eitaa logo
پاورقی
473 دنبال‌کننده
245 عکس
60 ویدیو
32 فایل
پاورقی حاوی یادداشت‌‌ها و نکات مهم آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ی سیاستگذاری پژوهشی، مهارت‌های پژوهشی، مباحث اخلاقی فرهنگی و اجتماعی، اولویت‌های پژوهشی، معرفی کتب فاخر دینی، فلسفی و اخلاقی ▫️برای ارتباط با مدیر به شناسه زیر مراجعه کنید: ✅ @sadramah
مشاهده در ایتا
دانلود
نکته(۱۱) وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ ۖ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ ۖ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا(۱۰۴ سوره نسا) نسا/۱۰۴ و نباید در کار دشمن سستی و کاهلی کنید؛ که اگر شما به رنج و زحمت می‌افتید آنها نیز (از دست شما) رنج می‌کشند با این فرق که شما به لطف خدا امیدوارید و آنها امیدی ندارند. و خدا دانا و حکیم است (و امیدواران را محروم نمی‌سازد). @pavaragi
با طلاب مدرسه امیرالمومنین (ع) سندرک(حوالی بشاگرد). استان هرمزگان. دریک روز بسیار گرم؛ 17خرداد۱۴۰۳. @pavaragi
نکته(۱۲) أَلَمۡ تَرَ أَنَّآ أَرۡسَلۡنَا ٱلشَّيَٰطِينَ عَلَى ٱلۡكَٰفِرِينَ تَؤُزُّهُمۡ أَزّٗا مریم/٨٣ آيا ندانسته اى كه ما شيطان ها را بر كافران فرستاديم تا آنان را به شدت به سوى گناهان و شهوات برانگيزند. @pavaragi
💠دوره پژوهش تابستانه در واحدهای آموزشی ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 💠طلاب محترم جهت کسب اطلاعات تفصیلی و ثبت نام به واحدهای آموزشی سراسر کشور مراجعه فرمایند. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش @pavaragi
💠 مرحله اول دوره تربیت مدرس مهارت های پژوهشی استان یزد ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 💠این دوره از ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ آغاز و طی سه مرحله تا پایان تیرماه تحت اشراف معاونت پژوهش حوزه های علمیه ادامه خواهد یافت. 💠 دوره یادشده به صورت منطقه‌ای، با میزبانی معاونت پژوهش حوزه علمیه استان یزد و با حضور داوطلبین استان های یزد، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خواهد بود. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش @pavaragi
نکته(۱۳) نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح ) و من كلام له (علیه السلام) في ذم صفة الدنيا: مَا أَصِفُ مِنْ دَار أَوَّلُهَا عَنَاءٌ، وَآخِرُهَا فَنَاءٌ! فِی حَلاَلِهَا حِسَابٌ، وَ فِی حَرَامِهَا عِقَابٌ. مَنِ اسْتَغْنَى فِیهَا فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فِیهَا حَزِنَ، وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْهُ. [قال الشريف أقول و إذا تأمل المتأمل قوله (علیه السلام) «و من أبصر بها بصرته» وجد تحته من المعنى العجيب و الغرض البعيد ما لا تبلغ غايته و لا يدرك غوره لا سيما إذا قرن إليه قوله «و من أبصر إليها أعمته» فإنه يجد الفرق بين أبصر بها و أبصر إليها واضحا نيّرا و عجيبا باهرا]. سخنى از آن حضرت (ع) در نكوهش دنيا: چه بگويم در باره سرايى، كه آغازش رنج است و پايانش زوال و فنا حلالش را حساب است و حرامش را عقاب. هر كه در آن بى نياز شود در فتنه و بلا افتد و هر كه نيازمند بود غمگين شود. هر كه براى به چنگ آوردنش تلاش كند، بدان دست نيابد و آنكه از تلاش باز ايستد، دنيا خود به او روى نهد. هر كه به چشم عبرت در آن نگرد، ديده بصيرتش روشن گردد و هر كه به ديده تمنا در آن بيند، ديدگانش را كور گرداند.  