eitaa logo
پاتوق اندیشه
228 دنبال‌کننده
300 عکس
893 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦹‍♀️🦹‍♂️👤🦹‍♂️🦹‍♂️👤🦹‍♂️🦹‍♂️👤🦹‍♂️🦹‍♂️ ⚫ پرسش :ایا روایتی در مورد چهره ی شیطان وجود دارد یا خیر؟؟ 🤔 ✍️ پاسخ : شيطانی كه به علت تمرّد از فرمان الهي، از درگاه حق رانده شد، طبق نصّ قرآن از آتش آفريده شده(1) و نام او ابليس است. ابليس از طايفه جنيان است. جن مانند انسان موجودي مادي است كه داراي روح مي باشد. 🔮 علامه مجلسي درباره حقيقت جن و شيطان مي‏فرمايد: "اختلافي بين مسلمانان نيست كه شيطان و جن از اجسام لطيفي هستند كه در برخي از جاها ديده مي شوند و داراي حركات سريعي هستند و در مجراي خون بني آدم نيز مي توانند حركت كنند".(2). ✔️بنابراين، جن و شيطان مي توانند به صورت‏هاي مختلف در آيند و معنايش اين است كه شيطان در قوه حس و ادراك آدمي مي تواند به صورت‏هاي گوناگون ظاهر شود، ♦️ مثالا، زماني به صورت پيرمردي كه ابروانش بر چشمانش افتاده بود، نزد رسول خدا ظاهر شد،(3) يا در مِنا به صورت يك مرد كه ركوع و سجده مي كرد، ديده شد.(4). ✴️پس شيطان مي تواند به صورت انساني درآيد. براي پيامبران به اين صورت ظاهر شده است و امكان دارد براي انسان‏ها معمولي نيز به صورت انساني يا صورت‏هاي ديگر در آيد، كه هيچ منافاتي با جنس شيطان، يعني آتش ندارد، همان طور كه فرشتگان به صورت آدمي ظاهر مي شوند. بعضي از دانشمندان در سبب اين امر گفته‏اند كه چون چنين موجوداتي مانند هوا از اجسام لطيف اند، تغيير شكل آن‏ها به صورت اجسام و موجودات مختلف امكان دارد. در شأن نزول آيه 30 سوره انفال آمده است كه گروهي از قريش و اشراف مكه جمع شدند درباره خطري كه از ناحيه پيامبر اكرم(ص) آنها را تهديد مي‏كرد، چاره‏اي بينديشند و با هم مشروت كنند، كه در هنگام مشروت ابوجهل گفت: از هر قبيله‏اي جواني شجاع و دلير انتخاب كرده و به دست هر يك شمشير برنده‏اي مي‏دهيم كه دسته جمعي او را به قتل برسانند و خونش را در همه قبايل پخش شود، تا ديگر طايفه بني‏هاشم قدرت بر خونخواهي از قريش را نداشته باشند. در اين هنگام شيطان كه به صورت پيرمردي از اهل نجد در بين آنها ظاهر شده بود، گفت: نظر اين جوان، ابوجهل بهتر است، پس سريعاً اقدام به چنين كاري بنماييد.(5). ♦️در شأن نزول آيه 48 انفال آمده است: وقتی سران قريش تصميم راسخ براي حركت به سوي «بدر» گرفتند، از جمله طايفه بني‏كنانه بيمناك بودند و میخواستند منصرف شوند؛ زيرا با هم خصومت داشتند. در اين هنگام ابليس در چهره شخصي به اسم «سراقه بن مالك» كه از اشراف قبيله كنانه بود؛ به سراغشان آمد و به آنان اطمینان داد با شما موافق و هماهنگم و كسي بر شما غالب نخواهد شد و در ميدان بدر شركت كرد;(6). اما هنگامي كه نزول ملائكه را دید، فرار کرد . هنگام فرار حارث بن هاشم در حالي كه دست او را «ابليس» گرفته بود، گفت: كجا مي‏روي؟ آيا ما را در اين موقعيت رها مي‏كني؟ گفت: من مي‏بينم چيزي را كه شما نمي‏بينيد. پس او را به عقب رانده و فرار كرد و هنگامي كه قريش به مكه بازگشتند گفتن: سراقه بن مالك سبب فرار قريش شد، اين سخن به گوش سراقه بن مالك رسيدو خيلي ناراحت شد و گفت: قسم به خدا من به هيچ وجه از اين موضوع آگاهي پيدا نكردم مگر زماني كه از شكست شما با خبر شدم و آن شخص من نبودم و قريش پي بردند كه كار شيطان بوده است نه سراقْ بن مالك. 🔮 روايت است: «ابليس با لباس رنگارنگي نزد حضرت موسي(ع) آمده، آن حضرت پرسيد: اين لباس رنگارنگ براي چيست؟ گفت: براي ربودن و فريب دادن قلب‏هاي فرزندان آدم است...».(7) كار شيطان و لشكريانش، وسوسه و به انحراف كشاندن انسان‏هاست، چنان‏كه ابليس بعد از رانده شدن از درگاه خداوند گفت: (لاقعهدن لهم صراطك المستقيم # ثم لايتنهم من بين ايديهم و من خلفهم و عن ايمانهم و عن شمائلهم و لا تجد اكثرهم شاكرين);(8) 👁️‍🗨️بنابراين شياطين با شكل‏هاي گوناگون سعي مي‏كنند تا انسان را از راه راست منحرف نمايند؛ اما وسوسه‏ هاي آنها هر چند قوي و نيرومند باشد ولی از انسان سلب اختیار نمی کند. 📚منابع: 1- سوره صاد آيه 76. 2- علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 60، ص 283. 3- محدث قمي، سفينه البحار، واژه بَلَس، ص 102؛ ملاصدرا، مفاتيح الغيب، ترجمه خواجوي، ص 431. 4- همان. 5- مجمع البيان، طبرسي، ج 4، ص 477، مؤسسه الاعلمي للمطبوعات. 6- بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 19، ص 31، مؤسسه الوفأ. 7- الكافي، كليني، ج 2، ص 314، دارالكتب الاسلاميه. 8- سوره اعراف، آيه 17 - 16. گروه تخصصی « پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🦹‍♂️🦹👤🦹‍♂️🦹👤🦹‍♂️🦹👤🦹‍♂️🦹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖🌾📖🌾📖🌾📖🌾📖🌾📖🌾 ⏹️ پرسش: اين احتمال وجود دارد که وقتي امام زمان( علیه السلام) ظهور کنند، کتاب ديگري جز قران نازل مي شود یا نه؟🤔🤔 ✍️ پاسخ: 🪔امام علي ـ عليه السّلام ـ اولين كسي بود كه پس از وفات پيامبر به جمع قرآن مشغول گرديد و به حسب روايات مدت شش ماه در منزل نشست و اين كار را به انجام رساند و پس از تكميل بنا به روايتي «امام آن را با به مسجد آورد در حاليكه مردم پيرامون ابي بكر گرد آمده بودند، به آنان گفت: «بعد از مرگ پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ تاكنون به جمع آوري قرآن مشغول بودم و در اين پارچه آن را فراهم كرده تمام آنچه بر پيامبر نازل شده است جمع آوري نموده ام، آيه اي نبوده است مگر آنكه پيامبر خود بر من خوانده و تفسير و تأويل آن را بر من آموخته است. مبادا فردا بگوييد از آن غافل بوده ايم» . آنگاه يكي از سران گروه به پا خاست و با ديدن آن چه علي ـ عليه السّلام ـ در آن نوشته ها فراهم كرده بود به او گفت: به آن چه آوردهاي نيازي نيست و آنچه نزد ما هست ما را كفايت ميكند علي ـ عليه السّلام ـ گفت: ديگر هرگز آن را نخواهي ديد. و آنگاه داخل خانه خود شد و كسي آن را پس از آن نديد.»