May 11
May 11
🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔
با سلام و عرض ادب خدمت تمام اعضا محترم
💯حقیقت تغییر نخواهد کرد، هر چند چشم هایمان را ببندیم و در گوشهایمان پنبه ها فرو کنیم.
پس حقایق را بشنویم و عاشقانه، عارفانه و عاقلانه زندگی کنیم.
نهاد مقام معظم رهبری
در دانشگاه فرهنگیان اصفهان،
در کنار شماست با
👇👇👇
🗯️ پاسخگویی به شبهات و سوالات
⬇️⬇️⬇️⬇️
💢اعتقادی🕋
💢اخلاقی🧚♂️
💢مشاوره🚻
💢سیاسی🇮🇷
💢اجتماعی👥
🗯️ بودن در کنار شما دانشجویان، طلاب، اساتید، فضلا و علاقمندان به مباحث علمی، اعم از عقلی و نقلی، افتخار ماست🧚♂️🧚♂️🧚♂️
🌞 لطفاً در صورت داشتن سوال یا شبهه، در موضوعات مطرح شده، به آیدی
⬇️⬇️⬇️
@farghelit29
سوالاتتان را ارسال فرمایید و در کانال پاسخ خودتون رو دریافت کنید.
به این کانال و به جمع ما خوش آمدید
@patoghandisheh99
🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔🗯️
⚛️ پرسش : اگر خدا مهربان تر از مادر است چرا بنده هاش را تو اتش #جهنم می سوزاند؟؟🤔🤔
مادر هرچه که بچه اش را دوست داشته باشه حتی اگر کتک هم بزنه دیگه نمی سوزاندش .....😬😬
✍️ پاسخ:
خداوند خالق آسمان و زمین و خالق همه انسان هاست. برای همین شکی در آن نیست که خالق همه اوصاف نیک در انسان نیزمی باشد. بنابراین مهربان تر از مادر به همه بندگان خواهد بود. اما نوع محبت را باید به نحو احسن تعریف و تفسیر کرد و این سوال همراه با #مغالطه است. زیرا همان مادری که تمام محبت را به فرزند خودش را دارد در بعضی ازمواقع این محبت به تنبیه تبدیل می شود تنبیهی که از روی محبت صورت گرفته است. آیا می توان گفت مگر نمی گویند که محبت مادر به فرزند بالاترین #محبت است، چرا فرزند خودش را تنبیه می کند؟ این همان جوابی است که در مورد خداوند متعال باید داد. ثانیا مادر به دلیل عدم درک تربیت صحیح فرزند گاها مرتکب اشتباه و خطا می شود، آنجا که به دلیل محبت بیش از اندازه و عدم مصلحت سنجی در آینده فرزند او را از برخی امور نهی نمی کند و سبب گمراهی او را در آینده فراهم می سازد. از این روی می توان گفت بین محبت های الهی و سایر محبت ها تفاوت وجود دارد: محبت پدر و مادر و دیگر انسانها غالباً احساسی بیش نیست . بلكه در برخى از موارد بر خلاف حکم عقل، حق و عدالت و به ضرر فرزند است ،در حالى که لطف و رحمت الهى هرگز جدا از عدل، حکمت و سنتهاى حکیمانه پروردگار در نظام #خلقت نیست. با این وجود محبت خداوند متعال هیچ گاه محبت مطلق نبوده و بلکه همراه با تعقل و حکمت و در جهت مصلحت همه انسان ها بالاخص مظلومین و ستم دیدگان عالم است.
بنابراین اگر خداوند متعال این مجازات را برای یک قشر از انسان ها که در این دنیا با فساد و ظلم حق و حقوق سایرین را غصب و غارت کردند، قرار ندهد ظلم آشکاری را نعوذ بالله مرتکب شده است. لذا خداوند متعال همانطور که اوصاف رحمان و رحیم را دارد اوصافی همچون قهار، سریع العقاب و... نیز دارد که همه اوصاف عین عدالت و حکمت خواهند بود؛ زیرا دنیا محل زراعت و تجارت برای زندگی ابدی اخروی است و باید دارای قوانین و اوامری باشد تا انسان های خالص و مومنان واقعی بتوانند به آنچه شایسته آن هستند برسند و اگر همه انسان ها ملاک محبت خداوند را پیش بگیرند و هیچ یک از دستورات خداوند متعال را انجام ندهند و دلیلشان مهربانی خداوند متعال باشد و بگویند روز قیامت محال است خداوند با این شدت محبت ما را عذاب کند این #ظلمی آشکار در حق همه مومنینی است که تمام سختی ها را در این دنیا به خودشان دادند تا بتواند دستورات الهی را اجرا نمایند. با این توضیحات نباید دین را تنها از یک زاویه مورد توجه و نظر قرار داد و بلکه باید به همه جوانب توجه کامل داشت توجه به مهربانیت باید در کنار #سریع العقاب بودن خداوند متعال باشد و.. ان شاء الله تا این حد از جواب مفید فاید برای سوال کننده محترم قرار گرفته باشد.
#اعتقادی
#عذاب
#مهربانتر_از_مادر
کانال تخصصی «پاتوق اندیشه»
@patoghandisheh99
🔥🌞🔥🌞🔥🌞🔥🌞🔥🌞🔥🌞
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
⚛️ پرسش : زندگی ما آدم ها مثل ربات است. تمام زندگی مان از قبل تعیین شده چون خدا گذشته و آینده ما را می داند و اگر نداند نعوذبالله خدا نیست. پس دیگر بهشت و جهنم برای چیست؟🤔🤔🤔🤔🤔
شما هم بهش تا به حال فکر کردید؟؟ 🙄🙄🙄🙄
✍️ پاسخ:
اين که از يک طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است که خداوند مقرّر کرده که انسان با اختيار و ارادة خود، يکي از راهها را انتخاب کند و آن راهي که انسان با ارادة خود انتخاب کرده، همان است که مقدّر است. به عبارت ديگر:خداوند به قضا و قدر مقرّر کرده که انسان با اختيار خود، آن راهي که خداوند از ازل ميداند، انتخاب کند.