من (سید رضی) مى گويم: اگر كسى در سخن آن حضرت (ع) كه مى گويد: «من أبصر بها بصّرته»، تأمل كند دريابد، كه در آن چه معنى شگفت انگيز و مقصود والايى است كه كس به نهايت آن نتواند رسيد و عمق آن در نتواند يافت. بويژه، اگر اين جمله را با جمله «و من ابصر اليها اعمته» در كنار هم نهد، فرق ميان «أبصر بها» و «ابصر اليها» را به روشنى دريابد و بداند كه در فصاحت و بلاغت تا چه پايه فرا رفته است. @pavaragi
2606-ar-masarr-alshiah (1).pdf
497.8K
کتاب «مسارالشیعه فی مختصر تواریخ الشریعه»شیخ مفید. این کتاب که درباره مناسبتهای اسلامی و تاریخ ولادت و شهادت اهل بیت (ع) است، از کتب معتبر شیعه به‌شمار می‌رود و در ص۳۵ و ۳۶ درباره ذی القعده به دو مناسبت اشاره دارد: روز بیست و سوم؛ شهادت امام علی ابن موسی الرضا(ع) در طوس و روز بیست و پنجم؛ گستراندن زمین(روز بیرون آمدن زمین از زیر آب) یا دحوالارض. @pavaragi
نکته(۱۴) بر کتیبه‌ای در مدرسه علمیه مدینه العلم کاظمیه یزد به خط زیبا این روایت امام علی (ع) نقش بسته است: مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فليَبدأ بتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ ، و ليَكُن تأديبُهُ بسِيرَتِهِ قَبلَ تأديبِهِ بلِسانِهِ ، و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤدِّبُها أحَقُّ بالإجلالِ من مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤدِّبِهِم .[نهج البلاغة: الحكمة73.] امام على عليه السلام : هر كه خود را در مقام پيشوايى مردم قرار دهد بايد پيش از تعليم ديگران، به تعليم خود بپردازد و پيش از آنكه به زبانش تربيت كند، با رفتار خود تربيت نمايد و كسى كه آموزگار و مربّى خود باشد بيشتر سزاوار بزرگداشت است تا آن كه آموزگار و مربى ديگران است. @pavaragi
پاورقی
نکته(۱۴) بر کتیبه‌ای در مدرسه علمیه مدینه العلم کاظمیه یزد به خط زیبا این روایت امام علی (ع) نقش بس
مقام معظم رهبری: عزیزان من! بدانید این راه احتیاج دارد به تقوا. بدانید بهترین تبلیغ، تبلیغی است که شخصیّت عملی شما نسبت به آن اهداف و آرمانهای شما انجام خواهد داد و اثری که خواهد گذاشت: مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه؛‌(۱) اوّل روی خودمان باید کار کنیم. اینکه در گذشته برخی از رؤسای مدارس، سحر میرفتند، نگاه میکردند ببینند کدام‌یک از طلبه‌ها دارد نماز شب میخواند و کدام نمیخواند یعنی مراقبت میکردند که طلبه حتّی‌المقدور از نماز شب محروم نماند، خیلی حرف پُرمعنایی است. البتّه آن روز این کار آسان‌تر بود؛ امروز با تلویزیون و سریالهای تلویزیونی و از اینها حرفها، کار مشکل است؛ امّا این کار مشکل را باید شما انجام بدهید. امروز شما جوانها، راه خدا، راه توسّل، راه دعا، راه بهره‌مندی از ادعیه‌ی زاکیه‌ی حضرت بقیّة‌الله (ارواحنافداه) را برای خودتان باز کنید؛ راه استفاده‌ی از این دعاهای مأثوری که از ائمّه رسیده برای خودتان باز کنید، از اینها استفاده کنید. بعضی از دعاها واقعاً