(10) 🦚اين مصحف به عنوان ميراثي نزد امامان قرار گرفته و از امامي به امامي ديگر منتقل شده است. گويا الآن نزد امام زمان (عج) ميباشد. مصحفي كه امام علي ـ عليه السّلام ـ گردآوري كرده بود داراي ويژگيهاي خاصي بود 1️⃣ترتيب دقيق آيات و سور، طبق نزول آن ها رعايت شده بود يعني در اين مصحف مكي پيش از مدني آمده و مراحل و سير تاريخي نزول آيات روشن بود. 2️⃣در اين مصحف قرائت آيات، طبق قرائت پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ كه اصيل ترين قرائت بود، ثبت شده بود و هرگز اختلاف قرائت در آن راه نداشته است. 3️⃣ اين مصحف (قرآن) مشتمل بر تنزيل و تأويل بوده يعني موارد نزول و مناسبتهايي را كه موجب نزول آيات و سوره ها بود، در حاشيه مصحف توضيح داده شده است.(11) 💬بنابراين گرچه مصحف امام علي ـ عليه السّلام ـ داراي امتيازاتي بوده و لكن در تعداد سوره ها و آيات با قرآن موجود در ميان مسلمين تفاوت نداشته است. به اين بيان كه زياده و نقصاني نسبت به قرآن موجود در آن نبوده است. پس قرآن واقعي همين قرآن است كه در دست مسلمين ميباشد و با قرآن امام علي ـ عليه السّلام ـ از نظر تعداد سوره ها و آيات و اجزاء تفاوتي ندارد. 📚منبع: 1. معرفت، تلخيص التمهيد، ص127. 2. همان، ص 176. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 📖🌾📖🌾📖🌾📖🌾📖🌾📖🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕙🌪🌩🌘🕙🌪🌩🌘🕙🌪🌩🌘 🛑 پرسش : برای تحقق ظهور امام زمان(عج) علائم و شرایطی وجود دارد، ولی علائم و شرایط چی هستند؟؟ چه فرقی با هم دارند؟ 🤔🤔🤔 ✍️ پاسخ :در مورد علائم و شرایط تعاریف مختلف وجود دارد که به چهار تعریف اشاره میشه👇👇👇👇 🔮تعریف اول: علائم ظهور، حوادثى است كه بعد از شروع و قبل از آغاز ظهور، اتّفاق مى‏افتد و وقوع آن‏ها در احاديث پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و امامان ذكر شده است.ولو اين‏كه آن حوادث، رابطه‏ى مستقيمى با ظهور امام زمان (عج) نداشته باشد. شرايط ظهور، حوادثى است كه نزديك ظهور امام زمان (عج) واقع مى‏شود و زمينه‏ى ظهور را آماده مى‏سازد و رابطه‏ ى مستقيمى با ظهور امام زمان (عج) دارد. در احاديث، آمده كه اين حوادث، حتما واقع خواهد شد. بنابراين، از ديد علم منطق، رابطه‏ ى ميان علائم ظهور و شرايط ظهور، عموم و خصوص مطلق است؛ زيرا، هرشرط ظهورى، علامت ظهور هست، ولى هرعلامت ظهورى، شرط ظهور نيست.( امام مهدى(عليه السلام)، متن، ص: 124) این تعریف اولا جامع نیست دوما اینکه تمیز بین علائم و شرایط کار بسیار سخت است. سوما تمام نشانه های ظهور جزء شرایط قرار می گیرد. و... تعریف دیگری در این رابطه شده است که اگر چه بعضی از اشکالات تعریف اول را ندارد اما خالی از اشکال نیست. این تعریف است 🔮 تعریف دوم: ظهور، عبارت است ازرويدادهاى اجتماعى و تحوّلات سياسى و طبيعى كه در زمان ظهور امام زمان عليه السّلام واقع مى‏شود و مردم در آن نقش بارز ندارند و همه‏ ى اين وقايع، نشان از آماده شدن جهان براى ورود به عصرى جديد و آغاز دورانى سرنوشت‏ساز دارد، و شرايط ظهور، عبارت است از مواردى كه مردم بايد براى تحقّق و تعجيل ظهور امام زمان (عج) انجام دهند و در آن موارد تلاش كنند.