☘️پس تقدير خداوندي اين است که بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين که تقدير او را به انجام يک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب ميکند.
🌸انسان فقط يک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت هاي گوناگوني در پيش دارد که ممکن است هر کدام از آنها جانشين ديگري گردد، مثلاً اگر کسي بيمار شود و معالجه کند و نجات پيدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. نيز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و يا بميرد، آن نيز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است.
🌼اميرالمؤمنين(علیه السلام) از کنار ديوار شکسته و کجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى کني؟ فرمود: «از قضاى الهى به قدر او پناه مى برم.(1) »يعنى درست است که تا قانون عليت که منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شکسته سقوط نخواهد کرد، اما همان خداوند به من عقلى داده که آن خود يک حلقه از سلسله قانون عليت است و يک عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى کند. اما من مى توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيرى کنم که اگر ديوار سقوط کند روى من نيفتد.(2)
🍃در قرآن آيات زيادى وجود دارد که به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: «ليس للانسان الا ما سعي؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست».(3)
و مانند آيه: «ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم؛ خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد مگر خودشان آن را تغيير دهند».(4)
پينوشتها :
1. توحيد صدوق (چاپ تهران) ص 337.
2. ناصر مکارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 29.
3. توحيد صدوق (چاپ تهران) ص 337.
4. ناصر مکارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 29
#کلام_سنتی_جدید
#قدر_الهی
#سرنوشت
#قضا
کانال تخصصی «پاتوق اندیشه»
@patoghandisheh99
💫🌼💫🌼💫🌼💫🌼💫🌼💫🌼💫
⚛️ پرسش : با اینکه اسلام دین رحمت و مهربانیت. ولی چرا در آن حیوانات رو سر میبرند، اجازه میدهد حیوانات رو از فرزندانشون جدا کنند. از حیوانات بیش از توانشان کار بکشند و برخی را به شدت طرد کنند.؟😠😠
✍️ پاسخ :( قسمت اول) 👇👇👇👇
سفارش اسلام در خصوص حقوق حیوانات یکی از تعالیم پررنگ این دین آسمانی است، که من به چند نمونه از این روایات اشاره می کنم:
«أَنَّ النَّبِيَّ ص أَبْصَرَ نَاقَةً مَعْقُولَةً وَ عَلَيْهَا جَهَازُهَا فَقَالَ أَيْنَ صَاحِبُهَا مُرُوهُ فَلْيَسْتَعِدَّ غَداً لِلْخُصُومَةِ»؛ پیامبر خدا(ص) وقتی ماده شتری را دید که زانویش را بسته اند و بارش همچنان بر پشت اوست فرمود: صاحبش کجاست؟ به او بگویید خودش را برای بازخواست [در قیامت] آماده کند. (بحارالانوار، ج61، ص203)
در روایت دیگری از امیرالمومنین(ع) در شب شهادت ایشان خطاب به دخترشان آمده است که حضرت با اشاره به غازهای در خانه فرمود: «يَا بُنَيَّةِ بِحَقِّي عَلَيْكِ إِلَّا مَا أَطْلَقْتِيهِ فَقَدْ حَبَسْتِ مَا لَيْسَ لَهُ لِسَانٌ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْكَلَامِ إِذَا جَاعَ أَوْ عَطِشَ فَأَطْعِمِيهِ وَ اسْقِيهِ وَ إِلَّا خَلِّي سَبِيلَهُ يَأْكُلْ مِنْ حَشَائِشِ الْأَرْض»(بحار الأنوار، ج 42، ص 278)
دخترم! به #حقّی که مرا بر توست سوگند، این حیوانات را در بند نگه ندار. تو چیزی را نگه داشتهای که زبان ندارد و نمیتواند بگوید گرسنه است یا #تشنه. یا آنها را آب و غذا بده، یا آزادشان کن که از علفهای زمین بخورند.
امام صادق(ع) در حدیثی شش حق برای حیوان بر عهده صاحبش بیان میکنند:
«لِلدَّابَّةِ عَلَى صَاحِبِهَا سِتَّةُ حُقُوقٍ لَا يُحَمِّلُهَا فَوْقَ طَاقَتِهَا وَ لَا يَتَّخِذُ ظَهْرَهَا مَجَالِسَ يَتَحَدَّثُ عَلَيْهَا وَ يَبْدَأُ بِعَلْفِهَا إِذَا نَزَلَ وَ لَا يَسِمُهَا وَ لَا يَضْرِبُهَا فِي وَجْهِهَا فَإِنَّهَا تُسَبِّحُ وَ يَعْرِضُ عَلَيْهَا الْمَاءَ إِذَا مَرَّ بِهِ.(الکافی، ج6، ص537)
برای حیوان بر صاحبش شش حق است، بیش از توانش از او کار نکشد؛ پشت حیوان را به عنوان نشیمنگاه برای حرف زدن انتخاب نکند(اگر میخواهد با کسی حرف بزند از حیوان پیاده شود)؛ او را گرسنه نگه ندارد؛ داغ نکند؛ به صورت او نزند؛ و هر کجا آبی بود آن را به حیوان عرضه کرده و #حیوان را تشنه نگه ندارد.