به این صورت که الکل بهکاررفته در خوردنی یا آشامیدنی، عرفاً از بین رفته بهحساب آید، هرچند بهدقت علمی ذرّات یا مولکولهای آن موجود باشد.
🔹آیتالله #مکارم: با توجه به این که اینها در اصل مسکر نیستند و بعد از آمیختن با داروها در آن مستهلک میشوند، خوردن اینگونه شربتها، اشکال ندارد.
🏷 پینوشت:
اجوبة الاستفتائات رهبر معظم انقلاب، ص۷۹ و ۸۰، س۳۰۶ و ۳۱۰، توضیحالمسائل جامع آیتالله سیستانی، ج۲، ص۵۸۳، م۱۳۹۶، استفتائات پایگاه اطلاع رسانی آیتالله مکارم
#احکام
@pasokhsara