با سندهای صحیح در روایات هست که انسان وقتی نگاه میکند لذّت میبرد. خود همین دعاهای صحیفه‌ی سجّادیّه، همه از همین قبیل است؛ این باب را برای خودتان باز نگه دارید؛ پرهیز از گناه، اساسی‌ترین کارها است. اوّلین توصیه‌ی این کسانی که در راه‌های سلوکی حرکت میکردند و ما ارادت به اینها داشتیم و علاقه‌مند [اینها بودیم]، به جوانها و ما -که آن‌وقت جوان بودیم- همین بود که میگفتند سعی کنید از گناه اجتناب کنید. «فَرِّق بَینی وَ بَینَ ذَنبِیَ المانِعِ لی مِن لُزومِ طَاعَتِک‌»(۲) که در دعای شریف ابوحمزه [هست]، یعنی اگرچنانچه انسان مبتلای به گناه شد، این گناه موجب میشود که انسان لزوم طاعت را هم از دست بدهد؛ یعنی ملازم با طاعت الهی هم نباشد؛ توفیقات از انسان گرفته میشود؛ این را در نظر داشته باشید. نماز اوّل وقت، نماز با توجّه و با حضور قلب، تلاوت قرآن، اُنس با دعا و زیارت، اینها آن چیزهایی است که برای شما برادران عزیز، خواهران عزیز، جوانهای عزیز من لازم است؛ اینها را بایستی در نظر بگیرید. آن‌وقت ان‌شاءالله به برکت درس خوبی که خواهید خواند و به برکت تقوا و پرهیزکاری‌ای که ان‌شاءالله رعایت خواهید کرد و به برکت این ذهنهای جوّال و فعّالی که شما دارید و امروز ما نمونه‌هایی از آن را مشاهده کردیم، جامعه‌ی علمی‌ - مذهبی ما که اسمش روحانیّت است، فردای بمراتب بهتری از امروز ان‌شاءالله خواهد داشت.۱۳۹۶/۰۶/۰۶ بیانات در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران @pavaragi
مدیر ترویج پژوهش : صرفا گواهی قبولی در کارگاههای آموزش مهارتهای پژوهشی که مورد تایید واحد آموزش پژوهش معاونت پژوهش باشد، در سامانه پژوهشگران تایید می شود. حجت الاسلام والمسلمین مازنی در مراسم افتتاحیه تربیت مدرس مهارت های پژوهشی استان یزد گفت: سامانه پژوهشگران مرجع ثبت سوابق پژوهشی حوزویان است. طلاب و اساتید محترم می‌توانند فعالیت‌های پژوهشی خویش (ازجمله سوابق گواهی آموزش مهارتهای پژوهشی) را در این سامانه ثبت نمایند. صرفا گواهی قبولی در کارگاههای آموزش مهارتهای پژوهشی که مورد تایید واحد آموزش پژوهش معاونت پژوهش باشد، در سامانه پژوهشگران تایید می شود. از این رو انتظار می رود برگزارکنندگان کارگاهها با واحد آموزش پژوهش هماهنگ باشند. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ https://pazhuhesh.ismc.ir/ @riismc I معاونت پژوهش @pavaragi
💠 حضور حجت الاسلام والمسلمین مازنی دبیر جشنواره علامه حلی کشور و مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه در کارگاه مهارتهای پژوهشی اساتید مدینة العلم کاظمیه ✅ دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ 🔰 مدینة العلم کاظمیه یزد ━━💠🍃🌸🍃💠🍃🌸🍃💠━ ▫️ کانال رسمی مدینة العلم کاظمیه یزد 🌹 eitaa.com/kazemie_yazd ━━💠🍃🌸🍃💠🍃🌸🍃💠━ @pavaragi
💠 جلسه ارائه گزارش و بررسی مسائل مربوط به جشنواره علامه حلی ره 🔹 با حضور مدیران و معاونین پژوهش حوزه علمیه برادران و خواهران استان یزد ▫️ مهمان ویژه: حجت الاسلام والمسلمین مازنی دبیر جشنواره علامه حلی کشور و مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه ✅ دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ 🔰 مدینة العلم کاظمیه یزد ━━💠🍃🌸🍃💠🍃🌸🍃💠━ ▫️ کانال رسمی مدینة العلم کاظمیه یزد 🌹 eitaa.com/kazemie_yazd ━━💠🍃🌸🍃💠🍃🌸🍃💠━