( امام مهدى(عليه السلام)، متن، ص: 125) در این تعریف چند اشکال به نظر می رسد که به اختصار به دو نمونه اشاره می شود. 1️⃣ فراهم کردن تمام شرایط به دست مردم نیست بلکه می تواند توسط خدا قبلا صورت گرفته باشد و مردم فقط نقش بهره بری از آن را دارند 2️⃣ نشانه ظهور زمتن تحققشان در زمان ظهور نیست بلکه می تواند قبل یا بعد از ظهور باشد. تعریف سومی شد که تا حدودی جامع به نظر می رسید و آن این بود 🔮 تعریف سوم : «شرايط ظهور»؛ در اصطلاح مهدويّت عبارتند از: زمينه‏ هايى كه تحقق ظهور و قيام حضرت مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشريف را قطعيّت بخشيده، آن را امرى منطقى و لازم مى‏نمايانند.( پرسمان مهدويت، ص: 224) «نشانه های ظهور»آن رخدادهايى كه در آستانه ظهور، يا هم‏زمان و يا پس از ظهور حضرت مهدى عليه السّلام پديد مى‏آيند و تحقّق هريك از آن نشانه‏ها، نويدى از ظهور حضرت مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشريف و نزديك‏تر شدن قيام جهانى آن حضرت است. 🛑بنابراين از يك نگاه مىیتوان گفت: نشانه‏ هاى ظهور از نگاه وقوع زمانى به چهار دسته تقسيم مى‏شود: 1️⃣نشانه‏ هايى كه با فاصله زمانى پيش از ظهور رخ مى‏دهند. 2️⃣نشانه‏ هايى كه با فاصله بسيار اندك پيش از ظهور اتفاق مى‏افتند (در آستانه ظهور) 3️⃣نشانه‏ هايى كه هم‏زمان با حادثه بزرگ ظهور حضرت مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشريف رخ مى دهند. 4️⃣‏ هايى كه با فاصله‏اى اندك پس از ظهور و پيش از قيام حضرت مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشريف اتفاق مى‏افتند. ( پرسمان مهدويت، ص: 226) 🔮 تعریف چهارم : مرحوم صدر هم در اختلافی که بین این دو واژه است می فرمایند مهم‏ترين تفاوت بين «شرايط» ظهور و «نشانه» هاى آن اين است كه «» عبارت از برخى ويژگى‏هاست كه تأثيرى واقعى در پيدايى روز موعود و تحقق وعده جهانى دارد و در صورت منتفى شدن آن، حكومت جهانى تحقق پيدا نخواهد كرد. در حالى كه «نشانه» هاى ، ربطى به تشكيل دولت جهانى امام مهدى عليه السّلام ندارد و چه آن نشانه‏ ها پيدا شود و چه نشود، روز موعود پديد خواهد آمد. اين نشانه‏ ها امورى است از سوى خداوند بزرگ كه خبر آن توسط پيشوايان دين به مردم رسيده است و بر دو مطلب دلالت مى‏كند:👇👇👇 الف) نزديك بودن ظهور (اگر از نشانه‏ هاى نزديك باشد). ب) اصل حادثه ظهور (اگر از نشانه‏ هاى دور باشند).( تاريخ پس از ظهور، ص: 53) ( ادامه در پست بعدی 🔻🔻🔺🔺)
(ادامه پست قبل🔻🔻🔺🔺) ♻️اگر چه در روایات صراحتی به نام شرایط ظهور ذکر نشده است امّا می توان با بهره‏ گيرى از سخنان معصومين عليهم السّلام چهار شرط اساسی را احصا کرد👇👇👇 1️⃣رهبری جامع و معصوم که به تواند جامعه بشری را به قله سعادت برساند 2️⃣برنامه و طرحی همه جانبه که بتواند نقشه راه سعادت بشریت قرار بگیرد 3️⃣ افرادی که بتوانند این برنامه را با همراهی رهبر در جامعه نهادینه کنند 4️⃣چون برای ایجاد و اجرای برنامه جهانی باید پذیرش جهانی هم پشتوانه برنامه و رهبر باشد. 