نکته(۳)
امام علی(ع): مَنْ اَصْلَحَ ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللّهِ اَصْلَحَ اللّهُ ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النّاسِ وَ مَنْ اَصْلَحَ اَمْرَ آخِرَتِهِ اَصْلَحَ اللّهُ لَهُ اَمْرَ دُنْیاهُ. وَ مَنْ کانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ واعِظٌ کانَ عَلَیْهِ مِنَ اللّهِ حافِظٌ.
آن که میان خود و خدا را اصلاح کند، خدا میان او و مردم را اصلاح میکند و آن که کار آخرتِ خود را درست کند، خدا کار دنیای او را سامان دهد؛ و آن که او را از خود بر خویشتن واعظی است، خدا را بر او حافظی است.
@pavaragi
نکته(۴)
در هیچ روایتی فقر دنیوی تمجید نشده است. بلکه به کار و تلاش برای تامین معاش سفارش شده است.
روزی شخصی در بازار عبور میکرد که با امام صادق علیه السلام روبرو شد
حضرت به او فرمودند چرا این موقع روز اینجایی؟ الان باید دنبال عزت خود باشی
آن شخص عرض کرد: عزت من در چیست؟
حضرت فرمودند در کسب و کار و تجارت.
@pavaragi
نکته(۵)
حتی پیامبر (ص) قدرت اصلاح غیر مومنان را ندارد. غیر مومنان در حکم کوران و کراناند و صدای دعوت پیامبر را جز مومنان نمی شنوند:
وَمَا أَنْتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ ۖ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ( نمل /۸۱)
و تو هرگز نمیتوانی (این) کوران (باطن) را از گمراهیشان هدایت کنی، تنها آنان که به آیات ما ایمان میآورند و تسلیم امر ما هستند تو آنها را میتوانی سخن بشنوانی (و به راه حق هدایت کنی).
@pavaragi
نکته(۷)
فلسفهٔ اسلامی شاخهای از علوم اسلامی است که به تفسیر مسائل فلسفی میپردازد. از فلسفهٔ اسلامی با عنوان فقه اکبر یا حکمت نیز یاد میشود. فلسفه اسلامی جزو فلسفه قرار نمیگیرد فلسفه اسلامی اخص، به خودی خود، وصف اسلامیت را دارد؛ زیرا خاستگاه آن متون اسلامی (نه گفتار فیلسوفان) است هانری کربن فلسفهٔ اسلامی را فلسفهای تعریف میکند که «تکوین و صورتهای متنوع آن، بهطور اساسی، با امر دینی و معنوی اسلام پیوند یافته و مؤید این نکتهاست که اسلام، بیان دقیق و اساسی خود را در فقه پیدا نمیکند.
@pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢امامی که گفت والله در طول عمرم از چیزی نترسیدم، از چه چیزی خوف داشت؟
@pavaragi
نکته(۸)
غالبا وصف جهنم و بهشت که در کتاب خدا و اخبار انبیا و اولیا شده جهنم و بهشت اعمال استکه از برای جزای عملهای خوب و بد تهیه شده است. گاهی اشاره خفیهای نیز به بهشت و جهنم اخلاق که اهمیتش بیشتر است شده؛ و گاهی هم به بهشت لقا و جهنم فراق، که از همه مهمتر است، گردیده؛ ولی همه در پرده و از برای اهلش. من و تو اهلش نیستیم، ولی خوب است منکر هم نشویم و ایمان داشته باشیم به هرچه خداوند تعالی و اولیایش فرمودهاند؛ شاید این ایمان اجمالی هم برای ما فایده داشته باشد.
(امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص۲۱)
@pavaragi
نکته(۹)
گاهی هم ممکن است که انکار بیجا و رد بیموقع و بدون علم و فهم برای ما ضررهای خیلی زیاد داشته باشد؛ و این دنیا عالم التفات به آن ضررها نیست. مثلا تا شنیدی فلان حکیم یا فلان عارف یا فلان مرتاض چیزی گفت که به سلیقه شما درست در نمی آید و با ذائقه شما گوارا نیست، حمل به باطل و خیال مکن. شاید آن مطلب، منشٱ داشته باشد از کتاب و سنت و عقل، و شما به آن بر نخورده باشید...سهل است توهین کنید یا جسارت نمایید. ممکن است آن شخصی که اهل آن وادی است و صاحب آن فن است یک مدرکی از کتاب خدا داشته باشد، یا از اخبار ائمه هدی داشته باشد، و شما به آن بر نخورده باشید؛ آن وقت شما رد خدا و رسول کردید بدون عذر موجه. و معلوم است «به سلیقه من درست نبود» یا «علم من به اینجا نرسیده بود» یا «از منبر خلاف آن را شنیدم» عذر نیست.
(امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص۲۱ و ۲۲)
@pavaragi
قرآن (متن . ترجمه . آوانوشت )
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=5282&Itemid=214&lang=fa
کتابشناسی قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4434&Itemid=214&lang=fa
دانستنیها و کلیات
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=1398&Itemid=214&lang=fa
کتب تفسیر
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3194&Itemid=214&lang=fa
تفسیر پژوهی
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=526&Itemid=214&lang=fa
موضوعات قرآنی
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3486&Itemid=214&lang=fa
مفسر پژوهی
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=534&Itemid=214&lang=fa
انواع تفسیر
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3202&Itemid=214&lang=fa
تفسیر اهل بیت علیهم السلام
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4762&Itemid=214&lang=fa
سایر کتب تفسیر
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=5278&Itemid=214&lang=fa
تفسیر سور
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3586&Itemid=214&lang=fa
تفسیر و تاویل آیات خاص
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3502&Itemid=214&lang=fa
تفسیر موضوعی و تطبیقی
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3214&Itemid=214&lang=fa
بررسی مکاتب تفسیری
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3222&Itemid=214&lang=fa
ائمه علیهم السلام در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4154&Itemid=214&lang=fa
امام حسین علیه السلام در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4290&Itemid=214&lang=fa
تولی و تبری در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4558&Itemid=214&lang=fa
مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3490&Itemid=214&lang=fa
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4098&Itemid=214&lang=fa
اعجاز قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=530&Itemid=214&lang=fa
امثال قران
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3262&Itemid=214&lang=fa
آیات ناسخ و منسوخ
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3734&Itemid=214&lang=fa
تاریخ قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4442&Itemid=214&lang=fa
تناسب آیات
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3730&Itemid=214&lang=fa
جامعیت قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4134&Itemid=214&lang=fa
تحریف ناپذیری قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=514&Itemid=214&lang=fa
علم مفاهیم شناسی در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=5303&Itemid=214&lang=fa
اختلاف قرائت
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=538&Itemid=214&lang=fa
تجوید و قرائت
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=366&Itemid=214&lang=fa
شان نزول
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=654&Itemid=214&lang=fa
بطن قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=702&Itemid=214&lang=fa
تدبر در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=882&Itemid=214&lang=fa
نزول قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3534&Itemid=214&lang=fa
تاریخ گذاری قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4446&Itemid=214&lang=fa
شان نزول آیات
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3542&Itemid=214&lang=fa
محل نزول آیات(مکی و مدنی در معنای مصطلح)
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3726&Itemid=214&lang=fa
@pavaragi
✴️ نشست صمیمی با اساتید و طلاب مدرسه امیرالمؤمنین(ع) تبریز.۱۱خرداد.۱۴۰۲
🔸 ادامه تصاویر:
https://hawzahnews.com/xcgWZ
✔️ حوزه نیوز آذربایجان شرقی در ایتا؛
https://eitaa.com/joinchat/3072524320C07c3eaa29f
@pavaragi
نکته(۱۰)
شیخ وارسته و حال خوش او
در آن روزهایی که در زمان رضاخان پهلوی و فشار طاقت فرسا برای تغییر لباس بود و روحانیون و حوزه ها در تب و تاب به سر می بردند – که خداوند رحمان نیاورد چنین روزهایی برای حوزه های دینی – شیخ نسبتاً وارسته ای را نزدیک دکان نانوایی که قطعه نانی را خالی می خورد، دیدم که گفت: «به من گفتند عمامه را بردار من نیز برداشتم و دادم به دیگری که دو تا پیراهن برای خودش بدوزد الان هم نانم را خوردم و سیر شدم، تا شب هم خدا بزرگ است.» پسرم! من چنین حالی را اگر بگویم به همه مقامات دنیوی می دهم، باور کن. ولی هیهات، خصوصا از مثل من گرفتار به دام های ابلیس و نفس خبیث
نامه عرفانی امام خمینی(ره) به سید احمد خمینی. 8 اردیبهشت 1361، 4رجب 1402
@pavaragi
نکته(۱۱)
وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ ۖ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ ۖ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا(۱۰۴ سوره نسا)
نسا/۱۰۴
و نباید در کار دشمن سستی و کاهلی کنید؛ که اگر شما به رنج و زحمت میافتید آنها نیز (از دست شما) رنج میکشند با این فرق که شما به لطف خدا امیدوارید و آنها امیدی ندارند. و خدا دانا و حکیم است (و امیدواران را محروم نمیسازد).
