با کاوش درباره انواع نوآوری به این موارد دست یافتم. شاید بتوان موارد دیگری را نیز به این فهرست افزود.
انواع نوآوری در تحقیق:
در سند تعریف پژوهش مصادیقی برای تحقیق ذکر شد که بهنوعی نوآوری در پژوهش بهشمار میروند؛
۱. تولید نظریه؛
۲. اصلاح نظریه؛
۳. تکمیل نظریه؛
۴. ارتقای نظریه؛
۵. نقد نظریه؛
۶. دفاع از نظریه؛
۷. ارائه کاربرد جدید از یک نظریه؛
۸. تولید پرسشهای جدید؛
دکتر هادی صادقی نیز در کتاب بغرمایید پژوهش به ۱۵ نوع نوآوری ممکن در تحقیق اشاره میکند؛
۱. کشف مسئلهای جدید؛
۲. کشف نظریهای جدید؛
۳. ابداع روشی تازه؛
۴. یافتن ارتباط میان مفاهیم، مسائل و نظریهها؛
۵. کشف ارتباط میان دیدگاهها ی مختلف؛
۶. کشف نوآوریهای افراد و مکاتب؛
۷.تحلیل آثار و پیامدهای یک دیدگاه یا مکتب؛
۸. یافتن مفاهیم تازه؛
۹. کشف لوازم جدید برای نظریهها؛
۱۰. کشف مبانی یا ادله جدید در تأیید یا رد نظریهها؛
۱۱. کشف.منابع جدید؛
۱۲. شرح و تفسیر یا قرائت جدید؛
۱۳. بازسازی منابع کهن؛
۱۴.برگرداندن به زبان دیگر؛
۱۵. تنظیم و تنسیق جدید از یک دیدگاه.
✍ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
پاورقی
شاید براتون جالب باشه که #ChatGPT به دین اسلام مشرف شد! از چت هوشمند پرسید که بین ادیان کدومو انتخا
نمیدانم این ویدئو واقعی است یا ساختگی، اما بعید نیست که با فیلتر کردن ابزارهای هوش مصنوعی به زودی اطلاعات هوش مصنوعی نیز با منطق محاسباتی سیاستهای سلطه همسو شود.
فلک شدن در ماه مهر!
اولین املای دوران مدرسهام بود، برای درس اول؛ آب، بابا، نان و از این جور کلمات. من اما نمره صفر گرفتم! چرا؟ برای اینکه یک کلمه را کج و کوله نوشتم و بدنویسی را هم برنمیتابیدم! میخواستم زیبا بنویسم، پس باید آن کلمه را پاک میکردم و با تأنی و خوش، بنویسم؛ اما پاککن همراه نداشتم! تنها راهی که بهنظرم رسید را امتحان کردم، با آب دهان مشغول پاک کردن کلمه شدم، تا کلمه را بنویسم، معلم سه چهار تا کلمه دیگر را هم املا کرد، مگر درس اول چند کلمه دارد؟! من جا ماندم و معلم سبیل کلفت و ترسناک که بچههای هفت هشت ساله میترسیدند مستقیم به چشمهایش نگاه کنند، همان روزهای اول از ماه مهر با فلک کردن من، از همه زهرچشمی مضاعف گرفت!
#ماه_مهر
✍ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
دو کلمه درباره هوش مصنوعی
مواجهه با پدیدههای جدید گاه با واکنشهای افراطی و بعضا با تفریط همراه است، درحالی که میتوان با بررسی زوایای مختلف آن، رفتاری متعادل و معقول داشت.
یکی از این پدیدههای جدید هوش مصنوعی است. این موضوع اگرچه به دلیل فقدان فهم درست هنوز برای عموم مردم مسئله نیست، اما بیتردید محل توجه جوانان و اهل علم است، اگرچه به جهت نوظهور بودن آثار و پیامدهای آن نوعی انفعال در برخورد با آن نیز احساس میشود. موضوعی که نه مسئلهی آینده؛ بلکه چالش جدی پیشروی انسان معاصر است.
در این یادداشت درباره استفاده از این پدیده برای اهل پژوهش و کارشناسان دستگاههای علمی و اداری دو نکته بیان میشود.
۱) برای طراحی یک طرحنامه پژوهشی گاه یکی دو ماه وقت و زمان لازم است، همچنین تدوین پایاننامهها اغلب چند ماه و چند سال طول میکشد. این فرآیند طولانی و نفسگیر اما امروزه با بهرهگیری از هوش مصنوعی بهصورت قابل ملاحظهای کوتاه شده است؛ طرحنامه در یک روز و گاه تنها چند ساعت و پایاننامه در کمتر از یک ماه تدوین و آماده دفاع میشود!