نکته(۱۵) امام علی (ع) در خطبه۱۱ نهج البلاغه:  من كلام له (علیه السلام) لابنه محمد ابن الحنفية لما أعطاه الراية يوم الجمل: تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ. سخنى از آن حضرت (ع) به پسرش، محمد بن حنفيّه، هنگامى كه در جنگ جمل رايت را به دست او داد: اگر كوهها متزلزل شوند، تو پايدار بمان. دندانها را به هم بفشر و سرت را به عاريت به خداوند بسپار و پايها، چونان ميخ در زمين استوار كن و تا دورترين كرانه هاى ميدان نبرد را زير نظر گير و صحنه هاى وحشت خيز را ناديده بگير و بدان كه پيروزى وعده خداوند سبحان است. @pavaragi
نکته(۱۶) اللّٰه الْحَكيمُ فى كِتابِهِ الْكَريم: قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمٰالاً * اَلَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً. أُولٰئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيٰاتِ رَبِّهِمْ وَ لِقٰائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمٰالُهُمْ فَلاٰ نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيٰامَةِ وَزْناً. ذٰلِكَ جَزٰاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمٰا كَفَرُوا وَ اتَّخَذُوا آيٰاتِي وَ رُسُلِي هُزُواً. (آيۀ يك‌صد و سوّم تا يك‌صد و ششم، از سوره كهف: هجدهمين سوره از قرآن كريم) «بگو (اى پيامبر!) آيا من شما را آگاه بنمايم بر آن كسانى كه اعمالشان زيان‌بارتر است‌؟! آنان كسانى هستند كه سعى و كوشش آنها در راه تحصيل زندگانى پائين‌تر و پست‌تر گم شده است درحالى‌كه خودشان مى‌پندارند كه از جهت كار و كردار، نيكو عمل مى‌نمايند! هان اى پيامبر! ايشانند كسانى كه به آيات و علامات پروردگارشان، و به ديدار و لقاى وى كفر ورزيده‌اند! بنابراين اعمالشان جملگى حَبْط و نابود گرديده است؛ و ما براى آنها در روز بازپسين ميزان عملى را اقامه نخواهيم نمود. اى پيامبر! امر آنها آن‌طور مى‌باشد! جزايشان جهنّم است در برابر كفرى كه ورزيده‌اند، و آيات من و پيغمبران گسيل داشتۀ از جانب من را مسخره گرفته‌اند.» @pavaragi
نکته(۱۷) خوانش کتاب(شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)،ص۲۶و ۲۷) در بیان ضبط خیال انسان مجاهد که در صدد اصلاح خود برآمده و می‌خواهد باطن را صفایی دهد و از جنود ابلیس آن را خالی کند، باید زمام خیال را در دست گیرد و نگذارد هرجا می‌خواهد پرواز کند؛ و مانع شود از این که خیال‌های فاسد باطل برای او پیش آید، از قبیل خیال معاصی و شیطنت؛ همیشه خیال خود را متوجه امور شریفه کند. و این اگرچه در اول امر قدری مشکل به نظر می‌رسد و شیطان و جنودش آن را به نظر بزرگ جلوه می‌دهند، ولی با قدری مراقبت و مواظبت امر سهل می‌شود‌. ممکن است برای تجربه، تو نیز چندی درصدد جمع خیال باشی و مواظبت کامل از آن کنی، هر وقت می‌خواهد متوجه امر پستی و خسیسی شود، آن را منصرف کنی و متوجه کنی به امور دیگر، از قبیل مباحات یا امور راجحه شریفه. اگر دیدی نتیجه گرفتی، شکر خدای تعالی کن براین توفیق؛ و این مطلب را تعقیب کن شاید خدای تو به رحمت خود راهی باز کند از ملکوت که هدایت شوی به صراط مستقیم انسانیت