🛑 بنابراین یکی از مهمترین این شرائط پذیرش همگانی مردم می باشد. ⚜️نکته مهم(1)⚜️ درست است که در روایات دارد که يَقُومُ الْقَائِمُ بِأَمْرٍ جَدِيدٍ وَ كِتَابٍ جَدِيد اما این جمله دال بر این نیست که حضرت کتاب جدیدی می آورد بلکه بدان معنا است که حضرت با به کار گیری قرآن به عنوان برنامه و نقشه راه حکومت خود برای تعای مردم با فهم معصومانه خود یک قرائت جدیدی از قران برای راهبری مردم ارائه می دهد که در نطر مردم یک امر جدید می نمایاند ⚜️نکته مهم (2) ⚜️ مورد چهارم یکی از مهمترین مواردی بوده است که در طول تاریخ نقش بسزایی در کارایی مقام معصوم داشته است. به ظوریکه اگر اقبال مردم بود نقش رهبری و راهبری امام کارایی پیدا میکرد بالخصوص در بحث حاکمیتی و سیاسی اما اگر این اقبال مردم نمی بود بالیقین نقش امام برای رهبری و راهبری کم فروغ تر می شد ⚜️نکته مهم (3) ⚜️ این شرائط باید در زمان ظهور محقق باشند اگرچه می تواند بعضی از این شرایط خیلی زودتر از زمان ظهور محقق شود اما در زمان ظهور باید مهیا باشد به زبان صریحتر اینکه رابطه ظهور با این شرایط جدای از شرط و مشروط یک رابطه هم زمانی است یعنی تمام این شرایط باید در زمان ظهور مهیا باشند 🌾علائم ظهور🌾 از روايات اهل بيت (ع) استفاده مى‏شود كه بعضى از علائم ظهور حضرت مهدى (عج) حتمى و بعضى غير حتمى است. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ مِنَ الْأُمُورِ أُمُوراً مَوْقُوفَةً وَ أُمُوراً مَحْتُومَةً وَ إِنَّ السُّفْيَانِيَّ مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ.(الغيبة للنعماني، النص، ص: 302) با توجه به این روایت علائم ظهور دو گونه هستند: 🌩️حتمی 🌩️غیر حتمی و حتمى حوادثى هستند كه بطور حتم قبل از ظهور واقع مى‏شوند و مشروط به شرط يا قيدى نيستند. علائم غير حتمى امورى هستندكه مشروط به شرط يا شرايطى هستند كه اگر آنها تحقق يابند، «مشروط» نيز واقع خواهد شد و مصلحت بوده كه بطور اجمال از علائم ظهور شمرده شوند. معلى بن خنيس مى‏گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمود: بعضى از امور (ى كه از علائم ظهورند) حتمى و بعضى غير حتمى است از جمله امور حتمى خروج سفيانى در ماه رجب است. ( بحارالانوار، ج 52، ص 249) گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🌩️🌩️🌩️🌩️🌩️🌩️🌩️🌩️🌩️🌩️🌩️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜💡📜💡📜💡📜💡📜💡📜💡 🟤 پرسش : چرا سال قمری از ابتدای ماه محرم شروع می شه؟ مگه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در ماه ربیع الاول هجرت نکردند؟؟ 🤔🤔 ✍️ پاسخ : در عصر جاهلی یعنی زمانی که هنوز پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) به پیامبری مبعوث نشده بود، مردم آن زمان ماه محرم را به عنوان نخستین ماه سال قرار داده بودند و سال جدید نزد آنان با شروع ماه محرم آغاز می‌گردید.