اینکه مسیر چند ماهه و گاه چند سالهی تدوین پایاننامه در یکی دوماه انجام شود، ممکن است با پرسشها، ابهامها و در نتیجه مقاومتهایی مواجه شود. ضمن اینکه هدف آموزشی و تمرینی پایاننامه نیز موضوع مهمی است، یعنی هوش مصنوعی ابزاری است که استفاده از آن برای پژوهش لازم است اما توجه به وجه آموزشی پایاننامه، ضابطهمندیاش را ضروری مینماید.
چنین مواجههای در محیطهای آموزشی مسبوق به سابقه است. برای مثال دانشجویان رشتههای فنی مهندسی در مقاطعی از تحصیل نمیتوانند در آزمون از ماشین حساب استفاده کنند، اما دانشجویان این رشتهها بهصورت مدیریتشده برای محاسبهی پارهای از محاسبات میتوانند از آن بهره ببرند. این بدان معنی است که میتوان با تدابیری برای نحوهی استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش نیز ضوابطی طراحی کرد که هم عموم طلاب و دانشجویان از آن برای پژوهش استفاده نمایند و هم پژوهشگران حرفهای که اشراف لازم در حوزههایی از علوم دارند، از این موهبت بیبهره نباشند و بتوانند به نحو مطلوبی از آن استفاده کنند.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیریت حوزههای علمیه میبایست با همگرایی و کارشناسی مشترک ضابطه روشنی را برای استفاده از هوش مصنوعی برای پژوهش را تدوین نمایند.
۲) بخش قابل توجهی از وقت نیروی انسانی برای تولید ضوابط اداری (نظیر برنامهها، آییننامهها، دستورالعملها، و شیوهنامهها) صرف میشود. این درحالی است که میتوان با استفاده از ابزار هوش مصنوعی زمان و دقت محتواهایی اینچنین، را مدیریت کرد.
از این رو ضرورت طراحی سازوکار استفاده از هوش مصنوعی برای امور مدیریتی (از جمله تولید اسناد و ضوابط اداری) بهشدت احساس میشود.
خلاصه اینکه ضابطهمند سازی استفاده از هوش مصنوعی برای پژوهش و برگزاری کارگاههای نحوه استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش برای مخاطبان و طراحی سازوکار استفاده از هوش مصنوعی در تدوین آییننامهها و دیگر محتواهای مورد نیاز دستگاههای اداری و آموزش کارکنان لازم و ضروری است.
✍ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
⚡️فتاوای فقهی هوش مصنوعی اعتبار ندارد.
✔️محمد قائینی مدرس فقه و اصول در حوزه علمیه قم🔻
🔹درجه دستیابی به نتایج به واسطه این وسیله پیشرفته{هوش مصنوعی} بالاتر از شخص طبیعی هم میتواند باشد چراکه شخص طبیعی امکان خطا برایش در جهت در نظر گرفتن مقدمات منتج به نتیجه و همچنین غفلت از برخی مقدمات در برخی مسائل متصور است؛ یعنی احتمال دارد یک فقیه برای رسیدن به یک نتیجه در یک مسئله از برخی مقدمات غفلت کند و برای رسیدن به نتیجه، برخی مقدمات لازم و ضروری را نادیده بگیرد. فرض ما این است برای هوش مصنوعی این غفلت و به کار نگرفتن برخی مقدمات هم مفروض نباشد تا درجه عصمت از خطای این وسیله جدید از مصونیت شخص طبیعی بالاتر باشد.
🔹یچنین وسیلهای آیا میتواند تاثیرگذار در فتوای فقیهان و قضای قضات باشد به گونهای که فتوا را از درجه اعتبار ساقط کند؟ چراکه فرضا برای این وسیله درجه عصمتی بالاتر از عصمت فرد طبیعی از خطا فرض شد. در این فرض آیا دیگر فتوای فقیه که مبتنی بر گرفتن مقدماتی برای انتاج به صورت دستی و موردی است که امکان خطا در جمع آنها وجود دارد از درجه اعتبار ساقط میشود یا نه.
🔹در مورد نظر شخص طبیعی اینگونه است که اعتبارش به جهت حکایت از حکم واقعی نیست. شاید گفته شود نود درصد از موارد اعتبار نظر فقیه مبتنی بر حکایت از نفس الامر و واقعی که حکم لوح و حکم واقعی الهی است، نیست بلکه از واقع در حد گمان حکایت دارد، نه یقین و قطع. بله، نظر فقیه یقینا اعتبار دارد ولی بین اینکه یقینا اعتبار دارد و بین اینکه یقینا واقع است تفاوت است. آنچه هست به عنوان حجت معتبر و دلیل پذیرفتهشده هم به بنای عقلا و هم به عنوان یک حجت شرعی چراکه در شریعت این بنای عقلایی در اعتبار قول فقیه به عنوان کارشناس و اهل خبره نه فقط منع نشده بلکه به عنوان تقریر پذیرفته هم شده است، مطابقت فتوای فقیه با واقع در حد گمان خواهد بود. شاهدش هم این است بزرگان فقها در مسائل اختلاف نظر دارند و اختلاف نظر فقها در خیلی از مسائل در حالی است که حکم الهی یکی است و در آن حکم برخی مصیب و برخی خاطی هستند. پس بین اعتبار حجیت و مطابقت با واقع تفاوت است.