@pavaragi
💠دوره پژوهش تابستانه در واحدهای آموزشی
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
💠طلاب محترم جهت کسب اطلاعات تفصیلی و ثبت نام به واحدهای آموزشی سراسر کشور مراجعه فرمایند.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
@pavaragi
💠 مرحله اول دوره تربیت مدرس مهارت های پژوهشی استان یزد
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
💠این دوره از ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ آغاز و طی سه مرحله تا پایان تیرماه تحت اشراف معاونت پژوهش حوزه های علمیه ادامه خواهد یافت.
💠 دوره یادشده به صورت منطقهای، با میزبانی معاونت پژوهش حوزه علمیه استان یزد و با حضور داوطلبین استان های یزد، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خواهد بود.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
@pavaragi
نکته(۱۳)
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )
و من كلام له (علیه السلام) في ذم صفة الدنيا:
مَا أَصِفُ مِنْ دَار أَوَّلُهَا عَنَاءٌ، وَآخِرُهَا فَنَاءٌ! فِی حَلاَلِهَا حِسَابٌ، وَ فِی حَرَامِهَا عِقَابٌ. مَنِ اسْتَغْنَى فِیهَا فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فِیهَا حَزِنَ، وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْهُ.
[قال الشريف أقول و إذا تأمل المتأمل قوله (علیه السلام) «و من أبصر بها بصرته» وجد تحته من المعنى العجيب و الغرض البعيد ما لا تبلغ غايته و لا يدرك غوره لا سيما إذا قرن إليه قوله «و من أبصر إليها أعمته» فإنه يجد الفرق بين أبصر بها و أبصر إليها واضحا نيّرا و عجيبا باهرا].
سخنى از آن حضرت (ع) در نكوهش دنيا:
چه بگويم در باره سرايى، كه آغازش رنج است و پايانش زوال و فنا حلالش را حساب است و حرامش را عقاب. هر كه در آن بى نياز شود در فتنه و بلا افتد و هر كه نيازمند بود غمگين شود. هر كه براى به چنگ آوردنش تلاش كند، بدان دست نيابد و آنكه از تلاش باز ايستد، دنيا خود به او روى نهد. هر كه به چشم عبرت در آن نگرد، ديده بصيرتش روشن گردد و هر كه به ديده تمنا در آن بيند، ديدگانش را كور گرداند.
من (سید رضی) مى گويم: اگر كسى در سخن آن حضرت (ع) كه مى گويد: «من أبصر بها بصّرته»، تأمل كند دريابد، كه در آن چه معنى شگفت انگيز و مقصود والايى است كه كس به نهايت آن نتواند رسيد و عمق آن در نتواند يافت. بويژه، اگر اين جمله را با جمله «و من ابصر اليها اعمته» در كنار هم نهد، فرق ميان «أبصر بها» و «ابصر اليها» را به روشنى دريابد و بداند كه در فصاحت و بلاغت تا چه پايه فرا رفته است.
@pavaragi
2606-ar-masarr-alshiah (1).pdf
497.8K
کتاب «مسارالشیعه فی مختصر تواریخ الشریعه»شیخ مفید.
این کتاب که درباره مناسبتهای اسلامی و تاریخ ولادت و شهادت اهل بیت (ع) است، از کتب معتبر شیعه بهشمار میرود و در ص۳۵ و ۳۶ درباره ذی القعده به دو مناسبت اشاره دارد:
روز بیست و سوم؛ شهادت امام علی ابن موسی الرضا(ع) در طوس و روز بیست و پنجم؛ گستراندن زمین(روز بیرون آمدن زمین از زیر آب) یا دحوالارض.
@pavaragi
نکته(۱۴)
بر کتیبهای در مدرسه علمیه مدینه العلم کاظمیه یزد به خط زیبا این روایت امام علی (ع) نقش بسته است:
مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فليَبدأ بتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ ، و ليَكُن تأديبُهُ بسِيرَتِهِ قَبلَ تأديبِهِ بلِسانِهِ ، و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤدِّبُها أحَقُّ بالإجلالِ من مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤدِّبِهِم .[نهج البلاغة: الحكمة73.]
امام على عليه السلام : هر كه خود را در مقام پيشوايى مردم قرار دهد بايد پيش از تعليم ديگران، به تعليم خود بپردازد و پيش از آنكه به زبانش تربيت كند، با رفتار خود تربيت نمايد و كسى كه آموزگار و مربّى خود باشد بيشتر سزاوار بزرگداشت است تا آن كه آموزگار و مربى ديگران است.