(۱) 🏴علت انتخاب ماه محرم این بود که مردم پس از انجام اعمال حج به خانه و سرزمین خود باز می‌گشتند و قریش نیز از میزبانی حاجیان فارغ و اموال تجارتی خود را نیز در این ایام فروخته آماده تجارتی جدید می‌شدند. ☢️با هجرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از مکه به مدینه در سال سیزدهم بعثت که در ماه ربیع‌الاول اتفاق افتاد، این حادثه تاریخی و این ماه مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. بنابراین از همان سالِ نخستینِ هجرت این واقعه مبدأ تقویم مسلمانان گردید.(۲) در ابتدا این تقویم به صورت ماه شماری بود به این معنا که مثلا می‌گفتند: «فلان واقعه، چهل و نه ماه پس از هجرت بوقوع پیوست» ☢️شیوه تاریخ گذاری بر اساس «شمارش ماه‌ها» قبل از هجرت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) سابقه نداشته و پس از هجرت نیز دیری نپاییده و در سال‌های پنجم و ششم هجری یا کمی دیرتر به تدریج منسوخ شد و تا حدودی جای خود را به شیوه تاریخ نگاری بر اساس: «سال شماری» داد اما بدلیل آنکه بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گرفت این شیوه نیز داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد. ✴️گسترش اسلام به مناطق امپراطوری ایران و روم، و بستن پیمان‌های متعدد نظیر صلح، خراج،‌ جزیه و... نیاز به تاریخی دقیق را مورد توجه قرار داد. این مسائل خلیفه دوم را بر آن داشت برای رسمیت بخشیدن به تاریخی منظم و دقیق جلسه‌ای مشورتی برگزار نماید. به نوشته «طبری» تاریخ نویس مشهور جهان اسلام: «عمر, اصحاب پیامبر را گردهم آورد و گفت: مبدأ تاریخ را چه روزی قرار دهیم؟ امیرمومنان علی بن‌ابی‌طالب(علیه السلام) فرمود: مبدأ تاریخ مسلمانان را باید از روزی قرار داد که پیامبر مهاجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود». ✳️پیشنهاد امام این بود که که ماه ربیع‌الاول به عنوان مبدا تقویم و روز اول ربیع‌الاول یعنی همان روزی که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) از مکه خارج شدند به عنوان اولین روز تقویم رسمیت یابد. اما متاسفانه از آنجایی که عمر بن خطاب بنایش بر مقابله و تقابل با امیرالمومنین علی علیه السلام بود اصل پیشنهاد که: «تقویم مسلمانان هجری، یعنی بر اساس هجرت» باشد مورد قبول همگان واقع شد اما عمر بن خطاب بر اساس «رسوم عهد جاهلیت» مبدأ تاریخ را محرم همان سالی قرار می‌دهد که پیامبر در آن سال هجرت فرمودند كه از لحاظ زمانی دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پيامبر به مدينه بود.(۳) ✔️نتیجه: مبدا تاریخ مسلمانان بنابر پیشنهاد امیرالمومنین علی علیه السلام سال هجرت پیامبر قرار گرفت اما پیشنهاد دیگر حضرت که روز اول ربیع الاول, روز اول سال قمری قرار گیرد با مخالفت... عمر بن خطاب مواجه شد و وی متاسفانه به رسم جاهلیت همان اول محرم را روز اول سال قرار داد. 📚 منابع : (۱). جواد علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، قم، منشورات شریف رضی، ج ۸، ص ۴۶۰. (۲). تاریخ طبری, ‌ج۳، ص۹۲۳. (۳). تاریخ طبری, ج۳، ص۹۲۶. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 📜💡📜💡📜💡📜💡📜💡📜💡