🔹آیا شارع حجیت نتیجه حاصل از هوش مصنوعی را پذیرفته است؟ خیر، دلیلی به دست ما نرسیده است که نتایج به دست آمده توسط هوش مصنوعی اعتبار دارد. نگویید شارع منعی نکرده است. عدم منع جایی ارزش دارد که معاصر با حضور اصحاب شریعت و امامان معصوم باشد. لذا فتوای فقیه و خبر واحد و امثال اینها چون معاصر امامان بوده و بنای عقلا در عمل به اینها منع نشده است این دلیل بر پذیرش و موافقت شریعت با این حجج و طرق عقلایی است اما راههایی که قبلا نبوده، طریقی که قبلا وجود نداشته هیچ دلیل بر پذیرش و امضایش نیست لذا گفته میشود سیره مستحدثه عقلا به عنوان سیره ارزش ندارد. بر همین اساس هوش مصنوعی ولو معادل شخص طبیعی به نتایج دست داشته باشد برای کسی که بخواهد این وسیله را معتمد خودش قرار دهد یقین به واقع نمیآورد. اگر اینچنین شد صرف اینکه گمان با این وسیله معادل با گمان حاصل با نظر فقیه و قاضی باشد اعتبار و حجیت آن را به همراه نخواهد داشت.
@namehayehawzavi
@pavaragi
پاورقی
⚡️فتاوای فقهی هوش مصنوعی اعتبار ندارد. ✔️محمد قائینی مدرس فقه و اصول در حوزه علمیه قم🔻 🔹درجه دستیا
✔️محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)🔻
🔹باید بدانیم این ابزار {هوش مصنوعی} نمیتواند خلق نظریه کند؛ بلکه باید خلق نظریه ها توسط علما و فضلا شکل گرفته و بعد از این مرحله است که هوش مصنوعی می تواند تفاوت این نظریه ها رااستخراج کند؛ همانطورکه هوش مصنوعی نمیتواند بطون و امّهات قرآن کریم را استخراج کند.
@namehayehawzavi
@pavaragi
هوش مصنوعی را دست کم نگیریم، قدرت بلامنازع آینده خواهد بود، البته تحت اشراف و هدایت انسان. تولید نظریه بدیهیترین کار هوش مصنوعی است.
هوش مصنوعی طریقت دارد، با فرض ارائه مبانی مختلف، مبنا و نظریه تولید کند (و حتی اگر فتاوایش معتبر نباشد) به دلیل ضریب خطای بسیار کم آن بعید نیست که بهزودی مبنای فتوای فقهی گردد.
حتی اگر نگوییم فلان نرم افزار هوش مصنوعی چنین فتوایی صادر کرده، میتوانیم بگوییم فلان فقیه از روی اعتماد تا درجهی صد درصدی به آن نرمافزار نظریهای داده است.
ضمنا علاوه بر اینکه هوش مصنوعی براساس دادههای مبتنیبر مبانی فقیه نظر اجتهادی میتواند بدهد، خودش نیز میتواند در نقش فقیه ظاهر شود. یعنی نظریه و فتوا بدهد.
✍ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
گوشی همراه
در هفته اخیر دو خبر هردو با نقش آفرینی گوشی همراه در شبکههای مجازی وایرال شده! اولی از پسر جوانی که برای بهدست آوردن دل دوست دختر زود رنجش و فقط برای اینکه به خاطر شب بخیر نگفتن مجازات شده، براش آیفون ۱۵ پرو خریده، با این توضیح عجیب روی کارتنی که کادو کرده: «عزیزم غلط کردم، دیگه بدون شب بخیر نمیخوابم»!
دومی از سنگنوردی افتخار آفرین به نام رضا علیپور.
او بعد از اینکه با کسب سهمیه و عملکرد قابل توجه توانست لقب سریعترین مرد عمودی جهان را به نام خود ثبت کنه، هدیه گوشی همراه گلکسی Z Flip 6 نسخه المپیک، که جنبه کلکسیونی دارد را برای تأمین البسه و کیف مدرسه و لوازم التحریر ۱۲۰۰ دانشآموز کم بضاعت فروخت. او گفته بود: پدربزرگ من یکی از انسان های خیر روزگار خودش بود. این نوع نگاه و انگیزه کمکرسانی از او به من رسیده است. من اعتقاد دارم باید بذر خوبی را در جایی بکاری تا بتوانی حاصل آن را برداشت کنی.
✍️ محمد صدرا مازنی
#زندگی_اصیل
#زندگی_بدلی
@pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند دقیقه پیش این نسخه ChatGPT اومد بیرون و نتونستم جلو خودم رو بگیرم که اینجا نذارمش.
صرفا میتونم بگم خیلی ترسناکه!
@pavaragi