eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
434 عکس
99 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
تذکر و تکرار بعضی‌ها ممکن است از شنیدنهای تکراری فراری باشند؛ فکر می‌کنند اگر مطلب خوبی را یک بار بشنوند کافیست و نیازمند تکرار نمی‌باشد؛ این در حالی‌ست که در کتاب مقدس ما قرآن برخی از عناوین و واژه‌ها و مفاهیم بارها و بارها تکرار شده‌اند . گویا در سایه تکرار، نوعی تلقین و ایجاد زمینه برای سوق دادن انسان به سمت و سوی این مفاهیم وجود دارد تا انسان از طریق شنیدنهای مکرر بتواند این مفاهیم را در قلب خویش نهادینه سازد. در سوره ((الرحمن )) كه در مكه نازل شده و 78 آيه دارد، 31 بار فَبِاىّ آلا ء رَبّكُما تُكذِّبان ((پس كدامين نعمت هاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟)) تكرار شده است. و این تکرار روشی‌ست در جهت تثبیت عقیده و دوری از تزلزل. بنابراین علاوه بر این که افرادی معتقد هستیم در عین حال باید با تکرار و تمرین الزامات آن عقیده در حفظ آن عقیده نیز کوشا باشیم و الا اگر عقیده را رها نموده و بدان بی‌توجه باشیم ممکن است سر از تزلزل درآوریم. @pasokhsara
هدایت شده از امیر صالحی
💠 کفایت غسل جنابت از سایر غسل‌ها 💬 سؤال: آیا کسی که چند غسل واجب بر عهده دارد، با انجام غسل جنابت، بقیه غسل‌ها از عهدۀ او ساقط می‌شود؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: غسل جنابت کفایت از بقیۀ غسل‌ها می‌کند؛ اگر چه احتیاط مستحب آن است که همۀ آن‌ها را نیّت نماید و چنانچه بخواهد به ثواب غسل‌های دیگر برسد، همه را نیت کند. 🔹آیت‌الله مکارم‌شیرازی: اگر بر كسى چند غسل واجب شده یا می‌خواهد غسل مستحبی انجام بدهد، هر گاه يك غسل واجب يا غسل مستحبی كه با دليل معتبر ثابت شده انجام دهد كفايت مى‌كند، هرچند بقيّه را نيّت نكند. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای @pasokhsara
✍ با سلام لطفا درمورد راهکارهای اسلامی غلبه بر افکار منفی و همچنین درباره از بین بردن نگرانی از آینده و مثبت اندیشی اسلامی و خود تلقینی مثبت توضیح دهید. پاسخ: برای خلاصی از شرّ افکار ناخوشایند از منظر دینی می توانید به این روایت عمل نمایید: شخصى به حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض كرد: آقاجان، خيال های باطل و آروزهای طول و دراز و وهمى و وسوسه هاى فاسد، سينه مرا اذيّت و آزار مى دهد. فكرهاى پوچ و توخالى به ذهنم مى آيد كه از دين و اعتقاداتم سست مى شوم. فدايت شوم، اى پسر رسول خدا، كمكم كن، تا من از اين وسوسه هاى درونى نجات پيدا كنم . آن حضرت فرمود: دست روى سينه ات بكش و بگو: «بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهَ و لاحَوْلَ وَ لاقُوَّهَ اِلاّبَاللّهِ العَلیِّ العَظیم، اَللّهُمَّ امْسَحْ عَنّى ما اَحذَر». سپس دست بر شكم بکش و سه مرتبه اين دعا را تلاوت كن . آن شخص اين عمل را انجام داد و آن حالتِ او برطرف شد. در مورد داشتنِ امید و از بین بردنِ نگرانی از آینده، باید بگویم: نقطه مقابلِ «نگرانی از آینده»، «امید» است. در منابع دینیْ امید به دو نوع تقسیم شده است: - امید واقعی و