و کار سلوک الی الله تعالی برای تو آسان شود. ملتفت باش که خیالات فاسده قبیحه و تصورات باطله، از القائات شیطان است که می خواهد جنود خود را در مملکت باطن تو برقرار کند، و تو که مجاهدی با شیطان و جنودش و می خواهی صفحه نفس را مملکت الهی [و] رحمانی کنی، باید مواظب کید آن لعین باشی و این اوهام بر خلاف رضای حق تعالی را از خود دور نمایی تا- إن شاء اللّه- در این جنگ داخلی، این سنگر را که خیلی مهم است از دست شیطان و جنودش بگیری که این سنگر، به منزله سر حدّ است؛ اگر اینجا غالب شدی، امیدوار باش. و ای عزیز! از خدای تبارک و تعالی در هر آن، استعانت بجوی و استغاثه کن در درگاه معبود خود، و با عجز و الحاح عرض کن: بار الها! شیطان، دشمن بزرگی است که طمع بر انبیا و اولیای بزرگ تو داشته و دارد؛ تو خودت با این بندة ضعیفِ گرفتارِ امانی و اوهام باطله و خیالات و خرافات عاطله همراهی کن که بتواند از عهده این دشمن قوی برآید، و در این میدان جنگ با این دشمن قوی که سعادت و انسانیت مرا تهدید می کند، تو خودت با من همراهی فرما که بتوانم جنود او را از مملکت خاص تو خارج کنم و دست این غاصب را از خانه مختص به تو کوتاه نمایم. @pavaragi
نکته(۱۸) آیات۳۸تا۴۰سوره انبیا وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿٣٨﴾ [به پیامبر و مؤمنان] می گویند: اگر راست می گویید، این وعده[عذاب] کی خواهد بود؟  لَوْ يَعْلَمُ الَّذِينَ كَفَرُوا حِينَ لَا يَكُفُّونَ عَنْ وُجُوهِهِمُ النَّارَ وَلَا عَنْ ظُهُورِهِمْ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿٣٩﴾ اگر کافران به آن وقتی که نمی توانند آتش را از چهره ها و پشتشان باز دارند و یاری هم نمی شوند، آگاهی داشتند [عجولانه عذاب را نمی خواستند] بَلْ تَأْتِيهِمْ بَغْتَةً فَتَبْهَتُهُمْ فَلا يَسْتَطِيعُونَ رَدَّها وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ ﴿۴۰﴾ آرى، [اين مجازات الهى] به‌طور ناگهانى به‌سراغشان مى‌آيد و مبهوتشان مى‌كند، آنچنان‌كه توانايى دفع آن را ندارند، و به آن‌ها‌‌ مهلت داده نمى‌شود. @pavaragi
نکته(۱۹) امیرالمؤمنین (علیه السلام): ذَلِّلُوا أَخْلاَقَكُمْ بِالْمَحَاسِنِ وَ قَوِّدُوهَا إِلَى اَلْمَكَارِمِ وَ عَوِّدُوا أَنْفُسَكُمُ اَلْحِلْمَ وَ اِصْبِرُوا عَلَى اَلْإِيثَارِ عَلَى أَنْفُسِكُمْ فِيمَا تُجْمِدُونَ تُحْمَدُونَ عَنْهُ وَ لاَ تُدَاقُّوا اَلنَّاسَ وَزْناً بِوَزْنٍ وَ عَظِّمُوا أَقْدَارَكُمْ بِالتَّغَافُلِ عَنِ اَلدَّنِيِّ مِنَ اَلْأُمُورِ وَ أَمْسِكُوا رَمَقَ اَلضَّعِيفِ بِجَاهِكُمْ وَ بِالْمَعُونَةِ لَهُ إِنْ عَجَزْتُمْ عَمَّا رَجَاهُ عِنْدَكُمْ وَ لاَ تَكُونُوا بَحَّاثِينَ عَمَّا غَابَ عَنْكُمْ فَيَكْثُرَ غَائِبُكُمْ عَائِبُكُمْ وَ تَحَفَّظُوا مِنَ اَلْكَذِبِ فَإِنَّهُ مِنْ أَدْنَى اَلْأَخْلاَقِ قَدْراً وَ هُوَ نَوْعٌ عَنِ اَلْفُحْشِ وَ ضَرْبٌ مِنَ اَلدَّنَاءَةِ وَ تَكَرَّمُوا بِالتَّعَامِي عَنِ اَلاِسْتِقْصَاءِ وَ رُوِيَ بِالتَّعَامُسِ مِنَ اَلاِسْتِقْصَاءِ. اخلاقتان را رام خوبي ها بسازيد و به سوي بزرگواريها بكشانيد و خود را به بردباري عادت دهيد و بر مقدم داشتن ايثاري كه نفستان شما را از آن باز مي دارد شكيبايي نماييد و مردم را