@pavaragi
پاورقی
نکته(۱۴) بر کتیبهای در مدرسه علمیه مدینه العلم کاظمیه یزد به خط زیبا این روایت امام علی (ع) نقش بس
مقام معظم رهبری:
عزیزان من! بدانید این راه احتیاج دارد به تقوا. بدانید بهترین تبلیغ، تبلیغی است که شخصیّت عملی شما نسبت به آن اهداف و آرمانهای شما انجام خواهد داد و اثری که خواهد گذاشت: مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه؛(۱) اوّل روی خودمان باید کار کنیم. اینکه در گذشته برخی از رؤسای مدارس، سحر میرفتند، نگاه میکردند ببینند کدامیک از طلبهها دارد نماز شب میخواند و کدام نمیخواند یعنی مراقبت میکردند که طلبه حتّیالمقدور از نماز شب محروم نماند، خیلی حرف پُرمعنایی است. البتّه آن روز این کار آسانتر بود؛ امروز با تلویزیون و سریالهای تلویزیونی و از اینها حرفها، کار مشکل است؛ امّا این کار مشکل را باید شما انجام بدهید. امروز شما جوانها، راه خدا، راه توسّل، راه دعا، راه بهرهمندی از ادعیهی زاکیهی حضرت بقیّةالله (ارواحنافداه) را برای خودتان باز کنید؛ راه استفادهی از این دعاهای مأثوری که از ائمّه رسیده برای خودتان باز کنید، از اینها استفاده کنید. بعضی از دعاها واقعاً با سندهای صحیح در روایات هست که انسان وقتی نگاه میکند لذّت میبرد. خود همین دعاهای صحیفهی سجّادیّه، همه از همین قبیل است؛ این باب را برای خودتان باز نگه دارید؛ پرهیز از گناه، اساسیترین کارها است. اوّلین توصیهی این کسانی که در راههای سلوکی حرکت میکردند و ما ارادت به اینها داشتیم و علاقهمند [اینها بودیم]، به جوانها و ما -که آنوقت جوان بودیم- همین بود که میگفتند سعی کنید از گناه اجتناب کنید. «فَرِّق بَینی وَ بَینَ ذَنبِیَ المانِعِ لی مِن لُزومِ طَاعَتِک»(۲) که در دعای شریف ابوحمزه [هست]، یعنی اگرچنانچه انسان مبتلای به گناه شد، این گناه موجب میشود که انسان لزوم طاعت را هم از دست بدهد؛ یعنی ملازم با طاعت الهی هم نباشد؛ توفیقات از انسان گرفته میشود؛ این را در نظر داشته باشید. نماز اوّل وقت، نماز با توجّه و با حضور قلب، تلاوت قرآن، اُنس با دعا و زیارت، اینها آن چیزهایی است که برای شما برادران عزیز، خواهران عزیز، جوانهای عزیز من لازم است؛ اینها را بایستی در نظر بگیرید. آنوقت انشاءالله به برکت درس خوبی که خواهید خواند و به برکت تقوا و پرهیزکاریای که انشاءالله رعایت خواهید کرد و به برکت این ذهنهای جوّال و فعّالی که شما دارید و امروز ما نمونههایی از آن را مشاهده کردیم، جامعهی علمی - مذهبی ما که اسمش روحانیّت است، فردای بمراتب بهتری از امروز انشاءالله خواهد داشت.۱۳۹۶/۰۶/۰۶
بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه استان تهران
@pavaragi
مدیر ترویج پژوهش : صرفا گواهی قبولی در کارگاههای آموزش مهارتهای پژوهشی که مورد تایید واحد آموزش پژوهش معاونت پژوهش باشد، در سامانه پژوهشگران تایید می شود.
حجت الاسلام والمسلمین مازنی در مراسم افتتاحیه تربیت مدرس مهارت های پژوهشی استان یزد گفت: سامانه پژوهشگران مرجع ثبت سوابق پژوهشی حوزویان است. طلاب و اساتید محترم میتوانند فعالیتهای پژوهشی خویش (ازجمله سوابق گواهی آموزش مهارتهای پژوهشی) را در این سامانه ثبت نمایند.
صرفا گواهی قبولی در کارگاههای آموزش مهارتهای پژوهشی که مورد تایید واحد آموزش پژوهش معاونت پژوهش باشد، در سامانه پژوهشگران تایید می شود.
از این رو انتظار می رود برگزارکنندگان کارگاهها با واحد آموزش پژوهش هماهنگ باشند.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@riismc I معاونت پژوهش
@pavaragi