امید غیر واقعی و دروغین از منظر دینی، امیدی واقعی است که فقط به خداوند متعال باشد. در قرآن کریم، سوره مبارکه تغابن، آیه شریفه 13و نیز سوره مبارکه ابراهیم، آیه شریفه 11 تأکید شده که مؤمنان تنها بر خداوند متعال توکّل می نمایند (وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ) یعنی«و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند». حضرت امیرالمؤمنین علیّ (علیه السلام) در حکمت 82 نهج البلاغه می فرماید:« لاَ يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلاَّ رَبَّهُ» یعنی «هيچ يك از شما جز به پرورگارش اميدوار نباشد(و دل نبندد)». توکل واقعی این است که با امید به یاریِ خداوندِ متعال، با همت در راهِ عمل به وظیفه خودْ قدم بردارید و در فکر این نباشید که قسمت چه خواهد شد یا این که چه خطری شما را تهدید خواهد کرد. راهکارهایِ مثبت اندیشی: 1- باید از امکانات موجود، هرچه هست، استفاده نماییم و منتظر کامل شدن تمام وسایل و زمینه های مورد نیاز نمانیم. در قرآن کریم و احادیث زیادی به شکر نعمت و خودداری از کفرانِ نعمت امر شده است. خداوند متعال در سوره مبارکه ابراهیم، آیه شریفه 7 می فرماید: (وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ) یعنی «و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است». 2-مثبت اندیشی هزینه چندانی ندارد. فقط کافی است تصمیم و عزم جدّی برای آن داشته باشیم. پس از آن که تصمیمِ جدّی برای مثبت اندیشی گرفتیم، نوبت عمل (مثبت اندیشی در رفتار) می رسد. یکی از بهترین روش ها در این مرحله، تلقین به خود است. عبارت هایِ امیدبخشی که در دعاها و مناجات ها ذکر شده، بهترین تلقین های مثبت اندیشی به خود می باشند. با این تلقین ها، افکار مثبت را در درونِ خود زنده می نماییم، برای حفظِ آنها کوشش می کنیم و افکارِ بدبینانه که بر وسوسه ها، خیالات و توهّم ها می باشند را به فراموشی می سپاریم. باید به یاد داشته باشیم که شادیِ واقعی در درونِ خودِ ماست. فقط باید آن را پیدا کنیم. @pasokhsara
⭕️ پیامبر به خیبر حمله کرد، صفیه را برده خود کرد، و در همان روزی که شوهرش را، پدرش را و بسیاری از اطرافیانش را کشت، به او ازدواج کرد، آیا این روش برخوردی است که یک پیامبر باید داشته باشد؟ ❇️ جواب : سعد در طبقات مي‌نويسد: پيامبر به صفيه فرمود: اگر مسلمان شوي، آزادت مي‌کنم و تو را به همسري خويش درمي‌آورم، او اسلام آورد و پس از عدّه شرعي با او ازدواج کرد.(1) يعقوبي مي‌نويسد، پيامبر(ص) صفيه دختر حيي بن اخطب را براي خود برگزيد و او را آزاد کرد سپس با وي ازدواج کرد.(2) در منابع متعددي از جمله: تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 56 (واقعه خيبر)؛ الطبقات الکبرى، ج 8، ص 129؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 231 ـ 232 و اسد الغابه في معرفة الصحابه، ج 5، ص 490، آمده که پيامبر «اعتقها و تزوجها» او را آزاد کرد و سپس با وي ازدواج نمود، که عبارت در برخي منابع، با يکديگر اختلاف مختصري دارند ولي در تمام آنها، آزاد شدن صفيه توسط حضرت و ازدواج با وي آمده است.