زير ذره بين مگذاريد و با چشم پوشي از امور پست و مسايل پيش پا افتاده، قدر و ارزش خود را بالا بريد. افراد ناتواني كه انتظار كمك از شما دارند و شما نمي توانيد انتظار آنان را برآورده سازيد، حد اقل از وجاهت و اعتبار خود نزد ديگران استفاده كنيد و آنها را در برابر مشكلات سر پا نگهداريد. از اموري كه از شما نهان داشته شده تجسس و پي گيري ننماييد كه باعث مي‌شود امور زيادي از شما نهان داشته شود. از دروغ خودداري كنيد؛زيرا كه از پست پايه ترين اخلاق به شمار مي آيد و نوعي دشنام و گونه اي از فرومايگي محسوب مي شود. با چشم پوشي از تحقيق و تفحص در امور جزيي و بي ارزش، خود را قابل احترام سازيد. @pavaragi
نکته(۲۰) فلسفهٔ اسلامی شاخه‌ای از علوم اسلامی است که به تفسیر مسائل فلسفی میپردازد. از فلسفهٔ اسلامی با عنوان فقه اکبر یا حکمت نیز یاد می‌شود. فلسفه اسلامی جزو فلسفه قرار نمی‌گیرد فلسفه اسلامی اخص، به خودی خود، وصف اسلامیت را دارد؛ زیرا خاستگاه آن متون اسلامی (نه گفتار فیلسوفان) است هانری کربن فلسفهٔ اسلامی را فلسفه‌ای تعریف می‌کند که «تکوین و صورت‌های متنوع آن، به‌طور اساسی، با امر دینی و معنوی اسلام پیوند یافته و مؤید این نکته‌است که اسلام، بیان دقیق و اساسی خود را در فقه پیدا نمی‌کند. @pavaragi
لیست پایان نامه های کارشده حوزه علمیه قم.pdf
6.61M
8800 عنوان پایان نامه کارشده حوزه علمیه قم تا پایان خرداد 1402 @pavaragi
نکته(۱۴) الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام ـ في مُناجاتِهِ ـ : و أعِنّي بِالبُكاءِ عَلى نَفسي ، فقد أفنَيتُ بِالتَّسويفِ و الآمالِ عُمرِي ، و قَد نَزَلتُ مَنزِلَةَ الآيِسِينَ مِن خَيرِي .حديث امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات با خدا ـ گفت : مرا در گريستن بر خودم يارى رسان ؛ زيرا كه با امروز و فردا كردن و آمال و آرزوها عمر خويش را بر باد فنا داده و از آنها شده ام كه به خير و نجات خود اميدى ندارند. @pavaragi
نکته(۱۵) الإمام الصادق عليه السلام : يا يونُسُ ، إذا أرَدتَ العِلمَ الصَّحيحَ فَخُذ عَن أهلِ البَيتِ ، فَإِنّا رُويناهُ ، واُوتينا شَرحَ الحِكمَةِ ، وفَصلَ الخِطابِ ، إنَّ اللّه َ اصطَفانا وآتانا ما لَم يُؤتِ أحَدًا مِنَ العالَمينَ. امام صادق عليه السلام : اى يونس! هرگاه طالب علم صحيح بودى آن را از اهل بيت بستان، چه، آن براى ما روايت شده است و به ما شرح حكمت و سخن فصل داده اند. خداوند ما را برگزيده است و به ما آن داده كه به هيچ يك از جهانيان نداده است. @pavaragi
بیشتر بیمارستان های روانی پُر از بیمارانی است که سال ها زیر فشار مالی بوده اند و این تنش، ذهن و جسم آنها را از کار انداخته است. چنین برآورد کرده اند که نُه دهم بیماری های انسان، ناشی از فشار و محنت و نکبت است که همگی زاییده فقر می باشد... فقر سبب می شود زندان ها از جنایتکاران پُر شود. فقر انسان ها را بسوی اعتیاد، فساد، فحشا و خودکشی سوق میدهد. از کودکان پاک و با استعداد و باهوش، مجرم و بزهکار می سازد. باعث می شود مردم به کارهایی دست بزنند که که اگر فقیر نبودند به فکرشان هم خطور نمی کرد. عواقب معصیت بار فقر بی انتهاست. برگرفته از قانون توانگری اثر کاترین پاندر @pavaragi