(3) پس ازدواج پیامبر با صفیه بعد از مسلمان شدن او و آزاد شدنش به دست پیامبر بوده است و صفیه مجبور به این کار نشده است. در مورد اینکه ادعا میشود که پیامبر در همان شبی که پدر و شوهر صفیه کشته شدند(پدر صفیه در جنگی عامل اصلیش دسیسه های خود یهودیان و در رأسشان پدر صفیه بود، کشته شد و شوهرش بخاطر قتل یکی از مسلمانان بعد از اتمام جنگ، به قصاص محکوم شده و اعدم شد)، با صفیه عروسی و زفاف فرمود، ❇️ می گوییم که: طبق اسناد تاریخی پيامبر بعد از کشته شدن شوهر صفيه در جنگ خيبر و مسلمان شدن صفيه و تمام شدن عدّه وي با او ازدواج کرد، اين موضوع در منابعي چون صحيح مسلم، ج 4، ص 147؛ سنن ابي داود، ج 2، ص 31؛ إمتاع الاسماع، مقريزي، ج 10 ص 218؛ جوامع السيره، ص 212، به نقل از تاريخ پيامبر اسلام، دکتر آيتي، ص 505 آمده است. ❇️ بدون شک وقتی صفیه عده را نگهداشته است، مدتها بعد از مرگ شوهر و پدر با پیامبر عروسی و زفاف داشته است. پي‌نوشت‌ها: 1. الطبقات الکبرى، ج 8، ص 129؛ المستدرک على الصحيحين، ج 4، ص 28؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص231. 2. تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 56. 3. در صحيح مسلم، ج 4، ص 146 نيز اين موضوع ذکر شده است. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 حکم نماز در صورت حرکت بدن هنگام ذکر سجده چیست؟ @pasokhsara
خوراک روح همه‌ی شنیدنی‌ها و دیدنی‌ها بر روح انسان اثری مستقیم و یا غیرمستقیم دارند؛ به‌همین دلیل توجه و دقت در خوراک فکری و روحی امری لازم و واجب است تا از ناحیه‌ی آنچه می‌بینیم و می‌شنویم دچار عوارض جبران‌ناپذیر روحی نگردیم. اینکه ما برای تفریح و سرگرمی در گروه‌های متعدد و فضاهای مختلف اینترنتی حضور داریم و بی‌پروا هرآنچه در این فضای بی‌در و پیکر وجود دارد را می‌بینیم و می‌خوانیم آسیبی است بس بزرگ که ریشه در بی‌تدبیری ما دارد. امام جواد علیه‌السلام می‌فرمایند: 《مَن اَصغى الى ناِطق فَقد عَبَده فَاِن كان النّاطِق عَنِ اللّه فقَد عَبدَ اللّه وَ اِن كاَن النّاطقُ يَنطِق عَن لِسانِ اِبليسَ فَقَد عَبَد الاِبليس》 《كسى كه به (گفتار) گوينده‌اى گوش فرا دهد او را بندگى كرده است؛ بنابراين اگر گوينده از خدا و دستورات او سخن مى‌گويد شنونده‌ى او خدا را عبادت كرده و اگر از شيطان سخن مى‌گويد شنونده‌ى او شيطان را عبادت نموده است.》(1) همین یک روایت تکلیف ما را در مورد محتوای شنیدنی‌ها به وضوح روشن می‌سازد چرا که تاثیر شنیدنی‌ها بر روح انسان به قدری‌ست که می‌تواند او را به بندگی خدا یا شیطان درآورد! پی‌نوشت: 1.تحف العقول، ص 336 @pasokhsara
💠 عدم تبعیت از امام جماعت ( طبق نظر آیت الله خامنه ای) ✅ پاسخ: نمازگزار (مأموم) بايد افعال نماز را با امام يا كمى ديرتر از امام به‌جا آورد و اگر عمداً از امام جماعت جلو بیفتد يا مدتى بعد از او (به نحوی که متابعت از امام صدق نکند) انجام دهد، نمازش فرادا می‌شود. ❇️ اگر سهواً پيش از امام سر از ركوع يا سجده بردارد و سهواً يا به خيال نرسيدن به ركوع يا سجدة امام برنگردد، نمازش صحيح است، ولی اگر می داند به رکوع یا سجده امام می رسد و عمدا برنگردد، نمازش فرادا می شود.. 📚 سایت آیت الله خامنه ای @pasokhsara
✍چرا کودکانمان تکالیفشان را انجام نمی‌دهند؟ 👈عدم درک کافی از علت نیاز انجام تکالیف بسیاری از دانش آموزان به واسطه آموزش اشتباه بر این باورند که تکالیف فقط ارزش تحصیلی دارد. در این زمینه ما باید به فرزندمان آموزش دهیم که انجام تکالیف فواید بلندمدتی هم دارد و برای افزایش مهارتهای زندگی بسیار مفید می‌باشد. کودکان نیز باید متوجه باشند با انجام تکالیف، مدیریت زمان، تعیین هدف و سازماندهی کارها را می آموزند. 👈 طولانی شدن مدت زمان انجام تکالیف اگرتکالیف بیش از ۶۰ دقیقه طول بکشد دانش‌آموز به دوره مقاومت می‌رسد. 👈نبودن بازخورد مناسب در پایان انجام تکالیف تشویق کردن یا ارائه بازخورد صحیح به فعالیت دانش آموز کمک می‌کند.برای او جایزه های متنوع وکم هزینه درنظر بگیرید 👈نبود یک برنامه مشخص برای مشق نوشتن به دانش آموزان کمک کنید تا یک برنامه ریزی اصولی داشته باشند. طبق تحقیقات انجام شده دانش آموزانی که در برنامه خود استراحت، مشق نوشتن، پیروی از روال کارهای روزانه را داشتند، بیشتر از دانش آموزانی که بدون برنامه تکالیف خود را انجام می‌دادند، موفق بوده‌اند.(برگرفته از پایگاه اینترنتی شکرانه) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فکر گناه از جمله اموری که می‌تواند در زندگی ما ایجاد آرامش نماید، کنترل و مدیریت افکار است. وقتی در جامعه‌ای شاهد ناهنجاری‌های زیادی هستیم قطعا این ناهنجاری‌ها ریشه در افکار افراد آن جامعه دارد. بارها در گزارش‌هایی که از افراد اهل خلاف تهیه شده است این جمله را دیده و شنیده‌ایم که می‌گویند: روزها و هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها و سال‌ها بود که به این نقشه فکر می‌کردم.... حضرت علی علیه‌السلام در روایت زیبایی می‌فرمایند: 《مَن كَثُر فِكرهُ فِى المَعاصى دَعَته اِلَيها》 《كسى كه بسيار درباره گناه فكر كند او را به گناه سوق مى‌دهد.》 و همچنین حضرت عيسى عليه‌السلام ضمن گفتارى به حواريون فرمودند: 《و من به شما امر مى‌كنم كه روح خود را به زنا خبر ندهيد (فكر زنا نكنيد) تا چه رسد به اينكه زنا كنيد زيرا كسى كه روح و فكرش را به زنا خبر دهد مانند كسى است كه در اطاق رنگينى آتش روشن كند، دود آتش نقشه‌هاى رنگين آن اطاق را كثيف مى‌كند گرچه خانه را نسوزاند.》 بنابراین فکر گناه ، زمینه ساز افتادن در دام گناه است. به محض ورود افکار گناه آلود به ذهن خویش، باید سریعا جایگزینی مناسب برای آنها بیابیم و با افکاری مطلوب، اجازه‌ی خودنمایی به افکار آلوده را ندهیم. توسل به حضرات معصومین علیهم‌السلام و بر زبان راندن ذکر خداوند در دفع این افکار بسیار موثر است. @pasokhsara
💠حکم خسارت زدن به اجناس مغازه 💬 سؤال: برخورد با اجناس یک مغازه و ریختن کالاهایش و یا از بین رفتن و شکستن آنها، چه توسط کودک باشد و چه فرد بالغ، آیا موجب ضمان می‌شود؟ ✅ پاسخ: 🔹 در فرض سؤال، مجرد ریختن، موجب ضمان نیست ولی از بین‌ رفتن و شکستن، موجب ضمان است (باید خسارت یا رضایت صورت بگیرد) و تفاوتی بین بالغ و غیر آن نیست. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای @pasokhsara